ylhäältä takahampaastani tulee paha haju. Sieltä ien vetäytyny ylöspäin ja ienrajassa siis käsittääkseni reikää. Terkkarihammaslekuri katsoi sitä ja sanoi ettei mitään voi tehdä! Kuulemma niin vaikea paikka, tosi vaikea. Käski vaan pitää mahdollisimman puhtaana. Eli tässä nyt suu haisten odottelen että koko hammas mätänee? Oliko kyseessä ammattitaidoton terveyskeskushammaslääkäri? Mitä pitäisi tehdä? Eihän tää nyt käy ettei mitään. Olen 38v. mies
Miten on mahdollista?
4
1174
Vastaukset
- rekisteröitymätön
Lääkäri olisi kyllä tehnyt jotain, jos kyseessä olisi reikä. Ilmeisesti kyseessä on siis vain tulehtunut ien ja mahdollisesti syvä ientasku, joka kerää ruuantähteitä ja bakteereja ja siksi haisee. Tällaiset ovat kyllä otollisia paikkoja reikintymiselle, mutta jos reikää ei ole , niin ei asialle oikein mitään voi tehdä. Olemassaolevan reiän paikkaaminenkaan ei korjaisi ientaskua, joten sinne kertyisi edelleen hajua aiheuttavaa tavaraa.
Tällöin ainoa, jonka voi tehdä, on pitää paikka puhtaana - hanki tarpeeksi pieni harja tai erikoispuhdistusvehkeitä esim. apteekista - hammasväliharja, hammaslanka, hammastikut... Suuhuuhde, jolla purskutellaan voi myös auttaa pitämään hankalasti puhdistettavat paikat puhtaana.
Periaatteessa syvän ientaskun voisi kai korjata leikkauksella, mutta ehkä se lasketaan esteettiseksi kirurgiaksi? Hampaan poisto kokonaan voi olla myös ratkaisu - tällöin ainakin hankalanmuotoisen ikenen aiheuttama reikiintymisriski putoaa nollaan. - ****
Ammattitaidoton terveyskeskushammaslääkäri??saman koulutuksenhan kaikki hammaslääkärit ovat saaneet.
Mitenkäs ne hammasvälit, tuleeko niitä putsailtua? hammasväleihin pakkautuu ruokaa jokaisen ruokailun jälkeen eli lopulta välit on täynnä plakkia=bakteeripeitettä-->bakteerit haisevat.- eroosiomies
Siellä ienrajassa on sellanen kolo hampaassa... Sinne tietysti menee kaikki bakteerit. Ja sille ei voi sitten mukamas mitään tehdä kun on niin vaikeassa paikassa se kolo siellä hampaassa.
- furkaleesio
eroosiomies kirjoitti:
Siellä ienrajassa on sellanen kolo hampaassa... Sinne tietysti menee kaikki bakteerit. Ja sille ei voi sitten mukamas mitään tehdä kun on niin vaikeassa paikassa se kolo siellä hampaassa.
Furkaatio on monijuuristen hampaiden haarautumiskohta. Sinulla on ilmeisesti ien vetäytynyt sen verran, että juurten välikohta on jo tullut esiin, tai on ainakin heti ikenen alla. Jos juurten väliin pääsee ientaskumittarilla kokeilemaan, kyseessä on ns. furkaatioleesio eli kolo juurten välissä. Tästä löytyy useampaa astetta, vaikeimmassa ientaskumittarin saa juurten välistä toiselle puolelle.
Joka tapauksessa näiden kolojen puhtaanapito on niin vaikeaa, että luukato tahtoo edetä hoidostakin huolimatta. Yleensä kuitenkin henkilöt, jotka ovat saaneet furkaleesion aikaiseksi harjaamalla, ovat varsin hyviä puhdistajia :)
Furkaleesioille on hoitokeinoja, mutta ne ovat aika aggressiivisia, joten valitettavasti usein lykätään hoitoa, jos varsinaista parodontiittia ei ole. Päämäränä on koloalueen saaminen puhdistettavaksi ja keinoja ovat juurihoito kolon laajentaminen tunneliksi niin, että hammasväliharja menee väliin tai juurihoito yhden tai useamman juuren poisto jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495729- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197