Laulutekniikka

Tipu-

Onko ääntä mahdollista kehittää niin että korkeat äänet saisi laulettua samalla lailla kuin matalammatkin äänet eli siis ääntä ohentamatta? Saan äänen rikkoutumatta korkeintaan h1-korkeudelle. Kannattaisiko hankkia laulunopettaja?

13

6919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prest

      Se on vähän kiinni siitä mikä on äänialasi ja mitä ne korkeimmat äänet ovat. Klassisen laulajan ääniala on normaalisti 2 oktaavia (miehet) tai 2 ja puoli oktaavia (naiset).

      Nimimerkki tipu viittaa varmaan naisääneen. Jos olet syntyjäsi altto, niin ohentamaton h1 on aika hyvä saavutus. Jos olet sopraano, niin parannettavaa olisi. Ohentamatta ääniala jää yleensä 1,5 oktaaviin.

      Muistan ulkoa tähän hätään parhaiten tenorin ääniä. Jos äänialueen alaraja on noin "pieni c" siis oktaavi keski-c:stä alas, niin ylöspäin mentäessä ääni muuttuu ensimmäisen kerran jo b:n paikkeilla. Varsinainen ylimenoalue on e1 - f1 alueella. Ohentamatta, siis belttaamalla tämä tenori voisi laulaa maksimissaan g1:n.

      Jos äänesi on täysin kouluttamaton, niin siitä voi olla vaikea päätellä äänialaasi. Yleensä opettajat välttävät heittämästä mitään arvioita uusista oppilaistaan. Mutta voisit kokeilla laulaa rennosti, kuuluvasti mutta ei huutamalla matalia säveliä. Jos naisääni tavoittaa helposti e:n tai f:n niin alttohan se on. Jos matalin ääni jää lähelle keski-C:tä niin viittaisi sopraanoon.

      • youmy

        Se,että saavuttaa naisena matalia nuotteja ei tarkoita että olisi altto välttämättä. Itse olen sopraano ja yllän pieneen c#. Toisaalta taas yllän neliviivaiseen d.


    • Better Taste

      Jos haluat laulaa ylemmät äänet yhtä kovaa ja metallisesti kuin alemmatkin, se on täysin mahdollista. Laulutuntien ottaminen on hyvä ajatus, jos tietää, mitä haluaa. Hyvä pääperiaate laulamisessa on se, että kaikki on ok niin kauan, kun kurkkuun ei satu.

      En osaa auttaa tarkemmin kuulematta lauluasi, sillä en tiedä, millä moodilla (niistä lisää www.completevocaltechnique.com) laulat. Toimivia kikkoja saattaisivat olla tuki (=hengityksen pidättelemistä, vedä vatsaa hitaasti sisään navan ympäriltä) ja hymyily (niin että ylähampaat näkyvät).

      • Batter test

        Älä vaan siellä "Mestarikurssilla" opeta tämmöisiä... "tuki saattaisi olla hyvä kikka"
        Se nimittäin on ihan perusasioita.

        Aloittaja halusi oppia laulamaan korkealta ohentamatta. Edellinen taas kirjoitti, että korkealta voi laulaa kovaa ja metallikkaasti.
        -- niinpä niin, oopperalaulajat laulavat korkealta kovaa ja metallikkaasti, ja käyttävät silloin ohennusta!


      • Better Taste
        Batter test kirjoitti:

        Älä vaan siellä "Mestarikurssilla" opeta tämmöisiä... "tuki saattaisi olla hyvä kikka"
        Se nimittäin on ihan perusasioita.

        Aloittaja halusi oppia laulamaan korkealta ohentamatta. Edellinen taas kirjoitti, että korkealta voi laulaa kovaa ja metallikkaasti.
        -- niinpä niin, oopperalaulajat laulavat korkealta kovaa ja metallikkaasti, ja käyttävät silloin ohennusta!

        Laulajalle, joka ei ole koskaan opiskellut laulua eikä tiedä, mitä tuki tarkoittaa, kuvailemani kikka (vatsan vetäminen sisään navan ympäriltä jatkuvana liikkeenä) saattaa olla hyödyllinen.

        Kuten sanoin, on vaikeaa tietää pelkän kirjoituksen perusteella, miltä keskustelun aloittaja haluaa kuulostaa. Ymmärsin kuitenkin niin, että ohentamatta laulamisella hän tarkoitti laulamista ylempää voimakkaasti, metallisilla moodeilla. Käsitän ohennetun äänen sellaisena, jossa on ilmaa. Ilmasta pääsee eroon juuri tukemalla (tai twangaamalla tai mikä nyt ketäkin auttaa).

        Kaikki äänenkorkeudet (fysiikka tietysti asettaa joitain rajoituksia, mutta kaikilla ihmisillä on vähintään n. 3 oktaavin ääniala) ja soundit - myöskin örinät ja särö - on mahdollista tuottaa terveesti oikealla tekniikalla. Kuka tahansa voi myös oppia tämän.


      • Tattar best
        Better Taste kirjoitti:

        Laulajalle, joka ei ole koskaan opiskellut laulua eikä tiedä, mitä tuki tarkoittaa, kuvailemani kikka (vatsan vetäminen sisään navan ympäriltä jatkuvana liikkeenä) saattaa olla hyödyllinen.

        Kuten sanoin, on vaikeaa tietää pelkän kirjoituksen perusteella, miltä keskustelun aloittaja haluaa kuulostaa. Ymmärsin kuitenkin niin, että ohentamatta laulamisella hän tarkoitti laulamista ylempää voimakkaasti, metallisilla moodeilla. Käsitän ohennetun äänen sellaisena, jossa on ilmaa. Ilmasta pääsee eroon juuri tukemalla (tai twangaamalla tai mikä nyt ketäkin auttaa).

        Kaikki äänenkorkeudet (fysiikka tietysti asettaa joitain rajoituksia, mutta kaikilla ihmisillä on vähintään n. 3 oktaavin ääniala) ja soundit - myöskin örinät ja särö - on mahdollista tuottaa terveesti oikealla tekniikalla. Kuka tahansa voi myös oppia tämän.

        Ymmärsin niin, että olit järjestämässä jotakin mestarikurssia. Kuitenkin toistuvasti kirjoitus kirjoitukselta tulee selvemmäksi, ettet sinä tiedä lauluopetuksesta mitään. Et edes termejä.

        Ääni jossa on ilmaa, on vuotava ääni. Ohenne on ihan eri asia.

        Jos haluat kehitellä omia sanoja niin kannattaa vältää sellaisia joilla on jo vakiintuneet merkitykset.


      • Better Taste
        Tattar best kirjoitti:

        Ymmärsin niin, että olit järjestämässä jotakin mestarikurssia. Kuitenkin toistuvasti kirjoitus kirjoitukselta tulee selvemmäksi, ettet sinä tiedä lauluopetuksesta mitään. Et edes termejä.

        Ääni jossa on ilmaa, on vuotava ääni. Ohenne on ihan eri asia.

        Jos haluat kehitellä omia sanoja niin kannattaa vältää sellaisia joilla on jo vakiintuneet merkitykset.

        Ymmärrettävästi en tiedä sinun saamastasi laulunopetuksesta yhtään mitään, mutta on mielestäni ryöhkeää väittää, etten tiedä ylipäänsä laulunopetuksestä mitään.

        Voit varmasti selittää tyhjentävästi, mitä ohenne mielestäsi tarkoittaa ja miten se tarkalleen ottaen tehdään. Mielestäni on ihan järkevää korvata vanhoja moniselitteisiä termejä uusilla tarkemmilla. Esimerkiksi vuotava ääni kuulostaa minusta negatiiviselta ilmaukselta. Pop-musiikissa äänellä, jossa on ilmaa, laulaminen on hyvinkin yleistä ja kuulostaa usein miellyttävältä. Ilman kanssa laulaminen ei myöskään ole vahingollista, vaikka sellainenkin myytti jossain vielä elää. Klassisessa laulussa ilmaa äänessä käytetään vain hyvin harvoin efektinä.


      • Tatter Best
        Better Taste kirjoitti:

        Ymmärrettävästi en tiedä sinun saamastasi laulunopetuksesta yhtään mitään, mutta on mielestäni ryöhkeää väittää, etten tiedä ylipäänsä laulunopetuksestä mitään.

        Voit varmasti selittää tyhjentävästi, mitä ohenne mielestäsi tarkoittaa ja miten se tarkalleen ottaen tehdään. Mielestäni on ihan järkevää korvata vanhoja moniselitteisiä termejä uusilla tarkemmilla. Esimerkiksi vuotava ääni kuulostaa minusta negatiiviselta ilmaukselta. Pop-musiikissa äänellä, jossa on ilmaa, laulaminen on hyvinkin yleistä ja kuulostaa usein miellyttävältä. Ilman kanssa laulaminen ei myöskään ole vahingollista, vaikka sellainenkin myytti jossain vielä elää. Klassisessa laulussa ilmaa äänessä käytetään vain hyvin harvoin efektinä.

        Minun ei tarvitse selittää mitä ohenne "minun mielestäni" tarkoittaa koska sanalla täsmällinen merkityksensä, ei pelkästään klassisen laulun opetuksessa vaan myös äänentuottamista ja laulamista koskevissa fysiologisissa ja lääketieteellisissä tutkimuksissa. Koska termi on yksiselitteinen, - se ei siis ole vanha ja moniselitteinen - niin sinun on vaarallista ottaa ko. sanaa käyttöön muussa merkityksessä.

        Oppiäitisi Sadolin vaikuttaa pseudotieteilijältä. Hän tunnistaa laulusta vain keksimänsä neljä moodia, ja tuli väittäneeksi että Pavarottikin korkealta ja kovaa laulaessaan belttaisi! (sikäli kuin minä tanskaa ymmärrän) Vai onko hän keksinyt myös sanalle belttaus oman siältönsä?


      • Better Taste
        Tatter Best kirjoitti:

        Minun ei tarvitse selittää mitä ohenne "minun mielestäni" tarkoittaa koska sanalla täsmällinen merkityksensä, ei pelkästään klassisen laulun opetuksessa vaan myös äänentuottamista ja laulamista koskevissa fysiologisissa ja lääketieteellisissä tutkimuksissa. Koska termi on yksiselitteinen, - se ei siis ole vanha ja moniselitteinen - niin sinun on vaarallista ottaa ko. sanaa käyttöön muussa merkityksessä.

        Oppiäitisi Sadolin vaikuttaa pseudotieteilijältä. Hän tunnistaa laulusta vain keksimänsä neljä moodia, ja tuli väittäneeksi että Pavarottikin korkealta ja kovaa laulaessaan belttaisi! (sikäli kuin minä tanskaa ymmärrän) Vai onko hän keksinyt myös sanalle belttaus oman siältönsä?

        Voitko kertoa, missä tutkimuksissa ohennetta tutkitaan? Tutustuisin niihin mielelläni.

        Et myöskään kertonut mitä ohenne yksiselitteisesti tarkoittaa.

        Cathrine Sadolinista voin sanoa sen, että hänen tekniikkansa ja opetuksensa ansiosta olen itse kehittynyt laulajana merkittävästi. Olen myös nähnyt vastaavaa kehitystä lukuisilla muilla laulajilla.


      • tattari pesti
        Better Taste kirjoitti:

        Voitko kertoa, missä tutkimuksissa ohennetta tutkitaan? Tutustuisin niihin mielelläni.

        Et myöskään kertonut mitä ohenne yksiselitteisesti tarkoittaa.

        Cathrine Sadolinista voin sanoa sen, että hänen tekniikkansa ja opetuksensa ansiosta olen itse kehittynyt laulajana merkittävästi. Olen myös nähnyt vastaavaa kehitystä lukuisilla muilla laulajilla.

        Enpä arvannut, että siban opiskelijalle pitäisi perusasioita opettaa. Vieläpä pyynnöstä.

        Uskon, että Cathrinen opetuksesta on voinut olla hyötyä sinulle ja monille muille. Sehän on täysin kiinni lähtötasosta ja olemassa olevista virheistä.

        Ja siitä ohenteesta ja sen tutkimisesta. Kovin pitkiä esseitä ei tänne viitsisi kirjoittaa.

        Laulajan matalaa äänialaa nimitetään täysvärähteiseksi, keskialaa pohjaohenteeksi ja korkeaa alaa keskiohenteeksi. Niiden lisäksi koulutetun laulajan ääniala käsittää vielä 1-2 sävelaskelta ala- ja yläohennetta. Ylin ääniala on falsetti. (Otavan iso musiikkitietosanakirja 1979, osa 5)

        Mark Baxterin mukaan on olemassa viisi äänirekisteriä: 1) narinarekisteri, 2) rintarekisteri (äänihuulet värähtelevät koko pituudeltaan), 3) päärekisteri (äänihuulet värähtelevät osittain), 4) falsetti (äänihuulten väliin jää rako) ja 5) vislausrekisteri. (Baxter, Mark. 1989. The Rock'n Roll Singer's Survival Manual. Milwaukee, USA: Hal Leonard Publishing Corporation. sivu 113.)

        Tuossapa se ohenteen perusasia tuli esille: äänihuulet värähtelevät vain osittain.

        Mm. Jo Estill on tutkinut mitä äänihuulissa todella tapahtuu laulaessa. Hän asennutti lääkäreillä tutkimustaan varten laulajien äänielimiin ja lihaksistoon elektrodeja. (Jo Estill. 1988. Belting and classic voice quality: some physiological differences. Medical Problems of Performing Artist, 3, no 1)

        Näistä tutkimusmenetelmistä ja -termeistä löytyy myös suomenkielistä selostusta esim. osoitteessa
        http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/fonterm/008.htm
        Äänihuulten toimintaa voidaan tutkia mm. elektroglottografialla.

        Suomessa äänentuottamista ja samalla siis ohenteiden muodostus koskevaa opetusta on siellä missä opetetaan fonetiikkaa... Siis esim. Helsingin Yliopiston puhetieteidenlaitoksella. Heidän opinnäytetöistään löytyy mm. :
        Reimaa, Enok. Kieliluun liikkeet lauluäänen eri rekistereissä. Fysiologis-akustinen tutkimus
        ohenteenmuodostuksessa,1970 Helsinki
        lauluääni, rekisterit, ohenteenmuodostus, kieliluun liikkeet.

        Muitakin vanhempia löytyy
        http://www.helsinki.fi/puhetieteet/julkaisut/opinnaytteet-2000_tekija.htm
        ja kuten ko. sivulla sanotaan, vuoden 2000 jälkeen julkaistut ovat HELKA-tietokannassa.
        http://www.helsinki.fi/helka/
        (Valitettavasti tietokannoissa on 17.6. alkaen katkos, mutta ei se montaa päivää kestä....)

        Klassisen laulunopetuksen (bel canto) ja belttauksen eroista suomeksi:
        Beltingissä äänen korkeuden noustessa ja äänihuulten ohentuessa ja pidentyessä ei siirrytäkään ohenteen puolelle, vaan jatketaan täysvärähteisesti niin ylös, kuin fyysiset edellytykset sallivat. (Aalto, Anna-Liisa & Parviainen Kati. 1990. Auta ääntäsi. Keuruu: Otava, s. 118.)

        Tohtori Van Lawrence (MacGregor medicalclinic Assosiation, Housto) on osoittanut että belttaajilla on merkittävästi enemmän terveydellisiä ongelmia äänielimissään kuin klassisella bel canto -laulajalla.
        (Van Lawrence, "Laryngolical Observations on belting. Journal of research in singing and applied vocal pedagogy. 2 no 1 (1979)

        Edellä en ole halunnut kertoa omista mielipiteistäni, mitäpä arvoa niillä on nimimerkillä kirjoittaessa. Olen hyödyntänyt netistä löytyvää tietellistä kirjallisuutta ja opinnäytetöitä.

        Mutta lyhyesti. Klassisessa laulussa kurkunpää pyritään pitämään alhaalla. Rintarekisterissä lauletaan täysvärähteisesti. Säveltason noustessa siirrytään käyttämään ohennetta jossa äänihuulet värähtelevät vain osittain. Ohennerekisterin yläpuolella on (miehillä) falsetti jossa äänihuulet eivät pääse sulkeutumaan kokonaan. Naisilla ja lapsilla on vihellysrekisteri (vaikka kaikki eivät sitä osaakan käyttää)

        Beltauksessa pyritään laulamaan myös korkeat sävelet täysvärähteisesti, jolloin kurkunpää kohoaa ja äänihuuliin kohdistuu kova ilmanpaine. Belttaamalla ei voi saavuttaa yhtä laajaa äänialaa kuin ohenteen käytöllä. Korkealta laulava oopperalaulaja ei belttaa.

        Sadolinin CV:stä en ole löytänyt hänen koulutustietojaan. Enkä luetteloa tieteellisistä julkaisuista vaikka hän alan tutkijana esiintyykin.

        Kehuit toisaalla CVI:n opetusta tasokkaammaksi kuin esim Sibeliusakatemian. Antaisin arvoa mielipiteellesi jos olisit laulunopiskelijana siellä. Mutta olethan "vain" pop-jazz suuntautunut musiikkipedagogian opiskelija. (Mikä ei tietysti ole yhtään sen vähempiarvoista)

        Uskon että Sadolin saa kursseillaan nostatettua mielialaa ja tuovan apua. Mutta samalla tavalla missä tahansa laulun kesäkursseilla vieraampi opettaja voi antaa hyviä vinkkejä jotka toimivat. Nuo CVI:n kurssien "loppukonsertit" näyttävät vain niin karaoketilaisuuksilta mikrofoneineen ja baariympäristöineen.


      • Opperalaulajar
        tattari pesti kirjoitti:

        Enpä arvannut, että siban opiskelijalle pitäisi perusasioita opettaa. Vieläpä pyynnöstä.

        Uskon, että Cathrinen opetuksesta on voinut olla hyötyä sinulle ja monille muille. Sehän on täysin kiinni lähtötasosta ja olemassa olevista virheistä.

        Ja siitä ohenteesta ja sen tutkimisesta. Kovin pitkiä esseitä ei tänne viitsisi kirjoittaa.

        Laulajan matalaa äänialaa nimitetään täysvärähteiseksi, keskialaa pohjaohenteeksi ja korkeaa alaa keskiohenteeksi. Niiden lisäksi koulutetun laulajan ääniala käsittää vielä 1-2 sävelaskelta ala- ja yläohennetta. Ylin ääniala on falsetti. (Otavan iso musiikkitietosanakirja 1979, osa 5)

        Mark Baxterin mukaan on olemassa viisi äänirekisteriä: 1) narinarekisteri, 2) rintarekisteri (äänihuulet värähtelevät koko pituudeltaan), 3) päärekisteri (äänihuulet värähtelevät osittain), 4) falsetti (äänihuulten väliin jää rako) ja 5) vislausrekisteri. (Baxter, Mark. 1989. The Rock'n Roll Singer's Survival Manual. Milwaukee, USA: Hal Leonard Publishing Corporation. sivu 113.)

        Tuossapa se ohenteen perusasia tuli esille: äänihuulet värähtelevät vain osittain.

        Mm. Jo Estill on tutkinut mitä äänihuulissa todella tapahtuu laulaessa. Hän asennutti lääkäreillä tutkimustaan varten laulajien äänielimiin ja lihaksistoon elektrodeja. (Jo Estill. 1988. Belting and classic voice quality: some physiological differences. Medical Problems of Performing Artist, 3, no 1)

        Näistä tutkimusmenetelmistä ja -termeistä löytyy myös suomenkielistä selostusta esim. osoitteessa
        http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/fonterm/008.htm
        Äänihuulten toimintaa voidaan tutkia mm. elektroglottografialla.

        Suomessa äänentuottamista ja samalla siis ohenteiden muodostus koskevaa opetusta on siellä missä opetetaan fonetiikkaa... Siis esim. Helsingin Yliopiston puhetieteidenlaitoksella. Heidän opinnäytetöistään löytyy mm. :
        Reimaa, Enok. Kieliluun liikkeet lauluäänen eri rekistereissä. Fysiologis-akustinen tutkimus
        ohenteenmuodostuksessa,1970 Helsinki
        lauluääni, rekisterit, ohenteenmuodostus, kieliluun liikkeet.

        Muitakin vanhempia löytyy
        http://www.helsinki.fi/puhetieteet/julkaisut/opinnaytteet-2000_tekija.htm
        ja kuten ko. sivulla sanotaan, vuoden 2000 jälkeen julkaistut ovat HELKA-tietokannassa.
        http://www.helsinki.fi/helka/
        (Valitettavasti tietokannoissa on 17.6. alkaen katkos, mutta ei se montaa päivää kestä....)

        Klassisen laulunopetuksen (bel canto) ja belttauksen eroista suomeksi:
        Beltingissä äänen korkeuden noustessa ja äänihuulten ohentuessa ja pidentyessä ei siirrytäkään ohenteen puolelle, vaan jatketaan täysvärähteisesti niin ylös, kuin fyysiset edellytykset sallivat. (Aalto, Anna-Liisa & Parviainen Kati. 1990. Auta ääntäsi. Keuruu: Otava, s. 118.)

        Tohtori Van Lawrence (MacGregor medicalclinic Assosiation, Housto) on osoittanut että belttaajilla on merkittävästi enemmän terveydellisiä ongelmia äänielimissään kuin klassisella bel canto -laulajalla.
        (Van Lawrence, "Laryngolical Observations on belting. Journal of research in singing and applied vocal pedagogy. 2 no 1 (1979)

        Edellä en ole halunnut kertoa omista mielipiteistäni, mitäpä arvoa niillä on nimimerkillä kirjoittaessa. Olen hyödyntänyt netistä löytyvää tietellistä kirjallisuutta ja opinnäytetöitä.

        Mutta lyhyesti. Klassisessa laulussa kurkunpää pyritään pitämään alhaalla. Rintarekisterissä lauletaan täysvärähteisesti. Säveltason noustessa siirrytään käyttämään ohennetta jossa äänihuulet värähtelevät vain osittain. Ohennerekisterin yläpuolella on (miehillä) falsetti jossa äänihuulet eivät pääse sulkeutumaan kokonaan. Naisilla ja lapsilla on vihellysrekisteri (vaikka kaikki eivät sitä osaakan käyttää)

        Beltauksessa pyritään laulamaan myös korkeat sävelet täysvärähteisesti, jolloin kurkunpää kohoaa ja äänihuuliin kohdistuu kova ilmanpaine. Belttaamalla ei voi saavuttaa yhtä laajaa äänialaa kuin ohenteen käytöllä. Korkealta laulava oopperalaulaja ei belttaa.

        Sadolinin CV:stä en ole löytänyt hänen koulutustietojaan. Enkä luetteloa tieteellisistä julkaisuista vaikka hän alan tutkijana esiintyykin.

        Kehuit toisaalla CVI:n opetusta tasokkaammaksi kuin esim Sibeliusakatemian. Antaisin arvoa mielipiteellesi jos olisit laulunopiskelijana siellä. Mutta olethan "vain" pop-jazz suuntautunut musiikkipedagogian opiskelija. (Mikä ei tietysti ole yhtään sen vähempiarvoista)

        Uskon että Sadolin saa kursseillaan nostatettua mielialaa ja tuovan apua. Mutta samalla tavalla missä tahansa laulun kesäkursseilla vieraampi opettaja voi antaa hyviä vinkkejä jotka toimivat. Nuo CVI:n kurssien "loppukonsertit" näyttävät vain niin karaoketilaisuuksilta mikrofoneineen ja baariympäristöineen.

        En ole lukenut kaikkia keskustelun viestejä kuin päällisin puolin, mutta klassiselta puolelta voin hihkaista sellaisen asian, että ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ VETÄKÖ/ JÄNNITTÄKÖ VATSALIHAKSIANNE SISÄÄNPÄIN laulaessanne! Tuolla ei ole tuen kanssa tekemistä. Päinvastoin kropalle on opetettava oikea tekniikka niin, ettei sitä pakoteta. Vatsalihaksien jännittäminen ei ole tukea.

        On toki useita tekniikkoja, varmaan yhtä monia kuin on tekijöitäkin. Silti minkäänlainen jännittäminen kuulostaa pakottamiselta.


      • Neralas
        Opperalaulajar kirjoitti:

        En ole lukenut kaikkia keskustelun viestejä kuin päällisin puolin, mutta klassiselta puolelta voin hihkaista sellaisen asian, että ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ VETÄKÖ/ JÄNNITTÄKÖ VATSALIHAKSIANNE SISÄÄNPÄIN laulaessanne! Tuolla ei ole tuen kanssa tekemistä. Päinvastoin kropalle on opetettava oikea tekniikka niin, ettei sitä pakoteta. Vatsalihaksien jännittäminen ei ole tukea.

        On toki useita tekniikkoja, varmaan yhtä monia kuin on tekijöitäkin. Silti minkäänlainen jännittäminen kuulostaa pakottamiselta.

        Yhdyn tähän kommenttiin. Vatsalihaksien jännittämisellä ei ole mitään tekemistä tuen kanssa. Toisaalta yleensä alavatsan lihaksia käytetään kevyen musiikin laulutyyleissä toisin kuin tukea. Belttaus ei siis ole vain pelkkää hieno varaista ohenne laulua niin kuin falsetti. Mutta laulu tyylit vaihtelee niin paljon laulajasta riippuen että oikeaa tyyliä on vaikea sanoa.

        (tehdään kaikkille selväksi että en ole mikään ammattilainen mutta en ihan amatöörikään, joten opettamista niinkuin joissain muissa viesteissä en kehtaa tehdä)


      • dlövjsfm
        Tattar best kirjoitti:

        Ymmärsin niin, että olit järjestämässä jotakin mestarikurssia. Kuitenkin toistuvasti kirjoitus kirjoitukselta tulee selvemmäksi, ettet sinä tiedä lauluopetuksesta mitään. Et edes termejä.

        Ääni jossa on ilmaa, on vuotava ääni. Ohenne on ihan eri asia.

        Jos haluat kehitellä omia sanoja niin kannattaa vältää sellaisia joilla on jo vakiintuneet merkitykset.

        hei voivittu ny kaikki yrittää auttaa tota yhtä ja sä tuut tänne valittaa ku joku ei osaa termistöö vitun idiootti vittu et vituttaa tommoset valittajat vedä päähäs paskaleuka


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4215
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2126
    3. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1944
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1851
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1780
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      446
      1739
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      477
      1594
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      55
      1375
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      464
      1300
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1296
    Aihe