Omega Seamaster?

Vihreä mies

Siis tuollainen otsikossa mainittu on nyt pakko saada, ja automaattina; etenkin kiinnostaisivat nuo GMT ja Crono-mallit. Etsiskellessäni katselin jonkin aikaa Tag-Heuerin Aquaracereita mutta kyllä tuo Omega on jotenkin vakuuttavamman oloinen. Eikä vähiten siksi että isä-ukolla on ollut viimeiset 30v tuollainen Omegan kuukello, joka toimii edelleen varmasti kuin Sveitsiläinen kello. (Ai niin. Sehän on.)
Tag-Heuerin omistajat saavat olla eri mieltä; kuuntelen mielellään kommentteja puolesta ja vastaan.

www-maailmassa asiaan tutustuttuani silmään pisti normaali hintataso ilmiö; Suomessa Seamasterin automaatista joutuu maksamaan n. 1700 - 2100e, mutta netissä amerikkalaisissa verkkokaupoissa (esim. http://www.watchesonnet.com/ ) hinta putoaa lähelle 1000 euroa (?) ja chrono- ja GMT-mallien n. 1500euroon. Ero on mielestäni aika huikea. Tälläkin palstalla joku tosin väitti ettei Omegan hinnat vaihtele kovinkaan paljoa eri maiden välillä. Kannattaako siis suunnista ostoksille Suomen rajojen ulkopuolelle? (Tilatahan ei kannata koska tuo 22% alv usasta tasoittaa tuon hintaeron lähes kokonaan?) Onko aiheesta kokemusta? Mistä olette siis hankkineet omanne?

Ja syytkin kiinnostaa; miehiltä ja miksei naisiltakin. Miksi ihmeessä pitää saada yli 1000euron kello? Minulla on omani. ;)
Tai postilla odgreen-ät-suomi24.fi

28

31852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merimestari

      isältä pojalle, niinpä niin.
      Faijalla oli Seamaster joskus aikoinaan. Muistan sitä pikkupoikana ihailleeni. Sitten tulivat digitaalikellot (vau!!), ja Casio oli teini-ikäisen mielestä Omegaa hienompi laite.
      Isä kuoli aikoinaan, koko jutun olin jo moneen kertaan unohtanut...kunnes kolmekymppisenä iski mieleen: Missä hemmetissä on isän Seamaster? Ei löydy mistään, kukaan ei tunnusta...hitto, että harmittaa. Olisi ollut hienoa saada juuri tuo kyseinen kappale omaan ranteeseen. Ehkäpä se jonakin päivänä vielä kävelee vastaan...

      • Vihreä mies

        Taitaa jotenkin liittyä vanhenemiseen että alkaa arvostaa asioita ja esineitä jotka oikeasti toimivat ja jotka kestävät kymmeniä vuosia. ;)
        Jos ostan 1500e telkkarin, voin tuskin olettaa että se kestäisi 10v; tai ainakaan sitä ei enää kannata korjata edes 5v jälkeen. Roskiin vaan ja uusi tilalle. Niinhän se nykyään toimii.

        Itselläni on muuten kaapissa 1938 valmistettu sotilaskivääri joka on edelleen ns. arkikäytössä metsällä, pomppii ja kolhiintuu auton lavalla ja kastuu vesisateessa. Mutta se toimii edelleen ja tekee tehtävänsä hirvimetsällä. Ja sen voi aina korjata. Aseissa on muuutenkin jotain samaa kuin kelloissa, molemmat ovat minulle käyttöesineitä joiden hienous tulee siitä että ne on tehty käyttöä varten ja sitä kestämään.

        Toivottavasti isäpapan Merimestari löytyy...


    • Pömppöösi

      Polarin sykemittari ja Seikon kello. Oon miettinyt, että hankin Luminoxin, jos rupean sukeltamaan tai haluan kestävän kellon.

      • Pömpöösi

        tuo Gloria Gaynor tuohon otsiikkon tuli? Laulaa kuitenki todella hyvin.


      • Vihreä mies

        Seiko löytyy jo.


      • Pömppöösi
        Vihreä mies kirjoitti:

        Seiko löytyy jo.

        sitten Luminoxia. Navy Seals ja monet lentäjät käyttää sitä, jos se sanoo jotakin. Mutta, jos kello on ihan munan jatke niin hommaa suosiolla Rolexi.


      • Vihreä mies
        Pömppöösi kirjoitti:

        sitten Luminoxia. Navy Seals ja monet lentäjät käyttää sitä, jos se sanoo jotakin. Mutta, jos kello on ihan munan jatke niin hommaa suosiolla Rolexi.

        Ei Rolexia. Ja juuri tuosta syystä miten sen osuvasti sanoit; siihen liittyy nykyään niin paljon negatiivista(kin.)
        Luminoxeista ei sinällään kokemusta. Pitääkin tutustua...vaikka näyttävät olevan quartz koneistolla, eli se patteri loppuu joskus, ja sitten kello ei toimi. Siksi automaatti. Luminoxeissa hiukan hymyilyttää tuo Navy Seals leimalla kalastelu, mikä tietenkin vetoaa joihinkin. Itse olen (asemaailmassa) todennut että ei tuo "erikoisjoukko" leima ole välttämättä mikään laadun tae.
        Jotenkin tuntuu että osalle porukkaa voi myydä ihan mitä tahansa tuolla Navy Seals -statuksella.


      • planet ocean

        kannattaisiko ostaaa omega seamaster planet ocean siin on 600m syvyys kestävyyttä itselläni on semmoinen ja toimii hyvin hinta on vain siinä 3000€


    • pakko myös

      Olen ollut Seamaster automaatin onnellinen omistaja noin puoli vuotta. Ostin sen Suomesta ja maksoi alennuksen jälkeen vajaa 1.800. Siitähän on eri malleja, mulla tämä:

      http://www.omegawatches.com/index.php?id=286&pos=0&no_cache=1

      Harkitsin netistä ostamistakin mutta kellofoorumeja luettuani tulin siihen käsitykseen, että niissä voi tulla takuuongelmia. Omega ei ilmeisesti noille "harmaakaupan" malleille välttämättä täyttä takuuta anna, tällaisia tarinoita siellä ainakin oli.

      Vaihtoehtona mulla oli TAG-Heuer mutta päädyin Omegaan, kun hintaero ei kovin suuri ollut. Syy tällaisen hankintaan oli, että halusin laatukellon loppuiäksi ja nimenomaan mekaanisen. Tässä iän myötä (40 ) kiinnostus mekaanisiin kelloihin vaan pikkuhiljaan kasvoi. Ennestään on ollut Tissotin Ring-malli.

      Säästäähän tähän piti mutta on sen arvoista, tuottaa iloa joka kerta kun katson aikaa. Ehkä vielä hankin toisen Omega joskus ja se on sitten
      Speedmaster.

      Tarkkuuteen olen ollut tyytyväinen. Edistää noin
      25 sekuntia kuukaudessa.

      • Vihreä mies

        Itselläni on Seikon Kinetic tällä hetkellä, ja vaimolla samoin. Vaimon Seiko on toiminut nyt 6 vuotta ilman patterinvaihtoja (Kinetic) tai huoltoja, mikä on jo tuon hintaluokan vehkeelle mielestäni ihan hyvä saavutus. (Omani 4v.)
        Noiden (laatukello loppuiäksi, laatumerkki missä ei Rolex-lisää hinnassa) lisäksi Omegassa painaa tuo että ne taitavat pitää arvonsa (Rolexien lisäksi) aika hyvin. Eli jos tulee joku hankalampi paikka voi tuon aina vaikka pantata/myydä. Isi väittää että hänen kuu-kello Omegaansa yritetään ihan tasaisin väliajoin ostaa esim. kultasepänliikkeissä hänen käydessä muilla asioilla. (="Hei paljollako myyt tuon Omegan?")Eli taitavat pitää arvonsa quartz malleja paremmin.
        Kai sitä on tulossa vanhaksi, kunj alkaa arvostaa moisia asioita. ;)

        Kun kyselit Suomessa, huomasitko hinnanvaihtelua maan sisällä paljoa? (Vai kyselitkö vain esim. Helsingissä)


      • pakko myös
        Vihreä mies kirjoitti:

        Itselläni on Seikon Kinetic tällä hetkellä, ja vaimolla samoin. Vaimon Seiko on toiminut nyt 6 vuotta ilman patterinvaihtoja (Kinetic) tai huoltoja, mikä on jo tuon hintaluokan vehkeelle mielestäni ihan hyvä saavutus. (Omani 4v.)
        Noiden (laatukello loppuiäksi, laatumerkki missä ei Rolex-lisää hinnassa) lisäksi Omegassa painaa tuo että ne taitavat pitää arvonsa (Rolexien lisäksi) aika hyvin. Eli jos tulee joku hankalampi paikka voi tuon aina vaikka pantata/myydä. Isi väittää että hänen kuu-kello Omegaansa yritetään ihan tasaisin väliajoin ostaa esim. kultasepänliikkeissä hänen käydessä muilla asioilla. (="Hei paljollako myyt tuon Omegan?")Eli taitavat pitää arvonsa quartz malleja paremmin.
        Kai sitä on tulossa vanhaksi, kunj alkaa arvostaa moisia asioita. ;)

        Kun kyselit Suomessa, huomasitko hinnanvaihtelua maan sisällä paljoa? (Vai kyselitkö vain esim. Helsingissä)

        Kyllä nuo automaatit kuulemma paljon paremmin arvon pitävät kuin kvartsit ja ovat ovat myös käytettyinä kysyttyjä. Yksi syy lisää Omegan valintaani oli myös tuo, että niiden hinnassa ei tosiaan ole tuota Rolex-lisää.
        Kyllä varmaan iän kanssa on tekemistä kun alkaa tällaisille asioille arvoa antaa.
        Ostoreissulla kiertelin vain Helsingin keskustassa ja alennukset olivat kyllä kaikissa liikkeissä siinä 20 %:n luokkaa. Nuo heti saatavilla olevat versiot sitten vaihtelivat liikkeittäin jonkun verran.


      • kelloman

        Myytkö automaatti Omegasi? Maksan 1500€.


    • Vihreä mies

      Eikö kukaan ole käynyt kello-ostoksilla ulkomailla? Työn takia tulee reissattua joten sikäli olisi ihan mahdollinen vaihtoehto...

    • tiktaktiktak

      Itselläni on ollut Omega Speedmaster Professional vuodesta 1989. Hommasin sen ensimmäisellä palkallani (olin 18-vuotias). Tuohon aikaan ei tunnettu internetiä, eivätkä mekaaniset kellot (Rolex´ia lukuunottamatta)olleet lainkaan "muodissa" ja hinnat luonnollisesti sen mukaiset. Kello piti tilata kelloliikkeen kautta tilata erikseen, toimitusaikaa kertyi 2kk ja lopulliseksi hinnaksi muodostui alennuksineen hieman alle 3100 markkaa, eli saman verran kuin huokein käsinvedettävä Rolex tuohon aikaan.

      Sinänsä Omega oli 80-luvulla varsin heikossa huudossa lukuisten laatuongelmien takia. Omega ei varsinaisesti valmista kelloja itse, vaan ne teetetään alihankkijoilla tiukkojen laatuvaatimusten mukaan. Omegan 80- ja 90-luvun hintastrategiana oli pysyä Rolexia puolet edullisempana. Nyt tilanne on hieman eri ja merkki sijoittuu SWATCH-konsernin merkkivalikoimassa Longines´in ja RADO´n kanssa ylempään, joskin ei aivan ylimpään kastiin (esim. BREGUET ja BLANCPAIN).

      Sinänsä mekaaninen kello vaatii ajoittaista huoltoa, mikä lisää käyttökustannuksia pitkällä aikavälillä. Jotkin kvartsi Omega´t ovat myös edelleen varsin kysyttyjä, kuten 70-luvun ensimmäinen kvartsi Seamaster. Todella hyviä kvatsikoneistoja on myös saatavilla eri kellomerkkien joukossa.

      Varsinaisia mekaanisia koneistoja, eli kaliipereja on nykyään varsin suppea valikoima käytössä. Näiden pohjalle sitten jotkut merkit, kuten Omega, suorittavat joitakin parannuksia. Itse suunnittelemia mekaanisia kalibereja käyttävät ainakin Rolex, Jaeger LeCoultre, Zenith ja ainakin osittain IWC. Myös Eterna käyttää itsensä aikoinaan suunnitelemaa kaliberia (ETA 2893), joskin tämän valmistusoikeudet myytiin aikoinaan maailman suurimmalle kellokoneistojen valmistajalle, ETA:lle. Samaa kaliperia käyttävät myös Omega, Longines, TagHeuer ja monet, monet muut.

      • tiktaktiktak

        Kaikkia kellojen välisiä laatueroja ei aina kaupassa huomaa. Ilmeisesti Rolex ja Breitling käyttävät erittäin kovaa teräslaatua (vaikeammin työstettävää ja naarmuntuvaa), siis kovenpaa kuin mitä Omega ja TagHeuer.

        Myös Rolexin kohdalla vuosittaiset valmistusmäärät ovat pysytelleet 600,000 ja 700,000 kappaleen paikkeilla, mikä nostaa hintaa. Rolex on myös säätiö, ei osakeyhtiö, eli sitä ei voi myydä eteenpäin.

        Sinänsä sadan euron kellolakin pärjää varsin hyvin. Sitten on näitä elvistelijöitä, joilla on varaa ostaa mitä vain ja jonka ranteessa vaihtuvat kalliit kellot vuosittain. Viimeisenä tulevat todelliset kelloharrastajat, joille merkki ei ole kaikki kaikessa.

        Itsekin olen havitellut Tissotin, Zenithin tai IWC:n koneistoltaan harvinaisen mutta nykyaikaisen taskukellon perään. :0)


      • vemuli64
        tiktaktiktak kirjoitti:

        Kaikkia kellojen välisiä laatueroja ei aina kaupassa huomaa. Ilmeisesti Rolex ja Breitling käyttävät erittäin kovaa teräslaatua (vaikeammin työstettävää ja naarmuntuvaa), siis kovenpaa kuin mitä Omega ja TagHeuer.

        Myös Rolexin kohdalla vuosittaiset valmistusmäärät ovat pysytelleet 600,000 ja 700,000 kappaleen paikkeilla, mikä nostaa hintaa. Rolex on myös säätiö, ei osakeyhtiö, eli sitä ei voi myydä eteenpäin.

        Sinänsä sadan euron kellolakin pärjää varsin hyvin. Sitten on näitä elvistelijöitä, joilla on varaa ostaa mitä vain ja jonka ranteessa vaihtuvat kalliit kellot vuosittain. Viimeisenä tulevat todelliset kelloharrastajat, joille merkki ei ole kaikki kaikessa.

        Itsekin olen havitellut Tissotin, Zenithin tai IWC:n koneistoltaan harvinaisen mutta nykyaikaisen taskukellon perään. :0)

        Breitling käyttää aivan samaa terästä (316L) kuin Omegakin. Rolex taasen käyttää 904:ää, joka on huomattavasti kalliimpaa.
        Breitling ja Omega kuuluvat siihen hyvän hinta-/laatusuhteen omaavaan joukkoon. Rolex taasen kalliiden sarjatuotantokellojen kategoriaan.
        Kyllä kelpaisi itsellenikin Submariner tai Seadweller. Itse pidän kuitenkin eniten Omegan kelloista. Omegan koneistojenhan voidaan sanoa olevan, jos ei aivan in house niin ainakin in company ; )


      • Tiktaktiktaktiktak
        vemuli64 kirjoitti:

        Breitling käyttää aivan samaa terästä (316L) kuin Omegakin. Rolex taasen käyttää 904:ää, joka on huomattavasti kalliimpaa.
        Breitling ja Omega kuuluvat siihen hyvän hinta-/laatusuhteen omaavaan joukkoon. Rolex taasen kalliiden sarjatuotantokellojen kategoriaan.
        Kyllä kelpaisi itsellenikin Submariner tai Seadweller. Itse pidän kuitenkin eniten Omegan kelloista. Omegan koneistojenhan voidaan sanoa olevan, jos ei aivan in house niin ainakin in company ; )

        Kellon koneiston kestävyyden ja luotettavuuden kannalta on varsin yhdentekevää minkä "paremman" kellomerkin kohdalle valinta lopulta osuu. Jos haluaa todella pitkäikäisen rannekellon - niin koneiston tulisi olla mahdoillisiman reilun kokoinen, eli taskukellokaliperi sijoitettuna kookkaaseen rannekelloon.

        Kelloja myydään muotoilun ja erityisesti mielikuvien perusteella. Markkinointi ja sponsorointi on erittäin merkittävä asia. Kuuluisuuksille maksetaan kymmeniä miljoonia euroja, jotta nämä ryhtyisivät tietyn merkin lähettilääksi. Nämä sitten poseeraavat laajalevikkeisten lehtien sivuilla. Kaikki tämä maksaa ja mitä rajallisempi valmistusmäärä/harvinasempi kellomerkki sitä enemmän valmistus- ja markkinoistikustannukset rasittavat yksittäistä kelloa.

        Itse väittäisin, että useimmat "kalliimat" kellomerkit ovat reilusti ylihintaisia. Näiden hinnat ovat kolmin- jopa viisinkertaistuneet kuluneiden 15-20 vuoden aikana.


    • Noname

      Tänään tilasin tuon Longines Master Seriesin. Yhdeksänkyt-luvun kallis (siihen aikaan) "kitiseeni" oli toista kertaa korjattavana päivyrivian takia. Tällä kertaa korjaus ei onnistunut kun moottoria ei ole enää saatavana. Joten tuli mitta täyteen japaninkelloja. Todennäköisesti Longines saapuu jo ensiviikolla. Tarkoitus oli ostaa selvästi edullisempi kello, mutta mitä enemmän luin netistä, sitä enemmän hintahaarukka nousi ylöspäin. Luulisin että kestää pitempään kuin rapiat kymmenen vuotta!

      • Hanu 5

        Eipä niitä osia saa aina laatukelloihinkaan. Minulla on Heuer skipper (ei siis Tag-Heuer) mekaaninen automaatti purjehduskello vuodelta 1973. Siitä putosi numerorengas (bezel) järveen. Mistään ei saa uutta.
        Jos joku tietää, mistä osan saisi, olisin kiitollinen.


    • Vihreä mies

      Kävin kokeilemassa. Kyllä joistain esineistä tietää heti kun niihin koskee ensi kertaa että tämä. Tämä pitää saada. Glockin pistooleiden kohdalla on pari kertaa käynyt noin. Ja nyt Omegan Seamasterin. :)

      • jamppa_1976

        Joko olet kellon ostanut?

        Itse palkitsin itseni alkukesällä ja ostin Seamaster Planet Ocean Chrono automaatin mustalla taustalla ja teräsrannekkeella. Erittäin asiallinen kello kyllä, tulevaisuudessa sitten nähdään miten pysyy ajassa ja toimiiko murheitta. Ennestään mulla on Tag Heuerin Aquaracer Chrono automaatti, johon olen myös ollut erittäin tyytyväinen. Tähän verrattuna Omega on tietysti vielä hienompi, mutta niin on sen hintakin. Kuten joku jo mainitsikin, alkaa kiinnostus näihin automaattikelloihin kasvaa iän myötä, vaikka itse olenkin vasta noin kolmekymppinen...


      • Hinta
        jamppa_1976 kirjoitti:

        Joko olet kellon ostanut?

        Itse palkitsin itseni alkukesällä ja ostin Seamaster Planet Ocean Chrono automaatin mustalla taustalla ja teräsrannekkeella. Erittäin asiallinen kello kyllä, tulevaisuudessa sitten nähdään miten pysyy ajassa ja toimiiko murheitta. Ennestään mulla on Tag Heuerin Aquaracer Chrono automaatti, johon olen myös ollut erittäin tyytyväinen. Tähän verrattuna Omega on tietysti vielä hienompi, mutta niin on sen hintakin. Kuten joku jo mainitsikin, alkaa kiinnostus näihin automaattikelloihin kasvaa iän myötä, vaikka itse olenkin vasta noin kolmekymppinen...

        Mitä mahtoi kello maksaa???


    • Kellovammainen

      Kysyin hintaa Bangkokin kentältä ja oli n. 2200e (GMT uusi malli)
      Netistä tutkimalla tuntuu että jenkkilä (1700e) ja Japani jenin halpuuden takia 1550e olisi halvimmat. Nämä on siis verottomia netti hintoja joten hinta nousee kun ostaa kaupasta.
      Jos haluat veivata oikein kierosti menet Stockmanille ja ostat verottomana ja vientipalvelu lähettää kellon EU:n ulkopuolelle (esim. hotelliisi) josta noudat sen ja tuot sitten ranteessa Suomeen.
      Tämä on tosin laitonta enkä voi yllyttää siihen koska pelkkä yllyttäminenkin on rikos ;-)
      Dubai on myös ollut perinteisesti halpa kello maa.
      EU:ssa hinnat melko samoja, hyvä tarjous Suomessa voi olla kilpailukykyinen.

    • suomesta_satasella

      Kyllä Suomessakin saa laadukkaita automaattikelloja n. satasella, jotka ovat kestäviä, laadukkaita ja tyylikkäitä. Vain puuttuu pelkkä omegan logo, niin hinta laskee alle kymmenesosaan mutta itse kello ja sen materiaalit eivät laadussa merkkikellolle häviä.

      Esim. tuossa, ihan samannäköinen kello laadukkaalla automaattikoneistolla, kuin Omega Speedmaster Moonwatch. Huipputyylikäs kello.
      https://www.trendhim.fi/musta-yunai-kello-p.html
      Onhan se melkoisen kalliskin, hiukan yli satasen, mutta kyllä tuolla rahasummalla saakin jo todella korkeaa laatua ja viimeistelyä niin kelloissa kuten aurinkolaseissa ja lompakoissakin.

      • RantarolexejaCaanarialta

        Mu-ah-hah-haa! Laadukkaalla automaattikoneistolla varustettu kestävä ja laadukas Kiinalainen Yunai kello, joka näyttää Omegan Moonwatchilta? Huipputyylikäs ja varmasti kallis valmistuskustannuksiinsa nähden. Olisikohan 10€ vai meneekö yläkanttiin? Osta ihmeessä!


      • hinta_järkevällä_tasolla

        Materiaalikustannukset samat kuin omegoissa, koneistus ja viimeistelyn taso samaa kuin omegoissa, ainoa missä tulee säästöä valmistuskustannuksissa on kellosepän tuntipalkka kiinassa vs sveitsissä.
        Kello on sitä paitsi pelkkä asuste ja koriste, josta ei ole tarpeellista maksaa sen enempää kuin hyvästä vyöstäkään. Huippulaadukkaan automaatin saa alle satasella, eikä todellakaan tarvitse maksaa kolmen Miele-astianpesukoneen verran pelkästä kellosta.


      • SeppäIlmari

        Taisit jo tilata merikontillisen koristeita Kiinalaisilta sepiltä? Onnea vaan myyntiin ja markkinointiin:) Tuliko samassa kontissa myös vöitä ja pesukoneita? Piratismi on sitten kyllä rikos..


      • hinta_järkevällä_tasolla

        Mitä oikein horiset?
        En myy mitään kelloja tai pesukoneita (en ole edes myyntialalla töissä), ja lisäksi Trendhim ei myy tuoteväärennöksiä vaan ihan Yunai-kelloja jotka eivät ole piraatteja.
        Taidat olla aika harhaluuloinen hörhö, ja taipuvainen tekemään herkästi ihan ihmeellisiä vääriä johtopäätöksiä monissa asioissa. Mitäpä muuta omegan kannattajilta voi odottaakaan, jotain heillä pakosti on päässä vialla koska ostelevat usean tonnin kelloja vaikka yhtä hyvän saisi satasella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe