Pahuudesta

Täällä on aikas paljon käyty syyttämässä erinnäisiä ihmisryhmiä pahuudenlähteeksi.. uskovaiset ateisteja ja ateistit uskovia jne..

Olen aina välillä miettinyt mitä pahuus oikeastaan on ja kerta toisensa jälkeen tullut siihen tulokseen ettei sitä ole olemassa. Varsinkin jos asiaa mietitään motiivien kannalta. Tarkemmin siis miksi joku toimii niin kuin toimii.

Suurin osa asioista lähtee joko itsekkyydestä tai sokeasta aatteen ajamisesta, mutta pahuudesta.. Tuohon ei voi oikein ajatella muuta esimerkkiä kuin lapsellisen leikin, jossa joku ottaa pahan roolin ja toimii niinkuin pahalta odotettaisiin. Tätä oikeastaan voisi kutsua "wannabepahuudeksi"

Tietysti on sitten niitä, jotka eivät ymmärrä ihmisten toiminnan syitä, ja ryntäävät tuomitsemaan käytöksen tai asian pahuudeksi omien ennalta opittujen arvojensa mukaan sokeasti. Yleensä tällainen ajattelu on hyvin musta-valkoista ja ahdasmielistä.

Loppujen lopuksi asiaoiden tai ihmisten määritteleminen hyviin ja pahoihin on vallan väärinkäyttöä. Sillä yleensä motivoidaan ihmiset vastustamaan jotain aatetta tai asiaa.. pahimmassa tapauksessa ihmisryhmää, ja oikeutetaan jopa väkivallan käyttö. Viimekädessä ne jotka määrittelevät asiat hyviin tai pahoihin syyllistyvät itse siihen mitä niin paljon vihaavat muissa ihmisissä ja yleensä asiaa viellä tajuamatta.

3

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilee

      "Suurin osa asioista lähtee joko itsekkyydestä tai sokeasta aatteen ajamisesta, mutta pahuudesta.. Tuohon ei voi oikein ajatella muuta esimerkkiä kuin lapsellisen leikin, jossa joku ottaa pahan roolin ja toimii niinkuin pahalta odotettaisiin."

      Eikö juuri itsekkyys ja sokea atteen ajaminen ole osa pahuutta, josta pahat teot ja ajatukset kumpuavat?

      Eikö pahuuden olemksen siemen olekaan ihmisen sisäistä toimintaa, vaan ulkoistat sen pahuuden?

      Onko motiivi ainoa syy pahuuteen? Onko motiivi silloin paha? Miksi syntyy paha motiivi?

      Väitän, että pahuuden kieltäminen ihmisessä on silmänsä sulkemista omasta vastuusta omalla kohdalla.

      • Meikku

        Minä ajattelen, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä, muttei ymmärrä kaikkea tekemäänsä, tai ei ole vain löytänyt itseään.

        Esim. kissani murha oli tosi paha teko, mutten silti pidä ihmistä sen taustalla toivottomana tai läpeensä pahana. Aina on mahdollisuus kehittyä ja korjata virheitään. Enkä tarkoita ulkopuolista pelastusta, esim. uskontoa, vaikka sekin toimii, varsinkin riippuvuussairauksissa. Jokaisesta löytyy hyvyys, eikä sitä tarvitse tankata ulkoa päin jostain uskonnosta. Ulkopuolinen tuki voi kyllä olla tarpeen, ja sitä taas voi olla vaikea löytää sen jälkeen, kun on ollut paha.

        Niin, minä en usko perisyntioppiin millään tavalla, enkä noteeraa sitä perusteluksi mihinkään asiaan.


      • sanot siis että on olemassa jokin "paha voima", josta ihmisen itsekkyys ja muuta vastaavat "negatiiviset asita nousevat?

        >Eikö juuri itsekkyys ja sokea atteen ajaminen ole osa pahuutta, josta pahat teot ja ajatukset kumpuavat?<

        Kun loppujen lopuksi on kyse vain siitä, että ihminen ajattelee omia tunteitaan ja toimii niiden mukaan, eikä kyse ole loppujen lopuksi mistään sen kummemmasta tai mystisestä.

        >Eikö pahuuden olemksen siemen olekaan ihmisen sisäistä toimintaa, vaan ulkoistat sen pahuuden?<

        yleensähän ulkopuoliset ihmiset sen määrittelevät, eli loppujen lopukse ihmiset arvojensa kanssa ulkoistavat pahuuden, joka loppujen lopuksi on vain käsitteidemme luoma harha.

        >Onko motiivi ainoa syy pahuuteen? Onko motiivi silloin paha? Miksi syntyy paha motiivi?<

        ei ole olemassa motiivia joka syntyisi pahuudesta, joten ei ole olemassa pahuuttakaan.

        >Väitän, että pahuuden kieltäminen ihmisessä on silmänsä sulkemista omasta vastuusta omalla kohdalla.<

        ei pahuuden olemassaolon kieltäminen vastuuta mihinkään poista.. teot ja niiden seuraukset ovat siltikin olemassa.. meidän vain ei tarvitse tehdä ihmisestä sen vähempiarvoisia heidän virheidensä takia, joka yleensä seuraa siitä että asiat ja ihmiset niiden kautta määritellään pahoiksikin


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      132
      2061
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      374
      1534
    3. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      227
      1136
    4. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      126
      949
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      109
      949
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      92
      913
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      55
      898
    8. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      848
    9. Vastaa nyt kun kuitenkin valvot!

      Vai pelkäätkö että miehesi herää? Ppm:lle 😉
      Ikävä
      111
      788
    10. Seksuaalinen halukkuus ja kyvykkyys

      Tulee mieleeni kysyä, onko palstalla enää ihmisiä joilla olisi se voimakas seksuaalinen halukkuus vastakkaiseen sukupuol
      Sinkut
      99
      691
    Aihe