mitä voitelu ainetta sytytystulppien kierteisiin voi laittaa jotta ne lähtee kivuttomasti irti seuraavan kerran.(Alumiininen sylinterikansi).
kuparitahna kävi mielessä mutta miten se alumiini reagoi siihen.
jotain "anti-seize compound" pitäisi laittaa
tulppien kierteen voitelu.
28
10442
Vastaukset
Grafiittitahna on parasta tuohon, mutta gurut käyttävät ihan vaan pehmeää lyijykynää . . . ;)
- en tiedä
Itse oon aina pyyhkäissy kierteisiin tuoretta moottoriöljyä, hyvin on tulpat lähteny irti.
- sfg
Kuparitahnaa
- kierteissä
MOLYKOTE-nimistä tahnaa , oisko jotain kuparitahnan johdannaista
TOYOTA-merkkihuollossa käytävät ainakin alustaan liittyvissä kierteissä ihan vaan puhdasta tervaa , sitä jäykempää variaatiota , on kuulemma parasta irroituksen/lukituksen varmistamista- tulppien kierteisiin
eivät taida edes tojotan alustan mutterit käydä tuhannen asteen turbokuumuudessa joten niissä tuo terva varmaan toimiikin.
Tulppien kierteisiin kun tuota vetäiset niin on taatusti jäykempää variaatiota ainakin siinä vaiheessa kun niitä yrittää irrottaa. - sehän tulee
tulppien kierteisiin kirjoitti:
eivät taida edes tojotan alustan mutterit käydä tuhannen asteen turbokuumuudessa joten niissä tuo terva varmaan toimiikin.
Tulppien kierteisiin kun tuota vetäiset niin on taatusti jäykempää variaatiota ainakin siinä vaiheessa kun niitä yrittää irrottaa.puusta jota poltetaan tulella , poltossa lämpötila nousee yli 600 celsiuksen ja aika juoksevana sitä sieltä vaan liruu !
Noh tervaa en itsekkään laittaisi , MOLYKOTE on hyvä tai sitten esim tätä :
http://www.ipm-service.fi/S62008.pdf - taivaassa vasta vaan
sehän tulee kirjoitti:
puusta jota poltetaan tulella , poltossa lämpötila nousee yli 600 celsiuksen ja aika juoksevana sitä sieltä vaan liruu !
Noh tervaa en itsekkään laittaisi , MOLYKOTE on hyvä tai sitten esim tätä :
http://www.ipm-service.fi/S62008.pdfja tule sen jälkeen uudestaan keskustelemaan miten "juoksevaa" aine on....
- parasta-
taivaassa vasta vaan kirjoitti:
ja tule sen jälkeen uudestaan keskustelemaan miten "juoksevaa" aine on....
piste
kemialliset aineet eivät luonnon omaa ainetta voita - Anonyymi
Locktite ruuvilukite on kyllä parempaa, kuin terva 😘
- CRC:llä ainakin
Kuparitahna on yleensä ollut tuohon parasta enkä ole ainakaan kuullut että tulpan kierteissä mitään sähkökemiallista reaktiota olisi syntynyt. Eipä siellä kierteen sisällä pitäisi paljon vettä tai ilmaa olla...
CRC valmistaa parhaat kuparitahnat ja tuolta valmistajalta löytyy myös alumiinitahnaa joka ajaa saman asian mutta on vähän ohuempaa. Tuota olen myös laittanut alumiinikannessa olevien tulppien kierteisiin vaikka nykyään tulpassa itsessään on kiinnipalamista estävä pinnoite.
Käytännössä vain ainakin vanhempien autojen alukansissa jengat ovat siinä kunnossa että kummasti se tulppa tahtoo jämähtää jos voitelua ei käytetä.
Muista sitten että molemmat metallitahnat johtavat vallan mainiosti sähköä joten niitä ei saa joutua tippaakaan tulpan eristeeseen eikä kierteeseenkään saa turata sellaista määrää että sitä alkaisi sylinteriin kierrettynä valua tulppaa pitkin kohti kärkeä. - grafiittia.
CRC:n kupari tahmaantuu kierteisiin ikävästi.Tulpan pinnoitteestakin riippuu,keltapassivoidut NGK:t tarttuvat vähiten ja tiivisterengas on niissä myös vakiotulpista paras.Käsivaraisesti tuntee momentin nousun riittävästi kiristettynä selvemmin kuin muissa merkeissä.
- on oikein
Teollisuudessa on käytetty kautta maailman sivu just Molykotea kuumissa paikoissa kierteissä, kun ne tarvii usein avata. Suosittaisin sitä. Molykotessa on just liukasteena se grafiitti.
Kuparitahna taas on tarkoitettu jarruosiin eikä kuumiin paikkoihin. - kupari ja alumiinitahnaa
on oikein kirjoitti:
Teollisuudessa on käytetty kautta maailman sivu just Molykotea kuumissa paikoissa kierteissä, kun ne tarvii usein avata. Suosittaisin sitä. Molykotessa on just liukasteena se grafiitti.
Kuparitahna taas on tarkoitettu jarruosiin eikä kuumiin paikkoihin.CRC:n kupari ja alumiinitahnalle on luvattu käyttölämpötilaksi 1000 astetta ja molemmat on tarkoitettu juuri kiinnipalamisen estämiseen korkeissa tai miksei matalissakin lämpötiloissa.
Tämän lisäksi varsinkin kuparitahna on erinomainen aine kun pitäisi suojata suolaliemen vaikutukselle alttiita osia kiinniruostumiselta pitkiä aikoja.
Varsinkin alumiinitahna on ollut tulpan kierteissä hyvinkin juoksevaa vielä siinä vaiheessa kun tulpat on vanhemmassa autossa vaihdettu seuraavan kerran eli 15tkm jälkeen.
Nykyisissä tulpissa on kyllä ne omat kiinnipalamista estävät pinnoitteet joten enemmän vahinkoa tekee jos sutii vapaalla kädellä reilusti jotain sähköä johtavaa mömmöä pitkin tulppia.
- kekkonen hiihtää
http://www.putiikki.net/p_images/aguaglideanal.jpg
Aina toimii !- tulpat uusiksi
Kokeilin tuota ja hyvin toimi. Kiitos. Suosittelin tätä kavereillekin!
- mitään tarvi
Älä vaihda ihan kuumaan koneeseen, äläkä kiristä jatkovarrella.
En ole koskaan laittanut kierteisiin mitään. Satoja tulppia vaihtanut ja hyvin pelannut. - Anonyymi
En ole koskaan (yli 50 v aikana) laittanut mitään. Taas on porukkaa sortunut myyjien huuhaa juttuihin. Mitähän seuraavaksi?
- Anonyymi
tokkopa alumiinikansia edes oli 50 vuotta sitten... valurautaa lie olleet silloin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tokkopa alumiinikansia edes oli 50 vuotta sitten... valurautaa lie olleet silloin?
Ainakin minun autoissani on ollut alumiinikansia kymmenet vuodet. 200 vuotta sitten ei autoakaan ollut vielä keksitty.
- Anonyymi
Paras keino on momenttiavaimella kiristää suositeltuun momenttiin, silloin ei tarvi voiteita ja lähtee irti seuraavallakin kerralla. Osta korjausopas tai katso tulppavalmistajan sivuilta suositusmomentteja.
Oikea momentti on tärkeä ettei kierteet vahingoitu ja että lämmönsiirto tulpasta kanteen toimii suunnitellusti.- Anonyymi
Minä en uskalla ajaa vieraalla autolla koska en tiedä mihin momenttiin tulpat on kiristetty. Jos moottori räjähtää niin siinä voi käydä huonosti ainakin moottoritiellä.
- Anonyymi
Eipä ne tulpan kierteet kovin kuumiksi tule mutta jotain sinne on hyvä pistää.
Tulpat kun on sen 100tkm paikallaan niin voi alkaa olla jumissa.
Joskus nöösinä jäi yhden tulpan kierteet kanteen kun ei ollut mitään kierteissä liukasteena. Onneksi oli toinen kansi nopeasti saatavilla eikä vaihtoonkaan mennyt kuin tunti.- Anonyymi
Vai tulpat paikallaan 100 000 kilometriä! Et taida olla kuullut sellaisesta kuin tulpan kärkivälin säätö. Onko sulla ajokorttiakaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai tulpat paikallaan 100 000 kilometriä! Et taida olla kuullut sellaisesta kuin tulpan kärkivälin säätö. Onko sulla ajokorttiakaan?
Kyllä vaan ainakin joissain uusissa autoissa tulppien vaihtoväli on satatuhatta km. Lienevät jotain iridium-tulppia neljällä elektrodilla tai muita perinteistä eksoottisempia tulppia.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kestääkö ne tulpat oikeasti satatonnia ja jos niin miten helposti aukeavat niinkin pitkän matkan jälkeen kannesta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai tulpat paikallaan 100 000 kilometriä! Et taida olla kuullut sellaisesta kuin tulpan kärkivälin säätö. Onko sulla ajokorttiakaan?
Nyt ollaan 2000-luvulla, 100tkm kestävät iridium tulpat yleisiä eikä niissä edes saada mennä säätelemään mitään kärkiväliä. Helposti lähtee irti jos kiristää oikeaan momenttiin, mutta sehän on täysin mahdoton ajatus monille että oikein käyttäisi oikeaa momenttia... Kaikenlaisilla rasvoilla kyllä jaksetaan läträtä.
- Anonyymi
60 000 tai 100 000 km, eipä eroa 'irtoamisessa'. Ihmeellistä vouhkaamista olemattomasta 'ongelmasta'.
- Anonyymi
Puhdas uusi tulppa puhtaisiin kierteisiin, ja oikea kiristysmomentti. Ei mitään aineita.
- Anonyymi
Kyllä jos on vanha auto ja huonosti pyörii tulppa, niin irroitettaessa kannattaa laittaa uuden tulpan kierteeseen vähän öljyä, niin menee sitten sormin pyörittämällä pohjaan saakka ja myös irtoaa seuraavalla keralla nöyrästi, kun ei se öljy sieltä kierteestä pääse palamaan pois, muuten ei tarvetta voitehille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743022
- 712901
- 681842
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171709- 241667
- 261642
- 201620
- 481307
- 381283
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91279