Pienenä halusin juristiksi, isompana lääkäriksi, ja päädyin opiskelemaan luonnontieteitä. Olen "melkein kandi". Nyt näyttääkin siltä, että päädyn edustusvaimoksi ;)
Mieheni on minua 5 vuotta vanhempi, ja ollut jo vuosia työelämässä. Hänen IT-firmansa menestyy ja kasvaa, ja kansainvälistyminen on edessä. Piilaaksoon on jo kutsuttu, Lontoo on toinen vaihtoehto. Muutto selviää vuoden sisällä.
Onko teillä kokemuksia muutosta puolison ja/tai perheen kanssa työn vuoksi, kotimaassa tai ulkomailla?
Edustusvaimo
13
1597
Vastaukset
- ,,,,
niinpä niin.
- alkup.
Järjestelmään tulee muutos. Yliopistollamme kaksi laitosta yhdistyi ja opintoviikot muuttuivat opintopisteiksi, jotka ilmeisesti ovat kansainvälisesti vertailukelpoisempia.
Minun pääaineessani kandin tutkinto muuttuu vuoden päästä pakolliseksi, monessa muussa se on ollut pakollinen jo kauan. Päätin, että teen sen ennen gradua, tai tulee kiire. Ehkä tuon "master´s degree" voisi suorittaa ulkomailla? - jeps.
Eli köyhä opiskelija/ikuinen opiskelija jne...mutta onhan sillä se "menestynyt poikasystävänsä" - no hätä - sieltä sitä rahaa sitten piisaa!:)
Eikä tarvitse vaivata pientä päätänsä jollakin niinkin kamalalla kuin opiskelulla. - hehe.
alkup. kirjoitti:
Järjestelmään tulee muutos. Yliopistollamme kaksi laitosta yhdistyi ja opintoviikot muuttuivat opintopisteiksi, jotka ilmeisesti ovat kansainvälisesti vertailukelpoisempia.
Minun pääaineessani kandin tutkinto muuttuu vuoden päästä pakolliseksi, monessa muussa se on ollut pakollinen jo kauan. Päätin, että teen sen ennen gradua, tai tulee kiire. Ehkä tuon "master´s degree" voisi suorittaa ulkomailla?Niin...eihän sitä "vaimoiluiltaan" ehdi opiskelemaan, ei ei ehdi, ei...
Minun pikkusiskoni oli 7 vuotta miehensä mukana ulkomailla. Tosin heille syntyi sinä aikana 3 lasta, joten olisin nimittänyt häntä mielummin kotiäidiksi kuin edustusvaimoksi.
Minunkin vaimoni on muuttanut Suomeen perässäni asuttuamme ulkomailla. Edellisen johdosta tunnen pilvinpimein ulkomailla kotirouvina olleita naisia. Lapsiperheiden asiat ovat olleet kuten Suomessakin, lapsettomien kokemukset ovat monenmoisia. Yksinäisyyttä, alkoholismia, koti-ikävää, eroja, mutta myös positiivisiä kokemuksia.
Sinuna miettisin tulevaisuutta tarkkaan, etenkin eron varalta. Tutkinto vanhenee, jos ei ole töissä. Eläkettä ei automaattisesti kerry ja muutenkin olet taloudellisesti miehestäsi riippuvainen, mikä saattaa käydä itsetunnon päälle.
Arki se tulee niin koti- kuin ulkomaillakin. Sitäpaitsi tuo edustusvaimo kuulostaa todella naurettavalta, vaikka miehesi olisi minkä firman pääjohtaja.- alkup.
kun kerroit tosielämän esimerkkejä. Tuo edustusvaimo-käsite on minusta humoristinen, siksi käytin sitä ;)
- #¤#¤
Olen ollut pariin otteeseen (2v 3v) mieheni työn vuoksi ulkomailla "edustusrouvana". Itse olin onnellisessa asemassa ja pystyin työskentelemään siellä ollessamme (lapsettomana pariskuntana olisi aika tullut muuten pitkäksi).
Suosittelen ehdottomasti, että yrität opiskella tai tehdä töitä ulkomailla ollessasi. Minusta ei ollut ainoastaan edustusvaimoksi, vaikka sitäkin sain tehdä kyllästymiseen saakka. Toisille kyllä riittää sellainen rooli ja työtähän sekin tavallaan on. Mieti tarkasti, mitä haluat ja oletko valmis kohtaamaan haasteet...Kukaan ei voi nauttia täysin siellä olemisestaan, jos joutuu elämään vain puolisonsa kautta.
Näin myös turhautumista ja alkoholismia sekä eroja suomalaisten parien keskuudessa. Oman minän täytyy olla vahva ja itsetunnon kunnossa, ulkomaille muuttaessa.
Ulkomailla asuessa on aina vähän yksin, ainakin aluksi. Hanki omia ystäviä ja tuttavia sekä harrastuksia. Ajan myötä verkostoa muodostuu ja sitten täytyykin taas muuttaa pois - Taasnäitä
Onneksi olkoon, expatin elämä kutsuu. No, niitä on muitakin ja jopa niin, että sille porukalle on kerääntynyt oma kulttuurinsa maailmankolkasta riippumatta. Koska expatit ovat vähän niinkuin irtolaisia niin ne kehittävät toisistaan ystäväverkon, ja se tapahtuu yleensä todella vauhdikkaasti. Ensin etsitään oman seudun yhdistys jossa tutustutaan muihin ja sitten pidetään house-warming -party johon kutsutaan kaikki kylään ja koko ajan networkataan uusia tuttavuuksia.
Tulet kyllä huomaamaan mitä on edustuselämä maailmalla. Omista ongelmista ei puhuta tai korkeintaan joistain mitättömistä parkkipaikkaongelmista, hymy on oltava koko ajan päällä ja taskussa on oltava liuta tyhjänpäiväisiä lauseita. Samoin naisten kuuluu tietää kulttuurista kuten tunnettujen kirjojen kirjoittajat (kirjojen sisällöstä ei tarvitse tietää) ja oma asema arvoasteikolla määräytyy miehen aseman perusteella. Suomalaisen voi olla joskus vaikea sopeutua siihen siirappiin kun oma kulttuuritausta on yleensä niin erilainen. Siksi toisen suomalaisen tavatessaan jutut menevätkin yleensä heti 'asialinjalle' eli puhutaan jopa suomalaisittain harvinaisen suoraan. - lempi
...edustusvaimon elämä on varmasti hieno mahdollisuus ja vielä mikäli vielä saa ulkomaille lähteä yhdessä miehensä kanssa niin jännää elämää :)
Ehkä mikäli olet tosi nuori sun kannattais vaikka opiskella siellä ulkomailla, että on vähän myös "omaa elämää" vaikka edustaminen on kyllä myös ihan työstä käyvää puuhaa. Ja tutustua paikalliseen kulttuuriin sekä ihmisiin. Aina kiinnostavia uusia asioita on vaikka kuinka paljon ja mitä sosiaalisempi on sitä paremmin viihtyy varmasti myös ulkomailla. Oma elämä on siksi hyvä myös olla, että on helpompaa olla onnellinen, kun pääsee vähän myös tekemään omia juttuja ja voi itse vaikuttaa elämäänsä.
Hieno mahdollisuus päästä maailmalle :) - Edustushuora...????
voitteko toistaa...? :=)
- alkup.
Käytin tuota edustusvaimo- sanaa, koska se mielestäni on huvittava ;) Sisäinen feministini on kuitenkin sitä mieltä, ettei pelkästään miehen tulojen varaan kehtaa heittäytyä.
Kun asia tästä selkiytyy ja saan kandin paperit, otan selvää opiskelumahdollisuuksista. Voisinhan tehdä jotain muutakin kuin oman alan työtä. lisäksi biologinen kelloni tikittää kovaa, ettei kotiäitiyskään ole poissuljettua.- alkup.
Olen käynyt tutustumassa USA: han, aikanaan olin siellä kuukauden nuorisovaihdossa ja tulin hyvin toimeen. Mieheni taas aiemmassa työpaikassaan teknologiajohtajana kävi Lontoossa jatkuvasti työmatkoilla, joten hän tuntee kaupunkia.
- uskotaan
alkup. kirjoitti:
Olen käynyt tutustumassa USA: han, aikanaan olin siellä kuukauden nuorisovaihdossa ja tulin hyvin toimeen. Mieheni taas aiemmassa työpaikassaan teknologiajohtajana kävi Lontoossa jatkuvasti työmatkoilla, joten hän tuntee kaupunkia.
;)))
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793