Vaatteiden koot

Täytyy nyt taas purkautua....
En voi ymmärtää, miten nuo nykyiset vaatekoot tuntuvat kutistuneen melkein olemattomiksi, eikä sitten liikkeistä tahdo löytyä tarpeeksi isoja vaatteita, jotka mahtuisivat päälle. Ei ihme, että kesäisin näkee paljon kaiken ikäisiä naisihmisiä, jotkaa käyttävät ihan liian pieniä vaatteita, on niitä pyöräilyhousuja ja lyhyitä toppeja, joista maha näkyy ja matalia farkkuja yms. Suomessa valmistettuja vaatteita tai ainakin suomalaiselle sopivalla mitoituksella ei taida juuri löytyä kuin erikoisliikkeistä, mutta pienemmillä paikkakunnilla joutuu tyytymään lähes aina ulkomaiseen marketvalikoimaan. Juuri viimeksi kertoi eräs nuori hoikahko nainen, oman arvioini mukaan kokoa 38 - 40, että hän löysi kivat housut ja aikoi sovittaa, mutta mallista olisi pitänyt olla koko 44, että olisi mahtunut päälle. Ja eräs ystäväni, aika pienikokoinen nainen (kokoa 36 - 38) sovitteli takkia, mutta hihat eivät mahtuneet edes 42 numeron takista. Ja samainen ystäväni valitsee usein ns. slimmatuista t-paidoista koon L tai XL, koska pitää enemmän hiukan väljähköistä paidoista ja pesu usein vielä kutistaa monia puuvilla-elastaanisekoitteita. Mistä ihmeestä ne naiset, jotka ovat mitoiltaan koosta 40 ylös päin löytävät jotain päälleen, kun normaalisti koot loppuvat 44:ään. Miksi ihmeessä liikkeistä ei löydy laajempaa kokovalikoimaa, tai sitten mieluummin voisi pudottaa jotain sieltä pienemmästä päästä pois ja lisätä kokoja suurempaan päähän! Myös urheiluvaatteissa koot ovat turhan pieniä, kun ne loppuvat 44:ään, koska mitotus niissäkin on niukkaakin niukempaa. Joskus oikein ihmettelen, että kuka ne kaikki vaatteet oikein ostaa, kun kauppakeskuksissakin on ulkomaisten kauppaketjujen vaateliikkeitä vieri vieressä lähes samanlaisin valikoimin.

19

4442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.P.

Itseä risoo sama pulma.

• ovat valloittaneet

markkinat. Enimmäkseen ryppystä nuorisomuotia.
      Isot koot taas ovat kapeita ja kilometrin pituiset lahkeet ja hihat.

• pienetkin

ei nykyisin enää mitään väliä ole.Ostakaa vain uimarannoille bikinit,ja jatkakaa nauhoja tarpeenmukaan.Minihameennalle stretsit jatketilla nauhoilla.Ja harrastamaan Big-balettia siinä kuin muutkin.Vaatikaa suurempia busseja,tai valtaatte keskenänne puolet nykyisistä.Rintsikoita ei nyt kesällä tarvitse lainkaan.Jumala on rinnat luonnut eikä kukaan muu.Teidän on lupa olla mitä olette,eikä teitä silloin vartaalle laiteta.

• Normaalikokoinen?

No nyt avaudun sitten minä. Tulin lukemaan palstaa, koska ilmeisestikin olen vaatevalmistajien mielstä isokokoinen. Olen 165cm pitkä, painoa 64kg, rinnanympärys 95cm, vyötärö 77cm ja lantio 94cm. Arvatkaa vaan mitä kokoa saa ostaa. No L tai XL tietysti! Paidat on yleensä liian pieniä hihoista. Kiristää olkavartta niin, ettei käsi taivu. Housuja on helpompi löytää, mutta jos ne ovat sopivat takapuolesta, niin ne kiristävät vyötäröstä. Zarassa en käy ollenkaan, kun olen "läski" heidän mittojensa mukaan. En halua vetää päälleni tai siis ploviin asti housuja kokoa XL ja todeta että ei mahdu. Sama koskee heidän paitojansa, XL kiristää hihoista. Pitäisikö olkavarsien olla kuin mehupillit! Olen alle 30, joten en haluaisi vielä siirtyä tanttavaatteisiin. En kyllä pukeudu enää kuin teini, mutta olisi kiva pukeutua tyylikkäästi.
        Ymmärrän NIIIIN hyvin ihmisten närkästyksen kun kokoja ei löydy! Kenelle nämä nykypäivän vaatteet on tehty? Ajattelen usein XL paitaa pois päältä kiskoessani että mistä minua isommat löytävät vaatteensa? Oikeasti, tämä on törkeää. En enää käy kaupoissa, jotka eivät tee minun kokoiselleni vaatteita ja boikotoin vaatemerkkejä, joilla on järkyttävän pienet koot. KAIKILLA on oikeus saada sopivia vaatteita oli sitten 64kg tai 164kg. Ärsyttäääääääää!

Ja edelleiselle, todellakin, kaikkien täytyy voida kulkea bikineissä rannalla ilman että sinä tai kukaan muu on arvostelemassa. Hienoa, että olet ymmärtänyt asian! >:(

• argh!
        Normaalikokoinen? kirjoitti:

No nyt avaudun sitten minä. Tulin lukemaan palstaa, koska ilmeisestikin olen vaatevalmistajien mielstä isokokoinen. Olen 165cm pitkä, painoa 64kg, rinnanympärys 95cm, vyötärö 77cm ja lantio 94cm. Arvatkaa vaan mitä kokoa saa ostaa. No L tai XL tietysti! Paidat on yleensä liian pieniä hihoista. Kiristää olkavartta niin, ettei käsi taivu. Housuja on helpompi löytää, mutta jos ne ovat sopivat takapuolesta, niin ne kiristävät vyötäröstä. Zarassa en käy ollenkaan, kun olen "läski" heidän mittojensa mukaan. En halua vetää päälleni tai siis ploviin asti housuja kokoa XL ja todeta että ei mahdu. Sama koskee heidän paitojansa, XL kiristää hihoista. Pitäisikö olkavarsien olla kuin mehupillit! Olen alle 30, joten en haluaisi vielä siirtyä tanttavaatteisiin. En kyllä pukeudu enää kuin teini, mutta olisi kiva pukeutua tyylikkäästi.
        Ymmärrän NIIIIN hyvin ihmisten närkästyksen kun kokoja ei löydy! Kenelle nämä nykypäivän vaatteet on tehty? Ajattelen usein XL paitaa pois päältä kiskoessani että mistä minua isommat löytävät vaatteensa? Oikeasti, tämä on törkeää. En enää käy kaupoissa, jotka eivät tee minun kokoiselleni vaatteita ja boikotoin vaatemerkkejä, joilla on järkyttävän pienet koot. KAIKILLA on oikeus saada sopivia vaatteita oli sitten 64kg tai 164kg. Ärsyttäääääääää!

Ja edelleiselle, todellakin, kaikkien täytyy voida kulkea bikineissä rannalla ilman että sinä tai kukaan muu on arvostelemassa. Hienoa, että olet ymmärtänyt asian! >:(

olen pähkäillyt saman ongelman kanssa (170/68) ja katselin huvin vuoksi molempien mittojen perusteella mikä esimerkiksi olisi kokomme Elloksella ja sinulla todella yläkropan kooksi tuli 44 tai L ja minulle 46 tai XL ja kuitenkin molemmilla painoindeksit ovat ihan normaalipainon sisällä!!

H&M.n mitoista saa käsityksen, että kaikki ihmiset mahtuvat tasan kahteen muottiin; pienet ja poikkeuksellisen sirot tai poikkeuksellisen pitkät ja sirot. Eihän oikeat ihmiset täytä noita mittasuhteita!

Olen samaa mieltä kanssasi, että boikottiin vain kaikki liikkeet, jotka mitoittavat vaatteensa ainoastaan ikkunoidensa mallinukeille!

• raivostuttaa
        argh! kirjoitti:

olen pähkäillyt saman ongelman kanssa (170/68) ja katselin huvin vuoksi molempien mittojen perusteella mikä esimerkiksi olisi kokomme Elloksella ja sinulla todella yläkropan kooksi tuli 44 tai L ja minulle 46 tai XL ja kuitenkin molemmilla painoindeksit ovat ihan normaalipainon sisällä!!

H&M.n mitoista saa käsityksen, että kaikki ihmiset mahtuvat tasan kahteen muottiin; pienet ja poikkeuksellisen sirot tai poikkeuksellisen pitkät ja sirot. Eihän oikeat ihmiset täytä noita mittasuhteita!

Olen samaa mieltä kanssasi, että boikottiin vain kaikki liikkeet, jotka mitoittavat vaatteensa ainoastaan ikkunoidensa mallinukeille!

Vaatteiden mitoitus on useimmiten ihan omituinen. Jos otan esimerkiksi normaalipuolelta vaatteen koko 44/46 ei se mahdu päälleni, mutta "saman kokoinen" (pitäisikö sanoa, että samalla kokomerkinnällä) riepu xl-mallistossa voi pyöriä päällä. Sama juttu kaikkien halvempien merkkien kanssa kuten KappAhl, Seppälä, Lindex, Ellos...

Minä olen mielestäni kokoa 48 ja tuntuu, että mistään ei löydy edes suurinpiirtein istuvia vaatteita. Normaali puolella koot loppuvat juuri tuohon ja isojen puolella ei ikinä tiedä miten ne on mitoitettu. Minun mielestäni suomalaiset eivät erityisesti ole pienikokoista kansaa (siroja) joten tuntuu kummalle ettei täällä myydä normaalikokoisille ihmisille, kuten te selvästi olette, edullisia vaatteita. Minä olen olen XL-kokoa, mutta jos ihmisen paino-indeksi on normaali niin ei silloin kyllä pitäisi joutua ostamaan XL-kokoisia vaatteita.

Eihän kaikkien ole pakko shoppailla H&M:llä tai muilla "teini" merkeillä (ostan itsekkin sieltä, vaikka olen lähempänä 3-kymmentä), mutta kun sama ongelma tuntuu olevan vähän joka paikassa. Olisi edes pieni ilo, jos kaupat noudattaisivat edes suurinpiirtein samoja kokomittoja, jotta tietäisi heti kannattaako edes sovituskoppiin ängetä. Pahimmillaan se on juuri sitä, että toisen valmistajan housut jäävät polviin ja toisen näyttävät pellehousuilta. Lopputuloksena on se, että esimerkiksi Seppälässä saa raahata sovituskoppiin 42-52 kokoisia vaatteita, kun ei ikinä tiedä miten ne sillä kertaa on mitoitettu. Varsinkin nuo tuplakoot 42/44, 46/48 tai miten ne nyt milläkin ketjulla menee, ovat ihan toivottomia. Ainakin itsestä tuntuu aina, että olisin juuri sitä väli-kokoa.

Onneksi on netti, ulkomailta tilatessa on aina enemmän valinnanvaraa ja eipä kävele vastaavia kadulla vastaan kovin usein. Edullisiahan ne eivät enää siinä vaiheessa ole, mutta halvempia, kuin ostaa jostain Lorella tms. jossa hinnat hipovat pilviä ja tyyli on enemmän vanhemmalle väelle suunnattu, siis omasta mielestäni.

Tulipahan purkaus.

Normaalikokoinen? kirjoitti:

Tarkoitin juuri sitä, että naisen ei tarvitse olla mitenkään suurikokoinen tai pyöreäkään, niin normaalimallistosta ei enää löydä mitään soipvaa. Ja saman olen itsekin todennut, että jokin plus-malliston paita saattaa olla tavattoman iso, mutta normaalimalliston paita taas niukka ja lyhyt. Ja olipa ihminen minkä kokoinen hyvänsä, niin kyllä sitä pitäisi löytyä sopivankokoisia perusvaatteita, joka mammalle ihan noista marketeistakin. Ja kyllä miestenkin vaatteissa nuo koot vaihtelevat, meilläkin koosta 46 - 50 ja S - L:ään.

• samaasamaa

Muinoin takavuosina pääsi tuota painoa tulla hupsahtamaan, sellaiset 90 kg, pituutta 170 cm, ja sujuvasti meni xl koot päälle, noh, nykyisin olen saanut painon tuonne 70 kg hujakoille, ja mitä vielä, samoja xl kokoja saa hinata päälle, jos mahtuuvatkaan. Että sellaista se sitten on nykyään.

• Vaatekauppias

Heipä vaan!

Itselläni on nuorekas vaateliike ja olen niiiin voivotellut tukkujen tarjontaa. Itse ostaisin mielelläni "isompia" kokoja enemmän myyntiin esim farkuissa koska niille on todellakin kysyntää. Nuorekkaat ja hyvän malliset muotifarkut yleensä loppuvat kokoon 40 tai 42 ja noita kokoja pakkauksessa on vain 1 kpl. Yleensä farkut ostetaan tukkupakkauksissa jossa on 10kpl farkkuja. Pakkauksessa olevien farkkujen koot menevät yleensä seuraavasti: koko34 2kpl /koko36 3kpl / koko38 3kpl /koko40 1kpl /koko 42 1kpl. Että vain 1 kpl noita suosittuja kokoja 40 ja 42. Isommatkin tahtoisivat näitä muotifarkkuja miksi niitä ei voi valmistaa vaikka tuonne kokoon 50 saakka?? Isommillakin on oikeus saada muotifarkut!!! Tämä asia on myös siis kauppiaasta kiusallista, ottaisin mielelläni isompia myyntiin enempi jos niitä vain saisi

• justjoo!!!

te karkki ahmatit vaan lihotte enemmän ja enemmän päiväpäivältä! ennen vanhaa vaatekoot oli vieläki pienempii. ja tosta h&m:stä sen verran vaa, ett mä oon monta kiloo alipainonen ja mä just ostin yhen paidan, joka en tie miks nii lihottaa mun ulkonäköö ainaki puolella. Ja näin todellakin on! Ainakin puolella. Joten toi, että vaatteet sielä muka pieniä ja pah!

• Ihania vaatteita ; ))))

TRENDIKS.FI
      JEMANNI.FI
      JEANS:FI
      BE-BEAUTIFUL.FI
      C-FASHION.FI

• Duni.

Itse olen jo monen itkun kautta hyväksynyt olevani useimmiten liian lihava normikaupoille (173cm, 97kg) :D Ihmetyttää vaan, että millaisista hajapaloista ne vaatteet oikein ommellaan! Monesti olen löytänyt ketjuliikkeestä muuten oikeankokoisen paidan, mutta kiristää käsivarsista tai rintojen kohdalta. Outoa tässä on se, että kuppikokoni on B. Eli voisiko olla vaikka miten lihava, mutta käsivarsien pitää olla ohuet ja A-kupin rinnat? Housut tehdään lättäperseisille ja leveäreisisille. Rintaliivivalmistajilla oletuksena on, että isokokoisilla on aina valtavat rinnat. Yritäpä kaivella A-B85 -kokoa "normikokojen" seasta.

Laihduttamisesta on turhaa alkaa nipottamaan, olen kyllä jo tiputtamassa painoani. Mutta entäs sitten kun se paita sopii mulle käsivarsista ja muu roikkuu monta numeroa liian isona? :D Ei ne habat laihduttaessa muutenkaan paljoa pienene, fyysisen työn takia minulla on aika suuren lihakset käsivarsissa.

• ne vaatteenne

itse tai laihduttakaa! Se on terveellistäkin

• jopas...
        ne vaatteenne kirjoitti:

Taas on yksi käsityötaitoinen riuku antamassa todella päteviä ohjeita. Tietenkin pitäisi minunkin laihduttaa, mutta kun ei pysty terveydellisistä syistä. Ompelutaidon on joutunut opettelemaan käytännön tarpeiden mukaan. Mutta yllättäen viime aikoina on alkanut löytyä minunkin päälleni valmisvaatteita, vaikka paino on pikemminkin noususuunnassa. Tarjouksista niitä ei tietenkään löydä, eilisiin juhliinkin jouduin ostamaan takkipuvun Stockmannilta Hulluilta päiviltä normaalihinnalla, kun muilla ei ollut edes oikeaa väriä.

• Muksi
        ne vaatteenne kirjoitti:

Kaikille ajattelemattomille arvostelijoille: tässä ketjussa on ennen kaikkea kyse siitä, että moni nainen on huomannut vaatteiden mitoituksien pienentyneen, koska eivät enää mahdu samankokoisiin vaatteisiin kuin ennen, vaikka heidän mittansa eivät ole lainkaan muuttuneet. Kyse ei siis ole siitä, onko joku ylipainoinen tai ei. SInunkin pitäisi ymmärtää, että vaatteiden mitoituksien pienentäminen on johtanut paitsi siihen, että isokokoiset eivät enää mahdu entisiin "isojen tyttöjen" vaatteisiin, myös siihen, että normaalikokoiset ja -painoiset naiset joutuvat nyt sitten ostamaan noita isompia kokoja. Eli joku joka oli vielä 5-10 vuotta sitten kokoa 38, joutuu nykyisin ostamaan kokoa 42, ei siksi että olisi grammaakaan lihonut, vaan siksi, että vaatteiden mitoitukset ovat pienentyneet. Mielestäni on aika hullua, että normaalikokoinen, normaalipainoinen nainen joutuu ostamaan L/XL -kokoja, ikään kuin hän olisi lihava ja isokokoinen. Ei ihme, että nuoret tytöt ovat vuosi vuodelta vaan enemmän sekaisin ja epävarmempia oman ulkonäkönsä suhteen.

• OddSize
        Muksi kirjoitti:

Kaikille ajattelemattomille arvostelijoille: tässä ketjussa on ennen kaikkea kyse siitä, että moni nainen on huomannut vaatteiden mitoituksien pienentyneen, koska eivät enää mahdu samankokoisiin vaatteisiin kuin ennen, vaikka heidän mittansa eivät ole lainkaan muuttuneet. Kyse ei siis ole siitä, onko joku ylipainoinen tai ei. SInunkin pitäisi ymmärtää, että vaatteiden mitoituksien pienentäminen on johtanut paitsi siihen, että isokokoiset eivät enää mahdu entisiin "isojen tyttöjen" vaatteisiin, myös siihen, että normaalikokoiset ja -painoiset naiset joutuvat nyt sitten ostamaan noita isompia kokoja. Eli joku joka oli vielä 5-10 vuotta sitten kokoa 38, joutuu nykyisin ostamaan kokoa 42, ei siksi että olisi grammaakaan lihonut, vaan siksi, että vaatteiden mitoitukset ovat pienentyneet. Mielestäni on aika hullua, että normaalikokoinen, normaalipainoinen nainen joutuu ostamaan L/XL -kokoja, ikään kuin hän olisi lihava ja isokokoinen. Ei ihme, että nuoret tytöt ovat vuosi vuodelta vaan enemmän sekaisin ja epävarmempia oman ulkonäkönsä suhteen.

kannatta lukea oheinen linkki. Hihojen ahtaudesta on kirjoitettu jo vuonna 2006 ja kyseisen henkilön mukaan kyse on kaavoituksen taidon puutteesta, että silleen.

http://www.mtv3.fi/helmi/muoti/artikkeli.shtml/461273?muoti-trendit-muodikasta

• muksi
        OddSize kirjoitti:

kannatta lukea oheinen linkki. Hihojen ahtaudesta on kirjoitettu jo vuonna 2006 ja kyseisen henkilön mukaan kyse on kaavoituksen taidon puutteesta, että silleen.

http://www.mtv3.fi/helmi/muoti/artikkeli.shtml/461273?muoti-trendit-muodikasta

En ymmärrä miten tämä hihojen ahtaus liittyy siihen asiaan, että monet naiset ovat kokoon katsomatta kokeneet kaikkien vaatteiden mitoituksien vuosien varrella pienentyneen. Eli siis käytännössä samaa vaatetta myydään nyt kokoa-paria isommalla kokolapulla, kuin mitä 5-10 vuotta sitten, etkä enää mahdukaan samaan tuttuun kokoon, vaikka et ole lihonut ja vanhat vaatteesi tuota kokoa mahtuvat edelleen päällesi.

• numba_-

On muuten metkaa, että kun käy ulkomailla - esim. Saksa, Iso-Britannia, Usa - vaikka ihan tavis tavaratalossa, löytää sieltä isokokoinenkin vaatteita melko helposti. Vaikkapa housuissa on suosiolla eri lahkeenmittaa jne. Ymmärrän, että meillä on vähemmän ostajia, mutta hei haloo, me kaikki ollaan erikoikoisia!!! Luulisi, että toisi kaupallekin lisää asiakkaita, kun sana leviäsi, että tämä puoti myy äärikokojakin; ongelmahan koskettaa myös pienikokoisia.

Otetaan vaikka NP:n housut, joita on eri malleja ja lahkeenpituuksia todistettavasti olemassa. Silti on ihan sattumaa ja hakuammuntaa saako omaa kokoa vaikka Stockalta tai Lorellasta - Sokoskin myy housuja, mutta vain ns. normikokoa. Miksi?!?

• syyllinen

Taitaa olla useimmiten se kaupan sisäänostaja syyllinen. Myyntiin otetaan vain bulkkitavaraa, kun pelätään että äärikoot jää käsiin. Äärikokoja voidaan ottaa muutamia kappaleita että voidaan kehua että meillä nämäkin ihmiset on huomioitu. On sitten tuurista kiinni onko kyseinen vaate tai kengät hyllyssä silloin kun menee ostoksille. Joskus olen osunut oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, muulloin myydään eioota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5263
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      43
      2595
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2202
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1749
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1374
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      147
      1239
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1213
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      972
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      119
      913
    Aihe