Esivalta: Room. 13:1-7

Laitan tämän oman otsikon alle toisesta ketjusta, jossa eräs kirjoittaja toteaa:
"Minä, joka olen kaiken perustanut Jeesukseen, eli rakkaudenlaille jo kauan ja ollut onnellinen ja vapaa, olen nyt uuden asian edessä ja toivon, että mahdollisimman moni miettii kanssamme tätä asiaa".
--
Roomalaiskirje 13
1 Jokainen olkoon esivallalle, jolla valta on, alamainen; sillä ei esivalta ole muutoin kuin Jumalalta: ne vallat, jotka ovat, Jumalalta ne säädetyt ovat.
2 Sentähden jokainen, joka itsensä esivaltaa vastaan asettaa, se on Jumalan säätyä vastaan; mutta ne, jotka vastaan ovat, saavat tuomion päällensä.
3 Sillä ne, jotka vallan päällä ovat, ei ole hyvintekiöille, vaan pahoille pelvoksi. Ellet tahdo esivaltaa peljätä, niin tee hyvää, ja sinä saat häneltä kiitoksen.
4 Sillä hän on Jumalan palvelia sinun hyväkses. Vaan jos sinä pahaa teet, niin pelkää; sillä ei hän miekkaa hukkaan kanna; sillä hän on Jumalan palvelia ja kostaja sille rangaistukseksi, joka pahaa tekee.
5 Sentähden tulee alamainen olla, ei ainoastaan vihan tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6 Sillä sentähden te myös veron maksatte; sillä he ovat Jumalan palveliat, joiden senkaltaisista tulee lukua pitää.
7 Niin antakaat siis kaikille, mitä te velvolliset olette: sille vero, jolle vero tulee; sille tulli, jolle tulli tulee; sille pelko, jolle pelko tulee; sille kunnia, jolle kunnia tulee.
---
Pohtikaamme siis yhdessä tätä asiaa!
Mitä tarkoittaa esivalta (j.1)?
Miksi esivalta kantaa miekkaa (j.4)? Mitä miekka pitää sisällään tänä päivänä?
Milloin esivalta on oikeutettu käyttämään miekkaa?

50

1170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velvoittaa esivaltaa

Jumalan velvoitus velvoittaa esivaltaa pitämään järjestystä ja että lakeja noudatetaan ja turvaamaan Jumalan asettamat rajat. Siksi esivalta käyttää miekkaa - näin on aina ollut vanhan testamentin ajoista saakka - kuten voimme Raamatusta lukemattomien eri kertomusten kautta todeta.

• "Jumalan velvoitus velvoittaa esivaltaa pitämään järjestystä".
        ---
        "Menneiltä polvilta saamamme kallis perintö on myös vapauteen perustuva yhteiskuntajärjestyksemme.
        Jumalan sana on vuosisatojen kuluessa opettanut kansaamme kunnioittamaan järjestystä, oikeutta ja jokaisen ihmisen koskemattomuutta sekä vastustamaan sekasortoa ja väkivaltaa.

Kansamme käsitys vapaudesta ja oikeudesta on saanut ilmauksensa laissa.
        Oikeusjärjestyksen ylläpitämisen jumala on antanut valtion tehtäväksi" (Katekismus).
        ---
        Valitettavasti luopumusta on tässäkin mielessä paljon.
        Jeesus sanookin lopunajoista opettaessaan:
        "Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkau" (Matt. 24:12).

• tämä...
        Tapio522 kirjoitti:

"Jumalan velvoitus velvoittaa esivaltaa pitämään järjestystä".
        ---
        "Menneiltä polvilta saamamme kallis perintö on myös vapauteen perustuva yhteiskuntajärjestyksemme.
        Jumalan sana on vuosisatojen kuluessa opettanut kansaamme kunnioittamaan järjestystä, oikeutta ja jokaisen ihmisen koskemattomuutta sekä vastustamaan sekasortoa ja väkivaltaa.

Kansamme käsitys vapaudesta ja oikeudesta on saanut ilmauksensa laissa.
        Oikeusjärjestyksen ylläpitämisen jumala on antanut valtion tehtäväksi" (Katekismus).
        ---
        Valitettavasti luopumusta on tässäkin mielessä paljon.
        Jeesus sanookin lopunajoista opettaessaan:
        "Kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkau" (Matt. 24:12).

sitä, että jos vaikka sota tulee, täytyy jokaisen olla valmiita puolustamaan maata, vaikka joutuisikin mahdollisesti tappamaan vihollisia. Eikö viholliset olekkaan lähimäisiä?

• tämä... kirjoitti:

sitä, että jos vaikka sota tulee, täytyy jokaisen olla valmiita puolustamaan maata, vaikka joutuisikin mahdollisesti tappamaan vihollisia. Eikö viholliset olekkaan lähimäisiä?

Eikö viholliset olekkaan lähimmäisiä?
        ---
        Antaisitko vihollisesi tehdä itsellesi/läheisellesi mitä tahansa ilman, että puollustaudut?

• tässä...
        Tapio522 kirjoitti:

Eikö viholliset olekkaan lähimmäisiä?
        ---
        Antaisitko vihollisesi tehdä itsellesi/läheisellesi mitä tahansa ilman, että puollustaudut?

joutuu miettimään. Jeesus ei opeta muuta, kuin anteeksi antoa ja posken kääntämistä ja niin pitkälle, että jopa hengen menetykseen asti.

Vai opettaako sittenkin?
        Eikö Hän kiellä tekemästä pahalle vastarintaa?

Vaikea ja uusi asia, jota todella on mietittävä.

• tässä... kirjoitti:

joutuu miettimään. Jeesus ei opeta muuta, kuin anteeksi antoa ja posken kääntämistä ja niin pitkälle, että jopa hengen menetykseen asti.

Vai opettaako sittenkin?
        Eikö Hän kiellä tekemästä pahalle vastarintaa?

Vaikea ja uusi asia, jota todella on mietittävä.

Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
        Miten Jeesus suhtautui esivaltaan ja roomalaiseen sotaväkeen?

Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon: "En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa" (Matt.8:5-13).
        Jeesus ei millään tavoin arvostellut häntä hänen sotilaan ammatistaan.

Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli "hurskas mies".
        Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
        Paavali jopa ottaa esimerkin sodassa palvelemisesta:
        "Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut" (2.Tim. 2:4.

Ei kannata tulla "hengellisemmäksi", kuin mitä Raamattu on.

• Järvenneito.
        Tapio522 kirjoitti:

Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.

Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon: "En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa" (Matt.8:5-13).

Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli "hurskas mies".
        Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
        "Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut" (2.Tim. 2:4.

älä tapa käsky ikäänkuin joustava käsite?

• Järvenneito.
        Tapio522 kirjoitti:

2.Tim. 2:4, ei siinä sotatoimia sinänsä puolusteta, sanonta on vertauskuvallinen.

Samoin Matt.8:8-9:
        "Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan SANO AINOASTAAN SANA, niin minun palvelijani paranee."
        "Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja
        minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."

Vertauskuvallinen konteksti ilmenee kun koko sisältö otetaan huomioon. Onko oikein käyttää tuotakaan Raamatun kohtaa sotatoimien puolustuksena? Kuvataan sitä millainen on Usko, joka ei epäile.

Missään kohti Jeesus EI puolusta sotatoimia, vai väitätkö toisin?

• tulla hengellisemmäksi
        Tapio522 kirjoitti:

kuin Sana edellyttää, vaan aivan rakkauden ja sovun hegessä mietin näitä tärkeitä asioita.

Minut on pelastanut mielipahalta se, että olen todella sydämestäni luottanut Jeesuksen opetuksiin ja olen aina valmis antamaan ja pyytämään anteeksi ja yhä harvemmin lankean edes ajatuksissani huonoa ajattelemaan lähimäisistäni.

Tämä asia on todella aivan uusi, siinä mielessä, että Suomi on elänyt rauhan aikaa, eikä ole tarvinnut tosisaan miettiä, mitä sodan syttyessä tekisi, eli mikä Jumalan tahto sillon olisi tässä asiassa.
        Älä tapa käskyä ei voi ohittaa.

• tulla hengellisemmäksi kirjoitti:

kuin Sana edellyttää, vaan aivan rakkauden ja sovun hegessä mietin näitä tärkeitä asioita.

Minut on pelastanut mielipahalta se, että olen todella sydämestäni luottanut Jeesuksen opetuksiin ja olen aina valmis antamaan ja pyytämään anteeksi ja yhä harvemmin lankean edes ajatuksissani huonoa ajattelemaan lähimäisistäni.

Tämä asia on todella aivan uusi, siinä mielessä, että Suomi on elänyt rauhan aikaa, eikä ole tarvinnut tosisaan miettiä, mitä sodan syttyessä tekisi, eli mikä Jumalan tahto sillon olisi tässä asiassa.
        Älä tapa käskyä ei voi ohittaa.

Tuolla "hengellistämisellä" tarkoitin meitä kaikkia.
        ---
        Itsekkin olen syntynyt rauhan aikana, joten en käytännössä ole kohdannut sodan kauhuja.
        Harvapa sotaa toivoo.
        Ja tappaminenkin olisi hyvin vastenmielistä. Mutta onko meillä sodassa, kun meitä vastaan hyökätään, muita vaihtoehtoja: Puollustaa itseämme ja läheisiämme tai tulla itse tapetuksi.

Olen lukenut jostain, että "älä tapa"-käsky voitaisiin kääntää myös "älä tee murhaa".
        Oikeuskäytännössäkin erotellaan nämä kaksi käsitettä.
        Murha on harkittu teko, josta saa suuremman rangaistuksen.
        Eikö jossain tapauksessa taposta saa vapauttavan tuomion, jos se on tehty itsepuollustukseksi?

• Järvenneito. kirjoitti:

2.Tim. 2:4, ei siinä sotatoimia sinänsä puolusteta, sanonta on vertauskuvallinen.

Samoin Matt.8:8-9:
        "Mutta sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan SANO AINOASTAAN SANA, niin minun palvelijani paranee."
        "Sillä minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja
        minulla on sotamiehiä käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja hän tekee."

Vertauskuvallinen konteksti ilmenee kun koko sisältö otetaan huomioon. Onko oikein käyttää tuotakaan Raamatun kohtaa sotatoimien puolustuksena? Kuvataan sitä millainen on Usko, joka ei epäile.

Missään kohti Jeesus EI puolusta sotatoimia, vai väitätkö toisin?

Järvenneito: "Missään kohti Jeesus EI puolusta sotatoimia, vai väitätkö toisin"?
        ---
        Missään kohden Jeesus eikä Uusi Testamentti myöskään kiellä asepalvelusta!

• älä tapa
        Tapio522 kirjoitti:

Tuolla "hengellistämisellä" tarkoitin meitä kaikkia.
        ---
        Itsekkin olen syntynyt rauhan aikana, joten en käytännössä ole kohdannut sodan kauhuja.
        Harvapa sotaa toivoo.
        Ja tappaminenkin olisi hyvin vastenmielistä. Mutta onko meillä sodassa, kun meitä vastaan hyökätään, muita vaihtoehtoja: Puollustaa itseämme ja läheisiämme tai tulla itse tapetuksi.

Olen lukenut jostain, että "älä tapa"-käsky voitaisiin kääntää myös "älä tee murhaa".
        Oikeuskäytännössäkin erotellaan nämä kaksi käsitettä.
        Murha on harkittu teko, josta saa suuremman rangaistuksen.
        Eikö jossain tapauksessa taposta saa vapauttavan tuomion, jos se on tehty itsepuollustukseksi?

käsky on tehostettu niin, että jos ajattelee lähimäisestä pahaa, niin on tappaja ja jos sanoo häntä hulluksi, niin ansaitsee helvetin tulen.

Olemme tavallaan nyt kovan paikan edessä, sillä toisaalta mietityttää, että jos vihollinen tulee vaikka omaa perhettä tappamaan, niin jäädäkkö kääntämään poskeaan, vai lähdemmekö jotenkin ajattelemaan aivan väärältä pohjalta.
        Onko kysymyksessä mahdollisesti uskon puute, sillä pitäisikö meidän kyetä uskomaan, että Jumala suojaa omansa sodan keskelläkin, eikä salli omansa joutua tilanteisiin, jossa joutuisi tappamaan jonkun itseään tai lähimäistään suojellakseen.

Pidän tätä hyvin vaikeana asiana ja vain Jumala voi tämän meille kirkastaa, sillä ihmisinä olemme niin vajaita, että emme näin suurta kysymystä taida osata ratkaista.

Kirkastaako Jumala tälläiset kysymykset vasta tilanteessa, jossa valinta on tehtävä.

• saivartelijoita
        älä tapa kirjoitti:

käsky on tehostettu niin, että jos ajattelee lähimäisestä pahaa, niin on tappaja ja jos sanoo häntä hulluksi, niin ansaitsee helvetin tulen.

Olemme tavallaan nyt kovan paikan edessä, sillä toisaalta mietityttää, että jos vihollinen tulee vaikka omaa perhettä tappamaan, niin jäädäkkö kääntämään poskeaan, vai lähdemmekö jotenkin ajattelemaan aivan väärältä pohjalta.
        Onko kysymyksessä mahdollisesti uskon puute, sillä pitäisikö meidän kyetä uskomaan, että Jumala suojaa omansa sodan keskelläkin, eikä salli omansa joutua tilanteisiin, jossa joutuisi tappamaan jonkun itseään tai lähimäistään suojellakseen.

Pidän tätä hyvin vaikeana asiana ja vain Jumala voi tämän meille kirkastaa, sillä ihmisinä olemme niin vajaita, että emme näin suurta kysymystä taida osata ratkaista.

Kirkastaako Jumala tälläiset kysymykset vasta tilanteessa, jossa valinta on tehtävä.

Mitä Johannes Kastaja sanoi sotilaille?
        Kielsikö toimimasta sotilaana? Ei.

Kaikki valta, myös armeija, on Jumalalta.
        Kristitty voi hyvällä omallatunnolla toimia sotilaana ja poliisina.

Esivallan miekkaa voi siis kantaa kristitty hyvällä omallatunnolla.

• esivaltana
        saivartelijoita kirjoitti:

toimia, mutta voiko uskovainen TAPPAA, jos joutuu tilanteeseen, jossa on kyseessä oma tai vastustajan henki, tai jos joutuu tilanteeseen, että joku tulee tappamaan perheen jäsenia, tai jos joutuu tilanteeseen jossa.....

Vai onko mahdollista saada Jumalalta niin suuri suojelus, että ei kertakaikkiaan joudu noihin tilanteisiin, jos koko sydämestään uskoo.

• Järvenneito.
        Tapio522 kirjoitti:

Järvenneito: "Missään kohti Jeesus EI puolusta sotatoimia, vai väitätkö toisin"?
        ---
        Missään kohden Jeesus eikä Uusi Testamentti myöskään kiellä asepalvelusta!

ja pohdit millainen Jeesus on. Uskotko, että Hän olisi taistellut armeijassa keihäät ojossa suojellakseen esim. itseään tai läheisiään? Sellainenko sinun jeesuksesi on?

• ML213
        Järvenneito. kirjoitti:

ja pohdit millainen Jeesus on. Uskotko, että Hän olisi taistellut armeijassa keihäät ojossa suojellakseen esim. itseään tai läheisiään? Sellainenko sinun jeesuksesi on?

Niin, suurin ongelmallisuus mielikuvaeroissa on kun toinen uskoo Jeesukseen ja toinen ei.Raamatustahan voi sorvata aivan mieleisensä uskon ja Jumalan kuvan.
        Jokainen olemme yhtämieltä siitä, ettei Jeesus lausunut suullaan yhtään sanaa tai rakentanut yhtään mielikuvaa, mikä tukisi lähimmäisen tappamista.Ei edes vaikeissa tilanteissa.

Itse olen Jeesukseen uskova ja siten en hyväksy tappamista missään muodossa.En raskauden keskytystä, enkä sodassa tappamista.Lähimmäisen rakastaminenkin torjuu tappamisen.Lisäksi rauhaan pyrkiminen kaikkien kanssa, ei mahdollista tappamista.

Niin, kun Jumalaan uskominen/luottaminen loppuu, niin mielikuvat jatkuvat lihallisen ihmisen aktivoimana.Lihallinen ihminenhän on erittäin isänmaallinenkin sotaleikkeineen.

• Järvenneito.
        ML213 kirjoitti:

Niin, suurin ongelmallisuus mielikuvaeroissa on kun toinen uskoo Jeesukseen ja toinen ei.Raamatustahan voi sorvata aivan mieleisensä uskon ja Jumalan kuvan.
        Jokainen olemme yhtämieltä siitä, ettei Jeesus lausunut suullaan yhtään sanaa tai rakentanut yhtään mielikuvaa, mikä tukisi lähimmäisen tappamista.Ei edes vaikeissa tilanteissa.

Itse olen Jeesukseen uskova ja siten en hyväksy tappamista missään muodossa.En raskauden keskytystä, enkä sodassa tappamista.Lähimmäisen rakastaminenkin torjuu tappamisen.Lisäksi rauhaan pyrkiminen kaikkien kanssa, ei mahdollista tappamista.

Niin, kun Jumalaan uskominen/luottaminen loppuu, niin mielikuvat jatkuvat lihallisen ihmisen aktivoimana.Lihallinen ihminenhän on erittäin isänmaallinenkin sotaleikkeineen.

ovat terveellä uskon pohjalla :) Kiitos hyvästä kommentista, todella ilo oli lukea viestisi.

• ML213 kirjoitti:

ML213: "Lisäksi rauhaan pyrkiminen kaikkien kanssa, ei mahdollista tappamista".
        ---
        Vieläkään en ole saanut selvää vastausta, miksi esivallan on lupa kantaa "miekkaa" Raamatun sanan mukaan(Room. 13:4)?
        Mitä esivalta "miekalla" tekee, jos sitä ei saa missään tilanteessa käyttää pahaa vastaan?
        Mikä on Raamatun ohjeistus mielestäsi tässä asiassa?

• saivartelijoita kirjoitti:

---
        Näin minäkin uskon!
        "Esivalta ei turhaan miekkaa kanna" (Room. 13:4).

Kaikki ei näytä ottavan tätä Raamatun Sanaa todesta, vaan ennemmin luottavat omiin tunteisiinsa ja järjenpäätelmiin.
        Turha on syyllistää sotilaita siitä, että he toimivat Sanan mukaan.

Järvenneito. Jos mietit ja pohdit millainen Jeesus on ...
        ---
        Sotilaan ammatti ei ollutkaan Jeesuksen kutsumus.

Sinultakin Järvenneito kysyn, mitä esivalta tekee miekalla, jota se ei Raamatun Sanan mukaan turhaan kanna (Room. 13:4)?
        Missä tilanteissa esivallalla on oikeus käyttää miekkaa?

• älä tapa kirjoitti:

"Olemme tavallaan nyt kovan paikan edessä, sillä toisaalta mietityttää, että jos vihollinen tulee vaikka omaa perhettä tappamaan, niin jäädäkkö kääntämään poskeaan, vai lähdemmekö jotenkin ajattelemaan aivan väärältä pohjalta".
        ---
        Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
        Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
        Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.

Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?

Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
        Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
        Mitä te ajattelette tästä?

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Vieläkään en ole saanut selvää vastausta, miksi esivallan on lupa kantaa "miekkaa" Raamatun sanan mukaan(Room. 13:4)?
        Mitä esivalta "miekalla" tekee, jos sitä ei saa missään tilanteessa käyttää pahaa vastaan?

----------
        Harmittaa kun et kykyne hahmottamaan asiaa kokonaisuutena.Esivalta ja Jumalan seurakunta toimivat eriarvomaailmassa.Esivalta on tappanut uskoviakin ihmisiä jne..

Saksankin esivalta oli Jumalan sallima/säätämys.Sinä Tapio olisit toiminut samoin, vai kuinka.Saksahan puolustautui loppupuolella eli oli ne kuuluisaksi korotetut puolustusvoimat, joiden on lupa tappaa.

Jos et kykene havinnoimaan tätä asiaa, niin minun kykyni ei riitä selkeämpään tiedostamiseen.Suurempi ongelma voi olla minun puolella.
        Jos olisit irti Luterilaisuudesta ja uudestisyntynein silmin katselisit maailmaa ja Jumalan seurakuntaa ja miten ne eroavatkaan toisistaan, niin tämäkin asia olisi selkeä ja helposti hahmotettavissa.

Koita painottaa maailman ja Jeesuksen ohjeistuksen/Raamatun eroavaisuuden havainnoimiseeen.Vaikaaa se on, koska maailma on Luterilaisuudessa sisäistetty seurakuntaan.Ei ole maailmallisia ihmisiä tapoineen ja uudestisyntyneitä ihmisiä tapoineen jotka muodostavat sen seurakunnan.Huomioippa miten lapsikaste ongelmoittaa kaiken.

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

---

Tapio.Kun aika suo, niin Tapio avaa Raamattusi rukoillen kohdasta Luuk.11:34...36

Koita selkeyttää mikä on tämä lamppu ja valo, joka valaisee ihmisen sydämen.Jos saat oikean valon lampuusi, niin näet selkeästi sydämesi tilan.Tämä on kaikille ihmisille erittäin tärkeä kokonaisuus.

Psykiatriassakin "tehdään töitä" tämän asian kanssa eli miten potilas näkisi itsensä totuudellisesti ja vapautuisi peloistaan tai kielteisistä asioiosta.

Tässähän ohjeistetaan ihmisen sydämen tutkimista mielikuvien kautta.Ihmisen sydämmestähän tulevat kaikki ajatukset ja käyttäytyminen.Siksi on kirjoitettu:

Yli kaiken varottavan varjele sydämmesi, sillä sieltä elämä lähtee.

Kaikki uskonteot, jos sydän on "puhdas" ja kielteiset teot, jos sydän on "likainen".

• miekka on
        Tapio522 kirjoitti:

---

Esivallan miekka on vallan tunnus!
        Samalla tavalla kuin saatanaa jumalanaan palvelevalla kristinuskolla on risti (murha-aseen tunnus) tunnuksena!

Joka miekkaan tarttuu se....

Murhaaja on aina saatanan asialla väärennetynkin raamatunin mukaan!

Jeesuskaan ei ollut kristitty ja Hänen seuraajatkin murhattiin kristinuskon ja Paavalin toimesta ja siten menetimme Jumalan ja Jeesuksen Sanan Raamatun joka oli Jeesuksen seuraajilla muisti tietoina. Nyt meillä on väärennetty raamattu johon on vaikea luottaa. Eihän kristinuskokaan luota sen yhdeksään (9) älä tapa käskyyn!!!

Jeesus ei ollut saatanaa jumalanaan palveleva! Tuon tiedon esiin saamiseksi omasta sielustaan on oltava rehellinen itselleen ja Hänelle!
        Valtakunnassa ei ole uskovaisia. Sinne kun pääsevät vain he jotka tietävät!

Matt. 12:30 Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Isän tahdon noudattamista on älä tapa käskyn noudattaminenkin!
        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21-23)

• just joo
        saivartelijoita kirjoitti:

Saatanallisuudella opetettuna voi kristitty miekkaansa kantaa... Sen kantamisen seurauksena on kristinusko tappanut ja tapattnut miljoonia, todennäköisesti satoja miljoonia joten herra saatanaa jumaloivien totuutta viljelet!

Raamatun yhdeksälle älä tapa käskylle ei ole muuta poikkeusta kuin Jumalan määräämänä!

Valitkaa totuus siltä pohjalta.

• ajattelen
        Tapio522 kirjoitti:

"Olemme tavallaan nyt kovan paikan edessä, sillä toisaalta mietityttää, että jos vihollinen tulee vaikka omaa perhettä tappamaan, niin jäädäkkö kääntämään poskeaan, vai lähdemmekö jotenkin ajattelemaan aivan väärältä pohjalta".
        ---
        Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
        Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
        Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.

Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?

Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
        Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
        Mitä te ajattelette tästä?

ja rukoilen vastausta. Kuitenkin sisimpääni on kirjoitettu, että Älä tapa ja siitä en yli pääse.

Nyt ajattelen, ainakin tällä hetkellä näin, että Jumala suojaa pienen laumansa sodan vaarojen keskelläkin, eli antaa kyvyn elää rakkauden laissa, eli ei johdata tilanteeseen, jossa uudesti syntynyt, joutuisi tappamaan, tai näkemään, miten lähimäinen tapetaan.

• pidä kantasi
        ajattelen kirjoitti:

ja rukoilen vastausta. Kuitenkin sisimpääni on kirjoitettu, että Älä tapa ja siitä en yli pääse.

Nyt ajattelen, ainakin tällä hetkellä näin, että Jumala suojaa pienen laumansa sodan vaarojen keskelläkin, eli antaa kyvyn elää rakkauden laissa, eli ei johdata tilanteeseen, jossa uudesti syntynyt, joutuisi tappamaan, tai näkemään, miten lähimäinen tapetaan.

Kenelläkään Jumalaa ja Jeesusta kunnoittavalla ei ole oikeutta asettaa itseensä Jumalan ja Jeesuksen tahdon yläpuolelle älä tapa käskynkään suhteen.
        Eli se, ne jotka ovat niin ovat tehneet ja tekevät osoittavat herrakseen herra saatanan jota jumalanaan palvelevat. Ja saatana palvelijoineen ei älä tapa käskyn Jumalan ja Jeesuksen tahtoa tunnusta ja sielullisesti turmeltuneet eivät sen merkitystä Jumalallisuuden merkitytä edes ymmärrä kuten täälläkin keskusteluissa selvyydellä tulee esiin.

Tärkeä tieto ymmärrettäväksi:
        Jumala, Kaikkiviisaana halusi suojella omiaan pahaa esivaltaa vastaan ja SENKIN VUOKSI PITI TAPPO JA TAPATTAMIS OIKEUDEN ITSELLÄÄN. Siitä Jumalan tahdon ymmärtämisestä löytyy esimerkkejä VT:ssä.
        Älä tapa käskyt (9 raamatussa) edelleen voimassa Jeesuksen vahvistamana ilman mitään erikois oikeuksia edes kristinuskollekkaan joka murhaajana ja murhauttajana on herrakseen, herra saatanan teoillaan osoittanut.

• Järvenneito.
        Tapio522 kirjoitti:

Järvenneito. Jos mietit ja pohdit millainen Jeesus on ...
        ---
        Sotilaan ammatti ei ollutkaan Jeesuksen kutsumus.

Sinultakin Järvenneito kysyn, mitä esivalta tekee miekalla, jota se ei Raamatun Sanan mukaan turhaan kanna (Room. 13:4)?
        Missä tilanteissa esivallalla on oikeus käyttää miekkaa?

Luin tuota Roomalaiskirjettä, ja näin asian selkeästi niin, että kirjeessä pyydetään, ettei Jeesuksen seuraajat asettuisi vastaan esim. kapinoimalla. Koska sen ajan ESIVALTA TAPPOI Jeesuksen seuraajia, ja vieläpä julmin keinoin, se varmasti tuotti joidenkin kesken levottomuutta. Ne ovat neuvoja ja kehoituksia miten toimia.

Mieti ketkä tuona aikana oli se esivalta. Mieti sitä, olisiko se voinut edes senkään takia olla kehoitus ryhtyä itse sotaväkeen. Vanhoja kirjoituksia lukiessa pitää kuitenkin nähdä ja ymmärtää myös se missä aikakaudessa elettiin, ja miksi neuvot annettiin.

Meidän ei tule nousta esivaltaa vastaan. Se on se maallisten ihmisten "turva". Meidän turvamme taas on Taivaallisissa.

• sama kuin
        Järvenneito. kirjoitti:

Luin tuota Roomalaiskirjettä, ja näin asian selkeästi niin, että kirjeessä pyydetään, ettei Jeesuksen seuraajat asettuisi vastaan esim. kapinoimalla. Koska sen ajan ESIVALTA TAPPOI Jeesuksen seuraajia, ja vieläpä julmin keinoin, se varmasti tuotti joidenkin kesken levottomuutta. Ne ovat neuvoja ja kehoituksia miten toimia.

Mieti ketkä tuona aikana oli se esivalta. Mieti sitä, olisiko se voinut edes senkään takia olla kehoitus ryhtyä itse sotaväkeen. Vanhoja kirjoituksia lukiessa pitää kuitenkin nähdä ja ymmärtää myös se missä aikakaudessa elettiin, ja miksi neuvot annettiin.

Meidän ei tule nousta esivaltaa vastaan. Se on se maallisten ihmisten "turva". Meidän turvamme taas on Taivaallisissa.

seurakunta?
        Kirkkolaitoshan on liittoutunut esivallan kanssa
        ja esim keskiajalla esivalta valvoi, että jokainen
        lapsi tulee kastetuksi. Ellei käynyt ehtoollisella
        tai kastattanut lastaan, niin esivalta rankaisi.

Jeesuksenkin aikana esivalta ja papit olivat liit-
        toutuneet keskenään.

• suomessa...
        sama kuin kirjoitti:

seurakunta?

toutuneet keskenään.

Suomessakin on edeleen niin että kirkko ja valtio toimii yhteistyössä...
        Tosin uskonvapaus laki takaa sen että saa uskoa vaikka pääpiruun jumalanaan =)

Vuoden 1918 tapahtumat osoittaa kuinka valtionkirkko tuki oikeistoa ja asettui siten murhaamaan omia punaisten puolella olevia uskovaisiakin. Jumalan ja Jeesuksen tahdon mukaan kirkko olisi ollut sovittelijana mutta kun herrana on herra saatana niin....
        Ja jotta tuoka ei olis ollut liian Jumalallista niin valtionkirkko ei huolinut punaisten uskovaisia veronmaksaja jäsenvainajia kirkon hautausmaihin...

Usein puhutaan haudan häpäisystä mutta koska vainajan tahdon noudattamista alkaa Suomen valtionkirkko noudattamaan? Suomessa on yksilön uskonvapautta loukattu monella tavalla uhreina jopa valtiomiehiä joita on häpäisty. Yksi esimerkki on Väinö Tanner, joka ei ollut edes kirkon jäsen ja nuoruudessaan hän mm. suomensi ateisten kirjallisuutta. Väinö Tanner oli sitä mieltä, että kirkkoa ei tule työväenliikkeen sääliä tai suosia ja hallituksensa opetusministeriksi hän nimitti kirkon vastustajan Julius Ailion. Väinö Tannerin kuoltua vainajan leski valtionkirkon taholta painostettiin hautaamaan Väinö Tanner kirkollisin menoin.
        Suomen valtion kirkolla on todella kummallinen jumalattomuus vainajien suhteen. Suomessa makaa kymmeniä tuhansia valtionkirkon uskovaisia kirkon jäseniä työväen talojen takapihoilla. Vainajia joita ei ole siunattu tai siirretty hautausmaihin vaikka hekin ovat kirkolliveronsa maksaneet. Vainajia; joita kirkko itse oli aktiivisesti tappamassa ja tapattamassa vuoden 1918 sisällissodassa jossa kirkko valitse valkoisten puolen ja samalla liittyi heihin jotka murhasivat kirkon omia jäseniä. Ilmeisesti kirkonmielestä Jumala ei hyväksy köyhiä uskovaisia taivaaseen vaan rikkaat ateistitkin ovat suositumpia!
        Suomen valtionkirkon toimia on mahdottomuus puolustella edes väärennetyllä raamatulla Jumalallisiksi sillä tuollaiset teot osoittavat selvää ja kiistatonta saatanan palvontaan.

• Järvenneito.
        sama kuin kirjoitti:

seurakunta?

toutuneet keskenään.

Mielenkiintoista. Hmm.. aloin miettimään nyt laajemmin tuota esivaltaa. Ajatuskulku voi olla rönsyilevää, mutta...

Näen, että on kahdenlaista esivaltaa. Maalliset ihmiset ovat alamaisia maalliselle esivallalle, taivaalliset ihmiset taivaalliselle. Silti emme saa asettua maallista esivaltaakaan vastaan, koska myös sen toiminta on säädettyä ja sillä on tarkoitusperänsä.

Jokin on ollut pielessä tässä kristillisyydessä jo pidemmän aikaa. En tiedä mistä lähtien, mutta keskiajan kristillisyyskään ei ole ollut sitä aitoa Jeesuksen seuraamista. Ehkäpä juuri sen takia, kun on menty väärän esivallan alle.

Asiaa puhuit viestissäsi, juuri noin on kun sanoit. Jeesuksen aikanakin esivalta ja papit olivat liittoutuneet keskenään, ja nytkin on aivan samoin koko kirkkoinstituution kanssa.

Hyvä kysymys tosiaan. Mielenkiintoista... kiitos hyvästä viestistä, laittoi todella miettimään...

• ajattelen kirjoitti:

"... Jumala suojaa pienen laumansa sodan vaarojen keskelläkin..."
        ---
        Tähän meidän on lupa uskoa.

Tänään on kaatuneitten muistopäivä.
        Nummen kirkossa saimme laulaa virren 584.
        "Siunaa ja varjele meitä, Korkein, kädelläs.
        Kaitse ain kansamme teitä vyöttäen voimalla meitä
        heikkoja edessäs.
        Sulta on kaikki suuruus, henki sun hengestäs".

Sotakentilläkin moni ihmeellisesti varjeltui.
        Jotkut taas joutuivat uhraamaan henkensä, jotta saisimme elää vapaassa isänmaassa
        Ihmettelenkin, että niin moni ei arvosta eikä välitä tästä uhrista, vaan ovat tuomitsemassa heidät, kun puollustivat ase kädessä kansaamme, ateismia vastaan.
        Tällainen välinpitämättömyys on kaukana lähimmäisenrakkaudesta.
        ---
        Hallitusmiehistä Room 13. luku sanoo (Silloin elettiin Rooman vallan alaisuudessa), että he ovat Jumalan palvelusväkeä (j. 6) ja tarkoitettu meille hyväksi (4).
        Hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka hyvää tekevät, vaan niiden, jotka tekevät pahaa (3).

Esivallalla on oikeus myös rangaista pahantekijöitä (4).
        Lainsäädännössä nämä rangaistukset määritellään tarkemmin.
        Joissakin maissa on jopa kuolemanrangaistus voimassa.
        Siihenkin löytynee raamatulliset perusteet.

Mielenkiintoista. Hmm.. aloin miettimään nyt laajemmin tuota esivaltaa. Ajatuskulku voi olla rönsyilevää, mutta...

Näen, että on kahdenlaista esivaltaa. Maalliset ihmiset ovat alamaisia maalliselle esivallalle, taivaalliset ihmiset taivaalliselle. Silti emme saa asettua maallista esivaltaakaan vastaan, koska myös sen toiminta on säädettyä ja sillä on tarkoitusperänsä.

Jokin on ollut pielessä tässä kristillisyydessä jo pidemmän aikaa. En tiedä mistä lähtien, mutta keskiajan kristillisyyskään ei ole ollut sitä aitoa Jeesuksen seuraamista. Ehkäpä juuri sen takia, kun on menty väärän esivallan alle.

Asiaa puhuit viestissäsi, juuri noin on kun sanoit. Jeesuksen aikanakin esivalta ja papit olivat liittoutuneet keskenään, ja nytkin on aivan samoin koko kirkkoinstituution kanssa.

Hyvä kysymys tosiaan. Mielenkiintoista... kiitos hyvästä viestistä, laittoi todella miettimään...

Järvenneito."Näen, että on kahdenlaista esivaltaa. Maalliset ihmiset ovat alamaisia maalliselle esivallalle, taivaalliset ihmiset taivaalliselle. Silti emme saa asettua maallista esivaltaakaan vastaan, koska myös sen toiminta on säädettyä ja sillä on tarkoitusperänsä".
        ---
        Hyvin ajateltu.
        Puhutaankin kahdesta regimentistä; maallisesta ja hengellisestä.
        Näitä ei pitäisi sekoittaa toisiinsa.
        Niinpä kirkkoonkaan ei pitäisi tuoda politiikkaa.

• Järvenneito.
        Tapio522 kirjoitti:

Järvenneito."Näen, että on kahdenlaista esivaltaa. Maalliset ihmiset ovat alamaisia maalliselle esivallalle, taivaalliset ihmiset taivaalliselle. Silti emme saa asettua maallista esivaltaakaan vastaan, koska myös sen toiminta on säädettyä ja sillä on tarkoitusperänsä".
        ---
        Hyvin ajateltu.
        Puhutaankin kahdesta regimentistä; maallisesta ja hengellisestä.
        Näitä ei pitäisi sekoittaa toisiinsa.
        Niinpä kirkkoonkaan ei pitäisi tuoda politiikkaa.

Ei pitäisikään sekoittaa toisiinsa. Ei siis voi olla kahdella puolenkaan.

• kuolemanrangasitukselle
        Tapio522 kirjoitti:

"... Jumala suojaa pienen laumansa sodan vaarojen keskelläkin..."
        ---
        Tähän meidän on lupa uskoa.

Tänään on kaatuneitten muistopäivä.
        Nummen kirkossa saimme laulaa virren 584.
        "Siunaa ja varjele meitä, Korkein, kädelläs.
        Kaitse ain kansamme teitä vyöttäen voimalla meitä
        heikkoja edessäs.
        Sulta on kaikki suuruus, henki sun hengestäs".

Sotakentilläkin moni ihmeellisesti varjeltui.
        Jotkut taas joutuivat uhraamaan henkensä, jotta saisimme elää vapaassa isänmaassa
        Ihmettelenkin, että niin moni ei arvosta eikä välitä tästä uhrista, vaan ovat tuomitsemassa heidät, kun puollustivat ase kädessä kansaamme, ateismia vastaan.
        Tällainen välinpitämättömyys on kaukana lähimmäisenrakkaudesta.
        ---
        Hallitusmiehistä Room 13. luku sanoo (Silloin elettiin Rooman vallan alaisuudessa), että he ovat Jumalan palvelusväkeä (j. 6) ja tarkoitettu meille hyväksi (4).
        Hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka hyvää tekevät, vaan niiden, jotka tekevät pahaa (3).

Esivallalla on oikeus myös rangaista pahantekijöitä (4).
        Lainsäädännössä nämä rangaistukset määritellään tarkemmin.
        Joissakin maissa on jopa kuolemanrangaistus voimassa.
        Siihenkin löytynee raamatulliset perusteet.

uudesta liitosta ja sen ohjeista lupaa.

Elämä on niin lyhyt täällä, eli kuin heinä kasvaa ja huomenna tuleen nakataan. Tämä Jumalan kansa, joka ottaa ohjeensa ja neuvonsa vain Jumalalta ei tämän lyhyen elämän takia tartu tappoaseisiin.

• kuolemanrangasitukselle kirjoitti:

uudesta liitosta ja sen ohjeista lupaa.

Elämä on niin lyhyt täällä, eli kuin heinä kasvaa ja huomenna tuleen nakataan. Tämä Jumalan kansa, joka ottaa ohjeensa ja neuvonsa vain Jumalalta ei tämän lyhyen elämän takia tartu tappoaseisiin.

Mooseksen laissa määrättiin kuolemanrangaistus ihmisen kuoliaaksi lyömisestä.

2. Moos. 20:13 sanoo: "Älä tapa."
        Tämän käskyn Jumala antoi Siinailla.
        Heti seuraavassa luvussa sanotaan kuolemanrangaistuksesta: "Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla (2. Moos. 21:12).

Jumala siis asetti molemmat säädökset: Tappamisen kiellon ja kuolemanrangaistuksen tappamalla.
        Eikö tässä ole joku ristiriita?
        Kuka taitaisi tämän selittää?

• sinäkin
        Tapio522 kirjoitti:

Mooseksen laissa määrättiin kuolemanrangaistus ihmisen kuoliaaksi lyömisestä.

2. Moos. 20:13 sanoo: "Älä tapa."
        Tämän käskyn Jumala antoi Siinailla.
        Heti seuraavassa luvussa sanotaan kuolemanrangaistuksesta: "Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla (2. Moos. 21:12).

Jumala siis asetti molemmat säädökset: Tappamisen kiellon ja kuolemanrangaistuksen tappamalla.
        Eikö tässä ole joku ristiriita?
        Kuka taitaisi tämän selittää?

Oletko sinäkin Jeesuksen kieltäjä?
        Elämme uuden liiton aikaa...

• sinäkin kirjoitti:

"Oletko sinäkin Jeesuksen kieltäjä?
        Elämme uuden liiton aikaa..."
        ---
        Tarkoitatko tällä, että olen Jeesuksen kieltäjä, kun uskon, että "esivalta ei turhaan miekkaa kanna" (Room. 13:4), enkä hyväksy yhteiskunnan luisumista kohti anarkiaa?

Saavatko sinun mielestäsi roistot ja rikolliset toimia mielin määrin ilman, että esivalta puuttuu heidän toimiinsa mitenkään?

• sinäkin kirjoitti:

Epäilet minua uskottomaksi....

Jeesus julisti evankeliumia kaikille säätyyn katsomatta.
        Hän paransi jopa roomalaisen sadanpäämiehen palvelijan (Matt. 8:5-13).
        Sadanpäämiehestä Jeesus sanoi: "..en ole kenelläkään löytänyt Israelissa näin suurta uskoa" (J.10).

Sotilasammatinkin edustaja voi siis olla Jeesukseen uskova. Eikä Jeesus käskenyt häntä luopumaan ammatistaan.
        Tätä Jeesuksen antamaa esimerkkiä ei näytä kaikki hyväksyvän.

Muistutan vielä siitä, että Juudan maa oli Jeesuksen aikoihin roomalaisten miehittämä. Tämä antaa erityismerkityksen kaikelle sille, mitä Jeesus sanoo esivallasta ja sotaväestä.

• en niinkään
        Tapio522 kirjoitti:

Sadanpäämiehestä Jeesus sanoi: "..en ole kenelläkään löytänyt Israelissa näin suurta uskoa" (J.10).

Sotilasammatinkin edustaja voi siis olla Jeesukseen uskova. Eikä Jeesus käskenyt häntä luopumaan ammatistaan.

Muistutan vielä siitä, että Juudan maa oli Jeesuksen aikoihin roomalaisten miehittämä. Tämä antaa erityismerkityksen kaikelle sille, mitä Jeesus sanoo esivallasta ja sotaväestä.

mieti, voiko uskovainen olla esivallan palveluksessa, vaan mietin, voiko uskovainen tappaa.
        Näillä asioilla on oleellinen ero, sillä kristittyjen maiden esivalta pyrkii ainakin jotekin toimimaan rauhanomaisesti.

Eikö nuo tappotyöt tapahdukin enimmäkseen maissa, joiden jumala on joku muu kuin Jeesus ja maissa, joissa Jumalaa ei tunnusteta, eikä kuulemma tarvita.

Eikö joka paikassa murhaajat ja tappajat elä erossa Jeesuksesta, Suomessa ja muissakin maissa, joissa yleisesti kririnusko tunnustetaan, eli ei kaikki ole kristittyjä ja eivät kaikki usko, vaikka kaikille se oikeus on suotu, sillä Jeesus meni ristille koko maailman edestä.

Löytyneekö uskoa, kun Jeesus palaa, mitä luulet?

• kysymyksiä
        Tapio522 kirjoitti:

---
        Tarkoitatko tällä, että olen Jeesuksen kieltäjä, kun uskon, että "esivalta ei turhaan miekkaa kanna" (Room. 13:4), enkä hyväksy yhteiskunnan luisumista kohti anarkiaa?

Saavatko sinun mielestäsi roistot ja rikolliset toimia mielin määrin ilman, että esivalta puuttuu heidän toimiinsa mitenkään?

Mooseksen juttus ovat vanhan liiton juttuja! Siitä tulkitsin että kiellät Jeesuksen optukset.

Kirjoitit:
        "Saavatko sinun mielestäsi roistot ja rikolliset toimia mielin määrin ilman, että esivalta puuttuu heidän toimiinsa mitenkään? "

Ei saa ja siksi olenkin yrittänyt sinulle osoittaa kristinuskon historiasta hiukan sen Jumalan ja Jeesuksen vastaisuuksia. Todennäköisesti satoja miljoonia murhannut kristinusko ei ole ainakaan Jumalan ja Jeesuksen tahtoa raamattunsa älä tapa käskyistä löytänyt!

Kenen puolella kristinusko on Jeesuksen seuraajienkin murhaajana ollut?
        Älä tapa käsky on aina ollut voimassa Jumalan ja Jeesuksen tahtona.

Matt. 12:30 Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani
        kokoa, se hajottaa.

"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21-23)

• vääristää...
        Tapio522 kirjoitti:

Jos yrität vääristää älä tapa käskyjen Jumalan ja Jeesuksen tahtoa niin teet sen saatanallisuudella koska niihin ei ole väärennetynkään raamatun mukaan mitään muuta poikkeusta kuin Jumalan määräyksestä! Vaikka saatana ja saatananpalveljat kuinka yrittää asiota vääristellä niin älä tapa käsky on ja pysyy voimassa. Ja sitä vastaan rikkojat ovat saatanaa jumalanaan palvelevia.

Matt. 12:30 Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.

• ML213
        Tapio522 kirjoitti:

---

Ihmettelen ja erittäin suuresti, miksi Tapio olet kiinnostunut esivallasta ja yleensä maailmasta.Oletko todella uskonnollinen ja elät uskonnollisessa maailmassa.Siis sisäisesti.

Uudestisyntyneet Jeesukseen uskovat elävät aivan omaa "kulttuuriaan",- arvomaailmaa ja heitä ei ohjeista maailman arvot.Esivaltahan edustaa maailmaa, vaikka se onkin Jumalan saatämys.Jumala eräällä tavoin käyttää kyllä esivaltaa ja Jumalattomia ihmisiä suunnitelmissaan.

Selkein havainto tästä on kun Jumala käytti suunnitelmissaan Egyptin esivaltaa paaduttamalla Faaraon sydämen josta seurasi, että Faarao/esivalta ajoi koko Israelin kansan pois Egyptistä.

No, ei kukaan uudestisyntynyut ihminen ajattele olevansa esivallan puolella sinä aikana.

Kiitän Jumalaa erikoisesti tänä aikana,jolloin Jumala paljastaa meidän sydämemme tilan eli olemmeko me todella Jeesuksen seuraajia vai olemmeko uskonnollisia.Uskonnollisuudessahan paljastuu määrätyssä vaiheessa sydämentila.Siis koetuksissa.

Suurin ihmetukseni onkin, miten ihmeessä uskovaiseksi itseään kutsuva, voi ajatella tappamista positiivisesti.Järkyttävää.

Esivalta ja maailma tappaa ihmisiä, koska he eivät ohjeistu Raamatun mukaan.Jos esivalta ohjeistuisi Raamatun mukaan, niin ei olisi maailmaa tai maailmallisia ihmisiä.Eläisimme lähes paratiisissa.
        Näin ei totisesti ole.Onoleva loppuun asti kaksi täysin erilaista leiriä.Maailma ja Jumalan seurakunta.Jumalan seurakunnan ihmiset eivät "tiiraile" arvomaailmassaan maailman puolelle.He seuraavat Jeesuksen mielikuvia ja hänen jättämää käyttäytymistä vaikeissakin tilanteissa.

• ML213 kirjoitti:

Ihmettelen ja erittäin suuresti, miksi Tapio olet kiinnostunut esivallasta ja yleensä maailmasta.Oletko todella uskonnollinen ja elät uskonnollisessa maailmassa.Siis sisäisesti.

Uudestisyntyneet Jeesukseen uskovat elävät aivan omaa "kulttuuriaan",- arvomaailmaa ja heitä ei ohjeista maailman arvot.Esivaltahan edustaa maailmaa, vaikka se onkin Jumalan saatämys.Jumala eräällä tavoin käyttää kyllä esivaltaa ja Jumalattomia ihmisiä suunnitelmissaan.

Selkein havainto tästä on kun Jumala käytti suunnitelmissaan Egyptin esivaltaa paaduttamalla Faaraon sydämen josta seurasi, että Faarao/esivalta ajoi koko Israelin kansan pois Egyptistä.

No, ei kukaan uudestisyntynyut ihminen ajattele olevansa esivallan puolella sinä aikana.

Kiitän Jumalaa erikoisesti tänä aikana,jolloin Jumala paljastaa meidän sydämemme tilan eli olemmeko me todella Jeesuksen seuraajia vai olemmeko uskonnollisia.Uskonnollisuudessahan paljastuu määrätyssä vaiheessa sydämentila.Siis koetuksissa.

Suurin ihmetukseni onkin, miten ihmeessä uskovaiseksi itseään kutsuva, voi ajatella tappamista positiivisesti.Järkyttävää.

Esivalta ja maailma tappaa ihmisiä, koska he eivät ohjeistu Raamatun mukaan.Jos esivalta ohjeistuisi Raamatun mukaan, niin ei olisi maailmaa tai maailmallisia ihmisiä.Eläisimme lähes paratiisissa.
        Näin ei totisesti ole.Onoleva loppuun asti kaksi täysin erilaista leiriä.Maailma ja Jumalan seurakunta.Jumalan seurakunnan ihmiset eivät "tiiraile" arvomaailmassaan maailman puolelle.He seuraavat Jeesuksen mielikuvia ja hänen jättämää käyttäytymistä vaikeissakin tilanteissa.

ML213: "...miten ihmeessä uskovaiseksi itseään kutsuva, voi ajatella tappamista positiivisesti.Järkyttävää".
        ---
        Voisitko todellakin lukea 8:nen käskyn ja miettiä sanomisiasi.
        Sanon vielä kerran; En suosi tappamista.
        Kyse on lähinnä ollut esivallasta ja kuinka puollustautua vaaratilanteissa. Siis millä tavoin esivalta voi käyttää miekkaa. Mikä on Raamatun ohjeistus tässä asiassa?
        Olen saanut sen käsityksen, että sinun mielestäsi esim. puollustussodassa miekan käyttö ei ole oikeutettua.
        Olenko väärässä?

Näytät helposti tekevän sellaisesta ihmisestä "uudestisyntymättömän", joka ei ajattele samalla tavoin kuin sinä. Eikö tämä ole rakkaudettomuutta.

Jeesus suhtautui esivaltaan ja sen palvelijoihin kunnioittavasti, samoin Paavali.
        Tehkäämme me samoin!

• yhdyn
        ML213 kirjoitti:

täydestä sydämestäni. Loppuun asti on oleva kaksi vastakkaista arvomaailmaa.

• esivallasta...

Meidän tulee kunnioittaa esivaltaa jos esivalta ei ole asettanut itseänsä Jumalan ja Jeesuksen sanan "yläpuolelle."

Esivalta, joka asettaa itsensä tahdossaan Jumalan ja Jeesuksen tahdon ylle, on saatanallisuuden esivalta ja sitä meidän ei tule kunnioittaman.

Jos, siis JOS meidän esimerkiksi tulis kunnioittaa sellaista esivaltaa joka ylittää Jumalan antamat ja Jeesuksen vahvistamat meille antamat käskyt, niin silloinhan Stalinin, Hitlerin, Husseinin, kristinukon jne jne tekemät ja teettämät murhat olisivat laillisia ja niinhän ei väärennetynkään raamatun mukaan ole.
      Ja tuohon ei ole poikkeusta muuten kuin Jumalan ja Jeesuksen toimeksi annosta koska väärennetyssäkään raamatussa ei ole esimerkiksi kaikille yhdeksälle (9) älä tapa käskylle mitään poikkeusta joka todistaa, että Jumala; kaikkiviisaana on pitänyt itsellään oikeiden tappaa ja tapattaa kuten VT osoittaa.

Joka tästä on erimieltä osoittakoon vaikka väärennetyn raamatun tekstillä älä tapa käskyn rikkomis oikeuden olemassa olon.
      Ellei sitä oikeutta selvyydellä väärennetyssäkään raamtussa ole, niin Stalinin, Hitlerin, Husseinin, kristinukon jne jne murhaajien toimet ovat enemmän kuin selvyydellä saatanaa jumalanaan palvelevien tekoja.

===

Älkää haukkuko minua jos tympii! Haukkukaa sitä/heitä jonka valheisiin olette uskoneet harhautettuina.
      Joka ymmärtämättömyyttään tai/ja harhautettuna on väärälle tiette ajautunut on ymmärtääkseni Valtakunnan silmissä syytön.
      Mutta joka oman sielunsa hälytyksistä huolimatta toimii saatanallisuuksia puolustellen on itse valinnut tiensä niin meille toisille ei kuulu hänenkään ja Valtakunnan väliset asiat.

• T: Lukija

Ennemmin pitää kuunella Jumalaa kuin ihmisiä!

Varsinkin nyt uudenliiton aikana kun jopa jotkut vielä esivallan toimesta käskee hyökkäämään Israeliin ja ottamaan sen 666 pedonmerkin.

Ei kaikki saa turvaa EU-Suomessa esivallallta, sillä en tarkoita pelkästään poliisia vaan koko sosiaali ja terveyspuolen palveluja sekä lainsäädäntöä.

Ei rikkaat kristityt siis uskovat (porvarit) ole tulleet elämään vain itselleen tässä ajassa, ainakaan Raamatun sanan mukaan. Se miksi he näin tekevät on vastoin Raamatun opetusta.

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi on voimassa tänä päivänä ja se koskee myös rikkaita ja hyvin toimeen tulevia tässä maassa.

• jos lähdemme
        T: Lukija kirjoitti:

Ennemmin pitää kuunella Jumalaa kuin ihmisiä!

Varsinkin nyt uudenliiton aikana kun jopa jotkut vielä esivallan toimesta käskee hyökkäämään Israeliin ja ottamaan sen 666 pedonmerkin.

Ei kaikki saa turvaa EU-Suomessa esivallallta, sillä en tarkoita pelkästään poliisia vaan koko sosiaali ja terveyspuolen palveluja sekä lainsäädäntöä.

Ei rikkaat kristityt siis uskovat (porvarit) ole tulleet elämään vain itselleen tässä ajassa, ainakaan Raamatun sanan mukaan. Se miksi he näin tekevät on vastoin Raamatun opetusta.

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi on voimassa tänä päivänä ja se koskee myös rikkaita ja hyvin toimeen tulevia tässä maassa.

kunnioittamaan esivaltaa, joka tekee kauhutekoja, olemme hukassa, sillä silloin rikomme Jumalan käskyt.

• ML213
        jos lähdemme kirjoitti:

kunnioittamaan esivaltaa, joka tekee kauhutekoja, olemme hukassa, sillä silloin rikomme Jumalan käskyt.

Jo, jos lähdemme sille tielle, että Jumalan käskyjä voidaan rikkoa määrätyissä tilanteissa esim. Älä tapa käskyä. Sotimisessa, Kuoleman rangaistus jne.., niin lyhyt matka on hyväksyä huoraaminenkin tai valehteleminen jne..

Tärkeänä tekijänä pidänkin minkalaista Jeesusta me tuomme esille kun pohdimme Jumalan tahtoa ihmisten keskuudessa arkielämässämme.Sydämmestähän me tuomme esille mielikuvia toisen ihmisen tarkasteltavaksi.

Olisihan se erittäin outoa, kun puhumme rakastavasta Jeesuksesta ja hieman myöhemmin puhummem, miten oikein on tehdä pahalle vastarintaa jne..

Maailman ihmisille me emme voi mitään, mutta itsellemme voimme sitäkin enemmän eli uudistua mielenuudistuksen kautta.No, harvassa on ihmiset, jotka sydämmentasolla eivät tapa lähimmäistään.

Monastihan keskusteluissa lä'hes kaikki suhtautuvat ihmisen tappamiseen kauhistellen.Kun taas mielikuvan ohjaa lihallisen ihmisen vastaiseksi, niin siinä paljastuu sydämentila.Monastihan itseämme/läheisiämme ei saa tappaa, mutta ne viholliset ja rikolliset kyllä.

Jeesus tarkoitti ettei ketään ihmistä saa tappaa, niin ja missään tilanteessa.Monasti VT puolelle, jossa tapetaan ihmisiä, niin niihin liittyy vaikeasti hahmotettavia mielikuvia, joten totuudenmukainen mielikuva jää syntymättä.Lisäksi on huomioitava miten elämme UT aikakautta.

Niin, jos hyväksyisin mielipiteissäni kuoleman rangaistuksen, joka tapahtuisi vaikka USA:ssa, niin sydämmessäni olisin hyväksymässä tappamisen.Siis rikkoisin käskyä.Lisäksi on muistettava miten Jumala katsoo meidän sydämmeemme.Tämä sydämmentila on siitä merkityksellinen,että Jumala pystyy näin tuomitsemaan minut oikein, vaikken ole tekemässä/näkemässä koko kuoleman rangasitusta.Sama tilanne on mikä asenne meillä on teoreettiseen sodan käyntiin.

• Varje Sydäntäsi
        ML213 kirjoitti:

Jo, jos lähdemme sille tielle, että Jumalan käskyjä voidaan rikkoa määrätyissä tilanteissa esim. Älä tapa käskyä. Sotimisessa, Kuoleman rangaistus jne.., niin lyhyt matka on hyväksyä huoraaminenkin tai valehteleminen jne..

Tärkeänä tekijänä pidänkin minkalaista Jeesusta me tuomme esille kun pohdimme Jumalan tahtoa ihmisten keskuudessa arkielämässämme.Sydämmestähän me tuomme esille mielikuvia toisen ihmisen tarkasteltavaksi.

Olisihan se erittäin outoa, kun puhumme rakastavasta Jeesuksesta ja hieman myöhemmin puhummem, miten oikein on tehdä pahalle vastarintaa jne..

Maailman ihmisille me emme voi mitään, mutta itsellemme voimme sitäkin enemmän eli uudistua mielenuudistuksen kautta.No, harvassa on ihmiset, jotka sydämmentasolla eivät tapa lähimmäistään.

Monastihan keskusteluissa lä'hes kaikki suhtautuvat ihmisen tappamiseen kauhistellen.Kun taas mielikuvan ohjaa lihallisen ihmisen vastaiseksi, niin siinä paljastuu sydämentila.Monastihan itseämme/läheisiämme ei saa tappaa, mutta ne viholliset ja rikolliset kyllä.

Jeesus tarkoitti ettei ketään ihmistä saa tappaa, niin ja missään tilanteessa.Monasti VT puolelle, jossa tapetaan ihmisiä, niin niihin liittyy vaikeasti hahmotettavia mielikuvia, joten totuudenmukainen mielikuva jää syntymättä.Lisäksi on huomioitava miten elämme UT aikakautta.

Niin, jos hyväksyisin mielipiteissäni kuoleman rangaistuksen, joka tapahtuisi vaikka USA:ssa, niin sydämmessäni olisin hyväksymässä tappamisen.Siis rikkoisin käskyä.Lisäksi on muistettava miten Jumala katsoo meidän sydämmeemme.Tämä sydämmentila on siitä merkityksellinen,että Jumala pystyy näin tuomitsemaan minut oikein, vaikken ole tekemässä/näkemässä koko kuoleman rangasitusta.Sama tilanne on mikä asenne meillä on teoreettiseen sodan käyntiin.

Ja sen jälkeen ne ovat arjen tasolla!

Herra pelko on pahan vihaamista! Vihastukaa mutta älkää syntiä tehkö!

Viha... Sekin lähtee sydämmestä!

Jos näet veljen tekemässä syntiä joka on hänelle kadotukseksi ja etkä nuhtele veljeäsi niin tuletko itse osalliseksi veljesi synteihin?

Antoiko Herra omilleen pelkuruuden henkeä joka käskee olla hiljaa silloin kun maassa poljetaan köyhii, heikkoja, sairaita, outoja ... ja heidän oikeuksiaan poljetaan maahan ja heitä sorretaan!

Vanhurskaus kansakunnan nostaa ja synti on häpeä, te olette maan suola mutta voi teitä jos te suolattomiksi käytte, ei se kelpaa muuhun kuin pois heitettäväksi.

Vastustakaa perkelettä!

Armo, Totuus ja Rakkaus kaikia tarvitaan ja kaikesta pitää kertoa, ei pelkästään Armosta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3196
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      335
      2026
    3. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1931
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      131
      1809
    5. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1459
    6. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      72
      1444
    7. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      40
      1279
    8. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1249
    9. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      143
      1232
    10. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      76
      1218
    Aihe