Rintojen pienennysleikkaus

pieni.enkuliini

Olen 22v nuori nainen Oulusta, joka haluaisi mennä rintojen pienennysleikkaukseen. Kuppikokoni on 80G.
Minua arveluttaa vähän se, että jos leikkausta ei tehdä yksityisellä, mahtaako sitten onnistua ilman suuria ongelmia... Minulta aikoinaan kantaluiden murtuessa leikattiin jalka OYS:ssa ja se leikkaus epäonnistui, muistona ikävä kolo, jota ei saa enää ikinä korjattua.

Kysyisinkin seuraavaa niiltä jotka asiasta enemmän tietäisi:

- Onko rintojen pienennysleikkaus lähes ilmainen? Ja millaiset kriteerit niissä on että se tulee olemaan lähes ilmainen?

- Voiko oma terveyskeskus lääkäri laittaa lähetteen yksityiselle, joilloin leikkaus onnistuisi halvemmalla, mahdollisesti samoilla kustannuksilla kuin tavallisessa sairaalassa?

- Jääkö pahat arvet ja jos niin onnistuuko niiden vaalentaminen?

Ja mainittakoon vielä että haluaisin kuppikookseni 80DD/80D

59

14014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni.enkuliini

      Mainitsin, että haluan kuppikookseni 80DD tai 80D.

      Tästä en ole vielä aivan varma, voi olla että c-kuppikin olisi mahdollinen ratkaisu.

      Ja lääkärille varasin aikaa terveyskeskukseen kesäkuun puoliväliin, toivotaan että asiaan jotain apuja sieltä saan.

      • yleisellä puolella vähemmän

        eli yleiselle pääsee vain terveydellisistä syistä
        arvethan näistä aina jää ja on yksilöllistä kuinka ne paranee ja se vie aikaa. platiikkakirurgeja ne on leikkaajat yleiselläkin eikä mitään törötimpureita. kummallakin puolella ihmisiä eli toiset taitavampia kuin toiset, ja potilaat yksilöitä.


      • pieni.enkuliini
        yleisellä puolella vähemmän kirjoitti:

        eli yleiselle pääsee vain terveydellisistä syistä
        arvethan näistä aina jää ja on yksilöllistä kuinka ne paranee ja se vie aikaa. platiikkakirurgeja ne on leikkaajat yleiselläkin eikä mitään törötimpureita. kummallakin puolella ihmisiä eli toiset taitavampia kuin toiset, ja potilaat yksilöitä.

        Jos kerta yleisen puolen lääkärit ovat osaavia?
        Kantaluu murtui, siihen jouduttiin tekemään ihonsiirto. Ihoa siirrettiin reidestäni ja, liian vähän, jonka seurauksena siihen jäi iso kolo.
        En pysty käyttämään enää koskaan korkokenkiä tai muita "avonaisia" kenkiä.
        Eikä sitä aijota ja kuulema enää voi korjata.
        Entä jos rintojen leikkaus myös menee pilalle?
        Eikö kirurgin velvollisuus ole muka korjata virhe/virheet? *ihmettelen tätä*


      • Anonyymi

        90DD on parempi


    • löytyy kriteerit

      Moi!

      Oysin sivuilta löytyi kriteerit millä pääsee leikkaukseen. Varmasti tuolla kuppikoolla pääset julkiselle puolelle. Itse kävin Oulussa yksityisellä...

      • että......

        luulen että ei kuitenkaan julkisella puolella jätä nuin "isoksi" kun d/dd kupeiksi


      • TissiJussi
        että...... kirjoitti:

        luulen että ei kuitenkaan julkisella puolella jätä nuin "isoksi" kun d/dd kupeiksi

        Vaimollani on 85 DD ja ei ne ole mitenkään liian isot. Oikein sopivatja ihanat vaikkakin roikkuu ja löysät, mutta ne ovat olleet sellaiset ainakin siitä asti kun hän on ollut 17v koska siitä asti olen hänet tuntenut. Nyt 36.


      • pieni.enkuliini
        että...... kirjoitti:

        luulen että ei kuitenkaan julkisella puolella jätä nuin "isoksi" kun d/dd kupeiksi

        En halua että rintani menevät "liian" pieniksi.
        Itse pidän kokoa 80D juuri sopivana.


      • taitaa.....
        TissiJussi kirjoitti:

        Vaimollani on 85 DD ja ei ne ole mitenkään liian isot. Oikein sopivatja ihanat vaikkakin roikkuu ja löysät, mutta ne ovat olleet sellaiset ainakin siitä asti kun hän on ollut 17v koska siitä asti olen hänet tuntenut. Nyt 36.

        kuitenkin olla dd liian iso kunnallisella puolella, koska monilla dd kuppisillakin on ongelmia rintojen kanssa, niiden koon vuoksi. en varma siis ole mutta luulen että kunnallisella puolella ei onnistu. kuulemma käyttävät b/c muotteja. riippuu paljon kyllä alkuperäisen koosta, ei kovin "isolle ihmisille " voi kovin pieniä rintoja leikata, se näyttäs hassulta. eli suhteessa muuhun kavrtsiin.


      • sie....
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        En halua että rintani menevät "liian" pieniksi.
        Itse pidän kokoa 80D juuri sopivana.

        luulet että sun täytyypi mennä yksityiselle..onko laihutusvaraa. oletko kokeillut laihuttamalla pienentää rintojasi.


      • pieni.enkuliini
        sie.... kirjoitti:

        luulet että sun täytyypi mennä yksityiselle..onko laihutusvaraa. oletko kokeillut laihuttamalla pienentää rintojasi.

        Korkeintaan yhden koon.
        Ei ne niin paljoa pienisivät että G-kupista C tai D-kuppiin!


      • pieni.enkuliini
        että...... kirjoitti:

        luulen että ei kuitenkaan julkisella puolella jätä nuin "isoksi" kun d/dd kupeiksi

        En ole siitä koosta lopullisesti päättänyt.
        Että "ei ole kirkossa kuulutettu" :))


      • pieni.enkuliini
        taitaa..... kirjoitti:

        kuitenkin olla dd liian iso kunnallisella puolella, koska monilla dd kuppisillakin on ongelmia rintojen kanssa, niiden koon vuoksi. en varma siis ole mutta luulen että kunnallisella puolella ei onnistu. kuulemma käyttävät b/c muotteja. riippuu paljon kyllä alkuperäisen koosta, ei kovin "isolle ihmisille " voi kovin pieniä rintoja leikata, se näyttäs hassulta. eli suhteessa muuhun kavrtsiin.

        Näyttäisi pöljältä mielestäni, pyöreä ja pienirintainen...
        Tosin olen jo vähän laihduttamassa mutta en mahottomia määriä.


      • soitella
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        En ole siitä koosta lopullisesti päättänyt.
        Että "ei ole kirkossa kuulutettu" :))

        vaikka terveyskeskuksee tai suoraan kirurgian poliklinikalle ja kysellä., ellei ole varaa mennä yksityiselle.


      • 75dd/e
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        Korkeintaan yhden koon.
        Ei ne niin paljoa pienisivät että G-kupista C tai D-kuppiin!

        että jos on laihdutettavaa niin kannattaa laihduttaa ennen leikkausta ettei sitten tule riipurinnat =)!

        ja jos bmi on yli 30 niin eivät rupea leikkaamaan. näin mulle kerrottiin kun kävin kirurgin juttusilla...


      • pieni.enkuliini
        75dd/e kirjoitti:

        että jos on laihdutettavaa niin kannattaa laihduttaa ennen leikkausta ettei sitten tule riipurinnat =)!

        ja jos bmi on yli 30 niin eivät rupea leikkaamaan. näin mulle kerrottiin kun kävin kirurgin juttusilla...

        Jos laihdutan, se tapahtuu omasta tahostani eikä siks että lääkäri kehottaa... Lääkäreitäkin on moneen junaan, tuskin kaikilla pätee sääntö: "on oltava sen ja sen painoinen että saa rintojen pienennyksen" Jotkut ovat, mutta siksi tässä harkitaankin että kenen lääkärin neuvoja otetaan vastaan :)
        Mielelläni olen pyöreä, minua se ei häiritse. En sentään lihava ole että terveysriskejä olisi :)


      • tintu
        75dd/e kirjoitti:

        että jos on laihdutettavaa niin kannattaa laihduttaa ennen leikkausta ettei sitten tule riipurinnat =)!

        ja jos bmi on yli 30 niin eivät rupea leikkaamaan. näin mulle kerrottiin kun kävin kirurgin juttusilla...

        jos bmi yli 30 niin se on riski nukutuksen ym. haavojen paranemisen suhteen, tuskimpa lääkärit ihan "vi****lessaan"jättää leikkamatta.


      • pieni.enkuliini
        tintu kirjoitti:

        jos bmi yli 30 niin se on riski nukutuksen ym. haavojen paranemisen suhteen, tuskimpa lääkärit ihan "vi****lessaan"jättää leikkamatta.

        Että se ei ainakaan esteenä olisi.


      • tintu
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        Että se ei ainakaan esteenä olisi.

        ettei ainakaan siihen tyssäis. helpommin vain pääsee julkiselle puolelle mitä vähempi on ylipainoa.


      • rintamassa
        TissiJussi kirjoitti:

        Vaimollani on 85 DD ja ei ne ole mitenkään liian isot. Oikein sopivatja ihanat vaikkakin roikkuu ja löysät, mutta ne ovat olleet sellaiset ainakin siitä asti kun hän on ollut 17v koska siitä asti olen hänet tuntenut. Nyt 36.

        MIesten mielipiteitä, jolleivat ne ole asiantuntijalääkärin, ei kannata kuunnella. Miehet eivät niitä rintoja kanna, eivätkä tiedä mikä vaiva niistä voi olla. Sietämätöntä kuunnelle perusteluja tyyliin: "on se niin kiva vaimon tissejä puristella, ne on just hyvä" Voi miehinen itsekkyys! Kiva, että sulla on kivaa, mutta suus soukemmalle. Valtava määrä naisista todella kärsii suurten rintojen aiheuttamista terveydellisistä ja sosiaalisista paineista. Kyseessä ei ole pikkuasia.

        Naiset, siskot! Yhtykää rintamaan. Tähän on oikeus! Asiasta ei enää vaieta! Se on oikeus! Häpeä tuomitsijoille ja vähättelijöille!

        Go sister go!

        Olen itse leikkauksen lläpikäynyt kunnallisella ja mahtava oli hoito ja jälki. Jälkihoitoa tässä vielä, mutta elämä hymyilee ja kaikki sujui mahtavasti ja kaikki olivat mukavia. Sai G-kupit pienennettyä c-D:ksi. Painan 56 kg ja olen 165cm pitkä eli siis ihan oli aihetta. Ja kaikkiin kudostyyppeihin ei laihtuminen auta. Ei minun, joka oli liikakasvuista lajia. Rintani eivät roikkuneet koskaan. Ne painoivat ja kärsin kivuista.

        Hoito oli edullinen: esihaastattelu, leikkaus, labrat, yöpyminen, hoito 5 kertaa haavahoito ja kirurgin jälkitarkastus = 179e!

        Ja henkilökunta alusta loppuun aivan mahtavaa ja ammattitaitoista. Todella mukavia ja ystävällisiä ja potilaslähtöisiä. Kaikki kättelivät ja esittelivät itsensä ja vastasivat rauhallisesti ja ystävällisesti kysymyksiin. Oli jopa rento tunnelma leikkaussalissa. Tavallinen työpäivä henkilökunnalla, ei mitään erikoista.

        Osalleni osui loistava plastiikkakirurgi, alansa huippu. Todella taitava ammattilainen ja ystävällinen ja kuunteli potilasta. Susanna Kauhaselle 10 toisena oli sairaalakirugi mies, niin ikään mahtava ja innostunut ja innoittava. Nimeään en muista, mutta kiitos hänelle myös, mahtavaa tiimityötä kirurgiparilla ja muulla ryhmällä. Todellinen tsemppihenki ja kaikki ottavat ilolla vastaan.

        Tekniikat kehittyvät koko ajan. Minulla tunto nänneissä oli samantien tallella ja imetystiehyet ovat vapaat tuleville imetyksille, jos sellainen aika koittaa.

        Tsemppiä! Niin ja tajuavaia ja kannustavia miehiä saa kuunnella :)


      • koko ja muuta
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        En ole siitä koosta lopullisesti päättänyt.
        Että "ei ole kirkossa kuulutettu" :))

        Ennen leikkausta leikkava plastiikkakirurgi ja todennäköisesti avustava kirurgi haastattelevat vielä ja kysyvät vielä voiime hetkelläkin kantaasi. Sinulla on mahdollisuus vaikutta. He ovat ammattilaisa ja pysytyvät näkemään kuinka paljon voi ja kannattaa leikata. Minun leikkauksessani otettiin huomioon ruumiinrakenteeni ja mikä olisi siihen sopiva koko. Vaikka siis olin terveydellisistä syistä, he huomioivat esteettisesti tyylikkään ja näyttävän lopputuloksen minun vartalooni sopivaksi.

        Ja toden totta. Ennen leikkausta kannattaa laihduttaa, jos on varaa ja tarvetta. Ennen kaikkea kannatta kohottaa yleiskuntoa, niin toipuminen on nopeampaa ja helpompaa. Jokaisessa leikkauksessa on painoindeksirajansa eli yli 30 on riski, jonka yli ei mielellään leikata kuin ääritapauksissa. Se laihdutus on jokaisen omalla vastuulla. Lääkäri ei pakota mitään.

        Oletko ihan varma, että olet henkisesti valmistautunut leikkaukseen? Ota täältä hyvät neuvot opiksesi ja käy keskustelemassa aiheesta terv-keskuksessa ja laita asiat etenemään. Päätös on sinun. Ja terveydelisten seikkojen takia sinulla on oikeus kunnaliseen, jossa on pätevät lääkärit. Mokia sattuu joka paikassa, mutt niitä sattuu yksityiselläkin. Ja samat lääkärithän niissä kummissakin työskentelevät enimmäkseen.

        Semmosta ja tsemppiä. Älä sitä kokoasiaa murehdi etukäteen. Alan lääkärit tekevät noita leikkauksia rutiininomaisesti, joten he osaavat neuvoa oikeat kokoluokitukset ja kuinka paljon voi ottaa. Ja sinä voit vaikuttaa myös. KOmmunikoi hoitohenkilökunnan kanssa. Sinun rintasi ne ovat.


      • 80H

        Mulla on kuppikoko 80H.. Olen itsekkin miettinyt rintojen pienennystä ja olen ottanut siitä paljon selvää. Jokatapauksessa olen jo päättänyt melko varmasti että en mene leikkaukseen. Ehkä jos siitä tulee fyysisiä ongelmia vuosien kertyessä.
        Rintojen pienennyksen tulosta ei voida koskaan taata, nimittäin leikkaus on hankala ja vaikea saada haluttua lopputulosta. Usein pienennyksessä suuren nahkamäärän vuoksi joudutaan leikkaamaan nänni melkein kokonaan irti ja asettaa uudestaan. Tietenkin tulos riippuu siitä minkälaiset rinnat on.
        Itselläni kun nännien ympäröimä alue on häilyvä ja haalea, sillä ei ole selkeää rajaa ja sen takia luulen että nänninsiirto-tekniikka ei sovellu minulle.
        Mutta kannattaa tosiaan ottaa selvää pienennysleikkauksista. Olen nähnyt kuvia niistä tuloksista ja omasta mielestäni ne eivät ole kovin kauniita. Olen kuullut sellaista että Kelasta voi saada rahallista apua rintojen pienennykseen jos pystyy "todistamaan" rintojen suuruudesta koituvan fyysistä haittaa.
        Toivon salaa kuitenkin että te muut luonnollisesti isorintaiset naiset ette menisi siihen muottiin, mitä meille syötetään.
        Itse olen jo myöntänyt senkin että kyllä, voisin (etenkin vaatteet päällä) olla kauniimpi ja solakampi pienirintaisempana, mutta jotenkin isot tissit on jo osa minun tyyliä ja luonnettakin jollain tavalla. Millä sitä enään prassailisi ja mitä osaa vartalosta sitten korostaisi baariin menossa?


      • Anonyymi
        rintamassa kirjoitti:

        MIesten mielipiteitä, jolleivat ne ole asiantuntijalääkärin, ei kannata kuunnella. Miehet eivät niitä rintoja kanna, eivätkä tiedä mikä vaiva niistä voi olla. Sietämätöntä kuunnelle perusteluja tyyliin: "on se niin kiva vaimon tissejä puristella, ne on just hyvä" Voi miehinen itsekkyys! Kiva, että sulla on kivaa, mutta suus soukemmalle. Valtava määrä naisista todella kärsii suurten rintojen aiheuttamista terveydellisistä ja sosiaalisista paineista. Kyseessä ei ole pikkuasia.

        Naiset, siskot! Yhtykää rintamaan. Tähän on oikeus! Asiasta ei enää vaieta! Se on oikeus! Häpeä tuomitsijoille ja vähättelijöille!

        Go sister go!

        Olen itse leikkauksen lläpikäynyt kunnallisella ja mahtava oli hoito ja jälki. Jälkihoitoa tässä vielä, mutta elämä hymyilee ja kaikki sujui mahtavasti ja kaikki olivat mukavia. Sai G-kupit pienennettyä c-D:ksi. Painan 56 kg ja olen 165cm pitkä eli siis ihan oli aihetta. Ja kaikkiin kudostyyppeihin ei laihtuminen auta. Ei minun, joka oli liikakasvuista lajia. Rintani eivät roikkuneet koskaan. Ne painoivat ja kärsin kivuista.

        Hoito oli edullinen: esihaastattelu, leikkaus, labrat, yöpyminen, hoito 5 kertaa haavahoito ja kirurgin jälkitarkastus = 179e!

        Ja henkilökunta alusta loppuun aivan mahtavaa ja ammattitaitoista. Todella mukavia ja ystävällisiä ja potilaslähtöisiä. Kaikki kättelivät ja esittelivät itsensä ja vastasivat rauhallisesti ja ystävällisesti kysymyksiin. Oli jopa rento tunnelma leikkaussalissa. Tavallinen työpäivä henkilökunnalla, ei mitään erikoista.

        Osalleni osui loistava plastiikkakirurgi, alansa huippu. Todella taitava ammattilainen ja ystävällinen ja kuunteli potilasta. Susanna Kauhaselle 10 toisena oli sairaalakirugi mies, niin ikään mahtava ja innostunut ja innoittava. Nimeään en muista, mutta kiitos hänelle myös, mahtavaa tiimityötä kirurgiparilla ja muulla ryhmällä. Todellinen tsemppihenki ja kaikki ottavat ilolla vastaan.

        Tekniikat kehittyvät koko ajan. Minulla tunto nänneissä oli samantien tallella ja imetystiehyet ovat vapaat tuleville imetyksille, jos sellainen aika koittaa.

        Tsemppiä! Niin ja tajuavaia ja kannustavia miehiä saa kuunnella :)

        Susanna Kauhanen muka kuunteli potilasta?oma kohtainen käynti oli enemmin kylmä poissa oleva emme pääseet vuorovaikutus keskusteluun ei sitten millään .Jouduin kyselemään itse koko ajan rikä hän edes vastannut kaikkiin kysymyksiin tujotti koko ajan melkein tietokonettaan kuin potilasta Vaihdoin lääkärin heti !!!


    • tintu

      kriteerit ovat tietenkin että niistä on haittaa, esim. niska-hartia särky tai ihottuma ym. sekä mitta kaulakuopasta -nänniin tulee olla muistaakseni vähintään 27cm. ei terveyskeskus pysty vaikuttamaan yksityisten hintaan, mutta kela voipi pienen osan korvata. siltikin kallis. julkisella puolellahan maksat vain olot sairaalassa, ja leikkausta edeltävät kännit. arpiahan aina jää leikkauksista. kirurgi näytti minulle kuvia, vuosi leikkausen jälkeen kuvassa ei arpia erottanu ollenkaan, nähä ovat yksilöllisiä juttuja. mua ei itseäni kyllä ne arvet haittaa, on ne muutenki niin raskausarpiset. muuta en osaa sanoa. itse jonottelen oulussa.

      • heh,heh

        Edellyttääkö tää, että pitäis ottaa kännit ennen leikkausta. Itse kun en käytä alkoholia lainkaan....
        Niin, noista arvista vielä. On ehkä liian optimistista ajatella, ettei arvet näy vuoden päästä. Kyllä ne vaan näkyy, mutta ei se haittaa.


      • tintu

        oho.. pikkunen kirjotusvirhe...eli siis käynneistä oli todellaki puhe, eikä känneistä.. vois lukea aina että mitä kirjottaa... no saipahan nauraa.


    • Tauri

      Noista leikkaavista lääkäreistä sen verran, että moni julkisella puolella oleva lääkäri leikkaa myös jollain yksityisellä klinikalla. Joten sama tietotaito löytyy.

      • B-kuppi

        Tähän keskusteluun terveiset;minut leikattiin terveyskeskuslääkärin lähetteellä 1,5 vkoa sitten yleisellä puolella.Plastiikkakirurgi oli asiansa osaava koska jo nyt rinnat näyttävät suhtkoht hyviltä.Koska aikaisemmin kuppikokoni oli E-F,rinnat eriparia ja hyvin raskaat ja jatkuvat niskahartiasäryt,niin toivoin kirurgilta ennen leikkausta B-kupin kokoa ja se näyttää toteutuvan(rinnat vielä vähän turvoksissa).Olen hurjan tyytyväinen ja odotan lupaa,että saan alkaa lenkkeilemään ja urheilemaan joka aikaisemmin oli lähes mahdotonta(sellaisia sporttiliivejä en löytänyt,jotka olisivat tukeneet riittävästi).Minulla kustannukset jäävät kaikenkaikkiaan alle 100 euron,joten voin suositella kaikille jotka sellaista apua tarvitsevat.Ja niistä arvista;ne ovat todellakin pieni"paha"hyötyyn verrattuna.Nehän voi peittää somilla pitsirintsikoilla.


      • tintu
        B-kuppi kirjoitti:

        Tähän keskusteluun terveiset;minut leikattiin terveyskeskuslääkärin lähetteellä 1,5 vkoa sitten yleisellä puolella.Plastiikkakirurgi oli asiansa osaava koska jo nyt rinnat näyttävät suhtkoht hyviltä.Koska aikaisemmin kuppikokoni oli E-F,rinnat eriparia ja hyvin raskaat ja jatkuvat niskahartiasäryt,niin toivoin kirurgilta ennen leikkausta B-kupin kokoa ja se näyttää toteutuvan(rinnat vielä vähän turvoksissa).Olen hurjan tyytyväinen ja odotan lupaa,että saan alkaa lenkkeilemään ja urheilemaan joka aikaisemmin oli lähes mahdotonta(sellaisia sporttiliivejä en löytänyt,jotka olisivat tukeneet riittävästi).Minulla kustannukset jäävät kaikenkaikkiaan alle 100 euron,joten voin suositella kaikille jotka sellaista apua tarvitsevat.Ja niistä arvista;ne ovat todellakin pieni"paha"hyötyyn verrattuna.Nehän voi peittää somilla pitsirintsikoilla.

        kunpa minäkin pääsisin äkkiä. onkos sulla ollut kipuja...millasia.. miten paljon pystyt tekemään, esim nostelemaan tavaroita. huolettaa itseä että miten leikkauksen jälkeen onnisttuu pienten lasten hoito.


      • pieni.enkuliini
        tintu kirjoitti:

        kunpa minäkin pääsisin äkkiä. onkos sulla ollut kipuja...millasia.. miten paljon pystyt tekemään, esim nostelemaan tavaroita. huolettaa itseä että miten leikkauksen jälkeen onnisttuu pienten lasten hoito.

        Ryhtini ei ole semmoinen kun pitäis, jatkuvat selkä, hartia ja päänsäryt, hierojalla käyty ja akupunktiotakin kokeiltu mutta ei apua.
        Hieroja ei pystynyt edes kunnolla hartoitani käsittelemään kun oli niin kovaa tuskaa.
        En ymmärrä miksi joku haluaa isot silikonit?Miettisivät millaista miillä tulee olemaan isojen rintojensa kanssa vanhempana - EI varmasti ole KIVAA, SEN TIEDÄN!!!!

        Mitenhän kauan leikkausjonoon pitää jonottaa. Ja voiko plastiikkakirurgin(jos yleisellä puolella) valita itse, onkohan potilaalla mitään sananvaltaa asiaan?


      • B-kuppi
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        Ryhtini ei ole semmoinen kun pitäis, jatkuvat selkä, hartia ja päänsäryt, hierojalla käyty ja akupunktiotakin kokeiltu mutta ei apua.
        Hieroja ei pystynyt edes kunnolla hartoitani käsittelemään kun oli niin kovaa tuskaa.
        En ymmärrä miksi joku haluaa isot silikonit?Miettisivät millaista miillä tulee olemaan isojen rintojensa kanssa vanhempana - EI varmasti ole KIVAA, SEN TIEDÄN!!!!

        Mitenhän kauan leikkausjonoon pitää jonottaa. Ja voiko plastiikkakirurgin(jos yleisellä puolella) valita itse, onkohan potilaalla mitään sananvaltaa asiaan?

        Jonotin leikkaukseen n.vuoden verran täällä Keski-Suomessa.En valinnut leikkaavaa lääkäriä,itseasiassa ei edes tullut mieleen kysyä olisinko voinut.Kuulin sitten ennen leikkausta,että ko.kirurgi on tosi hyvä joten menin luottavaisin mielin operaatioon.Sairaalasta pääsin kotiin jo seuraavana päivänä kun vuoto rintoihin asennettaviin dreenipusseihin oli loppunut.Söin kotona vuorokauden verran kovempia särkylääkkeitä ja sen jälkeen siirryin miedompaan tulehduskipulääkkeeseen,jota popsin vieläkin.Kivut ehkä kestäisin ilman lääkettä,mutta varmistelen näin ettei tulehdus vaan pääse jylläämään elimistöön.
        Kahvipannua painavampaa ei saa nostella vielä pariin viikkoon,joten pienten lasten äidin kannattaa odotella muutama vuosi,että taaperot kasvavat vähän isommiksi.Saunassa ja kylvyssä en voi käydä vielä kuukauteen,mutta suihkuttelua leikkauskohtiin suositellaan päivittäin.Ja koska kävelen jo reippaita lenkkejä,niin suihkussa käyn useamminkin kuin kerran päivässä.
        Hassuin juttu minkä olen huomannut leikkauksen jälkeen on että hengittäminen on paljon helpompaa.Kun on isot,painavat rinnat,niin palleakin joutuu koetukselle.Ei sitä edes aikaisemmin huomannut,mutta nyt kun radikaali muutos tapahtui,niin ero on huomattava.


      • 75dd/e
        B-kuppi kirjoitti:

        Jonotin leikkaukseen n.vuoden verran täällä Keski-Suomessa.En valinnut leikkaavaa lääkäriä,itseasiassa ei edes tullut mieleen kysyä olisinko voinut.Kuulin sitten ennen leikkausta,että ko.kirurgi on tosi hyvä joten menin luottavaisin mielin operaatioon.Sairaalasta pääsin kotiin jo seuraavana päivänä kun vuoto rintoihin asennettaviin dreenipusseihin oli loppunut.Söin kotona vuorokauden verran kovempia särkylääkkeitä ja sen jälkeen siirryin miedompaan tulehduskipulääkkeeseen,jota popsin vieläkin.Kivut ehkä kestäisin ilman lääkettä,mutta varmistelen näin ettei tulehdus vaan pääse jylläämään elimistöön.
        Kahvipannua painavampaa ei saa nostella vielä pariin viikkoon,joten pienten lasten äidin kannattaa odotella muutama vuosi,että taaperot kasvavat vähän isommiksi.Saunassa ja kylvyssä en voi käydä vielä kuukauteen,mutta suihkuttelua leikkauskohtiin suositellaan päivittäin.Ja koska kävelen jo reippaita lenkkejä,niin suihkussa käyn useamminkin kuin kerran päivässä.
        Hassuin juttu minkä olen huomannut leikkauksen jälkeen on että hengittäminen on paljon helpompaa.Kun on isot,painavat rinnat,niin palleakin joutuu koetukselle.Ei sitä edes aikaisemmin huomannut,mutta nyt kun radikaali muutos tapahtui,niin ero on huomattava.

        kävin tk lekurilla viime vuoden maaliskuussa ja sain silloin lähetteen oys.aan plastiikkakirurgille. Joulukuussa kävin kirurgin juttusilla ja minut laitettiin jonoon. Tänään soitin ja kyselin mahdollista aikaa niin lupasivat että kesä/heinäkuussa pääsen leikkaukseen. yksityiselle, toteutetaan ostopalveluna jotta saisivat hoitotakuun pitämään... jännittää kauheasti! nyt pitäis ruveta varaamaan mammografia aikaa.


      • pieni.enkuliini
        75dd/e kirjoitti:

        kävin tk lekurilla viime vuoden maaliskuussa ja sain silloin lähetteen oys.aan plastiikkakirurgille. Joulukuussa kävin kirurgin juttusilla ja minut laitettiin jonoon. Tänään soitin ja kyselin mahdollista aikaa niin lupasivat että kesä/heinäkuussa pääsen leikkaukseen. yksityiselle, toteutetaan ostopalveluna jotta saisivat hoitotakuun pitämään... jännittää kauheasti! nyt pitäis ruveta varaamaan mammografia aikaa.

        Mitä se tarkoittaa? Anteeksi, en ymmärrä :(
        Joudutko siis itse maksamaan huimia hintoja kun menet sinne yksityiselle vai maksaako OYS/muu taho sen sinulle?
        Kesäkuussa menen tk-lääkärille itse ja siksi haluaisin sinulta tästä lisää tietoa niin osaan kysyä kaiken tarvittavan, se ei olisi kivaa jos jälkikäteen kuulisin että olisi ollut parempiakin keinoja...


      • pieni.enkuliini
        75dd/e kirjoitti:

        kävin tk lekurilla viime vuoden maaliskuussa ja sain silloin lähetteen oys.aan plastiikkakirurgille. Joulukuussa kävin kirurgin juttusilla ja minut laitettiin jonoon. Tänään soitin ja kyselin mahdollista aikaa niin lupasivat että kesä/heinäkuussa pääsen leikkaukseen. yksityiselle, toteutetaan ostopalveluna jotta saisivat hoitotakuun pitämään... jännittää kauheasti! nyt pitäis ruveta varaamaan mammografia aikaa.

        Ja toivotaan että kaikki sujuu hyvin.
        Itseäni pelottaa kovasti jos tulee hirveän isot arvet(semmoiset normaalista poikkeavat, jos tulisi/menisi jotain pieleen...)


      • tintu
        75dd/e kirjoitti:

        kävin tk lekurilla viime vuoden maaliskuussa ja sain silloin lähetteen oys.aan plastiikkakirurgille. Joulukuussa kävin kirurgin juttusilla ja minut laitettiin jonoon. Tänään soitin ja kyselin mahdollista aikaa niin lupasivat että kesä/heinäkuussa pääsen leikkaukseen. yksityiselle, toteutetaan ostopalveluna jotta saisivat hoitotakuun pitämään... jännittää kauheasti! nyt pitäis ruveta varaamaan mammografia aikaa.

        oyssissa vissiin aika hyvin toimii tuo hoitotakuu juttu.(itsekkin jonotan sinne) mulle sanoi lääkäri että tullee automaattisesti mammogarfiaan aika, en sitten tiiä. mitenhän mulla on jääny semmonen kuva että kesällä ei leikattas, mutta hienoa ettei näin ole. kiva kun tietää että kuinka lähellä se enään on. toivoa vissiin mullakin että selviäis puolen vuojen ootuksella. onnea leikkaukseen sulle.


      • jotain tässä
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        Mitä se tarkoittaa? Anteeksi, en ymmärrä :(
        Joudutko siis itse maksamaan huimia hintoja kun menet sinne yksityiselle vai maksaako OYS/muu taho sen sinulle?
        Kesäkuussa menen tk-lääkärille itse ja siksi haluaisin sinulta tästä lisää tietoa niin osaan kysyä kaiken tarvittavan, se ei olisi kivaa jos jälkikäteen kuulisin että olisi ollut parempiakin keinoja...

        Nykyisin on laki niinsanotusta hoitotakuusta. Tarkoittaa sitä, että potilaan on päästävä hoitoon kyseisen alueen sairaalaan jonkun määrätyn ajan kuluessa. Enää ei tarvitse odotella vuosikaupalla.
        Jos sairaala ei itse pysty tarjoamaan lääkäriä ja leikkausta, niin he joutuvat ostamaan potilaalleen hoidon jostain yksityislaitoksesta esimerkiksi.Sairaala solmii ostopalvelusopimuksen kyseisen firman kanssa.


      • tintu
        B-kuppi kirjoitti:

        Jonotin leikkaukseen n.vuoden verran täällä Keski-Suomessa.En valinnut leikkaavaa lääkäriä,itseasiassa ei edes tullut mieleen kysyä olisinko voinut.Kuulin sitten ennen leikkausta,että ko.kirurgi on tosi hyvä joten menin luottavaisin mielin operaatioon.Sairaalasta pääsin kotiin jo seuraavana päivänä kun vuoto rintoihin asennettaviin dreenipusseihin oli loppunut.Söin kotona vuorokauden verran kovempia särkylääkkeitä ja sen jälkeen siirryin miedompaan tulehduskipulääkkeeseen,jota popsin vieläkin.Kivut ehkä kestäisin ilman lääkettä,mutta varmistelen näin ettei tulehdus vaan pääse jylläämään elimistöön.
        Kahvipannua painavampaa ei saa nostella vielä pariin viikkoon,joten pienten lasten äidin kannattaa odotella muutama vuosi,että taaperot kasvavat vähän isommiksi.Saunassa ja kylvyssä en voi käydä vielä kuukauteen,mutta suihkuttelua leikkauskohtiin suositellaan päivittäin.Ja koska kävelen jo reippaita lenkkejä,niin suihkussa käyn useamminkin kuin kerran päivässä.
        Hassuin juttu minkä olen huomannut leikkauksen jälkeen on että hengittäminen on paljon helpompaa.Kun on isot,painavat rinnat,niin palleakin joutuu koetukselle.Ei sitä edes aikaisemmin huomannut,mutta nyt kun radikaali muutos tapahtui,niin ero on huomattava.

        juu en kyllä enään siirrä leikkausta, mies saa ottaa ommaa lommaa töistä ja hoitaa lapset. kyllä se on menoa nyt.. saapahan ainakin olla kerranki tekemättä mitään.heh. minkäkokoiset sulla oli rinnat ennen leikkausta? oliko leikkauksen jälkeinen aika aivan kauhea?(heräämön jälkeen), onko kokoajan sellanen kiristävä tunne rinnoissa? haluan vain tietää että mitä on eessä(vaikka ei se mitään muuta):)


      • 75dd/e
        tintu kirjoitti:

        oyssissa vissiin aika hyvin toimii tuo hoitotakuu juttu.(itsekkin jonotan sinne) mulle sanoi lääkäri että tullee automaattisesti mammogarfiaan aika, en sitten tiiä. mitenhän mulla on jääny semmonen kuva että kesällä ei leikattas, mutta hienoa ettei näin ole. kiva kun tietää että kuinka lähellä se enään on. toivoa vissiin mullakin että selviäis puolen vuojen ootuksella. onnea leikkaukseen sulle.

        En tiedä tuleeko teille (Oululaisille oletan) automaattisesti mammografia aika. Minä täältä raahestapäin. Tosiaan aamulla soitin ja hoitaja kertoi että kesäkuussa aloitetaan tätä jonoa leikkaamaan. kyselin myös haavojen paranemista kun tulee kesä ja kuuma, oli sitä mieltä ettei niitä leikattais jos ois mahdollista että paranee huonommin koska kyseessähän on plastiikkakirurginen leikkaus ja niistä ei sais jäädä pahoja arpia. Niin ja minä en tosiaan itse maksa enempää vaikka yksityisellä leikataankin.


      • tintu
        75dd/e kirjoitti:

        En tiedä tuleeko teille (Oululaisille oletan) automaattisesti mammografia aika. Minä täältä raahestapäin. Tosiaan aamulla soitin ja hoitaja kertoi että kesäkuussa aloitetaan tätä jonoa leikkaamaan. kyselin myös haavojen paranemista kun tulee kesä ja kuuma, oli sitä mieltä ettei niitä leikattais jos ois mahdollista että paranee huonommin koska kyseessähän on plastiikkakirurginen leikkaus ja niistä ei sais jäädä pahoja arpia. Niin ja minä en tosiaan itse maksa enempää vaikka yksityisellä leikataankin.

        et tietenkään maksa jos ostopalveluna mennee.


      • sitten leikattu
        tintu kirjoitti:

        juu en kyllä enään siirrä leikkausta, mies saa ottaa ommaa lommaa töistä ja hoitaa lapset. kyllä se on menoa nyt.. saapahan ainakin olla kerranki tekemättä mitään.heh. minkäkokoiset sulla oli rinnat ennen leikkausta? oliko leikkauksen jälkeinen aika aivan kauhea?(heräämön jälkeen), onko kokoajan sellanen kiristävä tunne rinnoissa? haluan vain tietää että mitä on eessä(vaikka ei se mitään muuta):)

        Moi!

        Minun leikattiin Oulussa pari viikkoa sitten. Minulla leikkaus meni hyvin ja heräsin ihan mukavissa tunnelmissa ;) Ei siis ollut pahemmin kipua eikä huonoa oloa ja lääkettä sai heti kun alkoi tuntua että tarvii. Kiristystä kyllä on ja se johtui suureksi osaksi siitä että rinnat oli "paketoitu" niin hyvin. Ei siis kannata säikähtää puoli kroppaa on paketissa kun heräät ;) Leikkauksen jälkeen dreenit ja tippa hieman haittasivat liikkumista ja vessaankin piti pyytää hoitaja avuksi. Kaikkein kovimmillaan kipu oli ensimmäisenä iltana (mut leikattiin aamulla), mutta hyvillä lääkkeillä sekin oli ok kun lääkkeet vaikutti tosi nopeasti. Nyt pari viikkoa on kulunut leikkauksesta ja elämä alkaa palata entisille uomilleen ;)


      • 75dd/e
        sitten leikattu kirjoitti:

        Moi!

        Minun leikattiin Oulussa pari viikkoa sitten. Minulla leikkaus meni hyvin ja heräsin ihan mukavissa tunnelmissa ;) Ei siis ollut pahemmin kipua eikä huonoa oloa ja lääkettä sai heti kun alkoi tuntua että tarvii. Kiristystä kyllä on ja se johtui suureksi osaksi siitä että rinnat oli "paketoitu" niin hyvin. Ei siis kannata säikähtää puoli kroppaa on paketissa kun heräät ;) Leikkauksen jälkeen dreenit ja tippa hieman haittasivat liikkumista ja vessaankin piti pyytää hoitaja avuksi. Kaikkein kovimmillaan kipu oli ensimmäisenä iltana (mut leikattiin aamulla), mutta hyvillä lääkkeillä sekin oli ok kun lääkkeet vaikutti tosi nopeasti. Nyt pari viikkoa on kulunut leikkauksesta ja elämä alkaa palata entisille uomilleen ;)

        välillä positiivisia juttujakin. olen ahkerasti lukenut netissä kaikista komplikaatioista... niin ja tukiliiveistä mitä pitää olla leikkauksen jälkeen, mistä niitä saa ja miten osaa ostaa sopivan etukäteen?


      • sama leikattu ;)
        75dd/e kirjoitti:

        välillä positiivisia juttujakin. olen ahkerasti lukenut netissä kaikista komplikaatioista... niin ja tukiliiveistä mitä pitää olla leikkauksen jälkeen, mistä niitä saa ja miten osaa ostaa sopivan etukäteen?

        Moi!

        Minun kokemus on ihan positiivinen, mutta kannattaa varautua siihen että leikkauksen jälkeen rinnat ovat vaikka minkä näköiset, väriset, mustelmilla yms. eli ensi näkymä on varmasti karu, mutta pian alkaa näkyä lopputulos ja lopussa se kiitos seisoo...

        Minä kävin ostamassa tukiliivit leikkauksen jälkeisenä päivänä kotimatkalla. Ostin keskustasta alusvaateliikkeestä edestä kiinnitettävät urheiluliivit, merkki tais olla Anita. Tosi hyvät liivit! Kokoa on etukäteen aika vaikea arvioida ja minulla ainakin ympäryskin piti ottaa ensin isompi kun oli aika paljon turvotusta. Viikon päästä leikkauksesta kävin ostamassa toiset liivit. Nyt käytän öisin noita ekoja liivejä (nyt vähän "löysät") ja toisia päivällä. Mutta jos tiedät mikä kuppikoko tulee olemaan suuripiirtein niin voihan liivit ostaa etukäteen mutta ympärys kannattaa ottaa kokoa isompi.


      • B-kuppi
        sama leikattu ;) kirjoitti:

        Moi!

        Minun kokemus on ihan positiivinen, mutta kannattaa varautua siihen että leikkauksen jälkeen rinnat ovat vaikka minkä näköiset, väriset, mustelmilla yms. eli ensi näkymä on varmasti karu, mutta pian alkaa näkyä lopputulos ja lopussa se kiitos seisoo...

        Minä kävin ostamassa tukiliivit leikkauksen jälkeisenä päivänä kotimatkalla. Ostin keskustasta alusvaateliikkeestä edestä kiinnitettävät urheiluliivit, merkki tais olla Anita. Tosi hyvät liivit! Kokoa on etukäteen aika vaikea arvioida ja minulla ainakin ympäryskin piti ottaa ensin isompi kun oli aika paljon turvotusta. Viikon päästä leikkauksesta kävin ostamassa toiset liivit. Nyt käytän öisin noita ekoja liivejä (nyt vähän "löysät") ja toisia päivällä. Mutta jos tiedät mikä kuppikoko tulee olemaan suuripiirtein niin voihan liivit ostaa etukäteen mutta ympärys kannattaa ottaa kokoa isompi.

        Mä sain ekat liivit sairaalasta,joiden kanssa kitkuttelin ensimmäisen viikon. Nyt sitten ostin kerralla kahdet toivon mukaan tulevaisuudessakin sopivat urheiluliivit.Turvotus nyt 1,5 vkon jälkeen leikkauksesta puoliintunut,ainut ikävä pointti on rintojen alla olevien leikkausarpien arkuus.Onneksi löysin liivit,joitten alareuna tulee aran paikan alle. Mutta muuten on hyvin mennyt,tänään kävin korvasieniä poimimassa.Joten liikkumaan pääsee jo metsässäkin.


      • vähintään
        B-kuppi kirjoitti:

        Mä sain ekat liivit sairaalasta,joiden kanssa kitkuttelin ensimmäisen viikon. Nyt sitten ostin kerralla kahdet toivon mukaan tulevaisuudessakin sopivat urheiluliivit.Turvotus nyt 1,5 vkon jälkeen leikkauksesta puoliintunut,ainut ikävä pointti on rintojen alla olevien leikkausarpien arkuus.Onneksi löysin liivit,joitten alareuna tulee aran paikan alle. Mutta muuten on hyvin mennyt,tänään kävin korvasieniä poimimassa.Joten liikkumaan pääsee jo metsässäkin.

        tarvitaan, koska ne pitää pestä joka päivä.
        Sain myös sairaalasta ekat liivit. Kävin ostamassa urheiluliivit lääkärin ohjeen mukaan Viipurin korsettiliikkestä
        kolmet liivit heti leikkausta seuraavana päivänä. Olisin ostanut neljät, mutta liikkessä ei ollut.
        Ikävää ettei liivejä voi ostaa etukäteen.
        Leikkauksesta on nyt kaksi viikkoa ja turvotus on jo melkein poissa, joten täytyy tästä lähteä taas liivikauppaan. Olen niin tyytyväinen, että menin pienennysleikkaukseen.


      • nostelua!
        tintu kirjoitti:

        kunpa minäkin pääsisin äkkiä. onkos sulla ollut kipuja...millasia.. miten paljon pystyt tekemään, esim nostelemaan tavaroita. huolettaa itseä että miten leikkauksen jälkeen onnisttuu pienten lasten hoito.

        Kysyin samaa kirurgiltani ja hän sanoi, ettei nostelulle ole mitään estettä, koska leikkauksessa ei mennä lihakseen. Ja hyvin on nostelu sujunut sen kahden viikon aikana, joka leikkauksesta on kulunut.
        Ongelma ei olekan nostelu, vaan esimerkiksi lapsen pito sylissä, kun rinnat ovat arat ja kipeät leikkauksen jälkeen. Äitienpäivänä oli vaikea tilanne, kun en voinut ottaa lapsenlapsia syliin, mitä lapset eivät millään voineet käsittää. No kohta halataan senkin edestä.


      • tintu
        nostelua! kirjoitti:

        Kysyin samaa kirurgiltani ja hän sanoi, ettei nostelulle ole mitään estettä, koska leikkauksessa ei mennä lihakseen. Ja hyvin on nostelu sujunut sen kahden viikon aikana, joka leikkauksesta on kulunut.
        Ongelma ei olekan nostelu, vaan esimerkiksi lapsen pito sylissä, kun rinnat ovat arat ja kipeät leikkauksen jälkeen. Äitienpäivänä oli vaikea tilanne, kun en voinut ottaa lapsenlapsia syliin, mitä lapset eivät millään voineet käsittää. No kohta halataan senkin edestä.

        kiva kuulla että jotenkin pärjää. pittä lapsille vaan kertoa että nyt äiti ei voi pitää sylissä. ei niitä tarvii kannella kokoajan, vaan esim, pystynkö nostamaan lapsen esim syöttötuoliin?


      • Sen kanssa
        tintu kirjoitti:

        kiva kuulla että jotenkin pärjää. pittä lapsille vaan kertoa että nyt äiti ei voi pitää sylissä. ei niitä tarvii kannella kokoajan, vaan esim, pystynkö nostamaan lapsen esim syöttötuoliin?

        ei ole ongelmia. Minäkin aloin siivota ja touhuta seuraavana päivänä. Toisessa rinnassa tuntui kipua, kunne sompeleet siellä sisällä sulivat. Nyt kahden viikon jälkeen olen jo taas "raksalla" eli meidän talon työmaalla. Ei mitän ongelmia. Menet vaan reippaasti leikkaukseen ja noin neljän tunnin kuluttua olet kuin uusi ihminen!


      • leikkauksen jälkeen
        75dd/e kirjoitti:

        välillä positiivisia juttujakin. olen ahkerasti lukenut netissä kaikista komplikaatioista... niin ja tukiliiveistä mitä pitää olla leikkauksen jälkeen, mistä niitä saa ja miten osaa ostaa sopivan etukäteen?

        Se on hankalaa, ettei liivejä voi ostaa etukäteen. Sain sairaalasta lainaliivit, joilla menin heti Viipurin korsettiliikkeeseen, jota lääkärini suositteli. Ostin kolmet urheiluliivit, koska ne pitää pestä joka päivä.
        Olin samankokoinen kuin sinä: 75DD/E ja leikkauksen jälkeen ostin liivit, joiden koko on 80C. Nyt ympärysmitta tosin alkaa tuntua löysältä, kun turvotus on laskenut. Ei sitä kyllä paljon ollutkaan.
        Rinnat ovat nyt kuin ketunnenät mutta laskeutuvat (painovoiman vaikutuksesta) jossain aikataulussa!!!


    • Leikkauksessa käynyt...

      Jos rintojenpienennysleikkaus tehdään julkisen terveydenhuollon puolella, eli on todellinen terveydellinen haitta, leikkaus maksaa normaalit sairaalapäivämaksut ja lääkärissäkäynnit. Hinnaltaan siis samaa kun esim. sappileikkaukset jne :)

      Itse sain lähetteen omalta terveyskeskuslääkäriltä, hän oli todennut ryhtivikoja, selkeän terveydellisen haitan, verenkierron heikkenemistä hartioissa (käsien puutuminen) ja tämän jälkeen kirjoitti lähetteen plastiikkakirurgille, jonka vastaanotolle pääsin parin kuukauden päästä, ja tämä totesi samna ja samantien leikkausjonoon ja siitä kolmen viikon päästä pääsin leikkaukseen =)

      Oma kuppikokoni oli ennen leikkausta F 80, nyt C 80...kävin tosin leikkauksessa vasta viikko sitten, mutta ollenkaan en ole päätöstä katunut ja odotan innolla tulevaa, huolimatta arvista, jos niitä päättää jäädä..onhan terveys nyt paremmalla mallilla =) Minulle kirurgi sanoi, että leikataan kokoon C, jotta jää vielä riittävästi kudosta, mutta että reippaasti kuitenkin otetaan, että olo helpottuu. Kannatan että menet oman terkkarilääkärin juttusille, ja rohkeasti juttelet asiasta, ja mitä mieltä hän on. Se keveys mikä jo nyt tuntuu, on sanoinkuvaamattoman hienoo =)
      Tsemppiä!!!

    • tiukutar

      Moikka!
      Haluisin tietää että mitä sulle kuuluu tän pienennys leikkauksen myötä???
      Joko kävit?
      Jos viihtit niin kerro kaikki kokemukset ja tuntemukset tän leikkauksen aikaan ja jälkeen..
      Ite meen prjantaina (07032008) Lääkäriin ja aion vaatia pääsyä leikkaukseen..
      Mulla 80e/f, painoindeksi jotain 26 luokkaa..
      Nytki oikee käsi ihan jääkalikka kun veri ei kierrä kunnolla.. Ihan jumi ja semmonen "robottiolo" ku ei niskat käänny ja hartiat on kokoajan korvissa..
      että jos tosiaan mitenkään viitit, niin keroo tuosta tapahtumasta!?
      Miten meni leikkaus? mitä maksoi? mikä lopputulos? miten kivut? mitä mielipiteitä?

      Kiitos etukäteen jo!

      • pieni.enkuliini

        Mä en ole vielä mennyt ko.leikkaukseen, olen nyt laihduttanut ankarasti, ja toivonut että sillä tavalla tämä asia edes vähän korjaantuisi/helpottuisi. Miten sinulla meni lääkärissä? Itse olen saanut painoa pois kymmenisen kiloa, ja tarkoituksenani olisi vielä saada saman verran lisää, sitten katson tilannetta uudelleen että tarvitsenko vielä leikkausta. Laihdutus ei ollut helppoa, mutta oli kyllä sen arvoista. Minulla kuppikoko pienentynyt G:stä vissiin F:ään. Ei mikään iso ero, mutta ero kuitenkin. Saako kysyä, minkä koon haluaisit itsellesi, jos saisit valita? :) oon tässä itekkin koittanu miettiä, ja tullut tulokseen että D olisi täydellinen, tosin sekin varmaan kuitenkin aika iso vielä...


      • tiukutar
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        Mä en ole vielä mennyt ko.leikkaukseen, olen nyt laihduttanut ankarasti, ja toivonut että sillä tavalla tämä asia edes vähän korjaantuisi/helpottuisi. Miten sinulla meni lääkärissä? Itse olen saanut painoa pois kymmenisen kiloa, ja tarkoituksenani olisi vielä saada saman verran lisää, sitten katson tilannetta uudelleen että tarvitsenko vielä leikkausta. Laihdutus ei ollut helppoa, mutta oli kyllä sen arvoista. Minulla kuppikoko pienentynyt G:stä vissiin F:ään. Ei mikään iso ero, mutta ero kuitenkin. Saako kysyä, minkä koon haluaisit itsellesi, jos saisit valita? :) oon tässä itekkin koittanu miettiä, ja tullut tulokseen että D olisi täydellinen, tosin sekin varmaan kuitenkin aika iso vielä...

        JOo, elikkä kävin lääkärissä..
        Aluksi pelästyin, koska lääkäri oli ulkomaalainen eikä tainnut ihan täysin ymmärtää suomea (kyseli kysymyksiä, joihin olin juuri vastannut ja monesti toisti "anteeksi??") no lopulta koitteli mun selkää ja taivutteli jalkoja.. Sitten määräsi tulehduskipulääkkeitä ja lihasrelaxantteja. Aluksi meinasin tyytyä niihin, mutta sitten Oli pakko rohkaista mieli ja sanoa ääneen
        "Olen ajatellut pienennysleikkausta -luuletko onko mahdollisuuksia?"
        Lääkäri taas sanoi jotain että
        "anteeksi?? mitä tarkoitat??"
        Ja taas iski häpeä ja meinasin sanoa -antaa olla.
        Selitin kuitenkin asiani uudelleen ja selkeämmin..
        Lääkäri katsoi kattoon ja mutisi jotain "hmmm, empä tiedä -se on kosmeettinen leikkaus plastiikkakirurgiaa.." Keskeytin hänet ja sanoin että "en TODELLAKAAN hae kosmeettista etua vaan sitä että kipuni helpottaisivat"
        Lääkäri lopulta sanoi kirjoittavansa lähetteen.
        JEEEEE!! meinasin jo pillahtaa itkuun..
        mulla oli pitkä lista muitakin asioita ns. valitettavana, mutta ne kaikki jäi..
        nehän on IHAN toisarvoisia!!

        Mä en voi uskoa tätä todeksi!
        VAIKKAKIN, kirurgihan sen päätöksen vasta tekee, mutta uskon niin vahvasti pääseväni jonoon..
        Kriteeritkin täyttyy ihan helposti.


        Haluisin C.n, en ainakaan B.tä (mun makuun liian pieni, kun on tottunut niin pitkään olemaan rintava, niin en ihan "laudaksi" halua)
        D.n pelkään olevan liian raskas..ja JOS vaikka lihoo joskus leikkauksen jälkeen, niin sittempähän (vissiin?) taas turpoavat..

        Joo ei sulla kauhiasti koko ole pienentynyt, vaikka hyvin olet laihtunut. Harmi =(
        Laihduttaa munkin pitäis ainakin 10kg..
        Mä oon lihonnut tänä vuonna semmosen 3-4kg,
        just kun olin päässyt tosi hyviin liikunta- ja ruokailutapoihin, niin jouluna kaikki repsahti, eikä jaksanut enään välittää.
        Nyt on NIIN paha mieli kun on lihonnut, aiemmin kun olo oli taivaallinen;energinen ja "hoikka" ja itsetunto alko olla tosi korkeella..kaikki tää on nyt pois..Pitäis taas alottaa,
        mutku mutku... =)
        Kyllä tää tästä.

        Aurinkoista kevättä sulle!
        Ja pysy tiukkana sen laihiksen kanssa,
        tsemppiä siihen!


      • ei niin onnekas
        pieni.enkuliini kirjoitti:

        Mä en ole vielä mennyt ko.leikkaukseen, olen nyt laihduttanut ankarasti, ja toivonut että sillä tavalla tämä asia edes vähän korjaantuisi/helpottuisi. Miten sinulla meni lääkärissä? Itse olen saanut painoa pois kymmenisen kiloa, ja tarkoituksenani olisi vielä saada saman verran lisää, sitten katson tilannetta uudelleen että tarvitsenko vielä leikkausta. Laihdutus ei ollut helppoa, mutta oli kyllä sen arvoista. Minulla kuppikoko pienentynyt G:stä vissiin F:ään. Ei mikään iso ero, mutta ero kuitenkin. Saako kysyä, minkä koon haluaisit itsellesi, jos saisit valita? :) oon tässä itekkin koittanu miettiä, ja tullut tulokseen että D olisi täydellinen, tosin sekin varmaan kuitenkin aika iso vielä...

        Olen itse kärsinyt rintavaivoista jo 10 vuotta. Todennäköisesti hormonaalisen hässäkän seurauksena vuosia sitten huomasin omaavani 2 kivulloista malliltaan romahtanutta rintaa, joiden romahdustila tapahtui varsin vilkkaalla tahdilla. Kaiken lisäksi mukavien C-kuppieni tilalla olikin DD ja pieni D, jotka erittävät mielenkiintoisen väristä nestettäkin, mutta siihen ei ole puututtu lääkärien taholta mitenkään.
        Nykyisin tilanteeni on jo kohdassa E ja D kupit. Olen kahteen otteeseen yrittänyt saada apua terveydenhuollon puolelta ja jopa tässä taannoin minulle jo luvattiinkin operointi. Miltei 10-vuoden odottelun jälkeen olin onnesta ymmälläni, koska näin jo silmissäni kuinka elämäni muuttuisi ilman nirhautuvia rinnan alusia ja tulehduksia, kuinka hartiakivutkin varmasti vähentyisivät puutuvista käsistä puhumattakaan - mainittakoon itse rinnat ovat niin kosketusarat, ettei mainittavaa elämää ole ollut näinä kuluneina vuosina oikeastaan millään elämänalueella. Ja tottakai olin onnellinen ajatellessani kuinka voisin taas harrastaa kaikkia noita entisiä harrasteitani kuten sulkapalloa, uintia, lenkkeilyä, mitkä olivat jääneet itsesuojeluvaistoni vuoksi kauas historiaan.
        Vaan kuinkas sitten kävikään - siitä huolimatta, että jopa laadittujen kriteerien puitteissa olisin ansainnut vapautuksen kehnonlaisista rinnoistani, siitä huolimatta, että olin kiltisti totellut kaikessa mitä oli ehdoksi laadittu kyseiselle leikkaukselle - viimeisellä, nk. leikkauksen lukkoonlyönti käynnilläni katsottiinkin, että vaivat ovat kohdallani enemmänkin henkistä tasoa. Että näin meillä.. eli hidasta hengittämistä, särkylääkkeitä nautiskellen vaan jatkossakin..


      • lääkäriin menossa myöskin
        tiukutar kirjoitti:

        JOo, elikkä kävin lääkärissä..
        Aluksi pelästyin, koska lääkäri oli ulkomaalainen eikä tainnut ihan täysin ymmärtää suomea (kyseli kysymyksiä, joihin olin juuri vastannut ja monesti toisti "anteeksi??") no lopulta koitteli mun selkää ja taivutteli jalkoja.. Sitten määräsi tulehduskipulääkkeitä ja lihasrelaxantteja. Aluksi meinasin tyytyä niihin, mutta sitten Oli pakko rohkaista mieli ja sanoa ääneen
        "Olen ajatellut pienennysleikkausta -luuletko onko mahdollisuuksia?"
        Lääkäri taas sanoi jotain että
        "anteeksi?? mitä tarkoitat??"
        Ja taas iski häpeä ja meinasin sanoa -antaa olla.
        Selitin kuitenkin asiani uudelleen ja selkeämmin..
        Lääkäri katsoi kattoon ja mutisi jotain "hmmm, empä tiedä -se on kosmeettinen leikkaus plastiikkakirurgiaa.." Keskeytin hänet ja sanoin että "en TODELLAKAAN hae kosmeettista etua vaan sitä että kipuni helpottaisivat"
        Lääkäri lopulta sanoi kirjoittavansa lähetteen.
        JEEEEE!! meinasin jo pillahtaa itkuun..
        mulla oli pitkä lista muitakin asioita ns. valitettavana, mutta ne kaikki jäi..
        nehän on IHAN toisarvoisia!!

        Mä en voi uskoa tätä todeksi!
        VAIKKAKIN, kirurgihan sen päätöksen vasta tekee, mutta uskon niin vahvasti pääseväni jonoon..
        Kriteeritkin täyttyy ihan helposti.


        Haluisin C.n, en ainakaan B.tä (mun makuun liian pieni, kun on tottunut niin pitkään olemaan rintava, niin en ihan "laudaksi" halua)
        D.n pelkään olevan liian raskas..ja JOS vaikka lihoo joskus leikkauksen jälkeen, niin sittempähän (vissiin?) taas turpoavat..

        Joo ei sulla kauhiasti koko ole pienentynyt, vaikka hyvin olet laihtunut. Harmi =(
        Laihduttaa munkin pitäis ainakin 10kg..
        Mä oon lihonnut tänä vuonna semmosen 3-4kg,
        just kun olin päässyt tosi hyviin liikunta- ja ruokailutapoihin, niin jouluna kaikki repsahti, eikä jaksanut enään välittää.
        Nyt on NIIN paha mieli kun on lihonnut, aiemmin kun olo oli taivaallinen;energinen ja "hoikka" ja itsetunto alko olla tosi korkeella..kaikki tää on nyt pois..Pitäis taas alottaa,
        mutku mutku... =)
        Kyllä tää tästä.

        Aurinkoista kevättä sulle!
        Ja pysy tiukkana sen laihiksen kanssa,
        tsemppiä siihen!

        hei!!

        joko oot päässy leikkaukseen?jos saan sanoa niin d koko ei kannata ku mulla taitaa olla 85d ja ne on aivan liian isot,rumat ja painavat...ite aion käydä lääkärissä ottamassa selvää että jos sais kans sen lähetteen.c-koko ois hyvä.laihuttaa kait täytyy ku paino-indeksi on mulla reilu 32.oon 160cm ja painan n.83kg ja en oo ikinä saanu laihutettua vaikka kuinka oon yrittäny.hölkkäämässä ois kiva käydä mutta rintojen takia hiukan hankalaa.voit laittaa mulle vaikka mailia ossaan : [email protected]

        t: nainen 25v kokkolasta


      • hellurei123
        ei niin onnekas kirjoitti:

        Olen itse kärsinyt rintavaivoista jo 10 vuotta. Todennäköisesti hormonaalisen hässäkän seurauksena vuosia sitten huomasin omaavani 2 kivulloista malliltaan romahtanutta rintaa, joiden romahdustila tapahtui varsin vilkkaalla tahdilla. Kaiken lisäksi mukavien C-kuppieni tilalla olikin DD ja pieni D, jotka erittävät mielenkiintoisen väristä nestettäkin, mutta siihen ei ole puututtu lääkärien taholta mitenkään.
        Nykyisin tilanteeni on jo kohdassa E ja D kupit. Olen kahteen otteeseen yrittänyt saada apua terveydenhuollon puolelta ja jopa tässä taannoin minulle jo luvattiinkin operointi. Miltei 10-vuoden odottelun jälkeen olin onnesta ymmälläni, koska näin jo silmissäni kuinka elämäni muuttuisi ilman nirhautuvia rinnan alusia ja tulehduksia, kuinka hartiakivutkin varmasti vähentyisivät puutuvista käsistä puhumattakaan - mainittakoon itse rinnat ovat niin kosketusarat, ettei mainittavaa elämää ole ollut näinä kuluneina vuosina oikeastaan millään elämänalueella. Ja tottakai olin onnellinen ajatellessani kuinka voisin taas harrastaa kaikkia noita entisiä harrasteitani kuten sulkapalloa, uintia, lenkkeilyä, mitkä olivat jääneet itsesuojeluvaistoni vuoksi kauas historiaan.
        Vaan kuinkas sitten kävikään - siitä huolimatta, että jopa laadittujen kriteerien puitteissa olisin ansainnut vapautuksen kehnonlaisista rinnoistani, siitä huolimatta, että olin kiltisti totellut kaikessa mitä oli ehdoksi laadittu kyseiselle leikkaukselle - viimeisellä, nk. leikkauksen lukkoonlyönti käynnilläni katsottiinkin, että vaivat ovat kohdallani enemmänkin henkistä tasoa. Että näin meillä.. eli hidasta hengittämistä, särkylääkkeitä nautiskellen vaan jatkossakin..

        RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
        ICD-tautiluokitus
        N62
        Toimenpideluokitus
        HAD30, HAD35
        Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa
        (pisteytys 0-100)
        Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon
        pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on
        perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos
        siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät
        huomioiden.
        • Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
        40 pistettä Alle 27 cm
        50 pistettä 27-31 cm
        60 pistettä Yli 31 cm
        • Niska- ja hartiaoireet
        0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35
        • Toimintakyvyn rajoittuminen
        0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi yli 35


      • ....
        hellurei123 kirjoitti:

        RINTOJEN PIENENNYSLEIKKAUS
        ICD-tautiluokitus
        N62
        Toimenpideluokitus
        HAD30, HAD35
        Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa
        (pisteytys 0-100)
        Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon
        pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on
        perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos
        siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät
        huomioiden.
        • Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta
        40 pistettä Alle 27 cm
        50 pistettä 27-31 cm
        60 pistettä Yli 31 cm
        • Niska- ja hartiaoireet
        0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35
        • Toimintakyvyn rajoittuminen
        0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30
        0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35
        0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

        Minulle tehtiin rintojenpienennys seitsemän viikkoa sitte. Alkuperäinen koko oli 80F ja nykyään n.80C-D.

        Minun kohdallani parantuminen on mennyt todellakin päin helvettiä. Ensimmäiset kaksi viikkoa sujuivat hyvin kunnes teippien poiston jälkeen rinnat aukesivat viidestä eri kohdasta ja elimistö alkoi hylkimään toista nänniä. Tällä hetkellä tilanteeni on se että nännistä puuttuu yksi kolmasosa, eikä ikinä tule näyttämään normaalilta. Kaksi haavaa on vielä auki (jotta ylimääräinen pääsee vuotamaan ulos) ja loput on tikattu umpeen muutaman kerran. Minut meinattiin laittaa uusintaleikkaukseen jonka seurauksena toisesta rinnastani olisi tullut A-kupin kokoinen, mutta kirurgi päätti vielä kokeilla päivittäistä haavanpuhdistusta/kaavintaa, joka tehdään päivittäin polilla. sen seurauksena olen joutunut pitämään kolme vuorokautta dreenipussia. Nyt sitten odotellaan tapahtuuko tilanteessa muutosta parempaan, että välttyisin leikkaukselta.

        Kipuja ei onneksi muuten ole paitsi hoitojen yhteydessä, mutta dreenin kanssa liikkuminen on vaikeaa.

        Olen 22-vuotias ja olin julkisella (Helsingissä). Minulle tulee jäämään hyvin leveät arvet, sekä muotopuolinen nänni. Lisäksi toinen rinta tulee jäämään ilman leikkaustakin pienemmäksi kuin toinen. Minun on kuulemma mahdollisuus päästä korjausleikkaukseen, mutta en tiedä miten jaksaisin enää tätä toista kertaa.

        Minulle kerrottiin kyllä ennen leikkaukseen menoa että saattaa tulla pieniä haavaongelmia, mutta en voinut käsittää että menisi näin vituralleen. Sitä vaan että kannattaa varautua kaikkeen.


      • Onnellinen loppu
        .... kirjoitti:

        Minulle tehtiin rintojenpienennys seitsemän viikkoa sitte. Alkuperäinen koko oli 80F ja nykyään n.80C-D.

        Minun kohdallani parantuminen on mennyt todellakin päin helvettiä. Ensimmäiset kaksi viikkoa sujuivat hyvin kunnes teippien poiston jälkeen rinnat aukesivat viidestä eri kohdasta ja elimistö alkoi hylkimään toista nänniä. Tällä hetkellä tilanteeni on se että nännistä puuttuu yksi kolmasosa, eikä ikinä tule näyttämään normaalilta. Kaksi haavaa on vielä auki (jotta ylimääräinen pääsee vuotamaan ulos) ja loput on tikattu umpeen muutaman kerran. Minut meinattiin laittaa uusintaleikkaukseen jonka seurauksena toisesta rinnastani olisi tullut A-kupin kokoinen, mutta kirurgi päätti vielä kokeilla päivittäistä haavanpuhdistusta/kaavintaa, joka tehdään päivittäin polilla. sen seurauksena olen joutunut pitämään kolme vuorokautta dreenipussia. Nyt sitten odotellaan tapahtuuko tilanteessa muutosta parempaan, että välttyisin leikkaukselta.

        Kipuja ei onneksi muuten ole paitsi hoitojen yhteydessä, mutta dreenin kanssa liikkuminen on vaikeaa.

        Olen 22-vuotias ja olin julkisella (Helsingissä). Minulle tulee jäämään hyvin leveät arvet, sekä muotopuolinen nänni. Lisäksi toinen rinta tulee jäämään ilman leikkaustakin pienemmäksi kuin toinen. Minun on kuulemma mahdollisuus päästä korjausleikkaukseen, mutta en tiedä miten jaksaisin enää tätä toista kertaa.

        Minulle kerrottiin kyllä ennen leikkaukseen menoa että saattaa tulla pieniä haavaongelmia, mutta en voinut käsittää että menisi näin vituralleen. Sitä vaan että kannattaa varautua kaikkeen.

        Olipa ikävä kuulla edellisen kirjoittajan kokemuksista. Korjausleikkaukseen tosiaan yleensä pääsee tarvittaessa, mutta onhan se raskasta tuollaisen rumban jälkeen edes ajatella sellaista.

        Paraneminen on yksilöllistä, mutta tärkeää leikkaukseen menijälle on, että ottaa todesta lääkärin luettelemat riskit ja arvioi sen perusteella, mihin on valmis. Oma tapaukseni on aivan päinvastainen kuin edellisellä. Minut leikattiin myös Helsingissä 5-6 viikkoa sitten. Olen nelikymppinen, joten ajattelin, etten ehkä parane niin hyvin kuin nuoret parikymppiset. Toisaalta rinnoista ei ollut paljoa poistettavaa (75E muuttui 75C:ksi), mikä yleensä vähentää riskejä.

        Myös minua varoitettiin haavaongelmista, jotka ovat HYVIN YLEISIÄ. Haavat menivät kuitenkin umpeen runsaassa viikossa, mitään vuotoja tai haava-aukeamia ei ollut missään vaiheessa. Kipua en varsinaisesti tuntenut, mutta söinkin kipulääkkeitä parisen viikkoa ja olin varovainen liikkumisen kanssa. Itse leikkaus-nukutuskokemuskin oli positiivinen, sillä en tuntenut pahoinvointia ja pystyin liikkumaan jo leikkausiltana omin avuin. Rinnat on isommat (kuitenkin sopusuhtaiset vartaloon nähden) ja kauniimmat kuin olin odottanut. Sain symmetriset rinnat, joita minulla ei ennen leikkausta ollut.

        Lääkäri suositteli teippien pitoa jopa kolme kuukautta, jonka jälkeen vasta mietitään arpien hoitoa (silikoniteippejä), mikäli on tarvetta. Tukiliivejä on hyvä pitää 5 viikkoa yötä päivää, mutta esteettisessä kirurgiassa suositellaan kahta kuukautta, jopa puolta vuotta. Urheilurintaliivejä pidetään päivittäin joka tapauksessa puoli vuotta. Itse voi omalla jälkihoidolla vaikuttaa paljon leikkaustulokseen. Olen onnellinen ja kiitollinen leikkauksesta.


      • Onnellinen loppu
        Onnellinen loppu kirjoitti:

        Olipa ikävä kuulla edellisen kirjoittajan kokemuksista. Korjausleikkaukseen tosiaan yleensä pääsee tarvittaessa, mutta onhan se raskasta tuollaisen rumban jälkeen edes ajatella sellaista.

        Paraneminen on yksilöllistä, mutta tärkeää leikkaukseen menijälle on, että ottaa todesta lääkärin luettelemat riskit ja arvioi sen perusteella, mihin on valmis. Oma tapaukseni on aivan päinvastainen kuin edellisellä. Minut leikattiin myös Helsingissä 5-6 viikkoa sitten. Olen nelikymppinen, joten ajattelin, etten ehkä parane niin hyvin kuin nuoret parikymppiset. Toisaalta rinnoista ei ollut paljoa poistettavaa (75E muuttui 75C:ksi), mikä yleensä vähentää riskejä.

        Myös minua varoitettiin haavaongelmista, jotka ovat HYVIN YLEISIÄ. Haavat menivät kuitenkin umpeen runsaassa viikossa, mitään vuotoja tai haava-aukeamia ei ollut missään vaiheessa. Kipua en varsinaisesti tuntenut, mutta söinkin kipulääkkeitä parisen viikkoa ja olin varovainen liikkumisen kanssa. Itse leikkaus-nukutuskokemuskin oli positiivinen, sillä en tuntenut pahoinvointia ja pystyin liikkumaan jo leikkausiltana omin avuin. Rinnat on isommat (kuitenkin sopusuhtaiset vartaloon nähden) ja kauniimmat kuin olin odottanut. Sain symmetriset rinnat, joita minulla ei ennen leikkausta ollut.

        Lääkäri suositteli teippien pitoa jopa kolme kuukautta, jonka jälkeen vasta mietitään arpien hoitoa (silikoniteippejä), mikäli on tarvetta. Tukiliivejä on hyvä pitää 5 viikkoa yötä päivää, mutta esteettisessä kirurgiassa suositellaan kahta kuukautta, jopa puolta vuotta. Urheilurintaliivejä pidetään päivittäin joka tapauksessa puoli vuotta. Itse voi omalla jälkihoidolla vaikuttaa paljon leikkaustulokseen. Olen onnellinen ja kiitollinen leikkauksesta.

        vielä edelliseen. Itsekin pelkäsin ensimmäistä haavateippien poistoa, joka tehtiin viikon kuluttua leikkauksesta. Teippien vaihtohan voi repiä jo umpeen menneet haavat auki, jonka seurauksista tälläkin palstalla on moneen kertaan luettu. Itse olen toiminut teippien kanssa niin, etten ole suinkaan suihkuttanut haavoja päivittäin vaan ensimmäisen viikon aikana vain pari kertaa ja sen jälkeen joka toinen päivä. Samoja teippejä voi kuulemma pitää parikin viikkoa, jos ne eivät ole itsestään irronneet. Idea kaikessa tässä on se, ettei haava-alueelle kosketa turhaan. Sen sijaan täytyy tietysti huolehtia, että vaatteet ja erityisesti rintsikat on puhtaat ja ettei turhaan hikoile. Näin olen itse toiminut ja se näyttää olleen hyvä ratkaisu. Tilanne on kuitenkin täysin eri silloin, kun haavoista vuotaa jotakin tai pahimmassa tapauksessa päällä on haavatulehdus: silloin suihkutus on ehdoton. Joskus vain liika hoito on pahasta.


      • ....
        Onnellinen loppu kirjoitti:

        vielä edelliseen. Itsekin pelkäsin ensimmäistä haavateippien poistoa, joka tehtiin viikon kuluttua leikkauksesta. Teippien vaihtohan voi repiä jo umpeen menneet haavat auki, jonka seurauksista tälläkin palstalla on moneen kertaan luettu. Itse olen toiminut teippien kanssa niin, etten ole suinkaan suihkuttanut haavoja päivittäin vaan ensimmäisen viikon aikana vain pari kertaa ja sen jälkeen joka toinen päivä. Samoja teippejä voi kuulemma pitää parikin viikkoa, jos ne eivät ole itsestään irronneet. Idea kaikessa tässä on se, ettei haava-alueelle kosketa turhaan. Sen sijaan täytyy tietysti huolehtia, että vaatteet ja erityisesti rintsikat on puhtaat ja ettei turhaan hikoile. Näin olen itse toiminut ja se näyttää olleen hyvä ratkaisu. Tilanne on kuitenkin täysin eri silloin, kun haavoista vuotaa jotakin tai pahimmassa tapauksessa päällä on haavatulehdus: silloin suihkutus on ehdoton. Joskus vain liika hoito on pahasta.

        Lääkäri oli alunperinkin ehdottomasti sitä vastaan että teippejä käytettäisiin enää sen kahden viikon jälkeen. Myös minua neuvottiin useita kertoja päivässä suihkuttelemaan ja rasvaamaan rintoja. Joten olen ajatellut jos liiallinen hoitaminen olisi edesauttanut näitä takapakkeja parantumisessa. Toisaalta turha enää miettiä mikä sen aiheutti, pääasia että tulisi edes joskus kuntoon. Enkä murehdi arvistakaan, minulle on tällä hetkellä tärkeintä että olisivat edes mahdollisimman samaa kokoa.

        En silti kadu leikkaukseen menoa ollenkaan. Aina vaan varoituksista huolimatta ajattelee että "ei mulla voi olla noin huono tuuri". Mielummin kärsin muutaman kuukauden kun kannan koko elämäni mukanani entisiä rintoja :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe