Vuorotteluvapaan sijaisuus

Zippke

Mahtaisikohan täältä saada vastausta. Minulla on tulossa työhaastattelu vuorotteluvapaan sijaisuuden paikasta. Tiedän, että tulee olla työtön työnhakija saadakseen sen ja olen tällä hetkellä töissä (tämä mahdollinen tuleva työnantaja tieää sen). Jos saan tuon paikan ja irtisanon itseni entisestä työpaikasta, voinko mennä työkkäriin sanomaan, että irtisanouduin sen takia, koska saan vuorotteluvapaan sijaisuuden. Vai vetävätkö ne työkkärissä herneen nenään tästä kikkailusta? Vai kannattaako työkkäriin "keksiä" joku tekosyy miksi irtisanouduin edellisestä paikasta ja vasta sitten seuraavana päivänä mennä ilmoittamaan se, että sai vuorotteluvapaan sijaisuuden. Eli voiko työkkäriin mennä ihan sanomaan "ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi yhdeksi päiväksi, aloitan sen jälkeen vuorotteluvapaan sijaisuuden"?

4

2584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävaan22

Minäkin tahtoisin tietää tähän vastauksen. Entä sitten mitenhän toimitaan sellaisissa tapauksissa, että kuvitellaampa että mahdollinen vuorotteluvapaan sijaisuus alkaisi kesäkuun alusta. Itse olisin valmistumassa/ saamassa paperit kesäkuun puolivälissä ja siten vasta silloin työtön työnhakija. VOinko hakea paikkaa ja onko siihen mitään mahdollisuuksia, vai pitääkö hakuhetkellä ja työnaloittamishetkellä olla työvoimatoimistossa työtön työnhakija. Koska enhän minä periaatteessa ole työssäkään, koska olen vielä opiskelija.

Jos joku tietää tähän ratkaisun niin tuhannesti kiitoksia!

• Vaasalainen

Kyllä vuorotteluvapaan tuuraajan pitää olla virallisesti työtön työnhakija, niin sanoo laki. Eli jos olet kirjoilla oppilaitoksessa, et voi tulla valituksi vuorotteluvapaan tuuraajaksi. Ei auta vaikka kuinka olisi työtön, siis vailla työtä, jos ei täytä virallisia vaatimuksia. Ainahan voi yrittää keksiä jotain kikkoja, vaikkapa työsopimuksen alkamisajankohdan suhteen. Itse menin tekemään vuorotteluvapaan tuurausta ja luulin olevani kelvollinen siihen. Minulla oli tutkinto ja olin työtön, mutta koska olin kuitenkin kirjoilla yliopistossa (toista tutkintoa opiskelemassa), en voinut tehdä tuurausta. Onneksi työsopimus ehdittiin tehdä ennen kuin asia selvisi.

• Win-Win-Win-Win...

Voidakseen tulla valituksi vuorotteluvapaan sijaiseksi tulee olla työtön tai työttömyysuhan alainen. Esim. minun on tämä asia helppo todistaa määräaikaisen työsuhteen päättymispäivän avulla, vaikka juuri nyt olenkin vielä töissä.

Sinuna en kuitenkaan vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Voihan olla, että kyseiseen sijaisuuteen ei kerta kaikkiaan saada ketään tulemaan kesäkuun alussa. Jos työnantaja on jo myöntänyt vuorotteluvapaan, pyrkii se varmaan kaikin keinoin sen myöskin järjestämään.

Olisiko siis mahdollista, että vuorotteluvapaalle haluava työntekijä siirtäisi vapaansa alkamista? Tai että työnantaja ryhtyisi sellaisiin järjestelyihin, että vapaa hoidettaisiin vaikkapa talon sisältä siihen saakka, kunnes olet oikeutettu sijaisuuden saamaan.

Ota siis rohkeasti yhteyttä työnantajaan, jonka kanssa yhdessä hoidatte asian työvoimaviranomaisten kanssa. Uskoisin, että oikeat työttömät, jos tulevat syrjäytetyiksi, pääsevät halutessaan puolustamaan oikeuksiaan.

• Win-Win-Win-Win ...
        Win-Win-Win-Win... kirjoitti:

Voidakseen tulla valituksi vuorotteluvapaan sijaiseksi tulee olla työtön tai työttömyysuhan alainen. Esim. minun on tämä asia helppo todistaa määräaikaisen työsuhteen päättymispäivän avulla, vaikka juuri nyt olenkin vielä töissä.

Sinuna en kuitenkaan vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Voihan olla, että kyseiseen sijaisuuteen ei kerta kaikkiaan saada ketään tulemaan kesäkuun alussa. Jos työnantaja on jo myöntänyt vuorotteluvapaan, pyrkii se varmaan kaikin keinoin sen myöskin järjestämään.

Olisiko siis mahdollista, että vuorotteluvapaalle haluava työntekijä siirtäisi vapaansa alkamista? Tai että työnantaja ryhtyisi sellaisiin järjestelyihin, että vapaa hoidettaisiin vaikkapa talon sisältä siihen saakka, kunnes olet oikeutettu sijaisuuden saamaan.

Ota siis rohkeasti yhteyttä työnantajaan, jonka kanssa yhdessä hoidatte asian työvoimaviranomaisten kanssa. Uskoisin, että oikeat työttömät, jos tulevat syrjäytetyiksi, pääsevät halutessaan puolustamaan oikeuksiaan.

Olen tullut siihen tulokseen, että jos ja kun eivät minua halua, niin haluja ei yhtään lisää minkäänlainen valittaminen. Se, että lähtisin tappelemaan, taitaa olla vain joidenkin yksilöiden toiveajattelua.

Sellainen hyvä puoli tässä asiassa on, että oltuaan eräänkin kerran ei-toivottuna työkeikallaan alkaa jo itse haluta mitä ihmeellisempiä asioita ... Eikä enempää voi hävitä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5718
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3743
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3255
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      457
      2629
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      266
      1662
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1333
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1326
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      152
      1220
    Aihe