Siis harkitsemme vauvalleme kaksoiskansalaisuutta mutta en oikeen löydä tietoa mitä etuja ja haittoja asiasta voisi olla? Eli kertoisko joku kokemusta omaava. Lapsi on siis tyttö eli armeijaan ei ainakaan muualle joudu:o)Lähinnä kiinnostais ne mitä ongelmia siitä vois myöhemmin tulla??
Kaksoiskansalaisuuden edut ja haitat?
19
8260
Vastaukset
Enpä ole ikinä kuullut, että kaksoiskansalaisuudesta voisi mitään haittaa olla. Ehkäpä siitä voisi jotain sekaannusta aiheutua. Etuja tulee mieleen paljonkin, kuten vaikkapa matkustamisen ja asuinpaikan valinnan helppous.
Kunhan selvitätte, hyväksyykö molemmat maat kaksoiskansalaisuuden. Vaimoni mietti sitä, mutta esimerkiksi Japani ei moista hyväksy. Tosin se ei heidän viranomaisilleen välttämättä edes seliviäisi.- harkitaan..
Olen joskus kuullut että voisi olla vaikutusta sitten myöhemmällä iällä esim. eläkkeisiin? Pitääköhän paikkaansa? Kuulostaa hullulta ajatella sinne asti mutta en kuitenkaan halua ongelmia tulevan sen päätöksen suhteen missään vaiheessa. Niin olisi hyvä tietää... Mistähän tällaisia tietoja vois kysellä?
harkitaan.. kirjoitti:
Olen joskus kuullut että voisi olla vaikutusta sitten myöhemmällä iällä esim. eläkkeisiin? Pitääköhän paikkaansa? Kuulostaa hullulta ajatella sinne asti mutta en kuitenkaan halua ongelmia tulevan sen päätöksen suhteen missään vaiheessa. Niin olisi hyvä tietää... Mistähän tällaisia tietoja vois kysellä?
En ole tosin ikinä moisesta kuullut. Jos eläkettä maksetaan toisesta kuin asuinmaasta, on mahdollista, että sitä pyritään verottamaan molemmista paikoista. Tälläkään ei tosin pitäisi olla kansalaisuuden kanssa mitään tekemistä.
- että vaikuttaa
harkitaan.. kirjoitti:
Minulla ei ole kaksoiskansalaisuutta, joten en tiedä jos asia on toisin heille, tosin miksi olisi? Olin nimittäin töissä ulkomailla ja saan sitten joskus pienen eläkkeen myös sieltä... tai joku muu vastaava maksu... en tiedä kyllä käyttännöstä että miten toimii, mutta oikeus mulla olisi sitä saada siellä työlläoloajasta. Uskoisin siis, että riippuu missä maassa olet milloinkin töissä kuin siitä minkä maalainen olet. Voihan sitä silti jostain varmistaa...
- Kansalaisuudet
Kaksoiskansalaisuus tarkoittaa sitä, että henkilöllä on, jostain syystä tai monestakin syystä, kaksi kansalaisuutta. Kansalaisuudet ovat saman veroisia kuin yksöiskansalaisuudet, joten henkilöllä on hyödyt ja velvollisuudet kumpaankin maahan. Silloin kun henkilö on tai asuu maassa, jonka kansalainen hän on, hän ei käytä muuta kuin sen maan kansalaisuutta, näin on Suomessakin, eli toimii samojen lakien mukaan, kuin muutkin suomalaiset. Ja tilanteessa, kun on toisen kansalaisuutensa maassa toimii sen lakien mukaan.
Suomessa ei ole kaksoiskansalaisuusrekisteriä, koska maat eivät luovuta toisilleen tietoja kansalaisitaan.- Anonyymi
auttakaa
- Anonyymi
Nykyään passit voimassa 5 vuotta , jos on kahden maan passit kuten minulla niin eivät mene umpeen yhtaikaa , joten jos toinen käy vanhaksi niin toisella voi vielä matkustella :D
- Anonyymi
Omalla nyt neljävuotiaalla pojallani on Suomen ja erään toisen EU maan kaksoiskansalaisuus. Selvittelin aikanaan asiaa useammalta kantilta, enkä löytänyt mitään varsinaisesti negatiivisia seurauksia. Me hoidimme lapsen kansalaisuusasian käytännössä samalla, kun lapsi merkittiin isänsä kotimaan rekistereihin, hänen lapsekseen. Emme ole naimisissa ja halusimme, että kaikki esim. perimiseen liittyvät asiat ovat kunnossa molemmissa maissa (varmuuden vuoksi). Kaksoiskansalaisuus tuli tavallaan siinä sivussa, samalla papereiden täytöllä. Poikahan voi halutessaan luopua toisesta kansalaisuudesta, jos kokee aikanaan tarvetta siihen. Kaikkia mahdollisia muutoksia ei voi tietää etukäteen, mutta ainakaan tällä hetkellä tuohon ei liity mitään negatiivista. Tällä hetkellä pojalla on ainoastaan Suomen passi, hänet on kaikkiin rekistereihin merkitty asumaan Suomessa, eikä näitä tietoja voi muuttaa ilman molempien vanhempien valtuutusta. Tämä asia ainakin kannattaa sopia etukäteen yhdessä.
- Anonyymi
Jos on sivistysmaan kaksoiskansalaisuus on se etu.
Jos on kehitysmaan kaksoiskansalaisuus on se haitta- Anonyymi
Kyllä kehitysmaan kansalaisuudesta on apua ainakin yhdessä hyvinvointivaltiossa.
- Anonyymi
Asiasta on varmaan päätetty jo ja selvyys saatu? Ihan yleisesti jopa Google varmaan auttaa tässäkin asiassa suomi24:ää paremmin ja ajankohtaisemmin? Ja pääpointtina se että kyllä kai kaksoiskansalaisuudella on joku tietty etua tavoitteleva motiivi jo lähtökohtaisesti jos sitä ylipäätään harkitsee. Ja ei kaksoiskansalaisuus vapauta oleskelumaan velvollisuuksista kuten veronmaksusta. Passien uusimisia tulee tuplana josta lisäkuluja ja vaivaa, mutta saapa kai sitä vastaan äänestää useammin.
- Anonyymi
Läheltä kaksoiskansalaisperhettä seuranneena olen nähnyt ainakin sen, että kaksoiskanslaista saatetaan karsastaa tai häneltä voi olla suoraan kielletty työpaikat, joissa ollaan tekemisissä kansallisen turvallisuuden ja valtiosalaisuuksien kanssa. Suomessakin on puhuttu siitä, pitäisikö kaksoiskansalaisia estää pääsemästä armeijan tiedusteluun - armeijassa on asiantuntijatehtäviä esim. IT-hommissa myös asepalvelusta käymättömille naisille.
Tietysti pienen lapsen kohdalla ei voi tietää, kiinnostuuko hän joskus aikuisena jostain valtionhallinnon korkean tason töistä, mutta valintaa tehdessä on hyvä tiedostaa, että on ovia, jotka kaksoiskansalaisuuden myötä sulkeutuvat.- Anonyymi
Toisesta kansalaisuusesta voi aina myös luopua, jos se tuottaa myöhemmällä iällä jotain haittaa.
- Anonyymi
Kaksoiskansalainen voi asettua ehdolle presidentin vaaleihin molemmissa maissa.
Alle Presidentin tehtävän kansalaisuudesta ei ole mitään merkitystä. Kaikkia huuhaa töitä voi tehdä millä vaan passilla ja jopa ilman minkään maan kansalaisuutta.
Passia ei tarvita mihinkään muuhun.
Ainut syy hankkia toisen maan passi on asettua ehdolle presidentin vaaleihin.- Anonyymi
Lapselle kannattaa pienestä pitäen sanoa käy koulut ja pyri presidentiksi.
Millään muulla ei ole merkitystä kuin sillä että voi tehdä historiaa.
Muuttaa maailmaan paremmaksi.
Hukata voi elämänsä oravan pyörään tai voi tehdä asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapselle kannattaa pienestä pitäen sanoa käy koulut ja pyri presidentiksi.
Millään muulla ei ole merkitystä kuin sillä että voi tehdä historiaa.
Muuttaa maailmaan paremmaksi.
Hukata voi elämänsä oravan pyörään tai voi tehdä asioita.Sanoa ole parempi kuin maailman kovin presidentti.
Pitää tavoitella maailman paras Presidentti titteliä.
Olla maailman vaarallisin mies tai maailman vaikutusvaltaisin nainen.
Lisäksi yhdessä heistä tulee entistä vahvempia.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72083Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32693- 42661
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627