Minulla on ollut jo viitisen kuukautta kummallinen vaiva. Nimittäin ylävatsalla tuntuva kipu, joka ilmenee lähinnä istuessa eli siis kun olen mahan kohdalta "linkussa" tai taittuneena. Jos istuu aivan selkä suorana eikä normaalisti eli vähän lysyssä, kipu ei ole ollenkaan niin paha. Maatessa tai seistessä kipu ei juurikaan vaivaa. Kipu tuntuu istuessa ylävatsalla noin 5 cm navan yläpuolella noin kolmen sormen korkuisella ja kämmenen levyisellä aluella. Välillä kun tuo kipu on pahana, tuntuu se vannemaisena kipuna tuossa samassa kohtaa koko ylävatsan leveydeltä. Tuntuu kuin jokin olisi sisuksissa puristuksissa tai jotain... Lisäksi navan ympäristössä tuntuu välillä pistävää, pistemäistä kipua.
Joulukuussa tuon pistelevän kivun vuoksi tehty gastroskopia ja vatsan UÄ. Ei löytynyt helikobakteeria eikä mitään muutakaan. Ainoastaan lievä gastriitti näkyi tähystyksessä. On ollut närästysvaivaa viime syksystä lähtien. Tuohon olen syönyt Nexiumia ja Somacia. Ne eivät juurikaan ole tuohon istuessa esiintyvään kipuun auttaneet, närästyspoltteluun kyllä. Ennen viime syksyä ei ole ollut koskaan minkäänlaisia närästysvaivoja tai muitakaan mahavaivoja.
Työssäni joudun istumaan lähes koko päivän, joten illalla ylävatsa on todella kipeä ja joskus myös kosketusarka. Gastroskopian ja UÄ:n lisäksi otettu verikokeita ym. Mitään ei ole löytynyt. Olen käynyt gastroenterologinkin puheilla, mutta hänkään ei keksinyt missä voisi olla vika. Epäili lähinnä refluksin aiheuttamaa ruokatorven alaosan ärtymistä, mutta ei osannut sanoa, miksi se vaivaa vain istuessa. Ja toisaalta Nexium ei tuohon ole auttanyt. Työterveyslääkäri alkaa olla neuvoton, kun kivut jatkuvat vaan ja mitään ei ole tutkimuksissa löytynyt. Onkos kellään ollut samanlaisia ongelmia?
Ylävatsakipu istuessa
5
6060
Vastaukset
- mulla sama..
Mulla oli samanlaista vaivaa ja kävin tähystyksessä. Syynä oli refluks ja siihen yhdistettynä tyrä, joka aiheutti sitä kipua ja painetta istuessa. Hoitoon annettiin ruokavalion muutos(kahvi pois kolm.kk) ja Nexium sekä gavisconia. Nämä auttoivat mulle.
- mahakipuinen
Voiskohan mullakin olla sitten refluksista/tyrästä johtuvaa... Tosin eivät joulukuussa gastroskopiassa kyllä tyrästä puhuneet mitään. Oliko sulla kyseessä palleatyrä vai mikä? Kauanko söit Nexiumia Gavisconia, että tuo kipu istuessa hävisi/alkoi helpottaa? Kiitos jo etukäteen vastauksestasi.:)
- näin mulla..
mahakipuinen kirjoitti:
Voiskohan mullakin olla sitten refluksista/tyrästä johtuvaa... Tosin eivät joulukuussa gastroskopiassa kyllä tyrästä puhuneet mitään. Oliko sulla kyseessä palleatyrä vai mikä? Kauanko söit Nexiumia Gavisconia, että tuo kipu istuessa hävisi/alkoi helpottaa? Kiitos jo etukäteen vastauksestasi.:)
Palleatyrä oli kyseessä. Söin Nexiumia yhen kuurin ensin ja pienen tauon jälkeen toisen kuurin. Cavisconia yhden pullon nestemäisenä ja sen jälkeen siirryin purutapletteihin. Myös maito ja piimä helpottavat oireitani. En tarkkaan muista, mutta kyllä se pikkuhiljaa alkoi helpottamaan ja käytän vieläkin joskus Cavisconia. Ruokailutapojen muuttaminen kans auttoi. En ahmi enää(oli ennen paha tapa syödä liikaa) Kahvin jätin ensin kokonaan pois, mutta nykyään juon sitä kohtuullisesti.
- raitis1959
aiheuttaa samanlaiset kivut palleatyrä.
- mahakipuinen
Onko sinulle lääkärissä kerrottu miksi/miten palleatyrä aiheuttaa tuollaisia kipuja ja enimmäkseen istuessa? Onko samalla kyseessä myös refluksi/närästysvaiva tai gastriitti? Oletko saanut jollain nuo kivut helpottumaan tai loppumaan (esim. Nexium, Somac tms.)? Kiitos vastauksestasi! Itselläni tämä vaiva jatkuu vain ja olen kiitollinen kaikista tiedonmurusista. Lääkärit kun eivät oikein keksi mikä tämän minulla aiheuttaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654196
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342729En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142532Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1491167- 801016