Lauluääni voimakkaaksi

Black_Dreams

Voisiko joku kertoa miten saa lauluäänen vahvemmaksi? Keuhkoista lähtee paljon ilmaa, mutta silloin kun se tulee suun kautta niin koko voimakas lauluääni muuttuu sössötykseksi ja hiljaiseksi. Neuvoja? Ja miten saan ns. s-vian pois? Se on haitannut jo pitkän aikaa laulamista ja s tulee aika oudosti muutenkin puheessa. Vinkkejä lauluäänen vahvistamiseksi sekä s-vian poissaamiseen. Kiitos jo etukäteen.

9

8231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prest

      Voimakas ääni ei synny siitä että suusta tulee paljon ilmaa tai sitä puhalletaan paineella.
      Äänen voimakkuus syntyy siitä, että ääni pääsee resonoimaan laulajan sisällä; rinnassa, kurkussa, suussa, nenässä, poskionteloissa...
      Kliseisen vertauksen mukaan kynttilän liekki ei saisi lepattaa suun edessä kun laulaa.

      Rentous on tärkeää, leuan avaaminen ja "haukotustunne" jne. Ja oikea hengitys = tuki. Minä en niitä osaa netissä opettaa, oikea opettaja laulutunnilla "lähitaisteluetäisyydellä" on oikea apu.

      Ja jos puhutaan kevyestä musiikista niin helpoin tapa voimakkaan äänen saamiseen on tietysti mikrofoni.

      Ässävikakin voidaan korjata. Siihen on paras apu sen alan koulutettu opettaja.

    • Kuorokillinen

      Keuhkosi voivat puhaltaa ilmaa vaikka kuinka. Ääni ei voimistu ellet osaa hyödyntää ilmaa oikealla tavalla. Nämä muutamat perusvinkit olen joskus oppinut, ja ne ovat toimineet hyvin kohdallani ja myös niiden kohdalla joita olen neuvonut:

      1. Suuntaa sisäänhengitys vatsan pohjaa kohti (hartiat eivät saa nousta eivätkä jännittyä)

      2. Jännitys reisiin ja vatsalihaksiin (ns. tuki). Mitä korkeampi sävel laulettavana, sitä vahvempi tuki. (Tämä auttaa säännöstelemään laulamiseen tarvittaman ilman).

      3. Vokaaleja laulaessa suu auki ja leuka alhaalla (korvanipukoiden ja leukaluun väliin pitäisi ilmestyä pieni kolo kun leuan asento on oikein. Kun leuka on alhaalla, kaikki pään resonanssikammiot ovat auki ja vahvistavat äänesi parhaalla mahdollisella tavalla (ajattele esim. akustisen kitaran onttoa kaikukoppaa)

      4. Kielen tulee olla mahdollisiman edessä vokaaleja laulaessa jotta kurkunpää olisi mahdollisimman avoin.

      Harjoittele laulamaan eri vokaaleja pitäen leuan ja kielen samassa asennossa vokaaleja vaihtaessa. Vain huulet muuttavat asentoaan vokaalista riippuen. Tämä tuntuu alussa oudolta.
      Laita sitten vokaaleiden väliin konsonantteja ja opi löytämään leuan ja kielen oikea vokaaliasento automaattisesti kun konsonantti vaihtuu vokaaliin.

      Älä unohda tukea. Kokeile myös muutta äänen korkeutta ja jännitä vatsa ja reisilihaksia sen mukaan kuinka korkeaa säveltä laulat. (Mitä korkeampi sävel, sitä suurempi jännitys. Myös se millä voimakkuudella haluat laulaa, ohjaa tuen käyttöä. Matala sävel kovaa vaatii minimaalisen tuen, korkea sävel hiljaa vaatii maksimaalisen tuen).

      Älä koskaan jännitä leukaa tai hartioita jos eteesi tulee sävel joka on mielestäsi liian korkea äänellesi (tämä on ikävä kyllä yleensä refleksimäinen liike joka on treenattava pois). Opettele sen sijaan kohdistamaan tarvittava jännitys tukilihaksiin ja "aukaise päätä" ja rentouta hartioita vielä enemmän jos mahdollista.

      Ajattele sitten vielä äänesi suuntautuvan suoraan suusta ulos ja varo nasaalisuutta (nenä-ääntä) ja pidä huoli että ääni ei jää myllertämään päässäsi kuin jollain mattisalmisella...

      Tämän tekniikan oppiminen on vähän kuin opettelisi kävelemään uusiksi, eikä sitä varmaankaan näin kirjoitettujen ohjeiden perusteella kunnolla opi (kannattaa hakeutua hyvän laulupedagogin oppiin) mutta se on kuitenkin sovelias lähes kaikkien musiikkityylien laulamiseen. Vain oma tyylitajusi asettaa rajat.

      • prest

        Harvinaisen hyvin selitetty!


      • suosittelen

        että peilin edessä laulaminen auttaa huomaamaan mahdollisia jännityksiä (hartioiden nousu, leuan jännitys, kurkunpää ym.)


    • vikariat

      Oletko koskaan kokeillut laulaa pahvi tms. töttörön läpi. Ääni kuulostaa kummasti isommalta.

      Koskapa tötteröitä ei juuri lavalla käytetä, viiin kannattaa opetella klassiusta laulamista. Kun kurkunpää pysyy alhaalla, leuka aukeaa yms. niin se töttörö syntyy päässäsi...

    • tyttö joka tiesi kaiken

      Tuota sinun s-vikaasi, minulla on muutama vinkki. 1. aloita ensin heloppa sanalla jossa on s, vaikka sipuli ja toista sitä mahdollisimman selvästi. Keksi myös muita sanoja. Kun alat huomaamaan eron ota vaikka sana sossu sano se hitaasti aj selvästi. Jos ei eroa näy, niin mene puheterapeutille. Mutta voiko ola että s-vikasi on oikea ongelma, vai onko kyseessä rakko? vai onko s-viak ollut mukana elämässäsi koko ikäsi.

      • MiSET

        Usein lapsena/nuorena yritämme olla hienoja puheessakin ja se ässä siinä rupeaa sihisemään, muka hienosti. Minun opettajani opetti minua -60 luvulla, että nosta kielen kärki ylöspäin sanoessasi ässän. Näin minä sen opin oikein.
        Äänen vahvuuteen sanon vain, että etsi itsellesi laulunopettaja. Kyllä se kannattaa. Liity kuoroon ja nauti laulamisesta.


      • tosi sikko

        minulla on varmaan huumorissa vikaa kun tämä ketju naurattaa


    • victoriaa

      Harmoninen laulu ja resonanssiterapia. victoriankoulu.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe