Retentiolevy

ex-rautasuu

Onko kellään käytössä retentiolangan lisäksi retentiolevy? Pidättekö öisin pelkästään sitä? Minulla yökäytössä, enkä kyllä muuten pystyisi pitämäänkään, kun puhe olisi lähinnä lässytystä. Aika epämukava vekotin.

Kuinka joudutte käyttämään sitä?

13

8301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytössä

      Olen aikuisiällä hampaat oiotuttanut, joten joudun pitämään melkeimpä loppuikäni retentiolevyä retentiokaaren lisäksi.
      Pidän levyä öisin, aluksi ihan joka yö, sitten joka toinen yö ja nykyisin pidän levyä pari kertaa viikossa.
      Jos joskus jää pidempi tauko ettei levy ole suussa, huomaa heti miten tekee tiukkaa saada se paikoilleen, joten hampaiden liikkumista tapahtuu selvästi ja siksi en aio luopua levystä vaikka hammaslääkäri sanoi, ettei sitä välttämättä tarvitsisi pitää koska oikomisen loppumisesta on jo useampi vuosi.
      Levyyn on niin tottunut, että sitä ei edes huomaa kun sen suuhun laittaa illalla eikä se häiritse mitenkään.

      • ex-rautasuu

        Outoa, että minulla kyllä tuntuu vekotin suussa hyvinkin. Täytyypä mainita oikojalle, kun seuraavan kerran näen.


      • on ihan yksilöllistä
        ex-rautasuu kirjoitti:

        Outoa, että minulla kyllä tuntuu vekotin suussa hyvinkin. Täytyypä mainita oikojalle, kun seuraavan kerran näen.

        miten sen kanssa tulee toimeen. Tottakai se tuntuu suussa, mutta jotkut tottuvat siihen niin hyvin, että eivät sitä tunne vaikka tuntuu. Itse olen oikonut aikuisiällä myös mutta levyn kanssa on todella vaikeuksia. Osaan puhua sillä tosi hyvin, se ei siis haittaa, mutta öisin en taas voi sitä pitää. Olen pitänyt väliäkin käytössä ja kyllähän sitä liiketta tulee hampaisiin, mutta AINA levy on mennyt hyvin paikoilleen, vaikka kiristää. Että en usko, ettei levy menisi paikoilleen hyvin, kyllä se menee, mutta kiristää. En siis käytä öisin ollenkaan. Minulla menee se kaarilanka siinä levyssä hampaiden etupuolelta ja silmukat ovat tosi rumat. Mutta on sitä oppinut pitämään suuta pienemmällä eikä hohota suu auki, niin sitten ei näy kuin pelkkä etukaari. Sekin tietysti ruma, mutta olkoon. Minä en saanut edes hampaiden taakse yläpuolelle retentiolankaa, koska sitä ei voinut minulle laittaa, joten hyvin tiedän, että levy monestikin kiristää, mutta ei ikinä vaikeuksia laittaa sitä paikoilleen.


      • ex-rautasuu
        on ihan yksilöllistä kirjoitti:

        miten sen kanssa tulee toimeen. Tottakai se tuntuu suussa, mutta jotkut tottuvat siihen niin hyvin, että eivät sitä tunne vaikka tuntuu. Itse olen oikonut aikuisiällä myös mutta levyn kanssa on todella vaikeuksia. Osaan puhua sillä tosi hyvin, se ei siis haittaa, mutta öisin en taas voi sitä pitää. Olen pitänyt väliäkin käytössä ja kyllähän sitä liiketta tulee hampaisiin, mutta AINA levy on mennyt hyvin paikoilleen, vaikka kiristää. Että en usko, ettei levy menisi paikoilleen hyvin, kyllä se menee, mutta kiristää. En siis käytä öisin ollenkaan. Minulla menee se kaarilanka siinä levyssä hampaiden etupuolelta ja silmukat ovat tosi rumat. Mutta on sitä oppinut pitämään suuta pienemmällä eikä hohota suu auki, niin sitten ei näy kuin pelkkä etukaari. Sekin tietysti ruma, mutta olkoon. Minä en saanut edes hampaiden taakse yläpuolelle retentiolankaa, koska sitä ei voinut minulle laittaa, joten hyvin tiedän, että levy monestikin kiristää, mutta ei ikinä vaikeuksia laittaa sitä paikoilleen.

        Kiristääkö se kaarilanka vaiko se kitalaki-osio? Minulla ihmeen löysä nyt tuo kaarilanka oli viime yönä. Onkohan hampaat menneet sisäänpäin, vai mikä lie. Onhan minulla vielä aika tässä piakkoin lääkärille, niin sittenhän tuo selviääpi.


    • ole puhe

      vaikeutunut ollenkaan. Osaan puhua retentiolevy suussa ihan normaalisti. Onko sulla se ala-vai yläpuolella?
      Öisin tosin en sitä pidä. On hankalaa nukkua sen kanssa. Pitäisi kyllä pitää, mutta onpa tuo riittänyt kun päivisin pitää, ei se niin piirun tarkkaa ole, vaikka pelotellaan.

      • ex-rautasuu

        Yläpuolella juu ompi ja ehkä vähän öisin pelottaa sekin, että jos se pääsee putoamaan kurkkuun. No, vainoharhaisuutta kai. Niin ei kait sillä ajankohdalla väliä kunhan johonkin aikaan vuorokaudesta niitä pitää, kait.


    • se vain

      kyllä on että karmiva rautahäkkyrä. Olen edellinen kirjoittaja ja lisäystä vain...

    • kohta sellaisen

      Itse saan yläleuasta kiinteät raudat pois noin kuukauden päästä. Ylhäälle tulee sekä retentiokaari- että levy. Alhaalta on jo poistettu raudat, ja nyt siellä on tavallisen retentiokaaren lisäksi sellainen myös ulkopuolella sivussa, johtuen siitä, että sen kohdalla ollut hammas oli ennen oikomista kokonaan hammaskaaren ulkona, johtuen siitä, että minulta lapsena poistettiin maitohammas ennen aikojaan, koska se oli niin pahasti reikiintynyt.

    • juu juu juusto

      moi! voisiko joku kertoa mikä retentiolevy oikeastaan on? saan sellaisen parin päivän päästä ja tahtoisin tietää.. Kiitos vastaajille etukäteen!

    • APUAaaa

      Retentiolevy on irrotettava kitalakeen asetettava levy, joka pitää hampaita oionnan jälkeen paikallaan.

      Itselläni on ollut aivan JÄRKYTTÄVÄSTI ongelmia retentiolevyn kanssa, ja olen pitänyt vasta noin 1 ½ kuukautta. En tiedä kestänkö vuoden. Olen jo saanut uuden levyn, kun edellinen ei ollut hyvä mutta eipä tämäkään oikein tunnu oikealta.

      Minua häiritsee heti kun levy ei tunnu tasaiselta, vaan tuntuu että oikea puoli on kireämpi.. ja aina joskus valuu se vasen puoli, että ei ole enää ihan niin syvällä kiinni suussa. Ei siis irtoa pois mutta ei ole enää yhtä tiukastikaan.

      Tiedättekö kuinka tarkkaa se on että kuinka kireä levy on, jne?

    • retentaatio

      minulla ollut kolmatta vuotta retentaatio levy ja lanka eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa, onneksi sillä minun tapauksessa joudun käyttämään sitä vielä todella kauan

    • ktkf

      Ite käytin retentiolevyä 2 vuoden ajan, kunnes hukkasin sen enkä sen jälkeen menny pyytämään uutta levyä koska ajattelin että en tarvitse sitä koska isoveljenikin käytti levyä vain vuoden.. Levun siis hukkasin varmaan 2 vuotta sitten ja olen huomannut piestä takaisin siirtymistä hampaissani. Tosin kun kävin tuossa puolivuotta sitte hammaslääkärillä niin se sano että ennallaan on pysynyt ja tuossa vaiheessa olin varma että hampaat ovay alkaneet siirtyä takaisin, kun olin jo tuolloin ollut käyttämättä levyä ainakin yli vuoden. Kohta olisi taas hammaslääkäri tarkastus ja luultavasti/toivottavasti taas viimeinen että ei tarvis sielläkään enää rampata. Tuskin hampaat ovat siirtyneet entiseen jos silloin viimekäynnillä kaikki oli reilassa? Saatan olla vainoharhainen asian suhteen mutta pidetään peukut pystyssä että kaikki kunnossa..

    • homo69

      on ja se on perseestä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe