Klassisia viulukappaleita?

Bisquit

Nyt saa ehdottaa paljon kauniita viulukappaleita!
Olen ihan aloittelija klassisen musiikin saralla mutta eniten tuntuu iskevän viulut, niissä on sielua... mutta kun ei tunne säveltäjiä eikä varsinkaan teoksia niin ehdotuksia näin alkuun olisi kiva saada :)

19

6941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • His Master's Ear

      Jean Sibeliuksen Viulukonsertto on parasta Sibeliusta – ja viulukonserttojen ykkönen (ainakin minulle).

      Niccolò Paganini (1782-1840) sävelsi viululle tunnettuja virtuoosikappaleita, mm. 24 Kapriisia. Paganinin viulukonserttojen solistiset osuudet ovat nautittavaa kuultavaa, mutta orkestroinnin kömpelyys on silmiinpistävää (vai korviinpistävää?).

      Yksi suurista viulusuosikeistani on Pablo de Sarasaten (1844-1908) Zigeunerweisen eli Mustalaislauluja.

    • Suosittelija

      Minäkin kannan korteni kekoon omia mieltymyksiäni
      mainostaen:
      Antonio Vivaldi: esim. Neljä vuodenaikaa,
      konserttoja sooloviululle ja
      orkesterille
      Henri Wieniawski:Poloneesi viululle ja pianolle
      op.4
      Edouard Lalo: Symphonie espagnole viululle ja
      orkesterille op.21
      Felix Mendelssohn:Viulukonsertto op.64
      Giuseppe Tartini:yli 100 viulukonserttoa
      Niccolo Paganini:lukuisia lostavia viuluteoksia;
      etsipä kuultavaksesi esim.
      "Sydämentykytyksiä" - varmasti
      nimensä veroinen.
      Siitä vain hankintoihin ja nauttimaan. Onnea
      harrastuksellesi.

    • His Master's Ear

      Kuuntelen tätä kirjoittaessani Max Bruchin (1838-1920) g-molli-viulukonserttoa. En pidä sitä itse aivan Sibban konserton veroisena, mutta kelpo teos -- ja taitaa olla maailmalla nykyisin kaikkein soitetuin viulukonsertto!

      Niitä muita paljon soitettuja viulukonserttojahan ovat säveltäneet ennen muita Brahms, Mendelssohn ja Tšaikovski. Ajassa taaksepäin mentäessä päästään sitten mm. Mozartiin ja Bachiin.