"Eläkeläiset" hakemassa yliopistoon

NUORI hakija 07

Viime vuonna pyrkiessäni ihmettelin kovasti pääsykokeeseen mennessäni, että kuinpa paljon
tätä "vanhempaa" kastia on pyrkimässä. Nyt sitten valmennuskurssilla on huomannut saman homman, yllättävän paljon vanhempaa porukkaa. Ja mitä olen kuullut, niin tiedekunnassakin tämä ikäjakauma menee hyvinkin korkealle. Sitä en tosin ymmärrä, että mitä järkeä on lähteä hakemaan "vanhuksena" yliopistoon? Okei, valmistumiseen menee about 5-7 vuotta (tietysti alasta riippuen) ja sitten ollaankin suurinpiirtein samassa iässä kuin alalta yleensä eläkkeelle jäävät. Työkokemusta ei varmaan ehdi paljoa kertymään ja tuskin sitä edes haetaankaan (kun sitä on ilmeisesti jo fossiiliajoilta lähtien - juu, ikärasisti olen), vaan lähinnä "ITSENSÄ KEHITTÄMISTÄ", "TEKEMISTÄ" tai muuten vaan sivistystä (HUOMIO: sitä varten on AVOIN yliopisto). Näin rehellisesti sanottuna itseäni vituttaa ajatus siitä että tällainen "huvikseen" hakeva vie nuorelta opiskelupaikan (elämänkokemuksesta kun on jonkun verran apua pääsykokeissa ja niihin valmistautuessa). Siis nuorelta, joka haluaa opiskelupaikan kautta itselleen ammatin ja sitä työkokemusta. Mielestäni korkeakoulukelpoisuutta edellyttävällä tutkinnolla pitäisi olla jokin "parasta ennen"- päiväys, että ylioppilaat vm. 1899 eivät pääsisi hakemaan (pientä pottuilua)
Vanhemmille hakijoille tiedoksi; avoin yliopisto on olemassa ja tietysti ihan tälläiset kansalaisopiston pitsin nypläys / vesijumppa - aktiviteetit..

39

3718

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

olen periaatteessa samaa mieltä.
      itselläni on vanhimmillaan 60-vuotiaita "opiskelukavereita". he ovat jo tehneet uran ja nyt toteuttavat unelmaansa..toden totta nuorien kustannuksella. opiskelen taidealalla johon muutenkin pääsee jotakin 2-8 % luokkaa hakeneista sisään..nämä vanhemmatkin opiskelijat nostavat opintotukea! ja vievät opiskelupaikan joltakulta toiselta!

• tulevaisuuden fossiili

Miksei näillä koko ikänsä töissä käyneillä ja veroja maksaneilla olisi oikeus saada aikuisena rahoilleen vastinetta? Toiseksi, aikuisella ihmisellä on aivan toisenlainen elämänkokemus, joka varmasti helpottaa/nopeuttaa opiskelua ja harva "fossiili" pyörii yliopistolla itseään etsien 5-7 vuotta.

• yksinoikeus

vain nuorilla on opiskella?

• fossiili?

Aikuisetkin voivat opiskella tutkintotavoitteisesti, koska haluavat uuden ammatin. Aina ensimmäinen tutkinto ei riitä eläkeikään asti mm irtisanomisen takia tai on tullut toisiin ajatuksiin ammatinvalinnan suhteen. Oletko kuullut puhuttavan elinikäisestä oppimisesta? Eikö aikuisilla ole oikeutta kouluttautua uudestaan? Avoimen yliopiston kautta opiskelu on hidasta ja kallista eikä johda tutkintoon, vaikka toki voi avoimen yo:n väylän kautta hakeutua yliopisto-opiskelijaksi. Mikä on mielestäsi liian vanha opiskelija? Oletko itse varma, että valitset 100 % oikein ensimmäisen koulutuspaikkasi? Oletko varma, että 10 vuoden päästä tutkinnollasi löytyy a) työtä ja b) tehtäviä, jotka sinua oikeasti kiinnostavat? Mietipä näitä vaikka itseksesi.

• onko mitään

järkeä lähteä tekemään 50 v.->, koska tulee yksinkertaisesti eläkeikä vastaan.

Itse en periaatteellisista syistä lähtisi tuossa iässä lähtisi edes pyrkimään, vaan olen päättänyt rekrytoitua alalle mikä avaa monia eri työmahdollisuuksia. Oma äitini meinasi hetken lähteä opiskelemaan eri alaa, mutta ryhtyi sitten pohtimaan seuraavia: a) eläkeikä lähenee, b) veisi opiskelupaikan saadessaan nuorelta opiskelupaikan. Ja hylkäsi siis onneksi ajatuksen.

Työikäinen väestö kun jää eläkkeelle ja alkaa tulla nuorista pula. Nooh, onneksi jollakin mummelilla on sentään kaksi tutkintoa eläkepäivillään.

Mietipä sitä!

• juuri

...3 vuoden opiskelun jälkeen ja olen myös käynyt töissä koko opiskeluajan. Nyt on edessä ihan uudet mahdollisuudet ammatinvaihtoon ja itse asiassa uusi työpaikkakin jo tiedossa 15 vuotta vielä työelämässä. En kyllä pode yhtään huonoa omaa tuntoa, että vein jonkun nuoremman opiskelupaikan. Nautin uuden oppimisesta ja minulla oli lisäksi mukavia, kaiken ikäisiä kurssikavereita!

• Muori
        onko mitään kirjoitti:

Itse en periaatteellisista syistä lähtisi tuossa iässä lähtisi edes pyrkimään, vaan olen päättänyt rekrytoitua alalle mikä avaa monia eri työmahdollisuuksia. Oma äitini meinasi hetken lähteä opiskelemaan eri alaa, mutta ryhtyi sitten pohtimaan seuraavia: a) eläkeikä lähenee, b) veisi opiskelupaikan saadessaan nuorelta opiskelupaikan. Ja hylkäsi siis onneksi ajatuksen.

Työikäinen väestö kun jää eläkkeelle ja alkaa tulla nuorista pula. Nooh, onneksi jollakin mummelilla on sentään kaksi tutkintoa eläkepäivillään.

Mietipä sitä!

Toivottavasti osaat ennakoida sen alasi niin hyvin, että työpaikkoja on eläkeikääsi asti ettet joudu koskaan opiskelemaan uudelleen ja viemään sitten joltain nuorelta opiskelupaikkaa. Olitkohan vaikuttamassa siihen, ettei äitisi uskaltanut hakeutua opiskelemaan kuunneltuaan mielipiteitäsi siitä kuinka hän veisi joltain nuorelta opiskelupaikan.
        Mikäli ihminen on nuorena kouluttautunut alalle, jonka osaajia ei enää tarvita, onko hänen siis hyväksyttävä pitkäaikaistyöttömän uraputki?

• kilpailu kovenee
        onko mitään kirjoitti:

Mietipä sitä!

Tiesiköhän rakas mummelisi, että eläkeikää tullaan nostamaan lähitulevaisuudessa lähelle 70 vuotta. Tätä myös OECD on suositellut Suomelle. Kyseessä on siis realistinen suunnitelma, joka on jo todellisuutta monissa EU -maissa, kuten vaikkapa Englannissa.

Mummelisi kannattanee myös tutustua uusiin eläkelaskelmiin, joissa juuri ne viimeiset työvuodet ovat tärkeimmässä osassa. Pitkään jatkunut työttömyys (vuosia), juuri ennen eläkkeelle pääsyä, saattaa romuttaa koko vanhuusajan talouden. Vastaavasti hyväpalkkaisella ammatilla voi korjata paljon nuoruusajan hairahduksia, kuten vaikkapa sitä, ettei tullut käytyä koulua ja teit osa-aikaisia töitä kaupan kassana.

Elämä ei lopu mihinkään 40- tai 50-vuotiaana. Ihmiset elävät tulevaisuudessa yhä pitempään ja laadukkaammin. Jo nyt sanotaan, että keski-ikä on siirtynyt vuosikymmenellä eteen päin - kiitos lääketieteen. Lähitulevaisuudessa on odotettavissa lisää muutoksia vanhenemiseen, minkä seurauksena eläkkeelle siirtymistä voidaan joutua rukkaamaan vielä lisääkin.

• Melissa
        kilpailu kovenee kirjoitti:

Tiesiköhän rakas mummelisi, että eläkeikää tullaan nostamaan lähitulevaisuudessa lähelle 70 vuotta. Tätä myös OECD on suositellut Suomelle. Kyseessä on siis realistinen suunnitelma, joka on jo todellisuutta monissa EU -maissa, kuten vaikkapa Englannissa.

Mummelisi kannattanee myös tutustua uusiin eläkelaskelmiin, joissa juuri ne viimeiset työvuodet ovat tärkeimmässä osassa. Pitkään jatkunut työttömyys (vuosia), juuri ennen eläkkeelle pääsyä, saattaa romuttaa koko vanhuusajan talouden. Vastaavasti hyväpalkkaisella ammatilla voi korjata paljon nuoruusajan hairahduksia, kuten vaikkapa sitä, ettei tullut käytyä koulua ja teit osa-aikaisia töitä kaupan kassana.

Elämä ei lopu mihinkään 40- tai 50-vuotiaana. Ihmiset elävät tulevaisuudessa yhä pitempään ja laadukkaammin. Jo nyt sanotaan, että keski-ikä on siirtynyt vuosikymmenellä eteen päin - kiitos lääketieteen. Lähitulevaisuudessa on odotettavissa lisää muutoksia vanhenemiseen, minkä seurauksena eläkkeelle siirtymistä voidaan joutua rukkaamaan vielä lisääkin.

Niin, eläkeikä tosiaan varmasti nousee lähivuosina noin 70:n vuoteen, joten minulla - jos pääsen opiskelemaan ja jos valmistun noin 5:ssä vuodessa - on vielä lähelle 15 vuotta työelämää uudessa ammatissa. (ja varmasti mielekkäämmässä kuin nykyinen fyysisesti kuormittava hoitotyö epäsäännöllisin työajoin yms.

Mutta eihän nuoret osaa ajatella asioita keski-ikäisen näkökulmasta. Heille yli 40-vuotiaskin on jo "vanha".

• Kesätuuli3

Joka valintakokeesta selviää ja paikan saa, se paikkansa ansaitsee iästä riippumatta. Vai pitäisikö yliopistoihin tehdä seuraavaksi ikäkiintiöitä? :)
      Ei tekisi nuoremmillekaan hallaa viettää pari vuotta "itsensä kehittämisen" parissa.

• dappipdadaa

ei ole ammattikoulu. Sieltä ei valmistu ammattiin. Opit sen viimeistään pari vuotta siellä opiskeltuasi. Kovempi kilpailu myös nostaa sisäänpäässeiden tasoa, mikä on ihan positiivinen asia.

• tiennytkään,

että esim. lääkäri ei ole ammatti!? Kyllä tekisi sinullekin hyvää mennä ensin vähän kotiin kasvamaan ja kypsymään...

• ...

Ymmärrän kyllä näkemyksesi. Mutta mutta, etenkään sivistysyliopiston ideaan ei kovin hyvin istu ajatus siitä, että opiskelijavalinnoissa alettaisiin asettamaan erinäisiä rajoitteita perustuen hakijoiden ikään jne. Tällaiset asiat ovat toissisijaisia kun pyritään löytämään sopivimmat opiskelijat. Ja toisaalta taisit muuten unohtaa, että itse asiassa nuoria hakijoita suositaan jo useissa paikoissa: tuoreet ylioppilaat nimittäin saattavat saada lisäpisteitä, jolloin vanhempien hakijoiden täytyy menestyä pääsykokeessa huomattavasti paremmin korvatakseen tätä piste-eroa.

• fossiili?

Niin totta mitä kirjoitit, että vanhojen (yli 10 vuotta vanhojen ylioppilaiden) täytyy pärjätä erittäin hyvin pääsykokeessa, että yliopiston ovi aukeaa.

Esimerkiksi minä (fossiili) haen luokanopettajakoulutukseen Hämeenlinnaan. En saa todistuksesta pisteen pistettä. Kilpailen opiskelupaikasta kiintiössä, jossa otetaan sisään 16 opiskelijaa pelkän VAKAVA-kokeen ja soveltuvuuskokeen perusteella. Tässä kiintiössä voi päästä myös tuoreet ylioppilaat sisään jos ja kun menestyvät kokeissa hyvin. Kaikkiaan uusia opiskelijoita aloittaa 64. Eli kyllä nämä kiintiöt turvaavat opiskelupaikkoja nuoremmille hakijoille.

• opiskelu on

aika rajallista... Eli sielllä valikoima ei todellkaan ole kovin monipuolinen: approja lähinnä... ja kaikki eivät halua pelkkiä kasvatustieteen approja opiskella ja ne voi monella olla jo opiskeltuna. Miksi ei vanhemmat ihmiset voi opiskella vaikka harrastuksen vuoksi, jos sisään pääsee. Voi olla, että kun on yksi elättävä ammatti niin sitten voi opiskella sitä, mikä oikeasti kiinnostaa, rakkaudesta tieteeseen. Oppia ikä kaikki. Ja monet voi joutua vaihtamaan ammattia syystä tai toisesta... Voi vaikka vanhemmalla iällä huomata, että tää ei olekaan se mun ala ja haluaa vaihtaa toiselle alalle.
      Oletko tosiaan sitä mieltä, että kun on tarpeeksi vanha niin ei saa opiskella kuin avoimessa yliopistossa tai kansalaisopistossa? Muista sitten toi, kun valmistut yliopistosta suoraan kortistoon, mitä nykyään aika usein tapahtuu, tai jäät työttömäksi tai kun huomaat kymmenen vuoden päästä, ettei tää ollutkaan mun ala.

• JukkaV

Itse täytän 30 vuotta syksyllä. Osallistun edelleenkin pääsykokeeseen ja toivon, ettei mitään ikärajoja kehitettäisi.Toki tiedän, että menetin oman paikkani viime vuonna itseäni vanhempien hakijoiden vuoksi, mutta hyväksyn sen.

• Täti

Minkä ikäiselle sinä antaisit vielä oikeuden opiskella yliopistossa?

• Domestic

Entä jos tätä opiskelupaikkojen "oikeutta" laajennettaisiin iästä vielä asuinpaikkaan?

Ulkopaikkakuntalaiset tulevat ja vievät meidän kylän poikien opiskelupaikan! Nyt meidän kylän pojat joutuvat kortistoon sen takia, että joku vouhka ulkopaikkakuntalainen vei hänen paikan!

Ja ne ulkopaikkakuntalaiset kuitenkin lähtevät takaisin kotikonnuillensa. Heidän tutkintonsa suorittaminen ei hyödytä meidän paikkakuntaa tippaakaan! Eivätkö ne ulkopaikkakuntalaiset yhtään ajattele mitä ovat tekemässä!

• xxyyzz

Jokainen opiskelunsa keskeyttänyt on vienyt joltain motivoituneemmalta opiskelijalta opiskelupaikan?

• Opiskelija_poeka
        xxyyzz kirjoitti:

Jokainen opiskelunsa keskeyttänyt on vienyt joltain motivoituneemmalta opiskelijalta opiskelupaikan?

Siis nämä keskeyttäneet. Itse tunnen monia, jotka menivät insinöörikouluun ainoastaan sen takia, että sinne oli helppo päästä. He lopettivat ensimmäisen vuoden jälkeen, suunnitellusti. Nyt opiskelevat jotain täysin eri alaa.

Itseäni tämä ärsyttää erityisen paljon siksi, että itse pääsin tähän samaan kouluun vasta toisella yrittämälläni, ja silloinkin varasijalta. Olen kuitenkin erittäin motivoitunut, keskiarvoni on hyvä, edistyn opiskeluissani niin että tulen valmistumaan etuajassa ja olen saanut hyviä oman alan kesätyöpaikkoja. Mutta minkäs teet, kun pääsykokeissa ei pahemmin kysellä motivoituneisuutta, lukion/amiksen arvosanat merkitsevät eniten, ja sen jälkeen pääsykoe, joka on lähinnä perusmatikan ja fysiikan/kemian tuntemista mittaava koe.

Sillehän ei tietenkään mitään mahda, jos mieli muuttuu kesken opiskelujen ja päättää vaihtaa alaa. Mutta se, että menee jonnekkin opiskelemaan vain siksi aikaa että pääsee sinne minne haluaa, eikä aiokkaan valmistua, on kyllä yhtä suurinta tuhlausta mitä voi olla.

• Opiskelija_poeka

Ei kellään pitäisi olla estettä mennä opiskelemaan vaikka 70-vuotiaana, mutta yhteiskunnan saama hyöty ikäihmisten kouluttamisesta ja huomattavasti haittoja (kuluja) pienempi.

Siksipä ratkaisu tähän olisi vaikka niin, että kaikilta yli 55, tai 60-vuotiailta alettaisiin perimään lukukausimaksut, jos siis opiskelisivat amk:ssa tai yliopistossa.

• Melissä

Siis vanhemmille ikäluokille voisi todellakin soveltaa lukukausimaksuja, sillä he ovat varmasti(tai todennäköisesti, elleivät ole työttömyyden, sairauden yms, vuoksi vaihtamassa alaa)maksukykysisiä ainakin suhteessa n.20-vuotiaisiin nuoriin opiskelupaikkaa hakeviin.

Itse hain tänä keväänä yliopistoon historiaa lukemaan - ja olen kohta 52-vuotias! Pääsykokeet menivät kohtalaisen hyvin, joten nyt odottelen mielenkiinnolla tuloksia. Minun on "pakko" alkaa ajattelemaan toista alaa elämässäni, sillä selkä ei kestä enää kauan raskasta kolmivuorotyötä. Ja mikää muu ei oikeastaan kiinnosta kuin historia, joten siksi hakeudun juuri yliopistoon. Olen suorittanut avoimessa perus- ja aineopinnot, joten sikäli olen mielestäni erittäin motivoitunut.

• JukkaV

Minusta elinikäinen oppiminen pysyköön kaikkien saatavilla. Esimerkiksi joku valmistuva 57-vuotias voi olla hyvä työntekijä juuri elämänkokemuksensa ansiosta.

• pikkujuttu,minäkin
        JukkaV kirjoitti:

Minusta elinikäinen oppiminen pysyköön kaikkien saatavilla. Esimerkiksi joku valmistuva 57-vuotias voi olla hyvä työntekijä juuri elämänkokemuksensa ansiosta.

olen maksanut veroja jo 16vuotiaasta saakka,ja valmistuin erääseen toiseen ammattiin. Mutta vasta nyt,vanhoilla päivilläni löysin oman ammattini! Olin 35v kun ala löytyi,työkokemusta tuli ja sitten,47v kouluttauduin perusopintojen kautta. Nyt ala kiinnostaa tieteelliseltä kantilta katsottuna. Avoimessa tosiaan on tie hidas...joten aion suorittaa nämä opintoni nyt loppuun täällä korkeakoulussa,vaikka sinä et sitä haluakkaan.

• JukkaV
        pikkujuttu,minäkin kirjoitti:

olen maksanut veroja jo 16vuotiaasta saakka,ja valmistuin erääseen toiseen ammattiin. Mutta vasta nyt,vanhoilla päivilläni löysin oman ammattini! Olin 35v kun ala löytyi,työkokemusta tuli ja sitten,47v kouluttauduin perusopintojen kautta. Nyt ala kiinnostaa tieteelliseltä kantilta katsottuna. Avoimessa tosiaan on tie hidas...joten aion suorittaa nämä opintoni nyt loppuun täällä korkeakoulussa,vaikka sinä et sitä haluakkaan.

En kannata ikäsyrjintää. Taisit vastata väärään viestiin. Minähän nimenomaan kannatin kaikille oikeutta opiskella yliopistossa.

• opiskelija_poeka
        JukkaV kirjoitti:

Minunkin mielestäni elinikäinen oppiminen pitäisi pysyä kaikkien saatavilla. Ei siinä mitään. 57-vuotias olisi tuossa ehdottamassani mallissa maksanut lukukausimaksuja vain kaksi vuotta, tai sitten ei yhtään.

Ja joissain töissä/viroissa voi se 57-vuotias vastavalmistunut olla kokemuksensa takia huomattavasti parempi kun vastavalmistunut 25-vuotias. Mutta kyse on yksinkertaisesti rahasta; valtio voi kouluttaa kansalaisia ilmaiseksi, koska korkeastikoulutetut tienaavat keskimäärin enemmän ja maksavat myös enemmän veroja. 57-vuotias ei paljoa kerkeä enää veroja maksamaan.

Ja voihan käydä niinkin että jos joku vanhempi työntekijä haluaa jatkokouluttaa itseään, niin työnantaja voi maksaa hänen opiskelunsa, jos kerta näkee että siitä on hyötyä.

• Ei noin yksinkertaista
        opiskelija_poeka kirjoitti:

Minunkin mielestäni elinikäinen oppiminen pitäisi pysyä kaikkien saatavilla. Ei siinä mitään. 57-vuotias olisi tuossa ehdottamassani mallissa maksanut lukukausimaksuja vain kaksi vuotta, tai sitten ei yhtään.

Ja joissain töissä/viroissa voi se 57-vuotias vastavalmistunut olla kokemuksensa takia huomattavasti parempi kun vastavalmistunut 25-vuotias. Mutta kyse on yksinkertaisesti rahasta; valtio voi kouluttaa kansalaisia ilmaiseksi, koska korkeastikoulutetut tienaavat keskimäärin enemmän ja maksavat myös enemmän veroja. 57-vuotias ei paljoa kerkeä enää veroja maksamaan.

Ja voihan käydä niinkin että jos joku vanhempi työntekijä haluaa jatkokouluttaa itseään, niin työnantaja voi maksaa hänen opiskelunsa, jos kerta näkee että siitä on hyötyä.

"Mutta kyse on yksinkertaisesti rahasta; valtio voi kouluttaa
        kansalaisia ilmaiseksi, koska korkeastikoulutetut tienaavat
        keskimäärin enemmän ja maksavat myös enemmän veroja. 57-vuotias
        ei paljoa kerkeä enää veroja maksamaan."

Ajattelet asiaa hieman liian kapea-alaisesti. Otetaanpa pieni
        skenaario:

50 vuotiaalla on takanaan 30v työura eri aloilta ja hän päättää
        lähteä kouluttautumaan uudelle alalle. Valmistuttuaan
        hän pääsee alan töihin. Uudessa työssään hän hyödyntää aikaisemmista
        työpaikoistaan ja eri aloilta saanutta kokemustaan ja
        niitä soveltamalla keksii menetelmän tms., jonka avulla yritys
        saa huomattavaa kilpailukykyä. Firman tulos lähtee nousuun
        usean vuoden ajaksi ja samalla sen maksamat verotulot
        moninkertaistuvat. Painaako siinä enää paljon 10-20v
        pidenpään alalla olevan nuoren maksamat verot?

No joo, vain yksi kaukaa haettu esimerkki. Pointtina oli
        lähinnä se, että asiat eivät aina mene niin yksinkertaisesti
        mitä omassa päässään miettii. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ongelmana taitaa olla se, että miten niiden vanhempien
        omaava työkokemus saadaan hyödynnettyä uudella alalla ja
        se, että moni yritys ei kovin vanhoja palkkaa kuin korkeintaan
        korkeinpaan johtoon, jos on vakuuttava johtajan ura takana.

• heeee
        Ei noin yksinkertaista kirjoitti:

"Mutta kyse on yksinkertaisesti rahasta; valtio voi kouluttaa
        kansalaisia ilmaiseksi, koska korkeastikoulutetut tienaavat
        keskimäärin enemmän ja maksavat myös enemmän veroja. 57-vuotias
        ei paljoa kerkeä enää veroja maksamaan."

Ajattelet asiaa hieman liian kapea-alaisesti. Otetaanpa pieni
        skenaario:

50 vuotiaalla on takanaan 30v työura eri aloilta ja hän päättää
        lähteä kouluttautumaan uudelle alalle. Valmistuttuaan
        hän pääsee alan töihin. Uudessa työssään hän hyödyntää aikaisemmista
        työpaikoistaan ja eri aloilta saanutta kokemustaan ja
        niitä soveltamalla keksii menetelmän tms., jonka avulla yritys
        saa huomattavaa kilpailukykyä. Firman tulos lähtee nousuun
        usean vuoden ajaksi ja samalla sen maksamat verotulot
        moninkertaistuvat. Painaako siinä enää paljon 10-20v
        pidenpään alalla olevan nuoren maksamat verot?

No joo, vain yksi kaukaa haettu esimerkki. Pointtina oli
        lähinnä se, että asiat eivät aina mene niin yksinkertaisesti
        mitä omassa päässään miettii. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ongelmana taitaa olla se, että miten niiden vanhempien
        omaava työkokemus saadaan hyödynnettyä uudella alalla ja
        se, että moni yritys ei kovin vanhoja palkkaa kuin korkeintaan
        korkeinpaan johtoon, jos on vakuuttava johtajan ura takana.

Kaikki ei vaikuta kaikkeen. Kaikki vaikuttaa johonkin.

• -johannah-

Kaikkea ei yksinkertaisesti elämässä saa helposti (onneksi) ja joidenkin asioiden eteen joutuu tekemään vähän työtäkin. Jos tarpeeksi haluaa yliopistoon niin sinne kyllä pääsee, kun yrittää. Minä hain opiskelemaan 27-vuotiaana alaa, josta olin haaveillut mutta en ollut uskaltanut mennä pääsykokeisiin, kun sukulaiset toitottivat että olisin valmistuessani jo huikeat 32-vuotta. Työskentelen opintojen ohella alalla mikä ei vastaa nykyistä koulutustani. Mielummin opiskelen lisää ja kehitän itseäni (koko ajan veroja maksaen työtä tekien) kuin vanhana ajattelen etten uskaltanut toteuttaa haavettani. Opiskelutovereistani kolmasosa on iäkkäämpiä kuin minä ja vakituisissa ammateissa opintojen ohella. Opinnoista saavat pätevyyden johtotehtäviin aloillaan. Vähän avaruutta ajatteluun, kiitos! Minä ja opiskelutoverit olemme paikkamme lunastaneet kovalla tahdolla ja vähäsen töitäkin tekemällä, emmekä millään kiintiöillä...

• haittaa yhtään!

Jos pääsykokeet klaaraa niin paikka on ansaittu, oli sitten 20- tai 50-vuotias! En tajua teidän ikärasismia! Elämä ei ole noin mustavalkoista, joskus täytyy olla uuden edessä ja kouluttaa itsensä. Niin, ja olen 24 itse.

• ...
        haittaa yhtään! kirjoitti:

Jos pääsykokeet klaaraa niin paikka on ansaittu, oli sitten 20- tai 50-vuotias! En tajua teidän ikärasismia! Elämä ei ole noin mustavalkoista, joskus täytyy olla uuden edessä ja kouluttaa itsensä. Niin, ja olen 24 itse.

ehkä suurin ongelma ei ole se minkä ikäinen tuore fuksi on, vaan millä asenteella hän tulee opiskelemaan.

ollaanko istumassa yliopistossa 10 vuotta bilettämässä, hakemassa kivaa harrastusta eläkepäiville..vai haetaan tosiaan uutta uraa.

jos paljon eläkeläisiä, jotka eivät tule työskentelemään allalla valmistuttuaan kuin pari vuotta hakee lukemaan ainetta, johon muutenkin valitaan vähän, on tulevaisuudessa edessä alan sisäinen työvoimapula.

alat, joille hakee "iäkkäämpiä" opiskelijoita, ovat varmaan myös erottuvat joukosta. millainen käsitys teillä on? mille aloille hakee tavallisesti paljon iäkkäitä opiskelemaan?

• Melissa
        ... kirjoitti:

ehkä suurin ongelma ei ole se minkä ikäinen tuore fuksi on, vaan millä asenteella hän tulee opiskelemaan.

ollaanko istumassa yliopistossa 10 vuotta bilettämässä, hakemassa kivaa harrastusta eläkepäiville..vai haetaan tosiaan uutta uraa.

jos paljon eläkeläisiä, jotka eivät tule työskentelemään allalla valmistuttuaan kuin pari vuotta hakee lukemaan ainetta, johon muutenkin valitaan vähän, on tulevaisuudessa edessä alan sisäinen työvoimapula.

alat, joille hakee "iäkkäämpiä" opiskelijoita, ovat varmaan myös erottuvat joukosta. millainen käsitys teillä on? mille aloille hakee tavallisesti paljon iäkkäitä opiskelemaan?

..minä hain historiaa opiskelemaan. Niin, työn ohessa aion opiskella kuten tähänkin saakka (avoimessa yliopistossa), enkä aio bilettää tai roikkua "opiskelijapiireissä" tietenkään. Uskon, että valmistuttuani saa opintojani vastaavaa työtä, joko museossa, opettaja tai toimittajana (jota työtä olen jo tehnyt sivutoimisena)

• pullasorsasukupolvelta

Aina löytyy tekosyitä sille, miksi onni ei suosinut pääsykokeissa ja yliopistoon pääsy jäi haaveeksi; muut ovat käyneet kalliin preppauskurssin, muilla on ollut aikaa valmistautua kokeeseen, naisten ei tarvitse käydä armeijaa, pitää käydä töissä, aikaisemmin sai hakea useaan eri yliopistoon samaan aikaan, on käyty pääsykokeissa useaan kertaan... Mutta tämä riekkuminen vanhemman ikäpolven ihmisistä vetää kyllä voiton kaikista kuulemistani luusereiden valituksista.

Mikäli heidän kovalla työllään maksamansa verorahat ovat kelvanneet sinulle, voit kuule pitää ihan kiltisti sen leipäläpesi kiinni. Kun tällaisia valitusvirsiä tulee luettua, käy pakostakin mielessä, että josko lasketaan verot nollaan ja jokainen maksaa omat lukunsa ja opiskelunsa ja elämänsä. Veikkaanpa vähän, että ikäihmiset käyvät edelleen yliopistonsa - vaikka vain huvin vuoksi - sinä sen sijaan jäät valittamaan rannalle. Yhtäläinen opiskeluoikeus on oltava olemassa kaikkien ulottuvilla niin kauan, kun kaikki myös osallistuvat yhteiskunnan ylläpitoon verojen muodossa. Piste.

Sinä olet jo tässä vaiheessa osoittanut olevasi selvä luuseri ja tunari, jonka ainoa motivaattori on pelko tulevasta (kielteisestä) päätöksestä. Mutta ennen kaikkea olet HUONO HÄVIÄJÄ, mikä on tosi tyypillistä suomalaiselle luonteelle. Tämä maa on täynnä tuollaisia katkeria länkyttäjiä, joille todellisuuden hyväksyminen on kiven takana.

• hauku lisää

nimittäin tuollaiset mollaamiset vain kannustavat minua lukemaan entisestään. (Itseasiassa jo ala-asteelta lähtien). Tänä vuonna olen päättänyt että yksinkään mummeli/valmennuskurssin kaikkitietävä/paskanjauhaja minua kokeissa rökitä:) Itseluottamusta, asioiden sisäistämistä juuresta alkaen ja tunteja tuntien perään ahteri kiinni penkissä:)

Keksitkö vielä muuta sanottavaa, mummeli?

Ja ihan näin by the way, viimeksi kun tarkistin niin Suomi on vapaa maa niin eiköhän täällä myös sananvapaus vallitse..

• toiset..
        hauku lisää kirjoitti:

nimittäin tuollaiset mollaamiset vain kannustavat minua lukemaan entisestään. (Itseasiassa jo ala-asteelta lähtien). Tänä vuonna olen päättänyt että yksinkään mummeli/valmennuskurssin kaikkitietävä/paskanjauhaja minua kokeissa rökitä:) Itseluottamusta, asioiden sisäistämistä juuresta alkaen ja tunteja tuntien perään ahteri kiinni penkissä:)

Keksitkö vielä muuta sanottavaa, mummeli?

Ja ihan näin by the way, viimeksi kun tarkistin niin Suomi on vapaa maa niin eiköhän täällä myös sananvapaus vallitse..

Sitten taas toiset käyvät työttömien palstalla kehottamassa kouluttautumaan alalle, joka työllistää, vanhojakin. Itse opiskelen ja olen valmistuessani 45v, jäljelle jää vähintään 20 vuotta työuraa. Tutkintoni, josta valmistuin 20 vuotta sitten, ei kelpaa enää missään, se ala romahti 90-luvulla. Pistetäämpä mustavalkoinen kysymys: Haluatko maksaa veroja siitä, että 45v jää pitkäaikaistyöttömäksi ja syrjäytyy ja tarvitsee erittäin kallein konsuletein tuettua konsultia, vai siitä, että hän opiskelee oma-alotteisesti uuden ammatin? Mäkkäriin ei nelikymppisiä pahemmin oteta.

• tuen..
        toiset.. kirjoitti:

Sitten taas toiset käyvät työttömien palstalla kehottamassa kouluttautumaan alalle, joka työllistää, vanhojakin. Itse opiskelen ja olen valmistuessani 45v, jäljelle jää vähintään 20 vuotta työuraa. Tutkintoni, josta valmistuin 20 vuotta sitten, ei kelpaa enää missään, se ala romahti 90-luvulla. Pistetäämpä mustavalkoinen kysymys: Haluatko maksaa veroja siitä, että 45v jää pitkäaikaistyöttömäksi ja syrjäytyy ja tarvitsee erittäin kallein konsuletein tuettua konsultia, vai siitä, että hän opiskelee oma-alotteisesti uuden ammatin? Mäkkäriin ei nelikymppisiä pahemmin oteta.

Siis anteeksi, tein toista asiaa samalla. Piti kirjoittaa, että mieluumminko maksat kalliit konsultit yms. työttömän kuntouksesta? Tiedätkö, että nämä työelämävalmennettavat vievät sitten työpaikat eikä työnantaja maksa sentin senttiä..

• ---
        tuen.. kirjoitti:

Siis anteeksi, tein toista asiaa samalla. Piti kirjoittaa, että mieluumminko maksat kalliit konsultit yms. työttömän kuntouksesta? Tiedätkö, että nämä työelämävalmennettavat vievät sitten työpaikat eikä työnantaja maksa sentin senttiä..

nelikymminen eikä viisikymppinenkään ole vielä vanha lähtemään opiskelemaan. enemmän ottaa päähän, kun lähemmäksi 70-vuotiaat, jotka eivät enää töihin mene, vaikka eläkerajaa nostettaisiinkin. se on ainoastaan huvia siinä vaiheessa. eivätkä opiskelevat eläkeläiset vie ainoastaan opiskelupaikkoja näiltä vasta lukiosta päässeiltä "pullasorsilta" vaan niiltä uudelleen kouluttajilta, jotka ovat maksaneet jo verorahoissa koulutuksestaan.

• dghh

Oikeasti haluaisin faktoja esiin miten paljon muka näitä "seitsemänkymppisiä" hakijoita ja opiskelijoita on yliopistossa? Tuskin kovin monta.

Olin OKL:n soveltuvuuskokeessa, jossa silmämääräisesti arvioituna oli noin viisi 40 ikäistä, yhtäkään eläkeikää lähentelevää ei ollut.

Jos yli 30 vuotiaat ovat "nuori hakija 07" mielestä liian vanhoja opiskelemaan niin hoh hoh.

• hain ja pääsin

..yliopistoon opiskelemaan. Eikä yhtään hävetä. Kun valmistun, on vielä 20v aikaa olla työelämässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe