Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Yhteissauna

mökillä

Olimme mökillä ensimmäistä kertaa yhteissaunassa torstaina ja täytyy sanoa, että tilanne oli sekä kiusallinen että eroottinenkin. Olen mies ja kyllä sitä vaan tuli katseltua anopin runsaita muotoja ja varmaan kaikki huomasivat sen seurauksen... Tuskin mennään enää samaan aikaan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja kuinkahan yleistä yhteissaunat ovat?

14

15746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alastomuus kuuluu suomalais...

      No, minä olen anoppi. Meillä on iso talviasuttava kakkosasunto ja pihanpiirissä monta saunaa. Pihan laidalla lainehtii aava vesistö.
      Kyllä meillä on koko kesän saunat kuumina. Vaihtelevin kokoonpanoin sukulaiset ja kylänmiehet poikkeavat saunoissa - ne ovat muuten kylän parhaat.

      Ilkosillamme me pulahtelemme väliin veteen ja taas takaisin saunaan ja saunakammariin jääkaapille.

      Missähän päin oikein olet elänyt, jos et tunne suomalaista yhteissaunomisperinnettä?

      jaa vielä - saunojat ovat kyllä kaikenikäisiä ja tyttöjä, poikia, aikuisia miehiä ja naisia. Minun nuoruudessani kaupungeissakin yhteissaunat olivat käytössä. Opiskeluaikoina kävin sellaisessa ainakin Turussa ja Helsingissä. En katsellut tarkemmin ympärille, mutta miehiä ja naisia löylyissä kyhjötti lauteilla ritirinnan, minä mukana.

      Arvelen, että maailmalla "sauna" on erotisoitu ja liitetään seksipalveluihin. Ja kun amerikkalainen viihdekulttuuri koko ajan toitottaa alastomuutta sekä seksuaalisuutena että kiellettynä, myös suomalaiset ovat ruvenneet katsomaan kummeksuen sitä, että me olemme alasti saunassa, miehet ja naiset vaikka yhdessä.

      Että meilläpäin ainakin suomalainen saunakulttuuri on koko ejan käytössä. Eivätkä sitä ihmettele esim. Stadissa asuvat parikymppiset miehet tai kirkkonummelaiset murkkuikäiset tytöt.

      Ja jos viestisi lähtökohta on peniksesi pituuden konstailu, niin anna saunan hoitaa. Välillä löylyihin, välillä kylmään veteen. Katso miten käy!

      • hyvä...

        Onhan se niin, että aikaisemmin meillä Suomessa yhteissauna oli ihan tavallista ja normaalia, mutta aika on muuttunut siinäkin suhteessa....
        mummeli hyvä! Alastomuutta on erotisoitu, siinä olet oikeassa ja koska näin on käynyt, niin kai sinä elämää nähneenä ja kokeneena tiedät, mitä se käytännössä tarkoittaa. Siksi se ei enää välttämättä tänä päivänä ole aina viisasta painua sekasaunaan, koska siihen liittyy jo seksuaalisuutta....niin yksinkertaista se on!
        Vaikka puolustatkin rohkeasti menneitä - mutta se on jo käytännössä mennyttä saunakulttuuria.


    • älkää ny viitsikö.

      Yhteissauna. Sukulaisten kanssa.Kiitos ei.

    • täysjärkinen

      ei mene alasti saunaan kuin puolisonsa ja leikki-ikäisten lasten kanssa!

      • milla kuu

        Ja siis tämä on mielestäsi täysjärkisyyden mittari? Saunakulttuurin maassa on monenmoisia versioita. Ainoa mittari minusta on se, että ketään ei pakoteta mihinkään mikä ei tunnu luontevalta. Edellä oli fiksu analyysi siitä, miten amerikkalaisuus on erotisoinut kaiken alastomuuden.

        Provohan tämä alkuperäinen varmaan lienee. Mahdolliselle provoilijalle vastaisin, et kiva, kun sulla on "hyvä" anoppi.


      • saunaseuralainen
        milla kuu kirjoitti:

        Ja siis tämä on mielestäsi täysjärkisyyden mittari? Saunakulttuurin maassa on monenmoisia versioita. Ainoa mittari minusta on se, että ketään ei pakoteta mihinkään mikä ei tunnu luontevalta. Edellä oli fiksu analyysi siitä, miten amerikkalaisuus on erotisoinut kaiken alastomuuden.

        Provohan tämä alkuperäinen varmaan lienee. Mahdolliselle provoilijalle vastaisin, et kiva, kun sulla on "hyvä" anoppi.

        Kirjoitin ketjuun jo aikaisemmin. Puhuin yhteissaunomisen suomalaisuudesta.

        Kun meillä on vieraita ulkomailta, annamme miesten mennä saunaan miesten ja naisten naisten kanssa. Mikäli yleensä haluavat mennä saunaan. Ainakaan monet eivät sauno alasti, vaan useat pitävät pyyhettä tai uimapukua verhonaan. Suomalaiset miehet tekevät miten kukin haluaa.
        Esim. japanilaiset vieraamme ovat hyvin häveliäitä. Heille sauna perkitsee, siis joillekin, lähinnä bordellin alaosastoa.

        Silloin tällöin kuulen varsinkin nuorehkojen pitävän perinteistä saunomistapaamme omituisena. Minusta se taas on omituista. Suurin osa suomalaisista on satojen vuosien ajan syntynyt ja kuollut saunassa. Sehän on ollut rentouttavan lämmin ja hygieeninen paikka ja samalla hivenen myyttinen.

        Alastomuudesta vielä sen verran, että kyllähän suomalaisille tutuilla Kanarian saarillakin on useita nudistirantoja. Nillä loikoillessa tuntee parhaiten, miten samanarvoisia ja fyysisesti samanlaisia me ihmiset olemme. :))


      • Tätönen
        saunaseuralainen kirjoitti:

        Kirjoitin ketjuun jo aikaisemmin. Puhuin yhteissaunomisen suomalaisuudesta.

        Kun meillä on vieraita ulkomailta, annamme miesten mennä saunaan miesten ja naisten naisten kanssa. Mikäli yleensä haluavat mennä saunaan. Ainakaan monet eivät sauno alasti, vaan useat pitävät pyyhettä tai uimapukua verhonaan. Suomalaiset miehet tekevät miten kukin haluaa.
        Esim. japanilaiset vieraamme ovat hyvin häveliäitä. Heille sauna perkitsee, siis joillekin, lähinnä bordellin alaosastoa.

        Silloin tällöin kuulen varsinkin nuorehkojen pitävän perinteistä saunomistapaamme omituisena. Minusta se taas on omituista. Suurin osa suomalaisista on satojen vuosien ajan syntynyt ja kuollut saunassa. Sehän on ollut rentouttavan lämmin ja hygieeninen paikka ja samalla hivenen myyttinen.

        Alastomuudesta vielä sen verran, että kyllähän suomalaisille tutuilla Kanarian saarillakin on useita nudistirantoja. Nillä loikoillessa tuntee parhaiten, miten samanarvoisia ja fyysisesti samanlaisia me ihmiset olemme. :))

        Suomessakin. Itselläni, niin maalla kasvanut kuin olenkin, ison suvun huomassa, ei ollut kokemusta koko suvun yhteissaunoista lapsuudestani. Opiskeluaikaan yhteissaunottiin, ja erinäisten kavereiden luona sitten oli kaikenlaisia saunatapaa ja -odotusta. Kiltisti menin yhteissaunoihinkin nuorempana, vaikka en niistä tilanteista todellakaan nauttinut. Minun piti kasvaa yli neljäkymppiseksi ennen kuin sain riittävästi rohkeutta sanoa että ei kiitos yhteissaunaa minulle, en välitä. Valitettavasti olen kokenut yhteissaunaa harrastavien taholta kovin negatiivista ja loukkaantuvaa asennetta näin sanoessani. Mistä tämä johtuu? Toki voin vetää uikkarit saunaan päälleni, jos sellaiset sattuu mukana olemaan - tietysti mielelläni en parhaita uikkareitani myöskään pilaa saunan lämmössä.

        Tuli mieleeni, kun tuolla ylempänä sanot että helsinkiläiset herrat ja kirkkonummelaiset pikkulikat ihan hyvin ja nurkumatta sopeutuvat saunomisiinne, että onko siinä tarjolla paljonkaan vaihtoehtoja? Jos saunoja kerran on ihan moneksi asti, niin onko mahdotonta tarjota myös mies- tai naissaunavaihtoehtoja niille jotka sellaista ehkä toivoisivat (vaikka eivät kehtaa sanoa).

        Ap:lle: ihan varmasti sinulla on oikeus sanoa että et halua yheissaunaan, koska et ole siihen tottunut. Jos siitä sitten joku yllämainitun kaltainen anoppi tai muu ottaa nokkiinsa, niin se on ihan tasan hänen ongelmansa.


    • neutraaliutta toivov

      Meillä oli ennen tapana saunoa koko perhe yhdessä. Nyt kun sisaruksille on alkanut kertyä perhettä, melkeinpä kukaan ei voi saunoa kenenkään kanssa. Ahdistavaa. Alastomuudesta ja luonnollisesta yhdessäolosta on tullut niin tabu, ettei voida edes puhua siitä, kuka mitäkin oikeasti haluaa ja kenen vuoksi oikeastaan pitää jaella vuoroja.

    • osallistua

      No seuraavalla kerralla yksinkertaisesti vaan kieltäydy saunasta. Onhan saunominen vapaaehtoista ja aikuisella ihmisellä täysi vapaus päättää itse, haluaako mukaan. Olen aina ihmetellyt, miksi pitää ängetä kaikkien yhtä aikaa saunaan, kun on helppo venyttää saunomista muutamaan vuoroon, ja on mukavampikin saunoa pienemmässä porukassa. Eikä ole myöskään häpeä sanoa että ei halua yhteissaunaan. Niin minä olen tehnyt, koska en pidä yhteissaunasta, eikä ole tullut mitään ongelmaa. Aikoinaan oma äitini puolestaan teki selväksi että haluaa saunoa yksin, ja hänelle järjestyi luonnostaan saunavuoro lopuksi toisten jälkeen. Joidenkin sukulaisten kanssa saunon mielelläni, koska tiedän että heille alastomuus ei merkitse mitään, muutamien kanssa en halua saunoa, koska vaistoan heissä arvostelua ja uteliaisuutta toisten ulkonäköä kohtaan. Heillä kyläillessä sanon vain, että en välitä saunasta. Ihan helppoa.

      • niin aivan

        Hyvin kirjoitettu. Minä suhtaudun yhteissaunomiseen positiivisesti, mutta hyväksyn myös sen, jos joku ei sitä halua.


      • vapaa valinta
        niin aivan kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu. Minä suhtaudun yhteissaunomiseen positiivisesti, mutta hyväksyn myös sen, jos joku ei sitä halua.

        Sauna on muutenkin asia, josta toiset tykkää ja toiset ei, ja jokainen saa toimia oman mieltymyksensä mukaan. Sano vaan reilusti että et tule yhteissaunaan, tai että et sauno, oman tahdon esittäminen on täysin sopivaa.


    • Pelle

      mä runkan yhteissaunassa onpas mukava

      • pete5472

        Painajainen olisi jos alkaisi seisomaan.


    • mek

      Nuorempana saunottiin kavereiden aj tyttöystävien kanssa mutta ei enää vanhempana ja varsinkaan anoppikokelaiden kanssa ei tulisi mielnkkään mennä saunaan. Aikoinaan tyttöystävien kanssa sauna oli hyvä naintipaikka ja se otti kunnon päälle saunan kuumuudessa sekstailla ja se siitä. Kun mökeillä ollaan ja ikää on jo yli 50v niin miehet ja naiset saunovat erikseen ja se siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe