Karkkia vai roskaruokaa?

Ensilaihduttaja

Moi palstalaiset. Olen viimeinkin ottanut itseäni niskasta kiinni ja alkanut laihduttaa. Ja ihan ookoosti sujuukin. Vähän hitaammin kuin tavoite oli mutta suunta on ainakin oikea:) Sellaista haluaisin kysyä kun tarkoitus olisi pitää yksi herkutteluhetki viikossa eli kunnon possutustuokio niin kumpikos on pienempi paha: karkit vai roskaruoka kuten pitsa tai muutama burgeri? Siis jos ajatellaan että ottaa kumpaa vain niin määrä on sellainen että kaloreita tulisi saman verran? Eli onko silloin mitään väliä onko ruoka suolaista rasvaista (kuten pitsa) vai sokerista (kuten karkkipussi)? Vai onko vaikutus painoon aivan sama, jos vain kalorimäärä on sama? Näin väitti kaverini mutta maallikkona jotenkin tuntuu että rasvainen ja suolainen olis kuitenkin painonkehitykselle pahempi? Saatan olla väärässäkin, ei olisi uutta:)

15

3068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkaisee

      mutta terveyden kannalta eri juttu kumpaa syöt. en nyt tiedä kumpi olis "terveellisempää" mut karkkia en söis, kun en sitä syö muutenkaan :)

      • laiheliini74

        Vaikka puhutaan , että kalorimäärä ratkaisee, kannattaa vilkaista myös rasvamäärää. Yhdessä pizzassa voi olla 1000 kcal ja rasvaa esim. 20-40 g. 300 g irtokarkkeja on myös n. 1000 kcal, mutta rasvaa ei juuri lainkaan tai maximissaan muutama gramma.


      • g0ldie
        laiheliini74 kirjoitti:

        Vaikka puhutaan , että kalorimäärä ratkaisee, kannattaa vilkaista myös rasvamäärää. Yhdessä pizzassa voi olla 1000 kcal ja rasvaa esim. 20-40 g. 300 g irtokarkkeja on myös n. 1000 kcal, mutta rasvaa ei juuri lainkaan tai maximissaan muutama gramma.

        Näinpä, ja juuri siitä syystä itse valitsisin sen pizzan.

        Niin älyttömältä kuin se hetkittäin tuntuukin, rasvaa pitää myös syödä jos siitä haluaa päästä eroon, ja jos/kun välillä tekee mieli vetäistä se 1000 kcal herkkua niin pizzassa on samalla paitsi niitä rasvoja (joo, no, on myös niitä huonoja rasvoja, mutta mä en ala pilkkua viilaamaan), myös se hyvä puoli että vähään aikaan ei tee mieli syödä yhtikäs mitään muuta ku on napa ihan täynnä :D

        Karkkeja puolestaan voi vetää sen 300-400g poskeensa, potea huonoa oloa puoli tuntia ja sit lähteä syömään ku verensokeri taas tipahtaa ja tulee nälkäinen olo.

        Ei silti, tuleehan niitä karkkejakin aina välillä syötyä.... heikko mieli ...


      • Mies40
        g0ldie kirjoitti:

        Näinpä, ja juuri siitä syystä itse valitsisin sen pizzan.

        Niin älyttömältä kuin se hetkittäin tuntuukin, rasvaa pitää myös syödä jos siitä haluaa päästä eroon, ja jos/kun välillä tekee mieli vetäistä se 1000 kcal herkkua niin pizzassa on samalla paitsi niitä rasvoja (joo, no, on myös niitä huonoja rasvoja, mutta mä en ala pilkkua viilaamaan), myös se hyvä puoli että vähään aikaan ei tee mieli syödä yhtikäs mitään muuta ku on napa ihan täynnä :D

        Karkkeja puolestaan voi vetää sen 300-400g poskeensa, potea huonoa oloa puoli tuntia ja sit lähteä syömään ku verensokeri taas tipahtaa ja tulee nälkäinen olo.

        Ei silti, tuleehan niitä karkkejakin aina välillä syötyä.... heikko mieli ...

        Lisäksi ns. roskaruuassa on kuitenkin vitamiinejä ja proteiinia jne. Joten pizza/hanpurilainen/kebab on parempi vaihtoehto kuin puhdas sokeri, mitä karkit ovat.


      • pizzasta ei
        g0ldie kirjoitti:

        Näinpä, ja juuri siitä syystä itse valitsisin sen pizzan.

        Niin älyttömältä kuin se hetkittäin tuntuukin, rasvaa pitää myös syödä jos siitä haluaa päästä eroon, ja jos/kun välillä tekee mieli vetäistä se 1000 kcal herkkua niin pizzassa on samalla paitsi niitä rasvoja (joo, no, on myös niitä huonoja rasvoja, mutta mä en ala pilkkua viilaamaan), myös se hyvä puoli että vähään aikaan ei tee mieli syödä yhtikäs mitään muuta ku on napa ihan täynnä :D

        Karkkeja puolestaan voi vetää sen 300-400g poskeensa, potea huonoa oloa puoli tuntia ja sit lähteä syömään ku verensokeri taas tipahtaa ja tulee nälkäinen olo.

        Ei silti, tuleehan niitä karkkejakin aina välillä syötyä.... heikko mieli ...

        Mulle tulee liiasta sokerin syömisestä todella huono olo. Oksettaa, väsyttää, turvottaa, päätä särkee...Sokeri on myrkky. Se tekee tosi pahaa verensokerille. Itse söisin pizzan mieluummin.

        Tai itse söisin ehkä mässypäivänä vaikka puolikkaan pizzan, ja sitten vähän karkkia tai jonkun pullan, kakkupalan, tms


      • Jojo
        pizzasta ei kirjoitti:

        Mulle tulee liiasta sokerin syömisestä todella huono olo. Oksettaa, väsyttää, turvottaa, päätä särkee...Sokeri on myrkky. Se tekee tosi pahaa verensokerille. Itse söisin pizzan mieluummin.

        Tai itse söisin ehkä mässypäivänä vaikka puolikkaan pizzan, ja sitten vähän karkkia tai jonkun pullan, kakkupalan, tms

        Lisäksi makeiset eivät pidä nälkää, eli karkkien jälkeen olisi kuitenkin syötävä oikeaa ruokaa. Roskaruoka on sentään ruokaa, jossa on huonosta maineestaan huolimatta kunnon ravintoaineitakin, proteiinia sen verran, että nälkä pysyy loitolla vähän aikaa (hampurilaisessa, pitsassakin, jos täytteessä on juustoa, lihaa tai kalaa).

        Silloin tällöin voi syödä kumpaakin, eivät ne laihdutusta kaada, jos eivät kuulu päivittäiseen ruokavalioon. Vielä jos otat (teet) sen pitsan kanssa salaatin tai syöt hampurilaisesi ilman ranskalaisia, ravintoarvo paranee.


    • menhir

      GI useimmiten 100 tienoilla, mutta roskaruuan jossain 80:ssä. Verensokerille parempi siis syödä roskaruokaa.

      Ja jos tekee mieli roskaruokaa niin kannattaa syödä se hamppari tai pizza ranskalaisten sijaan. Pizzan voi tehdä myös itse ja vaikuttaa sen täytteisiin ja rasva-ja suolapitoisuuteen.

    • on pahempaa

      tämän on joku ammatti-ihminen joskus mulle selostanut. Rasva jää aina sellaisenaan elimistöösi lisäpainoksi. Mutta jos makeaa syö liikaa, niin elimistö voi sulattamatta poistaa siitä osan elimistöstä ilman, että se jää lisäpainoksi.

      • g0ldie

        Nyt on niin, että tuo ei yksinkertaisesti ole totta. Päinvastoin nopeasti verensokeria nostavat safkat (=mm. sokerit eli juurikin nää karkit) päätyvät kaikkein helpoiten myös vyötärölle.


      • suolisto kuulemma toimii niin
        g0ldie kirjoitti:

        Nyt on niin, että tuo ei yksinkertaisesti ole totta. Päinvastoin nopeasti verensokeria nostavat safkat (=mm. sokerit eli juurikin nää karkit) päätyvät kaikkein helpoiten myös vyötärölle.

        Näin väitti ammatti-ihminen. Eli jos yhtäkkisesti tulee paljon sokeria se ei vain sulata sitä kaikkea vaan päästää ruuansulatuksen ohitse en nyt muista mikä elin sen päästää. Tosin suolisto on elimistämme se mitä on vähiten tutkittu ja on aiheuttanut eniten vääriäkin arvailuja kautta vuosisatojen. Ja vaikka yhdellä ihmisellä jokin pitää paikkansa, niin eihän sen välttämättä tarvitse toimia toisen suolistossa samoin voi olla vaikka divestiikkelejä sielä hidastamassa ruuan matkaa alaspäin tai liian pitkät suolet tai jotain. Liian pitkä suolisto aiheuttaa ummetusta ja lyhyempi toimii säännöllisemmin. Tietysti ruoka jota elimistö ei tarvitse mihinkään aiheuttaa aina suolistolle turhia hommia varsinkin jos sen sulamiseen kuluu liikaa energiaa.Liiallinen Alkoholi ja kahvi pelkästään aamulla tyhjään vatsaan aiheuttaa vatsan kriisi tilanteen ja sielä on hälyytystila meneillään ;D


      • nimenomaan
        suolisto kuulemma toimii niin kirjoitti:

        Näin väitti ammatti-ihminen. Eli jos yhtäkkisesti tulee paljon sokeria se ei vain sulata sitä kaikkea vaan päästää ruuansulatuksen ohitse en nyt muista mikä elin sen päästää. Tosin suolisto on elimistämme se mitä on vähiten tutkittu ja on aiheuttanut eniten vääriäkin arvailuja kautta vuosisatojen. Ja vaikka yhdellä ihmisellä jokin pitää paikkansa, niin eihän sen välttämättä tarvitse toimia toisen suolistossa samoin voi olla vaikka divestiikkelejä sielä hidastamassa ruuan matkaa alaspäin tai liian pitkät suolet tai jotain. Liian pitkä suolisto aiheuttaa ummetusta ja lyhyempi toimii säännöllisemmin. Tietysti ruoka jota elimistö ei tarvitse mihinkään aiheuttaa aina suolistolle turhia hommia varsinkin jos sen sulamiseen kuluu liikaa energiaa.Liiallinen Alkoholi ja kahvi pelkästään aamulla tyhjään vatsaan aiheuttaa vatsan kriisi tilanteen ja sielä on hälyytystila meneillään ;D

        keräävät läskiä vyötärölle. rasvaa kuitenkin täytyy jossain määrin saada, niin voihan se silloin tällöin hommata vaikka pitsasta.

        kannattaa muuten syödä mieluummin pizzaa kuin hampurilaista, tomaatissa (kai erityisesti tomaattisoseessa) on sitä jotain terveellistä mitä en nyt just muista :)


      • kirjoitusvirheitä tuli
        nimenomaan kirjoitti:

        keräävät läskiä vyötärölle. rasvaa kuitenkin täytyy jossain määrin saada, niin voihan se silloin tällöin hommata vaikka pitsasta.

        kannattaa muuten syödä mieluummin pizzaa kuin hampurilaista, tomaatissa (kai erityisesti tomaattisoseessa) on sitä jotain terveellistä mitä en nyt just muista :)

        mulle, siis sokeri ja stressi!


      • unohdin mainita
        nimenomaan kirjoitti:

        keräävät läskiä vyötärölle. rasvaa kuitenkin täytyy jossain määrin saada, niin voihan se silloin tällöin hommata vaikka pitsasta.

        kannattaa muuten syödä mieluummin pizzaa kuin hampurilaista, tomaatissa (kai erityisesti tomaattisoseessa) on sitä jotain terveellistä mitä en nyt just muista :)

        Minä suklaahiiri olisin moninkertainen painoltani jos jokainen suklaalevy olisi jäänyt pysyväksi painoksi onneksi suurin osa on suhissut nopeasti vain suoliston ohitse.

        Justiinsa taas yritin kannustaa itseäni lukemalla laihdutuskirjaa, siinä oli nyt osio niille hetkille kun tekisi mieli syödä niitä hyviä ja sortua kuuristaan. Pitää kuulemma etsiä vaihtoehtotekemistä tilalle. Mieliteko ei kuulemma kestä montaa minuttia kun menee ohi. Esim suihkussa on vaikeaa sitä hyvää suuhunsa ahdata ja suihkun jälkeen mieliteko on mennyt ohi.

        Niih ei pitsa paha ole jos sen tekee itse vähempirasvaiseksi ja sen päälle voi tunkea vaikka mitä terveellistä. Joo tiedän hih mitä tarkoitit siitä tomaatista, mut en minäkään muista. Kuiteskin tomaatti on joskus ältsyn hyvää muuteskin kun on mehevä, sitä söis vaikka kuinka paljon silloin.

        No joo enmä kyllä itse paljoa laskeskele kaloreita sun muita, kun kulutus on niin suuri, ettei tavalliset dietti ruokamäärät riitä mun nälkääni. Mulla on ihan omat systeemini perustuen siihen, mitkä ruoka-aineet ovat hyväksi suolistolle ja elimistölle ja mitä se ei tarvitse laisinkaan. Että en tavallaan laihduta vaan yritän pitää sisikuntani terveenä ja mahdollisimman hyvässä kunnossa ja ehkäisen sairauksien puhkeamisen. Karuja juttuja tietyt syövätkin jotka on vääränlaisella ruokavaliolla itselleen hankkinut.

        Kolmessa kuukaudessa lähti 9 kiloa, mut nyt oon kaksi kuukautta laiskotellut, huomenna pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni kun se on kesäloman ensimmäinen päivä ja haluan terveen ja hyvin toimivan elimistön, suklaat saa siis lähteä veks tänään vaik siinä onkin niitä mitäs ne olikaan terveellisiä juttuja papukasvissa ;D


      • rasvaa JA sokeria!
        unohdin mainita kirjoitti:

        Minä suklaahiiri olisin moninkertainen painoltani jos jokainen suklaalevy olisi jäänyt pysyväksi painoksi onneksi suurin osa on suhissut nopeasti vain suoliston ohitse.

        Justiinsa taas yritin kannustaa itseäni lukemalla laihdutuskirjaa, siinä oli nyt osio niille hetkille kun tekisi mieli syödä niitä hyviä ja sortua kuuristaan. Pitää kuulemma etsiä vaihtoehtotekemistä tilalle. Mieliteko ei kuulemma kestä montaa minuttia kun menee ohi. Esim suihkussa on vaikeaa sitä hyvää suuhunsa ahdata ja suihkun jälkeen mieliteko on mennyt ohi.

        Niih ei pitsa paha ole jos sen tekee itse vähempirasvaiseksi ja sen päälle voi tunkea vaikka mitä terveellistä. Joo tiedän hih mitä tarkoitit siitä tomaatista, mut en minäkään muista. Kuiteskin tomaatti on joskus ältsyn hyvää muuteskin kun on mehevä, sitä söis vaikka kuinka paljon silloin.

        No joo enmä kyllä itse paljoa laskeskele kaloreita sun muita, kun kulutus on niin suuri, ettei tavalliset dietti ruokamäärät riitä mun nälkääni. Mulla on ihan omat systeemini perustuen siihen, mitkä ruoka-aineet ovat hyväksi suolistolle ja elimistölle ja mitä se ei tarvitse laisinkaan. Että en tavallaan laihduta vaan yritän pitää sisikuntani terveenä ja mahdollisimman hyvässä kunnossa ja ehkäisen sairauksien puhkeamisen. Karuja juttuja tietyt syövätkin jotka on vääränlaisella ruokavaliolla itselleen hankkinut.

        Kolmessa kuukaudessa lähti 9 kiloa, mut nyt oon kaksi kuukautta laiskotellut, huomenna pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni kun se on kesäloman ensimmäinen päivä ja haluan terveen ja hyvin toimivan elimistön, suklaat saa siis lähteä veks tänään vaik siinä onkin niitä mitäs ne olikaan terveellisiä juttuja papukasvissa ;D

        Ihan tiedoksi vielä, että suklaata en laskisi samaan sarjaan muiden karkkien kanssa, koska siinä on reilusti sekä sokeria, että rasvaa. (hiilareita 50.9g/100g, rasvaa 28.2g/100g, lähde: www.fineli.fi)


    • Anonyymi

      Karkki on paljon terveellisempää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe