Yötyö vs. 3-vuorotyö

Mietteliäs Marko

Jos otetaan tyypillinen 22-06 su-pe yötyö ja sitten 3-vuorotyö vuoroviikoin 7-15,15-23,23-7. Jos ajatellaan pidemmällä kaavalla niin eikö tuo yötyö ole terveydelle parempi, koska ihminen tottuu tuohon yhteen samaan rytmiin, olen ymmärtänyt että tuollainen 3-vuorotyö jossa joutuu joka viikko vaihtamaan vuoroa olisi ihmisen terveydelle se pahin.
Kaikenlisäksi pelkässä yövuorossa tienaa eniten.

8

7994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasperi

      Nimenomaan se säännöllinen työaika, olipa se sitten mihin vuorokauden aikaan tahansa, on juuri se mihin pitäisi pyrkiä. Unirytmin muuttaminen jatkuvasti ei tee hyvää terveydelle. Tosin kaikilla ei ole mahdollisuutta valita työvuorojaan, mutta minä olin siinä onnellisessa asemassa, että sain valita mitä vuoroa teen ja heti valitsin säännöllisen yötyön. Tosiaan palkka on huomattavasti parempi kuin päivätyössä.

    • terveellisempi

      olisi 7-15,23-7,15-23.

      • pros

        Ei ollut kovin mukavaa, tullut sitäkin kokeiltua keskeytyvässä vuorotyössä. Keskeytymättömässä olisi luultavavasti vieläkin huonompi, minkä takia tuskin on kovinkaan yleisesti käytössä, aamuvuoron jälkeinen yövuoro kyllä olisi p*rseestä...


    • 3-v

      Jos tekee pelkkää yövuoroa, niin vuorokausirytmin säilyttämiseksi pitäisi vapaillakin valvoa koko yö ja nukkua päivä...

      Mutta jos se onnistuu, niin no problem...

      • 3 vuorotyön helppoudesta..

        Ilman vapaata nyt takana 3 iltavuoroa (13-21), kolme aamuvuoroa (7-15) ja nyt toinen yö (21-7.15). Päivällä ei yövuoron jälkeen voi nukkua ns. normaali unta kun ehkä 4-5 tuntia ja sitte pitäis taas jaksaa yö valvoa... Ainaki tällä tahdilla menee elimistöki sekasin. Hyvää kesää kaikille hoitotyötä tekeville:)


      • jatkuvaa yötä

        Mä teen 4 yövuoroa/viikko su-to ja olen kyllä huomannut sen että vapaan koittaessa kannattaa palautua normaaliin rytmiin viikonlopuksi jo perheenkin takia. Muuten olen ollut jatkuvaan yötyöhön erittäin tyytyväinen vaikka aamulla en montaa tuntia saa nukkua kun poika (3v)herää ja vaimo lähtee kouluun.Nukun sit iltapäivällä.Pojan kanssa on kiva touhuta päivä. Jää myös enemmän vapaa-aikaa kun on pitempi viikonloppu.


      • hoitaja
        jatkuvaa yötä kirjoitti:

        Mä teen 4 yövuoroa/viikko su-to ja olen kyllä huomannut sen että vapaan koittaessa kannattaa palautua normaaliin rytmiin viikonlopuksi jo perheenkin takia. Muuten olen ollut jatkuvaan yötyöhön erittäin tyytyväinen vaikka aamulla en montaa tuntia saa nukkua kun poika (3v)herää ja vaimo lähtee kouluun.Nukun sit iltapäivällä.Pojan kanssa on kiva touhuta päivä. Jää myös enemmän vapaa-aikaa kun on pitempi viikonloppu.

        Tiedän monia jotka tykkää valvoa ja nukkuvat just sillon kun tarve vaatii. Mutta kaiklle kun se ei ole niin helppoa. Itse en yksinkertaisesti pysty päivällä nukkumaan vaikka osaan unihygienian opit ulkoa...
        Ennen yövuoroa nukun edellisyönä norm. yöunet 22-06. sitten yön töissä ja nukun 1,5-3 h, herään 2-4 krt. Ja sitten pitäs jaksaa vielä toinen yö...
        Nyt vihdoin annoin periksi ja menin työterveyslääkärille ja sain unilääkeet käyttöön.
        Nyt nukun 20mg tenoksilla yövuoron jälkeen 5 tuntia heräämättä, sitten vielä puolikas ja uni jatkuu 2,5 tuntia...Aivan ihana tunne kun herää hyvin nukkueena...Suosittelen kaikille ketkä kärsii yövuoron jälkeisistä univaikeuksista!!


      • aivan !
        hoitaja kirjoitti:

        Tiedän monia jotka tykkää valvoa ja nukkuvat just sillon kun tarve vaatii. Mutta kaiklle kun se ei ole niin helppoa. Itse en yksinkertaisesti pysty päivällä nukkumaan vaikka osaan unihygienian opit ulkoa...
        Ennen yövuoroa nukun edellisyönä norm. yöunet 22-06. sitten yön töissä ja nukun 1,5-3 h, herään 2-4 krt. Ja sitten pitäs jaksaa vielä toinen yö...
        Nyt vihdoin annoin periksi ja menin työterveyslääkärille ja sain unilääkeet käyttöön.
        Nyt nukun 20mg tenoksilla yövuoron jälkeen 5 tuntia heräämättä, sitten vielä puolikas ja uni jatkuu 2,5 tuntia...Aivan ihana tunne kun herää hyvin nukkueena...Suosittelen kaikille ketkä kärsii yövuoron jälkeisistä univaikeuksista!!

        itse olen tehnyt jatkuvaa yö-vuoroa yli vuoden, itselläni ei ole mitään vaikeuksia saada unta aamulla. nukun 8h putkeen ilman heräillyä(joskus 10h).
        ja sen jälkeen on koko päivä aika puuhaa mitä haluaa. en ole viellä kokenut unettomuutta aamuisin tai vaikeuksia saada unta.
        eikä tämä jatkuva yö-vuoro ole alkanut rasittaa viellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe