kuukautiset ja Suolisto? sairaalloiset kivut:(

Kipeä:(

Laitan tämän nyt tännnekkin...

Nyt jo neljäs kerta tälle vuodelle kun kärsin, todella kärsin. Kuukautisten toisena päivänä vatsani turpoaa todella paljon, tasaisen pyöreäksi ja muuttuu piukeaksi. Kipu on kokoajan vasemmalla puolella, lähtee munasarjojen kohalta ja nousee ylös rintojen alapuolelle ja siitä keskelle ylävatsaa. EN voi istua, seisoa saati kävellä.Suolistossa nämä vaivat on tai/ja vatsan muissa elimissä. Kuukautiskipuja aina on ollut, mutta tämä on alkanu vuoden alussa. Nyt neljästi olen tästä joutunut kärsimään, joka kerta pahempi kipu. Mietin että miten suolisto ja kuukautiset on yhteydesä toisiinsa? :o
7 erialojen lääkäri olen tavannut asian tiimoilta ja jokainen on erimieltä, eikä puusta ole päästy pitkälle.
Toissa yönä vessa reissulle äänet sumeni (kun lapsi itki), sydän hakkas miten sattuu, oksetti todella, huusin miehen apuun ja muuta en musta olin menettäny tajunnan ja lyöny käteni :(
Pelottaa, kun kukaan ei ota tosissaan minua, rukoilen vaan että herään seuraavaan aamuun.
Kipu on tajunnan vievää.

Osaako kukaan sanoa mitä tämä mahtaisi olla ja mistä kannattaisi hakea apua?

Olen ihan epätoivoinen, lapsetkin pitäisi hoitaa:(

Jos joku on kuullut tai kokenut vastaavaa, niin olisi ihanaa saada jutella jonkun kanssa tai neuvoja otetaan vastaan.

8

8027

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaako kipulääke

Hei, ja pahoitteluni että joudut kärsimään tuollaisista kivuista. Itsellänikin on kovat kuukautiskivut: kouristaa alavatsasta, huimaa, hikoiluttaa, oksettaa ja vatsa turpoaa ja on sekaisin. Minulla epäiltiin endometrioosia, mutta sitä ei tutkittu kunnolla. Sain vain kovat kipulääkkeet, joita käytetään normaalisti reumaattisiin ym. kipuihin. Niiden avulla selviän, kun vain otan lääkkeen ajoissa. Auttaako kipulääke sinua? Gynelle kannattaa mennä ja vaatia tutkimaan, onko syynä juuri tuo endo, kun sitähän voi olla suolistossa myös ja se vaivaa siellä monia paljonkin. Ultralla gyne näkee myös, onko myoomia, kiinnikkeitä tms., jotka voivat aiheuttaa kipuilua. Vuodatko paljon kuukautisten aikana?

• kipeä:(

Kipulääke ei auta, miranaxia, ja burana 600/800 olen napsinu. Munasarjoissa eräs gyne näki ylimääräistä "jotain!" jonka vuoksi annettiin lähete vatsaontelon tähystykseen, jonka sitten toinen lääkäri kumosi ja tarjosi puolen vuoden terolutkuurin, jota en hakenu kitenkaan, koska ei tälläiset kivut mistään hormooneista voi johtua? minulla on kipu keskittynyt kokonaan vasemmalle ja ihan ylävatsaan asti. kaikki pöntöllä käynti sattuu.

Huoh. ja kun nämä ei ole millään tavalla kuukautiskipuja. Mutta yhteydessä kuukautisten alkuun.

• ultraäänen kanssa
        kipeä:( kirjoitti:

Kipulääke ei auta, miranaxia, ja burana 600/800 olen napsinu. Munasarjoissa eräs gyne näki ylimääräistä "jotain!" jonka vuoksi annettiin lähete vatsaontelon tähystykseen, jonka sitten toinen lääkäri kumosi ja tarjosi puolen vuoden terolutkuurin, jota en hakenu kitenkaan, koska ei tälläiset kivut mistään hormooneista voi johtua? minulla on kipu keskittynyt kokonaan vasemmalle ja ihan ylävatsaan asti. kaikki pöntöllä käynti sattuu.

Huoh. ja kun nämä ei ole millään tavalla kuukautiskipuja. Mutta yhteydessä kuukautisten alkuun.

endometriosis, myömat poissuljettava. Myös haa helikobakteeri jyllää mahassa ja saattaa aiheuttaa vastaavanlaisia kiputiloja. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Endometrioosi&p_artikkeli=dlk00119
        http://www.pulssi.fi/6.php?nid=1104746604&avnid=99&show=1&sl=0

• SiiliII
        ultraäänen kanssa kirjoitti:

endometriosis, myömat poissuljettava. Myös haa helikobakteeri jyllää mahassa ja saattaa aiheuttaa vastaavanlaisia kiputiloja. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Endometrioosi&p_artikkeli=dlk00119
        http://www.pulssi.fi/6.php?nid=1104746604&avnid=99&show=1&sl=0

Oireet täsmää täysin endometrioosiin. Kirjoitat " - - jota en hakenu kitenkaan, koska ei tälläiset kivut mistään hormooneista voi johtua?" Endometrioosi on täysin riippuvainen hormonitoiminnasta. Siinä olen tosin tuon jälkimmäisen lääkärin kanssa samaa mieltä, että tähystykselläkään ei välttämättä saada ihmeitä aikaan. Endometrioosin hoito on hyvin hankalaa, kiisteltyä ja usein tuloksetonta. Joskus taas vaiva häviää yhtä mystisesti kuin on tullutkin: monilla naisilla nähdään esim. kohdunpoiston yhteydessä myöhemmällä iällä kuihtuneita endopesäkkeitä.

Syy siihen, että suolentoiminta aiheuttaa endossa kipuja, on se, että vatsaontelossa voi olla sekä kiinnikkeitä, jotka "repivät" suolistoa että pesäkkeitä, jotka käyttäytyvät kohdun limakalvon tavoin ja kivut seuraavat siksi kuukautiskiertoa. Toisilla koko vatsaontelon sisältö, suolisto, kohtu, munanjohtimet ja jopa emätin ovat yhtä kiinnikevyyhtiä, toisilla, kuten minulla, endometrioosi pysyy pieninä pesäkkeinä vatsakalvolla ja kivut ovat siedettävät.

E-pillerit auttavat minulla ja moni on huomannut myös säännöllisen raskaan liikunnan ja terveellisen, monipuolisen ruokavalion helpottavan hiukan oireistoa. Mitään simsalabim-hoitoa ei siis ikävä kyllä ole tarjolla, leikkauskaan ei hoida sairautta pysyvästi ja saattaa joskus jopa huonontaa tilannetta.

Tässä vielä lisätietoa:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=Endometrioosi&p_artikkeli=dlk00119

• leikattu

Hei! Minulla oli peräsuolessa ja kohdussa endo ja kiinnikemöykkyjä jotka aiheutti helvetillisiä kipuja.Vuoroin ripulia ja ummetusta. Väliin tuntui ettei voi istuakaan. Lenkille lähtö aiheutti aina kamalan ripulikohtauksen jossain vaiheessa.Minun mötikät näkyi ultrassa ja monien , monien eri tutkimusten jälkeen puoli vuotta myöhemmin leikattiin kohtu, osin munasarjat ja siivu peräsuolen reunaa.Onneksi ei läpi peräsuolen ollut kasvanut.nyt voin suht hyvin, joskus kipua tuntuu peräaukossa muttei mitään suurempaa. Minulla alkuun paneva asia oli kasvainmerkkiaineen nousu ja siitä kiireellisenä sitten.Endometrioosi voi nostaa merkkeriä.

• huoh922

Voi helvetti kun pelottaa, epäilen että itsellänikin on endometrioosi. Suolen kanssa hirveitä ongelmia menkkojen aikaan!!

• Tosissaan huolestunu

Olen 28-vuotias nainen ja nyt minulla alkanut tuo samankaltainen ylävatsakipu vasemmalla puolella. Tämä oli aikaisemminkin pari kk sitten ja kuukautisten seuraavana päivänä kipu alkaa. Ylävatsakipu on koko ajan, kun oireet tulevaat, mutta on kramppien kanssa sietämätön. Eilen passittivat työterveydestä sairaalaan tutkittavaksi. Laittoivat tipalla litalginia. Sairaalassa kramppeja ei ollut, mutta kotiin päästyä yöllä heräsin taas jäätäviin kramppeihin, joita tuli 5-10 sarjoissa kolme kertaa yön aikanaa. Aamulla herätessä tuntui olo olevan ok, kunnes alkoi taas. Krampit kestävät joitakin sekunteja. Särkylääke ei auta.

• Hei!

Tilanteesi kuulostaa tosi kurjalta! Voimakkaat vatsakivut kuukautisiin liittyen voivat tosiaan olla endometrioosin oire, jolloin myös suolistopuolen oireita voi esiintyä.

Kannattaa hakeutua yleislääkärin tai gynekologin tutkimuksiin, mikäli oireilu ei helpota. Endometrioosi on yllättävänkin yleinen vaiva, jota voidaan tutkia tarkemmin mm. ultraäänella tai joskus myös vatsaontelon tähystystutkimuksella. Halutessasi voit lukea tarkemmin endometrioosin syistä, oireista, tutkimuksista ja hoidosta esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/endometrioosi

Toivottavasti oikea apu löytyy! Terveisin:

-Klinikin lääkäritiimi

Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe