Mistähän johtuu että kynteni kipeytyvät kynsilakan poiston jälkeen jos en laita tilalle uutta kerrosta vaan jätän kynnet ihan luonnontilaan? Hoidan kynteni hyvin, en runno kynsinauhoja, käytän laadukkaita tuotteita alus- väri- ja päällyslakkaa. Pesen kädet lakanpoiston jälkeen ja laitan käsivoidetta. Kynnet kuitenkin tulevat aroiksi ja kipeiksi, ja sitä kestää pari päivää, ellen sitten taas lakkaa niitä jolloin kipu häviää hetkessä.
Pikkulikkana muistan äitini sanoneen samaa, hän käytti aina vähintäänkin väritöntä lakkaa, ja muistan kysyneeni miksi vaivaudut lakkaamaan kynnet ja odottamaan lakan kuivumista vaikka lopputulosta värittömän lakan kanssa ei juuri erota lakkaamattomista kynsistä. Äiti sanoi vain että kynnet tulevat kipeiksi jos niitä ei lakkaa. – Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kynnet kipeytyy ?!
5
6205
Vastaukset
- EK-K
Kynsilakka kuivuessaan kaartaa kynnen napakaksi sormelle. Kynsipedissä kynnen alla on paljon tuntohermoja, jotka tottuvat helposti kynnen muotoon kun siinä on napakka kynsilakkakerros. Osin kynsilakka antaa myös suojan kynsipedille ja kun kynsilakan poistaa ja kynsi "löystyy", reagoivat tuntohermotkin siihen. Kaikilla kynnet eivät kipeydy ja tämä varmaankin johtuu paljolti kynsilaadusta ja kynsihermoista, eli niinikään perimästä.Mitään tieteellistä tutkimusta tähän ei liene kuitenkaan.
- ns. puutumiskipua
tämä selvisi minulle jostain,vannoutunut lakan käyttäjä.kun lakat otti pois ja jäi joskus laittamatta,oli kipeet kun oven väliin jääneet,siis ihan tajuttoman kipeet.
johtuu siitä että kynsi on" voimakkaasti hengittävä elin".lakalla se on niinkuin puudutettu.kuten mitä tahansa puutunutta paikkaa alkaa pistellä ja pakottaa kun pinteestä pääsee.tämä kestää jonkun aikaa n.päivän tai puoli.
ihmisen ollessa leikkauksessa tai jossain toimenpiteessä veren happimäärää seurataan sormenpäähän laitettavalla astrupilla, niinkuin pyykkipoika.tämä juuri siksi että kynnen läpi happipitoisuus välittyy hyvin.ja tästä syystä leikkauksiin mentäessä ohje kuuluu että ei kynsilakkaa tultaessa.mikä kuullostaa äkkiä hullulta mutta näin se on.
joku lakkamerkkihän mainostaakin että hengittävä lakka.sekin kuullosti hullulta mutta liityy tähän samaan että ei "tukahduta" kynnen luontaista elintoimintoa.eli kynsi toimii ja hengittää kuten kuuluu.ja jos lakat ottaisi pois tätä reaktiota ei ilmeisesti tulisi, että kynnet kipeytyy. - hikoilee
ns. puutumiskipua kirjoitti:
tämä selvisi minulle jostain,vannoutunut lakan käyttäjä.kun lakat otti pois ja jäi joskus laittamatta,oli kipeet kun oven väliin jääneet,siis ihan tajuttoman kipeet.
johtuu siitä että kynsi on" voimakkaasti hengittävä elin".lakalla se on niinkuin puudutettu.kuten mitä tahansa puutunutta paikkaa alkaa pistellä ja pakottaa kun pinteestä pääsee.tämä kestää jonkun aikaa n.päivän tai puoli.
ihmisen ollessa leikkauksessa tai jossain toimenpiteessä veren happimäärää seurataan sormenpäähän laitettavalla astrupilla, niinkuin pyykkipoika.tämä juuri siksi että kynnen läpi happipitoisuus välittyy hyvin.ja tästä syystä leikkauksiin mentäessä ohje kuuluu että ei kynsilakkaa tultaessa.mikä kuullostaa äkkiä hullulta mutta näin se on.
joku lakkamerkkihän mainostaakin että hengittävä lakka.sekin kuullosti hullulta mutta liityy tähän samaan että ei "tukahduta" kynnen luontaista elintoimintoa.eli kynsi toimii ja hengittää kuten kuuluu.ja jos lakat ottaisi pois tätä reaktiota ei ilmeisesti tulisi, että kynnet kipeytyy.Kynnet hikoilevat eivät hengitä, kuten usein virheellisesti luullaan. "Hengittävä" kynsilakka tarkoittaa, että kynsi pystyy lakattunakin haihduttamaan nestettä.
Rakennekynsissä hikoilun havaitsee siitä, kun rakennekynsiaineet on poistettu omalta kynneltä ja kynsi on "pehmeä" ja taipuisa, koska ei ole päässyt rakenneaineiden alla haihduttamaan nestettä. Tilanne korjaantuu parissa päivässä ja kynsi "kovenee" ja "ryhdistäytyy" nesteen haihduttua. Samalla tavalla veteen upotettu sieni on löysä, mutta veden haihduttua siitä tulee taas kova ja jäykkä.
- kokemuksia...
minullekin. Kynnet ovat "arat" ilman lakkaa ja tuntuvat aivan siltä kuin ne eivät hengittäisi. Olen käyttänyt lakkaa, vähintään väritöntä aluslakkaa, ainakin 15 vuotta putkeen. Vain muutaman päivän olen totutellut olemaan ilman lakkaa välillä ja silloin kieltämättä kynnet tuntuvat aivan kuin ne jotenkin kiristäisivät sormia.
Sama pätee myös toisin päin, äitini ei ole koskaan lakannut kynsiään koska hänen työssään ei lakkaa saa käyttää. Nyt eläkkeelläkään hän ei lakkaa kynsiä vaikka haluaisikin, koska lakan laiton jälkeen kynnet "eivät hengitä", äitini kuvailee että tuntuu siltä kuin ei itsekään saisi henkeä. Eli kynnet eivät hänellä ole tottuneet lakkaan, itsellä taas toisin päin.- Täysin uutta asiaa mulle.
Mä lakkailen kynsiä nykyään säännöllisesti, mutta tuohon tietoon perustuen olisi varmaan hyvä pitää lakattomia päiviä? Ennalta ehkäisevästi siis, en nimittäin ole havainnut itselläni kipeytymistä.
Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että lakka suojaa kynsiä. Olin muutaman päivän lakatta ja heti joutui viilaamaan lyhyeksi, kun eivät kestäneet ilman lakkaa.
Rakennekynnet on ollut kolme kertaa korkeintaan muutaman kuukauden kerralla. Kynsilakkaa olen käyttänyt tosi pitkään, mutta säännöllisen epäsäännöllisesti. Nykyään pyrin siihen, että olis aina lakat kynsissä. Kynteni ilmeisesti tottuneet sekä lakkaan että olemaan ilman sitä.
Olisi mielenkiintoista tietää vielä lisää aiheesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809