Insinööri valmistuu

palkka?

Kohta valmistun ja työpaikka tiedossa. Kannattaako insinööriliittoon liittyä? Mitä etuja ja paljonko jäsenmaksu vuodessa?

Toinen kysymys: Onko inssille olemassa joku minimipalkka, joka täytyy vähintään maksaa, kun työskentelee alaa vastaavassa hommassa? Mikähän tuo summa on kuukaudessa? Ja pitääkö tuolloin kuulua liittoon, että saa sen minimi summan?

26

11730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompas typerää

      Eikö noista asioista siellä koulussa ole puhuttu?

      • trink män

        No siinähän juttu piileekin, että AMK:ssa opettajat vaikenee asiasta. Koulussa ei siis puhuta työllistymisestä. Kun opettajilta kysyy työpaikoista, niin lähinnä he ihmettelevät että "eikös sinulla sitten ole työpaikkaa". Tai eräs opettaja neuvoi minua tyyliin "yritä etsiä netistä tai jostain, no mun täytyy nyt mennä hei hei".

        Ekana vuonna opettajat hehkuttivat keltanokka-opiskelijoille että teidät suunnilleen viedään täältä työpaikoille jo ennen valmistumista. Varmaan jotain motivaation nostamisyritystä tai jotain. Kun keväällä asiasta ei enää puhuttukaan, ihmeteltiin vain että puolet luokasta oli keskeyttänyt ja kaikilla ei ollut edes kesätyöpaikkaa. Viimeisenä vuotena opettajat kohauttelivat olkapäitään, kun työpaikoista kysyi. Ainakaan minun koulullani ei ollut mitään suhteita millekään työpaikalle, eli mitään yhteistyötä koulun ja työpaikkojen välillä ei ollut. Eikä ketään tullut kukaan "hakemaan" puoliväkisin ennen valmistumista työpaikalla johtajan hommiin, vaikka niin luvattiin.


      • niin kovaaa
        trink män kirjoitti:

        No siinähän juttu piileekin, että AMK:ssa opettajat vaikenee asiasta. Koulussa ei siis puhuta työllistymisestä. Kun opettajilta kysyy työpaikoista, niin lähinnä he ihmettelevät että "eikös sinulla sitten ole työpaikkaa". Tai eräs opettaja neuvoi minua tyyliin "yritä etsiä netistä tai jostain, no mun täytyy nyt mennä hei hei".

        Ekana vuonna opettajat hehkuttivat keltanokka-opiskelijoille että teidät suunnilleen viedään täältä työpaikoille jo ennen valmistumista. Varmaan jotain motivaation nostamisyritystä tai jotain. Kun keväällä asiasta ei enää puhuttukaan, ihmeteltiin vain että puolet luokasta oli keskeyttänyt ja kaikilla ei ollut edes kesätyöpaikkaa. Viimeisenä vuotena opettajat kohauttelivat olkapäitään, kun työpaikoista kysyi. Ainakaan minun koulullani ei ollut mitään suhteita millekään työpaikalle, eli mitään yhteistyötä koulun ja työpaikkojen välillä ei ollut. Eikä ketään tullut kukaan "hakemaan" puoliväkisin ennen valmistumista työpaikalla johtajan hommiin, vaikka niin luvattiin.

        Eli siis ihan itse joudu(i)t työpaikkasi hommaamaan. On se kovaa, kun joutuu firmoihin soittelemaan ja lähettämään työhakemuksia.

        Olisiko niin, että ne aktiivisemmat ja aloitekykyisemmät kaverit on revitty töihin ja sä vaan valitat. Ota nyt se puhelin käteen ja ala soittelemaan yrityksiin, jotka insinöörejä hakee. Ei se oikeasti ole vaikeaa.


    • trink män

      Ole onnellinen jos työpaikka on tiedossa. Insinööriliittoon voi liittyä, mutta mitään realistista etua siitä ei ole, tai no Teboililta saa bensiiniä muutaman sentin halvemmalla, heh.

      Inssille ei ole määritelty minimipalkkaa, tiedän inssin joka tekee töitä 1500 euron kk-palkalla. Tosin itseään on vaikea kilpailuttaa tietyillä aloilla, kun koulutusta vastaavaa työtä vain ei ole riittävästi. Yleensä inssit saavat kk-palkan, jossa ei ole määritelty työaikaa. Kuitenkin inssit tekevät paljon ns ilmaista ylityötä. Ts on inssin moka jos ei saa hommiaan hoidettua 8:ssa tunnissa, mutta toisaalta minkäs teet jos pomo antaa niitä hommia kasapäin.

      Monella muulla liitolla on TES-palkat, Insinööriliitolla ei ole TES-palkkoja, toki sivuilta löytyy suositukset. Mutta ne ovat vain suosituksia, ja yleensähän työnantaja kuittaa asian sillä että "ei tämä mikään NOKIA ole".

      Mutta ole tyytyväinen että sinulla yleensä on työpaikka tiedossa. Monella valmistuneella inssillä sitä ei ole. Moni joutuu tekemään duunarityötä pysyäkseen hengissä, ja samalla täytellä tyhjänpäiväisiä hakemuksia, jos vaikka tärppäisi. Ole tyytyväinen että saat yleensä jotain palkkaa, se vain on tavis-inssin kohtalo että alaa vastaavaa työtä ei niin vain löydy. Lisäksi duunarityötä hakiessa AMK saattaa olla jopa rasite, ja monesti amiksen käynyt valitaan AMK-inssin sijasta töihin, motivaatiokysymyskin.

      Kiitos nykyisen järjestelmän, jossa kaikki jotka eivät pääse yliopistoon, pääsevät kyllä AMK:hon. Kiva että kaikki pääsevät AMK:hon, en tiedä oikein ketään kuka ei olisi AMK:ta käynyt. Eipä siis ihme että oman alan töitä ei löydy, kun AMK:n läpäisee niin moni. Ja opiskelupaikkoja lisätään koko ajan. Ei kaikki voi olla insinöörejä. Insinöörin arvostus on minimissään, puun ja kuoren välissä.

      • IL sukkaa 10:llä

        Ensin poistettiin teknikkokoulutus ja sen jälkeen alettiin edellyttää insinöörikoulutusta työnjohtotehtäviin. Palkka tietenkin teknikkotasoa. Nyt työnjohtotehtäviä ollaan sitten nimeämässä uudelleen tiimivalmentajiksi. Seuraava askel on varmaan insinöörihitsajat ns. kymppimiehen tittelillä. On vielä oikeita insinööritehtäviäkin, mutta osa porukasta joutuu aloittamaan huomattavasti matalammalta kuin toiset.


    • vanha inssi

      Ota selvää alasi palkoista ja esitä työhaastattelussa reilu pyyntö, älä halveksi ammattioppejasi ja taitojasi. Liittoon älä liity, sillä tavalla voit saada reilusti korkeampaa palkkaa kuin liittoon kuuluvat - eikä pelkästään jäsenmaksun osalta vaan peruspalkassa. Muista, että työttömyyskassaan voit kuulua kuulumatta liittoon, kunhan muistat maksaa kassan jäsenmaksun.

      • vanhempi inssi

        Ei liiton jäsenyys ole mikään este.
        Eihän työnantaja sitä edes tiedä eikä minulta sitä koskaan kysytty.
        Vakinaisia työpaikkoja sentään oli 7kpl.

        Kassaan kannattaa kuulua. Oli se sitten liiton tai loimaan.
        Itselleni oli kyllä liiton jäsenyydestä yhdessä riitatilanteessa selvää hyötyä.


      • tosivanha inssi
        vanhempi inssi kirjoitti:

        Ei liiton jäsenyys ole mikään este.
        Eihän työnantaja sitä edes tiedä eikä minulta sitä koskaan kysytty.
        Vakinaisia työpaikkoja sentään oli 7kpl.

        Kassaan kannattaa kuulua. Oli se sitten liiton tai loimaan.
        Itselleni oli kyllä liiton jäsenyydestä yhdessä riitatilanteessa selvää hyötyä.

        Insinööriliittoon liittyminen kannattaa. Saat sieltä alkupalkkatiedot vaikka et liittyisikään. Taitavat olla peräti netissä. Minusta liiton suosituspalkat ovat varsin korkeat koska tässä työssä maksetaan lähinnä osaamisesta. AMK:ssa opetetaan perusasiat mutta varsinainen ammatti opitaan työssä, niin se vain on. Jos voit osoittaa osaavasi tehtävässä vaadittavat taidot, niin pyydä paljon, jos et, niin tyydy aluksi vähempään ja saavutettuasi kunnollisen ammattitaidon, lähde pois parempaan hommaan. Liian halvalla töitä ei kannata tehdä pitkään.


      • Ihan älyttömän vanha inssi
        tosivanha inssi kirjoitti:

        Insinööriliittoon liittyminen kannattaa. Saat sieltä alkupalkkatiedot vaikka et liittyisikään. Taitavat olla peräti netissä. Minusta liiton suosituspalkat ovat varsin korkeat koska tässä työssä maksetaan lähinnä osaamisesta. AMK:ssa opetetaan perusasiat mutta varsinainen ammatti opitaan työssä, niin se vain on. Jos voit osoittaa osaavasi tehtävässä vaadittavat taidot, niin pyydä paljon, jos et, niin tyydy aluksi vähempään ja saavutettuasi kunnollisen ammattitaidon, lähde pois parempaan hommaan. Liian halvalla töitä ei kannata tehdä pitkään.

        Mulla alkupalkka ei ollut kummoinen, mutta lähes tuplaantui neljän ensimmäisen vuoden aikana. Työnantaja haluaa näyttöä siitä, kannattaako maksaa.


    • Insinöörinainen

      1. Kannattaa ehdottomasti. Jäsenmaksu on n. 300 €/vuosi ja sen voi maksaa kuukausittain.

      2. On, 2 945 €/kk. Tämä ei sisällä lisiä. Ei tarvitse kuulua liittoon, mutta epäselvissä tapauksissa liitto tukee vain jäseniään.

      • pomppas!!!!

        1. Liiton tukea saa halvemmallakin.

        2. Puhut paskaa palkastasi, suositus vissiin 2300€/kk ja harva saa edes 2000€/kk


      • en halua valmistua
        pomppas!!!! kirjoitti:

        1. Liiton tukea saa halvemmallakin.

        2. Puhut paskaa palkastasi, suositus vissiin 2300€/kk ja harva saa edes 2000€/kk

        Jos palkat on valmistuneilla insseillä tuollaisia niin en halua valmistua. :)

        Olen toisen vuoden insinööriopiskelija. Ensimmäisessä kesätyöpaikassani kouluaikana (viime kesänä) sain 9€/h. Viime syksynä menin toiseen firmaan osa-aikaiseksi koulun ohella, 11,5€/h. Nyt olen samassa paikassa kesätöissä "täysipäiväisenä". Pyysin pari viikkoa sitten palkankorotusta ja nyt on palkka 13,5€/h, joka tekee reilut 2000€/kk. Ihan ok mielestäni ehkä opiskelijalle, mutta en kyllä valmistuneena aio tyytyä tällaiseen palkkaan. Valmistumisen jälkeen en aio edes neuvotella alle 3t€ palkoista...


      • Japetea
        en halua valmistua kirjoitti:

        Jos palkat on valmistuneilla insseillä tuollaisia niin en halua valmistua. :)

        Olen toisen vuoden insinööriopiskelija. Ensimmäisessä kesätyöpaikassani kouluaikana (viime kesänä) sain 9€/h. Viime syksynä menin toiseen firmaan osa-aikaiseksi koulun ohella, 11,5€/h. Nyt olen samassa paikassa kesätöissä "täysipäiväisenä". Pyysin pari viikkoa sitten palkankorotusta ja nyt on palkka 13,5€/h, joka tekee reilut 2000€/kk. Ihan ok mielestäni ehkä opiskelijalle, mutta en kyllä valmistuneena aio tyytyä tällaiseen palkkaan. Valmistumisen jälkeen en aio edes neuvotella alle 3t€ palkoista...

        no sitten saat olla 90% varmuudella työtön tai duunari jatkossakin :)


    • patef

      teknikot hankkivat keskimäärin nykyään enemmän kuin inssit.

      • sentään

        Eivät valitettavasti hanki. Insinöörien keskipalkka on selvästi yli 3400 euroa kuussa ilman tulospalkkioita ja vastaavia. Vaihtelua on paljon ja jotkut tienaavat paremmin kuin toiset.

        Aloittavilla insinööreillä palkkataso ei ole vielä kovin hääppöinen keskiarvon ollessa jotain 2300 euroa, mutta vaihtelu on sielläkin suurta, esimerkiksi omalla alallani kun ei meinaa löytää uusia vielä 2500 eurollakaan. Täälläkin painaa kysynnän ja tarjonnan laki sekä erityisesti tulijan (kesä)työkokemus.

        On ymmärrettävää, että teknikot, jotka ovat jo kokeneita (niitähän ei enää valmistu), saavat alussa parampaa palkkaa, mutta inssien keskipalkka nousee usein nopeasti ja tilanne kääntyy yleensä toiseen suuntaan muutamassa vuodessa ja inssit pääsääntöisesti menevät teknikoiden palkkataulukon katon läpi helposti. Vaihtelu on tosin tässäkin suurta.


      • patef
        sentään kirjoitti:

        Eivät valitettavasti hanki. Insinöörien keskipalkka on selvästi yli 3400 euroa kuussa ilman tulospalkkioita ja vastaavia. Vaihtelua on paljon ja jotkut tienaavat paremmin kuin toiset.

        Aloittavilla insinööreillä palkkataso ei ole vielä kovin hääppöinen keskiarvon ollessa jotain 2300 euroa, mutta vaihtelu on sielläkin suurta, esimerkiksi omalla alallani kun ei meinaa löytää uusia vielä 2500 eurollakaan. Täälläkin painaa kysynnän ja tarjonnan laki sekä erityisesti tulijan (kesä)työkokemus.

        On ymmärrettävää, että teknikot, jotka ovat jo kokeneita (niitähän ei enää valmistu), saavat alussa parampaa palkkaa, mutta inssien keskipalkka nousee usein nopeasti ja tilanne kääntyy yleensä toiseen suuntaan muutamassa vuodessa ja inssit pääsääntöisesti menevät teknikoiden palkkataulukon katon läpi helposti. Vaihtelu on tosin tässäkin suurta.

        Haloo, taulukkopalkalla ei ole mitään muuta virkaa, kuin että työnantaja ei voi maksaa siitä pienempää korvausta jos noudattaa tessiä.
        Palkan suuruuteen se ei vaikuta millään tavalla.

        Ala
        Työkokemus
        Paikkakunta
        kielitaito
        ja heti voidaan olla 1500€ yli taulukkopalkan.
        Näin ainakin omalla kohdallani.


      • inssinä jo 12 vuotta
        sentään kirjoitti:

        Eivät valitettavasti hanki. Insinöörien keskipalkka on selvästi yli 3400 euroa kuussa ilman tulospalkkioita ja vastaavia. Vaihtelua on paljon ja jotkut tienaavat paremmin kuin toiset.

        Aloittavilla insinööreillä palkkataso ei ole vielä kovin hääppöinen keskiarvon ollessa jotain 2300 euroa, mutta vaihtelu on sielläkin suurta, esimerkiksi omalla alallani kun ei meinaa löytää uusia vielä 2500 eurollakaan. Täälläkin painaa kysynnän ja tarjonnan laki sekä erityisesti tulijan (kesä)työkokemus.

        On ymmärrettävää, että teknikot, jotka ovat jo kokeneita (niitähän ei enää valmistu), saavat alussa parampaa palkkaa, mutta inssien keskipalkka nousee usein nopeasti ja tilanne kääntyy yleensä toiseen suuntaan muutamassa vuodessa ja inssit pääsääntöisesti menevät teknikoiden palkkataulukon katon läpi helposti. Vaihtelu on tosin tässäkin suurta.

        Kuten tuossa aiemmin sanottiin että osaamisesta maksetaan. Alkupalkka oli minullakin pieni eli vuonna 95 n. 1400€/kk. Kun näytin että osaan hommat niin palkka nousi suhteellisen nopeasti noin 1750€/kk. Vuonna 98 vaihdoin firmaa -> 2100€/kk. Sen jälkeen palkkakehitys oli heikkoa vuonna 2006 2850€/kk. Työnantajaa ei kiinostanut osaaminen vaan mahdollisimman alhaiset palkkakulut. Vaihdoin firmaa viime vuoden lopulla ja nyt liksa on jo 5800€/kk. Pyysin haastattelussa 6000€ -> ei kannata olla vaatimaton kun esittää palkkatoivomuksen.


      • on toimenkuva?
        inssinä jo 12 vuotta kirjoitti:

        Kuten tuossa aiemmin sanottiin että osaamisesta maksetaan. Alkupalkka oli minullakin pieni eli vuonna 95 n. 1400€/kk. Kun näytin että osaan hommat niin palkka nousi suhteellisen nopeasti noin 1750€/kk. Vuonna 98 vaihdoin firmaa -> 2100€/kk. Sen jälkeen palkkakehitys oli heikkoa vuonna 2006 2850€/kk. Työnantajaa ei kiinostanut osaaminen vaan mahdollisimman alhaiset palkkakulut. Vaihdoin firmaa viime vuoden lopulla ja nyt liksa on jo 5800€/kk. Pyysin haastattelussa 6000€ -> ei kannata olla vaatimaton kun esittää palkkatoivomuksen.

        Työnjohtajana tai tuotantopälliikönä ei inssi tuollaisia tienaa. Suunnittelija tienaa alkaen 2000€ ja voi 20 vuodessa nousta sinne 3500 euroon.


      • inssi jo 12v
        on toimenkuva? kirjoitti:

        Työnjohtajana tai tuotantopälliikönä ei inssi tuollaisia tienaa. Suunnittelija tienaa alkaen 2000€ ja voi 20 vuodessa nousta sinne 3500 euroon.

        Nuo sinun mainitsemat summat pitävät kyllä paikkansa Suomessa.
        Olin ennen suunnitteljia mutta nykään toimin vaativissa asijantuntija tehtävissä ympäri maailmaa. Asuinpaikka keski-eurooppa.


    • Olen huomannut

      Liity vaan sekä lisäksi Rauman pitsiviikoille, marttakerhoon, kuviokelluntaan, rytmiseen kilpavoimisteluun ja balettiin. Nämä kaikki muut ovat varmasti yhtä hyödyllisiä kuin insinöriliitto.

    • imdb_rul

      Vastaan samalla muihin viestiketjuihin. On totta että tiettyjen alojen inssit tienaavat hyvin, ja heillä on varaa hinnoitella itseään, toki näillä aloilla inssit ovat muutenkin pätevämpiä ja osaavampia. Mutta kun puhutaan ns tusinainsinööreistä, jotka eivät ole valmistuneet siellä Otaniemessä, vaan esim jossain pienemmässä AMK:ssa jossain maakuntakeskuksessa. Niin kyllä voin itse tällaisen B-luokan AMK:n käyneenä sanoa että taso oli heikko. Eikä esim valmistumisen jälkeenkään kellään ollut oikeastaan minkäänlaista osaamista. Vaikea tällaisten on itseään markkinoida töihin, tai no työnantajat sen tietääkin ja ottavat vastavalmistuneita lähinnä kehittymään tai sitten nauravat päin naamaa. En pysty kuvitella että esim jollekin agrologille maksettaisiin kovinkaan suuria tienestejä, olipa hän ollut alalla kauankin. En jaksa uskoa että agrologille maksettaisiin 5000 euroa/kk, vaikka kuinka hinnoittelisi itsensä ja arvostaisi itseään.

      • K.esä

        Soittelin työpaikkaa valmistumisen jälkeen ja sieltä kysyttiin työkokemusta.
        No, eihän minulla ollut kun suoraan kouluputkesta valmistuin. Tämän kun sanoin, niin sieltä sanottiin että vittuako tänne soittelet!


      • Inssinainen82
        K.esä kirjoitti:

        Soittelin työpaikkaa valmistumisen jälkeen ja sieltä kysyttiin työkokemusta.
        No, eihän minulla ollut kun suoraan kouluputkesta valmistuin. Tämän kun sanoin, niin sieltä sanottiin että vittuako tänne soittelet!

        Tuossa tapauksessa kannattaa vähän käyttää mielikuvitusta ja keksiä kesätyöpaikkoja...kyllä sen jälkeen alkaa irtoamaan töitä :D


      • Inssimies81
        K.esä kirjoitti:

        Soittelin työpaikkaa valmistumisen jälkeen ja sieltä kysyttiin työkokemusta.
        No, eihän minulla ollut kun suoraan kouluputkesta valmistuin. Tämän kun sanoin, niin sieltä sanottiin että vittuako tänne soittelet!

        Ei tuossa vaiheessa kyllä voi kuin syyttää itseään. Miksei kouluaikana voisi tehdä töitä? Itse olen ollut AMK:n ykkösluokalta alkaen oman alani hommissa koulun ohella. Hyvin kerkiää vajaa 20h/viikko tekemään töitä koulun ohella ja liksaakin tulee ihan mukavasti. Ei paljon tarvitse valmistumisen jälkeen pelätä pääseekö töihin kun voi valita mihin menee töihin. Ei ne firmat halua porukkaa, jolla ei ole työkokemusta. Mieluummin ottavat jonkun jolla on koulu kesken ja kouluttavat siitä jo kouluaikana itselleen sopivan, jotta on sitten valmistuessaan oikeasti valmis.


      • fgsdfgs
        Inssimies81 kirjoitti:

        Ei tuossa vaiheessa kyllä voi kuin syyttää itseään. Miksei kouluaikana voisi tehdä töitä? Itse olen ollut AMK:n ykkösluokalta alkaen oman alani hommissa koulun ohella. Hyvin kerkiää vajaa 20h/viikko tekemään töitä koulun ohella ja liksaakin tulee ihan mukavasti. Ei paljon tarvitse valmistumisen jälkeen pelätä pääseekö töihin kun voi valita mihin menee töihin. Ei ne firmat halua porukkaa, jolla ei ole työkokemusta. Mieluummin ottavat jonkun jolla on koulu kesken ja kouluttavat siitä jo kouluaikana itselleen sopivan, jotta on sitten valmistuessaan oikeasti valmis.

        Niin ja vielä parempi on jos on käynyt ammattikoulun, ethän esim. sähköinsinöörinä tee oikeastaan hevon vittuakaan sillä yo-todistuksellasi.


    • ggergerger

      Itse olen sähköinssi ja kuulun vain IAET kassaan. 45e vuosi ja sillä saa työttömänä ollessa ansiosidonnaisen. Liittomaksut olisivat n.300e vuodessa ja ne rahat menee hukkaan.

      Liitto ajaa vain sun asioita joissain tapauksissa, jos ajaa! Ja nehän ei aja. Aina löytyy jotain selityksiä. Ja harvemmin sitä joutuu mitään asioita ajamaan ja nekin rahat mitä voisit saada takaisin, ovat niitä rahoja mitä olet liittoon maksanut. Eli saat vain omiasi takaisin, jos niitäkään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      63
      930
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      363
      688
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe