Vuorotteluvapaan sijaisuus

Zippke

Mahtaisikohan täältä saada vastausta. Minulla on tulossa työhaastattelu vuorotteluvapaan sijaisuuden paikasta. Tiedän, että tulee olla työtön työnhakija saadakseen sen ja olen tällä hetkellä töissä (tämä mahdollinen tuleva työnantaja tieää sen). Jos saan tuon paikan ja irtisanon itseni entisestä työpaikasta, voinko mennä työkkäriin sanomaan, että irtisanouduin sen takia, koska saan vuorotteluvapaan sijaisuuden. Vai vetävätkö ne työkkärissä herneen nenään tästä kikkailusta? Vai kannattaako työkkäriin "keksiä" joku tekosyy miksi irtisanouduin edellisestä paikasta ja vasta sitten seuraavana päivänä mennä ilmoittamaan se, että sai vuorotteluvapaan sijaisuuden. Eli voiko työkkäriin mennä ihan sanomaan "ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi yhdeksi päiväksi, aloitan sen jälkeen vuorotteluvapaan sijaisuuden"?

4

2440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaan22

      Minäkin tahtoisin tietää tähän vastauksen. Entä sitten mitenhän toimitaan sellaisissa tapauksissa, että kuvitellaampa että mahdollinen vuorotteluvapaan sijaisuus alkaisi kesäkuun alusta. Itse olisin valmistumassa/ saamassa paperit kesäkuun puolivälissä ja siten vasta silloin työtön työnhakija. VOinko hakea paikkaa ja onko siihen mitään mahdollisuuksia, vai pitääkö hakuhetkellä ja työnaloittamishetkellä olla työvoimatoimistossa työtön työnhakija. Koska enhän minä periaatteessa ole työssäkään, koska olen vielä opiskelija.

      Jos joku tietää tähän ratkaisun niin tuhannesti kiitoksia!

      • Vaasalainen

        Kyllä vuorotteluvapaan tuuraajan pitää olla virallisesti työtön työnhakija, niin sanoo laki. Eli jos olet kirjoilla oppilaitoksessa, et voi tulla valituksi vuorotteluvapaan tuuraajaksi. Ei auta vaikka kuinka olisi työtön, siis vailla työtä, jos ei täytä virallisia vaatimuksia. Ainahan voi yrittää keksiä jotain kikkoja, vaikkapa työsopimuksen alkamisajankohdan suhteen. Itse menin tekemään vuorotteluvapaan tuurausta ja luulin olevani kelvollinen siihen. Minulla oli tutkinto ja olin työtön, mutta koska olin kuitenkin kirjoilla yliopistossa (toista tutkintoa opiskelemassa), en voinut tehdä tuurausta. Onneksi työsopimus ehdittiin tehdä ennen kuin asia selvisi.


      • Win-Win-Win-Win...

        Voidakseen tulla valituksi vuorotteluvapaan sijaiseksi tulee olla työtön tai työttömyysuhan alainen. Esim. minun on tämä asia helppo todistaa määräaikaisen työsuhteen päättymispäivän avulla, vaikka juuri nyt olenkin vielä töissä.

        Sinuna en kuitenkaan vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Voihan olla, että kyseiseen sijaisuuteen ei kerta kaikkiaan saada ketään tulemaan kesäkuun alussa. Jos työnantaja on jo myöntänyt vuorotteluvapaan, pyrkii se varmaan kaikin keinoin sen myöskin järjestämään.

        Olisiko siis mahdollista, että vuorotteluvapaalle haluava työntekijä siirtäisi vapaansa alkamista? Tai että työnantaja ryhtyisi sellaisiin järjestelyihin, että vapaa hoidettaisiin vaikkapa talon sisältä siihen saakka, kunnes olet oikeutettu sijaisuuden saamaan.

        Ota siis rohkeasti yhteyttä työnantajaan, jonka kanssa yhdessä hoidatte asian työvoimaviranomaisten kanssa. Uskoisin, että oikeat työttömät, jos tulevat syrjäytetyiksi, pääsevät halutessaan puolustamaan oikeuksiaan.


      • Win-Win-Win-Win ...
        Win-Win-Win-Win... kirjoitti:

        Voidakseen tulla valituksi vuorotteluvapaan sijaiseksi tulee olla työtön tai työttömyysuhan alainen. Esim. minun on tämä asia helppo todistaa määräaikaisen työsuhteen päättymispäivän avulla, vaikka juuri nyt olenkin vielä töissä.

        Sinuna en kuitenkaan vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Voihan olla, että kyseiseen sijaisuuteen ei kerta kaikkiaan saada ketään tulemaan kesäkuun alussa. Jos työnantaja on jo myöntänyt vuorotteluvapaan, pyrkii se varmaan kaikin keinoin sen myöskin järjestämään.

        Olisiko siis mahdollista, että vuorotteluvapaalle haluava työntekijä siirtäisi vapaansa alkamista? Tai että työnantaja ryhtyisi sellaisiin järjestelyihin, että vapaa hoidettaisiin vaikkapa talon sisältä siihen saakka, kunnes olet oikeutettu sijaisuuden saamaan.

        Ota siis rohkeasti yhteyttä työnantajaan, jonka kanssa yhdessä hoidatte asian työvoimaviranomaisten kanssa. Uskoisin, että oikeat työttömät, jos tulevat syrjäytetyiksi, pääsevät halutessaan puolustamaan oikeuksiaan.

        Olen tullut siihen tulokseen, että jos ja kun eivät minua halua, niin haluja ei yhtään lisää minkäänlainen valittaminen. Se, että lähtisin tappelemaan, taitaa olla vain joidenkin yksilöiden toiveajattelua.

        Sellainen hyvä puoli tässä asiassa on, että oltuaan eräänkin kerran ei-toivottuna työkeikallaan alkaa jo itse haluta mitä ihmeellisempiä asioita ... Eikä enempää voi hävitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe