mun hammasta porataan ensi viikolla ja oon vähän huolissani siitä että uskaltaisinko ottaa puudutuksen vai kärsinkö ennemmin kipua. kaverin isä oli kuulemma saanut jonkun allergia(?)kohtauksen ja joutunut teho-osastolle siitä puudutuksesta! tietääkö ne siellä hammaspaikassa mitä kaikkia allergioita on ettei käy sit samoin?
puudutuksen sivuvaikutukset?
11
8221
Vastaukset
- voi etukäteen
tietää tuleeko jotain allergiakohtausta vai ei.. Täytyy kyllä myöntää että itsekin mietin samaa asiaa kun tämän vuoden alussa menin hammaslääkäriin pitkästä aikaa(en ollut vuosiin käynyt) vaikka suutani on kyllä ennenkin puudutettu.
Ja kyllä uskon että ihan varmasti tietävät mitä kaikkea puudutuksestakin voi tapahtua mutta uskoisin että se on myös melko harvinaista, että saisi jonkun allergiakohtauksen puudutuksesta, mutta joku voi korjata jos olen väärässä..
Ihan rohkeasti vaan menet hammaslääkäriin hoitamaan hampaat kuntoon puudutuksen kanssa koska luulisin että poraaminen ilman puudutusta koskee. Kun kaverin isälle on käynyt niin, niin se ei tarkoita sitä että sinullekin kävisi samalla tavalla.. ;) - on olemassa,
mutta se on harvinainen. On hyvin epätodennäköistä, että sattuisit olemaan allerginen puudutteelle joten anna mennä vaan, ota puudutus.
- puuduteaineyliherkkyys
on todella harvinainen, yleensä taju lähtee sen takia, että jännittää likaa, tai on allerginen puuduteaineen sisältämälle lisäaineelle. Ei voi tietää etukäteen. Toki on ikävää, jos saa vakavan yliherkkyysreaktion.
- Ninja25
ja kaikki muutkin käytössä olevat lääkkeet pitää ilmottaa enne ko menee hammaslääkäriin. Yleensä sieltä löytyy sellanen esitietolomake mikä täytetään enne ko mitään hoitoja ruvetaan tekemään.
- noh...
itseäni alkaa aina pyörryttämään niin vietävästi ne puudutusaineet! jotenka pyydän aina ilman puudutusta jos vain on suinkin mahdollista. Mutta aika harvinaista se KAI on. Jos tiedän että puudutetaan niin pakko ottaa joku mukaan saattamaan, että selviän vielä poiskin sieltä...
- kun edes puudutetaan
mulla kävi yksityisellä niin ettei edes vaivautunut puuduttamaan. heti vain pora suuhun ja en edes tajunnut että aletaan paikkaamaan, kun ei hammaslääkäri viitsinyt edes mainita asiasta. Naishammaslääkäri oli ja muka niin herttainen... suoranainen kiduttaja. käänsin pään pois kun kipua tuntui ja tämä vain käänsi pään takaisin ja alkoi selittämään että onkos siellä arka paikka ja samalla taas pora suuhun... hiki valui ihan norona enkä saanut sanaa suustakaan kun kävi kipeetä ja ei puudutusta antanut... oli hirvittävä kokemus yksityisen hammaslääkärin paikkaus. Kammo tuli eikä ole lääkärissä käynti enää maistunut sen jälkeen...
- sellaisia toki on olemassa
Vähintä, mitä voit tehdä on vaihtaa hammaslääkäriä. Kerran sinulle noin tumpula tapaus sattui hammslääkäriksi, etsi hyvä ihminen parempi sieltä kotiseudulta tai lähikaupungista.
Yritä löytää sellainen hml, joka on perehtynyt pelkopotilaiden hoitoon.
Kerro hänelle että pelkäät ja haluat "helläväraisen" hoidon. Täysipäinen ammatti-ihminen keskimäärin ymmärtää tällaisen pyynnön, mutta törppöjäkin on ammattikunnassa olemassa, kuten sinun tapauksesta huomaamme.
Ole vaativa asiakas (= tiedä oikeutesi) ja sano
mitä sallit ja mitä et salli. Siitä se lähtee.
Siltä entiseltä hml:si voit kaikessa rauhassa pyytää röntgenkuvasi pois. Ne ovat nimittäin potilaan omaisuutta, hammaslääkärillä vaan "säilössä". Samalla voit asiallisesti sanoa, että teidän väliset liikesuhteet on nyt loppu.
- Vaiennettukansa
Valehtelevat hammaslääkärit. Ottavat muka röntgenkuva vaikka ei ole otettu jne. Laskutetaan kyllä kaikesta erikseen. Yksi röyhkimys kysyi ennen kuin teki mitään terveyskeskushammaslääkärissä: " Onko teillä millä maksaa?" Kummallista! Sillä käyntini siellä eikä yksityisellä perustuu siihen että yksityisiin on parikymmentä kilometriä. En ole hakenut mitään korvauksia mistään ja kaiken aina maksanut päivälleen oli maksu miten tekaistu tai suuri tahansa. Jos se että en pukeudu huippuhienosti tekee ns. köyhän vikutelman ei oikeuta halveksivaan käytökseen. Muutenkin taitaa tähän paikkakuntaan kerääntyä tumpelot jotka muualla eivät pärjää. Ovat nimittäin tehneet todellista vahinkoa myös hampaistossa. Mutta siitä nyt ei voi valittaa joutuisi maksamaan valituksesta tuhansia euroja.
- uygiuguy
Kyllähän potilas itse huomaa onko otettu röntgenkuva hampaistosta, ei sitä pysty ottamaan salaa. Jos laskussa on virhe (laskutettu olemattomasta työstä) siitä pitää valittaa ja pyytää korjaamaan.
Kunnallisessa hammashoidossa ei tarvitse nykyisin kysellä maksukyvystä. Lasku on ulosottokelpoinen ja muut tahot hoitava prosessin eikä hammaslääkäri. Ainoastaan silloin hammaslääkäri voisi kysellä maksukykyä jos hoidossa olisi vaihtoehtoja joiden hintaero on huomattava, esim. hampaan poisto tai juurihoito. Pienituloinen voisi ehkä valita halvan hampaanpoiston mieluummin kuin maksaisi paljon juurihoidosta ja joutuisi säästämään vaikkapa ruuasta kun rahat on loppu. - Anonyymi
Juuri kävi niin,että hammaslääkäri löysi suun limakalvolla jotain,mitä poisti. Sitten hänellä hupsista,ei ollutkaan aikaa paikata vaan väliaiksispaikan. Tuo poistettu pala,muka menossa patologille. Katsoessani kannasta,en löytänyt otetusta muutoksesta sanaakaan.
Lähete on vielä rtg,en tiedä syytä miksi. Piti vain paikkaus remonttia jatkaa. Edellisellä käynnillä hammaslääkäri oli vain kylmästi antanut ajan,ja tämä nyt tehnyt hammaslääkäri vielä kehtasi kysellä,onko okei. Ei ole,paikattavia ei ole hoidettu.
Seuraava aika on monen klo päähän. Toivon ettei mitään peruuttamatonta sillä välin käy väliaikaispaikatuille.
- Ntön
Minusta on hyvä ja tarpeellista, että maksukykyä kysytään, varsinkin jos hoidosta voi tulla kallis. Itseltäni juuri kysyttiin kunnallisella, mitä hoito saa maksaa. Tapauksessani on kuitenkin halvimmillaankin kyseessä kallis hoito ja vaihtoehtoja 1000 - 10000 euroa.
Muutamasta kympistä tuskin kannattaa keskustella.
Toinen juttu sitten se puudutus. Hampaitani on hoidettu todella paljon kymmenien vuosien mittaan. Mielestäni vähäinen poraus ei tarvitse puudutusta. Poraus voi olla kivuton tai kivuttomampi kuin puudutuspiikin pisto. Sitä paitsi puudutettu suu on hankala tuntikausia. Asiasta on viisasta keskustella hoitavan hammaslääkärin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743387
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662661Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611729
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351695
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601618