tulppien kierteen voitelu.

tulpat uusiksi

mitä voitelu ainetta sytytystulppien kierteisiin voi laittaa jotta ne lähtee kivuttomasti irti seuraavan kerran.(Alumiininen sylinterikansi).
kuparitahna kävi mielessä mutta miten se alumiini reagoi siihen.
jotain "anti-seize compound" pitäisi laittaa

28

10442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grafiittitahna on parasta tuohon, mutta gurut käyttävät ihan vaan pehmeää lyijykynää . . . ;)

    • en tiedä

      Itse oon aina pyyhkäissy kierteisiin tuoretta moottoriöljyä, hyvin on tulpat lähteny irti.

      • sfg

        Kuparitahnaa


    • kierteissä

      MOLYKOTE-nimistä tahnaa , oisko jotain kuparitahnan johdannaista

      TOYOTA-merkkihuollossa käytävät ainakin alustaan liittyvissä kierteissä ihan vaan puhdasta tervaa , sitä jäykempää variaatiota , on kuulemma parasta irroituksen/lukituksen varmistamista

      • tulppien kierteisiin

        eivät taida edes tojotan alustan mutterit käydä tuhannen asteen turbokuumuudessa joten niissä tuo terva varmaan toimiikin.

        Tulppien kierteisiin kun tuota vetäiset niin on taatusti jäykempää variaatiota ainakin siinä vaiheessa kun niitä yrittää irrottaa.


      • sehän tulee
        tulppien kierteisiin kirjoitti:

        eivät taida edes tojotan alustan mutterit käydä tuhannen asteen turbokuumuudessa joten niissä tuo terva varmaan toimiikin.

        Tulppien kierteisiin kun tuota vetäiset niin on taatusti jäykempää variaatiota ainakin siinä vaiheessa kun niitä yrittää irrottaa.

        puusta jota poltetaan tulella , poltossa lämpötila nousee yli 600 celsiuksen ja aika juoksevana sitä sieltä vaan liruu !

        Noh tervaa en itsekkään laittaisi , MOLYKOTE on hyvä tai sitten esim tätä :
        http://www.ipm-service.fi/S62008.pdf


      • taivaassa vasta vaan
        sehän tulee kirjoitti:

        puusta jota poltetaan tulella , poltossa lämpötila nousee yli 600 celsiuksen ja aika juoksevana sitä sieltä vaan liruu !

        Noh tervaa en itsekkään laittaisi , MOLYKOTE on hyvä tai sitten esim tätä :
        http://www.ipm-service.fi/S62008.pdf

        ja tule sen jälkeen uudestaan keskustelemaan miten "juoksevaa" aine on....


      • parasta-
        taivaassa vasta vaan kirjoitti:

        ja tule sen jälkeen uudestaan keskustelemaan miten "juoksevaa" aine on....

        piste

        kemialliset aineet eivät luonnon omaa ainetta voita


      • Anonyymi

        Locktite ruuvilukite on kyllä parempaa, kuin terva 😘


    • CRC:llä ainakin

      Kuparitahna on yleensä ollut tuohon parasta enkä ole ainakaan kuullut että tulpan kierteissä mitään sähkökemiallista reaktiota olisi syntynyt. Eipä siellä kierteen sisällä pitäisi paljon vettä tai ilmaa olla...

      CRC valmistaa parhaat kuparitahnat ja tuolta valmistajalta löytyy myös alumiinitahnaa joka ajaa saman asian mutta on vähän ohuempaa. Tuota olen myös laittanut alumiinikannessa olevien tulppien kierteisiin vaikka nykyään tulpassa itsessään on kiinnipalamista estävä pinnoite.

      Käytännössä vain ainakin vanhempien autojen alukansissa jengat ovat siinä kunnossa että kummasti se tulppa tahtoo jämähtää jos voitelua ei käytetä.

      Muista sitten että molemmat metallitahnat johtavat vallan mainiosti sähköä joten niitä ei saa joutua tippaakaan tulpan eristeeseen eikä kierteeseenkään saa turata sellaista määrää että sitä alkaisi sylinteriin kierrettynä valua tulppaa pitkin kohti kärkeä.

    • grafiittia.

      CRC:n kupari tahmaantuu kierteisiin ikävästi.Tulpan pinnoitteestakin riippuu,keltapassivoidut NGK:t tarttuvat vähiten ja tiivisterengas on niissä myös vakiotulpista paras.Käsivaraisesti tuntee momentin nousun riittävästi kiristettynä selvemmin kuin muissa merkeissä.

      • on oikein

        Teollisuudessa on käytetty kautta maailman sivu just Molykotea kuumissa paikoissa kierteissä, kun ne tarvii usein avata. Suosittaisin sitä. Molykotessa on just liukasteena se grafiitti.
        Kuparitahna taas on tarkoitettu jarruosiin eikä kuumiin paikkoihin.


      • kupari ja alumiinitahnaa
        on oikein kirjoitti:

        Teollisuudessa on käytetty kautta maailman sivu just Molykotea kuumissa paikoissa kierteissä, kun ne tarvii usein avata. Suosittaisin sitä. Molykotessa on just liukasteena se grafiitti.
        Kuparitahna taas on tarkoitettu jarruosiin eikä kuumiin paikkoihin.

        CRC:n kupari ja alumiinitahnalle on luvattu käyttölämpötilaksi 1000 astetta ja molemmat on tarkoitettu juuri kiinnipalamisen estämiseen korkeissa tai miksei matalissakin lämpötiloissa.

        Tämän lisäksi varsinkin kuparitahna on erinomainen aine kun pitäisi suojata suolaliemen vaikutukselle alttiita osia kiinniruostumiselta pitkiä aikoja.

        Varsinkin alumiinitahna on ollut tulpan kierteissä hyvinkin juoksevaa vielä siinä vaiheessa kun tulpat on vanhemmassa autossa vaihdettu seuraavan kerran eli 15tkm jälkeen.

        Nykyisissä tulpissa on kyllä ne omat kiinnipalamista estävät pinnoitteet joten enemmän vahinkoa tekee jos sutii vapaalla kädellä reilusti jotain sähköä johtavaa mömmöä pitkin tulppia.


    • kekkonen hiihtää
      • tulpat uusiksi

        Kokeilin tuota ja hyvin toimi. Kiitos. Suosittelin tätä kavereillekin!


    • mitään tarvi

      Älä vaihda ihan kuumaan koneeseen, äläkä kiristä jatkovarrella.
      En ole koskaan laittanut kierteisiin mitään. Satoja tulppia vaihtanut ja hyvin pelannut.

    • Anonyymi

      En ole koskaan (yli 50 v aikana) laittanut mitään. Taas on porukkaa sortunut myyjien huuhaa juttuihin. Mitähän seuraavaksi?

      • Anonyymi

        tokkopa alumiinikansia edes oli 50 vuotta sitten... valurautaa lie olleet silloin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tokkopa alumiinikansia edes oli 50 vuotta sitten... valurautaa lie olleet silloin?

        Ainakin minun autoissani on ollut alumiinikansia kymmenet vuodet. 200 vuotta sitten ei autoakaan ollut vielä keksitty.


    • Anonyymi

      Paras keino on momenttiavaimella kiristää suositeltuun momenttiin, silloin ei tarvi voiteita ja lähtee irti seuraavallakin kerralla. Osta korjausopas tai katso tulppavalmistajan sivuilta suositusmomentteja.

      Oikea momentti on tärkeä ettei kierteet vahingoitu ja että lämmönsiirto tulpasta kanteen toimii suunnitellusti.

      • Anonyymi

        Minä en uskalla ajaa vieraalla autolla koska en tiedä mihin momenttiin tulpat on kiristetty. Jos moottori räjähtää niin siinä voi käydä huonosti ainakin moottoritiellä.


    • Anonyymi

      Eipä ne tulpan kierteet kovin kuumiksi tule mutta jotain sinne on hyvä pistää.
      Tulpat kun on sen 100tkm paikallaan niin voi alkaa olla jumissa.

      Joskus nöösinä jäi yhden tulpan kierteet kanteen kun ei ollut mitään kierteissä liukasteena. Onneksi oli toinen kansi nopeasti saatavilla eikä vaihtoonkaan mennyt kuin tunti.

      • Anonyymi

        Vai tulpat paikallaan 100 000 kilometriä! Et taida olla kuullut sellaisesta kuin tulpan kärkivälin säätö. Onko sulla ajokorttiakaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tulpat paikallaan 100 000 kilometriä! Et taida olla kuullut sellaisesta kuin tulpan kärkivälin säätö. Onko sulla ajokorttiakaan?

        Kyllä vaan ainakin joissain uusissa autoissa tulppien vaihtoväli on satatuhatta km. Lienevät jotain iridium-tulppia neljällä elektrodilla tai muita perinteistä eksoottisempia tulppia.
        Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kestääkö ne tulpat oikeasti satatonnia ja jos niin miten helposti aukeavat niinkin pitkän matkan jälkeen kannesta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tulpat paikallaan 100 000 kilometriä! Et taida olla kuullut sellaisesta kuin tulpan kärkivälin säätö. Onko sulla ajokorttiakaan?

        Nyt ollaan 2000-luvulla, 100tkm kestävät iridium tulpat yleisiä eikä niissä edes saada mennä säätelemään mitään kärkiväliä. Helposti lähtee irti jos kiristää oikeaan momenttiin, mutta sehän on täysin mahdoton ajatus monille että oikein käyttäisi oikeaa momenttia... Kaikenlaisilla rasvoilla kyllä jaksetaan läträtä.


    • Anonyymi

      60 000 tai 100 000 km, eipä eroa 'irtoamisessa'. Ihmeellistä vouhkaamista olemattomasta 'ongelmasta'.

    • Anonyymi

      Puhdas uusi tulppa puhtaisiin kierteisiin, ja oikea kiristysmomentti. Ei mitään aineita.

      • Anonyymi

        Kyllä jos on vanha auto ja huonosti pyörii tulppa, niin irroitettaessa kannattaa laittaa uuden tulpan kierteeseen vähän öljyä, niin menee sitten sormin pyörittämällä pohjaan saakka ja myös irtoaa seuraavalla keralla nöyrästi, kun ei se öljy sieltä kierteestä pääse palamaan pois, muuten ei tarvetta voitehille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      3022
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      71
      2901
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1842
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1709
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1667
    6. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      26
      1642
    7. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1620
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1307
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1283
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1279
    Aihe