Terve! Itse tilailen Tekniikan maailmaa, mutta siinä kypsyttää ainaiset lentokone-, matkustus ja muut huuhaajutut. Tuulilasi taitaa keskittyä pelkästään autoihin, mutta heidän tyylinsä taas ei oikein istu minulle (kuivan asiallinen?).
Lisäksi on näitä pienempiä, Moottori ja kenties jotain muita. Mikä on sinun valintasi ja miksi?
G:Tekniikan Maailma vai Tuulilasi?
22
1662
Vastaukset
- shakal
Itselleni tulee (vielä) Tuulilasi, mutta kyllä mieluummin tulee duunipaikalla se TM luettua. Tuulilasissa kypsyttää että toimittajien ote todelliseen elämään näyttää kadonneen jo aikoja sitten. Toisinsanoen arvostelukriteerit ovat mitä huvittaa, ja se testaajan objektiivinen mielipide näyttää painavan eniten. Pahimpana näistä Tapio Ketonen joka laukoo kommentteja joita ei ikinä pitäisi painaa lehteen asti. Jos siis tietoa haluat, pysy TM:ssä.
- tulee toistaiseksi
Hyvä että on muitakin samanmielisiä. Oli kyllä Huulilasin kestotilaus katkolla viime vuonna. Rohkenin niiden nettisivuilla arvostella testaajien kyvykkyyttä ja jatkuvia virheitä. Sieltähän tuli Ketoselta palautteena suut silmät täyteen p...kaa (kuvaannollisesti). Jokainen kohta jota herra kommentoi oli hänellä väärin. Osasi jopa väittää että minun 30 vuoden TM ja valitettavasti myös TL kestotilaukset on valhetta. Pienenä vihjeenä, ne ei vieläkään tiedä (tai halua kirjoittaa oikein) VW konsernin autojen istuinlämmityksen toimintaa. No tämähän on pikku juttu, mutta miten ne isommat joita meikäläinen ei insinöörikoulutuksellanikaan pysty selvittämään? Niiden oikeellisuudesta (???) olen siis yhteensä yli 60 vuosikerran tilausmaksut maksanut - turhaanko? Jos ainoat hommat mitkä siellä sujuu on takaluukun saranoiden arvostelu, tavaratilan kiinnityskoukkujen ja mukitelineiden ynnäys, nekin menee väärin, niin onko tilauksessani mitään mieltä. Turhaahan tämä jurputus on, vanha viisaus kun kuuluu "lehtimiesten kanssa kinaaminen vastaa järkevyydeltään vastatuuleen kusemista". Heillä kun on aina viimeinen sana lopullinen "totuus". Huh, Huh, kylläpä helpotti.
Kumpa herra Ketonenkin lukisi tämän. Olen seuraillut niitä "Kysykää Ketoselta" vastauksia ja kyllä siellä on kovin turhautunut heppu töissä, vastaukset on useasti pilkallisia tai muuten tyhjänpäiväisiä. Kannattasi harkita ammatin vaihtoa. Nimittäin me lehden tilaajat sen leivän kustantajan ja toimittajankin suuhun tuomme. Hei päätoimittaja Haloo!!! ja ryhtiä touhuun, on siellä ihan asiallisiakin testejä ja juttuja. - MOF
tulee toistaiseksi kirjoitti:
Hyvä että on muitakin samanmielisiä. Oli kyllä Huulilasin kestotilaus katkolla viime vuonna. Rohkenin niiden nettisivuilla arvostella testaajien kyvykkyyttä ja jatkuvia virheitä. Sieltähän tuli Ketoselta palautteena suut silmät täyteen p...kaa (kuvaannollisesti). Jokainen kohta jota herra kommentoi oli hänellä väärin. Osasi jopa väittää että minun 30 vuoden TM ja valitettavasti myös TL kestotilaukset on valhetta. Pienenä vihjeenä, ne ei vieläkään tiedä (tai halua kirjoittaa oikein) VW konsernin autojen istuinlämmityksen toimintaa. No tämähän on pikku juttu, mutta miten ne isommat joita meikäläinen ei insinöörikoulutuksellanikaan pysty selvittämään? Niiden oikeellisuudesta (???) olen siis yhteensä yli 60 vuosikerran tilausmaksut maksanut - turhaanko? Jos ainoat hommat mitkä siellä sujuu on takaluukun saranoiden arvostelu, tavaratilan kiinnityskoukkujen ja mukitelineiden ynnäys, nekin menee väärin, niin onko tilauksessani mitään mieltä. Turhaahan tämä jurputus on, vanha viisaus kun kuuluu "lehtimiesten kanssa kinaaminen vastaa järkevyydeltään vastatuuleen kusemista". Heillä kun on aina viimeinen sana lopullinen "totuus". Huh, Huh, kylläpä helpotti.
Kumpa herra Ketonenkin lukisi tämän. Olen seuraillut niitä "Kysykää Ketoselta" vastauksia ja kyllä siellä on kovin turhautunut heppu töissä, vastaukset on useasti pilkallisia tai muuten tyhjänpäiväisiä. Kannattasi harkita ammatin vaihtoa. Nimittäin me lehden tilaajat sen leivän kustantajan ja toimittajankin suuhun tuomme. Hei päätoimittaja Haloo!!! ja ryhtiä touhuun, on siellä ihan asiallisiakin testejä ja juttuja.Puutun epäolennaiseen, mutta mitä TL:ssa on jätetty ymmärtämättä koskien folkkarien istuinlämmitystä?
- make
Sanon vaan että parempi objektiivinen kuin subjektiivinen mielipide...
- grilli
MOF kirjoitti:
Puutun epäolennaiseen, mutta mitä TL:ssa on jätetty ymmärtämättä koskien folkkarien istuinlämmitystä?
Vuodesta toiseen siellä mainitaan "5-portainen" tai "5-tehoinen lämmitys". Yleensä vielä moitteella "vähempikin riittäisi". Tosiasiassa istuinlämmittimessä on yksi ainoa teho ja sille sitten portaattomasti aseteltava termostaatti kytkinkiekko, josta voi valita vaikka celsiuksen tarkkuudella juuri itselleen sopivan lämpötilan. Ei mennyt perille vaikka kesällä heitä opastinkin (Ketonen kyyllä myönsi asian, mutta kun piti taas "opettaa tyhmää" niin syyksi löytyi "Tutun tutulla oli joskus mennyt rikki, ja voi, voi kun oli kallis korjata"). Itse en ole koskaan tämän termostaatin kuullut rikkoutuneen, vaikka autosähköjä aika paljon harrastankin. Sen sijaan useissa autoissa menee kyllä istuinelementin johdotus jostain kohtaa poikki, mutta se ei ole kyllä termostaatin vika.
Kun oli koeajo tai mikä testi lie ollut, niin siellähän se 5-porrasta taas oli. En väitä että se olisi kaikissa TL sepustuksissa mainittu, mutta jos on, niin useimmin juuri tuolla virheellisellä tavalla.
Taidan lopettaa tämän asian käsittelyn, eihän se kuitenkaan mene perille ja maailmassa on tärkeämpiäkin asioita. Kun nyt saataisiin rauha maailmaan ja käikille nälkäisille ruokaa. Jos näin tapahtuu niin lupaan nöyrästi myöntää olleeni tässä ja kaikissa muissakin asioissa väärässä. - Hese
grilli kirjoitti:
Vuodesta toiseen siellä mainitaan "5-portainen" tai "5-tehoinen lämmitys". Yleensä vielä moitteella "vähempikin riittäisi". Tosiasiassa istuinlämmittimessä on yksi ainoa teho ja sille sitten portaattomasti aseteltava termostaatti kytkinkiekko, josta voi valita vaikka celsiuksen tarkkuudella juuri itselleen sopivan lämpötilan. Ei mennyt perille vaikka kesällä heitä opastinkin (Ketonen kyyllä myönsi asian, mutta kun piti taas "opettaa tyhmää" niin syyksi löytyi "Tutun tutulla oli joskus mennyt rikki, ja voi, voi kun oli kallis korjata"). Itse en ole koskaan tämän termostaatin kuullut rikkoutuneen, vaikka autosähköjä aika paljon harrastankin. Sen sijaan useissa autoissa menee kyllä istuinelementin johdotus jostain kohtaa poikki, mutta se ei ole kyllä termostaatin vika.
Kun oli koeajo tai mikä testi lie ollut, niin siellähän se 5-porrasta taas oli. En väitä että se olisi kaikissa TL sepustuksissa mainittu, mutta jos on, niin useimmin juuri tuolla virheellisellä tavalla.
Taidan lopettaa tämän asian käsittelyn, eihän se kuitenkaan mene perille ja maailmassa on tärkeämpiäkin asioita. Kun nyt saataisiin rauha maailmaan ja käikille nälkäisille ruokaa. Jos näin tapahtuu niin lupaan nöyrästi myöntää olleeni tässä ja kaikissa muissakin asioissa väärässä.Minun Ventosta toinen termostaatti oli irronnut ja survoutunut penkin kiskojen välissä ja toinen sirisee. Systeeminä minusta hyvä ja kytkimet asiallisessa paikassa vrt. useissa merkeissä penkkien väliin tökerösti asennetut ritsakytkimet.
- grilli.
Hese kirjoitti:
Minun Ventosta toinen termostaatti oli irronnut ja survoutunut penkin kiskojen välissä ja toinen sirisee. Systeeminä minusta hyvä ja kytkimet asiallisessa paikassa vrt. useissa merkeissä penkkien väliin tökerösti asennetut ritsakytkimet.
Yritin jo äsken lähettää vähän pitemmän viestin, meneeköhän tämä?
Otan osaa! Kahdesta Volvostani irtosi istuinosassa olevasta termostaattinapista johto, oli helppo korjata. Tässä nykyiseesä volkkarissa (7 vuotta, 160000 km) on toistaiseksi ehjä
- CitRane
Itselle tulee tällä hetkellä molemmat lehdet.
Jos pitäisi valita vain toinen, niin silloin ottaisin TM:n. Perusteluina se, että siinä on asiaa muustakin kuin autoilusta, vaikka ne lentokonejutut eivät kiinnostakkaan. - Roope
Omat suosikit, mukana myös ulkomaalaisia lehtiä:
1. Car
2. Tuulilasi
3. Evo
4. TM
5. Road&Track, Moottori
6. Car and Driver
TL laatuaan korkeammalla suomalaisuudesta johtuen. Muissa ei ole hintoja ym. suomeksi.
TM:ssä kypsyttää jokaisessa, aivan jokaisessa, numerossa oleva espressokeitin-testi!- Coffee
Kahvihan pitää työt käynnissä:) Jokainen TM:n tilaaja pystyy juttejen perustteella keskustelemaan asiallisesti juppikahvista kuin kahvista.
Aivan samaa mieltä Roopen kanssa. Viimeisten numeroiden nimiksi olisi pitänyt laittaa Kahvin Maailma.
- riideri
Tilattuna on TM koska niitä tuli ostettua vuodessa sellainen määrä, että tilaus tuli saman hintaiseksi. Lisäksi TM:n mukana tulee rakennuslehti, jossa on usein mielenkiintoisia aiheita.
TM:n vahvuudeksi katson nimenomaan monipuolisuuden ja tuskinpa esim. tuota robotti-imuriakaan olisi tullut ostettu jos ei TM tulis :)
Tuulilasin numeroita tulee ostettua joitain vuodessa, mutta samat jutut löytyvät usein TM:stä (TM on paksumpi, joten lehteen mahtuu sitä autojuttuakin).
Marketeissa tai kirjastossa käydessä tulee selattua sitten Moottori, V8, Mobilisti ja muut alan lehdet, mutta niiden osto vuodessa jää pariin lehteen.
Järkevintähän olisi lukea kaikki kirjastossa, mutta ainakin meidän kirjastossa lehdet ovat aina jonkun luettavana, niin olen päätynyt ostamaan itse kaikki joissa jotain mielenkiintoista on. - Murea
koska Tuulilasissa oli (ainakin ammoin) tojo vs.ford ja kun viimeksi kattelin, niin sama meno tuntui jatkuvan. Tarttis kai taas katella, miltä se nykyään näyttää.
TM:n monipuolisuus on jees. - moottori
Sekä Moottori on ihan luettava joskin pelkästään autoihin keskittyvä.
Tuulilasi on jotenkin syvältä.- moottori
Jos tämä on se autoliiton lehti, niin tuli se vuoden minullekin. Ainakin koko sen vuoden tuntui olevan ongelmana jotkut AL:n sisäiset kärhämät, ilmeisesti vanhoja juttuja ja niistä piti kirjoitella joka lehdessä. Kun lisäksi tekniikkapuoli oli kovin heppoista (silloin ainakin) niin sitten se jäi, enkä ole sen jälkeen paljon selaillut. Olisiko parantunut?
- moottori
moottori kirjoitti:
Jos tämä on se autoliiton lehti, niin tuli se vuoden minullekin. Ainakin koko sen vuoden tuntui olevan ongelmana jotkut AL:n sisäiset kärhämät, ilmeisesti vanhoja juttuja ja niistä piti kirjoitella joka lehdessä. Kun lisäksi tekniikkapuoli oli kovin heppoista (silloin ainakin) niin sitten se jäi, enkä ole sen jälkeen paljon selaillut. Olisiko parantunut?
Itse olen vaan lukenut vähän väliä kun on sattunut käteen. En ole sen tarkemmin lukenut kuin vaan autovertailut, joten vaikea sanoa onko parantunut. Onhan se ihan eri luokkaa kuin esim. TM.
- Scuore sportivo
Siinä on asiallinen autolehti.
Ottaa testeissä huomioon myös mahdolliset "tunneautot", eikä ole sitä ainaista "järkivalinta" -jauhantaa, mitä löytyy TL:sta ja TM:sta.- MOF
Italialaisen valintaa ei voikaan järjellä perustella ;-)
Mutta asiallisesti: viime vuosina Tuulilasi on ollut säännönmukaisesti TM:aa edellä joka asiassa. Kaikki uudet automallit ajetaan ensin tässä harvemmin ilmestyvässä lehdessä. Kestotestejä TL julkaisee lähes joka numerossa, TM noin 5 vuodessa. TM vertailee kaiken maailman vedenkeittimiä ja silitysrautoja, ja jauhaa kymmeniä sivuja jostain aurinkoenergiasta - TL on puhdas autolehti. Itse olen tilannut TM:aa koko ikäni, TL:ia satunnaisesti, mutta vaaka alkaa kallistua jälkimmäisen eduksi. Mobilisti on ikutilauksessa, mutta se on harraste-, ei autolehti. - Scuore sportivo
MOF kirjoitti:
Italialaisen valintaa ei voikaan järjellä perustella ;-)
Mutta asiallisesti: viime vuosina Tuulilasi on ollut säännönmukaisesti TM:aa edellä joka asiassa. Kaikki uudet automallit ajetaan ensin tässä harvemmin ilmestyvässä lehdessä. Kestotestejä TL julkaisee lähes joka numerossa, TM noin 5 vuodessa. TM vertailee kaiken maailman vedenkeittimiä ja silitysrautoja, ja jauhaa kymmeniä sivuja jostain aurinkoenergiasta - TL on puhdas autolehti. Itse olen tilannut TM:aa koko ikäni, TL:ia satunnaisesti, mutta vaaka alkaa kallistua jälkimmäisen eduksi. Mobilisti on ikutilauksessa, mutta se on harraste-, ei autolehti."Italialaisen valintaa ei voikaan järjellä perustella ;-)"
Voipi pitää paikkansa... Mutta ainakin itsellä nuo Alfat on harrastuksen lisäksi ollut jokapäiväsessä arkiajossa ja kiitettävästi ne on hommansa hoitanut! =)
Noh, nyt meni vähän ohi aiheen. =)
Itse tilasin TM:aa muutaman vuoden ajan, kunnes meni hermot kaikenmaailman vedenkeitin -vertailuihin.. Eipä tuo ole silti se syy, miksi TM:aa moitin, eihän sitä ole tarkoitettukaan puhtaaksi autolehdeksi.
Scuore
AR 156 V6 24V
AR 75 2.0TS
AR 75 1.6 - Viki
MOF kirjoitti:
Italialaisen valintaa ei voikaan järjellä perustella ;-)
Mutta asiallisesti: viime vuosina Tuulilasi on ollut säännönmukaisesti TM:aa edellä joka asiassa. Kaikki uudet automallit ajetaan ensin tässä harvemmin ilmestyvässä lehdessä. Kestotestejä TL julkaisee lähes joka numerossa, TM noin 5 vuodessa. TM vertailee kaiken maailman vedenkeittimiä ja silitysrautoja, ja jauhaa kymmeniä sivuja jostain aurinkoenergiasta - TL on puhdas autolehti. Itse olen tilannut TM:aa koko ikäni, TL:ia satunnaisesti, mutta vaaka alkaa kallistua jälkimmäisen eduksi. Mobilisti on ikutilauksessa, mutta se on harraste-, ei autolehti.Tuulilasi saa kymmenen pistettä autoverotuksen uudistukseen liittyvien sekoilujen julkistajana!!!
TM puolestaan joko vaikeni tai jopa pääkirjoitustasolla myötäili VM:öä tai Autontuojia. Oikein alkoi harmittamaan kun tuli tilatuksi TM määräaikaisesti. Mokoma autofirmojen lakeija!
- Pekka
TM:ssä on juttua muistakin asioista kuin autoista.
Tuulilasikin eksyy kuitenkin aika usein ostoskärryyni.
Myös seuraava numero tulee ostettua, sillä siinä on parivertailussa Corolla vastaan Megane. No tuloksen kyllä tiedän lukemattakin, eli Megane voittaa kahdella pisteellä. :)
No ei tuota vertailua pidä tietenkään ottaa vakavasti, jos muistaa aikanaan olleet Corolla vastaan Astra vertailut. Vanhempi corolla hävisi vain pari pistettä 300:sta, niin kuin kävi tälle uudellekkin mallille. Se asiasta teki mielenkiintoisen, että tämän uudemman Corolla mallin kehuttiin parantuneen huomattavasti, mutta piste ero pysyi kuitenkin samana kummallakin kerralla, vaikka Astra oli ihan sama auto. :) - chamade
TM tulee isän nimellä, Tuulilasi minun. Miten niin Tuulilasi kuivan asiallinen? Tuulilasin tilaisin jos saisi vain toisen, sillä siinä on enemmän juttua autoista, myös käytetyistä. TM:ssä kiehtoo erityisesti mahtavat matkajutut, kuten viimeisin matka Aasiaan Venäjän läpi.
- PhD
"TM:ssä kiehtoo erityisesti mahtavat matkajutut, kuten viimeisin matka Aasiaan Venäjän läpi."
Juuri tuollaiset jutut saavat sappeni kiehumaan! Kun lehdessä on 150 sivua, joista autoasiaa on 1/3, niin tuntuu siltä, että rahat menee hukkaan tällaista roskaa tilatessa.
Jokaisella on tietysti oma makunsa, mutta minä kyllä tilaisin jonkun matkailulehden, jos sellaiset jutut minua kiinnostaisivat! Ja yllä mainitut kahvinkeitin- ja silitysrautavertailut nostaa verenpainetta yhtä lailla. Ilmailuharrastajillakin lienee omat lehtensä...?
Tuulilasin osalta kokemukseni on rajallista, mutta päällimmäiseksi on jäänyt mieleen se "kuiva asiallisuus". Voi olla, että tutustuminen on vain jäänyt vähän ohueksi Tuulilasin osalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324481Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152448Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252385Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512178- 321697
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321531Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731476- 661274
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401124