mitä sinulle liittyy sanaan koti?
Mitä Sinulle tarkoittaa Koti?
28
1844
Vastaukset
- nuoret
perheet eivät nykyjään tiedä mitä raitis koti tarkoittaa eikä nykynuoret muutkaan sitä tiedä.
- hildurvonhopsis
Koti sana tuo aina mieleen äidin. Oma äitini on todella ihana äiti vieläkin ja oli niin kiltti kun olin pieni. Isä oli iso ja turvallinen, kun olin pieni. Naapurin tädit ja sedät olivat kivoja ja turvallisia.Joihinkin heihin olen vieläkin yhteydessä - tuntuivat sukulaisilta.
Sitten oma kotini ja tietenkin se, että olen itse äiti ja se on ollut elämäni ihanin kokemus. Vieläkin nuo 190cm nuoret aikuiset miehet (siis omat poikani) ovat niin läheisiä ja rakkaita. Tämä koti, jossa asun on juuri sellainen kuin olen itse halunnut. Kaikki on sellaisia (huonekalut, kirjat ym.) josta minä pidän. Valokuvia otin paljon, kun lapset olivat pieniä ja niitä on ihana katsella. Oma koti on rakas ja oma sänky on maailman paras paikka. Viihdyn kotonani nyt vaikka asun yksinkin. Viihtyy täällä kummilapset ja ystävänikin. Ilmeisesti minäkin olen 'oikea kodin Hengetär'.
Mummola oli toinen kotini, kun olin pieni. Siellä oli rakas ja ihana mummo, tätini ja enoni ja aina sinne oli hyvä mennä. - hukkeli
Koti on ainoa paikka, jossa saan olla oma itseni täydellisesti - vielä parempi olisi, jos siellä olisi toinen ihminen, joka minut sellaisena myös hyväksyy nurisematta.
Olen muuttanut 17 kertaa ja minulla ei ole kotia. Minulla on asunto ja minulla on varasto.
- 8 + 8
Aikuisiässä poikamiehenä muutin 8-kertaa.
Niistä 4-kertaa valtakuntaa.
Perheellisenä muutimme samoin 8-kertaa.
Niistä 4-kertaa lasten kanssa. Loput 4-kertaa penkojen poislähdön jälkeen.
En ole osannut kiintyä edes OK:n seinien tiilin tai lastulevyihin.
Emme myöskään ole pitäneet tärkeänä sisustukseen panostamiseen.
Enemmän tai vähemmän tilapäistä se kuitenkin on.
Joku antiikin kreku sanoikin: Missä hyvä, siellä isänmaa! 8 + 8 kirjoitti:
Aikuisiässä poikamiehenä muutin 8-kertaa.
Niistä 4-kertaa valtakuntaa.
Perheellisenä muutimme samoin 8-kertaa.
Niistä 4-kertaa lasten kanssa. Loput 4-kertaa penkojen poislähdön jälkeen.
En ole osannut kiintyä edes OK:n seinien tiilin tai lastulevyihin.
Emme myöskään ole pitäneet tärkeänä sisustukseen panostamiseen.
Enemmän tai vähemmän tilapäistä se kuitenkin on.
Joku antiikin kreku sanoikin: Missä hyvä, siellä isänmaa!Minä asun nyt kahta asuntoa. Asun mielelläni useissa asunnoissa. Ja nyt kun sen olen oivaltanut tunnen vapautta ja olen onnellisempi kuin ns. yhteen paikkaan väkisin sitoutuneena.
- voiton
olen muuttanut 21 kertaa. Ei pääse kertymään paljon ylimääräistä kamaa kun aina tulee jotain heitettyä.
voiton kirjoitti:
olen muuttanut 21 kertaa. Ei pääse kertymään paljon ylimääräistä kamaa kun aina tulee jotain heitettyä.
Minkä ikäisenä aloitit muuttamisen?
Minulla oli kiinteä koti lapsena ja se non vieläkin olemassa. Itse aloitin muuttamisen 17 vanhana.- 8 + 8
miljoona kirjoitti:
Minä asun nyt kahta asuntoa. Asun mielelläni useissa asunnoissa. Ja nyt kun sen olen oivaltanut tunnen vapautta ja olen onnellisempi kuin ns. yhteen paikkaan väkisin sitoutuneena.
Moni kokisi tilanteen turvattomaksi.
Itselläni on ollut onni elää joustavan, muutoshaluisen naisen kanssa.
Hänelläkin tuli raja vastaan kun muutimme vuoden sisällä, rintaruokinnalla olevan lapsen kanssa, toisen kerran paikkakuntaa.
"Oltas nyt tässä vähän pitempään!
Soveltuvuustesteissä minua on luonnehdittu mm. "pitää enemmän matkan teosta kuin perillä olosta".
Sinulla!
Meillä vaimoni koulutus ja oma ammattini ovat antaneet mahdollisuuden vaihteluun.
Talovelat jarruttivat muuttoja yhdessä vaiheessa.
Vaihtelumahdollisuus on upea asia!
Meillä se toteutuu nykyään Suomen ja Espanjan asuntojen kesken täydennettynä lento/auto matkoilla Euroopassa ja valmismatkoilla muualle.
Vaimo on vielä levottomampi. 8 + 8 kirjoitti:
Moni kokisi tilanteen turvattomaksi.
Itselläni on ollut onni elää joustavan, muutoshaluisen naisen kanssa.
Hänelläkin tuli raja vastaan kun muutimme vuoden sisällä, rintaruokinnalla olevan lapsen kanssa, toisen kerran paikkakuntaa.
"Oltas nyt tässä vähän pitempään!
Soveltuvuustesteissä minua on luonnehdittu mm. "pitää enemmän matkan teosta kuin perillä olosta".
Sinulla!
Meillä vaimoni koulutus ja oma ammattini ovat antaneet mahdollisuuden vaihteluun.
Talovelat jarruttivat muuttoja yhdessä vaiheessa.
Vaihtelumahdollisuus on upea asia!
Meillä se toteutuu nykyään Suomen ja Espanjan asuntojen kesken täydennettynä lento/auto matkoilla Euroopassa ja valmismatkoilla muualle.
Vaimo on vielä levottomampi.Itse olen asunut vain yhdessä vieraassa maassa. Kaikenlainen vaihtelu on myös minun mielestäni hauskaa.
- Pirre*
kai ole lapsia? Tuntuisi että lapset jää juurettomisksi jos kokoajan täytyy oppia uusiin ystäviin, ystävät ovat lapsille hirmuisen tärkeitä.
Pirre* kirjoitti:
kai ole lapsia? Tuntuisi että lapset jää juurettomisksi jos kokoajan täytyy oppia uusiin ystäviin, ystävät ovat lapsille hirmuisen tärkeitä.
Yksi aikuinen lapsi kolmekymppinen ja varmaan on juureton. Hänen kanssaan hänen kouluiässä olessa en muuttanut paikkakuntaa. Hän on saanut käydä samaa koulua.
- lapsuuskoti
miljoona kirjoitti:
Minkä ikäisenä aloitit muuttamisen?
Minulla oli kiinteä koti lapsena ja se non vieläkin olemassa. Itse aloitin muuttamisen 17 vanhana.mullakin vielä olemassa. Aloitin tavaroiden siirtelyn myös 17 vuotiaana. Varmaan taas kohta muutan, alkaa jo samat nurkat kyllästyttämään.
- Pirre*
miljoona kirjoitti:
Yksi aikuinen lapsi kolmekymppinen ja varmaan on juureton. Hänen kanssaan hänen kouluiässä olessa en muuttanut paikkakuntaa. Hän on saanut käydä samaa koulua.
lapset eivät muuta mielellään kouluakaan, mutta joskus vanhemmilla on sellainen työ, ettei se ole vältettävissä.
- lähdin
Kun oli 17-vuotias ja pääsin koulusta, minunn oli seuraavan päivänä muutettava kotoa. Tosin se koti ei ollut koskaan "kodilta" tuntunut, olin enenmän tai vähemmän tiellä tai liikaa.
Seitsemäs muutto kerta toden sanoi, minulla on koti, jota rakastan. Oman kädenjälki on joka paikassa niin talossa kuin pihassa. Toivottovasti saan elää tässä elämäni loppuun saakka.
Taipaleeni aloitin yhdestä huoneesta, jonka jaoin toisen tytön kanssa, kylmä vesi tuli ja meni, mutta huussi oli pihan perällä ja huone lämpesi pönttöuunilla. Silloin ei osannut edes uneksia, että joskus omistaisin tälläisen kodin. Olen onnellinen. - mies_vm56
turvallinen, viihtyisä, siisti, miellyttävästi sisustettu paikka, jossa on mukava viettää suurin osa elämästään.
- -nainen-
Hetken perästä jätän tämän kodin ja lähden. Olen tehnyt päätökseni, astua elämässäni seuraavan suuren askeleen eteenpäin. Muutan pois Suomesta.
Hieman haikeana katselen ympärilleni, erilaisin silmin. Mietin, mitä olen oikein nyt tekemässä? Mutta minulla on vahva tunne, että minun on nyt lähdettävä. Mentävä pois. - verottaa
Ei kenelläkään pitäisi oikeutta verottaa omaa kotia. Tarkoitan tietysti millään valtiolla.
Koti on sellainen taivaallinen oikeus, mitä ilman ei ihminen voi itsestään huolta pitää. - enkelitrio
Kaikkea;
Onnea
Turvaa
Iloa Sitä se KOTI on.- Akaton mies
Kaikkia näitä soon oma koti mitä teille muillekki. Soon paikka mihinä on aina ikävä jos on reissuus. Ja ku kotona on sitä kaipaa reissuhun. Koti on tekemättömiä töitä, soon välihin leikkaamaton pihanurmikko kesääsin ja lakaasemattomat portahat talavisin. Koti on punaanen hirsiaitta mettän reunas ja harmaa ja viisas vanha savusauna jokiahtehes. Kotona tuoksuu kukkivat sireenit ja kukkivat kielot tuvanklasiin alla. Sitten soon mumma vainaan vanha juhannusruusu penkki justihin se sama minkä ylitte isoisä kattoo ku se suutaroo kumiterihin uusia varsia silloon ku minä olin vielä lapsi. Koti on rauhallinen takkavalakia syksyysin ja lukulamppu iltaasin talviaikahan. Koti on vanha keinutuoli tuvaas ja pieni kultaanen Tiitu-kani mun syliis. Joulun aikahan koti tuoksuu hyasintille ja juhannuksena soon saunapoluun varresta kerättyjä päivänkakkaroota imiäästä ja kissankelloja häälahaja malijakoos tuvanpöyrällä. Klasiista näkyy yksitoikkoonen jokilavea suora ja mutkaton ku meren selekä. On koti kesäaamun portahat ja säteetten tanssi tuos heinäniityllä. Soon koko elämäni laulu minun ja sinun rikkauteni, rakkauteni. Täällä mä oon aina tuntenu olevani vapaa. Jokku varmahan hymähtävät minun pasuulle sana röykkiöilleni. Kotiani minä rakastan ja saunan hirsiseiniis asuu ihan puhuras kulta muinaasuus. Minä vaan kirijootan kirijoottelemasta päästyäniki, rikkaus on justihin täs pihapiiriis, rikkaus on paperiis ja kynäski. Hyvä tämä mun matala majani.
- enkelitrio
Akaton mies kirjoitti:
Kaikkia näitä soon oma koti mitä teille muillekki. Soon paikka mihinä on aina ikävä jos on reissuus. Ja ku kotona on sitä kaipaa reissuhun. Koti on tekemättömiä töitä, soon välihin leikkaamaton pihanurmikko kesääsin ja lakaasemattomat portahat talavisin. Koti on punaanen hirsiaitta mettän reunas ja harmaa ja viisas vanha savusauna jokiahtehes. Kotona tuoksuu kukkivat sireenit ja kukkivat kielot tuvanklasiin alla. Sitten soon mumma vainaan vanha juhannusruusu penkki justihin se sama minkä ylitte isoisä kattoo ku se suutaroo kumiterihin uusia varsia silloon ku minä olin vielä lapsi. Koti on rauhallinen takkavalakia syksyysin ja lukulamppu iltaasin talviaikahan. Koti on vanha keinutuoli tuvaas ja pieni kultaanen Tiitu-kani mun syliis. Joulun aikahan koti tuoksuu hyasintille ja juhannuksena soon saunapoluun varresta kerättyjä päivänkakkaroota imiäästä ja kissankelloja häälahaja malijakoos tuvanpöyrällä. Klasiista näkyy yksitoikkoonen jokilavea suora ja mutkaton ku meren selekä. On koti kesäaamun portahat ja säteetten tanssi tuos heinäniityllä. Soon koko elämäni laulu minun ja sinun rikkauteni, rakkauteni. Täällä mä oon aina tuntenu olevani vapaa. Jokku varmahan hymähtävät minun pasuulle sana röykkiöilleni. Kotiani minä rakastan ja saunan hirsiseiniis asuu ihan puhuras kulta muinaasuus. Minä vaan kirijootan kirijoottelemasta päästyäniki, rikkaus on justihin täs pihapiiriis, rikkaus on paperiis ja kynäski. Hyvä tämä mun matala majani.
Menin sanattomaks!
Akaton mies kirjoitti:
kohtele sitä lämmöllä, koska se voin olla minä..." vanhan laulun sanoja lainaten. Kyllä kotisi on todella kotoinen, seppä ja tiitu.
T. Paloma
- Pirre*
melkein kaikkea.
- ikäväinen
Missä tunnen olevani kotonani, siellä on koti. Usein se on siellä missä on sellaista pitkäaikaista ihmisten välistä yhteenkuuluvuutta että mahdun joukkoon omana itsenäni eri puolineni ja sama toisten kohdalla. Koti on minulle myös maisema johon voin sulautua.
jossa kulloinkin(muutettu monta kertaa)perheeni kanssa elän - rauhallinen, viihtyisä ja turvallinen paikka, josta ei kauan malttaisi olla pois :)
vaan olotila. Minun kotini on paikka missä mun tavarat on ja mun suosikkituolit ja sohva ja oma sänky ja taulut ja musiikki ja wokkipannu.
Missä matkalaukut on tyhjänä ja vaatteet hengareissa tai nätisti viikattuina komeron hyllyllä. Missä jääkaappi on täynnä ja tiskit tiskattuna ja laskut maksettuina ja posti tulee ovelle. Missä puhelin soi ja tietokoneessa on laajakaista. Missä ovet ovat auki niin omalle porukalle kuin vieraillekin ja kaikki saa yösijan jotka tarvii ja joille kelpaa patja lattialla jos ei muuta tarjolla.
Seinät voi vaihtua ja katon väri ja neliöt lisääntyä tai vähentyä...kieli jota naapurit puhuu voi muuttua ja laulut joita ne laulaa voi tuntua aluksi oudoilta ja tuoksut jotka tulee niiden keittiöstä voi tuntua voimakkailta ja niiden kasvoilta heijastua tunteet ja ajatukset joita en omaksu heti alussa omikseni, mutta koska elämä on jatkuvaa kasvamista ja kehittymistä ja rakastan koko tätä dynaamista muuttumisprosessia niin en koe näitä asioita vaikeiksi.
Joskus, tietenkin, tällainen muttolintukin kaipaa sitä harmaata pyöreää pikku pesää kurkihirren alla.
T.
Paloma- mikhaildenisov
asun ja viihdyn!!
- jpntar
On kaikki..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293225- 1201279
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu101195- 58991
- 71988
Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu178939olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26927Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38901Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.66880Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75804