Tiedän, että tällä palstalla ei teknisiä apuja tahdo saada, mutta voinhan kuitenkin nurista muuten ihan vain kiukkuani purkaakseni.
Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani, aikanaan oli RedHat ja nyt viime suosina Debian. Niiden asennusohjelmat olivat laadukkaita ja kustomointi oli helpohkoa. Kernelin kääntö oli selvää pässinlihaa.
Nyt eräs sovellus vaatii uudempaa kerneliä kernel-headerseja kääntyäkseen, ja ajattelin "heittää" uuden distron koneeseen. Vaatimuksena kernel 2.6.x, jonka voin itse kääntää mieleisekseni sekä toimiva x-ikkunointi. Ei muuta.
Aloitin Ubuntu 7.04:stä. Jipii, tämähän toimi heittämällä, iloitsin ja asensin distron koneeseeni. Voi mikä pettymys, Ubuntun kernelin kääntö ei onnistukaan! Typerästi suunnitellussa distrossa on Ubuntun omia patcheja eikä make menuconfigilla saa kuin virheilmoituksia aikaiseksi. En jaksanut ruveta tappelemaan, tämähän on ihan perusasia.
Hei, Slackware 11 ilmestyi syksyllä. Ei kun DVD valmiiksi ja asennushommiin. Hyvältä näyttää, jopa X käynnistyi heti. Mutta oho, kerneli ei tunnista verkkokorttia ja se pitäisi kääntää uudestaan. Oi voi, gcc herjaa kirjastoista, ei onnistu tämäkään ilman päiväkausien taistelua.
Debian Etch ilmestyi hiljattain! Minullahan on aiemminkin ollut Debian ja se on ollut hyvä, ajattelin. Mutta voi, sennusohjelma on rikki. Ei ole mahdollista asentaa development-osiota ollenkaan, ja kääntäjät ja kirjastot ja ties mitkä pitää sitten osata hakea kaikki apt-getillä. Ei jaksa ruveta tähänkään ikuisuusprojektiin.
Mandriva pelastaa. Jes, kaikki meni putkeen. Mutta miksi X-ympäristön hiiri on niin hidas? Ei auta xset -m, ei auta guin kautta tehdyt säädöt. Jostain luin, että bugi kernelissä haittaa hiiren toimintaa. Uuden kernelin kääntö ei tässäkään onnistu, en viitsi ryhtyä arvailemaan miksi.
Näinkö tässä käy, että joudun asentamaan RedHat enterprisen, joka on maksullinen distro? Onko linuxin lähtölaskenta alkanut, kun tällaista kakkaa tuupataan ulos? Harmittaa, olen linuxista tykännyt, mutta nyt näyttää siltä että joudun antamaan periksi ja siirtymään windowsiin, kun en kerta kaikkiaan enää jaksa tapella.
Ilmaisten distrojen surkea laatu
121
5137
Vastaukset
- Linuzzitutkija
on aika asentaa Sabayon 3.3
- tyhmä ja mahdoton
Mikäs se on ja mihin sitä tarvitaan? Joku nörttien jutska?
- Linuzzitutkija
jännä juttu kato, millä ei tarvitse oottaa 3:a vuotta jonkun uuden softan testausta,paketointia ja laittoa repoihin, jos kehittäjät millään viitsii edes tuota tehdä...
Harvoinhan tuota tarvitaan tosin. - tyhmä ja mahdoton
Linuzzitutkija kirjoitti:
jännä juttu kato, millä ei tarvitse oottaa 3:a vuotta jonkun uuden softan testausta,paketointia ja laittoa repoihin, jos kehittäjät millään viitsii edes tuota tehdä...
Harvoinhan tuota tarvitaan tosin.Eli jos kaveri on kirjoittanut jonkun softan, niin hän voi lähettää sourcen mulle ja mä voin sitä kääntää ja testata? Sitäkö se on? Ja ubuntua ei pysty kääntämään? No joo, päin peppua on koko homma sitten :/
- miksuh.
Linuzzitutkija kirjoitti:
Harvoinhan tuota tarvitaan tosin."jännä juttu kato, millä ei tarvitse oottaa 3:a vuotta jonkun uuden softan testausta,paketointia ja laittoa repoihin, jos kehittäjät millään viitsii edes tuota tehdä.."
Ei tuossa siitä ole kyse. Oman kernelin kääntämisessä on kyse siitä, että käännetään kerneli, eli käyttöjärjestelmän ydin, lähdekoodeista. Tärkeimpiä syitä tuohon on yleensä se, että samalla voidaan hienosäätää kernelin ominaisuuksia mieleiseksi. Kernelistä voidaan tiputtaa pois sellaisia ominaisuuksia joita ei tunneta tarvittavan, tai siihen voidaan aktivoida jotakin joka ei ole käytössä vakiokernelillä. Nykyään laiteajurit ladataan kerneliin kernelimoduuleina, muinoin kerneli piti aina kääntää uudestaan, jos haluttiin ottaa käyttöön jokin uusi laite jonka ajuria ei löytynyt valmiiksi käännetystä kernelistä. Oman kernelin voi toki kääntää myös sillon, jos haluaa uudemman kernelin kuin jakelusta löytyy.
Nykyään oman kernelin kääntäminen on kuitenkin vain harvoin tarpeen ellei sitten nimenomaan halua tehdä sitä. - miksuh.
miksuh. kirjoitti:
"jännä juttu kato, millä ei tarvitse oottaa 3:a vuotta jonkun uuden softan testausta,paketointia ja laittoa repoihin, jos kehittäjät millään viitsii edes tuota tehdä.."
Ei tuossa siitä ole kyse. Oman kernelin kääntämisessä on kyse siitä, että käännetään kerneli, eli käyttöjärjestelmän ydin, lähdekoodeista. Tärkeimpiä syitä tuohon on yleensä se, että samalla voidaan hienosäätää kernelin ominaisuuksia mieleiseksi. Kernelistä voidaan tiputtaa pois sellaisia ominaisuuksia joita ei tunneta tarvittavan, tai siihen voidaan aktivoida jotakin joka ei ole käytössä vakiokernelillä. Nykyään laiteajurit ladataan kerneliin kernelimoduuleina, muinoin kerneli piti aina kääntää uudestaan, jos haluttiin ottaa käyttöön jokin uusi laite jonka ajuria ei löytynyt valmiiksi käännetystä kernelistä. Oman kernelin voi toki kääntää myös sillon, jos haluaa uudemman kernelin kuin jakelusta löytyy.
Nykyään oman kernelin kääntäminen on kuitenkin vain harvoin tarpeen ellei sitten nimenomaan halua tehdä sitä.Lisätään vielä se, että kernelin kääntäminen voi olla tarpeen esimerkiki jos haluaa lisätä kerneliin jonkin kolmannen osapuolen patchin.
- Petttynyt
miksuh. kirjoitti:
Lisätään vielä se, että kernelin kääntäminen voi olla tarpeen esimerkiki jos haluaa lisätä kerneliin jonkin kolmannen osapuolen patchin.
Juuri tästä oli ja on kyse. Mutta kuten tuolla jo aiemmin totesin, kiitos sinulle miksu, yritän debianilla seuraavaksi.
miksuh. kirjoitti:
"jännä juttu kato, millä ei tarvitse oottaa 3:a vuotta jonkun uuden softan testausta,paketointia ja laittoa repoihin, jos kehittäjät millään viitsii edes tuota tehdä.."
Nykyään oman kernelin kääntäminen on kuitenkin vain harvoin tarpeen ellei sitten nimenomaan halua tehdä sitä.Niin, mulla esimerkiksi oli se ongelma ettei Etch suoraan asennuksesta tunnistanut mun RAM-muistia kuin 1Gt vaikka oli 2Gt palikat.
Noh, mä pistin menuconfigissa 4Gt muistirajan mukaan ja käänsin kernelin uudelleen ja POKS! jopas oli 2Gt RAM käytössä eli hyvin kävi.
- Kernelin kääntäminen
Hyvät ohjeet kernelin kääntämiseksi löytyy:
http://linux.fi/index.php/Kernelin_kääntäminen
Ja noilla ohjeilla kyllä kääntyy myös kerneli Ubuntuun.
Jos ei jotakin osaa eikä auttava sisälukutaitokaan auta, ei syy ole Linuxin tai jonkin sen jakelun.- Petttynyt
Vasta neljäs viesti, mikä viivytti? Aina joku kädetön, joka ei osaa edes linkittää, tulee vittuilemaan ja antamaan typeriä ohjeitaan lukematta edes tekstiä loppuun.
Voi perkele, kokeile nyt vaan itsekin kääntää se ubuntu 7.04:n kerneli, niin huomaat, että ei se tosta vaan onnistu. Distro kun on rakennettu päin persettä.
Ja hei, mä käänsin ekan kernelini jos silloin, kun sä vielä taputtelit paskaa hiekkalaatikolla! - kernelin kääntäminen
Petttynyt kirjoitti:
Vasta neljäs viesti, mikä viivytti? Aina joku kädetön, joka ei osaa edes linkittää, tulee vittuilemaan ja antamaan typeriä ohjeitaan lukematta edes tekstiä loppuun.
Voi perkele, kokeile nyt vaan itsekin kääntää se ubuntu 7.04:n kerneli, niin huomaat, että ei se tosta vaan onnistu. Distro kun on rakennettu päin persettä.
Ja hei, mä käänsin ekan kernelini jos silloin, kun sä vielä taputtelit paskaa hiekkalaatikolla!"joka ei osaa edes linkittää,"
Linkitysongelma johtuu ääkkösistä linkissä - huono linkki tai tämän palstan ongelma. Mutta ei kovin vaikeaa ole selvittää, mikä tuo linkki on.
"kokeile nyt vaan itsekin kääntää se ubuntu 7.04:n kerneli, "
Kiitos kysymästä. Olen kääntänyt Ubuntuun ihan oman, toimivan kernelin noiden ohjeiden mukaan.
"mä käänsin ekan kernelini jos silloin, kun"
Heh, heh... Petttynyt kirjoitti:
Ja hei, mä käänsin ekan kernelini jos silloin, kun sä vielä taputtelit paskaa hiekkalaatikolla!vuosi oli...?
Itselläni tais olla -94 ja koneena 486dx2-66 (80MHz kellooskillaattoria vaihtamalla)...
Meni muuten tunti jos toinen kun oli valmis ja sit jännättiin toimiiko, vai meneekö uudelleen conffiksi JA kääntämiseksi! ;-)
Oli muuten slackkiwaari silloin ja korpuilta asennettuna...- Petttynyt
djmosse kirjoitti:
vuosi oli...?
Itselläni tais olla -94 ja koneena 486dx2-66 (80MHz kellooskillaattoria vaihtamalla)...
Meni muuten tunti jos toinen kun oli valmis ja sit jännättiin toimiiko, vai meneekö uudelleen conffiksi JA kääntämiseksi! ;-)
Oli muuten slackkiwaari silloin ja korpuilta asennettuna..... mutta slackware oli minullakin ja 486 33 MHz neljän megan muistilla taisi olla rautana.
- Kernelin kääntäminen
Petttynyt kirjoitti:
.. mutta slackware oli minullakin ja 486 33 MHz neljän megan muistilla taisi olla rautana.
"mutta slackware oli minullakin ja 486 33 MHz neljän megan muistilla"
386SX riitti ensiasennuksiin - ja myös kernelin kääntöön. Mutta siitä lienee jo jonkinverran aikaa.
- org
Olen itse kääntänyt openSUSE 10.2 versiossa kernelin . Helposti ja ilman ongelmia on onnistunut - ihan perus metodeilla menee.
- Petttynyt
Tuota en olekaan vielä kokeillut.
- potkiskelkkis
voisko olla käynny niin hassusti että odotat kaikilta distroilta samanlaista toimintaa?
se on hyvä juttu että löytyy eri distroja erilaisine pikku tviikkailuineen. Voipi sitte valita distron mikä kivalta tuntuu.- Petttynyt
Se, ettei kernelin kääntö onnistu ilman tviikkailua, on ihan hanurista. Kaikki muu voi mun puolesta olla miten on, mutta kernelin kääntö pitäis olla ihan pässinlihaa, tai sitten on menty pahasti harhateille.
- miksuh.
"Debian Etch ilmestyi hiljattain! Minullahan on aiemminkin ollut Debian ja se on ollut hyvä, ajattelin. Mutta voi, sennusohjelma on rikki"
Mistä kohtaa se muka on rikki?
"Ei ole mahdollista asentaa development-osiota ollenkaan"
Mitä ihmeen development osiota? Mitä tuola tarkotat?
"ja kääntäjät ja kirjastot ja ties mitkä pitää sitten osata hakea kaikki apt-getillä. Ei jaksa ruveta tähänkään ikuisuusprojektiin."
No jos sä olet vuosia käyttänyt Debiania, niin se apt-get:n käyttäminen ei pitäs olla mikään ongelma. Sitäpaitsi Synaptic ja aptitudekin on keksitty, eli mikään pakko ei ole alkaa sokkona arpomaan pakettien nimiä.- miksuh.
""Ei ole mahdollista asentaa development-osiota ollenkaan""
Taisit tarkoittaa sitä, että asennusohjelmassa ei voi valita asennettavaksi kehitystyökaluja. Tyo on osittain totta. Asennusohjelma ei muistaakseni normaaliasennuksella enää asenna automaattisesti gcc-kääntäjää ja muita työkaluja. Niitä ei voi edes valit asennettavaksi. Expert-asennuksella ne kuitenkin voi valita asennettavaksi.
Tärkeimmät kehitystyökalut voi asentaa myöskin käyttiksen asennuksen jälkeen komennolla:
# aptitude install build-essential - miksuh.
Taisit tarkoittaa sitä, että asennusohjelmassa ei voi valita asennettavaksi kehitystyökaluja. Tyo on osittain totta. Asennusohjelma ei muistaakseni normaaliasennuksella enää asenna automaattisesti gcc-kääntäjää ja muita työkaluja. Niitä ei voi edes valit asennettavaksi. Expert-asennuksella ne kuitenkin voi valita asennettavaksi.
Tärkeimmät kehitystyökalut voi asentaa myöskin käyttiksen asennuksen jälkeen komennolla:
# aptitude install build-essential - expert-moodissa
miksuh. kirjoitti:
# aptitude install build-essentialasiaan on törmätty täälläkin.
- open suse
miksuh. kirjoitti:
# aptitude install build-essentialon helppo jakelu,päivitykset käy käden käänteessä ja muutenkin hyvin simppleli(ainakin näin wanhalle windowsin käyttäjälle),hyvä laitteistotuki ja helppo pakettien hallinta.
nimimerkillä.vuoden kokemuksella. - miksuh.
expert-moodissa kirjoitti:
asiaan on törmätty täälläkin.
Saatto olla että expert-asennustakin muutettiin. Pitää kai tarkistaa joku päivä tuo. No jokatapauksessa välttämättömimmät kehitystyökalut: gcc, g , make, asentuu komennolla:
# aptitude install build-esential - miksuh.
expert-moodissa kirjoitti:
asiaan on törmätty täälläkin.
Saatto olla että expert-asennustakin muutettiin. Pitää kai tarkistaa joku päivä tuo. No jokatapauksessa välttämättömimmät kehitystyökalut: gcc, g , make, asentuu komennolla:
# aptitude install build-essential - tänks
miksuh. kirjoitti:
# aptitude install build-esentialTuo on hyvä tietää.
- Tumpelo
miksuh. kirjoitti:
# aptitude install build-esentialMoi
Onko jollain vinkkejä miten käännetään Mandriva 2007.0 freessä kernel 2.6.17.
Vanhoilla ohjeilla kääntäminen onnistui Mandriva 2006 ja 2.6.12 osalta, mutta uudemassa kernelissä tehtäneen toisin? - herjaille?
Tumpelo kirjoitti:
Moi
Onko jollain vinkkejä miten käännetään Mandriva 2007.0 freessä kernel 2.6.17.
Vanhoilla ohjeilla kääntäminen onnistui Mandriva 2006 ja 2.6.12 osalta, mutta uudemassa kernelissä tehtäneen toisin?"Vanhoilla ohjeilla kääntäminen onnistui Mandriva 2006 ja 2.6.12 osalta, mutta uudemassa kernelissä tehtäneen toisin?"
Enpä voi tietää, mitkä nämä sinun "vanhat ohjeet" oikein ovat. Kyllä kernel kääntyy kuten on kääntynyt aina alusta lähtien.
- linuxnistit
taida tähänkään tosiasiaan osata vastata... itkeä kylläkin ;)
- Kädettömyys kunniaan!
"eipä linuxnistit taida tähänkään tosiasiaan osata vastata.."
Mikä oli kysymys? Pelkkää vuodatusta tuo itkuvirsi oli, joka perustui vain trollin tietämättömyyteen ja kyvyttömyyteen.
- Petttynyt
Kiitokset kaikille asiallisesti vastanneille! Tämä ei todellakaan ollut provo, vaan aito kiukkuinen purkaus kokeneelta linux-käyttäjältä, jota distrojen huolimaton suunnittelu ärsyttää.
Erityiskiitokset Miksulle vinkistä, myös OpenSuse -vinkki kuulostaa hyvältä.
Ja terveisiä vittuilijoille, te olette se käyttäjäryhmä, jonka vuoksi linux ei tule koskaan yleistymään niin paljoa, että tavallinenkin rahvas siitä kiinnostuisi.- Linux-ukko
Siis mikä oli se kysymys? Vai täytyykö tässä alkaa lukemaan rivien välistä? Kyllä ainakin minulla Slackwaressa kääntyy kerneli mukisematta ja ilman twiikkailuja. Slackware ei ole se paras jakelu uusille käyttäjille, asennusvaiheessa jää varmasti jotain tarpeellista asentamatta (kaiken asentaminenkin on huono idea).
Mutta miksi ihmeessä kerneli pitäisi kääntää, ellei verkkokortti tunnistu? Monen modulin(ajurin) asetuksia pystyy muokkaamaan ilman kernelin kääntämistäkin. Asetukset menevät hakemistoon
/etc/modprobe.d
Ei sitten tullut mieleesi kysyä kuinka kortin X saa toiminaan jakelussa Y? - Petttynyt
Linux-ukko kirjoitti:
Siis mikä oli se kysymys? Vai täytyykö tässä alkaa lukemaan rivien välistä? Kyllä ainakin minulla Slackwaressa kääntyy kerneli mukisematta ja ilman twiikkailuja. Slackware ei ole se paras jakelu uusille käyttäjille, asennusvaiheessa jää varmasti jotain tarpeellista asentamatta (kaiken asentaminenkin on huono idea).
Mutta miksi ihmeessä kerneli pitäisi kääntää, ellei verkkokortti tunnistu? Monen modulin(ajurin) asetuksia pystyy muokkaamaan ilman kernelin kääntämistäkin. Asetukset menevät hakemistoon
/etc/modprobe.d
Ei sitten tullut mieleesi kysyä kuinka kortin X saa toiminaan jakelussa Y?Verkkokortin ajurin tosiaan olisi varmasti saanut modprobella toimimaan. Mutta kun on muitankin syitä, miksi kerneli pitää kääntää.
Slackware 10:stä olen käyttänyt ongelmitta, 11 ei vaan ole enää entisensä.
Lue nyt vaan ihan alusta alkaen ja jatka sitten lukemista ketjussa eteenpäin, niin ei tarvitse lukea rivien välistä. "Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani", aloitin, en siis liene uusi käyttäjä kuten tuossa ehdottelet. - c=3
Petttynyt kirjoitti:
Verkkokortin ajurin tosiaan olisi varmasti saanut modprobella toimimaan. Mutta kun on muitankin syitä, miksi kerneli pitää kääntää.
Lue nyt vaan ihan alusta alkaen ja jatka sitten lukemista ketjussa eteenpäin, niin ei tarvitse lukea rivien välistä. "Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani", aloitin, en siis liene uusi käyttäjä kuten tuossa ehdottelet.Aivan samanlainen Slackware 11 on kuin vanhemmatkin Slackwaret, vain ohjelmien versiot ovat uudemmat.
Uusi 2.6 -sarjan kernelikin ( http://www.kernel.org/ ) kääntyy ilman mitään ongelmia. - Linux-ukko
Petttynyt kirjoitti:
Verkkokortin ajurin tosiaan olisi varmasti saanut modprobella toimimaan. Mutta kun on muitankin syitä, miksi kerneli pitää kääntää.
Lue nyt vaan ihan alusta alkaen ja jatka sitten lukemista ketjussa eteenpäin, niin ei tarvitse lukea rivien välistä. "Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani", aloitin, en siis liene uusi käyttäjä kuten tuossa ehdottelet."Lue nyt vaan ihan alusta alkaen ja jatka sitten lukemista ketjussa eteenpäin, niin ei tarvitse lukea rivien välistä. "Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani", aloitin, en siis liene uusi käyttäjä kuten tuossa ehdottelet."
Moni on ajanut autoa kymmeniä vuosia, mutta eivät siltikään osaa vaihtaa öljyjä saati moottoria. Mikä on siis pointtisi?
Kerneli kääntyy Slackwaressa ongelmitta, kun vain tietää mitä tekee. Itsellä ko. jakelu pelaa jo useammatta vuotta samalla asennuksella. Miksi siis jauhat sontaa ja väität vieläpä olevasi kokenut vaikka sitä et selkeästikään ole?
Minä suosittelen, että kannattaa pysytellä yhdessä jakelussa ja opetella sen niksit hyvin. Jatkuva jakeluiden vaihteleminen lisää vain tuskaa. Linuxin läpikotainen opetteleminen kestää vuosia, mutta sama aika kuluu minkä tahansa nykyaikaisen käyttöjärjestelmän opettelemiseen. - Petttynyt
Linux-ukko kirjoitti:
"Lue nyt vaan ihan alusta alkaen ja jatka sitten lukemista ketjussa eteenpäin, niin ei tarvitse lukea rivien välistä. "Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani", aloitin, en siis liene uusi käyttäjä kuten tuossa ehdottelet."
Moni on ajanut autoa kymmeniä vuosia, mutta eivät siltikään osaa vaihtaa öljyjä saati moottoria. Mikä on siis pointtisi?
Kerneli kääntyy Slackwaressa ongelmitta, kun vain tietää mitä tekee. Itsellä ko. jakelu pelaa jo useammatta vuotta samalla asennuksella. Miksi siis jauhat sontaa ja väität vieläpä olevasi kokenut vaikka sitä et selkeästikään ole?
Minä suosittelen, että kannattaa pysytellä yhdessä jakelussa ja opetella sen niksit hyvin. Jatkuva jakeluiden vaihteleminen lisää vain tuskaa. Linuxin läpikotainen opetteleminen kestää vuosia, mutta sama aika kuluu minkä tahansa nykyaikaisen käyttöjärjestelmän opettelemiseen."Kerneli kääntyy Slackwaressa ongelmitta, kun vain tietää mitä tekee. Itsellä ko. jakelu pelaa jo useammatta vuotta samalla asennuksella. "
Just. Mut mä puhuinkin puhtaasta Slack 11 -jakelusta enkä mistään vuosien takaisesta versiosta. Oletuksena slackissa on 2.4.jotain -kerneli, joka varmaankin futaa kuten pitää ja kääntyy oikein.
MUT KUN MÄ HALUAN 2.6.X-KERNELIN!! OLETKO SITÄ YRITTÄNYT KÄÄNTÄÄ? ONKO GCC, GLIBC JA MUUT AJAN TASALLA?
Vittu tätä paskanjauhantaa täällä palstalla. - Petttynyt
c=3 kirjoitti:
Aivan samanlainen Slackware 11 on kuin vanhemmatkin Slackwaret, vain ohjelmien versiot ovat uudemmat.
Uusi 2.6 -sarjan kernelikin ( http://www.kernel.org/ ) kääntyy ilman mitään ongelmia.Mutta kun mä tartten kernel-headersit siihen 2.6.x -kerneliin. Mistä mä ne saan? Mä siis tartten ulkopuolisia drivereita jotka tarvii ko. headersit.
Ei muuten toimi. - Linux-ukko
Petttynyt kirjoitti:
"Kerneli kääntyy Slackwaressa ongelmitta, kun vain tietää mitä tekee. Itsellä ko. jakelu pelaa jo useammatta vuotta samalla asennuksella. "
Just. Mut mä puhuinkin puhtaasta Slack 11 -jakelusta enkä mistään vuosien takaisesta versiosta. Oletuksena slackissa on 2.4.jotain -kerneli, joka varmaankin futaa kuten pitää ja kääntyy oikein.
MUT KUN MÄ HALUAN 2.6.X-KERNELIN!! OLETKO SITÄ YRITTÄNYT KÄÄNTÄÄ? ONKO GCC, GLIBC JA MUUT AJAN TASALLA?
Vittu tätä paskanjauhantaa täällä palstalla."MUT KUN MÄ HALUAN 2.6.X-KERNELIN!! OLETKO SITÄ YRITTÄNYT KÄÄNTÄÄ? ONKO GCC, GLIBC JA MUUT AJAN TASALLA?"
Lue ohjeet trollipaska ja lopeta se paskanjauhaminen! Minkä sille mahtaa, jos et vaan osaa.
A) 2.6.x kerneli kuuluu viralliseen jakeluun.
http://packages.slackware.it/search.php?v=11.0&t=1&q=kernel
B) Kehitysvälineet ovat aivan riittävän ajantasalla ja viimeisin 2.6.21.1 kerneli kääntyy Slackware 11 jakeluun kuuluvilla työkaluilla.
------
linux-2.6.21.1/Documentation/Changes:
Current Minimal Requirements
============================
o Gnu C 3.2 o Gnu make 3.79.1
o binutils 2.12
o util-linux 2.10o
o module-init-tools 0.9.10
o e2fsprogs 1.29 o jfsutils 1.1.3
o reiserfsprogs 3.6.3 o xfsprogs 2.6.0 o pcmciautils 004 o quota-tools 3.09 o PPP 2.4.0 o isdn4k-utils 3.1pre1 o nfs-utils 1.0.5
o procps 3.2.0 o oprofile 0.9
o udev 081
------
C) Käänsin juuri viimeisimmän kernelin Slackwarella joka on asennettu vuosia sitten ja päivitetty siitä versioon 11.
Mihin virheilmoitukseen kernelin kääntäminen päättyy? - Petttynyt
Linux-ukko kirjoitti:
"MUT KUN MÄ HALUAN 2.6.X-KERNELIN!! OLETKO SITÄ YRITTÄNYT KÄÄNTÄÄ? ONKO GCC, GLIBC JA MUUT AJAN TASALLA?"
Lue ohjeet trollipaska ja lopeta se paskanjauhaminen! Minkä sille mahtaa, jos et vaan osaa.
A) 2.6.x kerneli kuuluu viralliseen jakeluun.
http://packages.slackware.it/search.php?v=11.0&t=1&q=kernel
B) Kehitysvälineet ovat aivan riittävän ajantasalla ja viimeisin 2.6.21.1 kerneli kääntyy Slackware 11 jakeluun kuuluvilla työkaluilla.
------
linux-2.6.21.1/Documentation/Changes:
Current Minimal Requirements
============================
o Gnu C 3.2 o Gnu make 3.79.1
o binutils 2.12
o util-linux 2.10o
o module-init-tools 0.9.10
o e2fsprogs 1.29 o jfsutils 1.1.3
o reiserfsprogs 3.6.3 o xfsprogs 2.6.0 o pcmciautils 004 o quota-tools 3.09 o PPP 2.4.0 o isdn4k-utils 3.1pre1 o nfs-utils 1.0.5
o procps 3.2.0 o oprofile 0.9
o udev 081
------
C) Käänsin juuri viimeisimmän kernelin Slackwarella joka on asennettu vuosia sitten ja päivitetty siitä versioon 11.
Mihin virheilmoitukseen kernelin kääntäminen päättyy?Sulla on siis Slackista päivitetty versio, ei mitenkään voida verrata puhtaaseen asennukseen.
Äläkä, poika, sano mua trollipaskaksi.
Slackware 11 puhtaalta pöydältä tyrkyttää 2.4-sarjan kerneliä oletuksena, mutta halutessaan voi valita myös 2.6-sarjan kernelin. Ikävä kyllä asennus ei muilta osin pysy ajan tasalla, vaan oletetaan, että 2.4-sarjan kerneli on asennettu ja oheisohjelmisto on sen mukaista. Selvä virhe.
Virheilmoitusta en ottanut ylös, vaan turhauduin ja siirryin seuraavaan distroon. Muistaakseni joku xxxx.h puuttui jostain ja joku oli väärää versiota. Ei kai ole tarkoitus, että asennuksen jälkeen pitää ensi töikseen ryhtyä etsimään dependencyjä ja muita harmeja?
Epäilemättä Slack toimii oletuksena oikein. Eivät vaan oo viittineet testata muita vaihtoehtoja.
Mut ei taida ilmaseks mitään hyvää enää saada. - Linux-ukko
Petttynyt kirjoitti:
Sulla on siis Slackista päivitetty versio, ei mitenkään voida verrata puhtaaseen asennukseen.
Äläkä, poika, sano mua trollipaskaksi.
Slackware 11 puhtaalta pöydältä tyrkyttää 2.4-sarjan kerneliä oletuksena, mutta halutessaan voi valita myös 2.6-sarjan kernelin. Ikävä kyllä asennus ei muilta osin pysy ajan tasalla, vaan oletetaan, että 2.4-sarjan kerneli on asennettu ja oheisohjelmisto on sen mukaista. Selvä virhe.
Virheilmoitusta en ottanut ylös, vaan turhauduin ja siirryin seuraavaan distroon. Muistaakseni joku xxxx.h puuttui jostain ja joku oli väärää versiota. Ei kai ole tarkoitus, että asennuksen jälkeen pitää ensi töikseen ryhtyä etsimään dependencyjä ja muita harmeja?
Epäilemättä Slack toimii oletuksena oikein. Eivät vaan oo viittineet testata muita vaihtoehtoja.
Mut ei taida ilmaseks mitään hyvää enää saada."Sulla on siis Slackista päivitetty versio, ei mitenkään voida verrata puhtaaseen asennukseen."
Miksi ei? Kaikki kirjastot ja ohjelmat ovat täsmälleen samat kuin 11 versiossa.
"Äläkä, poika, sano mua trollipaskaksi."
No miksi sitten jatkat trollaamista ja paskanjauhamista trollipaska?
"Slackware 11 puhtaalta pöydältä tyrkyttää 2.4-sarjan kerneliä oletuksena, mutta halutessaan voi valita myös 2.6-sarjan kernelin. Ikävä kyllä asennus ei muilta osin pysy ajan tasalla, vaan oletetaan, että 2.4-sarjan kerneli on asennettu ja oheisohjelmisto on sen mukaista. Selvä virhe. "
Slackwaren versio 11 toimii hyvin 2.6 kernelillä. Mikä siinä muka mättää?
"Virheilmoitusta en ottanut ylös, vaan turhauduin ja siirryin seuraavaan distroon. Muistaakseni joku xxxx.h puuttui jostain ja joku oli väärää versiota. Ei kai ole tarkoitus, että asennuksen jälkeen pitää ensi töikseen ryhtyä etsimään dependencyjä ja muita harmeja?"
Se on Slackwaren tapa, riippuvuudet etsitään itse. Käytä slapt-getiä, se säästää työtä.
"Epäilemättä Slack toimii oletuksena oikein. Eivät vaan oo viittineet testata muita vaihtoehtoja."
Ohjelmaversiot eivät ole aivan viimeisimpiä, koska Patrick haluaa tehdä jakelusta vakaan ja käyttää vain hyvin testattuja osia.
"Mut ei taida ilmaseks mitään hyvää enää saada."
Linux on hyvä ja ilmainen. Hommat toimii eikä ainakaan toistaiseksi tarvitse välittää viruksista tai muistakaan haittaohjelmista.
Edelleen sanon, ettei Slackware ole tarkoitettu aloittelijoille, eikä sinunlaisille heikkohermoille. Kuitenkin Slackware on ja pysyy yhtenä parhaista jakeluista Linuxin opettelemiseen pohjamutia myöten. - Linux-ukko
Petttynyt kirjoitti:
Mutta kun mä tartten kernel-headersit siihen 2.6.x -kerneliin. Mistä mä ne saan? Mä siis tartten ulkopuolisia drivereita jotka tarvii ko. headersit.
Ei muuten toimi.2.6 kernelin headerit löytyvät Slackware 11 asennuslevyltä, "extras" hakemistosta...
- puusilima_
Linux-ukko kirjoitti:
"Sulla on siis Slackista päivitetty versio, ei mitenkään voida verrata puhtaaseen asennukseen."
"Slackware 11 puhtaalta pöydältä tyrkyttää 2.4-sarjan kerneliä oletuksena, mutta halutessaan voi valita myös 2.6-sarjan kernelin. Ikävä kyllä asennus ei muilta osin pysy ajan tasalla, vaan oletetaan, että 2.4-sarjan kerneli on asennettu ja oheisohjelmisto on sen mukaista. Selvä virhe. "
"Virheilmoitusta en ottanut ylös, vaan turhauduin ja siirryin seuraavaan distroon. Muistaakseni joku xxxx.h puuttui jostain ja joku oli väärää versiota. Ei kai ole tarkoitus, että asennuksen jälkeen pitää ensi töikseen ryhtyä etsimään dependencyjä ja muita harmeja?"
Se on Slackwaren tapa, riippuvuudet etsitään itse. Käytä slapt-getiä, se säästää työtä.
"Epäilemättä Slack toimii oletuksena oikein. Eivät vaan oo viittineet testata muita vaihtoehtoja."
Ohjelmaversiot eivät ole aivan viimeisimpiä, koska Patrick haluaa tehdä jakelusta vakaan ja käyttää vain hyvin testattuja osia.
Linux on hyvä ja ilmainen. Hommat toimii eikä ainakaan toistaiseksi tarvitse välittää viruksista tai muistakaan haittaohjelmista.
Edelleen sanon, ettei Slackware ole tarkoitettu aloittelijoille, eikä sinunlaisille heikkohermoille. Kuitenkin Slackware on ja pysyy yhtenä parhaista jakeluista Linuxin opettelemiseen pohjamutia myöten.onko tuo tyyppi trolli mutta todennäköisemmin se vaan on joku joka vaihtaa distroa kuin alushousuja ja sitten valittaa kun asiat ei ookkaan niinku tepijaanissa. no.. kaikki tyylillään.
- puusilima_
puusilima_ kirjoitti:
onko tuo tyyppi trolli mutta todennäköisemmin se vaan on joku joka vaihtaa distroa kuin alushousuja ja sitten valittaa kun asiat ei ookkaan niinku tepijaanissa. no.. kaikki tyylillään.
mitähän vekottimia sulla on mitkä tarttee sen kernelin kääntämisen? jos saan olla utelias?
- Petttynyt
puusilima_ kirjoitti:
mitähän vekottimia sulla on mitkä tarttee sen kernelin kääntämisen? jos saan olla utelias?
Vmware ja Cisco VPN client tarvitsevat tietynlaisen kernelin -> kernelin kääntämisen. Lisäksi kernel-headersien pitää olla juuri ko. kerneliä varten -> ei tunnu onnistuvan nykydistroissa.
En vaihda distroa kuin paitaa. RedHattia käytin vuosia kuten myös Debiania. Mut nyt kun kerran asennus menee uusiksi, niin halusin kokeilla jotain uuutta. - Petttynyt
Linux-ukko kirjoitti:
"Sulla on siis Slackista päivitetty versio, ei mitenkään voida verrata puhtaaseen asennukseen."
Edelleen sanon, ettei Slackware ole tarkoitettu aloittelijoille, eikä sinunlaisille heikkohermoille. Kuitenkin Slackware on ja pysyy yhtenä parhaista jakeluista Linuxin opettelemiseen pohjamutia myöten.Tyyppi se vaan inttää ja väittää, vaikkei ole itse kokeillut. Mitä hyötyä tuosta muka on, paitsi se inttämisen ilo?
- Linux-ukko
Petttynyt kirjoitti:
Tyyppi se vaan inttää ja väittää, vaikkei ole itse kokeillut. Mitä hyötyä tuosta muka on, paitsi se inttämisen ilo?
Eli et ole osannut asentaa kernelin headereita ja alat haukkumaan koko jakelua paskaksi. Lue ne ohjeet ja kysy asiallisesti, kiitos.
http://humdi.net/evo/images/reminder.jpg - Petttynyt
Linux-ukko kirjoitti:
Eli et ole osannut asentaa kernelin headereita ja alat haukkumaan koko jakelua paskaksi. Lue ne ohjeet ja kysy asiallisesti, kiitos.
http://humdi.net/evo/images/reminder.jpgVastaatko vielä tähänkin viestiin? Bululululu.
- . . .
Petttynyt kirjoitti:
Vmware ja Cisco VPN client tarvitsevat tietynlaisen kernelin -> kernelin kääntämisen. Lisäksi kernel-headersien pitää olla juuri ko. kerneliä varten -> ei tunnu onnistuvan nykydistroissa.
En vaihda distroa kuin paitaa. RedHattia käytin vuosia kuten myös Debiania. Mut nyt kun kerran asennus menee uusiksi, niin halusin kokeilla jotain uuutta.Molemmat löytyvät suoraan esim. Ubuntun paketinhallinnasta ja toimivat ihan oletuskernelillä. EVO
- paskaa
. . . kirjoitti:
Molemmat löytyvät suoraan esim. Ubuntun paketinhallinnasta ja toimivat ihan oletuskernelillä. EVO
Cisco vpn client ei edes ole open sourcea, eikä sitä todellakaan löydy paketinhallinasta.
- . . .
paskaa kirjoitti:
Cisco vpn client ei edes ole open sourcea, eikä sitä todellakaan löydy paketinhallinasta.
Se olikin Cisco compatible VPN client. Anyway, ei tarvitse kerneliä kääntää tuollekaan.
x@y:~$ aptitude search cisco vpn
p grml-vpn - program to establish encrypted communication channels in a network
p kvpnc - KDE frontend for various VPN clients
p libnet-telnet-cisco-perl - Additional functionality to automate Cisco management
p openvpn - Virtual Private Network daemon
p secvpn - Secure Virtual Private Network
p vpnc - Cisco-compatible VPN client - Sitä se on
Tämä foorumi on ihan täynnä vittuilijoita, aihe-alueesta huolimatta.
Suosittelen esim.
http://www.ubuntu-fi.org/ siteä jos haluat asiallisempia vastauksia näiden valittavien ja vttuilevien idioottien sijaan. - jälleen
. . . kirjoitti:
Se olikin Cisco compatible VPN client. Anyway, ei tarvitse kerneliä kääntää tuollekaan.
x@y:~$ aptitude search cisco vpn
p grml-vpn - program to establish encrypted communication channels in a network
p kvpnc - KDE frontend for various VPN clients
p libnet-telnet-cisco-perl - Additional functionality to automate Cisco management
p openvpn - Virtual Private Network daemon
p secvpn - Secure Virtual Private Network
p vpnc - Cisco-compatible VPN client...jälleen. VPNC on buginen ohjelma, jota ei voi ammattikäyttöön ajatellakaan. Voihan sillä toki leikkiä mut kyllä cisco vaatii toiseenkin päähän ciscon.
- puusilima_
Petttynyt kirjoitti:
En vaihda distroa kuin paitaa. RedHattia käytin vuosia kuten myös Debiania. Mut nyt kun kerran asennus menee uusiksi, niin halusin kokeilla jotain uuutta.mulla ainakin Susessa vmware toimii ihan heittämällä ilman kernelin kääntelyjä. en tiedä onko sen eri versioilla sitten jotain eroa tuon homman kanssa?
ciscosta eijjoo mittään tietoo joten en siihen puutu.
susessa ainakin 10.0:ssa saapi kerneliä känneltyä helpostikin jos tarve vaatii(en muista mitä se tarvis asennuksessa ehkä jotain "kernel-development tms.??) 10.1 && 10.2 on taas silleen että en ole kokeillut tai tarvinnut niin ennoo koittanut mutta jos satut kokeilemaan niin kerro miten kävi. - puusilima_
puusilima_ kirjoitti:
mulla ainakin Susessa vmware toimii ihan heittämällä ilman kernelin kääntelyjä. en tiedä onko sen eri versioilla sitten jotain eroa tuon homman kanssa?
susessa ainakin 10.0:ssa saapi kerneliä känneltyä helpostikin jos tarve vaatii(en muista mitä se tarvis asennuksessa ehkä jotain "kernel-development tms.??) 10.1 && 10.2 on taas silleen että en ole kokeillut tai tarvinnut niin ennoo koittanut mutta jos satut kokeilemaan niin kerro miten kävi.tutustua tähän jos susea meinaat kokeilla(tiedä nyt sitte että mitä sillä vmwarella meinasit?):
http://en.opensuse.org/Xen_Full_Virtualization_Example
- äiteen tissi
Vaihda siihen windowsiin äläkä täällä valita.
Ja tähän vaan asiallisia vastauksia tai olet surkea trolli. - Petttynyt
Jos joku haluaa tehdä poikkeuksen ja antaa konkreettisen esimerkin siitä, miten Ubuntu 7.04:n kerneli käännetään, olisin todella positiivisesti yllättynyt.
Perinteisellä "make menuconfig", "make", "make modules" jne litanialla homma ei toimi, sen voin sanoa. Mielestäni käsittämätöntä miksi tätä on sorkittu.
Google haku "ubuntu compile kernel" antaa uskomattoman määrän linkkejä siitä, mitä vaikeuksia ubuntun kernelin kääntämisessä on.
Ihan vaan tiedoksi niille, jotka täällä väittävät kaiken olevan bueno ja kyllä se kääntyy ja olet kädetön ja trolli ja mitä vielä.- . . .
sudo make -s xconfig
sudo make-kpkg --initrd kernel_image
Asenna syntynyt paketti dpkg:llä. - Kädettömien itkuvirret
Jo viestiketjun alkupäässä tarjottiin linkki:
kernelin_kääntäminen.
Siellä on ohjeet kuinka Debian/Ubuntu-kernel käännetään. - Petttynyt
Kädettömien itkuvirret kirjoitti:
Jo viestiketjun alkupäässä tarjottiin linkki:
kernelin_kääntäminen.
Siellä on ohjeet kuinka Debian/Ubuntu-kernel käännetään.Aivottomien typerät ohjeet kun vain eivät toimi.
- Ne jatkuvat itkuvirret
Petttynyt kirjoitti:
Aivottomien typerät ohjeet kun vain eivät toimi.
"Aivottomien typerät ohjeet kun vain eivät toimi."
Väitätkö linux.fi -sivujen ohjeiden kernelin kääntämiseksi olevan virheelliset.
Noiden ohjeiden mukaan kerneli kääntyy - ettei vain olisi miehessä vikaa - Petttynyt
Ne jatkuvat itkuvirret kirjoitti:
"Aivottomien typerät ohjeet kun vain eivät toimi."
Väitätkö linux.fi -sivujen ohjeiden kernelin kääntämiseksi olevan virheelliset.
Noiden ohjeiden mukaan kerneli kääntyy - ettei vain olisi miehessä vikaaVäitän distrossa olevan vikaa.
- Petttynyt
Linux alkoi toden teolla tulla opiskelijapiirien tietoisuuteen silloin, kun itse opiskelin. Laitoksella oli monenmoista soutajaa, oli gurua ja sitten niitä jotka luulivat itseään guruiksi ja olivat aina vittuilemssa toisille. Mitään apuja heiltä ei luonnolisestikaan koskaan saanut.
Hauska tilanne sattui, kun olin haastattelemassa työnhakijoita kolmen muun henkilön kanssa. Yksi näistä opiskeluaikojen "guruista", joilta ei ikinä saanut mitään apuja, saapui paikalle työhaastatteluun. Kyllä miehen naama venähti, kun näki meikäläisen myhäilevän vastapäätä pöytää. Neljän tunnin piinan pidimme hänelle, vaikka tiesin koko ajan, että tuota mulkvistia emme tosiaankaan tarvitse.
Täälläkin nuoriso on haukkumassa kädettömäksi ja vaikka miksi, juuri samanlaisia kyrpiä kuin vanhoina opiskeluaikoina. Muistakaa, että se mitä nuorena teette saattaa yllättäen kostautua vielä vuosienkin päästä.
Kiitokset Miksu, jos luet tän, sain debianin kernelin käännettyä ja nyt kaikki toimii. Onneksi täältä löytyi sentään ainakin yksi todellinen asiantuntija, jolla on halu auttaa. Pärjäät varmasti hyvin työelämässä!- hauska.
>Neljän tunnin piinan pidimme hänelle, vaikka tiesin koko ajan...
Tuhlasit siis neljä tuntia usean ihmisen työaikaa omien henkilökohtaisten traumojesi terapointiin. Kuka maksoi?
Herra varjele minua tuollaisilta työntekijöiltä! - Linux-ukko
Oikeasti sinunkaltaisesi mulkut pitäisi kieltää työelämästä. Ketä kiinnostaa, jos olet vain kostonhimoinen kusipää joka runkkaa traumojansa työajalla. Tyhjennä se kusi päästäsi, että sinne mahtuisi edes joku hyväkin ajatus.
Apuja saa, kun vain pyytää kunnolla, mutta jos heti aloituksessasi alat vittuilemaan niin mitä voit odottaa vastakaiuksi? Foorumit eivät ole mikään Elisan asiakaspalvelu minne voit soittaa, haukkua kaiken paskaksi ja odottaa vielä ystävällistä palvelua. Tajuatko? Ihmiset auttavat foorumeilla vapaaehtoisesti, ilman korvausta. Onko liikaa pyydetty käyttää asiallista kieltä ja jättää turha vittuilu ja valittaminen pois? - Petttynyt
Linux-ukko kirjoitti:
Oikeasti sinunkaltaisesi mulkut pitäisi kieltää työelämästä. Ketä kiinnostaa, jos olet vain kostonhimoinen kusipää joka runkkaa traumojansa työajalla. Tyhjennä se kusi päästäsi, että sinne mahtuisi edes joku hyväkin ajatus.
Apuja saa, kun vain pyytää kunnolla, mutta jos heti aloituksessasi alat vittuilemaan niin mitä voit odottaa vastakaiuksi? Foorumit eivät ole mikään Elisan asiakaspalvelu minne voit soittaa, haukkua kaiken paskaksi ja odottaa vielä ystävällistä palvelua. Tajuatko? Ihmiset auttavat foorumeilla vapaaehtoisesti, ilman korvausta. Onko liikaa pyydetty käyttää asiallista kieltä ja jättää turha vittuilu ja valittaminen pois?Kuka rupesi puhumaan kädettömyydestä, kuka? Minä en vittuillut yhtään mitään, ennen kuin sinä ryntäsit tänne mesomaan lapsellisine mielipiteinesi.
- . . .
Petttynyt kirjoitti:
Kuka rupesi puhumaan kädettömyydestä, kuka? Minä en vittuillut yhtään mitään, ennen kuin sinä ryntäsit tänne mesomaan lapsellisine mielipiteinesi.
Pari lainausta aloitusviestistäsi:
"Tiedän, että tällä palstalla ei teknisiä apuja tahdo saada, mutta voinhan kuitenkin nurista muuten ihan vain kiukkuani purkaakseni."
"Typerästi suunnitellussa distrossa on Ubuntun omia patcheja eikä make menuconfigilla saa kuin virheilmoituksia aikaiseksi. En jaksanut ruveta tappelemaan, tämähän on ihan perusasia."
"Ei jaksa ruveta tähänkään ikuisuusprojektiin."
"kun tällaista kakkaa tuupataan ulos"
Em. sijaan olisit voinut yksinkertaisesti Debian-palstalla kysyä "miten Debianissa käännetään kerneli?"
Luultavasti olisit saanut oikean vastauksen nopeammin ja vähemmällä vaivalla. - Petttynyt
. . . kirjoitti:
Pari lainausta aloitusviestistäsi:
"Tiedän, että tällä palstalla ei teknisiä apuja tahdo saada, mutta voinhan kuitenkin nurista muuten ihan vain kiukkuani purkaakseni."
"Typerästi suunnitellussa distrossa on Ubuntun omia patcheja eikä make menuconfigilla saa kuin virheilmoituksia aikaiseksi. En jaksanut ruveta tappelemaan, tämähän on ihan perusasia."
"Ei jaksa ruveta tähänkään ikuisuusprojektiin."
"kun tällaista kakkaa tuupataan ulos"
Em. sijaan olisit voinut yksinkertaisesti Debian-palstalla kysyä "miten Debianissa käännetään kerneli?"
Luultavasti olisit saanut oikean vastauksen nopeammin ja vähemmällä vaivalla...nurista jostain distrosta kuin hyökätä suoraan toista ihmistä kohti. Jos tämän oppisit, voisit sinäkin joskus päästä töihin.
- Linux-ukko
Petttynyt kirjoitti:
..nurista jostain distrosta kuin hyökätä suoraan toista ihmistä kohti. Jos tämän oppisit, voisit sinäkin joskus päästä töihin.
Homman pointtihan on se, että nuriset aivan turhasta ja aivan omaa kädettömyyttäsi. Sait homman toimimaan, kun joku sinua neuvoi. Muuten varmaan jatkaisit pään seinään hakkaamista ja itkemistä, kun et viitsi lukea ohjeita. Linux.fi on muuten avoin kaikille kirjoittajille joten voit kirjoittaa paremmat ohjeet, kun kerran olet niin ylivertainen...
- paskan ulkoistaminen
Olen vuosia käyttänyt linuxia työkoneessani
(A)sennusohjelma on rikki (Debian)
kääntäjät ja kirjastot ja ties mitkä pitää sitten osata hakea kaikki apt-getillä. Ei jaksa ruveta
Onko linuxin lähtölaskenta alkanut, kun tällaista kakkaa tuupataan ulos?
Ja hei, mä käänsin ekan kernelini jos silloin, kun sä vielä taputtelit paskaa hiekkalaatikolla!
Se, ettei kernelin kääntö onnistu ilman tviikkailua, on ihan hanurista.
Mutta kun mä tartten kernel-headersit siihen 2.6.x -kerneliin. Mistä mä ne saan?
Lisäksi kernel-headersien pitää olla juuri ko. kerneliä varten
Väitän distrossa olevan vikaa.
Vittu tätä paskanjauhantaa täällä palstalla.
Bululululu.- Bululululu
Hululuu, montako kaljaa meni? Ei naista tänäänkään? Bululululuuu!
- kummastuttaa
Ei täällä saa esittää mitään negatiivista linuxeista, on nöyrästi sanottava, että en osaa, voiko joku neuvoa? Nämä linuxien puutteet on ymmärrettävä niin, että ne johtuvat muusta, kuin itse linuxista. Siis käyttäjä on osaamaton ja kädetön, laitevalmistajat eivät tee linuxille ajureita, rauta on sopimaton jne.Linuxissa ei ole mitään vikaa. Joka niin luulee ja väittää, on täysi tollo.
Tällaista tuli mieleen, kun luin tätä ketjua. Osa vastaajista syyllistyy täydellisiin asiattomuuksiin ja keskustelu muuttuu toistensa sättimiseksi. Olisipa tuon verran kirjoitettu asiaa.- Petttynyt
Olet aivan oikeassa.
Vuosia linuxia työkoneena käyttäneenä sanon, että kun linux on hyvin asennettu, konffattu levypeilauksineen ja nauha-asemineen, siitä saa kelpo työkalun jonka kanssa pärjää melkein vaikka missä.
Mutta täytyyhän kritiikkikin kestää! Linuxin heikkoja kohtia ovat mm. X11-ympäristön konffaus, joka usein on työn ja tuskan takana sekä yhteensopimattomuus Microsoft Office -ympäristön kanssa.
Tuon jälkimmäisen kun päästää näppiksestään, niin heti on kuoro linux-fanaatikkoja huutamassa, että onhan olemassa OpenOffice, joka on muka yhteensopiva MSOfficen kanssa. Yhteensopiva mai ääs. Koettakaapa pärjätä OpenOfficen kanssa yritysmaailmassa, jossa MSOffice-formaatti on standardi. Ei onnistu.
Oikeasti linux on hyvä, mutta siinä on omat pahat vikansa. Aggressiivinen käyttäytyminen linux-piireissä lienee lähinnä opiskelijoiden synti, työelämässä en ole moiseen pahemmin törmännyt. Voipi olla etteivät pukarit pääse töihin, mene ja tiedä.
Mäkin täällä vähän kärjistin ja tarkoituksella alennuin samalle tasolle kuin nuo fanaatikot. Hauska nähdä, miten inttäminen ei lopu, vaan väitetään kivenkovaan jotain, mistä ei itse tiedetä tuon taivaallista.
Hauskaa päivänjatkoa! - c=3
Petttynyt kirjoitti:
Olet aivan oikeassa.
Vuosia linuxia työkoneena käyttäneenä sanon, että kun linux on hyvin asennettu, konffattu levypeilauksineen ja nauha-asemineen, siitä saa kelpo työkalun jonka kanssa pärjää melkein vaikka missä.
Mutta täytyyhän kritiikkikin kestää! Linuxin heikkoja kohtia ovat mm. X11-ympäristön konffaus, joka usein on työn ja tuskan takana sekä yhteensopimattomuus Microsoft Office -ympäristön kanssa.
Tuon jälkimmäisen kun päästää näppiksestään, niin heti on kuoro linux-fanaatikkoja huutamassa, että onhan olemassa OpenOffice, joka on muka yhteensopiva MSOfficen kanssa. Yhteensopiva mai ääs. Koettakaapa pärjätä OpenOfficen kanssa yritysmaailmassa, jossa MSOffice-formaatti on standardi. Ei onnistu.
Oikeasti linux on hyvä, mutta siinä on omat pahat vikansa. Aggressiivinen käyttäytyminen linux-piireissä lienee lähinnä opiskelijoiden synti, työelämässä en ole moiseen pahemmin törmännyt. Voipi olla etteivät pukarit pääse töihin, mene ja tiedä.
Mäkin täällä vähän kärjistin ja tarkoituksella alennuin samalle tasolle kuin nuo fanaatikot. Hauska nähdä, miten inttäminen ei lopu, vaan väitetään kivenkovaan jotain, mistä ei itse tiedetä tuon taivaallista.
Hauskaa päivänjatkoa!Mikä tämä on: http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=43485&ICS1=35&ICS2=240&ICS3=30
Käyttääkö M$Office tuota?
Onko se Linuxin vika jos M$:n suljettu formaatti ei toimi esim. OpenOfficessa?
Esim. X:n konffaamisen ainakin itse teen mieluummin editoimalla yhtä tekstitiedostoa konsolissa kuin kahlailen hiirellä miljoonien valikoiden läpi VGA-tilassa, jollekin muulle taas jälkimmäinen tapa on helpompi. Se, että et osaa jotakin, ei välttämättä tarkoita että ko. asia olisi huono. - Petttynyt
c=3 kirjoitti:
Mikä tämä on: http://www.iso.org/iso/en/CatalogueDetailPage.CatalogueDetail?CSNUMBER=43485&ICS1=35&ICS2=240&ICS3=30
Käyttääkö M$Office tuota?
Onko se Linuxin vika jos M$:n suljettu formaatti ei toimi esim. OpenOfficessa?
Esim. X:n konffaamisen ainakin itse teen mieluummin editoimalla yhtä tekstitiedostoa konsolissa kuin kahlailen hiirellä miljoonien valikoiden läpi VGA-tilassa, jollekin muulle taas jälkimmäinen tapa on helpompi. Se, että et osaa jotakin, ei välttämättä tarkoita että ko. asia olisi huono.Ei se ole linuxin vika, ettei office-homma toimi, mutta mitä sitten? Ei se toimi siltikään ja turha on sitä muuksi muuttaa.
X:n konffaaminen on typerintä hommaa mitä voi olla. Siinä ei edes opi mitään, ei niin yhtään mitään. Kaikki tuntemani linux-ihmiset myöntävät, että juuri X:n vaikea konffaus on linuxin heikoin lenkki. Siihen hyytyy monen aloittelijan touhu ja sitten ollaan takaisin windowsissa.
Mutta sinunlaisesi gurut erikseen, harmi vain, ettei tuolla tyylillä pärjää yritysmaailmassa. - housuissa?
Eli jos katsotaan ketjun varsinaista asiaa, mikä se "linuxin puute" olikaan?
Käyttäjä ei osannut kääntää kerneliä eikä toisaalta halunnut etsiä ohjeita siihen.
Onko tuo nyt sitten linuxin puute?
Toinen asia mikä kummastuttaa on se, että tänne tullaan huutelemaan kaikenlaista paskaa ja sen päälle vaaditaan asiallisia vastauksia. Sitten kun metsä vastaa samalla mitalla, loukkaannutaan ja ihmetellään "vittuilua". Kyllä tuolla päiväkotitasoisella käytöksellä joutaakin kasvamaan. - heh
Petttynyt kirjoitti:
Ei se ole linuxin vika, ettei office-homma toimi, mutta mitä sitten? Ei se toimi siltikään ja turha on sitä muuksi muuttaa.
X:n konffaaminen on typerintä hommaa mitä voi olla. Siinä ei edes opi mitään, ei niin yhtään mitään. Kaikki tuntemani linux-ihmiset myöntävät, että juuri X:n vaikea konffaus on linuxin heikoin lenkki. Siihen hyytyy monen aloittelijan touhu ja sitten ollaan takaisin windowsissa.
Mutta sinunlaisesi gurut erikseen, harmi vain, ettei tuolla tyylillä pärjää yritysmaailmassa.Itse toimin yritysmaailmassa ja ongelmia siellä aiheuttaa lähinnä Microsoftin tuotteiden yhteensopimattomuus.
Siksipä taloon ei hankita enää epästandardeja MS-ratkaisuja suolaisilla lisensseillä. - c=3
Petttynyt kirjoitti:
Ei se ole linuxin vika, ettei office-homma toimi, mutta mitä sitten? Ei se toimi siltikään ja turha on sitä muuksi muuttaa.
Mutta sinunlaisesi gurut erikseen, harmi vain, ettei tuolla tyylillä pärjää yritysmaailmassa.Kerropa tuo työnantajallenikin.
Tyypit, jotka oikeasti osaavat käyttää koneita muutenkin kuin hiirtä klikkailemalla, ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla; töitä on enemmän kuin tekijöitä. - Petttynyt
housuissa? kirjoitti:
Eli jos katsotaan ketjun varsinaista asiaa, mikä se "linuxin puute" olikaan?
Käyttäjä ei osannut kääntää kerneliä eikä toisaalta halunnut etsiä ohjeita siihen.
Onko tuo nyt sitten linuxin puute?
Toinen asia mikä kummastuttaa on se, että tänne tullaan huutelemaan kaikenlaista paskaa ja sen päälle vaaditaan asiallisia vastauksia. Sitten kun metsä vastaa samalla mitalla, loukkaannutaan ja ihmetellään "vittuilua". Kyllä tuolla päiväkotitasoisella käytöksellä joutaakin kasvamaan.Yli 300 työaseman linux-verkon ylläpitäjänä kyllä osaan kääntää kernelin. Usko tai älä. Monet uusista distroista on vain niin heikosti suunniteltu, etteivät edes perusasiat onnistu ilman tuntikausien pakettien metsästystä ja ohjeiden lukua.
Mutta terveisiä vaan sinne amikseen.
Nimim. palkka reilusti yli viisi tonnia edut, paljonko sinulla? - Pettynyt
heh kirjoitti:
Itse toimin yritysmaailmassa ja ongelmia siellä aiheuttaa lähinnä Microsoftin tuotteiden yhteensopimattomuus.
Siksipä taloon ei hankita enää epästandardeja MS-ratkaisuja suolaisilla lisensseillä.Myönnän, etten tunne pienyritysten toimintatapoja. Isoissa firmoissa paria lukuunottamatta office jyrää, ja ikävä kyllä, muidenkin firmojen kanssa on pystyttävä toimimaan.
Näin siis reaalimaailmassa, virtuaaliyrityksestäsi en tiedä sen tarkemmin. - Petttynyt
c=3 kirjoitti:
Kerropa tuo työnantajallenikin.
Tyypit, jotka oikeasti osaavat käyttää koneita muutenkin kuin hiirtä klikkailemalla, ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla; töitä on enemmän kuin tekijöitä....että sä jauhat Suoli24-palstalla paskaa sen sijaan, että keskittyisit töihisi.
- Poskisoi
Petttynyt kirjoitti:
Yli 300 työaseman linux-verkon ylläpitäjänä kyllä osaan kääntää kernelin. Usko tai älä. Monet uusista distroista on vain niin heikosti suunniteltu, etteivät edes perusasiat onnistu ilman tuntikausien pakettien metsästystä ja ohjeiden lukua.
Mutta terveisiä vaan sinne amikseen.
Nimim. palkka reilusti yli viisi tonnia edut, paljonko sinulla?Haha! Vai nyt oikein linux-verkon ylläpitäjä, eikä osaa edes kerneliä kääntää eikä ohjeita lukea. Todellinen ammattilainen lukee aina ohjeet ensin ja tekee sitten kerralla oikein. Amatöörin löytää aina hakkaamasta päätänsä seinään.
Vaikutat enemmänkin mielenterveysongelmia potevalta rassukalta jonka mopo keuli pahasti karkuun. Kerropa ielä missä olet töissä, että myös työnantajasi voi lukea mitä paskaa jauhat näillä foorumeilla... - Petttynyt
Poskisoi kirjoitti:
Haha! Vai nyt oikein linux-verkon ylläpitäjä, eikä osaa edes kerneliä kääntää eikä ohjeita lukea. Todellinen ammattilainen lukee aina ohjeet ensin ja tekee sitten kerralla oikein. Amatöörin löytää aina hakkaamasta päätänsä seinään.
Vaikutat enemmänkin mielenterveysongelmia potevalta rassukalta jonka mopo keuli pahasti karkuun. Kerropa ielä missä olet töissä, että myös työnantajasi voi lukea mitä paskaa jauhat näillä foorumeilla...Kyllä tämä porukka mikä täällä jauhaa (paria poikkeusta lukuunottamalta) vaikuttaa minusta lapsellisilta amisviiksiltä, jotka "tietävät" asiat niitä testaamatta ja aukovat sitten nuuskanpolttamia päitään ihan vain huvin vuoksi tällä foorumilla.
Besserwissereitä toki aina riittää, mutta kyllä pitää sanoa, että linux-puolelta sosiopaatteja ja muita kusipäitä löytyy kyllä selvästi keskimääräistä enemmän.
Työnantajani pitää minusta kynsin hampain kiinni, jotta voit olla aivan huoleti. Mutta jos Sinä ammattikoulun lopetettuasi ilmaannut hakemaan meiltä töitä, voit jälleen olla huoleti, sillä tunnistan kyllä kaltaisesi amisviikset jo kävelytyylistä.
Siis oikeasti, vittu mitä porukkaa täällä oikein on. Kun joku kysyy jotain asiallista - oli se mitä vaan - niin heti on monta urpoa vittuilemassa ja haukkumassa kysyjää.
Olen onneksi teidän yläpuolellanne. Hauska nähdä, millaisen reaktion aluksi vilpitön kirjoitukseni onkaan saanut aikaan. Jatkakaa samaan malliin! - devel
Petttynyt kirjoitti:
Kyllä tämä porukka mikä täällä jauhaa (paria poikkeusta lukuunottamalta) vaikuttaa minusta lapsellisilta amisviiksiltä, jotka "tietävät" asiat niitä testaamatta ja aukovat sitten nuuskanpolttamia päitään ihan vain huvin vuoksi tällä foorumilla.
Besserwissereitä toki aina riittää, mutta kyllä pitää sanoa, että linux-puolelta sosiopaatteja ja muita kusipäitä löytyy kyllä selvästi keskimääräistä enemmän.
Työnantajani pitää minusta kynsin hampain kiinni, jotta voit olla aivan huoleti. Mutta jos Sinä ammattikoulun lopetettuasi ilmaannut hakemaan meiltä töitä, voit jälleen olla huoleti, sillä tunnistan kyllä kaltaisesi amisviikset jo kävelytyylistä.
Siis oikeasti, vittu mitä porukkaa täällä oikein on. Kun joku kysyy jotain asiallista - oli se mitä vaan - niin heti on monta urpoa vittuilemassa ja haukkumassa kysyjää.
Olen onneksi teidän yläpuolellanne. Hauska nähdä, millaisen reaktion aluksi vilpitön kirjoitukseni onkaan saanut aikaan. Jatkakaa samaan malliin!Onneksi ainakin toistaiseksi vielä lähes kaikki linux jakelijat paketoivat myös devel-paketit ja kehitystyökalut jakeluidensa asennusmedioille tai vähintään verkkoasennuslähteisiinsä. Koska ilman näitä olisi silkka mahdoottomuus käntää itse tarvitsemiansa ohjelmia, joita jakelia ei sisällytä jakeluunsa. Olen toistaiseksi törmännyt ainoastaan yhteen jakeluun joka oli "tarkoituksella" rampautettu niin ettei sillä voinut itse kääntää ohjelmia, koska sille ei löytynyt edes gcc-kääntäjää sen omista paketeista.
- Petttynyt
devel kirjoitti:
Onneksi ainakin toistaiseksi vielä lähes kaikki linux jakelijat paketoivat myös devel-paketit ja kehitystyökalut jakeluidensa asennusmedioille tai vähintään verkkoasennuslähteisiinsä. Koska ilman näitä olisi silkka mahdoottomuus käntää itse tarvitsemiansa ohjelmia, joita jakelia ei sisällytä jakeluunsa. Olen toistaiseksi törmännyt ainoastaan yhteen jakeluun joka oli "tarkoituksella" rampautettu niin ettei sillä voinut itse kääntää ohjelmia, koska sille ei löytynyt edes gcc-kääntäjää sen omista paketeista.
Devel tietää mistä olen täällä yrittänyt puhua.
- amislainen
Petttynyt kirjoitti:
Kyllä tämä porukka mikä täällä jauhaa (paria poikkeusta lukuunottamalta) vaikuttaa minusta lapsellisilta amisviiksiltä, jotka "tietävät" asiat niitä testaamatta ja aukovat sitten nuuskanpolttamia päitään ihan vain huvin vuoksi tällä foorumilla.
Olen onneksi teidän yläpuolellanne. Hauska nähdä, millaisen reaktion aluksi vilpitön kirjoitukseni onkaan saanut aikaan. Jatkakaa samaan malliin!Sinulla ei ole mitään työnantajaan. Olet kirjoituksillasi todistanut, ettet voi olla vielä siinä iässä, että olisit jo mukana työelämässä. Aikuinen ihminen ei pidä amislaisuutta pilkattavana asiana. Jos olisit se, mitä väität olevasi, olisi amis sinulle niin kaukainen asia, ettei se tulisi sinulle edes mieleen, eikä tekstisi muutenkaan oikein vakuuta. Olet vain tavallista taitavampi provo.
ps. Minä olen kyllä käynyt amiksen, joten minua saa haukkua amislaiseksi, jos kerran olet niin lapsellinen. Tosin minä opiskelin amiksessa 70-luvulla. - lopment
Petttynyt kirjoitti:
Devel tietää mistä olen täällä yrittänyt puhua.
Ilmeisesti et itse ymmärtänyt, mitä "Develin" asia piti sisällään.
Sinun mukaasihan jakelut ovat vain "rikki". - heh
Pettynyt kirjoitti:
Myönnän, etten tunne pienyritysten toimintatapoja. Isoissa firmoissa paria lukuunottamatta office jyrää, ja ikävä kyllä, muidenkin firmojen kanssa on pystyttävä toimimaan.
Näin siis reaalimaailmassa, virtuaaliyrityksestäsi en tiedä sen tarkemmin.Teillä ei sitten ne "300-linuxtyöasemaa" toimi yhteen MS-Officen kanssa?
Voisitko muuten valottaa, miten ilman MS-Officea ei pysty toimimaan muiden firmojen kanssa? Oi suuri guru?
PS. Kerro yrityksesi nimi, niin minä kerron omani.
Senkös takia täällä palstalla ei olekaan niitä "linux-konkareita" eikä pahemmin gurujakaan kun ne ei enää osaa kääntää kerneliäkään.
Ehkä Linux kehittyy jo liiankin nopeasti jos viime vuosituhannen "konkarit" tippuvat kelkasta hehheh..
Mutta koska syyllisen pitää aina ja välittömästi löytyä niin kenen vikä tämä olikaan, linuxin vai kehittäjien vai bill gatesin?
Tässä oli provon sivumakua, ottakaa herneet nenuun vain, nuubie täällä kuittailee.- Petttynyt
Näitten kakaroiden kanssa voi vähän aikaa kinata, sinäkin siinä luulet olevasi jotakin, vaikka olet pelkkä poskisolisti joka haluaa yrittää päteä edes jollain lailla.
Oikea linux-asiantuntija ymmärtää, että distro voi olla rikki tai niin huonosti suunniteltu, että kernelin kääntäminen vaatii esim. kymmenkertaisen ajan distron asennukseen verrattuna.
Mutta terveiset vaan sullekin amikseen, toivotaan, että pääset johonkin tukityöpaikkaan "koulutuksesi" jälkeen. - Harmiske
Petttynyt kirjoitti:
Näitten kakaroiden kanssa voi vähän aikaa kinata, sinäkin siinä luulet olevasi jotakin, vaikka olet pelkkä poskisolisti joka haluaa yrittää päteä edes jollain lailla.
Oikea linux-asiantuntija ymmärtää, että distro voi olla rikki tai niin huonosti suunniteltu, että kernelin kääntäminen vaatii esim. kymmenkertaisen ajan distron asennukseen verrattuna.
Mutta terveiset vaan sullekin amikseen, toivotaan, että pääset johonkin tukityöpaikkaan "koulutuksesi" jälkeen.No, kokeneena ammattilaisena osaat varmaan kertoa mikä niissä distroissa on niin vikana? Hyihyi, ethän edes ottanut virheilmoituksia talteen, etkä näytä saavan aikaan mitään asiallista tekstiä... "todella" ammattimaista joo...
- Petttynyt
Harmiske kirjoitti:
No, kokeneena ammattilaisena osaat varmaan kertoa mikä niissä distroissa on niin vikana? Hyihyi, ethän edes ottanut virheilmoituksia talteen, etkä näytä saavan aikaan mitään asiallista tekstiä... "todella" ammattimaista joo...
Wanhoina hyvinä aikoina oli asennusvaiheessa helppo valita development-paketit mukaan asennukseen. Nykyään ne näyttävät järjestään puuttuvan ja paketit joutuu sitten arpomaan itse paikalleen, jotta pystyisi suoriutumaan perusasioista.
Ubuntussa lisäksi hakemistorakenne on syvältä, ja tämän distron luenkin lähinnä leikkikaluksi, jolla pääsee kokeilemaan gnome-työpöytää sekä tervetulofanfaaria. - c=3
Petttynyt kirjoitti:
Wanhoina hyvinä aikoina oli asennusvaiheessa helppo valita development-paketit mukaan asennukseen. Nykyään ne näyttävät järjestään puuttuvan ja paketit joutuu sitten arpomaan itse paikalleen, jotta pystyisi suoriutumaan perusasioista.
Ubuntussa lisäksi hakemistorakenne on syvältä, ja tämän distron luenkin lähinnä leikkikaluksi, jolla pääsee kokeilemaan gnome-työpöytää sekä tervetulofanfaaria.Tuossahan tuo komeilee samalla paikalla kuin aina ennenkin: http://www.slackbook.org/html/installation-setup.html#AEN1054
"Ubuntussa lisäksi hakemistorakenne on syvältä"
Miten? Muistaakseni Ubuntun hakemistorakenne on samanlainen kuin muissakin (Debian-pohjaisissa) jakeluissa.
http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html - puusilima_
Petttynyt kirjoitti:
Ubuntussa lisäksi hakemistorakenne on syvältä, ja tämän distron luenkin lähinnä leikkikaluksi, jolla pääsee kokeilemaan gnome-työpöytää sekä tervetulofanfaaria.mulla ainakin Susessa vmware toimii ihan heittämällä ilman kernelin kääntelyjä. en tiedä onko sen eri versioilla sitten jotain eroa tuon homman kanssa?
susessa ainakin 10.0:ssa saapi kerneliä känneltyä helpostikin jos tarve vaatii(en muista mitä se tarvis asennuksessa ehkä jotain "kernel-development tms.??) 10.1 && 10.2 on taas silleen että en ole kokeillut tai tarvinnut niin ennoo koittanut mutta jos satut kokeilemaan niin kerro miten kävi.
kannattaa myös tutustua tähän jos susea meinaat kokeilla(tiedä nyt sitte että mitä sillä vmwarella meinasit?):
http://en.opensuse.org/Xen_Full_Virtualization_Example - menee..
"Senkös takia täällä palstalla ei olekaan niitä "linux-konkareita" eikä pahemmin gurujakaan kun ne ei enää osaa kääntää kerneliäkään."
Näin on. Nykyään ei tarvitse kääntää kerneliä, kuten oli ennen. Liian helppoa, niin jengi kuvittelee vian olevan distrossa, kun kehitys menee eteenpäin. Oi aikoja, oi ymmärtämättömyyttä. - Petttynyt
c=3 kirjoitti:
Tuossahan tuo komeilee samalla paikalla kuin aina ennenkin: http://www.slackbook.org/html/installation-setup.html#AEN1054
"Ubuntussa lisäksi hakemistorakenne on syvältä"
Miten? Muistaakseni Ubuntun hakemistorakenne on samanlainen kuin muissakin (Debian-pohjaisissa) jakeluissa.
http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.htmlAvainsana on tuo "muistaakseni".
- Petttynyt
menee.. kirjoitti:
"Senkös takia täällä palstalla ei olekaan niitä "linux-konkareita" eikä pahemmin gurujakaan kun ne ei enää osaa kääntää kerneliäkään."
Näin on. Nykyään ei tarvitse kääntää kerneliä, kuten oli ennen. Liian helppoa, niin jengi kuvittelee vian olevan distrossa, kun kehitys menee eteenpäin. Oi aikoja, oi ymmärtämättömyyttä.Harmi vain, että olet ihan vitun väärässä.
Petttynyt kirjoitti:
Mutta terveiset vaan sullekin amikseen, toivotaan, että pääset johonkin tukityöpaikkaan "koulutuksesi" jälkeen."olet pelkkä poskisolisti joka haluaa yrittää päteä edes jollain lailla"
Juu, poskisolistiksi olen jäänyt kun en osaa laulaakaan. En mä mitään yritä päteä, kunhan soitan suutani. Sen verran on munaa ettei mun tarvitse käyttää teknisiä hyödykkeitä sen kasvattamiseksi.
"kernelin kääntäminen vaatii esim. kymmenkertaisen ajan distron asennukseen verrattuna"
Onkohan noin ja kuka se nyt suutaan soittaa? Mulla ei Edgyn ja Etchin kernelin kääntämiset ole kestäneet kuin vajaat puoli tuntia muistaakseni, enpä ole kellottanut sen tarkemmin. Ja tämä oli faktaa, ei pätemisen tarvetta.
Merkillistä jos tuollainen "suurmies" ei kykene asentamaan toimivaa distroa kun se onnistuu valtaosalta vaikka vahingossakin.
"Mutta terveiset vaan sullekin amikseen, toivotaan, että pääset johonkin tukityöpaikkaan "koulutuksesi" jälkeen"
Kiitos kysymystä, mulla on erinomainen työpaikka jossa olen pitkälti oman itseni herra. Työ liittyy energiatekniikkaan ja siellä voin monipuolisesti käyttää monen alan osaamistani, tietotekniikka yhtenä osana työtä. Sun sen sijaan kannattaa harkita sinne ammattikouluun ilmoittautumista, jospa siellä atk-tunnilla oppisi vaikka asentamaan toimivan käyttöjärjestelmän sen sijaan että on ihan pihalla ja kiljuu tuskaansa täällä. Tähänkin ketjuun käyttämäsi ajan olisit voinut käyttää järkevästi esittämällä kysymyksiä mutta eipä ei, tulitkin poskisolistiksi poskisolistin paikalle.- puusilima_
exergy kirjoitti:
"olet pelkkä poskisolisti joka haluaa yrittää päteä edes jollain lailla"
Juu, poskisolistiksi olen jäänyt kun en osaa laulaakaan. En mä mitään yritä päteä, kunhan soitan suutani. Sen verran on munaa ettei mun tarvitse käyttää teknisiä hyödykkeitä sen kasvattamiseksi.
"kernelin kääntäminen vaatii esim. kymmenkertaisen ajan distron asennukseen verrattuna"
Onkohan noin ja kuka se nyt suutaan soittaa? Mulla ei Edgyn ja Etchin kernelin kääntämiset ole kestäneet kuin vajaat puoli tuntia muistaakseni, enpä ole kellottanut sen tarkemmin. Ja tämä oli faktaa, ei pätemisen tarvetta.
Merkillistä jos tuollainen "suurmies" ei kykene asentamaan toimivaa distroa kun se onnistuu valtaosalta vaikka vahingossakin.
"Mutta terveiset vaan sullekin amikseen, toivotaan, että pääset johonkin tukityöpaikkaan "koulutuksesi" jälkeen"
Kiitos kysymystä, mulla on erinomainen työpaikka jossa olen pitkälti oman itseni herra. Työ liittyy energiatekniikkaan ja siellä voin monipuolisesti käyttää monen alan osaamistani, tietotekniikka yhtenä osana työtä. Sun sen sijaan kannattaa harkita sinne ammattikouluun ilmoittautumista, jospa siellä atk-tunnilla oppisi vaikka asentamaan toimivan käyttöjärjestelmän sen sijaan että on ihan pihalla ja kiljuu tuskaansa täällä. Tähänkin ketjuun käyttämäsi ajan olisit voinut käyttää järkevästi esittämällä kysymyksiä mutta eipä ei, tulitkin poskisolistiksi poskisolistin paikalle.alkaa vaikuttaa. tuntuu kuin tän tyypin mielestä jokainen joka vastaa hänelle samalla vittuilee muka hänelle?? onhan tässä asiattomiakin vastauksia mutta myös asiallisempia ja voiko tuohon aloitukseeen oikein suhtautuakaan kovin positiivisesti kun kirjoitetaan:
" Tiedän, että tällä palstalla ei teknisiä apuja tahdo saada, mutta voinhan kuitenkin nurista muuten ihan vain kiukkuani purkaakseni. "
sitten haukutaan kaikki distrot
sitten:
"Harmittaa, olen linuxista tykännyt, mutta nyt näyttää siltä että joudun antamaan periksi ja siirtymään windowsiin, kun en kerta kaikkiaan enää jaksa tapella."
tästä saapi aikalailla sen kuvan että halutaan mollata linuxia ja vaihdetaan windowsiin joka on olevinaan parempi. Sellanen joka pitää yllä 300 linux konetta työssään TUSKIN haluaa niihin windowseja tai edes vihjaa moisesta! ei ainakaan itelläni tulis mieleen.
ohjeisiinperehtymisenvaikeudesta voisin sanoa että se on aika yleistä myös itseni kohdalla. vierastan ohjekirjasia viimeseen asti ja sitte vasta kun mikkää ee onnistu ni EHKÄ vilikasen.
mutta jos otetaan ihan alusta uusiks ja kuunnellaan että mikä distro tällä kyseisellä kaverilla on koneessaan ja yritetään sitte jelpata ongelmissa. - c=3
Petttynyt kirjoitti:
Avainsana on tuo "muistaakseni".
ja kerro miksi Ubuntun hakemistorakenne on syvältä.
- puusilima_
c=3 kirjoitti:
ja kerro miksi Ubuntun hakemistorakenne on syvältä.
ees mittään eroa yleisesti ottaen? ja mitä eroa ja miksi se on sitte niin "syvältä"? minäkin haluaisin tietää..
- c=3
puusilima_ kirjoitti:
alkaa vaikuttaa. tuntuu kuin tän tyypin mielestä jokainen joka vastaa hänelle samalla vittuilee muka hänelle?? onhan tässä asiattomiakin vastauksia mutta myös asiallisempia ja voiko tuohon aloitukseeen oikein suhtautuakaan kovin positiivisesti kun kirjoitetaan:
" Tiedän, että tällä palstalla ei teknisiä apuja tahdo saada, mutta voinhan kuitenkin nurista muuten ihan vain kiukkuani purkaakseni. "
sitten:
"Harmittaa, olen linuxista tykännyt, mutta nyt näyttää siltä että joudun antamaan periksi ja siirtymään windowsiin, kun en kerta kaikkiaan enää jaksa tapella."
tästä saapi aikalailla sen kuvan että halutaan mollata linuxia ja vaihdetaan windowsiin joka on olevinaan parempi. Sellanen joka pitää yllä 300 linux konetta työssään TUSKIN haluaa niihin windowseja tai edes vihjaa moisesta! ei ainakaan itelläni tulis mieleen.
ohjeisiinperehtymisenvaikeudesta voisin sanoa että se on aika yleistä myös itseni kohdalla. vierastan ohjekirjasia viimeseen asti ja sitte vasta kun mikkää ee onnistu ni EHKÄ vilikasen.
mutta jos otetaan ihan alusta uusiks ja kuunnellaan että mikä distro tällä kyseisellä kaverilla on koneessaan ja yritetään sitte jelpata ongelmissa.Vai olisiko M$:n markkinointiosasto taas asialla?
puusilima_ kirjoitti:
ees mittään eroa yleisesti ottaen? ja mitä eroa ja miksi se on sitte niin "syvältä"? minäkin haluaisin tietää..
Onpas tyhmä rakenne kun ei ole edes c-asemaa ;D
- heh
puusilima_ kirjoitti:
alkaa vaikuttaa. tuntuu kuin tän tyypin mielestä jokainen joka vastaa hänelle samalla vittuilee muka hänelle?? onhan tässä asiattomiakin vastauksia mutta myös asiallisempia ja voiko tuohon aloitukseeen oikein suhtautuakaan kovin positiivisesti kun kirjoitetaan:
sitten:
mutta jos otetaan ihan alusta uusiks ja kuunnellaan että mikä distro tällä kyseisellä kaverilla on koneessaan ja yritetään sitte jelpata ongelmissa."mutta jos otetaan ihan alusta uusiks ja kuunnellaan että mikä distro tällä kyseisellä kaverilla on koneessaan ja yritetään sitte jelpata ongelmissa."
- No sehän sai Debianinsa kernelin (ja ehkä vielä sen Cisco-clientin) käännettyä, kun MiksuH täällä kädestä pitäen kertoi miten pakettihallinnalla asennetaan oikeat työkalut.
Tosi pro...
- tsuubiduu
Mitenkäs ajattelit kääntää Windowsissa kerneliä, jos se pitäisi tehdä :)
Sitä paitsi, minulla onnistui kernelin kääntö Dapperilla, joten miksikö se onnistuisi uudemmallakin versiolla? - Petttynyt
Hassunhauskoja ovat nämä jutut täällä, ei voi muuta sanoa.
Epäilijöille tiedoksi: 300 työaseman/serverin ympärisön ylläpitäminen linux-käyttiksellä on monin verroin helpompaa kuin windowsilla. Ei siinä mitään ongelmaa ole: sama hyväksi havaittu distro, joka sitten kloonataan dump/restorella eteenpäin, tai jos rauta on sama, kloonaus voidaan tehdä paljon suoraviivaisemminkin.
Olen ns. pro, enkä halua nyhrätä jonkun kernelin käännön kanssa yhtään sen kauempaa, kuin mitä kääntäminen kestää. Ei ole aikaa, paitsi nyt voin kyllä jorista paskaa täällä, kun olen lomalla.
Viestini ei ole mennyt perille kuin parille kolmelle fiksummalle kaverille. Muut vain jauhavat skeidaa, väittävät asioiden olevan niin ja näin, vaikka mitään empiiristä tutkimusta asian eteen ei ole tehty. Ei suuret sanat suuta halkaise. Jos haluaa neuvoa toista, ei RTFM ja muut typeryydet todellakaan ole keino, jolla toista autetaan.
Olen yrittänyt tuoda hieman kärjistäen esille linux-käyttäjien yhteistyökyvyn puutteen - ja siinä ilmiselvästi onnistunutkin. Heti ollaan raivopäisenä puolustamassa omaa mielipidettä, epäilemässä MS-salaliittoa ja ollaan myös valmiita menemään henkilökohtaisuuksiin.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, kyllä täältä pesee samalla mitalla!
Sitä paitsi tuo ilmaisu "kädetön" on mielestäni niin loukkaava oikeasti kädettömiä ihmisiä (kuten vaikkapa talidominista/sodasta/muista syistä johtuen) kohtaan, että se kertoo lausujansa kusipäisyysasteen hipovan kymppiä asteikolla 0-10. Vittu sentään, miettikää nyt saatana mitä kirjoitatte :(.- Liinussi
> Olen yrittänyt tuoda hieman kärjistäen esille
> linux-käyttäjien yhteistyökyvyn puutteen - ja
> siinä ilmiselvästi onnistunutkin. Heti ollaan
> raivopäisenä puolustamassa omaa mielipidettä,
> epäilemässä MS-salaliittoa ja ollaan myös valmiita
> menemään henkilökohtaisuuksiin.
Ihan samaa mieltä. Linuxiani olen käytellyt pari vuotta, enkä vaihda takaisin Windowsiin. Ihmetyttää vaan tämä Linux ihmisten sisäänlämpivyys, jos täällä jotain kysyy niin heti saa kuunnella jotain ihme molotusta osaamattomuudesta. Lienee suomalainen piirre, ei ulkomaisilla saiteilla tällaista höpinää näe.
> Vittu sentään, miettikää nyt saatana mitä
> kirjoitatte :(.
Right on, brother! "Olen ns. pro, enkä halua nyhrätä jonkun kernelin käännön kanssa yhtään sen kauempaa, kuin mitä kääntäminen kestää"
Nythän sä yhä teet sitä sivutoimena työajan ulkopuolella täällä palstalla. Ilmeisesti MINÄ en kuulu niiden kolmen fiksun joukkoon jotka olivat samaa mieltä kanssasi? Vaikka minä olenkin pelkkä aloittelija linuxin kanssa joten suurempaa ja syvempää asiantuntemusta minulta ei löydy niin katson siltikin olevani täysin oikeutettu kommentoimaan väitteitäsi tästä kernelin kääntämisestä josta on tullut nyt ylenpalttinen rasite mutta jonka kanssa "et nyhrää koska olet pro".
Sen verran mullakin on tietoa että linuxin hakemistorakenne on todellakin muuttunut alkuperäisestä vuosien takaisesta rakenteesta. Miksi se ei voisi muuttua? Varmaankin ojelmistojen kehitys ja kehitys ylipäänsä on aiheuttanut sen että kehittäjät ovat katsoneet rakenteen muuttamisen vastaavan paremmin tarpeeseen. Eikä siihen sitten auta kuin tämä surullisen kuuluisa RTFM, mistäpä muuten arvaisi että esim. *buntuissa ulkopuoliset osiot kuuluu liittää /media -hakemistoon entisen /mnt sijaan.
Eikä mulla oikeastaan muuta asiaa ollut mutta olen siis eri mieltä tuosta linuxin asentamisesta ja kernelin kääntämisestä. Jos se kerran onnistuu kaltaiseltani apukoulun räkänokalta niin ihmettelen vain miksei se onnistu "prolta"?
Puusilima yritti hieman hieroa sopua mutta mulle se ei nyt kyllä käy kun sulla on tuo asennevamma;
- ei huumorintajua
- ylimielinen asenne (amislaiset, pro)
- ei järkeviä kysymyksiä
Totta on että linuxissa on omat vikansa, henkilökohtaisesti en edes yritä väittää että linux olisi täydellinen. Erilaisia ongelmia tulee jatkuvasti esille jos asentelee laitteita ja ohjelmia. Mikäli asentaa kerran ja jättää asennuksen stabiiliksi niin sittenhän se pelittää hyvin ilman mutinoita.
"Ei ole aikaa, paitsi nyt voin kyllä jorista paskaa täällä, kun olen lomalla."
Mulla on aina aikaa pieneen paskan jauhantaan jos se tapahtuu tuollaisen ihme luupään kustannuksella. Oletko itse miettinyt miten tämä ketju olisi kehittynyt jos aloitus olisi ollut vähemmän hyökkäävä? Tai jos edes olisit kysynyt jotakin lähes älykästä, luulisi että pro osaa esittää rakentavia kysymyksiä. Vai lomalla..? taisi tulla kenkää duunista, huomasivat varmaan etteivät saa kunnollisia työntekijöitä kun tuollainen ahdistunut mulkvisti kostaa omaa koulukiusaamistaan ja karkoittaa kaikki pätevät hakijat.
Jalomielisenä näköjään vedät herneet nokkaan symbolisesta ilmaisusta ja rupeat puolustamaan talidomideja mutta jalomieli ei riittänyt ymmärtämään että jos alkaa arvostelemaan toisten arvomaailmaa ja syyttelemään muita ylimielisesti "amislaisiksi" edes tietämättä ihmisen koulutustaustasta mitään niin voi olla varma ettei saa mitään ystävällisiä neuvoja. Tai ehkäpä tämä lietsonta tässä olikin päätarkoitus, sehän sopii turhautuneen mulkun imagoon kuin nappi persiiseen.
Mies elvistelee palkalla ja sillä että on kiusannut muita ja syyttää minua pätemisen tarpeesta, voi hemmetti sentään ja hahhah! Kerropas meillekin mikä on sen pajan nimi missä tuollaisia "esimiehiä" loikkii jos nyt ylipäänsä olet enää töissä siellä?- heh
Jos haluaa apua, tehdään asiallinen kysymys eikä itketä ja heitetä paskaa kuin joku alakoululainen.
Mutta ilmeisesti sinun ollessa kysessä, syyt haetaan aina muualta/toisista. - heh
Liinussi kirjoitti:
> Olen yrittänyt tuoda hieman kärjistäen esille
> linux-käyttäjien yhteistyökyvyn puutteen - ja
> siinä ilmiselvästi onnistunutkin. Heti ollaan
> raivopäisenä puolustamassa omaa mielipidettä,
> epäilemässä MS-salaliittoa ja ollaan myös valmiita
> menemään henkilökohtaisuuksiin.
Ihan samaa mieltä. Linuxiani olen käytellyt pari vuotta, enkä vaihda takaisin Windowsiin. Ihmetyttää vaan tämä Linux ihmisten sisäänlämpivyys, jos täällä jotain kysyy niin heti saa kuunnella jotain ihme molotusta osaamattomuudesta. Lienee suomalainen piirre, ei ulkomaisilla saiteilla tällaista höpinää näe.
> Vittu sentään, miettikää nyt saatana mitä
> kirjoitatte :(.
Right on, brother!No pistäpppä esimerkki jostain asiallisesta kysymyksestä johon on heti "molotettu" vastauksesksi.
- Hah Rah
exergy kirjoitti:
"Olen ns. pro, enkä halua nyhrätä jonkun kernelin käännön kanssa yhtään sen kauempaa, kuin mitä kääntäminen kestää"
Nythän sä yhä teet sitä sivutoimena työajan ulkopuolella täällä palstalla. Ilmeisesti MINÄ en kuulu niiden kolmen fiksun joukkoon jotka olivat samaa mieltä kanssasi? Vaikka minä olenkin pelkkä aloittelija linuxin kanssa joten suurempaa ja syvempää asiantuntemusta minulta ei löydy niin katson siltikin olevani täysin oikeutettu kommentoimaan väitteitäsi tästä kernelin kääntämisestä josta on tullut nyt ylenpalttinen rasite mutta jonka kanssa "et nyhrää koska olet pro".
Sen verran mullakin on tietoa että linuxin hakemistorakenne on todellakin muuttunut alkuperäisestä vuosien takaisesta rakenteesta. Miksi se ei voisi muuttua? Varmaankin ojelmistojen kehitys ja kehitys ylipäänsä on aiheuttanut sen että kehittäjät ovat katsoneet rakenteen muuttamisen vastaavan paremmin tarpeeseen. Eikä siihen sitten auta kuin tämä surullisen kuuluisa RTFM, mistäpä muuten arvaisi että esim. *buntuissa ulkopuoliset osiot kuuluu liittää /media -hakemistoon entisen /mnt sijaan.
Eikä mulla oikeastaan muuta asiaa ollut mutta olen siis eri mieltä tuosta linuxin asentamisesta ja kernelin kääntämisestä. Jos se kerran onnistuu kaltaiseltani apukoulun räkänokalta niin ihmettelen vain miksei se onnistu "prolta"?
Puusilima yritti hieman hieroa sopua mutta mulle se ei nyt kyllä käy kun sulla on tuo asennevamma;
- ei huumorintajua
- ylimielinen asenne (amislaiset, pro)
- ei järkeviä kysymyksiä
Totta on että linuxissa on omat vikansa, henkilökohtaisesti en edes yritä väittää että linux olisi täydellinen. Erilaisia ongelmia tulee jatkuvasti esille jos asentelee laitteita ja ohjelmia. Mikäli asentaa kerran ja jättää asennuksen stabiiliksi niin sittenhän se pelittää hyvin ilman mutinoita.
"Ei ole aikaa, paitsi nyt voin kyllä jorista paskaa täällä, kun olen lomalla."
Mulla on aina aikaa pieneen paskan jauhantaan jos se tapahtuu tuollaisen ihme luupään kustannuksella. Oletko itse miettinyt miten tämä ketju olisi kehittynyt jos aloitus olisi ollut vähemmän hyökkäävä? Tai jos edes olisit kysynyt jotakin lähes älykästä, luulisi että pro osaa esittää rakentavia kysymyksiä. Vai lomalla..? taisi tulla kenkää duunista, huomasivat varmaan etteivät saa kunnollisia työntekijöitä kun tuollainen ahdistunut mulkvisti kostaa omaa koulukiusaamistaan ja karkoittaa kaikki pätevät hakijat.
Jalomielisenä näköjään vedät herneet nokkaan symbolisesta ilmaisusta ja rupeat puolustamaan talidomideja mutta jalomieli ei riittänyt ymmärtämään että jos alkaa arvostelemaan toisten arvomaailmaa ja syyttelemään muita ylimielisesti "amislaisiksi" edes tietämättä ihmisen koulutustaustasta mitään niin voi olla varma ettei saa mitään ystävällisiä neuvoja. Tai ehkäpä tämä lietsonta tässä olikin päätarkoitus, sehän sopii turhautuneen mulkun imagoon kuin nappi persiiseen.
Mies elvistelee palkalla ja sillä että on kiusannut muita ja syyttää minua pätemisen tarpeesta, voi hemmetti sentään ja hahhah! Kerropas meillekin mikä on sen pajan nimi missä tuollaisia "esimiehiä" loikkii jos nyt ylipäänsä olet enää töissä siellä?"Vaikka minä olenkin pelkkä aloittelija linuxin kanssa joten suurempaa ja syvempää asiantuntemusta minulta ei löydy niin katson siltikin olevani täysin oikeutettu kommentoimaan väitteitäsi tästä kernelin kääntämisestä "
Eiköhän tässä tullutkin jo se oleellinen. Hah Rah kirjoitti:
"Vaikka minä olenkin pelkkä aloittelija linuxin kanssa joten suurempaa ja syvempää asiantuntemusta minulta ei löydy niin katson siltikin olevani täysin oikeutettu kommentoimaan väitteitäsi tästä kernelin kääntämisestä "
Eiköhän tässä tullutkin jo se oleellinen.Jos tällainen pelle kykenee siihen ohjeiden avulla niin herää kysymys että mikä mies on se joka siihen ei pysty ;D
Nyt mä alan kääntämään lämpöpumppulaitoksen logiikka-ohjelmaa ja lataan sen logiikka-moduliin, sekin on monimutkaisempaa kuin kernelin kääntäminen. Tosin se on windows-softaa.- kesken
exergy kirjoitti:
Jos tällainen pelle kykenee siihen ohjeiden avulla niin herää kysymys että mikä mies on se joka siihen ei pysty ;D
Nyt mä alan kääntämään lämpöpumppulaitoksen logiikka-ohjelmaa ja lataan sen logiikka-moduliin, sekin on monimutkaisempaa kuin kernelin kääntäminen. Tosin se on windows-softaa.Pari ruuvia vielä ja kohta rokkaa.
kesken kirjoitti:
Pari ruuvia vielä ja kohta rokkaa.
Taitaa olla ite petttynyt pro joka täällä vielä vastailee eri nikillä? Mitä se teidän firma tekee, arvatenkin teillä on 300 bajamajaa langattomassa verkossa, linukka siellä laskee pytyllä kävijöitä ja fiksuin skripti osaa erotella pienen ja ison hädän, laskutus menee sitten sen tyhjenyskertojen mukaan? Tosin laskutus on windows-pohjainen ohjelmisto kun sun palkkaamat gurut ei osanneet tehdä sellaista linuxilla. Vai oletko ite peräti sen tyhjennys-osaston ylipäällikkö?
Menee kyllä vähän turhankin vittumoiseksi tää mun sättäys, sori.
Mutta jos tuo reaktori tosiaan on jo tuossa vaiheessa niin voin tulla tsekkaamaan lauhdepuolen automaation ja sähköt ettei mene ylilämmöille ja kiehu kasaan koko hökötys.
Ei vaiskaan, lainaan tuosta linux-ukolta pätkän mikä hyvin selittää missä tässä oli koko ajan kysymys;
"Slackware 11:ssa 2.6 kerneli toimii hyvin ja kääntyy oletusasennuksella"
Jotta perkkeles miten se mies ei muka onnistu?
- Linux-ukko
Mitäs kädetön paskapääprovo? Slackware 11:ssa 2.6 kerneli toimii hyvin ja kääntyy oletusasennuksella. Mitä vittua tuut väittämään, että koko jakelu on rikki, kun et vaan itse osaa!
Siinä sulle kädettömälle vielä 1-2-3 ohjeet, että saat testata aivan itse.
2.6 kernelin asentaminen:
1. poista 2.4 kerneli:
removepkg /var/log/packages/kernel-2.4*
2. asenna 2.6 kerneli headerit asennus DVD:ltä
installpkg /mnt/cdrom/extra/linux-smp-2.6.17.13/*tgz
3. aja lilo
4. boottaa uudella kernelillä
2.6.x kernelin kääntäminen
1. Asenna lähdekoodi asennusDVD:ltä
cd /usr/src
tar xjvf /mnt/cdrom/extra/source/linux-2.6.17.13/linux-2.6.17.13.tar.bz2
2. ja sit konffaus & kääntäminen & asentaminen
make menuconfig
make && make modules && make install && make modules_install
Eikä tohon hommaan todellakaan mee kuin se puoli tuntia, kun tietää mitä tekee. Ja jos vieläki mietit miksi Slackissa edelleen tulee 2.4 kerneli oletuksena, nii kannattaa lukea ne ohjeet... - CentOS skulaa
Kokeile CentOSia, sehän on RedHatin kopio. Varmasti toimii.
- FF53kHJ4
Taas yksi vajakki häiriköi. On se kumma että mielisairaat jätetään heitteille ilman hoitoa meidän vaivoiksemme. Toivottavasti ei ole ympäristölleen vaarallinen.
- za2
FF53kHJ4 kirjoitti:
Taas yksi vajakki häiriköi. On se kumma että mielisairaat jätetään heitteille ilman hoitoa meidän vaivoiksemme. Toivottavasti ei ole ympäristölleen vaarallinen.
Päälle 6v. vanha ketju...
- FF53kHJ4
za2 kirjoitti:
Päälle 6v. vanha ketju...
Aivan. Ei normaali ihminen ala tällaisia ketjuja vetää esiin.
- Kuranel!
Onko oikeasti vielä 2007 käännelty noinkin paljon kerneleitä!? Ikään kuin oletuksena että "kyllähän tämän jokapoika joutuu tekemään"? Ajat ovat kyllä muuttuneet...
- 121
Maksullisesta käyttöjärjestelmästä tulee lähes ilmainen pitkän tuen ansiosta, tälläinen on esim. Windows 7.
- LAKKAA MAINOSTAMASTA
LAKKAA MAINOSTAMASTA WINDOWSIA TÄÄLLÄ! HÄIVY HETI TÄÄLTÄ ÄLÄKÄ TULE ENÄÄ TAKAISIN!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894130
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353211Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032323Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312188Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell901983Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511