vuorotteluvapaanne tai miten aiotte se viettää? Oliko vaikeaa järjestää se ja miten aikaisin siitä sovitte työnantajan kanssa?
Muistakin vuorotteluun liittyvistä taloudellista ym "sudenkuopista" olen kiinnostunut.
Ajattelin lähteä vuorottelemaan vuoden alusta.
Miten olette
12
3901
Vastaukset
- työhistoriastasi
Olen vuorotteluvapaalla ja siitä ajasta osan olen viettänyt matkustellen kaukomaissa.
Ennen vuorotteluvapaan alkua otin jo hyvissä ajoin selvää työhistoriastani, joka yllätyksekseni olikin pidempi, kuin olin itse laskenut. Vuorotteluvapaa on kuitenkin sovittava työnantajan kanssa ja hän voi myös estää sen alkamisen. Neuvottelu vapaasta kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, jotta työnantaja ehtii etsiä tilallesi sopivan vuorottelijan. Omalla kohdallani vapaata ei ollut kovin vaikea järjestää, koska sopiva vuorottelija löytyi nopeasti.
Itse en näe mitään ns. 'sudenkuoppia' järjestelmässä. Toki vuorotteluvapaan aikaiset pienet ansiot vaikuttavat tulevaan eläkkeeseesi, mutta toisaalta vuorotteluvapaan aikainen vero on melko alhainen...- vastauksesta
Kuulin juuri, ettei vuorotteluvapaata ainakaan kannata "jaksottaa" siten, että menisi vuodenvaihteen yli eli jakautuisi kahdelle vuodelle.
- eläkkeeseen
on yhtä tyhjän kanssa, eli eläkettä kertaa vv:n aikana 75% normaalista eläkkeestä. Eli, jos olet vaikka 40 vuotta työelämässä, vuoden kestävä vv pienentää eläkettäsi n. 0.4%.
- Mistä
selvitit sen työhistorian? ..kun sanoit sen olleen pidempi kuin olit itse laskenut?
Pitääkö ottaa yhteyttä muualle, esim.työvoimatoimistoon? Vai onko se sitten työnantajan tehtävä, kun toimittavat sinne sen sijaiseksi tulleen paperit?
Tällaisia ajattelin kysyä. Jotenkin sain kirjituksestasi sen käsityksen ettei juttu ollut kovin monimutkainen järjestää:)..vai pitikö kauheat määrät täytellä papereita ym? - työhistoria...
Mistä kirjoitti:
selvitit sen työhistorian? ..kun sanoit sen olleen pidempi kuin olit itse laskenut?
Pitääkö ottaa yhteyttä muualle, esim.työvoimatoimistoon? Vai onko se sitten työnantajan tehtävä, kun toimittavat sinne sen sijaiseksi tulleen paperit?
Tällaisia ajattelin kysyä. Jotenkin sain kirjituksestasi sen käsityksen ettei juttu ollut kovin monimutkainen järjestää:)..vai pitikö kauheat määrät täytellä papereita ym?Oman työhistoriani sain selville pyytämällä omasta ammattiliitostani. Muistaakseni valtion ja kunnan työssäoloajat ei näy siinä, joten ne on pyydettävä eläketurvakeskuksesta. Työpaikkasi henkilöstövastaava ottaa yhteyden työvoimatoimistoon ja selvittää sitä kautta, täyttääkö vuorottelijaksi tuleva vaaditut kriteerit eli on työtön vuorottelun aloittaessaan. Itse täytin ainoastaan sopimuksen vuorotteluvapaasta työnantajan kanssa sekä toimitin palkkatodistuksen työttömyyskassalle. Kävin itsekin työkkärissä ilmoittautumassa, mutta mulle sanottiin, että ei olisi tarvinnut tulla, koska homma oli jo hoidettu työnantajani puolesta :)
- tiedoista,
työhistoria... kirjoitti:
Oman työhistoriani sain selville pyytämällä omasta ammattiliitostani. Muistaakseni valtion ja kunnan työssäoloajat ei näy siinä, joten ne on pyydettävä eläketurvakeskuksesta. Työpaikkasi henkilöstövastaava ottaa yhteyden työvoimatoimistoon ja selvittää sitä kautta, täyttääkö vuorottelijaksi tuleva vaaditut kriteerit eli on työtön vuorottelun aloittaessaan. Itse täytin ainoastaan sopimuksen vuorotteluvapaasta työnantajan kanssa sekä toimitin palkkatodistuksen työttömyyskassalle. Kävin itsekin työkkärissä ilmoittautumassa, mutta mulle sanottiin, että ei olisi tarvinnut tulla, koska homma oli jo hoidettu työnantajani puolesta :)
olen vasta kysynyt työnantajalta voinko toteuttaa vuorotteluvapaan ja saanut myönteisen vastauksen:) :)
Nyt sitten alan selvitellä muita asioita, esim mitä lomakkeita pitää täyttää ym.
Taloudellisesti koko juttu hirvittää, mutta ajattelin että kerran elämässä pitää kyl toteuttaa tämä, kun kerran se on mielessä jo jonkun aikaa pyörinyt..
Odotan jo innolla tuota ajanjaksoa:) - että saat
tiedoista, kirjoitti:
olen vasta kysynyt työnantajalta voinko toteuttaa vuorotteluvapaan ja saanut myönteisen vastauksen:) :)
Nyt sitten alan selvitellä muita asioita, esim mitä lomakkeita pitää täyttää ym.
Taloudellisesti koko juttu hirvittää, mutta ajattelin että kerran elämässä pitää kyl toteuttaa tämä, kun kerran se on mielessä jo jonkun aikaa pyörinyt..
Odotan jo innolla tuota ajanjaksoa:)käteen vv:lla vain noin puolet nettoliksastasi.
Pärjäätkö sillä ?
itsellä meni hyvin, kun asuin sen ajan "halpamaassa", Suomessa asuen olisi pitänyt olla aika paljon säästöjä. - työhistoria...
että saat kirjoitti:
käteen vv:lla vain noin puolet nettoliksastasi.
Pärjäätkö sillä ?
itsellä meni hyvin, kun asuin sen ajan "halpamaassa", Suomessa asuen olisi pitänyt olla aika paljon säästöjä.Oma vuoden vuorotteluvapaa jaksottuu kahdelle verotusvuodelle, joten vero on huomattavasti pienempi kuin töissä ollessa. Lisäksi työpaikkani sijaitsee toisella paikkakunnalla ja työmatkoihin menee vähintään 100 €/kk. Vapaalla ollessa on myös enemmän aikaa tehdä itse esim. ruoka, jonka menoissa säästää huomattavan summan.
Kaikkeahan ei voi rahassa mitata ja tämä vuorotteluvapaa on ollut ehdottomasti elämäni parhaita päätöksiä :)
Työhistoriaa jo sen verran takana, että saan suurimman mahdollisen vuorottelukorvauksen. - Vuosi vapaata, yes
työhistoria... kirjoitti:
Oman työhistoriani sain selville pyytämällä omasta ammattiliitostani. Muistaakseni valtion ja kunnan työssäoloajat ei näy siinä, joten ne on pyydettävä eläketurvakeskuksesta. Työpaikkasi henkilöstövastaava ottaa yhteyden työvoimatoimistoon ja selvittää sitä kautta, täyttääkö vuorottelijaksi tuleva vaaditut kriteerit eli on työtön vuorottelun aloittaessaan. Itse täytin ainoastaan sopimuksen vuorotteluvapaasta työnantajan kanssa sekä toimitin palkkatodistuksen työttömyyskassalle. Kävin itsekin työkkärissä ilmoittautumassa, mutta mulle sanottiin, että ei olisi tarvinnut tulla, koska homma oli jo hoidettu työnantajani puolesta :)
Olen valtion palveluksessa ja Eläketurvakeskuksen ansiotyöluettelo ei ollut riittävä, vaan ansiotyöluettelo piti pyytää Valtiokonttorista, jotta siinä näkyisi kaikki mahdolliset keskeytysjaksot.
Vuorotteluvapaasta sovin esimiehen kanssa jo puoli vuotta ennen vapaan alkua. Paperit allekirjoitettiin tosin vasta kaksi kuukautta ennen vapaata. Sijainen haettiin n. kuukausi ennen vapaata.
Saan käteen n. 900 euroa / 20 pv ja kyllähän sillä pärjää varsinkin kun tilille on jemmattu vararahasto vuorottelun ajaksi. Tuota vararahastoa käytän lähinnä matkusteluun. Tosin matkustelukin hoituu nyt hieman pienemmällä budjetilla, koska on aikaa tarttua edullisiin äkkilähtöihin.
Tämä on mahtavaa aikaa kaikinpuolin. Minulla ei ole mitään varsinaista tavoitetta, kokeilen kaikenlaista. Maalaan öljyväreillä. Kirjoitan pöytälaatikkoon. Teen erilaisia vapaaehtoishommia ja siinä yhteydessä olen tutustunut maailmaan, jonka olemassaolosta en ole tiennyt mitään.
Ehkä tärkeintä on ollut oppia tuntemaan itseään ihan siviiliminänä. Mitä minä olen ilman määrättyä titteliä, työtovereita, työhön liittyviä verkostoja.
Vapaalle jäädessäni ajattelin, että töihin paluu voisi olla vaikeaa. Toisin kävi. Vapaa on tehnyt tehtävänsä siten, että tunnen taas olevani valmis uusiin haasteisiin työrintamallakin ja tuleva vapaa-aikani on saanut uutta täytettä uusista harrastuksista.
- vapaalla
Minulla oli kopsattuna näitä sivuja, joista sitten opiskelin yksityiskohdat.
http://www.mol.fi/mol/fi/01_tyovoimapalvelut/11_vuorotteluvapaa_ja_osa-aikatyo/index.jsp
Olen ollut muutaman kuukauden vapaalla, hoitelen lapsenlapsia ihan omasta halusta ja niin oli suunniteltu. Tulot on alta köyhyysrajan, mutta tämä oli arvovalinta tähän paikkaan. Tyytyväinen olen taukoon työstä, jossa olen ollut vuosikymmeniä.- vuorottleuvapaalla ollut
Olin vuoden vuorottleuvapaala ja voin suositella sitä kaikille lämpimästi. Meidän perhekin tykkäsi todella paljon kun äiti oli kotona. Vaikka tulot tippuivat niin tehtiin kerran reissu Brasilíaan ja toinen tehtiin Turkkiin, ja ihan hyvin pärjättiin rahallisesti. Rahaa sain käteen 990e/kk. Vuorotteluvapaalle jäin oman jaksamisen ja meidän lasten takia. Yksi lapsistamme on ns.eriyistä tukea tarvitseva lapsi, hänellä oli kaikkia pakollisia menoja esim.terapioita.
Huomasin et olin kotona paljon rennompi, mut mulla meni ensin jokunen kuukausi ihan nukkuessa, olin niin totaalisen väsynyt.
Virkavapaasta kävin puhumaan työnantajalleni jo hyvissä ajoin, alkuvuodesta, vaikkakin jäin vasta
syksyllä vuorotteluvapaalle. Mut jos oikein muistan niin työnantajalle pitäisi ilmoittaa kolme kuukautta aiemmin kun on aikomus vapaalle jäädä.
Työnantajani suhtautui asiaan todella hyvin, ja sai tilalleni tekijän todella helposti. Se varmaankin auttoi et vuorotteluvapaani kesti vuoden.
Itse otin ensin selvää asiosta työkkäristä, siellä todella ystävällisesti neuvoivat asiassa.
Nyt sitten odottelen ja toivon et vielä jatkavat käytäntöä et minäkin pääsisin uudelleen vuorotteluvapaalle.
- kyyninen
Jos taloudelliset syyt on ainoa seikka vuorotteluvapaata vastaan mutta silti päätöstä ei osata tehdä kannattaa jättää koko asian miettiminen ja lähteä esim keräämään pulloja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220