Työhaastattelun kysymykset?

*nainen*

Hain vuosi sitten uuteen markettiin töihin ja pääsin haastatteluunkin, mutta mitä ihmeen kysymyksiä haastattelija kysyikään? Tässä pari esimerkkiä.
1. Mitä asioita pidät elämässäsi tärkeinä?
2. Miksi olet edelleen sinkku?
3. Miten markkinoisit kotikaupunkiasi?

Ja myyjän paikkaa olin hakemassa. Mielestäni nämä haastattelijat pitäis olla niitä itte korkeempaa johtoporrasta, heidän pitäisi tietää keitä haluavat töihin. Tämäkin oli parinkympin luokkaa oleva nuori mies eikä ehkä tiennyt mitä kysellä..

11

6712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sikke

      Mä oon ollu kahdessa haastattelussa, toimistoapulaiseksi hakemassa. Toisessa ne kysyi mikä erityisesti kiinnostaa (ja kun siinä hommassa oli jotain laskujen käsittelyä yms) niin sanoin että talouspuoli enempi. Sitten haastattelija kysyi että "muutaman vuoden kuluttua, kuvitteletko olevasi esim talouspäällikkö?"
      -siis haloo! En tosiaankaan! Halusin rahaa - siis hain duunii, kahvinkeittäjänä ja kopioitten ottajana. Ei mulla o papereitakaan mistään koulusta.
      Sitten kysyivät "Millä tavoin lähestyt analyyttisia ongelmia?" - en ees tajunnu koko kysymystä saati sen pointtia mun työn kannalta. Vittu, pitääkö nykyään olla joku analyytikko että saa aulaemännän duunin!!
      Kassallekin vaaditaan jotain vitun kansainvälistä kokemusta vaikka se olis vaan piip-piip-elintarvikkeitten vemputtamista sen koneen läpi. Ja ruotsii pitää siivojan duunia hakiessa osata. Mihin tää maailma on menossa? Tai maa.

      • *nainen*

        Ei ennen vanhaan mitään ihmeen koulutuksia edes tarvittu mihkää tehdas hommaankaan, siivoojasta puhumattakaan! Nykyään tehdastyöläisillä ois hyvä olla joku insinööri tai sähkötyömiehen koulutus. Ja siivoojilla ainaki ennestään kokemusta.. kuka nyt ei kotona siivois??


    • aösdfjsadn

      Oleellisen kaivaminen esiin hakijasta on aika vaikeaa. Tuota mielipidehaastattelua on käytetty toimihenkilöihin.

      >2. Miksi olet edelleen sinkku?

      Aika paha moka haastattelijalta. Tai jos se oli ovela ja kysyi vain toisin sanoin, että aiotko tulla kohta puolin raskaaksi.

    • Mac

      Haastattelussa yritys antaa itsestään selkeän kuvan siinä missä sinä vastauksillasi kuvan itsestäsi.

      Kysymyksiä:
      1. Mitä asioita pidät elämässäsi tärkeinä?
      2. Miksi olet edelleen sinkku?
      3. Miten markkinoisit kotikaupunkiasi?

      Mahdollisia vastauksia:

      1. Yksityisyyttä sekä rauhallisuutta
      2. Henkilökohtaisista syistä enkjä halua yksityisyyttäni siitä sinulle kertoa
      3. En katso kotikaupungin markkinoinnin kuluvan minun tehtäviin.

      Olen aikaisemmin ollut erittäin maineekkaassa yrityksessä töissä ja kyllästyttyäni työhöni menin työnhakuun jossa heti kättelyssä haastatteluvaiheessa työnantaja pyrki saamaan entisen työnantajan salaisuuksia esille. Enhän minä nyt haastattelussa mitään salaisuuksia kerro varsinkaan kun ei ole mitään takeita sopimuksesta. Työnantaja oli myös kiinostunut yksityiselämästäni sekä henkilökohtaisista asioistani. En ollut mieltynyt työnantajaan eikä hän myöskään minuun.

    • Mac

      Lisään vielä se, että eräällä työpaikalla johtaja oli kiinostunut yksityiselämästäni ja kysyessäni hänen varakkuuttaan johtaja totesi ettei asia kuulu minulle. Mitä helkuttia sitten minun yksityiset asiat johtajalle kuuluu?

      • *nainen*

        Toki ymmärrän työnantajankin kannalta sen, että tulenko mahdollisesti pian raskaaksi. Mutta eihän se saisi vaikuttaa työnhakuun mitenkään. Muistaakseni jostain olen lukenut ettei sitä saisi edes kysyä. Täytyypä muistaa pitää puolensa tulevissa haastatteluissa. Ja pitää omat asiat omana tietona vain! Pääsiäistä kaikille!! =)


    • Ladaaja

      Haastattelijahan nimenomaan siinä tilanteessa "testaa" sinua ja halua selvittää millainen olet ihmisenä. Jos et osaa mihinkään yllättäväään kysymykseen mitään fiksua vastata, niin siitä voi jo vetää johtopäätöksen että et ole tehtävään sopiva.

      1. Mitä asioita pidät elämässäsi tärkeinä?
      - onks sillä sulle jotain välii? häh?!

      2. Miksi olet edelleen sinkku?
      - no vittuakos se sulle kuuluu saatanan homo!

      3. Miten markkinoisit kotikaupunkiasi?
      - mitäs vitun kysymyksii nää on..?

      • Manta

        Mielipidehaastattelu ennustaa vain 20% työmenestyksestä ja sen perusteella voi hylätä vain aika harvan. Suomessa hurahdettiin haastatteluissa horoskooppilinjalle, kun horoskooppien laatijoista on ollut niin paljon tarjontaa.

        >1. Mitä asioita pidät elämässäsi tärkeinä?
        >- onks sillä sulle jotain välii? häh?!

        En oikein jaksa uskoa, että kukaan joka hakee kaupan alan tehtäviin lähtee tuolle vastauslinjalle. Mielipidehaastattelu toimii hyvin jossain keksityssä maailmassa :-;


    • mikke

      Itse olin just työhaastattelussa ja se ensimmäinen haastattelu kesti yli tunnin, ja se oli vasta ensimmäinen. Kaksi haastattelijaa pommitti kysymyksillä koko ajan ja yksi istui nurkassa ilmeettömänä. Nuo tuon tyyppiset kysymykset olivat hyvin yleisiä. Eilen sain tiedon, että pääsin "seuraavalle kierrokselle". Ihan todella hirvittää, että mitähän siellä pitää tehdä. Että ei näköjään ihan helpolla työpaikat irtoa nykypäivänä.

    • Maisa

      Itse hain myös erääseen elintarvikekauppaan töihin jonne pääsinkin (tosin työn olisi pitänyt alkaa jo 1,5 kk sitten, eikä ole alkanut. No, onneksi olen saanut muita töitä).

      Tapasin työnajtajan eräässä turkisliikkeessä kun kauppa ei ollut vielä valmis. Alhaalta kuului venäläisten naisten rupattelua - epäilyttävää.

      Työnantaja kysyi minulta:
      1. Tupakoitko? (En : plussaa)
      2. Juotko silloin tällöin siideriä? (Joskus: kertoi, että ei merkitse papereihin mitään, ok.)
      3. Ja kysymyksen omaisesti tokaisi, että sinullahan on tätä myyntikokemusta. (Tämäkin plussaa)

      Ja siinä se.

      Ei kovin vaikeaa, vai mitä?

    • liiker1

      pienehköt itse rekrytoivat firmat on haastateltaville yleensä helpoimmat yleensä vaan perus kysymykset.
      -kerro itsestäsi lyhyesti.
      -tulevaisuuden suunnitelmat.
      -miksi juuri sinä.
      -joitain ammattikohtaisia asioita.

      sitten on noita ammattihaastattelijoita jotka saattavat tiedustella kaiken kengän koosta alusvaatteiden väriin asti.

      tosiaan kannattaa ottaa yrityksestä selvää ja sen perusteella vastata kaikkiin kysymyksiin. ei monissa tapauksissa kannata tuoda esiin että et halua vastata henk kohtaisiin kysymyksiin mielummin vastaa jotain ympäripyöreää josta ei ilmene mitään oleellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3325
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      161
      1345
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1055
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      114
      733
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe