risti-suoliluun tulehdus

tietoa haluava

Hei!

Lähipiirissä epäillään risti-suoliluun tulehduksesta, saattaa olla Reumaa, onko näin?

Kevätterkkuja kaikille!

20

21425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siiri.

Selkärankareumaan liittyy tyyppilöydöksenä sakroiliitti.

• hoidettu

Kyllä se saattaa tulehtua, kun nivel ei ole paikallaan ja jos nivelsiteet on vaurioituneet. Mutta se ei ole vielä välttämättä reumaa... reuma voi tulla sitten, jos sitä SI-niveltä ei ajoissa laiteta paikalleen.

Tuossa erään reumapotilaan tarina:
      http://www.selkasivut.fi/selka/pdf/aarre.pdf

• Vaan

Täälläkin hoidettu kirjoittelee tautioppeja uudestaan vankalla tennistykin vastaotteella. Tällä kertaa näyttää olevan vuorossa reuman syntymekanismi. Perusteluja tai näyttöjä teorioille ei tietystikään löydy, kuten tavallista. Pääasia, että asiakaspiiri laajenee.

• hoidettu
        Vaan kirjoitti:

Täälläkin hoidettu kirjoittelee tautioppeja uudestaan vankalla tennistykin vastaotteella. Tällä kertaa näyttää olevan vuorossa reuman syntymekanismi. Perusteluja tai näyttöjä teorioille ei tietystikään löydy, kuten tavallista. Pääasia, että asiakaspiiri laajenee.

Juu, etsin fysiatrilleni lisää potilaita... Sinunkin kannattaisi edes vilkaista tämä paperi, jonka on allekirjoittanut muutama fysiatrin potilas:
        http://www.selkasivut.fi/selka/pdf/hs-tule.pdf

• humpuukia
        hoidettu kirjoitti:

Juu, etsin fysiatrilleni lisää potilaita... Sinunkin kannattaisi edes vilkaista tämä paperi, jonka on allekirjoittanut muutama fysiatrin potilas:

Olen myös parantunut itseni samoilla metodeilla kun tuo selkärankareumapotilas.Itsellänikin todettu molemminpuolinen sacroiliitti ja selkärankareumaepäily.Elämä oli yhtä helvettiä monta vuotta tulehdusten takia.
        Mutta aloin lukemaan ja katsomaan syömisiäni.Aloin käyttämään vitamiineja ja hivenaineita.Ja nyt vuoden verran selkäni on ollut kunnossa.Reumasta ei tällä hetkellä tietoakaan.Älkää väheksykö sillä tämä on paljon parempi tie terveeksi kuin ne myrkyt joita reumaan määrätään.Olen ollut onnekas.

• Please
        humpuukia kirjoitti:

Olen myös parantunut itseni samoilla metodeilla kun tuo selkärankareumapotilas.Itsellänikin todettu molemminpuolinen sacroiliitti ja selkärankareumaepäily.Elämä oli yhtä helvettiä monta vuotta tulehdusten takia.
        Mutta aloin lukemaan ja katsomaan syömisiäni.Aloin käyttämään vitamiineja ja hivenaineita.Ja nyt vuoden verran selkäni on ollut kunnossa.Reumasta ei tällä hetkellä tietoakaan.Älkää väheksykö sillä tämä on paljon parempi tie terveeksi kuin ne myrkyt joita reumaan määrätään.Olen ollut onnekas.

Jos olisit lukenut oman kirjoituksesi, niin sinulle olisi voinut selvitä, että sinulla oli sakroiliitti, jonka syyksi epäiltiin selkärankareumaa. Sakroiliittisi hävisi ajan mittaan (niin kuin se yleensä häviääkin, jos taustalla ei ole pysyvää reuma- tms sairautta). Et siis parantunut reumasta.

• hoidettu
        Please kirjoitti:

Jos olisit lukenut oman kirjoituksesi, niin sinulle olisi voinut selvitä, että sinulla oli sakroiliitti, jonka syyksi epäiltiin selkärankareumaa. Sakroiliittisi hävisi ajan mittaan (niin kuin se yleensä häviääkin, jos taustalla ei ole pysyvää reuma- tms sairautta). Et siis parantunut reumasta.

Reumahan yleensä diagnosoidaan, jos on sakroiliitti. Se on siis virhediagnoosi, kun luulaan, että reuman syy on sakroiliitti.

Eli luullaan, että sakroiliitti ja reuma on sama asia, kun ei ymmärretä kumpaakaan mitä ne on ja mistä ne aiheutuu... selkärankareuma vaan usein alkaa sakroiliitista. Siksi se virheellisesti diagnosoidaan alkavaksi selkärankareumaksi.

• Tietoja
        hoidettu kirjoitti:

Reumahan yleensä diagnosoidaan, jos on sakroiliitti. Se on siis virhediagnoosi, kun luulaan, että reuman syy on sakroiliitti.

Eli luullaan, että sakroiliitti ja reuma on sama asia, kun ei ymmärretä kumpaakaan mitä ne on ja mistä ne aiheutuu... selkärankareuma vaan usein alkaa sakroiliitista. Siksi se virheellisesti diagnosoidaan alkavaksi selkärankareumaksi.

Reumadiagnoosista löydät lisää täältä:http://www.kaypahoito.fi/
        Sakroiliitti ei tosiaankaan ole sama asia kuin reumadiagnoosi, vaan epäily, kunnes diagnoosi (mahdollisesti) vahvistuu tarkemmissa tutkimuksissa seurannan aikana. Ihmiset tahtovat vain omia noista lääkäreiden pohdiskeluista yksittäisiä termejä ymmärätämättä niiden tarkoitusta. Samoin astmalääkkeen käyttö ei tarkoita astmadiagnoosia.

• Pikkelsi
        hoidettu kirjoitti:

Minulla on luultavasti tuo si-nivelen toimintahäiriö. missä se fysiatri Markku Turunen ottaa vastaan ?
        Olisin kiitollinen jos vastaat, asun keskellä Suomea.

• olepa hyvä

• reumaatikko?

Sakroiliitti on siis juuri tuo ristiselän ja suoliluun välinen tulehdus. SI-nivelten tulehdus liittyy hyvin usein selkärankareumaan. Itselläni ollut molempien SI-nivelten tulehdukset kroonisena jo puoli vuotta, ja todella kipeää on ja tajoittaa liikkumista helvetin paljon.
      Nyt odottelen pääsyä reumalääkärille. Lähisuvussa on selkärankareumaa. Hoidoksi on suunniteltu kortisonipiikkejä, antibioottia ja reumalääkitystä.

• että....

Onko sulla muitakin vaivoja,kun alaselkä kipeä?
        onko kipu hellittänyt välillä ja palannut taas?

• reumaatikko?
        että.... kirjoitti:

Onko sulla muitakin vaivoja,kun alaselkä kipeä?
        onko kipu hellittänyt välillä ja palannut taas?

Aluksi epäiltiinkin välilevyn pullistumaa. Kipua on molemmissa lonkissa, pakaroissa, ristiselässä ja nivusissa. Välillä pariksi päiväksi on helpottunut sen verran, että on kyennyt kävelemään melkein normaalisti, mutta palannut aina kovana takaisin. Kokonaan ei ole poistunut lainkaan puoleen vuoteen.

• lääkkeet?
        reumaatikko? kirjoitti:

Aluksi epäiltiinkin välilevyn pullistumaa. Kipua on molemmissa lonkissa, pakaroissa, ristiselässä ja nivusissa. Välillä pariksi päiväksi on helpottunut sen verran, että on kyennyt kävelemään melkein normaalisti, mutta palannut aina kovana takaisin. Kokonaan ei ole poistunut lainkaan puoleen vuoteen.

Eikö lääkkeet ole auttaneet ollenkaan,kun niitä on aika tehokkaitakin olemassa?

• tietoa haluava
        lääkkeet? kirjoitti:

Eikö lääkkeet ole auttaneet ollenkaan,kun niitä on aika tehokkaitakin olemassa?

Kiitän kaikkia jotka olette osallistuneet keskusteluun! Kyseisellä henkilöllö on löytynyt lisääntyvää kalkkia selästä ja on menossa MRI suspektin sakroliitin vuoksi (papereissa lukee näin)
        sekä luukirurgia ortopedin tutkittavaksi, onko kellään minkään näköistä ajatusta mikä voisi olla?

• iskiainen???

iskiainen

• wwrewerwee

oisko alkaa kalkinpoistoon etsiydy osaavan biolääketieteen edustajan pakeille

• tuleapuunanja

Minä sain kaikki reumani parannettua ruokavaliolla, johon ei kuulu lisä- ja säilöntäaineet. Kannattaa kokeilla, vaikkapa vain jättämällä ensin jauhoparanne pois leivästä ja rasvaksi lisäaineeton voi tai rasva. Luomukermasta on poistettu karrageeni, mikä sekoittaa pakkia. Siis ainut, mitä kannattaa käyttää. Makkaraa ja juustoa saa nykyään ilman lisäaineita.
      Mikä bisnes! Lisäaineet ruuassa. Lääkärit saavat syöttää ihmisille reumalääkkeitä kilokaupalla.
      Lisäaineetonta elämää Teille kaikille ja elämänlaatu paranee!

• huopatossi

Mulle tehtiin koko rangan MRI-tutkimus, kun etsittiin selkäytimestä syytä spastisuuteen. Yllätyslöydöksenä löytyi molempien SI-nivelten eroosio- ja sclerosisläydökset, jotka viittasivat sairastettuun sakroiliittiin. Mulla ei koskaan ole ollut selkä kipeä - eli milloinkohan olen tuon sakroiliitin sairastanut? Mulla on harvinainen reumasairauksiin kuuluva vaskuliittisairaus. Mua ei siis sakroiliitti ole ikinä mitään oireita antanut

• seppojk

Kukonheltta tabletit ja uute saivat minut kävelemään kun tulehtuneet nivelet alkoivat toimimaan säryn laskiessa ,niin selässä kuin jaloissa .seppo .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60