Oikomishoito epäonnistui - mitä nyt tapahtuu?

Vinohammas

Multa poistettiin yläasteikäisenä retentiokaari samana vuonna kuin oikomishoito lopetettiin. Muistaakseni tarkastuskäynnillä hoitaja/lääkäri totesi, että "sulle on jäänyt tää suuhun" ja nappasi sen irti. Ja sitten hampaat väääntyivät takaisin alkuperäisiin asentoihin, koska ne eivät olleet vielä luutuneet oiottuun asentoon. 4 vuoden tuskallisen hoidon jälkeen kaikki turhaan!

Kuulin vasta nyt 15 vuotta myöhemmin, että kaaren olisi pitänyt olla vuosia suussa ja otin yhteyttä hoidon suorittaneeseen hammaslääkäriin. Ohjasivat oikojan mittauksiin tarkastusta varten.

Katsotaan kuka maksaa ja miten paljon, jos oikomishoito aloitetaan... Jos joudun olemaan yhtä paljon pois töistä kuin koulusta aikoinaan, niin lasku/vahingonkorvausvaatimus on melkoinen!

Onko kenellekään käynyt mitään vastaavaa?

89

52953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävää

      Voi harmi! On täytynyt olla aikamoisen ajattelematon hammaslääkäri (hoitaja ei poista suusta mitään kaaria), kun on noin toiminut.
      Ota nyt tarkaan selvää että joudutko uuteen oikomiseen, yms. Ja kysele mahdollisista korvauksista. Eli mielestäni jos toisen lääkärin mokan takia (papereissa on tiedot mitä tehty ja milloin!) joudut uuteen oikomishoitoon, ei ole oikein että siitä mitään itse joutuisit maksamaan!
      On olemassa pvk = potilasvakuutuskeskus, joka hoitaa ja käsittelee ko. tapauksia.

      http://www.pvk.fi/asp/system/empty.asp?P=296&VID=default&SID=942345830110003&S=1&C=21320

    • Maikki78

      Mulle on käynyt aivan samoin, tai siis oikomishoidon päätteeksi suuhuni ei laitettu retentiokaarta ollenkaan, joten hampaat palautuivat yhtä vinoksi kuin ennen oikomistakin. Koko kivulias oikomisprosessi kesti minulla myös vuosia, kiinteät kojeet olivat suussani 2 vuotta ja myöskin siis täysin turhaan. En ole edes tiennyt että asiasta korvausta voisin vaatia...?

      • vinohammas

        Joo. Mun oikomishoidot kesti melkein koko lapsuuden ajan. Oikomishoito aloitettiin 9-vuotiaana. Mulla on ollut myssyveto, niskaveto, kiinteät yläraudat ja lopussa tekokitalaki.
        Muistan, kun koulusta kutsuttiin vuositarkastuksiin oppilaat, mutta mä en kuulunut siihen, koska ramppasin vähintään kerran kuukaudessa tarkastuksissa muutenkin. Koulusta joutui aina olemaan poissa ja ilkeän tuntuista hammaslääkäriä oppi pelkäämään.

        Kaikista inhottavimmat muistot on muovisesta kojeesta, joka tuntui täyttävän suun. Tarkoituksena oli vetää yläleukaa taaksepäin ja alaleukaa eteenpäin. Mötikkä esti suun kautta hengittämisen. Hoidot kesti lukion toiselle asti. Mitään kaaria ei laitettu, koska ilmeisesti uskottiin tuloksen jo pitävän. Mutta mites kävikään. Nyt kolmekymppisenä olen uudelleen oikomishoidossa yksityisellä ja hinta on päätä huimaava. Nyt tuloksia odotellaan muutaman vuoden hoidon päätteeksi ja kaari laitetaan kuulemma loppuelämäksi vihdoin ja viimein. Hampaat olivat tulleet takaisin eteen ja hammalääkärin pakeille menin pari vuotta sitten lähimmäisten kehotuksesta.


      • vinohammas2
        vinohammas kirjoitti:

        Joo. Mun oikomishoidot kesti melkein koko lapsuuden ajan. Oikomishoito aloitettiin 9-vuotiaana. Mulla on ollut myssyveto, niskaveto, kiinteät yläraudat ja lopussa tekokitalaki.
        Muistan, kun koulusta kutsuttiin vuositarkastuksiin oppilaat, mutta mä en kuulunut siihen, koska ramppasin vähintään kerran kuukaudessa tarkastuksissa muutenkin. Koulusta joutui aina olemaan poissa ja ilkeän tuntuista hammaslääkäriä oppi pelkäämään.

        Kaikista inhottavimmat muistot on muovisesta kojeesta, joka tuntui täyttävän suun. Tarkoituksena oli vetää yläleukaa taaksepäin ja alaleukaa eteenpäin. Mötikkä esti suun kautta hengittämisen. Hoidot kesti lukion toiselle asti. Mitään kaaria ei laitettu, koska ilmeisesti uskottiin tuloksen jo pitävän. Mutta mites kävikään. Nyt kolmekymppisenä olen uudelleen oikomishoidossa yksityisellä ja hinta on päätä huimaava. Nyt tuloksia odotellaan muutaman vuoden hoidon päätteeksi ja kaari laitetaan kuulemma loppuelämäksi vihdoin ja viimein. Hampaat olivat tulleet takaisin eteen ja hammalääkärin pakeille menin pari vuotta sitten lähimmäisten kehotuksesta.

        sori, tuli sama merkki..


      • hymysuu
        vinohammas kirjoitti:

        Joo. Mun oikomishoidot kesti melkein koko lapsuuden ajan. Oikomishoito aloitettiin 9-vuotiaana. Mulla on ollut myssyveto, niskaveto, kiinteät yläraudat ja lopussa tekokitalaki.
        Muistan, kun koulusta kutsuttiin vuositarkastuksiin oppilaat, mutta mä en kuulunut siihen, koska ramppasin vähintään kerran kuukaudessa tarkastuksissa muutenkin. Koulusta joutui aina olemaan poissa ja ilkeän tuntuista hammaslääkäriä oppi pelkäämään.

        Kaikista inhottavimmat muistot on muovisesta kojeesta, joka tuntui täyttävän suun. Tarkoituksena oli vetää yläleukaa taaksepäin ja alaleukaa eteenpäin. Mötikkä esti suun kautta hengittämisen. Hoidot kesti lukion toiselle asti. Mitään kaaria ei laitettu, koska ilmeisesti uskottiin tuloksen jo pitävän. Mutta mites kävikään. Nyt kolmekymppisenä olen uudelleen oikomishoidossa yksityisellä ja hinta on päätä huimaava. Nyt tuloksia odotellaan muutaman vuoden hoidon päätteeksi ja kaari laitetaan kuulemma loppuelämäksi vihdoin ja viimein. Hampaat olivat tulleet takaisin eteen ja hammalääkärin pakeille menin pari vuotta sitten lähimmäisten kehotuksesta.

        Otan osaa! Mulle on käyny ihan samoin: lapsena oikomishoito jatku ala-asteen ja ylä-asteen ajan jo oli niin kipee ja iso hoito, hampaita poistettiin ja oli niskavetoo ja kaiknlaisia kojeita suu täynnä. Sit kojeet purettiin noin 16-v ja retentiolanka oisko ollu vuoden päivät ja sekin poistettiin. Hommassahan kävi niin et hampaisto levesi uudelleen ja tuloksena oli ienkantainenpurenta ja julmetut välit ylähampaissa.Ei paljon hymyilyttäny. Menin sitten yksityiselle hammaslääkärille joka passitti samantien oikomishoidon erikoishammaslääkärille ja tuloksena oli et hoidot on pakko alottaa kokonaan alusta. Maksajan itse. Mitään korvauksia ei saanu mistään, ei kelalta, vakuutuksesta eikä potilasvahingoksikaan enää kelvannut koska enemmän aikka kun kolme vuotta tapahtuneesta. Hoito kesti kaksi vuotta ja makso 3000e ja kaikki omasta pussista. Nyt retentiolanka on ikuinen enkä siitä koskaan luovu ja tulos todella hyvä:)


      • saamas
        hymysuu kirjoitti:

        Otan osaa! Mulle on käyny ihan samoin: lapsena oikomishoito jatku ala-asteen ja ylä-asteen ajan jo oli niin kipee ja iso hoito, hampaita poistettiin ja oli niskavetoo ja kaiknlaisia kojeita suu täynnä. Sit kojeet purettiin noin 16-v ja retentiolanka oisko ollu vuoden päivät ja sekin poistettiin. Hommassahan kävi niin et hampaisto levesi uudelleen ja tuloksena oli ienkantainenpurenta ja julmetut välit ylähampaissa.Ei paljon hymyilyttäny. Menin sitten yksityiselle hammaslääkärille joka passitti samantien oikomishoidon erikoishammaslääkärille ja tuloksena oli et hoidot on pakko alottaa kokonaan alusta. Maksajan itse. Mitään korvauksia ei saanu mistään, ei kelalta, vakuutuksesta eikä potilasvahingoksikaan enää kelvannut koska enemmän aikka kun kolme vuotta tapahtuneesta. Hoito kesti kaksi vuotta ja makso 3000e ja kaikki omasta pussista. Nyt retentiolanka on ikuinen enkä siitä koskaan luovu ja tulos todella hyvä:)

        ja minä kun luulin olevani ainoa jonka hampaat eivät suostu menemään omille paikoille vaikka kaikki raudat ollu käytössä.. :D ala-asteella oli kuminauha takahampaassa, 6 luokan lopulla oli yöraudat,

        2006 kesällä päiväraudat eli ylhäällä ja olivat sen 2kk ja kun hampaani menivät hyvin paikoilleen tuli se kitalaki hömppä mukaan kuviohin ja pidin sitä silloin tällön kun ei ollut kerrottu että se olisi tärkeää pitää siellä kitalaessa koko ajan ainakin alussa.

        no siitä sitten neki otettiin pois käytöstä ja nyt puolen vuoden päästä on mahdotonta saada takaisin tuota kitalaki rautaa. kun hampaat kohdistuvat huulia kohden ja muutenkin minne sattuu :D


      • M*

        touhua. Luulin jo tällä vuosituhannella oikomisen olevan idioottivarmaa. Itsellä oli retentiokaari 13 vuotta, ja edelleen käyn kontrollissa harvakseltaan. Hampaat ovat viimosen päälle suorassa rivissä juuri tuon pitkään pitämäni kaaren ansiosta.


      • varma idiootti
        M* kirjoitti:

        touhua. Luulin jo tällä vuosituhannella oikomisen olevan idioottivarmaa. Itsellä oli retentiokaari 13 vuotta, ja edelleen käyn kontrollissa harvakseltaan. Hampaat ovat viimosen päälle suorassa rivissä juuri tuon pitkään pitämäni kaaren ansiosta.

        >Luulin jo tällä...

        ei se ole idioottivarmaa tälläkään vuosituhannella: siksi sulla on se retentiokaari, eli ylläpitohoito jatkuu hamaan kuolemaan


      • M*
        varma idiootti kirjoitti:

        >Luulin jo tällä...

        ei se ole idioottivarmaa tälläkään vuosituhannella: siksi sulla on se retentiokaari, eli ylläpitohoito jatkuu hamaan kuolemaan

        miksi minulla oli retentiokaari. Mielelläni käyn kontrolleissa, kun en halua että hampaani menevät uudestaan vinkkeliin. On se prosessi verran meinaan maksanut, että toiste en halua alkaa oikomaan. 20-30 vuotta sitten oiotut tapaukset menköön tietämättömyyden piikkiin, kun jälkihoidosta ja seurannasta ei huolehdittu. Mutta siis tänä päivänä !!! En ymmärrä..

        Ihmettelen siis tietämättömyyttä kyseisen hammaslääkärin kohdalla. Toki kyseessä ei ollut varmaankaan oikojahammaslääkäri. Olisi hyvä, jos potilaan tiedot oikomisesta olisi hammaslääkärien käytössä. Näin ei valitettavasti ole, kun potilassuojalaki tms. on niin tiukka. Itsekin kun menin uudelle suuhygienistille samassa hammaslääkärikeskuksessa, jossa olin jo vuosikausia käynyt, piti täyttää joku uuden potilaan tietolomake..


    • mulla

      mullakin on kaari, ja mulle sanottiin viime vuonna kun sain raudat pois, että sen kaaren saa ottaa koska vaan pois, mutta mieluiten koko elinikä, koska muuten hampaat vääntyy takasin.
      oon 12

    • senaikaista tietoa

      Silloin 15 v. sitten todella oli tapana, että retentiokaarta pidettiin muutama vuosi ja sitten se otettiin pois. Aikuisoikomisessa kyllä ymmärrettiin, että palautumista tapahtuu, joten siinä oli jo silloin elinikäinen retentio suositeltava. Mutta nuorten kohdalla "pysyvään" retentioon on siirrytty käsittääkseni vasta muutama vuosi sitten.

      Uutta tietoa ja hoitomenetelmiä tulee ihan koko ajan. Et voi syyttää hammaslääkäriä siitä, että hän on 15 v. sitten toiminut sen aikaisen käytännön mukaan.

      • tyhmä kysymys,

        mutta mikä on retentiokaari? Mulla on ollut raudat vajaat pari vuotta ja ne on tarkoitus ottaa pois ensi kuussa.


      • Lakimies...

        Aloittajan tekstin mukaan retentiokaari poistetiin samana vuonna kuin oikomishoito lopetettiin. Retentiokaari ei siis voinut olla vuottakaan hänen suussa.


    • Lakimies...

      Tässä runko korvauslaskelmaa varten, tällaista yleensä käytetään.

      Kosmeettisesta haitasta

      15 vuotta x 365 päivää/vuosi x 10 €/päivä = 54 750 €

      Hoitohaitasta (2 vuoden hoito)
      2 vuotta x 365 päivää/vuosi x 35 €/päivä = 25 550 €

      Lisäksi uusintahoidosta aih. matkakulut (henkilöautolla 0,43 €/km) ja työaikamenetykset.

      Jos homma ratkaistaan oikeudessa, mennään yli 100 000 euron. Kunta häviää varmasti. Aika kallis hoitovirhe.

      • päälle...

        muutama kiloeuro vielä päälle hoitokuluja...


      • jumalauta

        Sata tuhatta euroa puhtaana käteen!! Itte antaisin lyödä hampaat suustani siitä hinnasta! Olispa saatana varaa tekareihi! Eipä tarvi ikinä käydä enää töissä! Onnittelut!


    • bombom

      Oikomisen tehnyt lääkäri käski tulla kolmen kuukauden kuluttua hoidon päättymisestä kaaren irrotukseen, mutta onneksi opiskelun takia kävin eri hammaslääkärillä tarkastuksessa ja hän sanoi että tukea ei kannata ottaa pois ellei siitä ole aivan ylitsepääsemätöntä haittaa. Tämä sattui vuonna 2005, joten ei ole kaikilla lääkäreillä nykyiset käytännöt tiedossa. Ehkä lääkäri halusi minun tulevan taas oikomishoitoon maksavana asiakkaana, mistäpä sen tietää....

    • ???

      mulla kans ollut oikomishoitoa purentavirheen takia koko ala-aste iän ja ylä-asteella oli ne "telaketjut" suussa sen jälkeen mulle laitettiin tuo retentio kaari vuonna 2000 olin silloin 15 ja hammasläkäri sanoi että kahden vuoden päästä saa poistattaa kaaren... no olen unohtanut koko homman ja edelleenkin nyt seitsemän vuoden jälkeen kaari on tuolla hampaissa... nyt otan sen pois kesällä kun menen hammaslääkäriin... saas nähdä meneekö hampaat vinoon vielä...

      • uudelleenjännitys?

        Siitäkö se tulee (englanninkielestä) retenison = uudelleenjännitys?


    • ja pysyy

      Minulle tehtiin noin parin vuoden oikomishoito kun olin jotain 13-14 vee ja sen jälkeen retentiokaari laitettiin. Minulle hammaslääkärini sanoi että kaaren täytyy olla suussa loppuelämän jos haluaa että oikomishoidon tulokset säilyy ja jos kaaresta ei ole mitään haittaa. Nyt retentiokaari ollut kymmenisen vuotta eikä ole kyllä elämää haitannut yhtään. Suosittelisin, että haet korvauksia tästä hoitovirheestä!

    • Hammashirmu

      paitsi että mulla oiottiin yhdeksän vuotta ennen ku hamput oli ojossa. Pilasivat mun sivuprofiilin: hampaat on sentin ulkona muusta naamasta ja sitten vielä mokasivat retentiokaaren kanssa. Hampaiden oikominen takasin veisi hammaslääkärin mukaan pari vuotta ja muutaman tonnin, sivuprofiili on peruuttamattomasti pilalla ja tämän kaiken sain ihan ilmaseks, kiitti v***sti!
      Lykkäsivät raudat jo eskarissa, kun en vielä tajunnu mitä mulle oltiin tekemässä (sillon oli vaan jännää mennä koulutaksilla hammaslääkäriin) ja myöhemmin, kun halusin tietää, miksi mulla on raudat, kun faijakin on ihan hyvin pärjänny ilman vaikka sen hampaat on samanlailla, ni selitettiin vaan jotain hampaiden epätasaisesta kulumisesta.
      Ironista tässä on se, että nyt parilla edellisellä hammaslääkärikäynnillä ovat päivitelleet kuinka takahampaat on alkanu huolestuttavasti kulumaan (asia, jota yli vuosikymmenen kestäneellä ja ainakin omakotitalon verran yhteiskunnalle maksaneella oikomishoidolla oli tarkoitus korjata). Olen miettinyt voisiko jonkun laittaa vastuuseen pysyvän ulkonäköhaitan tuottamisesta sekä kivusta ja särystä, mutta toisaalta se voisi pahimmillaan johtaa hammashoidon yksityistämiseen sillä olettamuksella, että onnistuisin saamaan suuriakin korvauksia (mikä taas saisi yhden jos toisenkin muistamaan kunnallisen hammashuollon piirissä kokemiaan kamaluuksia ja vaatimaan niistä korvauksia).

      • hammassiru

        mulla on lohjennut alaleuasta kaksi kertaa hammas. kaikki oikomisen jälkeen. en ymmärrä miksi rautoja piti pitää vuosia, kun se yksi hammas ei sitten loppujen lopuksi koskaan mahtunut puolta pienempään rakoon....

        alaleuka jäi alimittaiseksi, koska kasvoin paljon noiden vuosien aikana.. :(


    • REBEKKA

      sinun täytyy hakea kaikki hämmaslääkäri paperit että sinulla on näyttö virheestä nin silloin voit hakea korvauksia potilasvakuutuksesta..jos näyttö löytyy niin ei maksa sinulle mitään..käy katsomassa netiltä potilaskorvaus sieltä löytyy!!

      • vai vain hoidon?

        miten on??


      • väärin

        "sinun täytyy hakea kaikki hämmaslääkäri paperit että sinulla on näyttö virheestä nin silloin voit hakea korvauksia potilasvakuutuksesta."

        Tuo ei ihan pidä paikkaansa - olen itse äskettäin kysynyt neuvoa potilasasiamieheltä korvaushakemuksen tekemisestä yhdessä toisessa asiassa. Prosessi etenee seuraavasti:

        Jos epäilet hoitovirheen tapahtunee, niin sinun täytyy tehdä Potilasvahinkokeskukseen vahinkoilmoitus. Tätä varten et tarvitse mitään papereita hammaslääkäristä tm. Vahinkoilmoituksen perusteella PVK päättää, onko sinulla oikeus hakea korvausta. Ilmoituksen käsittely voi kestää n. 12 kk.

        Jos PVK päättää, että sinulla on oikeus hakea korvausta, niin teet korvaushakemuksen. Tätä varten PVK itse hankkii hoitotiedot hoitaneilta lääkäreiltä, sinun ei sitä tarvitse tehdä.

        Tarkat ohjeet: www.pvk.fi


      • määräaika?
        väärin kirjoitti:

        "sinun täytyy hakea kaikki hämmaslääkäri paperit että sinulla on näyttö virheestä nin silloin voit hakea korvauksia potilasvakuutuksesta."

        Tuo ei ihan pidä paikkaansa - olen itse äskettäin kysynyt neuvoa potilasasiamieheltä korvaushakemuksen tekemisestä yhdessä toisessa asiassa. Prosessi etenee seuraavasti:

        Jos epäilet hoitovirheen tapahtunee, niin sinun täytyy tehdä Potilasvahinkokeskukseen vahinkoilmoitus. Tätä varten et tarvitse mitään papereita hammaslääkäristä tm. Vahinkoilmoituksen perusteella PVK päättää, onko sinulla oikeus hakea korvausta. Ilmoituksen käsittely voi kestää n. 12 kk.

        Jos PVK päättää, että sinulla on oikeus hakea korvausta, niin teet korvaushakemuksen. Tätä varten PVK itse hankkii hoitotiedot hoitaneilta lääkäreiltä, sinun ei sitä tarvitse tehdä.

        Tarkat ohjeet: www.pvk.fi

        Niin mutta eikö potilasvahingon umpeenkulumisaika ole kolme vuotta joko siitä, kun vahinko on tehty tai olet tullut tietoiseksi sen tekemisestä. Varmasti jälkimmäisen osoittaminen on paljon vaikeampaa. Ainakin itse, kun kerran soitin potilasvakuutuskeskukseen, se sanoi tutkivansa jutut sairauskertomustekstien perusteella. En tiedä, onko sitten muuttunut. Mutta, jos retentiokaaren poistamisesta ei lue mitään sen tyylistä "tänne on jäänyt jotain, otetaan pois", voi vahingon näkeminen olla PVK:lla hankalaa. Sehän itse tutkii kelle itse maksaa, joten helposti väittää, ettei mitään virhettä oletapahtunut, niin kuin Kelakin toimii.


      • rebekka

        tiedä mitään sieltä ei tule mitään korvauksia ennenkuin potilas kuolee jos käsi piti leikata ja leikattiinkin pää pois


      • Paperilla
        rebekka kirjoitti:

        tiedä mitään sieltä ei tule mitään korvauksia ennenkuin potilas kuolee jos käsi piti leikata ja leikattiinkin pää pois

        voidaan luvata vaikka mitä, mutta käytäntö onkin sitten aivan eri asia.


    • ....

      Minulla on raudat (kojeet, telaktejut...) olleet suussa reilu 1,5 vuotta ja ne otetaan pois varmaankin ennen syksyä. Saan sen jälkeen varmaan tuon retentiokaaren. Millainen se on? Mihin kohin se tulee hampaisiin?

      • Pitänyt..

        Se liimataan kiinni ja pitää hampaat paikallaan. Retentiokaari ei siis näy, mutta sen tuntee kielellä.

        TAISTELE kynsin ja hampain sen puolesta, että saat pitää retentiokaaren suussa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • onnistunutta tulosta
        Pitänyt.. kirjoitti:

        Se liimataan kiinni ja pitää hampaat paikallaan. Retentiokaari ei siis näy, mutta sen tuntee kielellä.

        TAISTELE kynsin ja hampain sen puolesta, että saat pitää retentiokaaren suussa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ja kukapa sen pois ottaisi? Itse sain retentiokaaret mutta ei ne ole pitäneet hampaita kuosissa. Palautumista on tullut ja sitä kuulemma tulee lisää. On aivan sama onko retentiokaarta hampaiden takana, siitä huolimatta palautumista entiseen on tullut. Lisäksi oikomishoidon tuloksena tuli leukaniveliin oireita, jotka aiheutuivat vain oiotuista hampaista. IKINÄ en olisi hommaan ryhtynyt jos olisin arvannut lopputuloksen. Siellä täällä rivistössä myös rakoja hampaiden välissä, rakoja joita ei ennen oikomista ollut. Hirvittävät harmit vain hampaiden oikomisen tähden ja lopputulos pilalla...


      • karpatyttonen
        onnistunutta tulosta kirjoitti:

        ja kukapa sen pois ottaisi? Itse sain retentiokaaret mutta ei ne ole pitäneet hampaita kuosissa. Palautumista on tullut ja sitä kuulemma tulee lisää. On aivan sama onko retentiokaarta hampaiden takana, siitä huolimatta palautumista entiseen on tullut. Lisäksi oikomishoidon tuloksena tuli leukaniveliin oireita, jotka aiheutuivat vain oiotuista hampaista. IKINÄ en olisi hommaan ryhtynyt jos olisin arvannut lopputuloksen. Siellä täällä rivistössä myös rakoja hampaiden välissä, rakoja joita ei ennen oikomista ollut. Hirvittävät harmit vain hampaiden oikomisen tähden ja lopputulos pilalla...

        Mulla ainakin otettiin retentiokaari pois, olisko ollu suussa vuoden tai kaksi ja sitten se otettiin pois... tuosta on jo lähes kymmenen vuotta, eikä mulla mitään ongelmia oo ollu...


      • auttaa!
        onnistunutta tulosta kirjoitti:

        ja kukapa sen pois ottaisi? Itse sain retentiokaaret mutta ei ne ole pitäneet hampaita kuosissa. Palautumista on tullut ja sitä kuulemma tulee lisää. On aivan sama onko retentiokaarta hampaiden takana, siitä huolimatta palautumista entiseen on tullut. Lisäksi oikomishoidon tuloksena tuli leukaniveliin oireita, jotka aiheutuivat vain oiotuista hampaista. IKINÄ en olisi hommaan ryhtynyt jos olisin arvannut lopputuloksen. Siellä täällä rivistössä myös rakoja hampaiden välissä, rakoja joita ei ennen oikomista ollut. Hirvittävät harmit vain hampaiden oikomisen tähden ja lopputulos pilalla...

        Mulla koko ala-aste ajan yöraudat,
        ja kaks vuotta junaradat alaetuhampaissa.
        Retentiokaari on ollut "ratojen" poistosta
        lähtien (6v), ja pitänyt hyvän tuloksen. Ennen
        oiontaa hampaat oli ihan päin p###että, ei
        olis uudet mahtunu osa ollenkaan ja ihan
        vinossa. Nyt on suora rivistö, ei mitään
        moittimista, ja tulosta voi kuka vaan verrata
        ennen hoitoa mun hampaista otettuihin valu-
        muotteihin! Siitä sen tuloksen näkee!!! Kaaren
        poisto ehkä kun ikää vähän yli 20v eli kun luusto
        ei enää muutu(?) saa se kaari olla mun puolesta
        suussa iha miten pitkään vaan, jos jälki pysyy
        tällä tasolla =)


      • Tytteli 76
        auttaa! kirjoitti:

        Mulla koko ala-aste ajan yöraudat,
        ja kaks vuotta junaradat alaetuhampaissa.
        Retentiokaari on ollut "ratojen" poistosta
        lähtien (6v), ja pitänyt hyvän tuloksen. Ennen
        oiontaa hampaat oli ihan päin p###että, ei
        olis uudet mahtunu osa ollenkaan ja ihan
        vinossa. Nyt on suora rivistö, ei mitään
        moittimista, ja tulosta voi kuka vaan verrata
        ennen hoitoa mun hampaista otettuihin valu-
        muotteihin! Siitä sen tuloksen näkee!!! Kaaren
        poisto ehkä kun ikää vähän yli 20v eli kun luusto
        ei enää muutu(?) saa se kaari olla mun puolesta
        suussa iha miten pitkään vaan, jos jälki pysyy
        tällä tasolla =)

        Kyllä minä jos joku tiedän ettei todellakaan retentiokaaret hampaiden takana takaa hampaiden pysyvyyttä oiotulla paikoillaan!
        Nyt on kolmatta kertaa raudat suussA, siis kiinteät raudat hampaiden edessä, retentiokaari ei pitänyt hampaita paikoillaan ei ylhäällä eikä alhaalla!


      • voi olla
        Pitänyt.. kirjoitti:

        Se liimataan kiinni ja pitää hampaat paikallaan. Retentiokaari ei siis näy, mutta sen tuntee kielellä.

        TAISTELE kynsin ja hampain sen puolesta, että saat pitää retentiokaaren suussa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        myös eturivistössä eli ei aina hampaiden takana.


    • lottuli

      Minun hampaiden oikominen aloitettiin kun olin ensimmäisellä luokalla, kun hampaat eivät mahtuneet omille paikoilleen vaan puhkesivat sinne missä tilaa oli, yksi rivin taakse toinen eteen... Viimeiset rautakamat sain suusta pois ollessani ysillä. Retentiokaari oli suussa suunnilleen vuoden, jonka jälkeen toinen hammaslääkäri sen poisti. Mistä 16-vuotias ois osannut/uskaltanut kieltää kun en tiennyt seurauksia, kukaan hammaslääkäri ei koskaan kertonut mitään. Kuukauden päästä menin pyytämään kaaren takaisin kun toinen yläkakkonen lähti rivistä liikkeelle, eikä ole vieläkään rivissä, eikä tule koskaan mahtumaankaan.

      Pidin retentiokaarta suussa 7 vuotta, jonka aikana kaari irtosi/katkesi yms. noin 10 kertaa. Lisäksi kaari oli huonosti aseteltu, joten hampaita ei saanut puhdistettua kunnolla ja seurauksena oli kariesta (eli reiän alkuja) 6 hampaassa.

      Kaiken kaikkaan olen tullut tulokseen, ettei minua saa enää kunnallisen hammaslääkärin pakeille kuin hätätilanteessa. Yksityisellä olen maksanut järjettömiä summia, mutta hoito on niin paljon parempaa että mielelläni olen maksanut.

      Kunnallisessa hoidossa minulle on mm. sattunut seuraavanlaisia juttuja:
      1. ollessani 5-luokalla minulta poistettiin kaksi hammasta tavallisen tarkastuksen yhteydessä: ilmoittamatta etukäteen vanhemmille, joten menin särkylääkereseptin kanssa yksin kotiin...

      2. telaketju-rautoja poistettaessa hampaisiini syntyi lommoja, yksi hyvin näkyväkin - syy näihin oli kuulema omani: en ollut puhdistanut hampaitani kunnolla ennen hammaslääkärille tuloa; edelleen ihmettelen miten se muka vaikutti telaketjujen poistamiseen?

      3. viisaudenhampaita ei poistettu heti kun aiheuttivat särkyä: hammaslääkäri kirjoitti kolme perättäistä antibioottikuuria tulehdukseen, jotta hampaat olisi helpompi poistaa kun ne puhkeaisivat paremmin... Kuitenkin sain 3päivää sairaslomaa ja vielä yhden antibioottikuurin kun hammas vihdoikin poistettiin ja kaikki muut takahampaat siirtyivät vinoon pysyvästi

      Kaikkia yksityiskohtia en jaksa edes muistaa, mutta useamman kerran äitini kiisteli hammaslääkärin kanssa, sillä kunnallinen oikomisia hoitanut lääkäri teki itsenäisesti huomattavia päätöksiä koskien minun hampaitani neuvottelematta vanhempieni kanssa.

      Lopputulos kuitenkin on että etummaiset hampaat nyt ovat melkein suorassa, takimmaiset ovat painuneet vinoon viisauden hampaiden puhjetessa, eivätkä ole vielä oienneet, jos oikeavatkaan. Jos haluaisin takaisin sen suoran rivin, joka oikomishoidolla saavutettiin, saisin maksaa yksityisellä noin 5000 euroa, eikä tulos sittenkään olisi pysyvä. Eniten harmittaakin, että kerran hampaat olivat suorassa; sellaista ei osaa kaivata mitä ei ole koskaan ollut....

    • minua hoitanut

      lekuripa meni tekemään itsemurhan ennen kuin saatiin rosikseen.. Eli nyt hampaat vääntyvät vuosi vuodelta enemmän. Seurauksena voi olla niskakipuja, migreeniä ym "kivaa". Kunta ei ota vastuuta yksittäisen lääkärin tekosista.

      Voit kuvitella millainen itsetuntokriisi 21-vuotiaalle joka luuli pääsevänsä hammasraudoista vihdoin 18v eroon NÄTTIEN HAMPAIDEN KANSSA ja saakin huomata että vuosien hoidot hukkaan heitettyjä! Ja minulle raudat kuitenkin iskettiin jo n.10-vuotiaana...

      • vielä tuosta

        retentiokaaresta - itse en juuri alle 18-vuotiaana edes tiennyt mikä kyseinen laite oli: lääkäri vain lätki vuosikausia suuhuni laitteita kertomatta ikinä mitä ne tekivät (ja kyllä, joskus jopa uskaltauduin kysymään tältä pelottavalta, vihamieliseltä ja lapsia inhoavalta naiselta) tai mihin niiden pitämisellä tähdättiin. Ikinä ei kertonut. Edes suurimman osan laitteiden nimiä en tiennyt - tuon nimen tunnistin vasta yhden kirjoittajan kuvailusta.

        Entä oma retentiokaareni? Se oli minulla suussa jopa ruhtinaallisen kuukauden!!!!!! Ja koska minulla ei ollut aavistustakaan mikä se oli tai mikä sen tarkoitus oli, en älynnyt pyytää sitä takaisin saati kyseenalaistaa lääkärin taitoja ja tietoja..


      • jannariii

        Niille jotka eivät aikuisena enää pysty laittamaan telketjuja suuhunsa on nykyään jo runsaasti vaihtoehtoja. On hampaiden taakse asennettavia rautoja, invisalign, jne. Saatavuus on Suomessa kohtalaisen heikko (lähimmät invisalign lääkärit löytyy ruotsista), mutta jos oikomiseen on valmis laittamaan 3-4000 euroa voi matkoista vielä tonnin maksaa. Jos ei jaksa parin vuoden oikomisrumbaan lähteä voi tietty poistaa ehjiä hampaita ja ottaa proteesit.


    • vuosia sitten

      Mä kävin perusteellisen oikomishoidon joskus 12-14 vuotiaana, noin parin vuoden projekti. Viimisenä oli vuorossa se ikävä muovijuttu kitalakeen yöks. No sen käyttö jäi sit vähemmälle, ku ei kerrottu et se on tärkee juttu et rivi pysyy suorana. Ei menny kauaa niin tilanne oli ennallaan.
      Joku spesialisti toisesta kaupungista kävi tsekkaan asian ja määräs uusinta kierroksen, joka kesti jotain vuoden. Sit laitettiin rautalanka hampaiden taakse kiinni lopuks, ja se on ollu siel jo 8 vuotta. En anna ottaa sitä pois ellei muutoksia tule, koska ahtaan suun takia hampaat saattais taas liikkua ristiin.

      • Nimetön

        Itse olen oikomishoitoon ruvennut aikuisiällä. Äskettäin poistettiin ylhäältä raudat ja tilalle tuli retentiolevy, eli tuo kitalakeen laitettava muotti. Sitä olisi pitäisi alussa (3-6kk?) käyttää lähes ympärivuorokauden ja myöhemmin öisin. Alahampaiden taakse varmaankin tulee tuo retentiolanka kun muutaman viikon kuluttua otetaan sieltä raudat pois.
        Mainittiin myös mahdollisuudesta katkaista joitakin hampaan ligamentteja(jotka kai sitten kiinnittyvät uudella tapaa takaisin), joka teoriassa estäisi kiertyneiden hampaiden palautumisen. Parodontologi voi vain tämän operaation tosin tehdä, vaikka kai pieni toimenpide onkin.


    • Rockheart

      Kävipä mulla siis tuuri, kun en oikomishoidon jälkeen käynyt muutamaan vuoteen hammaslääkärillä ja kaari sai olla paikoillaan! Kiinteistä raudoista kärsin kaksi vuotta yläasteikäisenä ja kun ne otettiin pois hampaat ehti jo vähän liikkua takaisin,jolloin kaari laitettiin. Oikomishoidon tehnyt hammaslääkäri kehotti pitämään vuoden, mulla oli se ehkä kuusi vuotta. Hampaat on onneksi pysyneet paikoillaan, ehkä sen ansiosta että kaari oli niin pitkään!

    • katiaana

      ota yhteys potilasasiamieheen, joita on sairaalas ja kunnalla.
      Niille voi tehdä hoitovirhevalituksen ja ne hoitaa. tutkii kuka maksaa ja mitä maksaa. Parhaimmas tapaukses voit saada koko jutun uusinnan ilmatteeks. Mutta sun tarvii myös saada sun vanhat potilas tiedostot, todisteeksi siitä että sun hoito on menny "persiilleen" ja että ko. lääkäri ei oo tienny mitä tekee.
      Säästä kaikki paperit ja tositteet jotka asiaa koskee, koska sulla tulee olla todistus aineistoo sun hoidosta.
      Jos se lääkäri on määrännyt sun mittauksiin,niin siitähän se homma lähtee kokonaan alusta...eli ne kattoo sen paljonko sun hampaat törröttää ja kontrolloi mitä tulee tehdä; siinä vaihees sun on sitten kerrottava sun historias niistä hampaista ja siitä saamastas hoidosta...ja siinä tulis hyvä olla historiikkia mukana.
      Mutta ennen kaikkea muista toi potilasasiamies, muuten joudut maksumieheksi muisten virheistä.
      (mä olen ite ollut oikomishoidoissa, mulla jatkuu edelleen hoito, mutta mulla menee kaikki ihan ok.)tsemppiä sulle =)

      • sehän

        on sillain että potilasvakuutus hoitaa asian sieltä tulee vastaus että näitähän sattuu ei aihetta korvaukseen tuttu sanonta näkemättä potilasta


    • Hammaskelju

      Joo-o, luin koko ketjun ja näköjään Suomen maassa löytyy paljon vinohampaisia kohtalotovereita. Itse myös lukeudun näihin, jotka ovat koko ala- ja yläasteen rampanneet joka kuukausi hammaslääkärissä. Monen moista härveliä oli suussa ja niskassa ja päässä. Yörautojen kanssa oli semmosta ettei aamuisin pystynyt muuta kun itkemään sitä kipua, kyllä siinä aamupalat jäi syömättä.. Telaketjut kun otettiin pois, tuli näkyviin kauhean väriset hampaat, eipä niille mitään tehty. Pienessä kunnassa vaihtui ilmeisesti aika tiheään hammaslääkärit, vähän väliä oli uusi lääkäri ronkkimassa kitaa. Viimeisenä oli nuori naislääkäri, hän antoi ohjeen siitä muovijarautalankakitalakisysteemin käytöstä, että "pidä sitä silloin tällöin, ei tarvi joka yö"... no arvaahan sen, että kun ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen sanotaan ettei ole pakko, niin aikalailla pitämättä jäi. Ei siinä kukaan kertonut miten tärkeä juttu se olis sitten ollut. Seuraavan kerran kun se naislääkäri kurkkas mun suuhun niin itkuunhan se pillahti.. Ja vinossa on hampaat edelleen, ja mun puolesta saa ollakkin.
      Toivottavasti nykyään lapsille ja nuorille annetaan kunnon selkeät ohjeet mukaan kotiin viemisiksi ja toivottavasti uusille hammaslääkäreille opetetaan myös sellaisia asiakaspalvelutaitoja, että osaisivat vähän valottaa sen suun omistajallekkin mitä siellä ronkitaan.

    • jaa

      olen sitä miltä että hampaiden oikominen on menyt ääri päästä toiseen siinä ei ole enää mitään tekemistä sillä että eri mitaiset hampaat kasvavat luonolisesti eri asentoon luonolisesti ja purentaon luonolinen ei hampaiden tule kasvaa suussa symeritesseä asenossa muuten hampaita joutisi katkomaan saadakseen ne myös tuntumaan hyvältä jos raot menevät kiinni myös enemän reikiä altaa olla haralaan ja vähän vinossa sillä säästyy monenta vaivalta myöhmässä iässä terveet hampaat terve suu pois turha miseys ei hampaiden oikomista pitäisi pitää kansan sairautena niin kuin sitä nyky päivänä näytetään pitävän järki käteen

      • kehittyy

        Mielenkiintoisia ajatuksia kaikkinensa ihmisillä... Muutama ajatus eräänlaisen ammattilaisen näkökulmasta muutamaan kohtaan..Ensinäkin, niin kuin lääketiede, niin hammaslääketiede on kehittynyt ja kehittyy ajansaatossa eteenpäin ja ihmisille tulee myös erilaisia tarpeita koskien myös hammaskalustoa. Olisi toki suotavaa, että olisi koko maan kattavat käypähoitosuositukset hoitojen suhteen olleet aina olemassa, mutta todellisuus on toinen.

        Oikomista suorittavat alan ammattilaiset ja varmasti tietänevät kyllä mitä tekevät ja jopa tahtovat tehdä hyvää ja jopa kohentaa ulkonäköä, auttaa mahd.purentavaivoihin tai vaikkapa fonetiikkaan. Ulkonäköseikat ovat olennaisia, jos esim. lasta kiusataan sen johdosta, kyse ei ole vain siitä, että kaikkien hampaiden olisi oltava kauniisti rivissään, että kelpaa katsella!!! Fonetiikkaan voidaan vaikuttaa hampaiden asennoilla, esim. miten s-suhahtaa tms..Voi olla jollekin isokin asia. Kuitenkin ennaltaehkäisevä, mahd. purentavaivojen estäminen, on iso osa oikomisen ideaa. Nykyään oikomisseuloissa seurataan erilaisia kasvavan suun mittoja, hampaiden puhkeamista jne. ,jotka lopulta vaikuttavat oikomispäätökseen. Tutkimuksin on voitu osoittaa erilaisia asioita ja oikominen, kuten muukin hoito perustuu tutkittuun tietoon.

        http://jasenpalvelut.hammasll.fi/suu/hammashoito/oikominen.asp


        Kaikki ei ole kuitenkaan aina ennustettavissa hoidon kulussa, sillä siinä on yleensä montaa moneksi.. Hoidettavan omat asenteet/motivaatio jne. Varmasti tapaus ja resurssikohtaisesti pyritään takaamaan asianmukainen hoito, ainakin nykyään. On myös persoonakohtaista, että vaistoaa asiakkaasta millä painotuksella mitäkin ohjetta antaa, että ko. asia menee perille. Kaikessa suun hoidossa, kotihoito on kaiken a ja o.

        Purentaan liittyy myös sekin seikka erilaisten geeniemme lisäksi, että emme narskuttele alituisesti esim. porkkanoita, joka edesauttaisi mm. hampaiden luonnolliseen kulumiseen. Pullamössökulttuurimme pitää sisällään paljon pehmeää ravinota, joka ei niin kuluta hampaita..Tähän avuksi voisi olla visiitti purentafysiologian erikoishammaslääkärille purennan tasapainoittamiseen, jossa voidaan saada aikaiseksi jopa ideaalipurenta purennan hiomisella. Tästä voisi olla apua, jos on esim. leukanivelvaivoja tai purentaan liittyvää kipua.

        Aiheesta kannattaa kysellä alan ammattilaiselta ja vaatia kunnon vastauksia. Jos niitä ei heru yhdeltä, niin varmasti toinen jo ymmärtää mitä kysyt ja osaa antaa vastauksia.

        Loppuenlopuksi terveet hampaat ja terve purenta on pääasia.


    • rannajärvi pkle

      mene etelä-pohjanmaalle keikalle ja spiikaa mikkiin että pesis on perseestä ja pesäpallo on naisten laji ni loppuu tommonen turhan miettimnen,iköhän se siel selvii mist kirjoootan

    • Talleroinen_

      Kiukuttaa täälläkin pieleen mennyt oikomishoito!

      Aikoinaan ala-ja yläasteella oikomishoitovuosia kertyi noin seitsemän(!) ja vaikka retentiokaari alahampaisiin laitettiinkin, oli se liian lyhyt, jolloin oikean puolen kulmahammas karkasi rivistöstä pian ulos.

      Karannut kulmahammas on aihettanut mm. kivuliasta poskeen puremista, jolloin posken puremakohtaan on kehittynyt valtavia aftoja, toisinaan useita vierekkäin! Aftat ovat tehneet syömisen lähes madottomaksi, joka ei varmaankaan auta niiden paranemista tai yleiskunnon ylläpitämistä... Poskeen olisi hammaslääkärin mukaan voinut kehittyä pysyvä tulehdustila.

      Kulmahampaan siirtyminen on aiheuttanut myös muiden hampaiden (ortodontin, eli oikojan sanoman mukaan se meni sisällöltään jotenkin näin:)alaetuhampaiden sortumisen kulmahampaan suuntaan.
      Harkitsin tämän eniten ongelmaa aiheuttavan hampaan poistoa, mutta sortuminen voisi sen seurauksena kuulemma vaikkapa pahentua.

      Hampaani ovat siis ristipurennassa ja ylähampaat (joihin ei jostakin käsittämättömästä syystä retentiokaarta laitettu laisinkaan) menivät suurella kivulla ja kärsimyksellä ansaitusta täysin suorasta rivistä myöskin keskenään ristikkäin!

      Lapsena saatu oikomishoito on saanut leukani lisäksi naksumaan (lähinnä paukahtelemaan!). Nyt joka kerta kun avaan suutani hiemankin enemmän kuuluu kaameita ääniä ruokapöydän toiseenkin päähän. Leuoissani onkin jo pientä kulumaa, josta voisi kehittyä leukanivelten operaatioita vaativa tila.

      Nyt kymmenen vuoden jälkeen aikaisemman oikomishoidon päättymisestä olen palannut takaisin oikomishoitoon, nyt siis yksityiselle puolelle, jossa toivottavasti homma hoidetaan vihdoinkin kerralla kuntoon ja seurantaa on luvattu järjestää jottei tätä tilannetta pääsisi uudelleen syntymään. Helvettiähän tämä on, mutta toivottavasti sen arvoista! Sen kuulemma pitäisi karaista...

      Suurena vääryytenä asiassa koen myöskin sen, että kela ei korvaa aikuisten oikomishoitoa kuin erikoiserikoiserikois... tapauksissa, jolloin 3500-4000euron suuruisen hoidon joudun näillä näkymin kustantamaan aivan itsekseni.

      Toivottavasti ne vanhemmat joiden lapsille tehdään/harkitaan oikomishoitoa, vaatimalla vaativat parhaat mahdolliset hoidot ja SEURANNAN (jota ei ymmärtääkseni pystytä tai HALUTA tällä hetkellä järjestämään kunnallisessa) jottei enää muiden tarvitsisi tällaista kärsiä moneen kertaan!

      • voi korvata,

        ainakin Helsingissä. Tarvitset terveyskeskuksen hammaslääkäriltä lähetteen oikojalle, joka arvioi hoidon tarpeellisuuden. Pelkkä esteettinen vika ei riitä, mutta tapauksesi kuullostaa vähän muulta. Muutama vuosi sitten tullut hoitotakuulaki on muuttanut asioita. Minä olin kunnallisessa oionnassa vajaat pari vuotta, ja nyt retentiolevyn kanssa jälkiseurannassa.

        T. Nainen 36 v.


    • Minä 79

      Mulla kävi samalla lailla, "ylläpitolanka" otettiin kokonaan pois, kun yllättäen katkesi. Sitten hampaat alkoi mennä taas vinoon. Koska palautuminen tapahtui pikku hiljaa, en ensin huomannut asiaa. Nyt kärsin vinoista hampaista, enkä kehtaa hymyillä tai nauraa vapautuneesti. Aina pitää miettiä, että miltä suuvärkki näyttää. Oon harkinnut, että otan yhteyttä hammaslääkäriin ja kysyn, että jos aloitan uudestaan oikomishoidon, niin saanko jotain hyvitystä/korvausta. Ei ole asiallista, että hammaslääkärin mokan takia joudun aloittamaan hoidon uudestaan ja vielä maksamaan kalliin hinnan omasta pussista.

      • tuollaisesta retentiolangasta?

        Koska saan sellaisen enkä löydä googlesta kuvia...


      • jokurandomaaaaarrghh

        Oon 15 v.. Mulla on ollu hammasraudat joskus ala-asteella 2 luokalla ja 3 otettii pois, eikä laitettu mitää reteraatiokaarta tai mithää, sen jälkee piti vaan käyttää jotaki muovista juttua " koje" öisin ko laitoin nukkuu ja päivällä 2 h.. pietin niitä 3 vuotta, sitte kyllästyin ja lopetin sen touhun, ja nyt viistoistavuotiaana on hampaat päiv vitt*a ,, elikkäs onko toi mun oma moka vai hoitovirhe, ottaa päähän ko jouduin niitä kiskoja piettää iha turhaaa


      • k aari

    • svittidiu

      Meinaan aloin tässä miettimään et kannattaako toi oikomishoito oikeesti? Mulla on nyt palatinaalikaari suussa ja se metalli siä painaa hanpaita niin etten saa suutani kunnolla kiinni. Entä jos tää kaikki pahentaakin vaan tilannetta????

    • *Ella*

      Mulla on ihan sama tilanne itellä tällä hetkellä. Oon 23 vuotias ja viikko sitte laitettiin raudat uudestaan suuhun yksityisellä. Peruskoulussa oli useemmaan vuoden raudat suussa ja alhaalla se kaari jätettiin vähäks aikaa ja sitte otettiin irti. Alarivi oionnan jälkeen täysin suora ja sen jälkeen meni vuodessa takasi vinoksi kun otettiin se kaari pois. Nyt kun yksityisellä oiotan hampaitani uudestaan, sanoivat kans, että se olis pitäny jättää se kaari sinne! Enpä oo silti kovin katkeroitunu, kun saan hampaat uudestaan suoriksi ja tällä kertaa ne sit kans pysyy suorina oionnan jälkeenki, koska se kaari jätetään sinne tällä kertaa vähä pidemmäksiki aikaa.

    • Epäonnistui..

      Nostetaanpa kanne noita hammaslääkäreitä kohtaan ja viedään asia oikeuteen. Halvalla eivät mokomat yhteiskunnan rahojen tuhlaajat pääse!

      • ...

        >Nostetaanpa kanne noita hammaslääkäreitä kohtaan ja viedään asia oikeuteen.
        >Halvalla eivät mokomat yhteiskunnan rahojen tuhlaajat pääse!

        Joo, hyvä idea! Vakavasti otettavien tieteellisten tutkimusten mukaan oikomishoito ei tuota mitään lisäterveyttä kenellekään. Poikkeuksena ovat huuli-suulakihalkiot ja muut samantapaiset, harvinaiset synnynnäiset viat ja vammat.

        Valtaosa oikomishoidosta on vain esteettistä puuhastelua. Voidaan siis nostaa kanne yhteiskunnan terveydenhuoltoon tarkoitettujen rahojen käytöstä kosmeettisiin piperyksiin!


      • Kesämau
        ... kirjoitti:

        >Nostetaanpa kanne noita hammaslääkäreitä kohtaan ja viedään asia oikeuteen.
        >Halvalla eivät mokomat yhteiskunnan rahojen tuhlaajat pääse!

        Joo, hyvä idea! Vakavasti otettavien tieteellisten tutkimusten mukaan oikomishoito ei tuota mitään lisäterveyttä kenellekään. Poikkeuksena ovat huuli-suulakihalkiot ja muut samantapaiset, harvinaiset synnynnäiset viat ja vammat.

        Valtaosa oikomishoidosta on vain esteettistä puuhastelua. Voidaan siis nostaa kanne yhteiskunnan terveydenhuoltoon tarkoitettujen rahojen käytöstä kosmeettisiin piperyksiin!

        Mulla on ollut retentiokaari sekä ylä- että alahampaissa ehkä n. /- 8 vuotta. Nyt viimeaikoina oon joutunut ravaamaan hammaslääkärissä, kun ikenien verenvuotoon on kiinnitetty erillistä huomiota. Rahaa siis tarkastuksiin ja hoitoihin ientulehduksen takia on mennyt. Pari hammaslääkäriä ihmetteli, mistä moinen tulehdus johtuu, koska suuni ja hampaani ovat muutoin aivan ehjät ja kunnossa. Sitten sain ajan erityishammaslääkärille ja se keksi, että syynä on liian lähelle ienrajaa kiinnitetty retentiokaari. Tämä kiinnitys on kuulemma ollut välttämätöntä.

        Nyt ensiviikolla ylähampaitteni retentiokaari joudutaan siis ottamaan loputtomalta tuntuvan ientulehduksen takia pois, sillä kaaren ottamista pidetään pienempänä paha kuin jatkuvaa ientulehdusta. Ja onhan se mukavampi olla vielä kahdeksankymppisenä vaikka hampaat vinossa kuin ilman hampaita (ientulehduksen takia)... :) Tosin harmittaa, ettei tähänkään asiaan kiinnitetty mitään huomiota, silloin kun olin alaikäinen eikä minun olisi tarvinnut maksaa hammaslääkärikulujani. Ikeneni ovat siis aina vuotaneet, tosin ei näin kovasti, ehkä. Nyt kun olen antanu suostumukseni retentiokaaren poistamiseen, ilmeisesti vastuu hampaiden takaisin vinoutumisesta on yksin minulla. Ja se nyt lähinnä turhauttaa, koska tämä oli pakkoliike.


      • Turhauttavaa..
        Kesämau kirjoitti:

        Mulla on ollut retentiokaari sekä ylä- että alahampaissa ehkä n. /- 8 vuotta. Nyt viimeaikoina oon joutunut ravaamaan hammaslääkärissä, kun ikenien verenvuotoon on kiinnitetty erillistä huomiota. Rahaa siis tarkastuksiin ja hoitoihin ientulehduksen takia on mennyt. Pari hammaslääkäriä ihmetteli, mistä moinen tulehdus johtuu, koska suuni ja hampaani ovat muutoin aivan ehjät ja kunnossa. Sitten sain ajan erityishammaslääkärille ja se keksi, että syynä on liian lähelle ienrajaa kiinnitetty retentiokaari. Tämä kiinnitys on kuulemma ollut välttämätöntä.

        Nyt ensiviikolla ylähampaitteni retentiokaari joudutaan siis ottamaan loputtomalta tuntuvan ientulehduksen takia pois, sillä kaaren ottamista pidetään pienempänä paha kuin jatkuvaa ientulehdusta. Ja onhan se mukavampi olla vielä kahdeksankymppisenä vaikka hampaat vinossa kuin ilman hampaita (ientulehduksen takia)... :) Tosin harmittaa, ettei tähänkään asiaan kiinnitetty mitään huomiota, silloin kun olin alaikäinen eikä minun olisi tarvinnut maksaa hammaslääkärikulujani. Ikeneni ovat siis aina vuotaneet, tosin ei näin kovasti, ehkä. Nyt kun olen antanu suostumukseni retentiokaaren poistamiseen, ilmeisesti vastuu hampaiden takaisin vinoutumisesta on yksin minulla. Ja se nyt lähinnä turhauttaa, koska tämä oli pakkoliike.

        Mulle laitettiin raudat yli puoltoist vuotta sitten esteettisistä syistä. Olin miettinyt rautoja todella kauan ja hartaasti, koska yksityisillä hinnat ovat korkeita ! Sain raudat noin viikko sitten pois ja en ole todellakaan tyytyväinen.
        Hampaiden väleissä on rakoja eikä hampaat ole edes suorassa rivissä. On hampaat nyt paremmat kuin ennen, mutta tästäkö maksoin n. 4000- 5000€? Myös itse kiinteidenkojeiden aikana tuntui siltä ettei oikoja tiennyt mitä teki. Alhaalta revittiin hammas pois, koska alahammas rivistö oli kuulemma liian suuri. Sitten noin vuosi myöhemmin todettiin, että nyt ylähammas rivistö on liian suuri. Tapahtui ns. tämä heppa efekti ja yläetuhampaat törrötti puolsenttiä ulospäin muusta rivistöstä. Ehdotettiin, että nyt ylhäältäkin olisi revitty 2 lisää hammasta, johonka en todellakaan suostunut, koska se olisi VÄHINTÄÄN laittanut vuoden lisää oikomisaikaan, vaikka prosessin piti kestää vain puolitoista vuotta.
        Lähdin kyselemään muita vaihtoehtoja MUILTA hammaslääkäreiltä, koska en luottanut siihen, että hampaiden repiminen olisi ainoa vaihtoehto ja halusin tietää onko alahampaan irtiottamisessa tapahtunut hoitovirhe. Hoitovirheeseen toinen hammaslääkäri ei tietysti halunnut kommentoida mitään, mutta hampaiden repimisen sijasta hän ehdotti, että hampaitani hiottaisiin hammasväleistä pienemmäksi, jotta yläkaarta saataisiin pienentymään.
        Ehdotin hammaslääkärilleni tätä hionta tapaa ja näin tehtiin.
        Sinä päivänä, kun hammaslääkärini halusi ottaa kojeet pois suustani, hampaiden väleissä oli vieläkin rakoja ja hampaat oli ihan eri tasossa. Sanoin asiasta hammaslääkärilleni, joka vain tokaisi "No hampaat ovat purennallisesti oikein. Rakoihin voi laittaa täytettä". Eka maksan siitä, että hampaita tarkoituksella pienennetään ja sitten pitäisi maksaa siitä, kun välejä pitäisi täyttää? Vaikka tilaa vieläkin tarvittiin etuhampaiden suoristumiseen....... Kysyin tästäkin "Mutta entä tämä etuhammas. Eikö sen pitäisi mennä suoraksi".. Hammaslääkäri vastaa "No mutta se on nyt ainakin parempi kuin ennen"

        Vihaan valittaa asioista. Ja onko tämä ihan kohtuutonta valittaa? En varmasti ollut edes helppo asiakas, kun kyselin asioista. Vihasin sitä, kun sussani vain tehtiin asioita. Enkä tiennyt mitä tehdään, miksi tehdään jne. Varsinkin kun olin lukenut mm. täältä ja muilta keskustelusivuilta mitä muille oli käynyt. Tuntuu vain pahalle laittaa johonkin niiiiiiiiin paljon rahaa ja siihen sanotaan, "no on se nyt parempi kuin ennen". Ja eikö itse hammaslääkärin pitäis osata nähdä virheet eikä asiakkaan pitäisi tai edes tarvitsisi huomautella?


      • retentiolanka
        Kesämau kirjoitti:

        Mulla on ollut retentiokaari sekä ylä- että alahampaissa ehkä n. /- 8 vuotta. Nyt viimeaikoina oon joutunut ravaamaan hammaslääkärissä, kun ikenien verenvuotoon on kiinnitetty erillistä huomiota. Rahaa siis tarkastuksiin ja hoitoihin ientulehduksen takia on mennyt. Pari hammaslääkäriä ihmetteli, mistä moinen tulehdus johtuu, koska suuni ja hampaani ovat muutoin aivan ehjät ja kunnossa. Sitten sain ajan erityishammaslääkärille ja se keksi, että syynä on liian lähelle ienrajaa kiinnitetty retentiokaari. Tämä kiinnitys on kuulemma ollut välttämätöntä.

        Nyt ensiviikolla ylähampaitteni retentiokaari joudutaan siis ottamaan loputtomalta tuntuvan ientulehduksen takia pois, sillä kaaren ottamista pidetään pienempänä paha kuin jatkuvaa ientulehdusta. Ja onhan se mukavampi olla vielä kahdeksankymppisenä vaikka hampaat vinossa kuin ilman hampaita (ientulehduksen takia)... :) Tosin harmittaa, ettei tähänkään asiaan kiinnitetty mitään huomiota, silloin kun olin alaikäinen eikä minun olisi tarvinnut maksaa hammaslääkärikulujani. Ikeneni ovat siis aina vuotaneet, tosin ei näin kovasti, ehkä. Nyt kun olen antanu suostumukseni retentiokaaren poistamiseen, ilmeisesti vastuu hampaiden takaisin vinoutumisesta on yksin minulla. Ja se nyt lähinnä turhauttaa, koska tämä oli pakkoliike.

        Kuinka monen hampaan taakse retentiolanka oli sulla kiinnitetty? Itselläni on kiinnitetty neljän etummaisen hampaan taakse ja nyt yläleuan kulmahammas johon lankaa ei ole laitettu, on alkanut liukumaan takaisin alkuperäiseen ennen oikomishoitoa aloitettuun väärään asentoon.


      • Turhauttavaa..
        retentiolanka kirjoitti:

        Kuinka monen hampaan taakse retentiolanka oli sulla kiinnitetty? Itselläni on kiinnitetty neljän etummaisen hampaan taakse ja nyt yläleuan kulmahammas johon lankaa ei ole laitettu, on alkanut liukumaan takaisin alkuperäiseen ennen oikomishoitoa aloitettuun väärään asentoon.

        Mulla on vieläkin retentiolanka. Mulla kiinitettiin neljään ekaan sekä kulmahampaisiin. Mutta sain vasta noin viikko sitten itse kiinteätkojeet pois, mutta ei nämä silti ole suorassa. Heti kojeiden poiston jälkeen laitettiin retentiolanka ja tämä on suussa seuraavat 5-10 vuotta.


      • sinileena
        Turhauttavaa.. kirjoitti:

        Mulla on vieläkin retentiolanka. Mulla kiinitettiin neljään ekaan sekä kulmahampaisiin. Mutta sain vasta noin viikko sitten itse kiinteätkojeet pois, mutta ei nämä silti ole suorassa. Heti kojeiden poiston jälkeen laitettiin retentiolanka ja tämä on suussa seuraavat 5-10 vuotta.

        Minulla hampaat saatiin paikoilleen 23-vuotiaana ja retentiokaarta ei otettu ollenkaan pois. Tuolloin, vuonna 1990, sanottiin, että kaari otetaan muutaman vuoden kuluttua pois. Mutta sitten olikin muutaman vuoden kuluessa tullut uutta tietoa aiheesta ja kaari jätettiin. Nyt ollut jo 20 vuotta paikoillaan! Ja myös hampaat ovat pysyneet.


      • Tunnoton
        sinileena kirjoitti:

        Minulla hampaat saatiin paikoilleen 23-vuotiaana ja retentiokaarta ei otettu ollenkaan pois. Tuolloin, vuonna 1990, sanottiin, että kaari otetaan muutaman vuoden kuluttua pois. Mutta sitten olikin muutaman vuoden kuluessa tullut uutta tietoa aiheesta ja kaari jätettiin. Nyt ollut jo 20 vuotta paikoillaan! Ja myös hampaat ovat pysyneet.

        1990-luvun alussa tehdyn oikomishoidon lopuksi laitettiin (yksityisellä hammaslääkäriasemalla, YTHS maksoi osan) retentiokaaret sekä ylä- että alahampaisiin. Tilaa ylhäällä oli vähän, joten kaari pistettiin mahdollisimman lähelle ienrajaa. Työn teki hoitaja, ei lääkäri. Lopuksi liimaa oli liian isot möntit enkä saanut takahampaita puristettua yhteen. Hoitaja totesi, ettei hänellä ole aikaa laittaa sitä enää uudelleen. Olin lähdössä seuraavana päivänä kuukaudeksi ulkomaille ja matka meni tämän takia todella pieleen. Leukoja särki jumalattomasti ja lopulta alahampaat työnsivät väkisin raon ylähampaiden väliin, jotta purenta takahampaissa jotenkin onnistui. Raon korjaaminen olisi taas Suomeen palattuani vaatinut uudet likeeraukset tai kiinteät kaaret, joten asia jäi sikseen. Raossa oli ruokailun jälkeen aina jotain salaattia ja rako pilasi jo kerran täydelliseksi oiotun hammasrivin. Niinpä paikkautin sen kuntoon parin vuoden kuluttua.
        Kaaret ja hampaat ovat pysyneet jo yli 10 vuotta hyvin paikoillaan. Viime viikolla yläkaari kuitenkin irtosi ja menin vastaanotolle. Asemalla oli uusi lääkäri, joka nopeasti liimasi sen takaisin paikalleen poistamatta vanhoja liimoja hampaan pinnalta, 42 euroa. Toimenpide kesti 10 minuuttia, tulos pyhättömän viikon ja taas on värkit irti suussa.
        Retentiokaarista luopuminen ei tule kysymykseenkään, koska menettäisin takuulla oikomisen tuloksen. Tämän hammaslääkärini teki minulle selväksi heti, kun ne asennettiin. Yleisesti olen tyytyväinen lopputulokseen enkä kadu oikomista. Olin koko prosessin ajan yksityisellä puolella, kokeneen oikomishoidon erikoislääkärin hoidossa. Harmittaa vain, että typerä hoitaja tössi kalkkiviivoilla sen, mikä vaivalla oli saatu aikaiseksi. Olin 24-vuotias, kun hoito aloitettiin, joten se kesti kauan. Koska en antanut poistaa terveitä hampaita suustani, minulle tehtiin alaleukaluuta pidentävä leikkaus. Minulle ei kerrottu, että leikkaus vie pysyvästi tunnon alaleuasta. Sanottiin vähättelevästi ainoastaan, että on mahdollista, että tunto heikkenee. Uskoin sen olevan tilapäistä. Myöhemmin eri yhteyksissä tapaamani hammaslääkärit ovat sanoneet, että hermovaurio on automaattista k.o. toimenpiteessä. Hermovauriosta olen luonnollisesti hieman katkera, sillä joudun aina tarkkailemaan syömistäni servetti kädessä. En tunne, jos ruokaa, esim. viiliä, jää alaleualle. Myös suutelemisesta aiemmin saamani mielihyvä jäi 18 vuotta sitten sinne leikkaussaliin. Tämä tiedoksi kaikille, joille ehdotetaan leukakirurgiaa oikomishoidon yhteydessä. Suurimmaksi edukseni olen kokenut esteettisen hyödyn lisäksi sen, että oiotut hampaani eivät juurikaan ole reikiintyneet. Ennen oikomista paikattavaa oli joka vuosi, vaikka hoidin niin hyvin kuin osasin.


    • vinohammas

      siitä on yli 10 vuotta, olin yläasteella ja hammaslekuri ehdotti oikomishoitoa ristipurennan takia. kieltäydyin hoidosta, koska en halunnut rautoja eikä purentavika pahalta näytä. eikä kaksi hammasta haittaa vaikka hieman vinot ovat. Mulle ei ole haittaa ollut vaikken oikomishoitoon suostunut.

    • ärsyttää...

      Tämä on melko vanha ketju mutta vastaan silti... Mun oikomishoito aloitettiin syksyllä 2009 ollessani 26-vuotias.Kärsin pitkään päänsäryistä, poski- ja leukakivuista..niska-hartiavaivoista, migreenistä jne. Hampaat olivat liian ahtaat. Poistettiin yhteensä 4 hammasta. 2v oli ylä- ja alahampaissa kiinteät raudat, jotka paukahteli tämän tästä rikki ilman mitään syytä. Jouduin käydä korjauttamassa niitä monta kertaa. Syksyllä 2010 sain kuminauhat, joita pidin parhaimmillaan 3-4 / puoli. Kesällä 2011 hammaslääkäri ilmoitti, että kuminauhoja ei enää tarvinnut pitää, olin ihmeissäni koska etenkin oikealla puolella oli edelleen melko iso rako. Tämä rako on edelleen auki. Alahampaissani on edelleen kiinteät raudat. Eilen sain retentiokaaren, jota pidän koko ajan. Puolen vuoden päästä voin siirtyä pitämään sitä vain öisin. Sanon vain, että tuskaa tulee olemaan. Kitalaki tuntuu todella epämiellyttävältä, puhe mongertaa ja sylkeä tulee koko ajan. Miten tämän kanssa muka oppii syömään??? Puhumattakaan muista ihmisistä, hävettää jutella ihmisten kanssa kun puhe kuullostaa kuin olisin humalassa.... Nukkuminen onnistui yllättävän hyvin, mulla on aiemmin ollut purentakisko joka tuntui melko samalta...
      Eli mulla olisi vuoden päästä mahdollisuus päästä tästä eroon. Tämän ketjun luettani en ole tästä ollenkaan niin varma. Olen jossain vaiheessa kysynyt hammaslääkäriltä retentiolangasta, mutta en ole koskaan saanut kunnon vastausta. Usein on tullut mieleen, että jos olisin kaikki nämä tiennyt, niin tuskin olisin lähtenyt hoitoon... vaikka migreeni väheniikin huomattavasti, poski ja leukakivut ovat ilmeisesti tulleet jäädäkseen....

    • hammasraudoissa

      vanha keskustelu mut silti, toivottavasti mulle ei tehä tota virhettä!

      heh, mulle laitettii eilen kiinteät raudat ! :DD

      • kykiyyyyfh

        toivon todellakin samaa, mulla kiinteät raudat olleet noin kuukauden ja niskaveto yli viikon


    • Neiti 97

      Mulle laitettiin ekat raudat joskus 5. luokalla. Oon nyt 9. luokalla eli 15v. ja sain kiinteet raudat pois alkuvuodesta. Nyt mulla on retentiolanka alahampaissa ja retentiolevy ylahampaissa. Toivottavasti hampaat pysyy paikoillaan!

    • oikominen

      onko asia ratkennut

      • petterrrr

        oletko uudessa hoidossa


    • jontteri2

      uudet raudatko ????

    • uudestaanko

      oio uudelleen

    • eiookivaa

      Elikkä pikkuista epätietoisuutta. Oiskohan hammaslääkäreillä sattunut virhe minun kohdallani. Itse hammasraudat olivat minulla ylähampaissa, joiden jälkeen käytin muovista "yökojetta". Sitten hammaslääkäri laittoi retentiokaaren alahampaideni taakse, vaikka alahmapaitten suoruudessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Nyt noin vuoden jälkeen minusta alkaa tuntua että ylähampaani alkaisivat palautua entisiin, vinoihin asentoihinsa. Ärsyttää jos tämän takia pitäis varata hammaslääkäriaika ja laittaa vielä uudestaan ne "grillit" ylähampaisiin :(

    • kaaretonnaaa

      Otatin kaaret pois

    • raudoitus

      voi laittaa raudat uudelleen

    • korvausta??

      onko kukaan saanut koskaan korvauksia ??

    • hxkdut

      Invisalignhan on näkymätön joten uusia rautoja ei ratvitse

    • nuoruutta åäin

      Nyt saat teininä olleet vinot hampaat takaisin, palaat takaisin nuoruuteen.

    • fhstrgh

      Onko hoito edistynyt ???

    • Anonyymi

      Minulta lopetti hammaslääkäri alkumetreillä oikomishoidon, väittäen etten pitänyt niskavetoa. yritin sanoa että olen pitänyt mutta se mengelen lapsenlapsenlapseksi kutsuttava hammaslääkärI (nimeä en sano kun eläkkeellä nykyään) ei uskonut

      et jos sinä hammaslääkäri tunnistat itsesi, niin haista vittu.

    • Anonyymi

      Itellä just hävis semmonen kitalaki homma ja joudun oleen viikon ilman sitä
      Vähä jänskättää että meneeköhän se sen viikon jälkeen enää paikoilleen tai onko purennan korjaus menny jo vituiks.
      Jos joku tietää mitään pistäkää vaa viestiä

    • Anonyymi

      On

    • Anonyymi

      Oon 11-vuotias ja mulle laitetaan just viikon päästä hampaisiin semmoset jutut liimataan et ne laittaa hampaat suoraksi!


      Mulla aloitettiin oikomishoito 6-vuotiaana ja sillon mulla oli yöllä semmoset silikoniset muotit suussa ja sitte viime vuonna neljän vuoden hoidon jälkeen se hoitaja sano että "Nää ei auta mitään otetaan nää pois".
      Ja sitte tietenkin neljän vuoden hoidon jälkeen ne alkoi palautumaan takasi ja tota nyt mulle tulee semmoset laatat hampaisiin, mitkä kyllä aika monella on.

    • Anonyymi

      jonk

    • Anonyymi

      Mulla on juuri oikomishoito loppumaisillaan. Projektina oli poistaa etuhampaiden välissä oleva rako. Rako etuhampaiden välissä on kadonnut ja hampaat näyttävät hyvältä mutta mietin että onko hammaslääkäri tarkoituksella jättänyt pari pientä rakoa toiseksi etummaisen, kolmanneksi etummaisen ja etummaisen hampaan väliin. Lähtevätkö ne pois ajallaan? Jää nimittäin häiritsemään kun ruokaa ja muuta jää väliin ja muutenkin näyttää idioottimaisesti

    • Anonyymi

      TEIDÄN JOHTAJANNE NICOLAS ANDREW COMAS (SAATANA) JA HÄNEN VELJENSÄ MARCEL BENJAMIN COMAS (PERKELE) DEMONIPERHEINEEN TULEVAT KOKEMAAN TÄMÄN:
      NICOLASIA LYÖDÄÄN KULMURIVEITSELLÄ SILMIIN, NIIN ETTÄ MENEE AIVOIHIN. SEN JÄLKEEN MARCEL KIDNAPATAAN JA HEITETÄÄN NS. KIINANPATAAN, JOKA ON TÄMÄ: RIKKIHAPPOA JA TULIKUUMAA VETTÄ.

      TIEDOTE, ASIA JOTA ETTE TIENNEET: TÄTÄ JATKAA VAIN JA AINOASTAAN JUSSI PULKKINEN (VAUVA- ELI VAUNUPEDOFIILI). TÄMÄ TODISTUU SILMIENNE EDESTÄ PAKOTETUSTI NÄIN: JUSSI PULKKINEN PUHUU ITSENSÄ PUSSIIN, NÄILLÄ SANOILLA: MINÄ TAHDON JATKAA SITÄ, JOS VALHEENI MENEE LÄPI, NIIN SE JATKUU IKUISESTI, SILLÄ HALLITSEN VALEHTELUN TAIDON: SE ON TÄMÄ: LUCIFERIN KAKSOISSORMUS JA OMANI, JOTTA SAAN VELJENI TAKAISIN: HÄNELLÄ EI OLE YHTÄKÄÄN SISARUSTA. MUTSINSAKIN MÖI SANOIN: Ö-Ö EI SE MUA TAJUA JA PAREMPI MULLA OLLA YKSIN, JOTEN SEKIN TAPETAAN: JUSSI PULKKINEN EI OSAA TAPELLA, MUTTA TE KAIKKI TYHMÄT OLETTE HÄNEN UHREJAAN, KUN HÄN ESITTÄÄ DEMONIA NIMELTÄÄN: MORKITUS MORKKIS KAAMEE KAPULA (TARKOITTAA:KRAPULA).
      PAHIN TEILLE JA SEN SE MYÖNTÄÄ: TÄHÄN EI OLE YHTÄÄN SYYTÄ JA VAIN MINÄ NYKYNILTÄNI: JUSSI PULKKINEN OLEN TÄMÄN TAKANA. EI KETÄÄN MUITA.

      EPÄKUNNIOITTAEN JA MURHAAMISEENNE MAHDOLLISUUTTA ODOTTAEN:

      MASK!

    • Anonyymi

      Huh kyllä vaatii korvausta tuo!
      Itsellä purennan takia oiottu juurikin lähes koko lapsuusikä. Ei tunnu edelleenkään olevan kunnossa, mutta kai se parempi kuin ei mitään ole. Itselle laitettiin retentiolanka vaan alahampaisiin ja sekin vain viiteen hampaaseen (yleensä kuuteen eli kulmahampaasta kulmahampaaseen), joka tehnyt sitten niin että vetänyt alahampaat hieman vinoon kohti sitä kulmahammasta missä kiinni....en ymmärrä mikä logiikka. Tämä kuitenkin nyt vaan pieni kosmeettinen haitta. Ylähampaissa muutosta ollut myös koska ei retentiokaarta, mutta lähtötilanne ei niissä ollut alunperinkään paha kuitenkin ihmettelen että miksi korjattiin jos ei haluttu yllpitää kun oli ns turha lisä.

      Nyt pari viikkoa sitten mulla napsahti retentiokaari irti osasta hampaasta. Tämän korjaamisen aikavaraukseen menikin sitten kolme päivää soitellen eri paikkoihin ja odottaen takaisinsoittoja... Ihmettelen, ettei kukaan tuntunut tietävän kuka korjaa ja missä ja kenellä ns vastuu. Itselleni tuli täysin yllätyksenä, että julkinen puoli siis jossa lapsenakin kunnallisesti alunperin oikominen tehty ei ole missään vastuussa enää 5-vuoden jälkeen... Onneksi kyseessä kuitenkin vaan retentiokaaren korjaus niin ei rahat yksityisellä mennyt niin suuriksi kuin koko oikomisen korjauksessa :O
      Ei mene myöskään tietenkään työterveyteen korvattavaksi koska oikominen, vaikka vaiva varmasti suurempi kuin moni kerta metallilanka törröttää suussa... Noh summa summaarun näemmä kaikki pitää maksaa jälkikäteen itse vaikka lapsena luullut kärsineensä jo koko homman....Toivottavasti sun tilanne selkiää ja saan korvauksia ja jonkun vastuuseen!

    • Anonyymi

      Ihan turhaa taisi olla koko oikomishoito itsellä. Ainoa hyöty se, että sai olla koulusta tunnin poissa jatkuvasti, kun noita tarkistuksia oli varmaan parin kuukauden välein ja käynnit eivät koskeneet, toisin kuin paikkauskäynnit joita niitäkin oli paljon (eikä kertaakaan puudutettu eikä sellaisesta mahdollisuudesta edes kerrottu, vasta nyt aikuisena olen saanut puudutusta poraukseen).

      Minulla oli tuollainen rautahammashirvitys etuhampaissa onneksi vain joitain kuukausia, mutta niskavedosta sain kärsiä vuosia. Piti nukkua vuosia vain selällään, ja aamupalat eivät onnistuneet kun hampaisiin koski yöllisen vedon takia. Lopulta vanhempien pyynnöstä koko homma lopetettiin eikä mistään oikomisesta tai virheistä ole sen jälkeen mainittu.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      893
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe