Miten olette

viettäneet

vuorotteluvapaanne tai miten aiotte se viettää? Oliko vaikeaa järjestää se ja miten aikaisin siitä sovitte työnantajan kanssa?
Muistakin vuorotteluun liittyvistä taloudellista ym "sudenkuopista" olen kiinnostunut.
Ajattelin lähteä vuorottelemaan vuoden alusta.

12

3832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työhistoriastasi

      Olen vuorotteluvapaalla ja siitä ajasta osan olen viettänyt matkustellen kaukomaissa.
      Ennen vuorotteluvapaan alkua otin jo hyvissä ajoin selvää työhistoriastani, joka yllätyksekseni olikin pidempi, kuin olin itse laskenut. Vuorotteluvapaa on kuitenkin sovittava työnantajan kanssa ja hän voi myös estää sen alkamisen. Neuvottelu vapaasta kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, jotta työnantaja ehtii etsiä tilallesi sopivan vuorottelijan. Omalla kohdallani vapaata ei ollut kovin vaikea järjestää, koska sopiva vuorottelija löytyi nopeasti.
      Itse en näe mitään ns. 'sudenkuoppia' järjestelmässä. Toki vuorotteluvapaan aikaiset pienet ansiot vaikuttavat tulevaan eläkkeeseesi, mutta toisaalta vuorotteluvapaan aikainen vero on melko alhainen...

      • vastauksesta

        Kuulin juuri, ettei vuorotteluvapaata ainakaan kannata "jaksottaa" siten, että menisi vuodenvaihteen yli eli jakautuisi kahdelle vuodelle.


      • eläkkeeseen

        on yhtä tyhjän kanssa, eli eläkettä kertaa vv:n aikana 75% normaalista eläkkeestä. Eli, jos olet vaikka 40 vuotta työelämässä, vuoden kestävä vv pienentää eläkettäsi n. 0.4%.


      • Mistä

        selvitit sen työhistorian? ..kun sanoit sen olleen pidempi kuin olit itse laskenut?
        Pitääkö ottaa yhteyttä muualle, esim.työvoimatoimistoon? Vai onko se sitten työnantajan tehtävä, kun toimittavat sinne sen sijaiseksi tulleen paperit?
        Tällaisia ajattelin kysyä. Jotenkin sain kirjituksestasi sen käsityksen ettei juttu ollut kovin monimutkainen järjestää:)..vai pitikö kauheat määrät täytellä papereita ym?


      • työhistoria...
        Mistä kirjoitti:

        selvitit sen työhistorian? ..kun sanoit sen olleen pidempi kuin olit itse laskenut?
        Pitääkö ottaa yhteyttä muualle, esim.työvoimatoimistoon? Vai onko se sitten työnantajan tehtävä, kun toimittavat sinne sen sijaiseksi tulleen paperit?
        Tällaisia ajattelin kysyä. Jotenkin sain kirjituksestasi sen käsityksen ettei juttu ollut kovin monimutkainen järjestää:)..vai pitikö kauheat määrät täytellä papereita ym?

        Oman työhistoriani sain selville pyytämällä omasta ammattiliitostani. Muistaakseni valtion ja kunnan työssäoloajat ei näy siinä, joten ne on pyydettävä eläketurvakeskuksesta. Työpaikkasi henkilöstövastaava ottaa yhteyden työvoimatoimistoon ja selvittää sitä kautta, täyttääkö vuorottelijaksi tuleva vaaditut kriteerit eli on työtön vuorottelun aloittaessaan. Itse täytin ainoastaan sopimuksen vuorotteluvapaasta työnantajan kanssa sekä toimitin palkkatodistuksen työttömyyskassalle. Kävin itsekin työkkärissä ilmoittautumassa, mutta mulle sanottiin, että ei olisi tarvinnut tulla, koska homma oli jo hoidettu työnantajani puolesta :)


      • tiedoista,
        työhistoria... kirjoitti:

        Oman työhistoriani sain selville pyytämällä omasta ammattiliitostani. Muistaakseni valtion ja kunnan työssäoloajat ei näy siinä, joten ne on pyydettävä eläketurvakeskuksesta. Työpaikkasi henkilöstövastaava ottaa yhteyden työvoimatoimistoon ja selvittää sitä kautta, täyttääkö vuorottelijaksi tuleva vaaditut kriteerit eli on työtön vuorottelun aloittaessaan. Itse täytin ainoastaan sopimuksen vuorotteluvapaasta työnantajan kanssa sekä toimitin palkkatodistuksen työttömyyskassalle. Kävin itsekin työkkärissä ilmoittautumassa, mutta mulle sanottiin, että ei olisi tarvinnut tulla, koska homma oli jo hoidettu työnantajani puolesta :)

        olen vasta kysynyt työnantajalta voinko toteuttaa vuorotteluvapaan ja saanut myönteisen vastauksen:) :)
        Nyt sitten alan selvitellä muita asioita, esim mitä lomakkeita pitää täyttää ym.
        Taloudellisesti koko juttu hirvittää, mutta ajattelin että kerran elämässä pitää kyl toteuttaa tämä, kun kerran se on mielessä jo jonkun aikaa pyörinyt..
        Odotan jo innolla tuota ajanjaksoa:)


      • että saat
        tiedoista, kirjoitti:

        olen vasta kysynyt työnantajalta voinko toteuttaa vuorotteluvapaan ja saanut myönteisen vastauksen:) :)
        Nyt sitten alan selvitellä muita asioita, esim mitä lomakkeita pitää täyttää ym.
        Taloudellisesti koko juttu hirvittää, mutta ajattelin että kerran elämässä pitää kyl toteuttaa tämä, kun kerran se on mielessä jo jonkun aikaa pyörinyt..
        Odotan jo innolla tuota ajanjaksoa:)

        käteen vv:lla vain noin puolet nettoliksastasi.
        Pärjäätkö sillä ?
        itsellä meni hyvin, kun asuin sen ajan "halpamaassa", Suomessa asuen olisi pitänyt olla aika paljon säästöjä.


      • työhistoria...
        että saat kirjoitti:

        käteen vv:lla vain noin puolet nettoliksastasi.
        Pärjäätkö sillä ?
        itsellä meni hyvin, kun asuin sen ajan "halpamaassa", Suomessa asuen olisi pitänyt olla aika paljon säästöjä.

        Oma vuoden vuorotteluvapaa jaksottuu kahdelle verotusvuodelle, joten vero on huomattavasti pienempi kuin töissä ollessa. Lisäksi työpaikkani sijaitsee toisella paikkakunnalla ja työmatkoihin menee vähintään 100 €/kk. Vapaalla ollessa on myös enemmän aikaa tehdä itse esim. ruoka, jonka menoissa säästää huomattavan summan.
        Kaikkeahan ei voi rahassa mitata ja tämä vuorotteluvapaa on ollut ehdottomasti elämäni parhaita päätöksiä :)
        Työhistoriaa jo sen verran takana, että saan suurimman mahdollisen vuorottelukorvauksen.


      • Vuosi vapaata, yes
        työhistoria... kirjoitti:

        Oman työhistoriani sain selville pyytämällä omasta ammattiliitostani. Muistaakseni valtion ja kunnan työssäoloajat ei näy siinä, joten ne on pyydettävä eläketurvakeskuksesta. Työpaikkasi henkilöstövastaava ottaa yhteyden työvoimatoimistoon ja selvittää sitä kautta, täyttääkö vuorottelijaksi tuleva vaaditut kriteerit eli on työtön vuorottelun aloittaessaan. Itse täytin ainoastaan sopimuksen vuorotteluvapaasta työnantajan kanssa sekä toimitin palkkatodistuksen työttömyyskassalle. Kävin itsekin työkkärissä ilmoittautumassa, mutta mulle sanottiin, että ei olisi tarvinnut tulla, koska homma oli jo hoidettu työnantajani puolesta :)

        Olen valtion palveluksessa ja Eläketurvakeskuksen ansiotyöluettelo ei ollut riittävä, vaan ansiotyöluettelo piti pyytää Valtiokonttorista, jotta siinä näkyisi kaikki mahdolliset keskeytysjaksot.

        Vuorotteluvapaasta sovin esimiehen kanssa jo puoli vuotta ennen vapaan alkua. Paperit allekirjoitettiin tosin vasta kaksi kuukautta ennen vapaata. Sijainen haettiin n. kuukausi ennen vapaata.

        Saan käteen n. 900 euroa / 20 pv ja kyllähän sillä pärjää varsinkin kun tilille on jemmattu vararahasto vuorottelun ajaksi. Tuota vararahastoa käytän lähinnä matkusteluun. Tosin matkustelukin hoituu nyt hieman pienemmällä budjetilla, koska on aikaa tarttua edullisiin äkkilähtöihin.

        Tämä on mahtavaa aikaa kaikinpuolin. Minulla ei ole mitään varsinaista tavoitetta, kokeilen kaikenlaista. Maalaan öljyväreillä. Kirjoitan pöytälaatikkoon. Teen erilaisia vapaaehtoishommia ja siinä yhteydessä olen tutustunut maailmaan, jonka olemassaolosta en ole tiennyt mitään.

        Ehkä tärkeintä on ollut oppia tuntemaan itseään ihan siviiliminänä. Mitä minä olen ilman määrättyä titteliä, työtovereita, työhön liittyviä verkostoja.

        Vapaalle jäädessäni ajattelin, että töihin paluu voisi olla vaikeaa. Toisin kävi. Vapaa on tehnyt tehtävänsä siten, että tunnen taas olevani valmis uusiin haasteisiin työrintamallakin ja tuleva vapaa-aikani on saanut uutta täytettä uusista harrastuksista.


    • vapaalla
      • vuorottleuvapaalla ollut

        Olin vuoden vuorottleuvapaala ja voin suositella sitä kaikille lämpimästi. Meidän perhekin tykkäsi todella paljon kun äiti oli kotona. Vaikka tulot tippuivat niin tehtiin kerran reissu Brasilíaan ja toinen tehtiin Turkkiin, ja ihan hyvin pärjättiin rahallisesti. Rahaa sain käteen 990e/kk. Vuorotteluvapaalle jäin oman jaksamisen ja meidän lasten takia. Yksi lapsistamme on ns.eriyistä tukea tarvitseva lapsi, hänellä oli kaikkia pakollisia menoja esim.terapioita.
        Huomasin et olin kotona paljon rennompi, mut mulla meni ensin jokunen kuukausi ihan nukkuessa, olin niin totaalisen väsynyt.
        Virkavapaasta kävin puhumaan työnantajalleni jo hyvissä ajoin, alkuvuodesta, vaikkakin jäin vasta
        syksyllä vuorotteluvapaalle. Mut jos oikein muistan niin työnantajalle pitäisi ilmoittaa kolme kuukautta aiemmin kun on aikomus vapaalle jäädä.
        Työnantajani suhtautui asiaan todella hyvin, ja sai tilalleni tekijän todella helposti. Se varmaankin auttoi et vuorotteluvapaani kesti vuoden.
        Itse otin ensin selvää asiosta työkkäristä, siellä todella ystävällisesti neuvoivat asiassa.
        Nyt sitten odottelen ja toivon et vielä jatkavat käytäntöä et minäkin pääsisin uudelleen vuorotteluvapaalle.


    • kyyninen

      Jos taloudelliset syyt on ainoa seikka vuorotteluvapaata vastaan mutta silti päätöstä ei osata tehdä kannattaa jättää koko asian miettiminen ja lähteä esim keräämään pulloja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe