Complete Vocal Technique

Better Taste

Tämä Cathrine Sadolinin kehittämä uusi laulutekniikka näyttää herättävän kiihkeitä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Mitä mieltä te olette siitä?

Englanniksi tietoa tekniikasta löytyy osoitteesta www.completevocaltechnique.com.




Lyhyesti suomeksi selitettynä:
Complete Vocal Technique on tekniikka, joka mahdollistaa kaikkien tyylien ja soundien laulamisen terveesti ääntä rasittamatta. Se tajoaa työkalut oman laulamisen kehittämiseksi juuri sellaiseksi kuin kukin itse haluaa.

Perustana on 3 pääperiaatetta:
-avoin kurkku
-tuki
-leuan eteenpäin työntämisen ja huulten jännitysten välttäminen

Sitten valitaan yksi neljästä moodista:
-neutral (ei-metallinen, hiljainen)
-curbing (puolimetallinen, keskikova)
-overdrive (täysmetallinen, kova)
-belting (täysmetallinen, kova)

Sen jälkeen äänen väriä voidaan muuttaa vaaleasta tummaan muuntamalla ääntöväylän kokoa ja muotoa. Mitä suurempi ääntöväylä, sitä tummempi äänenväri ja päinvastoin. Klassisen laulun ihanteena on mahdollisimman tumma äänenväri.

Ääneen voi lisätä vielä myös jonkun efektin jos haluaa. Tällaisia ovat esimerkiksi:
-narina
-särö
-breikit
-vibrato

10

4000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aged

      Onko Complete Vocal techique jossakin tekemisissä New Agen kanssa? Vai sattuuko vain Cathrine Sadolin olemaan mukana molemmissa?

    • sopraano1

      on virhe ja johtuu huonosta virheellisestä laulutekniikasta. lauluäänen kuuluu olla joustava"pehmeä vailla kireyksiä. Tämän saa kun laulaa oikein tuetusti. Valitettavasti tätä ei enää nykyään monikaan osaa. Lauluäänen tulee olla luonnollista ei väkisin sijoittamalla tehytä.En yhtään ihmettele jos tänäpäivänä on vaikeaa saada yleisöä oopperaan.Kuka sitä kirkumsta ja mylvimistä viitsii kuunnella.

    • Ammattilainen

      Kun katsoin videon jossa Catherine Sadolin itse lauloi esimerkkejä , kertoi se heti minulle kaiken hänen osaamisestaan. Ammattilaisia on turha yrittää huijata !

      • moni ammattilainen.

        New Agella sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä. (mistä moinen ajatus??)

        Pulju on hyvin organisoitu ja toimii kuin metronomi.

        Toki jonkun esim. oppilaana olevan näyttelijän antama kokeileva ääninäyte voi pelästyttää, ja jotkut ääniharjoitukset menevät joskus estetiikan vähemmän kauniille puolelle (mikä ei liene laulajille muutenkaan epätuttua). Totuus on kuitenkin, että tekniikka toimii sekä klassisilla että kevyille laulajilla.

        Kaikki uusi voi pelottaa ja aiheuttaa vastalauseita, mutta on muistettava että moni vanhoillisen, klassisen koulukunnan laulaja arvostaa tekniikan tuomaa avartavaa kulmaa laulamiseen.

        Tekniikan hallitseminen ei myöskään sulje pois laulajan entisiä lauluoppeja vaan laajentaa niitä.

        Tutustukaa paremmin ennen kuin analysoitte lisää. Tekniikan suosio kasvaa edelleen eksponentiaalisesti.


      • Sadolinin opissa,

        kuten moni suomalainenkin muuten on ollut, mutta ajatelkaas sitä että moni opettaja ei välttämättä ole se paras laulaja, mutta tietää silti mistä puhuu ja osaa välittää sitä oppia.


        Sadolin on käsittääkseni kiertänyt maailmaa ja mm. tutkiskellut ja hyväkseen siivilöinyt eri kansojen laulutapoja.


      • makatti
        Sadolinin opissa, kirjoitti:

        kuten moni suomalainenkin muuten on ollut, mutta ajatelkaas sitä että moni opettaja ei välttämättä ole se paras laulaja, mutta tietää silti mistä puhuu ja osaa välittää sitä oppia.


        Sadolin on käsittääkseni kiertänyt maailmaa ja mm. tutkiskellut ja hyväkseen siivilöinyt eri kansojen laulutapoja.

        En sanoisi suoraan niinkään että metallinen ääni on väärin.. Mikä on "väärin"? Kai voisi pitää yhtenä kriteerinä sitä, ettei vahingoita itseänsä kun laulaa. Jos määrittelee liian tarkasti laulutyylin ja tekniikan, alkaa persoonallisuus kadota kohtalaisen rikkaasta musiikkimaailmastamme.. Jos pitää oopperalaulajien tyyliä ainoana oikeana, on hieman hakoteillä. Kuka teistä nauttisi kuulla normaalia poppia, vaikka beatlesiä laulettuna oopperatyylillä?

        Älkää provosoituko, en suoraan tässä hyökänny kenenkään kimppuun ja voi olla että ymmärsin väärin aikaisemman kommentin tuolla..

        Ajattellaan vaikka sitten ihan tyylillisesti, on biisi jonka esitystyyli ja sanoma ilmaisee esimerkiksi vihaa raivoa ja tuskaa(eli perus hevi:) niin kuka haluisi sitä kuulla sitten pehmeällä äänellä laulettuna? Tämäkin varmasti toimii, ja jos oikein ymmärsin niin tuossa saatettiin viitata esim. vastaavaan mihin vaikkapa teräsbetonin laulaja yleensä nojaa.. Hänellä on kohtalaisen "pehmeä" ääni vaikkakin voimaa löytyy myös tarvittaessa.. Kuitenkin, jos joku haluaa rääkyä tuskansa ulos musiikin kautta suottakoon hänelle se oikeus. Se ainakin omasta mielestäni kuulostaa myös usein hyvältä, asiaan kuuluvalta...!


    • yrittäälaulaa

      Onko suomessa näitä tätä tekniikkaa opettavia henkilöitä vielä? Olen jo puoli vuotta koittanut löytää, eikä ole onnistunut. Erittäin kiinnostunut oisin opiskelemaan tätä tekniikkaa, koska haluaisin vahvan ja säröisen äänen. Olen jotain tekniikkaa opiskellut, ja lopetin tunnit, koska ääneni alkoi menettää vahvuuttaan, ja nykyään ääneni on erittäin heikko.

      • Löytyy kyllä

        Katso esim. www.cvtkurssit.info


      • Laulunopetus.fi

        Valmistun tekniikan virallistetuksi opettajaksi tämän vuoden marraskuussa. Lisätietoja opetuksestani löytyy sivuiltani osoitteessa www.laulunopetus.fi.


    • propagandaa

      En ole tuohon tekniikkaan perehtynyt, mutta yksi aloittajan kommentti pisti pahasti silmään.

      "Klassisen laulun ihanteena on mahdollisimman tumma äänenväri."

      Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi tällaista? Kyseessä on täysin virheellinen käsitys.

      Tiedoksesi: klassisen koulutuksen tähtäimenä on saada laulajan ääni pakottomaksi ja vapaasti virtaavaksi, Jokaisen Yksilöllisen Äänimateriaalin Mukaiseksi! Oikein koulutettu klassinen ääni on vapaa ja helpon kuuloisesti tuotettu, ja ennen kaikkea yksilöllinen. Ellei ole, opettajassa on ollut jotakin vikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1787
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      49
      1134
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      800
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe