Hallintaoikeuden haltijan velvollisuudet ?

Leski-68

Mitä velvoitteita minulla on. Mieheni on jättänyt minulle testamentissaan hallintaoikeuden omistamaansa kiinteistöön, joka toimii loma-asuntona. Yhteisiä lapsia ei ole, eli kiinteistön perivät hänen lapsensa.
Kuuluuko minun huolehtia kiinteistön kunnosta, sähkömaksuista, vakuutusmaksuista yksinäni, vai pitäisikö myös kuolinpesän osallistua näihin kuluihin?
Kesäasunto on lautarakenteinen ja sähköt pitää tällöin pitää päällä ympärvuoden, jotta rakennus pysyy kunnossa. Samoin koen vakuutusten kanssa olevan.
Nyt perillisten edunvalvojat jotenkin uskovat, että minun pitäisi hoitaa nämä kaikki kulut yksinäni, voiko olla näin ?
Olisiko jollain tietoa ?

14

16657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putte

Omaisuuden käytöstä aiheutuvia kuluja ovat mm. vakuutusmaksut, sähköt kiinteistöverot ja kiinteistön kuntoa ylläpitävät huollot ja remontit. Sinä haltijana vastaat yksin näistä ja vastapainoksi saat hallinnan tuoton.
      Omistajalle kuuluu kiinteistön arvoa mahdollisesti korottavat remontit. Haltija vastaa siitä että kiinteistön arvo ei alene. Haltijan velvollisuus on pitää hallitsemastaan mutta toisen omistamasta omaisuudesta hyvää huolta.

• lomapaikkaa.

jos käyttävät niin yhteisvastuussa ovat.tuossa tilanteessa jos tulehtuneet välit olisi parasta luopua hallinta oikeudesta tohon loma paikkaan kokonaan.kysy juristilta miten se kävisi.

• Äsken juristin luona käynyt

Omistaja maksaa esim. sähkölaskusta perusmaksun yms maksuja jotka ovat ns. kiinteitä (joutuu maksamaan asuipa tai ei).
        Esim. jos katto alkaa vuotaa niin omistaja maksaa ei haltia jne. aikamoinen rasite omistajille.
        Haltija maksaa kuluttamansa veden, sähkön,lämmitys yms. maksuja. On huomioitava myös omistajan vastuu esim. kiinteistössä tapahtuviin loukkaantumisiin (talvella liukastuminen).
        Nämä asiat ei ole yksinkertaisia jos on huonot välit.

• KulutHaltijalle

Lyhyt lainaus: https://www.minilex.fi/a/asunnon-hallintaoikeus-ja-omistusoikeus

"Hallintaoikeus on etuna vastikkeeton, eli hallintaoikeuden haltijan ei tarvitse maksaa asunnon omistajalle sen käytöstä. Hallintaoikeuden haltijan on kuitenkin vastattava asunnon veroseuraamuksista sekä tavanomaisista käyttökustannuksista. Käytännössä asunnon hallintaoikeuden haltijalla on siis oikeus asua asunnossa ja vuokrata sitä, hänen vastuullaan ovat myös lähes kaikki asunnon kulut, mukaan luettuna mahdolliset perusparannuskustannukset. Myös asunnon tuotto kuuluu hallintaoikeuden haltijalle. Sen sijaan hallintaoikeuden haltijalla ei ole oikeutta myydä tai lahjoittaa asuntoa eteenpäin tai testamentata sitä kenellekään. Asunto kuuluu sen omistajan, eikä sen hallintaoikeuden haltijan kuolinpesään".

Hallintaoikeistestamentin saaja maksaa esimerkin mukaan kaikki asunnon normaalit kulut mm. vastikkeen, sekä myös normaalit taloyhtiön perusparannuskulut esim. rahoitusvastikkeet.

Tämä hallintaoikeuden haltijan asumiskustannusten maksuvelvoite jatkuu kyseisen kokoisen asunnon kohtuulliseen yleiseen vuokratasoon saakka. 100 neliön asunnosta kohtuullinen vuokrataso on esim. suuremmissa kaupungeissa noin 1000e/kk, jota alemmat maksut hallinta- ja käyttöoikeustestamentin haltija maksaa itse. Usein vastike on huomattavasti kohtuullista vuokratasoa alhaisempi, joten hyvin harvat kulut voivat siirtää maksuvastuuta hallintatestamentin alaisen asunnon omistajalle.

Hallintatestamentin omistajahan saa myös mahdolliset asunnon vuokratuottohyödyt.

• käyttöoikeuden saajallle

Sinulla on hallintaoikeus eli saat käyttää kiinteistöä. Kiinteistön omistavat miehesi lapset, jotka ovat joutuneet maksamaan siitä perintöveron, vaikka eivät saa hallita sitä, niin kauan kuin elät (tai niin kauan kunnes luovut hallintaoikeudesta).

Et kai sinä kuvittele, että lasten pitäisi maksaa sinun hallitsemasi omaisuuden kulut? Mainitsemasi sähkö, vakuutus, kiinteistöverot ovat kaikki kustannuksia, jotka kuuluvat sinulle.
      Perintökaari 12 luku 3 §:
      "Sillä, joka on testamentilla saanut käyttöoikeuden omaisuuteen, on oikeus hallita sitä ja saada sen tuotto. Omaisuutta hallitessaan hänen on otettava varteen myös omistajan oikeus ja etu. Muuhun omaisuuteen älköön sitä sekoitettako, ellei sen tarkoituksenmukainen käyttö anna siihen aihetta.

Käyttöoikeuden haltijan on vastattava omaisuudesta johtuvista tarpeellisista kustannuksista, jotka ovat sen laatuisia, että ne on suoritettava hänen hallinta-aikanaan saatavalla tuotolla."

Näin se on: kun saa valtaa, saa myös vastuuta.

• Leski-68

Ok, tuotto on varmaan sitten niinkuin se hallinta, eli saan käydä loma-asunnolla.
      En todella ajatellutkaan, että lasten pitäisi yksin näitä kuluja maksella vaan, että kuolinpesä voisi osallistua esim juuri näihin sähkölaskuihin. En nimittäin enää talvella juuri käytä loma-asuntoa, mutta jotta se kunnossa pysyisi on sähköjen oltava päällä. Samoin koen vakuutusten kanssa olevan. Luonnollisesti koen minulle kuuluvan osa noista sähkölaskuista, likakaivon tyhjennykset, kalastusluvat, laajakaistayhteydet yms.. jotka suoraan aiheutan.

Kuulen toki mielelläni aiheesta lisää mielipiteitä ja kokemuksia. Juristin luona on toki varmasti käytävä, jottei myöhemmin tule mitään ikäviä ylläreitä.

• - ja saat tuotot

Olet saanut käyttöoikeuden mökkiin ja päätösvallan siitä ketkä muut sitä voivat käytää.

Voit myös vuokrata mökkiä oman tahtosi mukaan ja saat siitä vuokratuotot itsellesi.

• käyttöoikeuden saajallle

Et nyt ilmeisesti oikein ymmärrä. Kun sinulla on loma-asunnon hallinta, se tarkoittaa sitä, se on ikäänkuin sinun omaisuuttasi, mutta ei omista sitä. Sinä saat päättää, kuka siellä käy. Sinun hallintaoikeutesi on voimassa niin kauan kunnes kuolet tai luovut hallintaoikeudesta, joko vastikkeellisesti tai vastikkeetta. Hallintaoikeus on siis voimassa vaikket käsivi loma-asunnolla ollenkaan. Se on voimassa talvellakin.
        Voi halutessasi antaa loma-asunnon vuokralle ja saat pitää vuokratuoton. Kiinteistön ylääpidosta johtuvat kulut joudut joka tapauksessa maksamaan.

Ei hallintaoikeus tarkoita sitä, että leski saa pitää hallussaan kaiken ja muut maksavat laskut. Jos leski onkin tottunut siihen, että mies eläessään betaalasi, niin hänen kuolinpesänsä ei tarvitse. Kuolinpesältähän puuttuvat miehen tulot.

• Leski-68

Kiitos kaikista kommenteista, luen niitä mielelläni vielä lisää. Tietäisikö joku kuinka käytännössä tuo hallintaoikeudesta luopuminen tapahtuu ?
      Vaikutustahan tällä on lähinnä perillisiin jotka saattavat joutua maksamaan lisää perintöveroa tai lahjaveroa.. näinkös se menee ?

• käänny juristin puoleen

Hallintaoikeudesta voit luopua joko vastikkeellisesti tai vastikkeetta.
        Jos luovut vastikkeetta, omistajat (=miehesi lapset) saattavat joutua maksamaan hiukan lahjaveroa, sinun hallintaoikeutesihan on alentanut sitä.
        Jos luovut hallintaoikeudesta suht koht käypään hintaan, miehesi lapset eivät ole saaneet sinulta mitään lahjaa eivätkä maksa lisää veroa.
        Hallintaoikeudesta luopuminen tietysti edellyttää, että miehesi lapset suostuvat ottamaan sen vastaan.
        Jos olet miehesi lasten kanssa väleissä, voit tietysti yrittää neuvotella sopimusta, jolla he suostuisivat maksamaan osan kesäasunnon kuluista. Ihan ilmaiseksi hekään eivät tietenkään sitä tee, vaan haluavat vastiketta eli esim. oikeuden käyttää loma-asuntoa. Miehesi lapset varmaan kävisivät mielellään mökillä äitinsä kanssa, olivathan he alaikäisiä?

Täytyy kyllä ihmetellä, että miehesi antoi sinulle hallintaoikeuden omaisuuteen, jonka ylläpito selvästi rasittaa sinua taloudellisesti. Mitähän hankin ajatteli?

• Leski-68
        käänny juristin puoleen kirjoitti:

Hallintaoikeudesta voit luopua joko vastikkeellisesti tai vastikkeetta.
        Jos luovut vastikkeetta, omistajat (=miehesi lapset) saattavat joutua maksamaan hiukan lahjaveroa, sinun hallintaoikeutesihan on alentanut sitä.
        Jos luovut hallintaoikeudesta suht koht käypään hintaan, miehesi lapset eivät ole saaneet sinulta mitään lahjaa eivätkä maksa lisää veroa.
        Hallintaoikeudesta luopuminen tietysti edellyttää, että miehesi lapset suostuvat ottamaan sen vastaan.
        Jos olet miehesi lasten kanssa väleissä, voit tietysti yrittää neuvotella sopimusta, jolla he suostuisivat maksamaan osan kesäasunnon kuluista. Ihan ilmaiseksi hekään eivät tietenkään sitä tee, vaan haluavat vastiketta eli esim. oikeuden käyttää loma-asuntoa. Miehesi lapset varmaan kävisivät mielellään mökillä äitinsä kanssa, olivathan he alaikäisiä?

Täytyy kyllä ihmetellä, että miehesi antoi sinulle hallintaoikeuden omaisuuteen, jonka ylläpito selvästi rasittaa sinua taloudellisesti. Mitähän hankin ajatteli?

Toinen lapsista on alaikäinen ja toinen täysi-ikäinen. Tällä vanhemmalla lapsella tuskin paljon intressiä mökkiin, ainakaan keskustelujen perusteella. (Opiskelu- ja seurusteluvaihe meneillään.) Molemmat lapset olen toivottanut tervetulleiksi sinne aina kun olen menossa, ja alaikäisen otan jokakerta mukaanikin.

Kyllähän mökin ylläpito, jonkin verran taloudellisesti rasittaa, ja itseäni mietityttää se, että jos pidän mökkiä kunnossa esim. 10 vuotta ja ehkä kauemminkin, rahani tavallaan menevät hukkaan, sillä siitä ei jää mitään omille lapsilleni.

Tässä tapauksessahan ennemmin kannattaisi luopua hallintaoikeudesta ja ostaa itse mökki ja ylläpitää sitä, sehän jäisi sitten omille lapsilleni.

• mene rahat
        Leski-68 kirjoitti:

Toinen lapsista on alaikäinen ja toinen täysi-ikäinen. Tällä vanhemmalla lapsella tuskin paljon intressiä mökkiin, ainakaan keskustelujen perusteella. (Opiskelu- ja seurusteluvaihe meneillään.) Molemmat lapset olen toivottanut tervetulleiksi sinne aina kun olen menossa, ja alaikäisen otan jokakerta mukaanikin.

Kyllähän mökin ylläpito, jonkin verran taloudellisesti rasittaa, ja itseäni mietityttää se, että jos pidän mökkiä kunnossa esim. 10 vuotta ja ehkä kauemminkin, rahani tavallaan menevät hukkaan, sillä siitä ei jää mitään omille lapsilleni.

Tässä tapauksessahan ennemmin kannattaisi luopua hallintaoikeudesta ja ostaa itse mökki ja ylläpitää sitä, sehän jäisi sitten omille lapsilleni.

Ei rahasi mene hukkaan, saathan mökin käyttöösi etkä joudu maksamaan markkinavuokraa.

• ????????????
        Leski-68 kirjoitti:

"Tässä tapauksessahan ennemmin kannattaisi luopua hallintaoikeudesta ja ostaa itse mökki ja ylläpitää sitä, sehän jäisi sitten omille lapsilleni."

Anteeksi mitä?
        Lastenhan se nytkin on!

• ei omien
        ???????????? kirjoitti:

"Tässä tapauksessahan ennemmin kannattaisi luopua hallintaoikeudesta ja ostaa itse mökki ja ylläpitää sitä, sehän jäisi sitten omille lapsilleni."

Anteeksi mitä?
        Lastenhan se nytkin on!

Siinä on pikkuisen eroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2221
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      984
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      177
      881
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe