Vaikka ikää on pian viisi ja nolla niin hammaslääkäripelko on ihan kauhea. Joka hammas on paikattu kerran jos toisenkin. Kun vain ajattelenkin että pian taas on aika mennä, niin kyllä puskee hiki. Miten te olette päässeet hammaslääkäripeloistanne, vai oletteko vain eläneet asian kanssa. Oisko hypnoosista apua.Siis käyn hammaslääkärissä vuoden kahden välein mutta kun sieltä tulen,niin alan uutta kertaa jännittämään vaikka siihen olisi vuosi aikaa.
Hammaslääkäri
23
1242
Vastaukset
- konsta.
Kukapa sitä ei jostain syystä hammaslääkäriä pelkäisi. Jaa syy taitaa ainkin itsellä periytyä kuuskytluvulle. Silloin oli pieni suu, lääkärillä isot kädet ja puudutusaineissa pihtattiin. Erityisesti jäi mieleen ensimmäinen käynti. Koko luokka linja-autolla läheiseen kaupunkiin ja kaikki hoidettiin aakkosjärjestyksessä saman tein. Puoli luokkaa tuli lekurilta enenpi tai vähempi verissä naamoin.Hmm sukunimi kun alkaa S:llä...
Vaan lukiossa aikoinaan laitatin kaikki hampaat kondikseen. Ilman puudutusta seitsemän reikää ja yksi juurihoito. Ei se enää loppupeleissä edes tehnyt kipeää oli kait naama turrana muutenkin.
Sen jälkeen ei ole pelottanut. Toisekseen hammashommelit on kehittyneet. Pitkästä aikaa kävin loppuvuodesta laitattamassa yhden juuren. Ei tuntunut missään ja hetikö vähän köhähtikin niin udeltiin että ei kait vain sattunut... Ai juu ja poratkaan eivät vingu kuten ennen aikoinaan, liekö sitten heikentyneellä kuulolla osuutta asiaan.- kannustaa
Koitan muistaa tämän teksin kun sitä hammaslääkäriä tilaan. Onneksi kaikki muuttuu. Paremmaksi. Ajattelin jo että jospa pitäisi säästää ja nukutuksessa antaa hoitaa kalusto kiiltävään kuntoon.
- pelota.
-miksi pelätä sellaista,joka ei edes tee yhtään kipeää?..hyvä hammaslääkäri ei anna asiakkaan kärsiä,ja silti tekee ensiluokkaista työtä..
- hammaslääkäri
pelko juontaa varmasti juurensa lapsuudesta.
Minulla oli lapsena hyvät hampaat ja koulutarkastuksista jäi hyvä mieli,kun hammaslääkäri hymyili ja sanoi:ei reikiä,
tunsi olevansa edes jossain asiassa hyvä,noin leikillisesti sanottuna.
Mutta nykyään on tosiaan hammashoidot kehittyneet ja on olemassa hammaslääkäreitä,jotka ovat erikoistuneet
hoitamaan erityisesti hammaslääkäripelkoisia,
jossain uutislähetyksessä tästä puhuttiin. - suurTsaari
vai itse hammaslääkäriä? Jos kyseessä on kipu, voi asiaa auttaa kipulääkityksellä ennen vastaanottoa.
- vapautunut99
Tehokkaampaa on pyytää lääkäriä antamaan puudutus.
- vapautunut99
vapautunut99 kirjoitti:
Tehokkaampaa on pyytää lääkäriä antamaan puudutus.
Unohdin vielä mainita sen että tavallisimmat käsikaupassa myytävät särkylääkkeet esim Burana, Panadol ja vastaavat on tarkotettu SÄRKYYN, ei kipuun, kipu on eri asia. Jos haluaa lääkitä kipua siis sulkea elimistön kipureseptoreja tarvitaan aika stydejä pillereitä jotka on kaikki reseptillä, vahvin tietysti morfiini, ja lääkärin reseptillä opiaattipohjaset kipulääkkeet kuten Tramadol, Panacod, Temgesic ja vastaavat.
Kova hammas"särky" on muuten virheellinen termi, sillon kun hampaan hermoa koskee niin se kova kipu on sitä luokkaa et särkylääkkeet ei siihen auta eikä ne auta myöskään estämään hammaslääkärissä tapahtuvan toimenpiteen aikaansaamaa kipua jos kyseessä on joku rankempi toimenpide esim todella vaativa juurihoito kuten itselläni oli. Puudutskaan ei auttanu hevillä mutta ilman sitä se ois ollu, huh huh...
- jos menet ...
vaikka johonkin vierailulle niin mitäpä jos siellä olisi joku hammaslääkäri,,alkaisiko pelottamaan,,entäpä jos kadulla vastaan tulee hammaslääkäri, pelottaako;)
- vitsit
Niistä aiheutuva kipu on toistuvaa ja jatkuvaa.
- luulen niin ??
vitsit kirjoitti:
Niistä aiheutuva kipu on toistuvaa ja jatkuvaa.
????
nainen
- korjattiin
hampaat muutama vuosi sitten nukutuksessa. Kaikki sujui hyvin.
Ihme, kun joku kirjoittaa jostain hänelle vaikeasta asiasta, siitä pian tulee muille niin suuri vitsi.
Kukaan tuskin enää kipua pelkää. Tilanne sinansä, pakonomaisuuksineen kammottaa. - kolmas.......
Synnytys niis hirveä, että sinne jäi hammaslaakäripelko, sitä ei voita mikään.Minulle tämän jälkeen kipuna hammaslääkäri on ihan pikku juttu.....olen nyt 51 vee ja asia on vieläkin mielessä tavallaan, vaikka ihana tyttäreni on jo 20 vuotta. Mutta silloin luulin kuolevani !!!
Ota sinä aloittaja puudutus, se auttaa pikkuisen !
nainen 51v Ei ihme, että pelottaa. Ennen hammaslääkärit todellakin ottivat hampaita lapsilta ilman puudutusta, ehkä ne oli maitohampaita, tiedä häntä.
Itse muistan kaksi naista, jotka pitivät vastaanottoa. Huusivat ja melskasivat ihan hermona, kun oli just bussilastillinen lapsia jotka hoitivat kaikki saman päivän aikana.
Jos joku lapsi itkeskeli tai vetkutteli tuoliin kiipeämistä, niin tukistivat ne karseet naiset lapsia hiuksista ja löivät korvillekin. Minä muistan aina kun mulle hammaslääkärinainen huusi: " Mä en kestä, mä en kestä. Jos et avaa suutasi kunnolla, niin isken tän poran sun kitalakees!"
No, siihen aikaan oli kyllä tavallista, että aikuiset jakeli niitä korvatilkkoja kelle vaan lapsille tosi herkästi. Ainakin meilläpäin.- samaa vuosikertaa
Kansakouluaikoina laitettiin paikkoja ties kuin monta.
Ja yhtä monta kertaa oli repaleena milloin poski , milloin pora lipsahtantut kitalakeen tai huuli jäänyt niiden hampaan ympärille (paikatessa) laittettujen rautojen väliin.
Silloin en ymmärtänyt miksi se täti haisi niin pahalle... no tiedätte mitä selvisi kun ensimmäisen krapulaisen kohtasin.
Siitä jäi puudutuspelko.
Ja kauan kesti ennenkuin löytyi lääkäri joka puuduttamatta suostui paikkaamaan, vaikka harvoin on enää paikata tarvinut- onneksi menevät nuo amalgaamit vai rikki. Minua helpotti suuresti se ,kun hän näytti aina mitä suuhuni seuraavaksi vie. Ja nyt hän aina sanoo, että rutista penkkiä kohta vähän kirpasee.
Siis kaikki hyvin.- sitroen.
eikä ole pelottanut koskaan. Ammatti-ihminenhän se lääkäri on.
Viime kesänä kuulin, kun yksi mies kertoi hammaslääkärin tarjonneen paikkauksen jälkeen kahvit. Oli potilas nukahtanut kesken paikkauksen...
- Sinimarjanen
Hammaslääkäri reissuja, mutta en enää vuosiin
ole suuremmin pelännyt. Hampaille on kyllä jouduttu
tekemään yhtä jos toista menneiden
vuosien aikana. Minun hammaslääkärini on niin symppis,
olen käynyt jo yli kaksikymmentävuotta hänen vastaanotollaan.
Koko meidän suku käy siellä. Samoin aika moni työkaveri ja tuttavani.
Kaikki pitävät hänestä.
Eikä varmasti pelota. Perjantaina se ihanuus on
taas edessä. Toivottavasti riittää vain tarkastus.
Laskusta ei ole niin väliksi, vaikka hän on myös hinnoissa edullinen. - vapautunut99
Mulla katos hammaslääkäripelko kun löysin tosi ihanan hammaslääkärin Helsingistä, joka koko ajan selostaa mitä hän tekee, ja on sympaattinen ja kommunikoiva. Tosin kallis, mutta säästelen käynteihin etukäteen rahaa ja ainoastaan akuutit helvetilliset mahdolliset särkytapaukset käyn hoidatuttamassa kunnallisella.
Ja kun menen tämän hammaslääkärin luokse niin otan etukäteen 2 alpratsolaamipilleriä ja sitte vielä vastaanotolla 2-3 5 mg Diapamia. Toki olen sitte pyytäny aina jonkun tulemaan mua vastaan saattajaks, mutta näin se on menny hyvin.
Kunnallinen hammaslääkäri mulla sijaitsee lähella samassa kaupunginosassa joten saattajaa en tarvitse mut pillerit vedän kyllä naamaan. Niin, ja molemmissa tapauksissa kaikki mahdolliset puudutukset.- Nimetön
Tunnut tietävän lääkkeistä paljon. Kommenteistasi päätellen olet menossa lähitulevaisuudessa hammaslääkäriin.
- "Esilääkitys nautittu!" - hah hah
Nimetön kirjoitti:
Tunnut tietävän lääkkeistä paljon. Kommenteistasi päätellen olet menossa lähitulevaisuudessa hammaslääkäriin.
- "Esilääkitys nautittu!"Kyllä, tiedän lääkkeistä aika paljon, so what? Mitäs siinä on väärää? Etkös sitten itse tiedä lääkkeistä paljon? Pitäiskö lääkkeistä tietää "vähän"?
Ei, kuvaamani kaltaista esilääkitystä ei ole nyt nautittu; en ole niin tyhmä että ottaisin joka päivä "esilääkityksen" jolloin hammaslääkärille mennessäni toleranssi olisi kasvanut sellaiseksi että joutuisin ottamaan kaksinkertaisen annoksen. Käytä nyt vähän aivojasi.
Ja tietenkin olen taas jossain vaiheessa tänä vuonna menossa hammaslääkärille, sehän on täysin normaalia.
Mitä halusit oikeastaan sanoa? - Nimetön*
hah hah kirjoitti:
Kyllä, tiedän lääkkeistä aika paljon, so what? Mitäs siinä on väärää? Etkös sitten itse tiedä lääkkeistä paljon? Pitäiskö lääkkeistä tietää "vähän"?
Ei, kuvaamani kaltaista esilääkitystä ei ole nyt nautittu; en ole niin tyhmä että ottaisin joka päivä "esilääkityksen" jolloin hammaslääkärille mennessäni toleranssi olisi kasvanut sellaiseksi että joutuisin ottamaan kaksinkertaisen annoksen. Käytä nyt vähän aivojasi.
Ja tietenkin olen taas jossain vaiheessa tänä vuonna menossa hammaslääkärille, sehän on täysin normaalia.
Mitä halusit oikeastaan sanoa?Ilmaisutapasi viittaa joko pillereihin tai kipirauhasen liikatoimintaan.
Minä en tiedä lääkkeistä juuri mitään ja yritän välttää niitä. - "sivustakatsojan tarin...
Nimetön* kirjoitti:
Ilmaisutapasi viittaa joko pillereihin tai kipirauhasen liikatoimintaan.
Minä en tiedä lääkkeistä juuri mitään ja yritän välttää niitä.teet diagnooseja?
- vapautunut99
Nimetön* kirjoitti:
Ilmaisutapasi viittaa joko pillereihin tai kipirauhasen liikatoimintaan.
Minä en tiedä lääkkeistä juuri mitään ja yritän välttää niitä.Voin sanoa tässä vaiheessa että ilmaisutapasi ei viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan mutta ilmeisesti alkavaan vainoharhaisuuteen.
Ja aivan ilmeistä on ettet tiedä mitään lääkkeistä (kuten itsekin toteat, mikä on viisasta), et niiden käyttötarkoituksista etkä myöskään kilpirauhasen liikatoiminnasta tai miten sen pystyisi diagnosoimaan toisen kirjoitetusta tekstistä.
En tiedä onko niin hyvä että pyrit välttämään lääkkeitä, ainakin sinun kannattaisi ottaa niistä omaehtoisesti selvää hyvissä ajoin.
- vierailijana
Kyllä tuntuu tutulta! Neuvoni on: vaihda lääkäriä. Itse tein niin, ja nyt olen kertonut hänelle pelostani. Hän puuduttaa aina paikatessaan hammasta ja selittää koko ajan, mitä hän tekee ja miksi.
Eipä tarvitse enää jännittää!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815