Sairaanhoitajien palkat

mikä on totuus

Heräsi kiinnostus, kun luin noita otsakkeita netissä. Sairaanhoitajat väittävät, että "puotipuksuna" tienaa enemmän.Onko näin todellisuudessa ? Kuinka alhaiset ne sairaanhoitajien palkat ovat ? Jostain syystä olen saanut käsityksen, että varsinkin naisaloilla on kyllä selkeästi huonompia palkkoja kuin heillä, korkeammin koulutetuillakin.

21

2984

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2500e/kk

Keskipalkka pyörii n. 2500e/kk tienoilla. Eipä se todellakaan kovin huono oo. Ei taida puotipuksuna tommosia rahoja tienailla.

• on jo yövuorot mukana

Kaikkea paskaa sitä täälläkin taas kirjoitetaan

• totuuden
        on jo yövuorot mukana kirjoitti:

Kaikkea paskaa sitä täälläkin taas kirjoitetaan

Yksittäisen palkkakuitin pienuuteen voi olla monia syitä. Oikea totuus löytyy veroehdotuksen verotettavat tulot sarakkeesta. Kerroppas meille se! Ilmoita myös, että kuinka monta kuukautta olit täyspäiväisessä työssä. Ei oo vielä yksikään hoitsu sitä ilmoittanut. Se johtuu tasan siitä, että sieltä laskettuna ne tulon on kuin onkin lähellä 2500e/kk. Joka muuta väittää valehtelee.

• Palkat yli 2000€/kk

Mihin tulee kaikki lisät ikälisät,henk.kohtaiset ja vuorolisät eli muutamalla ylityö päivällä kk mennään yli 3000€/kk.Lomiahan on hoitajilla enemmän kuin muilla aloilla eikä lauantaita lasketa lomapäiväks !

• tonnia

ja jopa hivenen yli. Jo nuorehkot hoitsut saavat 3-vuorotyössään 2500-2600 e/kk. Aivan ok-palkka, turha naukua. Jos ei kelpaa niin tervemenoa vaan kortistoon.

• gfdgdfg

Ehkä jossain hesassa mutta ei varmasti kaikkialla Suomessa. Omalta kurssiltani Joensuusta keskipalkka suunnilleen 2200e kaksi vuotta valmistumisen jälkeen. Parhaat saavat noin 2400e ja siihen sisältyy jo muutama yövuoro per viikko.

• liiton sivuilta

että keskipalkka olis 2100,paperimiehet tienaa reilussa viikossa saman,mutta nehän onkin oikeissa töissä

• paperiteollisuudessa päivät...

ihan olis kiva tietää mistä hatusta tempasit ton 2100€ reilussa viikossa

• tekevät

37,5h/vko ja palkka 2500/kk, on tunti palkka yli 16,60€/h

• Sippora 1

Olen sir.kirurg erikoissairaanhoitaja. Olen valmistunut 1991 jonka jälkeen tehnyt keikkatyötä lähinnä terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Minulla lukee palkkakuitissa että kuukausipalkka bruttona on 1760 euroa.Lisät tähän bruttona(jos siit tekee viikonloppuja, öitä jne9on n.200 euroa kuussa. Eli lisineen kaikkineen palkka on pikkasta auki 2000 euroa kuukaudessa.

Esim viime kesänä, kun olin työssä siten, että minulla oli koko kesän aikana ainoastaan yksi viikonloppuvapaa ja olin töissä esim juhannuksen, öitä jne paras käteenjäävä palkka oli juuri tuolta kesäkuulta, kun olin kaikki viikonloput töissä ja sitten sen juhannuksen ja öitä. Silloin käteen jäi 1500 euroa. Mulla on veroprosentti 20.

En tajua mistä tuo "hoitajat saavat 2500 euroa kuukaudessa" on repäisty. No, sehän kulkeekin yleisenä vitsinä sairaalamaailmassa, kun kaikki kyselevät, että missä moinen paikka on, josta saa tuollaisen palkan. Sinnehän voisi hakeutua töihin...

• valheita kerrakseen
        Sippora 1 kirjoitti:

Olen sir.kirurg erikoissairaanhoitaja. Olen valmistunut 1991 jonka jälkeen tehnyt keikkatyötä lähinnä terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Minulla lukee palkkakuitissa että kuukausipalkka bruttona on 1760 euroa.Lisät tähän bruttona(jos siit tekee viikonloppuja, öitä jne9on n.200 euroa kuussa. Eli lisineen kaikkineen palkka on pikkasta auki 2000 euroa kuukaudessa.

Esim viime kesänä, kun olin työssä siten, että minulla oli koko kesän aikana ainoastaan yksi viikonloppuvapaa ja olin töissä esim juhannuksen, öitä jne paras käteenjäävä palkka oli juuri tuolta kesäkuulta, kun olin kaikki viikonloput töissä ja sitten sen juhannuksen ja öitä. Silloin käteen jäi 1500 euroa. Mulla on veroprosentti 20.

En tajua mistä tuo "hoitajat saavat 2500 euroa kuukaudessa" on repäisty. No, sehän kulkeekin yleisenä vitsinä sairaalamaailmassa, kun kaikki kyselevät, että missä moinen paikka on, josta saa tuollaisen palkan. Sinnehän voisi hakeutua töihin...

"jos siit tekee viikonloppuja, öitä jne9on n.200 euroa kuussa"

Ja millähän laskuopilla? Johan pelkät pyhäkorvaukset tekee monta sataa euroa lisää, jos olet kerran kaikki viikonloput töissä.

• valehtelee?
        valheita kerrakseen kirjoitti:

"jos siit tekee viikonloppuja, öitä jne9on n.200 euroa kuussa"

Ja millähän laskuopilla? Johan pelkät pyhäkorvaukset tekee monta sataa euroa lisää, jos olet kerran kaikki viikonloput töissä.

Yhdestä pyhästä 8 h pyhätyökorvaus on suunnilleen 80 €. Kaksi pyhää = 10 € ja kolme = 240 €. lauantaityökorvaus on vain 15 % lisää palkkaa klo 7 jälkeisestä palvelusta. Pyhätyökorvaus maksetaan la klo 18 - su klo 24 työstä.

Yötyöstä kertakorvaus oli markka-aikaan 12 mk, tuskin se on paljoa paria euroa isompi. Yötyöstä tulevat lisät annetaan useimmiten aikana (jota epäsäännöllistä vuorotyötä tekevä todella tarvitsee, siis niin sekaisin vuorotyö vie).

• aina ja nyt
        valehtelee? kirjoitti:

Yhdestä pyhästä 8 h pyhätyökorvaus on suunnilleen 80 €. Kaksi pyhää = 10 € ja kolme = 240 €. lauantaityökorvaus on vain 15 % lisää palkkaa klo 7 jälkeisestä palvelusta. Pyhätyökorvaus maksetaan la klo 18 - su klo 24 työstä.

Yötyöstä kertakorvaus oli markka-aikaan 12 mk, tuskin se on paljoa paria euroa isompi. Yötyöstä tulevat lisät annetaan useimmiten aikana (jota epäsäännöllistä vuorotyötä tekevä todella tarvitsee, siis niin sekaisin vuorotyö vie).

Eli jos olet 4 pyhää töissä kuukaudessa, niin saat jo 320 euroa pelkästään pyhälisiä. Sairaanhoitajathan ovat omien sanojensa mukaan aina kaikki pyhät töissä, niin kyllähän siitä silloin tulee jo useita satoja euroja (tarkallaan reilut 3 sataa) pelkkiä pyhälisiä.

• että näin
        Sippora 1 kirjoitti:

No täytyy kyllä ihmetellä, että miksi sinun palkkasi on noin huono. Ainakin Oulun alueella jo aloitteleva hoitaja tienaa helposti 2600e/kk. Pitäisköhän sinunkin käydä tinkaamassa pomolta lisää palkkaa. Vai, että 2500e/kk on yleinen vitsi! Höpö höpö. Otappas varsin se viimevuoden veroehdotus ja jaa se verotettava tulo 12. Uskon, että tuo lopullinen tulo on kuitenkin melko lähellä tuota 2500e/kk.

• helposti 2500 €/kk
        että näin kirjoitti:

No täytyy kyllä ihmetellä, että miksi sinun palkkasi on noin huono. Ainakin Oulun alueella jo aloitteleva hoitaja tienaa helposti 2600e/kk. Pitäisköhän sinunkin käydä tinkaamassa pomolta lisää palkkaa. Vai, että 2500e/kk on yleinen vitsi! Höpö höpö. Otappas varsin se viimevuoden veroehdotus ja jaa se verotettava tulo 12. Uskon, että tuo lopullinen tulo on kuitenkin melko lähellä tuota 2500e/kk.

Itsekin juttelin tässä erään sairaanhoitajan kanssa. Kertoi että kuukaudessa tulee n. 2600 € ja ylitöineen vuosiansiot ovat n. 36 000 €.

• välkommen
        Sippora 1 kirjoitti:

Vaasan Keskussairaalassa on sekä ikävä puoli että täällä pitää osata ruotsia, mutta ainakin meille erikoissairaanhoitajille täällä maksetaan erittäin hyvin. Ja uudet alalle tulevat saavat pääsääntöisesti parempaa peruspalkkaa - on näet pakko maksaa, koska muuten ei ruotsia taitavia tulijoita ole. Mulla nousee palkka lähes kuukausittain 3000 euroon tai sen yli, jos olen ollut kaksi viikonloppua töissä.

• käytäntö
        aina ja nyt kirjoitti:

Eli jos olet 4 pyhää töissä kuukaudessa, niin saat jo 320 euroa pelkästään pyhälisiä. Sairaanhoitajathan ovat omien sanojensa mukaan aina kaikki pyhät töissä, niin kyllähän siitä silloin tulee jo useita satoja euroja (tarkallaan reilut 3 sataa) pelkkiä pyhälisiä.

Meillä hoitajat tekee puolitoista viikonloppua kolmen viikon listassa. Eli yksi kolmesta viikonlopusta on kokonaan töitä, toisesta viikonlopusta joko lauantai tai sunnuntai. Vain yksi viikonloppu kolmesta on kokonaan vapaa. Kuukaudessa ei ole suunnilleen ikinä neljää viikonloppua töitä.

On muuten ihan turha rutista pyhätyökorvauksista; niitä maksetaan tässä maassa KAIKILLE pyhätöitä tekeville.

• järkyttävän pitkät

Jos hoitsujen palkkoja nostetaan, samalla pitäisi heidän lomat pudottaa normaali palkansaajien tasolle (25 päivää).

Esim. kuntapuolen työehtosopimuksen mukaan lomaoikeus on alussa 28 päivää, 10 työkokemusvuoden jälkeen 30 päivää ja 15 vuoden jälkeen 38 päivää!!! (ei sis. lauantaita).

Samalla tämä helpottaisi hoitajapulaa, 15 hoitsun lomien lyhentäminen lisäisi yhden henkilötyövuoden verran "hoitokapasiteettia". Tehyläisiä on noin 150000, joten jos leikitään, että kaikilta lomat lyhenee 13 päivää, saadaan 10000 hoitotyövuotta lisää.

• lomat

Kyseessä on siis KOKO kuntapuolen lomat, ei suinkaan pelkästään sairaanhoitajien lomat. Aivan saman loman saa vaikkapa kunnan insinööri, siivooja tai konekirjoittaja.

• mutta ...
        lomat kirjoitti:

Kyseessä on siis KOKO kuntapuolen lomat, ei suinkaan pelkästään sairaanhoitajien lomat. Aivan saman loman saa vaikkapa kunnan insinööri, siivooja tai konekirjoittaja.

Kunnallisen palkkatilaston mukaan (2005) siivoojan palkka oli 1616 euroa ja toimistoassistentin 1802 euroa, samaan aikaan sairaanhoitajan palkka oli 2422 euroa...
        Insinööri sentään tienaa 3047 euroa, palkka tosin jää n. 1000 euroa yksityisen puolen kollegoista.

Sairaanhoitajien kohdalla ei voida puhua matalapalkkaisesta naisalasta. Todellisia matalapalkkaisia naisvaltaisia töitä ovat siivojan, toimistotyöntekijän, lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan työt. Ja turha vedota mihinkään vastuuseen, sillä bussikuskilla ja veturinkuljettajallakin on vastuullaan kymmenien ihmisten henki... pienellä palkalla.

• catherine
        mutta ... kirjoitti:

Kunnallisen palkkatilaston mukaan (2005) siivoojan palkka oli 1616 euroa ja toimistoassistentin 1802 euroa, samaan aikaan sairaanhoitajan palkka oli 2422 euroa...
        Insinööri sentään tienaa 3047 euroa, palkka tosin jää n. 1000 euroa yksityisen puolen kollegoista.

Sairaanhoitajien kohdalla ei voida puhua matalapalkkaisesta naisalasta. Todellisia matalapalkkaisia naisvaltaisia töitä ovat siivojan, toimistotyöntekijän, lastenhoitajan ja lastentarhanopettajan työt. Ja turha vedota mihinkään vastuuseen, sillä bussikuskilla ja veturinkuljettajallakin on vastuullaan kymmenien ihmisten henki... pienellä palkalla.

On kumma kun Suomessa aina sairaanhoitajan palkkaa verrataan siivoojan, bussikuskin tms palkkaan. Pitaisi jo alkaa tajuta, etta sairaanhoitajan koulutus vastaa insinoorin koulutusta seka koulutuksen pituuden etta tason suhteen. Suomessa molemmat koulutetaan ammattikorkeakouluissa, taalla Englannissa yliopistoissa. Ei siis vedota 'vastuuseen' kun tama ruikuttaja niin toivoo, mutta sh:n palkkaa pitaa verrata saman tasoisen koulutuksen muihin aloihin. Itse kirjoitat, etta insinoori saa kunnalla yli 3000E ja yksityisella enemman. Ja tama kai on siis ilman noita sunnuntai ja yolisia?? Silti vaitat etta sh ei ole matalapalkka ala!

Muuten, taalla Englannissa sairaanhoitajaa onneksi arvostetaan eri tavalla ja se nakyy palkassa. Oma palkkani viime vuodelta: 4200E/kk. Vero 24%. Elinkustannukset samaa tasoa kuin Suomessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3336
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe