Haluan vain sanoa, että mitä järkeä ostaa käytetty, kun uusiakin autoja myydään. Uusihan on aina parempi kuin käytetty! Rahasta ei voi olla kiinni, nyt kun on tuo veroalekin tehty. Eikä lainan lyhennykseen tule paljon yhtään enempää jos laina aika on esim neljä vuotta ja lainaa esimerkiksi 20ke:n sijaan 30ke. Uuteen voi lisäksi valita haluamansa lisävarusteet, jolloin autosta tulee juuri sellainen kuin itse haluat(yksilöllisempi). Ja lisäksi kannattaa aina ostaa auto hieman isommalla moottorilla, koska se ei todellisuudessa tule yhtään kalliimmaksi, koska autoa vaihtaessa siitä hyvitetään sitten aikanaan paljon enemmän. Lisäksi saa nauttia paremmasta suorituskyvystä koko sen ajan kun autoa pitää.
Ainoa hyvä puoli, jonka näen käytetyn auton ostossa on se, että sen saa heti käyttöön eikä tarvitse odottaa sitä kiusallista toimitusaikaa.
-Tatu
Miksi ihmeessä ostaa käytetty auto!?
18
1786
Vastaukset
- titu
Ensinnäkään kaikilla ei ole laitta uuteen autoon rahanpaskaa kiinni ja toisilla vaikka olis niin autoon sitä ei kannata sijoittaa, kaskun ei sitä kyrvänjatketta kaikki kaipaa. Toiseksi kun kattelet hinausautojen kyydissä olevia kulkineita varsinkin talvella niin pirun uusia pelejä näyttää olevan ja me vanhoilla kulkineilla liikkuvat vaan ajellaan. Vanhallakun ajelee niin ei tarvi olla kylmärinki perseen alla kupungissakaan etteinyt joku vaan naarmuta hienoa bilikaa ja automarketin parkkiksellakin voi hypätä huoletta autoon ja jatkaa matkaa kun ei tarvi pyöriä autoa ympäri tutkimassa onko joku mahollisesti pyhäälehmää naarmuttanut. Mutta kukin ajelee millä haluaa ja mihin on varaa, itselläni vaikka rahaa olisikin, tuskin uudella autolla ajelisin, tosin riippuu tietysti jos ois niiiin paaaalljjooooon rahaaaa ettei millään väliä niin sitten.
- ///M 3
Oletko lottovoittaja, vai muuten tyhmä? :-) Ei ole tarpeex rahaa. Siksi minä ostin käytetyn!! Onko se niin vaikea ymmärtää??
Uusi M3 alkaa 93.000 eerosta. Se on aika paljon rahaa katos....
M3 3,2 coupe´ -96 - auto
Kannattaako laittaa esim. 30ke kiinni autoon, joka suurimman osan ajasta ruostuu kerrostalon alimitoitetussa parkkiruudussa ja jonka kyljet junttilan perhe hakkaa autonsa ovilla lommoille Jumbon pihalla?
- Äijä
Ei niissä uusissa autoissa mikään ole sen parempaa kuin 10 vuotta vanhoissa.
Mitä järkeä ostaa uusi kun 10ke:lla saa paremman käytetyn kuin 50ke:lla uuden! - Arvi
Helppoahan se on jos rahaa löytyy. Itse en lainarahalla autoa osta niin kauan kuin ei pakko ole. Maksan mieluummin asuntolainaa. Minulle kun auto on vain kulkuväline.
- Mace
..kaikki eivät halua ostaa samalla rahamäärällä tingitympää kärryä, vaan valitsin samalla rahalla hiukka isomman, mukavamman ja tehokkaamman. Toisekseen: ei kaikilla ole varaa uuteen, vaikka haluaisivat.
Itse toki ostaisin vaikka uuden ässämersun tai corvetten jos olisim optiomiljardööri, mutta edes isoilla palkkatuloilla en autoon ainakaan yli 15 te laita.
On kokemusta uusistakin autoista, sai aina olla itkemässä kylkiin tulleita klommoja ja naarmuja, ja takuu edellytti kalliita merkkihuoltoja. Ja niitä uutuuden vikoja oli, enemmän kuin missään käytetyssäni. Ja hintapudotus on upouudessa kaikkein kovinta, ei järkeä. Työsuhdeautoilijat erikseen... - MBA
Autojen ominaisuudet eivät ole todellisuudessa 10 vuodessa kehittyneet juurikaan. Jotkut merkit ovat ottaneet jopa takapakkia.
Hyvä käytetty on oikeastaan järkevin vaihtoehto.- Roope
Mielestäni kehitystä on tapahtunut hyvinkin paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Muutamia esimerkkejä:
- airbagien yleistyminen
- ajonhallintajärjestelmät (ABS, luistonesto, ESP jne.)
- sisätilojen huomattava kasvu, kaikissa kokoluokissa
- moottorinohjausjärjestelmien kehittyminen, pitkät huoltovälit, Common rail jne.
- uudet autotyypit (esim. pienet tila-autot)
- vaihteiden määrän lisääntyminen
- varustelun parantuminen
- kolariturvallisuuden parantuminen
Lisäksi yli kymmenenvuotias käytetty harvoin, todella harvoin vastaa uudempaa. Käyttäjä ei välttämättä edes huomaa eroja, koska muutokset ovat hitaita:
- pidentyneet jarrutusmatkat
- himmentyneet valot
- ruostuminen
- jne.
Mitkä merkit ovat mielestäsi ottaneet takapakkia ja miksi?
- Sepi
Jos osaat vähäkään autoa huoltaa ja viitseliäisyyttä löytyy, niin ehdoton valinta on muutaman vuoden ikäinen noin 100 tkm ajettu auto. Tässä lista siitä miksi näin:
- Edellinen omistaja on korjauttanut pikkuviat ja lapsentaudit pois.
- Huollot on varmasti tehty kunnolla tähän asti. Kuka nyt uutta autoa ei huolto-ohjelman mukaan pitäisi.
- Euromääräisesti hinta on tullut nopeasti alas verrattuna uuteen (2/3 uuden hinnasta?). Malli saattaa silti olla tämän hetkistä uusinta malliversiota.
- Auto ei ole tietenkään uudenveroinen, mutta varsinainen kuluvien osien vaihtaminen odottaa vasta noin 150-200 tkm kohdalla.
- Vaihdat itse öljyt teet muutkin helpommat huollot, jolloin "tuntipalkkasi" on varmasti parempi kuin omassa leipätyössäsi. Kuitit talteen ja merkinnät huolloista, niin tulevaisuudessa myydessäsi autoa yksityisenä, näitä asioita kyllä arvostetaan.- uusi
Ei missään nimessä nyt kannat ostaa käytettyä 2-3v vanhaa autoa, koska niistä maksetaan Suomessa vielä ylihintaa ja hinnat eivät vielä ole pudonneet EU-tasolle.
Toiseksi joudut heti ostamaan siihen uusia rengaita, pakoputken , akun , sun muuta.
Kolmanneksi et tiedä auton todellisia ajokilometrejä ja missä ja miten siellä on ajettu ja onko se kolaroitu.
Ainoastaan kakkosautoksi voisin suositella vähän käytettyä, mutta yleensä samalla hintaa saa uuden jossa 2v takuu ja mittarilukema -0km
Jos käytettyä ostaa niin sen on oltava niin vanha, ettei uusi kilpaile sen kanssa samassa hintaluokassa.
Ja kyllä sen nyt tänäkeväänä on selvästi näkynyt mitä ihmiset ostavat. Uusien liikeet täynnä asiakkaita ja samaan aikaan käytetyistä ei kukaan valmis maksamaan ylihintaa. - Sepi
uusi kirjoitti:
Ei missään nimessä nyt kannat ostaa käytettyä 2-3v vanhaa autoa, koska niistä maksetaan Suomessa vielä ylihintaa ja hinnat eivät vielä ole pudonneet EU-tasolle.
Toiseksi joudut heti ostamaan siihen uusia rengaita, pakoputken , akun , sun muuta.
Kolmanneksi et tiedä auton todellisia ajokilometrejä ja missä ja miten siellä on ajettu ja onko se kolaroitu.
Ainoastaan kakkosautoksi voisin suositella vähän käytettyä, mutta yleensä samalla hintaa saa uuden jossa 2v takuu ja mittarilukema -0km
Jos käytettyä ostaa niin sen on oltava niin vanha, ettei uusi kilpaile sen kanssa samassa hintaluokassa.
Ja kyllä sen nyt tänäkeväänä on selvästi näkynyt mitä ihmiset ostavat. Uusien liikeet täynnä asiakkaita ja samaan aikaan käytetyistä ei kukaan valmis maksamaan ylihintaa.No tällä hetkellä asia ehkä on niin että käytettyjen hinnat tulevat putoamaan. Omat pointtini koskivat kyllä tilannetta kun markkinahinnat on suhteellisen stabiilit.
En nyt ole varma, mutta eikö mm uuden auton ostaja joudu pulittamaan lisähintaa talvirengas-sarjasta? Tulee vanteineen maksamaan varmasti enemmän kuin mitä ostat käytettyyn uudet kesä- sekä talvikumit. Käytetyissä nyt järkiään kuitenkin löytyy kahdet renkaat. Ja se nyt on tietenkin vähän tuuristakin kiinni minkälaiset renkaat sattuvat käytetyssä olemaan valmiina... voi olla melko uudet tai melko vanhat.
Akku sitäpaitsi nyt on mitätön rahanmeno autoon ja kestoikä taitaa kuitenkin olla reilut 5 vuotta.
"Ainoastaan kakkosautoksi voisin suositella vähän käytettyä, mutta yleensä samalla hintaa saa uuden jossa 2v takuu ja mittarilukema -0km"
- Varmaan saa samalla hinnalla uudenkin, mutta ei varmasti ominaisuuksiltaan / tiloiltaan yhtä hyvää. - uusi
Sepi kirjoitti:
No tällä hetkellä asia ehkä on niin että käytettyjen hinnat tulevat putoamaan. Omat pointtini koskivat kyllä tilannetta kun markkinahinnat on suhteellisen stabiilit.
En nyt ole varma, mutta eikö mm uuden auton ostaja joudu pulittamaan lisähintaa talvirengas-sarjasta? Tulee vanteineen maksamaan varmasti enemmän kuin mitä ostat käytettyyn uudet kesä- sekä talvikumit. Käytetyissä nyt järkiään kuitenkin löytyy kahdet renkaat. Ja se nyt on tietenkin vähän tuuristakin kiinni minkälaiset renkaat sattuvat käytetyssä olemaan valmiina... voi olla melko uudet tai melko vanhat.
Akku sitäpaitsi nyt on mitätön rahanmeno autoon ja kestoikä taitaa kuitenkin olla reilut 5 vuotta.
"Ainoastaan kakkosautoksi voisin suositella vähän käytettyä, mutta yleensä samalla hintaa saa uuden jossa 2v takuu ja mittarilukema -0km"
- Varmaan saa samalla hinnalla uudenkin, mutta ei varmasti ominaisuuksiltaan / tiloiltaan yhtä hyvää.Kun 2-3v käytettyjen hinnat tippuvat Eu-tasolle, niin silloin itsekin alan harkitsemaan sen ikäisiä käytettyjä ja varmasti monet muut, jotka nyt ostavat vain uusia.
Ehkä jo ensikeväänä tilanne on toinen, mutta nyt ei missään tapauksessa.
- pelimies
On se vaan niin mukava varsinkin nyt kesän tullessa lähteä uudella autolla ajelemaan pistää AAC:n, popin ym.päälle ja ajaa vaikka Utsjoelle saakka jos haluttaa. Ei sitä mukavuutta vanhalla autolla ajellessa tajunnut. Eihän sitä vanhalla autolla kehdannut ajella kuin juuri pakolliset ajot, siitä kun ei saanut ajonautintoa. Huoltosopimus kun on keksitty, ei tarvi vaivata itseään sillä että jos tähän nyt jotain vikaa sattuu tulemaan. Käytännössä halpa 'vakuutus' ja voi nauttia huolettomista kilometreistä. Ja kyllähän nyt tosimiehellä se yksi 100 kE:tä pitää velkaa olla, oli se sitten autossa, asunnossa tai kummassakin kiinni.
- Lainaa tosimiehellä
minimissään 200k€, tietysti pitää olla tuloja, että tosta selviää, mutta suomi ei ookkaan persaukisten paikka:-))
- Jompikumpi
kyllä myöskin oikeassa, mutta uuden varustelussa on oma hommansa. Rahallahan siita selviää, mutta käytetyssä saa ne ikäänkuin kaupanpäällisinä vaivatta.
Toinen pointti on se, että uuden viehätys menee pian ohi. Parhaimmalta tuntuu "omatekoinen" auto. Sellainen, missä on paljon oman käden taitoja käytetty. Tämä siis koskee TI miehiä.
Itse olen ostanut vain yhden uuden auton ja parisenkymmentä käytettyä 35v:n aikana. - ratkaisee
Ostin aikoinaan uusia autoja, ja oli vaihdettaessa suhteellisen suuri väliraha (kalleimmat kilsat). Vaihdoin kokoluokkaa pykälää isommaksi ja olen alkanut ostaa 3-4-vuotiaan käytetyn. Väliraha on jäänyt aina näin toimien pienemmäksi kuin jos olisin pitänyt uutta ja vaihtanut sen taas uuteen. Matematiikkaa, ja se ratkaisee!
- jt.
esim. 30k€ maksava käytetty on aivan eri luokassa kuin samanhintainen uusi (vrt. BMW 528i-98/vektra 1,8-uusi).
Toisaalta jos kaikki ajattelisivat kuin sinä, auton arvo putoaisi nollaan heti kun ajat sen liikkeestä ulos. - Harri344
Jos maksaa sen neljän vuoden aikana normikorolla 6,9/tod.n.8,5 sen 20ke niin kk-erä olis n. 510e ja 30ke niin erä olis n. 765e. Markoissa aika tasan 1500mk ero/kk. Minulle se on iso raha.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056