paracetamol ja ibuprofeiini

kysymyksiä...

Tiedän, että noita kahta lääkeainetta voi ottaa samaan aikaan. mutta tarkoittaako se kirjaimellisesti samaan aikaan?
Voinko ottaa samaan aikaan esim. kaksi 500 mg paracetamolia ja vaikka yhden 400 mg buranan?

Jostain lapsuudesta on jäänyt mieleen ohje, jonka mukaan noiden lääkkeiden väliin pitäisi jättää muutama tunti.

Kumoaako noiden lääkkeiden vaikutukset toisensa, tai haittaako se jompaakumpaa?
Onko vaarallista ottaa niitä samaan aikaan?

Kiitoksia jo mahdollisista vastauksista.

11

1499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja voi ottaa

      samaan aikaan. Yleensä niin että kannattaa ensin ottaa maksimiannokset toista ja sitten jos tuntuu ettei riitä, niin sitten ottaa toista lisäksi.

    • _L_

      Mihin vaivaan käytät noita lääkkeitä?

      Yleensä tulehduskipulääkkeen (esim.Burana) ja parasetamolin (joka ei ole tulehduskipulääke, vaan pelkkä kipulääke, esim. Panadol) sekoittamisella ei saa lisää kipua lievittävää vaikutusta.

      yleensäkin kannattaisi käyttää vain yhtä samantyyppistä lääkettä. Jätä siis toinen pois. Ne ovat kuitenkin lähes samantyyppisiä, parasetamoli ei vaan lievitä tulehdusta...

      Sivuvaikutukset voivat korostua (maksakuormitus, ihottumat ja sen sellaiset) jos käyttää kahta lääkettä.

      • sellanen juttu

        et hammassärky ei lievittyny yhtään vaikka otin kerralla 3 buranaa tai vastaavaa tai saman määrän panadolia tms.Hammaslääkäri antoi itse ohjeen et ota buranaa/ibusalia ja panadolia sekasin et yks kumpaakin tai puoltoista.Ja autto kipuun.


      • Anonyymi
        sellanen juttu kirjoitti:

        et hammassärky ei lievittyny yhtään vaikka otin kerralla 3 buranaa tai vastaavaa tai saman määrän panadolia tms.Hammaslääkäri antoi itse ohjeen et ota buranaa/ibusalia ja panadolia sekasin et yks kumpaakin tai puoltoista.Ja autto kipuun.

        Kyllä. Mäkin joskus akuutyi kipu combins para/ ibuprofeeni ja ei jatkuvasti käyttöön. Kyllä hammaslääkäri antoi tai paremmin hoiti hampaankolossa. Ellei, älä jatka, etsi heti hammaslääkäri. Hoida ongelma äläkä pitkitä.


    • Anonyymi

      Moikka. Kyllä voit ottaa samaan aikaan. Mutta vaikutat fiksulta kaverilta, että jos 2 viikkoon, et kivullesi saa vastetta, niin lekuriin. Tietyt verenohennuslääkkeet ja sydänsairaudet eivät siedä Burana eli ibuprofeenia. Panadol taas maksatoksinen ad 3 gr vrk. Eli 6x500 mg olisi maksatoksinen. Muista paracetamoli ei ole tulehduskipulääke ja vaarallinen, Burana usein ruoansulatuskanavslle haitallinen. Paras sääntö mitä vähemmän näitä. Sitä terveempi olet. Jos kipu vaatii, käänny ensin lekuri tai hoitajan puoleen. Kiitos

    • Anonyymi

      Parasetamoli ei auta nykytiedon (2025) valossa yhtään mihinkään kipuun. Tutkimusnäyttö on todella vakuuttavaa.

      Mielikuvamarkkinointi tekee rahaa lääketeollisuudelle.

      • Anonyymi

        Mitä pyytäisit ensin itse, esim hammassärkyyn. Voitko valita lääkärin sen perusteella mitä hän kirjoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pyytäisit ensin itse, esim hammassärkyyn. Voitko valita lääkärin sen perusteella mitä hän kirjoittaa.

        Hammassärkyyn auttaa hampaan hoito, eivät mitkään kipulääkkeet.


    • Anonyymi

      Jos ikäsi yli 16 on ok. Ei todettuja munuaisten tai maksasairausia. Ibuprofeeni tulehduskipulääke ja parasetamoli taasen kipulääke. Compona on ok. Ja tilapäisesti. Parasetamoli max 3 gr vrk ja ibuprofeeni q20å-q60åmg. Mutta etsi kivun syy. Väliaikaisesti ok. Ei alkoholia.

    • Anonyymi

      Taisit saada jo vastaukseni. Eli combi 1-3 vrk hyvä. Liika lääkitys aina pahasta. Älä etsi hyvänolontunnetta. Lääke on hoidettava oire, jos pitkittyy lääkärille.kiitos

      • Anonyymi

        Kenelle parasetamoli aiheuttaa "hyvän olon tunteen"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe