Voiko katalysaattorin

poistaa?

tai tietysti voi mutta meneekö sitten katsastuksesta läpi? Turhaa tehonhukkaa tuo katti vaan tekee.

Kyseessä on bensa-auto vm. 2001 mutta onko dieseleissä sitten eri asia?

18

5208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cosa

      Itellä ei oo kattia paikoillaan kuin leimalla. Turhaa sitä saastepönttöä siellä kuluttaa... Eikä siinä muuta vaivaa ole kuin joka vuosi pistää paikalleen ja ottaa taas pois, korvausputki siihen tilalle on tietty myös tehtävä.

      • Downpaippi

        myös tuolla korvien välissä...


      • oli...??
        Downpaippi kirjoitti:

        myös tuolla korvien välissä...

        Ja mikähän tässä nyt sinun persettäsi kaivaa??


    • läpi

      Katin toiminta näkyy myös päästöarvoissa ja niistä lasketuissa arvoissa, mikäli yrität tarjota siellä vain pelkkiä kuoria, eli hylsy tulee.

    • myöhäjunassa?

      tottakai katti pois ja EGR-tenttilli tukkoon ainakin dieseleissä.

    • tyhjentää

      sisuskalut pois ja jättää kuoret. Sitten sulla on katti paikoillaan mutta ei sen haittoja.

      • sisuskalut

        "sisuskalut pois ja jättää kuoret."

        Haitta saadaan kokonaan hävitettyä poistamalla tuollaisen auton kuljettajan sisuskalut. Rikollisia ei tarvita enää yhtään enempää.


      • tarkoitat?
        sisuskalut kirjoitti:

        "sisuskalut pois ja jättää kuoret."

        Haitta saadaan kokonaan hävitettyä poistamalla tuollaisen auton kuljettajan sisuskalut. Rikollisia ei tarvita enää yhtään enempää.

        kyllä taitaa auto saastuttaa kylmänä enemmän katalysaattorin kanssa kuin ilman. Lisäksi polttoaineen kulutus kasvaa katalysaattorin kanssa.

        Turhia kapistuksia en ainakaan minä pidä.


      • moottorinohjaimeen
        tarkoitat? kirjoitti:

        kyllä taitaa auto saastuttaa kylmänä enemmän katalysaattorin kanssa kuin ilman. Lisäksi polttoaineen kulutus kasvaa katalysaattorin kanssa.

        Turhia kapistuksia en ainakaan minä pidä.

        Luuletko tosiaan, että moottorinohjain tietää, että katti on poistettu putkesta ja sen takia alkaa käyttää konetta laihemmalla seoksella? Ei taida perusautotekniikka olla sinun lajisi.


      • urheilun kannalta
        tarkoitat? kirjoitti:

        kyllä taitaa auto saastuttaa kylmänä enemmän katalysaattorin kanssa kuin ilman. Lisäksi polttoaineen kulutus kasvaa katalysaattorin kanssa.

        Turhia kapistuksia en ainakaan minä pidä.

        Ai jaa, eli katalysaattori on laitettu pakoputkeen muuten vaan. No ainakin omassa kinnerissä kyseinen kapistus on roikkunut jo kohta 17 vuotta ja katsastuksessa on ollut aina mukavaa. Päästöt alittavat jopa Euro4-normit.

        Autosta kannattaa toki riisua pois kaikki tarpeeton painolasti. Istuimet, lasit, lokasuojat, konepelti, valaisimet ym. täysin turhat kilkkeet.


      • lajini
        moottorinohjaimeen kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että moottorinohjain tietää, että katti on poistettu putkesta ja sen takia alkaa käyttää konetta laihemmalla seoksella? Ei taida perusautotekniikka olla sinun lajisi.

        pakovastus pienee kun katalysaattori poistetaan. Tehon ja polttoaineenkulutuksen hyöty on on noin 3-5 %.


      • kärjistä
        urheilun kannalta kirjoitti:

        Ai jaa, eli katalysaattori on laitettu pakoputkeen muuten vaan. No ainakin omassa kinnerissä kyseinen kapistus on roikkunut jo kohta 17 vuotta ja katsastuksessa on ollut aina mukavaa. Päästöt alittavat jopa Euro4-normit.

        Autosta kannattaa toki riisua pois kaikki tarpeeton painolasti. Istuimet, lasit, lokasuojat, konepelti, valaisimet ym. täysin turhat kilkkeet.

        niin on katsastusmies kehunut kovasti minunkin autoni päästöjä.

        Mielestäni tehoja hukkaava katti on tarpeeton. Tehoja syövä ilmastointi on sensijaan tarpeellinen.


      • lisäksi
        moottorinohjaimeen kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että moottorinohjain tietää, että katti on poistettu putkesta ja sen takia alkaa käyttää konetta laihemmalla seoksella? Ei taida perusautotekniikka olla sinun lajisi.

        kyllähän se moottori käy laihemmalla kun ei enää tarvitse voittaa katin pakovastusta.


      • katit pois
        kärjistä kirjoitti:

        niin on katsastusmies kehunut kovasti minunkin autoni päästöjä.

        Mielestäni tehoja hukkaava katti on tarpeeton. Tehoja syövä ilmastointi on sensijaan tarpeellinen.

        Sinun kannattaisi alkaa ajamaan asiaasi. Jos kaikista maailman miljoonista autoista saataisiin katalysaattorit pois, niin polttoaineen ja sitä kautta öljyn kulutus tippuisi dramaattisesti.

        Se on ekoteko, kun poistaa katalysaattorin tukkimasta moottorin menohaluja. Miten äänenvaimentimien kanssa kannattaa menetellä?


      • se tippuisi
        katit pois kirjoitti:

        Sinun kannattaisi alkaa ajamaan asiaasi. Jos kaikista maailman miljoonista autoista saataisiin katalysaattorit pois, niin polttoaineen ja sitä kautta öljyn kulutus tippuisi dramaattisesti.

        Se on ekoteko, kun poistaa katalysaattorin tukkimasta moottorin menohaluja. Miten äänenvaimentimien kanssa kannattaa menetellä?

        polttoaineenkulutus. Kyllähän katti jonkin verran poistaa saasteita mutta aika pientä se on.

        Mitäs äänenvaimentimista? Niille en ole tehnyt mitään. Niiden vastus on pieni ja on mukava kun auto on hiljainen.


      • "pientä"
        se tippuisi kirjoitti:

        polttoaineenkulutus. Kyllähän katti jonkin verran poistaa saasteita mutta aika pientä se on.

        Mitäs äänenvaimentimista? Niille en ole tehnyt mitään. Niiden vastus on pieni ja on mukava kun auto on hiljainen.

        Kolmitoimikatti vähentää häkä-, hiilivety- ja typenoksidipäästöjä yli 90%. Onko se sitten pientä?

        Eli katalysaattorilla varustettu auto on yli 10 kertaa "puhtaampi" kuin ilman sitä oleva.

        Mikäli auton rekisteriotteeseen on merkitty katalysaattori, niin sitä ei saa autosta poistaa. Jos sen poistaa, niin tällöin syyllisyy rikokseen, josta on rangaistava ankarimman mukaan. Sopiva rangaistus suunnitelmallisesta ympäristörikoksesta olisi tässä tapauksessa mielestäni elinikäinen ajokielto ja auton hallussapito-oikeuden menettäminen.


      • ei näy
        "pientä" kirjoitti:

        Kolmitoimikatti vähentää häkä-, hiilivety- ja typenoksidipäästöjä yli 90%. Onko se sitten pientä?

        Eli katalysaattorilla varustettu auto on yli 10 kertaa "puhtaampi" kuin ilman sitä oleva.

        Mikäli auton rekisteriotteeseen on merkitty katalysaattori, niin sitä ei saa autosta poistaa. Jos sen poistaa, niin tällöin syyllisyy rikokseen, josta on rangaistava ankarimman mukaan. Sopiva rangaistus suunnitelmallisesta ympäristörikoksesta olisi tässä tapauksessa mielestäni elinikäinen ajokielto ja auton hallussapito-oikeuden menettäminen.

        kuitenkaan mittareissa juurikaan. Katit ovat nysväreitä varten. Mielestäni sopiva palkinto katittoman auton omistajalle olisi elinikäinen lupa ajaa ylinopeutta. No minä ajan lähes aina muutenkin.

        Eipä lue rekisteriotteessa katalysaattoria vaan lukee vähäpäästöinen. Ja sitähän autoni on.

        Asiasta on tehty monenlaisia tutkimuksia. Erään tutkimuksen mukaan jos otetaan huomioon katalysaattorin valmistaminen, kylmäpäästöt ja suurentunut polttoaineen kulutus katalysaattorit lisäävät päästöjä!


      • sitroen.
        ei näy kirjoitti:

        kuitenkaan mittareissa juurikaan. Katit ovat nysväreitä varten. Mielestäni sopiva palkinto katittoman auton omistajalle olisi elinikäinen lupa ajaa ylinopeutta. No minä ajan lähes aina muutenkin.

        Eipä lue rekisteriotteessa katalysaattoria vaan lukee vähäpäästöinen. Ja sitähän autoni on.

        Asiasta on tehty monenlaisia tutkimuksia. Erään tutkimuksen mukaan jos otetaan huomioon katalysaattorin valmistaminen, kylmäpäästöt ja suurentunut polttoaineen kulutus katalysaattorit lisäävät päästöjä!

        katalysaattorit lisäävät päästöjä.
        Kulutusta ne lisäävät 8-18 % ja kun kaikki kulutus muuttuu päästöiksi, myös päästöt lisääntyvät katalysaattorien takian samat 8-18 %.
        Koko katalysaattoripakko oli vain öljyntuottajien juoni, joka meni kirkkaasti läpi asiasta mitään tietämättömien poliitikkojen avulla. Tästä vain ei haluta keskustella julkisesti - syyt voit arvata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4403
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3232
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2621
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2066
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1502
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1386
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1019
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      970
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      882
    Aihe