Hankin tuossa puoli vuotta sitten parin Tannoy Mercury F2:a ja nyt ajattelin kesätyö rahoista panostaa pikku siivun subbarin hankintaan. Tietoa ei pahemmin itseltä löydy, joten nyt kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita. Stereot ovat käytännössä ainoastaan musiikin kuuntelua varten. Räppiä, heviä ja joskus kone musiikkia kuuntelen. Koska en mikään todellinen hifi-korva ole, niin joku ihan perus subbari olisi hakusessa. Budjettia ei ole vielä lukkoon lyöty, mutta muutama satanen alkaa olla maksimi.
Aiemmin täällä suositeltiin Tannoy Mercury F2:a ja ne hankin ja olen ollut tyytyväinen. Nyt nälkä on kasvanut syödessä asiantuntevat neuvonne ovat tervetulleita.
Kiitos.
Tannoy Mercury F2 + Subbari
36
4684
Vastaukset
- low-end
Jos muutama satanen on maksimi, niin kannattaa unohtaa suosiolla. Turha pilata hyvien kaiuttimien toistoa jollain rimpulalla. Oikea aktiivisubwoofer on sitten asia erikseen. Tietysti sitten jos asia ei ole niin tärkeä, taikka ei ole koskaan päässyt kunnon subbaria kuuntelemaan, niin voi toki tyytyä johonkin mehupurkkiin.
- low-end
Niin ja lisäys vielä että osta käytetty! Osta vaikka hifi-maailma ja keltainen pörssi ni pääset alkuun. Kysy vaikka täältä lisää infoa jos et löytämääsi sopivan hintaista merkkiä tunne entuudestaan, voin vastata. Kokemusta on!
- vastauksesta
low-end kirjoitti:
Niin ja lisäys vielä että osta käytetty! Osta vaikka hifi-maailma ja keltainen pörssi ni pääset alkuun. Kysy vaikka täältä lisää infoa jos et löytämääsi sopivan hintaista merkkiä tunne entuudestaan, voin vastata. Kokemusta on!
Itselläni voisi ehkä tulla kyseeseen mainitsemasi "mehupurkki". Käytettynä voisi kyllä ostaa, mutta mitä pitää huomioida ettei tule kusetetuksi. Juuri tuo kokemattomuus alalla voi koitua kohtaloksi. Jotain perus juttuja mitkä pitää tarkastaa oston yhteydessä? Ja entäs ne merkit, mitkä on yleisesti todettu hyviksi? Entäs tuuma koko, mille linjalle itse lähtisit?
- low-end
vastauksesta kirjoitti:
Itselläni voisi ehkä tulla kyseeseen mainitsemasi "mehupurkki". Käytettynä voisi kyllä ostaa, mutta mitä pitää huomioida ettei tule kusetetuksi. Juuri tuo kokemattomuus alalla voi koitua kohtaloksi. Jotain perus juttuja mitkä pitää tarkastaa oston yhteydessä? Ja entäs ne merkit, mitkä on yleisesti todettu hyviksi? Entäs tuuma koko, mille linjalle itse lähtisit?
En noista halvemmista juurikaan tiedä, mutta ehkä kyseeseen voisi tulla joku audiopro, vaikka uutena. Käytettynä voi löytyä jotain chorusta, mitään velodyneä ei kyllä tuohon hintaan sentään. Jos tuollaisiakin löytyy niin ei siinä juurikaan kusettamaan pääse, jos ne vaan toimii sähköisesti, ja paras tapa tietysti on koekuunnella jos mahd. Tuumakoosta en sano mitään, se riippuu niin monesta asiasta. Huoneen koosta, käytettävistä äänenvoimakkuuksista jne. Tottakai laadukas subi on sellainen mikä toistaa alas, tarkasti ja voimalla, mutta se vaatii sitten jo nappulaa takataskuun... Ehkä tuolla budjetilla kallistuisin
siihen audiopro:hon, varmaan täyttää sun kriteerit ihan ok. - tietäjä2
low-end kirjoitti:
En noista halvemmista juurikaan tiedä, mutta ehkä kyseeseen voisi tulla joku audiopro, vaikka uutena. Käytettynä voi löytyä jotain chorusta, mitään velodyneä ei kyllä tuohon hintaan sentään. Jos tuollaisiakin löytyy niin ei siinä juurikaan kusettamaan pääse, jos ne vaan toimii sähköisesti, ja paras tapa tietysti on koekuunnella jos mahd. Tuumakoosta en sano mitään, se riippuu niin monesta asiasta. Huoneen koosta, käytettävistä äänenvoimakkuuksista jne. Tottakai laadukas subi on sellainen mikä toistaa alas, tarkasti ja voimalla, mutta se vaatii sitten jo nappulaa takataskuun... Ehkä tuolla budjetilla kallistuisin
siihen audiopro:hon, varmaan täyttää sun kriteerit ihan ok.Musan kuunteluun ei Tannoyn alarajataajuuden jälkeen tarvitse subbaria lainkaan. Noin niinkuin äänitaajuusperusteisesti ajateltuna.
Jos perse ja lompakko kestää paskaa toistoa niin sitten joku ultimate-hyvä subbari, mutta ei missään tapauksessa mitään kompromissi- halpa- proaudiota.
Hyvää siitä ei silti saa. ei rokkiamja poppia ole sinne subbarille miksattu kuitenkaan ;-) - antaa
tietäjä2 kirjoitti:
Musan kuunteluun ei Tannoyn alarajataajuuden jälkeen tarvitse subbaria lainkaan. Noin niinkuin äänitaajuusperusteisesti ajateltuna.
Jos perse ja lompakko kestää paskaa toistoa niin sitten joku ultimate-hyvä subbari, mutta ei missään tapauksessa mitään kompromissi- halpa- proaudiota.
Hyvää siitä ei silti saa. ei rokkiamja poppia ole sinne subbarille miksattu kuitenkaan ;-)sopivasti lisämakua. Esim. Audio pro 136B käytettynä n 200€.
- low-end
tietäjä2 kirjoitti:
Musan kuunteluun ei Tannoyn alarajataajuuden jälkeen tarvitse subbaria lainkaan. Noin niinkuin äänitaajuusperusteisesti ajateltuna.
Jos perse ja lompakko kestää paskaa toistoa niin sitten joku ultimate-hyvä subbari, mutta ei missään tapauksessa mitään kompromissi- halpa- proaudiota.
Hyvää siitä ei silti saa. ei rokkiamja poppia ole sinne subbarille miksattu kuitenkaan ;-)"Jos perse ja lompakko kestää paskaa toistoa..." Viittitkö hiukan selventää? Ja kyllä mielestäni subbari( hyvä ) on aina paikallaan, oli systeemi mikä hyvänsä. Ei sellaista musiikin kuuntelijaa olekaan mikä ei koskaan mataliin taajuuksiin törmäisi, kyse on vaan siitä mitä ne laitteet toistaa. 20 vuotta näiden juttujen kanssa painineena voin jo sanoa jotain tietäväni.
- Audio pro 136B
low-end kirjoitti:
"Jos perse ja lompakko kestää paskaa toistoa..." Viittitkö hiukan selventää? Ja kyllä mielestäni subbari( hyvä ) on aina paikallaan, oli systeemi mikä hyvänsä. Ei sellaista musiikin kuuntelijaa olekaan mikä ei koskaan mataliin taajuuksiin törmäisi, kyse on vaan siitä mitä ne laitteet toistaa. 20 vuotta näiden juttujen kanssa painineena voin jo sanoa jotain tietäväni.
olisi kyllä edullinen ja kun on kerran ammattilaisten arvioinneissa tullut testivoittajaksi niin on varmaan hyvä. Uutena maksaa noin 300 euroa. Jos ostaa käytettynä niin ainoastaan arveluttaa kunto. Kaipa jos on ulkoisesti ehjä ja soi niin ei mene rahat hukkaan?
- Chorus Vertigo SLS
Audio pro 136B kirjoitti:
olisi kyllä edullinen ja kun on kerran ammattilaisten arvioinneissa tullut testivoittajaksi niin on varmaan hyvä. Uutena maksaa noin 300 euroa. Jos ostaa käytettynä niin ainoastaan arveluttaa kunto. Kaipa jos on ulkoisesti ehjä ja soi niin ei mene rahat hukkaan?
on tarjouksessa 300 eurolla eli on saman hintainen kuin tuo Audio pro 136B. On kaksi tuumaa pienempi, mutta ovh hinnan perusteella laadukkaampi, miten on? Mitä ero noista löytyy ja kumman valitsisit musiikin kuunteluun?
- low-end
Chorus Vertigo SLS kirjoitti:
on tarjouksessa 300 eurolla eli on saman hintainen kuin tuo Audio pro 136B. On kaksi tuumaa pienempi, mutta ovh hinnan perusteella laadukkaampi, miten on? Mitä ero noista löytyy ja kumman valitsisit musiikin kuunteluun?
Kyllä noista ottaisin audiopro:n. Alarajataajuus näytti olevan molemmissa sama mutta ap:ssa oli tehokkaampi pääte ja 10" elementti. Ja kyllähän se edesmenneen hifi-lehden testin voitti jos nyt en ihan päin helvettiä muista...? Luulisin kyllä että tarjoaa tuolle hinnalle vastinetta, koska kolmellasadalla ei saa edes kunnollista päätettä, saati koko subia. Kyllä noilla laitteilla pitäisi asiallinen soundi saada kunhan ne on sijoitettu oikein ja säädety.
- Virittelijä
Chorus Vertigo SLS kirjoitti:
on tarjouksessa 300 eurolla eli on saman hintainen kuin tuo Audio pro 136B. On kaksi tuumaa pienempi, mutta ovh hinnan perusteella laadukkaampi, miten on? Mitä ero noista löytyy ja kumman valitsisit musiikin kuunteluun?
Tuollaista ei ole kuin " Audio pro 136B". Se on Audio Pro B1.36
Paavon Koneessa näyttää olevan edullisesti noita AP: tuotteita. http://www.paavonkone.fi/ind/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=3
B1.36 näkyy maksavan 259€ ja Sub Focus 279€. Sen vahvistinteho on suurempi, 400W. Vaiheen portaaton säätö on hyvä ominaisuus kun säädetään toistoa huoneeseen ja pääkaiuttimiin. Kannattaa Audio Pron:n sivuilta katsoa missä mallissa sellainen on, jos sen merkkisen hankkii.
Hiukan noista hinnoista ja laadusta: Laatua ei voi suoraan päätellä hinnasta jos hintaluokka on sama ja hinnanerokin pienehkö. Tietysti voi kuitenkin päätellä, että kolmen tonnin subbari on todennäköisesti parempi kuin kolmensadan.
Mitä tuohon Vertigon SLS -malliin tulee, niin siinä on semmoinen merkittävä ero Audio Pro:n B1.36:een verrattuna, että sen kotelo on suljettua tyyppiä. Ero refleksikoteloon on mm. se, että toiston nopeus ja napakkuus on omaa luokkaansa. Refleksikotelossa viiveet ovat aina selvästi suuremmat. Toisaalta, suljetussa kotelossa olevasta elementistä saa vähemmän ääntä kuin refleksikotelossa olevalta, jos elementtien iskutilavuudet ovat samat.
Jos näitä kahta tai vielä Sub Focustakin verrataan keskenään, niin SLS:n toisto on tarkempaa ja "nopeampaa", mutta AP:n subbareista saa enemmän ääntä. Miellyttävyysasiat pitää ratkaista itse, kuuntelemalla. - tietäjä2
low-end kirjoitti:
"Jos perse ja lompakko kestää paskaa toistoa..." Viittitkö hiukan selventää? Ja kyllä mielestäni subbari( hyvä ) on aina paikallaan, oli systeemi mikä hyvänsä. Ei sellaista musiikin kuuntelijaa olekaan mikä ei koskaan mataliin taajuuksiin törmäisi, kyse on vaan siitä mitä ne laitteet toistaa. 20 vuotta näiden juttujen kanssa painineena voin jo sanoa jotain tietäväni.
Matalat taajuudet tsekataan luureilla.
Hyvät luurit on tarpeen enemmän ;) - Virittelijä
low-end kirjoitti:
Kyllä noista ottaisin audiopro:n. Alarajataajuus näytti olevan molemmissa sama mutta ap:ssa oli tehokkaampi pääte ja 10" elementti. Ja kyllähän se edesmenneen hifi-lehden testin voitti jos nyt en ihan päin helvettiä muista...? Luulisin kyllä että tarjoaa tuolle hinnalle vastinetta, koska kolmellasadalla ei saa edes kunnollista päätettä, saati koko subia. Kyllä noilla laitteilla pitäisi asiallinen soundi saada kunhan ne on sijoitettu oikein ja säädety.
Vaikkapa Hypex DS 2.0:
"DS 2.0 tekniikkaan perustuva high-end tason subwoofermoduuli
Teho (rms) 8 ohmiin 100 w, Teho (rms) 4 ohmiin 175 w, Vaimennuskerroin 500,
Subsonic: -3 dB/12 Hz/24 dB/okt.
Ekvalisointi:20-130 Hz max. 6 dB,
Alipäästö:30-130 Hz 18 dB/Oktaavi
Vaiheenkääntö: Portaaton 0-180 astetta 180-360 astetta (Lisäviiveen säätö)
Automaattinen virrankytkentä: Pop free start
Koko L x K x S 190 x 220 x 60 mm"
Tiedot lainattu Hifi-Talon sivuilta.
Hinta 295€. - kun_
Virittelijä kirjoitti:
Tuollaista ei ole kuin " Audio pro 136B". Se on Audio Pro B1.36
Paavon Koneessa näyttää olevan edullisesti noita AP: tuotteita. http://www.paavonkone.fi/ind/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=3
B1.36 näkyy maksavan 259€ ja Sub Focus 279€. Sen vahvistinteho on suurempi, 400W. Vaiheen portaaton säätö on hyvä ominaisuus kun säädetään toistoa huoneeseen ja pääkaiuttimiin. Kannattaa Audio Pron:n sivuilta katsoa missä mallissa sellainen on, jos sen merkkisen hankkii.
Hiukan noista hinnoista ja laadusta: Laatua ei voi suoraan päätellä hinnasta jos hintaluokka on sama ja hinnanerokin pienehkö. Tietysti voi kuitenkin päätellä, että kolmen tonnin subbari on todennäköisesti parempi kuin kolmensadan.
Mitä tuohon Vertigon SLS -malliin tulee, niin siinä on semmoinen merkittävä ero Audio Pro:n B1.36:een verrattuna, että sen kotelo on suljettua tyyppiä. Ero refleksikoteloon on mm. se, että toiston nopeus ja napakkuus on omaa luokkaansa. Refleksikotelossa viiveet ovat aina selvästi suuremmat. Toisaalta, suljetussa kotelossa olevasta elementistä saa vähemmän ääntä kuin refleksikotelossa olevalta, jos elementtien iskutilavuudet ovat samat.
Jos näitä kahta tai vielä Sub Focustakin verrataan keskenään, niin SLS:n toisto on tarkempaa ja "nopeampaa", mutta AP:n subbareista saa enemmän ääntä. Miellyttävyysasiat pitää ratkaista itse, kuuntelemalla.tossa vähän googlettelin huomasin ton Sub Focuksen ja huomasin ton vahvistin jutun. Eli vaikutus on vain se että mökää saa enemmän aikaseksi. Mitenkäs vahvistimen tehot onko väliä? Itellä on joku Sonyn perus halpa vahvistin ja etupaneelissa sanotaan että 5x80 W.
Mitäs toi vaiheen portaaton säätö nyt sitte meinaskaan?
Eli tuota SLS:ääkin voisi harkita. Juuri tuo mainitsemasi napakkuus olisi suotavaa. Jos B1.36:lla ja Focuksella ei muita suuria eroja ole ja hinta on lähes sama niin maalaisjärjellä ajateltuna kääntyisin Focuksen puolelle. Miksihän tuo B1.36:n sitten on voittanut noita testejä? - tietäjä2
tietäjä2 kirjoitti:
Matalat taajuudet tsekataan luureilla.
Hyvät luurit on tarpeen enemmän ;)http://tinyurl.com/2ss4b3
Mut jokainen saa kuunnella musaa 300e pikkusubasella, ei oo multa penniäkään pois.
Noi jätkät on muuten tehneet ihan oikeita levyjä, joita tekin olette kuunnelleet...
Leffaskene vaatii subbasen, toden totta. - Virittelijä
kun_ kirjoitti:
tossa vähän googlettelin huomasin ton Sub Focuksen ja huomasin ton vahvistin jutun. Eli vaikutus on vain se että mökää saa enemmän aikaseksi. Mitenkäs vahvistimen tehot onko väliä? Itellä on joku Sonyn perus halpa vahvistin ja etupaneelissa sanotaan että 5x80 W.
Mitäs toi vaiheen portaaton säätö nyt sitte meinaskaan?
Eli tuota SLS:ääkin voisi harkita. Juuri tuo mainitsemasi napakkuus olisi suotavaa. Jos B1.36:lla ja Focuksella ei muita suuria eroja ole ja hinta on lähes sama niin maalaisjärjellä ajateltuna kääntyisin Focuksen puolelle. Miksihän tuo B1.36:n sitten on voittanut noita testejä?Tuossa se avainsana vaiheen säätöön:
"Variable phase adjustment 0-180 degrees". Focuksessa se on, B1.36:ssa ei. Tuossa lisätietoja: http://www.audiopro.com/templates/audio_pro_products/?id_products=216
Kun subbari säädetään pääkaiuttimien kaveriksi, pitäisi signaalin vaiheen jakotaajuudella olla sama. Joissain malleissa on vaiheenkääntö 0-180 astetta joka on tyhjää parempi, joissain on enemmän säätövaraa portaittain: 90-180-270-360 astetta, joka on jo aika hyvä. Portaaton on paras vaihtoehto, mutta säätäminen korvakuulolta ei ole helppoa. Omat kokemukset portaattomasta säätämisestä ovat aika vähäisiä. Noista kahdesta AP:n mallista ottaisin itse Focuksen.
Jos sun kuuntelutila on pieni kerrostalon betonihuone etkä hae korostunutta bassotoistoa, SLS voisi olla sopiva. Suuressa tilassa sen äänenpainevarat tulevat kuitenkin aika nopeasti vastaan.
Jos taas haluat demota kavereille että "passot jytisee saiiiiiiiraan lujaa", valitse AP, vaikka ei 10-tuumainen mikään äänenpainetykki olekaan. :) - low-end
Virittelijä kirjoitti:
Vaikkapa Hypex DS 2.0:
"DS 2.0 tekniikkaan perustuva high-end tason subwoofermoduuli
Teho (rms) 8 ohmiin 100 w, Teho (rms) 4 ohmiin 175 w, Vaimennuskerroin 500,
Subsonic: -3 dB/12 Hz/24 dB/okt.
Ekvalisointi:20-130 Hz max. 6 dB,
Alipäästö:30-130 Hz 18 dB/Oktaavi
Vaiheenkääntö: Portaaton 0-180 astetta 180-360 astetta (Lisäviiveen säätö)
Automaattinen virrankytkentä: Pop free start
Koko L x K x S 190 x 220 x 60 mm"
Tiedot lainattu Hifi-Talon sivuilta.
Hinta 295€.Tarkoitin että kun tuota hintaa vertaa oikeaan, siis nyt puhutaan velodyne/rel-tason laitteista ja mitkä tehot niissä piilee, niin eihän tuo ole kuin välijohtojen hinta laitteistossa. TEHOKKAISTA päätteistä puhumattakaan. Silloin rms-watit on jotain ihan muuta luokkaa.
- low-end
tietäjä2 kirjoitti:
http://tinyurl.com/2ss4b3
Mut jokainen saa kuunnella musaa 300e pikkusubasella, ei oo multa penniäkään pois.
Noi jätkät on muuten tehneet ihan oikeita levyjä, joita tekin olette kuunnelleet...
Leffaskene vaatii subbasen, toden totta.Alkuperäiselle kysyjälle: Tarpeesi huomioon ottaen suosittelen edelleen audioprota. Tuossa hintaluokassa tulet todennäköisesti olemaan tyytyväisempi siihen. Mutta makuja on tietysti monia!
- Virittelijä
low-end kirjoitti:
Tarkoitin että kun tuota hintaa vertaa oikeaan, siis nyt puhutaan velodyne/rel-tason laitteista ja mitkä tehot niissä piilee, niin eihän tuo ole kuin välijohtojen hinta laitteistossa. TEHOKKAISTA päätteistä puhumattakaan. Silloin rms-watit on jotain ihan muuta luokkaa.
Toki isolla rahalla saa paaaaljon laatua ja tehoa, mutta yritin pysyä "jokamiehen normiluokassa", missä kohtuulliselle panostukselle saa ihan mukavasti vastinetta eikä tule ostaneeksi jotain naurettavaa rimpulaa!
Eihän 100W RMS 8 ohmiin ole mitään ylellisyyttä, mutta riittää useimmiten kerrostalokäytössä, jos aikoo jatkaa asumista samassa osoitteessa tulevaisuudessakin. Toisaalta, se Velodyne-osasto kiinnostaa kyllä siinä määrin, että kun lottorintamalta tärähtää, otan oitis suuntimat lähimpään alan liikkeeseen. ;)
Välijohdoista olen sitä mieltä, että kolmensadan investointi kaapeleihin ei ole järkevää harrastuksen alkuvaiheessa, eikä keskivaiheillakaan. Jos unohdetaan markan narut, niin johtojen merkitys kokonaisuudessa on niin häviävän pieni, että pitää oikeasti tietää mitä kalliilla kaapeloinnilla hakee. Enkä usko, että sittenkään kaapelisulkeiset kannattavat.
Sähköisesti johtojen tulee tietenkin olla sopivat muun laitteiston kanssa; väärä kapasitanssi LP-soittimen johdossa vääntää taajuusvasteen mielenkiintoisen näköiseksi, mutta tämä on vain hatara muistikuva viidentoista vuoden takaa. :) - Jees_
low-end kirjoitti:
Alkuperäiselle kysyjälle: Tarpeesi huomioon ottaen suosittelen edelleen audioprota. Tuossa hintaluokassa tulet todennäköisesti olemaan tyytyväisempi siihen. Mutta makuja on tietysti monia!
Kiitos kaikille vastanneille! Teitä tentatessa ja muita forumeja lueskellessa alkaa vaikuttaa, että valinnan voisin tehdä tun B1.36:n ja Focuksen välillä. Focus olisi tehokkaampi, mutta B1.36 taas menestynyt testeissä.... Noh tältä istumalta ehkä nappaisin sen Focuksen. Tuo SLS voi olla ehka hieman vaisu, ja korostunutta basson toistoa olen hakemassa. Mistä tuota Audioprota voi hankkia pääkaupunkiseudulla?
- vaan
Virittelijä kirjoitti:
Tuollaista ei ole kuin " Audio pro 136B". Se on Audio Pro B1.36
Paavon Koneessa näyttää olevan edullisesti noita AP: tuotteita. http://www.paavonkone.fi/ind/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=3
B1.36 näkyy maksavan 259€ ja Sub Focus 279€. Sen vahvistinteho on suurempi, 400W. Vaiheen portaaton säätö on hyvä ominaisuus kun säädetään toistoa huoneeseen ja pääkaiuttimiin. Kannattaa Audio Pron:n sivuilta katsoa missä mallissa sellainen on, jos sen merkkisen hankkii.
Hiukan noista hinnoista ja laadusta: Laatua ei voi suoraan päätellä hinnasta jos hintaluokka on sama ja hinnanerokin pienehkö. Tietysti voi kuitenkin päätellä, että kolmen tonnin subbari on todennäköisesti parempi kuin kolmensadan.
Mitä tuohon Vertigon SLS -malliin tulee, niin siinä on semmoinen merkittävä ero Audio Pro:n B1.36:een verrattuna, että sen kotelo on suljettua tyyppiä. Ero refleksikoteloon on mm. se, että toiston nopeus ja napakkuus on omaa luokkaansa. Refleksikotelossa viiveet ovat aina selvästi suuremmat. Toisaalta, suljetussa kotelossa olevasta elementistä saa vähemmän ääntä kuin refleksikotelossa olevalta, jos elementtien iskutilavuudet ovat samat.
Jos näitä kahta tai vielä Sub Focustakin verrataan keskenään, niin SLS:n toisto on tarkempaa ja "nopeampaa", mutta AP:n subbareista saa enemmän ääntä. Miellyttävyysasiat pitää ratkaista itse, kuuntelemalla.Subwoofer
- tiedosta!
vaan kirjoitti:
Subwoofer
...
- Virittelijä
tiedosta! kirjoitti:
...
Mutta olkoon menneeksi. Aion jatkossakin käyttää sanaa "subbari".
- myynnissä
Jees_ kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille! Teitä tentatessa ja muita forumeja lueskellessa alkaa vaikuttaa, että valinnan voisin tehdä tun B1.36:n ja Focuksen välillä. Focus olisi tehokkaampi, mutta B1.36 taas menestynyt testeissä.... Noh tältä istumalta ehkä nappaisin sen Focuksen. Tuo SLS voi olla ehka hieman vaisu, ja korostunutta basson toistoa olen hakemassa. Mistä tuota Audioprota voi hankkia pääkaupunkiseudulla?
Arabiassa
- DBOX
Hanki tälläinen, niin saat erittäin hyvän parin Tannoylle.
http://www.mrhifi.fi/iwc/index.php4?page=productinfo&prod_code=5455
ja muista: hinnasta kannattaa aina neuvotella!- ei_
kyllä vakuuta. Tai no voisihan tuon naamioida kalja tynnyriksi. Merkiä en kyllä tunne (ei mikään yllätys). Tuo 100 W:n vahvistin ei kyllä pärjää Focuksen 200 W:lle. Mitäs ammattilaiset sanoo? Kyllä jompikumpi noista Audio Pro:sta vaikutta varteenotettavammalta. Onko tuollainen automaattinen virran katkaisu toiminto muuten hyvä? Entäs onko tuollaisesta vaiheen säädöstä hyötyä amatöörille (ettei vain mene nappulat hukkaan)?
Kyllä tuo Focus varmaan näistä olisi passeli. - ---------------''''''------...
ei_ kirjoitti:
kyllä vakuuta. Tai no voisihan tuon naamioida kalja tynnyriksi. Merkiä en kyllä tunne (ei mikään yllätys). Tuo 100 W:n vahvistin ei kyllä pärjää Focuksen 200 W:lle. Mitäs ammattilaiset sanoo? Kyllä jompikumpi noista Audio Pro:sta vaikutta varteenotettavammalta. Onko tuollainen automaattinen virran katkaisu toiminto muuten hyvä? Entäs onko tuollaisesta vaiheen säädöstä hyötyä amatöörille (ettei vain mene nappulat hukkaan)?
Kyllä tuo Focus varmaan näistä olisi passeli.Joo eipä vakuuta minuakaan, on lähinnä design-tuote.
Tuosta vaiheenkäännöstä en sinuna murehtisi, ainakaan portaattomasta. Ensiksi kun subbarin asennat, voit asentaa sen pääkaiuttimien keskilinjasta hiukan oikealle ja seinää kohden jos vain mahdollista. Sen jälkeen valitset jakotaajuuden
ja tason. Näitä kolmea kohtaa muuttamalla suoritetaan riittävä sovitus pääkaiuttimiin. Vaiheenkääntöä( 180 astetta ) voit kokeilla sen jälkeen. Sijoitus on erittäin tärkeä. - vastauksesta
---------------''''''------... kirjoitti:
Joo eipä vakuuta minuakaan, on lähinnä design-tuote.
Tuosta vaiheenkäännöstä en sinuna murehtisi, ainakaan portaattomasta. Ensiksi kun subbarin asennat, voit asentaa sen pääkaiuttimien keskilinjasta hiukan oikealle ja seinää kohden jos vain mahdollista. Sen jälkeen valitset jakotaajuuden
ja tason. Näitä kolmea kohtaa muuttamalla suoritetaan riittävä sovitus pääkaiuttimiin. Vaiheenkääntöä( 180 astetta ) voit kokeilla sen jälkeen. Sijoitus on erittäin tärkeä.Tarkoittaako tuo pääkaiuttimien keskilinja kohtaa jossa kaiuttimien ääni "kohtaa" (sohva)? Eli subbari voisi olla sijoitettuna sohvan oikealle puolelle, vai hä?
- ---------------''''''------...
vastauksesta kirjoitti:
Tarkoittaako tuo pääkaiuttimien keskilinja kohtaa jossa kaiuttimien ääni "kohtaa" (sohva)? Eli subbari voisi olla sijoitettuna sohvan oikealle puolelle, vai hä?
Ei kun esitin asian hieman typerästi. Siis kuvitellaan kaiuttimien väliin viiva, ja lättäät subin hieman oikealle etuviistoon (kuuntelupaikasta poispäin) sen viivan keskipisteestä. Siitä on kultakorvien mielestä hyvä aloittaa. Itse pääkaiuttimien "oieaoppinen" sijoitus on taas sellainen, että kajareiden etäisyys toisistaan on kolme neljäsosaa niiden etäisyydestä kuuntelupaikkaan. Eli esim. 3 ja 4 metriä. Se on hyväksi havaittu mutta ei tietysti mikään absoluuttinen totuus.
- Virittelijä
vastauksesta kirjoitti:
Tarkoittaako tuo pääkaiuttimien keskilinja kohtaa jossa kaiuttimien ääni "kohtaa" (sohva)? Eli subbari voisi olla sijoitettuna sohvan oikealle puolelle, vai hä?
Olisi kyllä hyvä, jos yksi keskustelija käyttäisi ketjussa vain yhtä nimimerkkiä. On tosi vaikeaa ja ärsyttävää arvuutella kuka milloinkin puhuu, kun juttu aloitetaan otsikossa ja jatketaan nimimerkkirivillä.
Keskustelun avasi "Suosituksia" -niminen henkilö, mutta hän on avauksensa jälkeen ollut hämmästyttävän hiljaa. - "Suosituksia"
Virittelijä kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä, jos yksi keskustelija käyttäisi ketjussa vain yhtä nimimerkkiä. On tosi vaikeaa ja ärsyttävää arvuutella kuka milloinkin puhuu, kun juttu aloitetaan otsikossa ja jatketaan nimimerkkirivillä.
Keskustelun avasi "Suosituksia" -niminen henkilö, mutta hän on avauksensa jälkeen ollut hämmästyttävän hiljaa.Joo sori oon en useasti tälläisillä keskustelu alueilla pyöri ja olen tottunut tuohon mainitsemaasi huonoon tapaan. Tästä lähtien parannan tapani.
Jos jaksatte vilkaista, niin onko seuraavan linkin asiat asiaa vai onko seassa humpuukkia?
Mitkä noista otsikoista nostaisiste esiin ensimmäisen subbarin hankkijan kannalta tärkeinä?
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html - "Suosituksia"
---------------''''''------... kirjoitti:
Ei kun esitin asian hieman typerästi. Siis kuvitellaan kaiuttimien väliin viiva, ja lättäät subin hieman oikealle etuviistoon (kuuntelupaikasta poispäin) sen viivan keskipisteestä. Siitä on kultakorvien mielestä hyvä aloittaa. Itse pääkaiuttimien "oieaoppinen" sijoitus on taas sellainen, että kajareiden etäisyys toisistaan on kolme neljäsosaa niiden etäisyydestä kuuntelupaikkaan. Eli esim. 3 ja 4 metriä. Se on hyväksi havaittu mutta ei tietysti mikään absoluuttinen totuus.
Kiitos selvennyksestä. Googletin tämän linkin ja sain vastauksia. Subbari siis tv:n ja oikean pääkaiuttimen väliin. Mites lähellä tv:ä toi subbari aiheuttaa häiriötä tv:ssä? Vai kokeilemalla vaan? Voiko tv mennä rikki?
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html - Virittelijä
"Suosituksia" kirjoitti:
Joo sori oon en useasti tälläisillä keskustelu alueilla pyöri ja olen tottunut tuohon mainitsemaasi huonoon tapaan. Tästä lähtien parannan tapani.
Jos jaksatte vilkaista, niin onko seuraavan linkin asiat asiaa vai onko seassa humpuukkia?
Mitkä noista otsikoista nostaisiste esiin ensimmäisen subbarin hankkijan kannalta tärkeinä?
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.htmlLinkistä löytyi harvinaisen tiukkaa asiaa ja hyvää tekstiä, muustakin kuin subwoofereista. Oma "vilkaisuni" kesti toista tuntia. :)
Sivujen lukemista ja ymmärtämistä voi suositella kaikille, joita äänentoistoasiat kiinnostavat ja/tai ovat tekemässä jotain hankintaa.
Kun omaksuu sivuilta löytyvät asiat, suurin osa miinoista ja sudenkuopista jää ostotilanteessa polkematta.
Otsikoista on vaikea nostaa mitään toista ylemmäksi, koska kaikki asiat ovat tärkeitä. "Mahdollisimman halpa" -ajattelulla päädytään kuitenkin todennäköisemmin päin sitä kuuluisaa Karjalan mäntyä. Tässä muutama yleispätevä vinkki:
1. Suuri elementti suuressa kotelossa mahdollistavat riittävän alhaisen viritystaajuuden läpimitaltaan riittävän suurella refleksiputkella. Näin saadaan liikkeelle suuri määrä ilmaa pienellä säröllä. Kotelon tilavuus voisi olla esimerkiksi 100 litraa ja elementti 12-tuumainen. Refleksiputken halkaisijan olisi hyvä olla tällöin vaikkapa 120mm ja viritystaajuuden 22-24 Hz. Tätäkin suuremmat ratkaisut tuovat etuja, mutta usein sisustus asettaa koolle reunaehtonsa, halusimmepa sitä tai emme.
2. Kotelon on syytä olla tukeva: paksuseinäinen, vähintään 25mm, ja sisäisesti tuettu. Kotelo ei saa värähdellä kovaakaan soitettaessa.
3. Elementissä pitäisi olla suuri lineaarinen liikepoikkeama, koska varsinkin leffoissa on kovia tömähdyksiä hyvin matalilla taajuuksilla. Jos liikevara on pieni, on vaarana, että puhekela törmää magneettiin.
4. Jakosuotimessa jyrkkä alipäästö eli korkeampien taajuuksien suodatus on hyvä ominaisuus. Näin subbarin paikallistettavuus vähenee kun liian korkeita ääniä ei vuoda elementin toistettavaksi.
5. Portaaton vaiheensäätö vähentää ongelmia sijoituksen suhteen, kun oikeaa vaihetta ei tarvitse etsiä sijoituspaikkaa muuttamalla.
6. Jyrkkä subsonic-suodin lisää usein toiston alapäähän viivettä, mutta saattaa olla tarpeellinen elementin hyvinvoinnin kannalta. Kaksiteräinen miekka siis.
7. Hyvä refleksiputki on päistään pyöristetty. Näin toistoon kuulumattomat sivuäänet ja suhinat jäävät pois.
8. Jos on mahdollisuus suodattaa pääkaiuttimista aktiivisesti bassot pois, sen parempi. Subbarin sovitus pääkanaviin helpottuu, kun pääkanavien bassotoisto loppuu hallitusti.
Hyvistä tavoitteista joutuu usein valitettavasti tinkimään, jos ei muista, niin rahasyistä. Itse suunnittelemalla ja rakentamalla saa juuri haluamansa rakenteen ja osat, ja rahaa säästyy verrattuna vastaavaan kaupalliseen tuotteeseen verrattuna. Voipa käydä niinkin, ettei haluamaansa edes löydä kaupan hyllyltä. DIY (Do It Yourself) -projekti vaatii kuitenkin onnistuakseen perehtymistä suunnittelun perusteisiin. Paikasta nimeltä Internet löytyy kyllä tähänkin apuja. ;)
Kannattaa kurkata dvdplazan subwoofer-osastoa:
http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=31
http://www.dvdplaza.fi/forums/forumdisplay.php?f=117
Toivottavasti en sekoittanut tilannettasi lisää. Auttaminen oli tarkoitukseni. Tiedot ja tuskat... :)
- Suosituksia
No niin eli ostin nyt sitten tuon SUB FOCUKSEN, kun sain sen työ kaverin veljeltä 150 euroon. Eli halpa oli. Käytetty vuosi elokuva käytössä ja kuulemma uuden veroinen. Nyt en vain saa vahvistimesta (Sony STR-DE497)säädettyä etu kaiuttimia largesta smaliksi. Valikosta tuon säätö kohdan kyllä löydän mutta teksti on himmeä ja sitä ei voi säätää! Mikä vikana? Kellään samaa vahvistinta ja tietoa asiasta? Ohjekirjaa en löytänyt. Kaiutinjärjestelmä valikkoon olen asettanut 2.1. Subi toimii, mutta levelit pitää olla täysillä.
- Virittelijä
Kaiuttimien määritteleminen pieniksi ei ole ongelmaton juttu. Jako kaiuttimien ja subbarin välille tulee silloin väkisinkin korkealle ja subbarin toistaessa ylös asti se paikallistuu helposti ja saattaa kuulostaa mölisevältä laatikolta.
Onko vahvistimessa säätöä pääkanavien tasolle? Ainakin joissain Yamahan vahvistimissa on "main level" -säätö (normal tai -10db) jolla pääkanavien tasoa voi pudottaa jos tulee säätöongelmia muiden kanavien kanssa. Näin muiden kanavien suhteellinen voimakkuus nousee sen 10db.
Toisinaan laitteita voi käyttää kokeilemalla, mutta joskus käyttöohje on oltava. Yritä hommata se Sonyltä ja tutki mitä kanavien säädöistä sanotaan. Säätöjen keskinäinen riippuvuus on hyvin laitekohtaista, enkä tunne Sonyn vahvistimia. - Suosituksia
Virittelijä kirjoitti:
Kaiuttimien määritteleminen pieniksi ei ole ongelmaton juttu. Jako kaiuttimien ja subbarin välille tulee silloin väkisinkin korkealle ja subbarin toistaessa ylös asti se paikallistuu helposti ja saattaa kuulostaa mölisevältä laatikolta.
Onko vahvistimessa säätöä pääkanavien tasolle? Ainakin joissain Yamahan vahvistimissa on "main level" -säätö (normal tai -10db) jolla pääkanavien tasoa voi pudottaa jos tulee säätöongelmia muiden kanavien kanssa. Näin muiden kanavien suhteellinen voimakkuus nousee sen 10db.
Toisinaan laitteita voi käyttää kokeilemalla, mutta joskus käyttöohje on oltava. Yritä hommata se Sonyltä ja tutki mitä kanavien säädöistä sanotaan. Säätöjen keskinäinen riippuvuus on hyvin laitekohtaista, enkä tunne Sonyn vahvistimia.ja sain säädettyä etukaiuttimet "smaliksi". Vahvistin on kotiteatteri vahvistin ja ei ilmeisesti siksi paras mahdollinen musiikin kuunteluun (http://pdf.crse.com/manuals/4254235111.pdf)? Tuo -10 db:n säätö mahdollisuus löytyy subille, tätäkö tarkoitit? Discanttin ja basson level säädöt löytyy myös -db 6.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532464Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖312104Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt821703Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3071588Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle181376- 1411319
- 701137
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231018Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu111003Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.131000