Ostin Saksasta tuodun auton, jossa on 13 napainen pistorasia kärrylle. Ei siinä mitään, aloin vaihtaan vaunuunkin 13 napaisen pistoketta, joka siinäkin oli alkujaan uutena. Sit alkoi mietityttään tää latausjohdin autosta vaunuun. Mitä jos vaunun akku onkin tyhjä, kuinka suuri virta kulkee tässä 2,5 mm2 johtimessa. Onko autossa, jossa on alkujaan 13 napainen pistorasia, joku virran rajoitin tässä latausjohtimessa, vai hehkuuko se punasena ladatessa vaunun akkua.
13 napainen
11
3482
Vastaukset
- misar
kyllä kulkee riittävästi 2,5 mm² johdossa, mikäli se on oikein kytketty. Mutta näitä 13-napaisia liittimiä kun on kahta-kolmea erilaista. Ei siellä mitään virranrajoittimia ole, tehoa tulee mitä laturi syöttää. Vaunussa voi olla diodi, joka vähentää hieman syöttöä akulle. Yleensä noin 1V.
Punaisena johdot eivät hehku, mutta jos akku on aivan tyhjä, niin koville ne joutuu.
Tarkasta nyt ensin minkälainen liitin sinulla on ja sen kytkennät.http://karavaanari.info
Tää on helppo juttu. Mijon sivuilta löytyy apu kun oikeesti on tekniikasta kyse.- Asseri
Eikö laturi pysty tuottamaan 70:kin amppeeria, jos ei enemmänkin? 2,5mm2 piuha on aivan liian ohut tälle 70A virralle (jos akku on tyhjä). Vaihtovirrassa 2,5mm2 poikkipinta takoittaa 16A virtaa, tasavirrasta en muista, mutta tuskin se 70A kestää kuumentumatta.
- Asseri
rauzi kirjoitti:
http://karavaanari.info
Tää on helppo juttu. Mijon sivuilta löytyy apu kun oikeesti on tekniikasta kyse.Mikä ihmeen säkäpykäri tämä Mijo oikeen on? Ei nää vaunun sähköt ny noin vaikeeta oo... Sitäpaitsi kyselin virran rajoitusta autosta otettavalle latausvirralle (en jännitteelle), enkä mitään "tunturikytkentää".
- misar
Asseri kirjoitti:
Eikö laturi pysty tuottamaan 70:kin amppeeria, jos ei enemmänkin? 2,5mm2 piuha on aivan liian ohut tälle 70A virralle (jos akku on tyhjä). Vaihtovirrassa 2,5mm2 poikkipinta takoittaa 16A virtaa, tasavirrasta en muista, mutta tuskin se 70A kestää kuumentumatta.
parhaimmillaan 110Amp. mutta se ei tule sinne johdon päähän täydeel teholla.
Tässä sinulle tietoa.
Seuraava laskelma on 7-napaiselle liittimille, jossa on vain yksi lata
usjohto ja -liitin.
Jos olettais virraksi 10 A ja kuparijohtimen kokonaismitaksi (auton laturilta vaunun akkuun) 10 m (oikeastaan pitäisi olla hieman pitempi, koska on myös maajohdin). Jos autossa ja vaunussa saman paksuinen johto, tulee johtopaksuuksilla seuraavat jännitehäviöt:
1,5 mm2 --> 1,2 V
2,5 mm2 --> 0,7 V
4 mm2 --> 0,4 V
Tämän lisäksi tulee liittimistä aiheutuvat jännitehäviöt. Kuvittelisin, että liittimissä jännite tippuu yli 1 V. Riippuu tietysti paljon liittimien kunnosta.
Kuinka matalalla jännitteellä jääkaappi vielä toimii? Toisaalta virta voi olla isompi kuin 10 A, jos jääkaappi ottaa 150 W eli 12,5 A. Tämän lisäksi vielä akun lataamiseen vaadittava virta, jos vaunun akku ei ole täysi liikkeelle lähdettäessä.
Kuinkahan paljon latausvirtaa tyhjä (esim. 9 V) akku ottaa? Jos kytkee tyhjän akun kiinni, alkaakohan sulakkeet poksahtelemaan autosta tai vaunusta. Kuinka suurilla sulakkeilla on 13-napaisen liittimen latausjohdot suojattu?
[/quote] - misar
misar kirjoitti:
parhaimmillaan 110Amp. mutta se ei tule sinne johdon päähän täydeel teholla.
Tässä sinulle tietoa.
Seuraava laskelma on 7-napaiselle liittimille, jossa on vain yksi lata
usjohto ja -liitin.
Jos olettais virraksi 10 A ja kuparijohtimen kokonaismitaksi (auton laturilta vaunun akkuun) 10 m (oikeastaan pitäisi olla hieman pitempi, koska on myös maajohdin). Jos autossa ja vaunussa saman paksuinen johto, tulee johtopaksuuksilla seuraavat jännitehäviöt:
1,5 mm2 --> 1,2 V
2,5 mm2 --> 0,7 V
4 mm2 --> 0,4 V
Tämän lisäksi tulee liittimistä aiheutuvat jännitehäviöt. Kuvittelisin, että liittimissä jännite tippuu yli 1 V. Riippuu tietysti paljon liittimien kunnosta.
Kuinka matalalla jännitteellä jääkaappi vielä toimii? Toisaalta virta voi olla isompi kuin 10 A, jos jääkaappi ottaa 150 W eli 12,5 A. Tämän lisäksi vielä akun lataamiseen vaadittava virta, jos vaunun akku ei ole täysi liikkeelle lähdettäessä.
Kuinkahan paljon latausvirtaa tyhjä (esim. 9 V) akku ottaa? Jos kytkee tyhjän akun kiinni, alkaakohan sulakkeet poksahtelemaan autosta tai vaunusta. Kuinka suurilla sulakkeilla on 13-napaisen liittimen latausjohdot suojattu?
[/quote]lainaus.
- outo
Asseri kirjoitti:
Mikä ihmeen säkäpykäri tämä Mijo oikeen on? Ei nää vaunun sähköt ny noin vaikeeta oo... Sitäpaitsi kyselin virran rajoitusta autosta otettavalle latausvirralle (en jännitteelle), enkä mitään "tunturikytkentää".
Mieti nää hommat uudestaan selvin päin. Et oo sit mijon sivuilla käynyt ,kun et tunnu tietävän.
- Asseri
outo kirjoitti:
Mieti nää hommat uudestaan selvin päin. Et oo sit mijon sivuilla käynyt ,kun et tunnu tietävän.
Kenen juttuja nää sitten on? :
http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=21.0
Eli Sähkön Mestarit!
En malta olla sotkematta näppejäni yöllisen ongelmanne yksinkertaistamiseksi.
Aamulla kaikki on yleensä selvempää :)
Aina näissä sähköasioissa sotketaan se, mitä joku antaa, ja mitä joku ottaa, kuin myös että mikäs sitä annettavan ottamista estää.
Yksinkertainen ohmin laki on tällaiselle, kymmeniä vuosia sähkön syövereissä seikkailleelle, selvä kuin vesi, ja ratkaisu kaikkiin latausongelmiin. Ainoastaan epämääräisten muuttujien kanssa on oltava tarkkana, ja ne sotkevat hieman selvää peliä.
Sähköaiheessa olisi varmaan seminaarioppia jaettavana myös karavaanareillekin. Järjestäkääs vaikka semmoinen sähkön alkeiskurssi joukoissanne niin tulisi perusasiat kaikille selviksi, eikä tarvitsisi yöunia turhaan tapellessa menettää.
Mutta asiaan.
Tässä oli näitä pohjatietoja senverran, että koosteen jo saa aikaan.
1.Laturihan antaa virtaa niin paljon kun siinä lukee, jos joku sen huolii.
2.Tyhjä akku ottaa hetken aikaa niin paljon virtaa, kuin on tarjolla, mutta piankin varautuessaan sen napajännite nousee, ja sitä mukaa sen ottama virta pienenee. Pikalatureissa käytetään erilaisia sykkiviä jännitemalleja, jolla akkua hieman kusesetaan ottamaan nopeammin tätä tarjottua hyvää.
3.Varausvirtaa rajoitaa alkuvaiheessa eniten latausjohtojen ja johtoliitosten resistanssi, ohmin lain mukaan. Tämä jännitehäviö pienentää samalla akun napoihin tulevaa jännitettä, joka taas pienentää latausvirtaaa. Pitkät, ohuet johdot ja hapettuneet liitokset ovat erityisen tehokkaita virran rajoittajia. Akun täytyessä sen ottama virta pienenee, ja samalla johtohäviön vaikutus pienenee, ja akku latautuu pikkuhiljaa suunnilleen logaritmisen käyrän mukaan täydeksi.
Esimerkkijohdoilla 2,5mm, olkoon vastus 0,1ohm /10 metriä, ja kaksi liitintä, 0.1 0.1 ohmia, tekee virtapiirin yhteisvastukseksi parhaimmillaan 0.3 ohmia.
Yleensä likaisten liitosten vuoksi vastukset ovat suurempiakin. (Liitosten ja johtojen lämpenemis/hukkatehon voi laskea kaavalla Teho = Voltti x Ampeeri)
Johtohävio saadaan näin: 0.3 ohmia kerrottuna esimerkin 10 ampeerin virralla tekee johtojen ja liitosten yhteishäviöksi 3 volttia!
Nyt, kun laturin lähtöjännite on vaikkapa 14.7 volttia, niin akulleppa tuleekin enää 14.7 - 3volttia = 11,7 volttia.
Eli akun lataaminen täyteen varaukseen kestää käytännössä ikuisuuden, 90 prosenttiin päästään jo hieman nopeammin.
Jos akun kanssa samassa virtapiirissä (esim.vaunussa) on kytkettynä muita laitteita vaikkapa toisen 10 ampeerin verran, tuo johtohäviö onkin 0.3 ohmia x 20(10 10)ampeeria, eli 6 volttia. Sillä jäännössähköllä ei enää sitten lataillakaan mitään akkua kunnolla.
No, teoriassa tuo on noin yksioikoista, mutta kun resistiiviset sähkölaitteet mukautuvat jonkin verran tarjolla olevan TEHON mukaiseen käyntiin, eli pienemmällä jännitteellä mennään pienemmällä virralla(rajansa silläkin) niin kyllähän tuolla jotenkin pärjäilee, mutta käytännössä akkua ei saa täyteen lataukseen kunnolla noilla johto /liitoskytkennöillä.
Jos minä parasta latauspiiriä rakentelisin niin tekisin erillisen latauspiirin akulle vaikkapa 6mm johtimesta, ja panisin muut laitteet toisen samanmoisen johdon perään, ja liitosten määrä minimiin, ja nekin vaikka juottamalla, tai ainakin kunnollisten puristusliitosten kanssa, ei mitään ruuvikiristyshaihatuksia.
2.5mm /16 ampeerin suositus on sähköturvallisuusmääräysten speksi verkkojännitekytkentöihin. Käytännössä se kestää paljon isompiakin virtoja avoimessa ilmassa sulamatta.- Asseri
Mielenkiintoinen teoria, saatat tietämättäsi olla oikeassakin. Täytyypä oikein ruveta mittaileen akun jännitettä auton latauksen aikana.
- hallinta
onnistui "Oiva Hämäykseltä" hienosti, mutta laskennan logiikka lipesi.
Laturin lähtöjännite 14,7 V
Tyhjän akun napajännite 10,5 V (eikä noinkaan alas saisi päästää)
14,7 V - 10,5 V = 4,2 V
Tuolla 4,2 V:n jännite erolla pusketaan virtaa Ukko Ohmin lain mukaisesti latausjohdon vastuksen yli eli
I = 4,2 V / 0,3 Ohm = 14 A
Muuten likimain noin kuin esität.
Nyt joku varmasti huomauttaa, että mitäs jos akku onkin tyhjempi kuin 10,5 V. No silloin sen negatiiviset levyt ovat jo sulfatoituneet senverran, että virran saaminen akkuun ei hetkeen onnistukaan vaan latausvirta nousee hiljalleen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait263160Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso3853Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 68770Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani3730Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha38637Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä32601- 41560
Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es20559Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve3539- 40531