Nastahammas irtoaa ?

Kohta hampaaton

Eli noin vuosi sitten laitettiin nastahammas tai siis sellainen kruunu ylhäälle kulmahampaaseen. Juuri on aiemmin juurihoidettu. Tänään syödessä hammas tuntui "oudolle" ja kun sitä sormella painelin niin huomasin että se heiluu. Noin viikko sitten oli suussa outoa makua ( luulin että jotakin ruokaa oli hampaan välissä ). Tämän hampaan kohdalla ien oli vähän arka ja kielellä tuntui jonkinlainen pieni "kohouma". Eli onko mulla nyt hampaan juuri mädäntynyt ? Kun katson peilillä kitalaen puolelta, niin siinä kohdassa on ien vetäytynyt ja ikäänkuin kuopalla. Sen mitä oikeasta hampaasta on jäljellä ja nastahampaan rajassa näkyy tummempi kohta. MItäs nyt sitten tehdään jos juuri on pilalla ? Odotanko maanantaihin asti ja toivon että kiinni pysyy vai läytyneeköhän Helsingistä jotakin paikkaa joka on auki lauantaisin ?

8

9577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensi viikkoon

jos kruunu irtoaa voit tietysti yrittää laittaa sitä takaisin, älä vaan hukkaa kruunua, se on helppo sementoida uudestaan mikäli tuo hammas alla on sellaisessa kondiksessa että voi sementoida. Tulee mieleen että kruunu on falskannut ja sittten sen alle on kehittynyt hampaaseen reikä. Irtoaminen johtuu sitten ehkä siitä että jäännöshammasta on syöty, selittäisi myös pahan maun ( ja hajun jos olet sellaista huomannut). Tuskin koko juuri on pilalla.
      Vaikuttaa siltä että työ on kehnosti tehty jos näin pian kruunu irtoaa, kannattaa mennä samalle hammaslääkärille ja kysyä kuuluuko "takuun" piiriin.

• kohta hampaaton

Täytyy nyt yrittää syödä varovasti viikonlopun ajan. Vielä on mietinnässä menenkö samalle lääkärille. En ole ollt ihan tyytyväinen. Muutama vuosi sitten tehtiin juurihoito yhteen poskihampaaseen. Yhdellä hoitokerralla kun hermon piti olla jo kuollut ja poistettu tuntui kova vihlaisu. Lääkäri totesi että ohoh eikös se kavana ollutkaan noin syvä. En tiedä voiko niin olla, mutta minulle jäi sellainen kuva että hänellä oli liian pitkä työväline ( mikä sen nimi sitten onkaan )jota sitten runnoi liian syvälle. Oli miten oli niin tämä ko. hammas kesti vajaan vuoden ja sitten lohkesi. Sitten pitikin tehdä paikalle kruunu. Lääkäri vain totesi että nämä juurihoidetut hampaat nyt ovat tälläisiä. Jotenkin minulla on kyllä sellainen käsitys että ehkäpä hammas jotenkin lohkesi jo silloin kun sitä runnottiin.
        Alunperin menin tälle lääkärille juuri tämän poskihampaan takia. Aika oli noin viikko ennen joulua ja kerroin että särkee kovasti ja muutenkin tuntemukset olivat sellaisia että arvelin juurihoidon olevan edessä. Kuienkin kuvaamatta tätä hammasta lääkäri halusi paikata vierestä pienen reiän, joka oli samankokoinen kuin kipessä hampaassa. Itselle tuli sellainen tunne että ei halunnut aloittaa juuruhoitoa ennen joululomaansa.
        Vaikea nyt sitten sanoa oliko tässä joku virhe/rahastusta. Itsepähän olen hampaani tähän jamaan päästänyt. Kumpa nyt vain sattuisi joku "parempi" lääkäri kohdalle.

• minäkin10101
        kohta hampaaton kirjoitti:

Täytyy nyt yrittää syödä varovasti viikonlopun ajan. Vielä on mietinnässä menenkö samalle lääkärille. En ole ollt ihan tyytyväinen. Muutama vuosi sitten tehtiin juurihoito yhteen poskihampaaseen. Yhdellä hoitokerralla kun hermon piti olla jo kuollut ja poistettu tuntui kova vihlaisu. Lääkäri totesi että ohoh eikös se kavana ollutkaan noin syvä. En tiedä voiko niin olla, mutta minulle jäi sellainen kuva että hänellä oli liian pitkä työväline ( mikä sen nimi sitten onkaan )jota sitten runnoi liian syvälle. Oli miten oli niin tämä ko. hammas kesti vajaan vuoden ja sitten lohkesi. Sitten pitikin tehdä paikalle kruunu. Lääkäri vain totesi että nämä juurihoidetut hampaat nyt ovat tälläisiä. Jotenkin minulla on kyllä sellainen käsitys että ehkäpä hammas jotenkin lohkesi jo silloin kun sitä runnottiin.
        Alunperin menin tälle lääkärille juuri tämän poskihampaan takia. Aika oli noin viikko ennen joulua ja kerroin että särkee kovasti ja muutenkin tuntemukset olivat sellaisia että arvelin juurihoidon olevan edessä. Kuienkin kuvaamatta tätä hammasta lääkäri halusi paikata vierestä pienen reiän, joka oli samankokoinen kuin kipessä hampaassa. Itselle tuli sellainen tunne että ei halunnut aloittaa juuruhoitoa ennen joululomaansa.
        Vaikea nyt sitten sanoa oliko tässä joku virhe/rahastusta. Itsepähän olen hampaani tähän jamaan päästänyt. Kumpa nyt vain sattuisi joku "parempi" lääkäri kohdalle.

minäkin tässä jännäilen että paraneeko suuni.

• Dosentti

Yleensä jos juuri on ehjä niin siihen alkaa kasvamaan uusi kruunu se tapahtuu tosi hitaasti mutta kasvaa kuitenkin. Tässäkin tapauksessa maltti on valttia.

• ujgyhkulghlkghkguk

Oletko minkä lääketieteen dosentti - eläinlääketieteenkö. Ihmisen hampaat eivät kasva enää sen jälkeen kun ns. rautahampaat ovat lapsuudessa saavuttaneet täyden koon.

• Anonyymi

Älä puhu soopaa, juuresta ei kasva uusi kruunu. 🧠

• Anonyymi

Minulle tehtiin kanssa kulmahampaaseen juurihoito. Oli porattu oma hammas niin ohueksi, että se katkesi. Nyt tilalle on laitettu useaan kertaan nastahammas. Ei pysy kauaa. Neljä vuotta pysyi viimeksi ja nyt herra ylilääkäri ei suostu kiinnittämään sementillä sitä uudestaan, eli olen ilman hammasta. Todella katkera koko hammashoitoon, pilasivat hampaani lopullisesti eikä ole varaa implanttiin. Se, että piti vielä pilata ne viereisetkin hampaat menee jo yli ymmärryksen. Viilasi kulmat vinoon ja nyt on kiva ässä vika. Miten tämmöinen despootti saa toimia yleensä alalla, ei ole muita lääkäreitä, kuin hän tässä kaupungissa. Vaihtaisin heti jos voisin. Tiedän, että uusi nasta pysyisi kyllä tai silta olisi mahdollinen, mutta hän väittää toista. Säästää ilmeisesti kuluissa, ihan niinkuin olisi hänen pussistaan pois.

• Anonyymi

En tiedä mikä on lääkärin vastuu tehdystä keraamisesta kruunusta? olen taistellut täysin onnistumattoman kruunun (6kpl) kanssa. Purentani pilattiin täysin noiden väärin tehtyjen kruunujen vuoksi. Kävin lääkärillä ja kerroin että en pysty pian syömään, hän totesi vain "en ole tehnyt mitään väärin"... Nyt mietin mitä tehdä seuraavaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5914
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2986
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2173
    4. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1787
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1763
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      17
      1707
    7. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1509
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      12
      1496
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      48
      1476
    10. Hyvää joulua!

Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9