Klassisia viulukappaleita?

Bisquit

Nyt saa ehdottaa paljon kauniita viulukappaleita!
Olen ihan aloittelija klassisen musiikin saralla mutta eniten tuntuu iskevän viulut, niissä on sielua... mutta kun ei tunne säveltäjiä eikä varsinkaan teoksia niin ehdotuksia näin alkuun olisi kiva saada :)

19

6941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • His Master's Ear

      Jean Sibeliuksen Viulukonsertto on parasta Sibeliusta – ja viulukonserttojen ykkönen (ainakin minulle).

      Niccolò Paganini (1782-1840) sävelsi viululle tunnettuja virtuoosikappaleita, mm. 24 Kapriisia. Paganinin viulukonserttojen solistiset osuudet ovat nautittavaa kuultavaa, mutta orkestroinnin kömpelyys on silmiinpistävää (vai korviinpistävää?).

      Yksi suurista viulusuosikeistani on Pablo de Sarasaten (1844-1908) Zigeunerweisen eli Mustalaislauluja.

    • Suosittelija

      Minäkin kannan korteni kekoon omia mieltymyksiäni
      mainostaen:
      Antonio Vivaldi: esim. Neljä vuodenaikaa,
      konserttoja sooloviululle ja
      orkesterille
      Henri Wieniawski:Poloneesi viululle ja pianolle
      op.4
      Edouard Lalo: Symphonie espagnole viululle ja
      orkesterille op.21
      Felix Mendelssohn:Viulukonsertto op.64
      Giuseppe Tartini:yli 100 viulukonserttoa
      Niccolo Paganini:lukuisia lostavia viuluteoksia;
      etsipä kuultavaksesi esim.
      "Sydämentykytyksiä" - varmasti
      nimensä veroinen.
      Siitä vain hankintoihin ja nauttimaan. Onnea
      harrastuksellesi.

    • His Master's Ear

      Kuuntelen tätä kirjoittaessani Max Bruchin (1838-1920) g-molli-viulukonserttoa. En pidä sitä itse aivan Sibban konserton veroisena, mutta kelpo teos -- ja taitaa olla maailmalla nykyisin kaikkein soitetuin viulukonsertto!

      Niitä muita paljon soitettuja viulukonserttojahan ovat säveltäneet ennen muita Brahms, Mendelssohn ja Tšaikovski. Ajassa taaksepäin mentäessä päästään sitten mm. Mozartiin ja Bachiin.

      Beethovenilta ovat mielestäni upeita kamarimusiikkiteoksia viululle ja pianolle sävelletyt Kevätsonaatti ja Kreutzer-sonaatti.

      • Suosittelija

        Kyseinen viulukonsertto nro 1 g-molli tulee
        YLE RADIO 1:ltä pitkäperjantaiaamuna (18.4.2003)
        klo 9.00 itsensä Salvatore Accardon soittamana.


    • minni

      philip glassin viulukonsertto on rautaa!! ja tietty sibba, tsaikkari, prokofjev, shostakovits ja beethovenkin.. bruchia ja laloa on kiva ainakin soittaa :)
      kannattaa tsekata myös barberin viulukonsertto!

    • pupuz

      mä en nyt oikein tiedä luokitellaanko vanessa maen musiikki klassiseksi,mutta se on kyllä tosi kaunista viulumusiikkia.
      ainakin "the violin player"
      on todella hyvä levy..
      "warm air" ja "widescreen" on tosi kauniita ja jotenkin mystisiä kappaleita...

    • Torvi

      Vaikka viulusta kyselitkin, niin mustasukkaisena torvensoittajana tässä :)

      Murto-osa viulun repertuaarista, mutta paljon kauniimmin soi.

      Hyviä soittajia Kari Kriikku, Sabine Meier, Karl Leister, Josef Balogh ja vaikka ketä, kunhan et Thea Kingiin erehdy , etkä Acker Bilkiin sekaannu ;)

      Aluksi vaikka
      Mozartin klarinettikonsertto ja kvintetti
      Brahmsin kvintetti
      ja vaikka Kriikun soittamana Crusellin kvartetot, ei ne muuten niin ihmeellisiä, mutta Kriikku soittaa ne suht hyvin
      Niin ja vaikka Budapest Clarinet Quintetin "Clarinet evergreens", sovituksia klarineteille monenlaisesta

      ja kyllä niitä sitten löytyy paljonkin

      • Tuubansoittaja

        Saat tunkea sen klarinettis sinne minne valo ei pääse.


    • alfredo

      Itse pidän todella paljon viululla soitetusta elokuvamusiikista, ja sitä suosittelen ehdottomasti. Kannattaa etsiä käsiin ainakin Itzhak Perlmanin riipivän kauniit teemat elokuviin Schindlerin lista, Cinema Paradiso (rakkausteema, Love Theme) sekä Tuulen viemää, ja myös monia muita Perlmanin sekä muiden viulistien sovituksia. Perinteisen klassisen musiikin puolella hyvää viulumusiikkia on paljon, mutta katsasta ainakin Vivaldi, Sibelius, Grieg sekä Tomaso Albinoni, jolla tosin muistaakseni taisi olla enemmänkin sellokappaleita.

    • alttoviulisti

      Tässä ensin muutama viulusuositus:
      Jean Sibeliuksen viulukonsertto on paras, ja levytyksiäki taitaa löytyä useita (Sinfonia Lahdelta ensimmäinen ja viimeistelty versio). Sitten on Niccoló Paganini, Antonio Vivaldi ja Johann Sebastian Bach. Mutta ethän unohda alttoviulua. Itse pidän alttoviulusta enemmän, niin tumma ja täyteläinen ja muutenki ihana. Siltä saralta voin suositella Mozartin Sinfonia concertantea (alttoviululle ja viululle). Imai Nobuko on levyttänyt alttoviulumusiikkia (esim. The Russian Viola). Etsi jostain käsiisi Henry Ecclesin alttoviulusonaatti, se kannattaa ainakin kuunnella.

      • JOO!!

        sinfonia concertante on uskomattoman hieno kappale! toinen osa on musertavan kaunis.. ja eka osassa mieletöntä draivia =)


    • tiina0109

      Hyviä kappaleitahan on toki aivan valtavasti, riippuu aivan mistä itse pitää. Klassisena viulistina nyt nostan joitan esille.

      Mozart on tietysti vallan mainio säveltäjä muutenkin kuin viulun osalta. Konsertto numero 5, A-duurissa on oikein mainiota kuunneltavaa. Samoin numero 4, D-duuri. Niissähän tietysti on orkesteri mukana. Voisin suositella myös Requiemia (c-molli, "sielunmessu") vaikka se nyt ei varsinaisesti viulukappale olekaan. Kauniita kuorokohtia ja vaikuttavia viuluosuuksia.

      Jos haluaa pelkkää viulua kuunnella, niin Bachilla esimerkiksi on sooloteoksia. Niitä löytää nimekkeellä Partita. Partita nro 3 (E-duuri) ainakin on kelpo kuunneltavaa. Nyt en kyllä muista numeroa, mutta d-molli -partita on myös oikein mainio.
      Telemannin Fantasia on myös sooloviululle, mutta en nyt yhtäkkiä muista nähneeni siitä levytystä. Kannattaa silti etsiä, se on kaunis kappale.

      Tartinin g-mollisonaatti on kaunis. Paholaisen trilli-sonaatiksi myös tituleerattu.

      Mitäs sitten vielä ^^ Pugnani-Kreislerin Preludi ja Allegro ovat myös oikein hyviä ^^ Mutta niin. Nämä nyt ensiksi tuli mieleen. Viihtyisiä hetkiä klassisen parissa!

    • sirumiru

      Pablo de Sarasaten sävellyksiä kannattaa kuunnella ;) Varsinkin Carmen-Fantasia on esim Gil Shahamin soittamana mahtava! Jos rauhallisempaa etsii niin kannattaa kuunnella vaikka Youtubesta O mio babbino caro Joshua Bellin soittamana.

    • hjukuei

      Karol Szymanowskilla on ihmeellisen hieno viulukonsertto

      • krixis

        Paganinin Cantabile D-duuri opus 17 MS 107


    • Anonyymi

      Kaunis kappale on vilululla tietenkin Jean Sibeliuksen finlandia hymni...

    • Anonyymi

      hopeinen kuu on koskettava.

    • Anonyymi

      Bemgt Johansson, Bourree. Hyvä suomi.

    • Anonyymi

      Veracinin LARGO on erittäin kaunis hidas ja klassinen kappale

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe