Mistä eettisesti oikein valmistettuja vaatteita?

Ponyboy

Moikka!

Tietäisikö joku liikkeitä Tampereella, jossa myytäisiin eettisesti oikein valmistettuja vaatteita? Tarkoitan siis, että ei ole käytetty lapsityövoimaa tai materiaali on kierrätettyä tms. Tai olisiko joku näistä tunnetuimmista vaatefirmoista sellaisia, jotka myivät tällaisia vaatteita? Olen vasta hiljan kiinnostunut näistä asioista ja jos joku ystävällinen tietäisi, niin kertokaa tietämättömälle! Myös nettiosotteita saa ladella, jos semmoisia on, mistä tietoa voisi löytää. Kiitos paljon mahdollisista vastauksista!

6

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyntää ei ole

      Kyllä varmasti on vaikea löytää, kun suuri osa kansalaisista äänestää lompakolla eettisyydestä viis. Ostetaan sieltä mistä halvalla saadaan ja siksipä tuotanto on myös lapsia työllistävissä maissa. Pienet putiikit joilla olisi edellytyksiä tukea tällaisia valmistajia lopettavat toimintansa kun kuluttajat hakevat tavaransa isoista halvimmasta mahdollisesta paikasta. Olisitko ehkä valmis maksamaan kymmenkertaisia hintoja?

      • Ponyboy

        Ei tässä kyllä maltaita ole varaa laittaa vaatteisiin, kun opiskelijan ohuella lompakolla eletään. Jotain kuitenkin haluaisin tehdä, enkä vain pönkittää nykyisten valmistajien valtaa. Muistelisin, että Indiskalla on ollut joku aika sitten ainakin tuotteita, jonka tuotoista osa meni tuotteita valmistaneille intialaisille naisille. Tällaisia hankkeita haluaisin tukea, mutta aloittelijana en tiedä, mistä päin hakea =/


      • vinkkeilijä
        Ponyboy kirjoitti:

        Ei tässä kyllä maltaita ole varaa laittaa vaatteisiin, kun opiskelijan ohuella lompakolla eletään. Jotain kuitenkin haluaisin tehdä, enkä vain pönkittää nykyisten valmistajien valtaa. Muistelisin, että Indiskalla on ollut joku aika sitten ainakin tuotteita, jonka tuotoista osa meni tuotteita valmistaneille intialaisille naisille. Tällaisia hankkeita haluaisin tukea, mutta aloittelijana en tiedä, mistä päin hakea =/

        Yleensä kai OSA tuotoista menee aina vaatteiden valmistaneille henkilöille. Suurimmassa osassa tapauksia tämä osuus on vain hyvinhyvin pieni... Itse en suosisi mitään isoja ketjuja, vaan ostaisin ennemminkin pienistä liikkeistä. (Ja erityisesti esimerkiksi Reilun Kaupan liikkeistä.) Siellä asiasta voi myös kysellä helpommin, kun usein omistaja on itse myymässä, tai myyjä on hyvin perillä liikkeen toimintaperiaatteista. Ja tietenkin jos teetät vaatteesi, niin voit olla varma, että tuet suomalaista käsityötä.

        Itse suhtautuisin kuitenkin tähän aiheeseen ja vaikuttamismahdollisuuksiini skeptisesti. Eihän pari eettistä puseroa tietenkään haittaa tee kenellekään (kuin korkeintaan lompakollesi), mutta ei niillä myöskään juuri markkinatalouden lakeja mennä muuttamaan... Ja kun suurin osa ihmisistä ei ole kiinnostunut vaatteiden eettisestä puoleta, niin muutosta ei asiaan ole odotettavissa.


    • vaatteiden lapuissa

      Hei! Jos haluat välttää riistotyönvoiman käyttöä, älä ainakaan osta ihan halvinta. Vähän kalliimpien vaatteiden joukosta on suurempi todennäköisyys löytää kunnon olosuhteissa valmistettuja tuotteita. Katso siis vaatteissa olevia lappusia! Made in chinasta voi päätellä jotain, made in finlandista jotain muuta...
      Kuten tuossa joku vastasi, täysin eettisesti kestäviä vaatteita on valitettavan vaikea löytää. Yksittäisen ihmisen ei ehkä kannata hankkia itselleen vatsahaavaa etsimällä, koska ei kuitenkaan löydä :(
      Mutta parannus se on pienikin parannus, joten esim. vähän laadukkaampiin (kalliissa maissa valmistettuihin) vaatteisiin satsaamalla viet jo kehitystä osaltasi oikeaan suuntaan!

      Nythän on myös tullut luomupuuvillaa monille ihan tavallisille vaatemerkeille :)

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vegaanit ainoastaan osaavat pukeutua eettisesti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1593
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      123
      938
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe