Terve!
Ongelmanani, joka on todellakin muodostunut ongelmaksi, on miehen liiallinen kiltteys. Rupeaa todellakin jo ärsyttämään, kun hänen mielipiteensä saa kaivamalla kaivaa ulos sieltä miehille niin tyypillisiksi muodostuneista pienistä aivoista. Aloitetta hän ei tee koskaan, vaan kaikki päätökset jää aina minulle. Tästähän seuraa: elämme molemmat vain minun elämää. Suhteessa pitää olla haastetta ja mielipiteitä. Nyt niitä ei ole. Toivoisin todellakin löytäväni kohtalotoverin täältä, joka voisi esim. kertoa kannattaisiko suhde lopettaa.
liiallinen kiltteys...
15
2059
Vastaukset
- MarioNetti
Minulla on "liian" kiltti mies. Aina avulias, harvemmin sanoo ei. Ja mielipiteitä todella saa pyytää. Mutta koskaan ei ole mieleeni tullut, että hänellä olisi "pienet aivot", tai että hänet täytyisi jättää "kiltteytensä" ansiosta! Arvostan häntä ja rakastan häntä. Mutta en sen takia, että hän on kiltti.
Olemme keskustelleet tästä kiltteydestä, ja hän tiedostaa sen. Mutta eipä sille mitään voi. Voithan aina lähteä kilpasille hänen kanssaan, kumpi onkaan kiltempi tänään? :) - Aviossa
miestä panemaan myös vastaan! Monet suhteet nykyaikana perustuvat liialliseen kiltteyteen ehkä juuri sen takia, kun toinen voi luulla suhteen loppuvan riitoihin. Mone epäkypsät suhteet loppuvatkin, joten pelkohan ei ole turha.
- jep
On se kummmaa, jos menee hyvin ja ei ole muuta syytä valittaa, niin valitetaan siitä ettei tuu tappelun aihetta. Turpaanko pitäisi lätkiä, ja olla joka asiasta erimieltä. Kyllä on ihmeellistä
- kumma...
...käsitys, että nahjusmaisuuden ja turpaan hakkaamisen välillä ei olisi mitään?
Käsittääkseni keskustelun aloittaja kaipasi mieheltään mielipiteitä EDES JOSTAKIN. Aikuisuutta, vastuunottamista - ei pakoilua ja väistämistä, eli päätöksen tekemisen jättämistä aina vaimolle.
- Mies kiltti ja nätti :)
Kun 2 ihmistä menee yhteen heistä tulee yksi
( Avioliiton määritelmä).
Tällaisessa suhteessa kummatkin hoitaa siis oman osansa.Mikä on sitten oma osa? No se on se minkä parhaiten osaa..parenmin kuin toinen siis.
Naiset ovat sosiaalisempia yleensä ja puhuvat jo luonnostaan enempi muin miehet.Päivittäisten sanojen määrää (jossain joskus seurattiinkin ja olisiko ollut niin että) nainen puhui peräti 50% enemmän sanoja kuin mies( muistelen nyt ,en ole ihan varma ,luku oli kuitenkin huomattava ).
Toisaalta miehenä voi ajatella että jos asia ei ole tärkeä niin antaa toiselle (sinulle) tilaa elää ja päättää asioita.
En usko miehesi aivokapasiteetin pienuuteen.
Yleensä pienellä aivokapasiteetilla puhutaan paljon ja väitellään kaikesta tyhjänpäiväisistäkin.
Itse olen ollut myös kiltti ja mihin se johti.
Naiseni ajanmittaan luuli kävelevänsä minun yli ( arvostuksen puute).
Siinä meinasi tulla ero. Silloin panin hanttiin siltä osin että aloin ihmettelemään että mihin toisen kunnioitus oli hävinnyt?
Itselläni oli jo toinen nainen kiikarissa(niin pahaksi tilanne meni).
Lopulta kuitenkin saimme asiasta puhuttua ja löysimme yhteisen sävelen ja ymmärryksen yhteiselle taipalleellemme(onneksi).
Minusta on tärkeää että yritätte puhua asioista rakkaudella ( ei vaatimis hengessä).
Kaksi muuttuu yhdeksi= Kummatkin etsii yhteistä etua eikä toisistaan vikoja/taistelun aiheita.
Hyvä tapa purkaa välille syntyneitä kosketuspaineita on vaikka lähteä pelaamaan tennistä tai sulkapalloa(vuokrata kenttä).
Kaksi ihmistä meni yhteen rakkaudesta.. he elävät rakkaudessa/-sta ja kuolevat rakastaen.
Rakkaus on voima joten pitäkää se tärkeänä suhteessanne.
Kaikkea hyvää teille naisille tarkoittaen ..mies kiltti ja nätti ;)
Ps. jokainen mies osaa olla kova,laskelmoiva ja pahakin mutta sitä ei kukaan halua nähdä koska jäljet ovat ikäviä.
Naisen ase on puhe ja miehen teot.
Näin he kaksi tukevat toinen toisiaan,täyttävät toistensa epäkohtia ja ovat yksi(taistelupari).- Aviossa
sanoi vaimolleen että päätä sinä näistä pienemmistä asioista, kuten talonostosta, lasten kouluttamisesta jne. Minä sitten päätän näistä suuremmista, kuten siitä tuleeko EU:lle presidenttiä.
Mutta voihan talonostostakin puhua vaikka lämpimikseen yhdessä, vaikka toinen päättääkin :)
- outiska
Onkohan aina kyse "liiasta" kiltteydestä?
Ihmistähän voi koittaa opettaa(hänen omilla ehdoillaan), muttei perusluonnetta voi muuttaa. Luonteen mukaisen käytöksen muutosyritys ajaa suhteen isompaan tai pienempään kriisiin.
Sellainen kiltti hiljainen mies saattaa selän takana käyttäytyä vastapainoksi erittäin petollisesti. Kokemusta on, esim pettämisiä, huijaamisia paljastuu jne. Sitten vuosien kuluessa toinen ei halua enää panostaa lainkaan toisen hyvinvointiin kun ei tarvitse kuin olla vaan.
Kamalaa, suhteessa on oltava haastetta, kehitystä ja sähköä!
Oletko Layla ollut suhteessa pitkään? Toivottovasti jopa liian pitkään, että havahdut TAI sitten vaan saatat joutua hyväksymään miehesi myötäilyn joka asiassa.- outiska
Niin toki suhteessa on oltava RAKKAUTTA. "Mies kiltti" tuossa aiemmin kirjoitti fiksusti. Totta tosiaan just ne miehen "petolliset teot" on joskus asetta naisen "valitus-sanoille".
Rakentavia, romanttisia ja nautinnollisia keskustelu- ja muita hetkiä kaikille pareille!
Sietokykyä ja itsehillintää myös!
- Kikka
meillä sitä haastetta on vaikka muille jakaa! Mies tekee aloitteita jo liiaksi asti.Päätökset hän tekee jo ennen kuin itse edes kuulen niistä. Onneksi hänen tekemät päätökset tukevat omiani, jotka ovat myös samansuuntaisia, tosin pienin varauksin.
Minä EN voisi elää miehen kanssa, joka on kuin silli suolassa, eli pitää olla haastetta omalle tempperamentilleni, ei siitä suhteesta muuten mitään pysyvää tule.
Miehen liiallinen kiltteys tappaa naisessa suhteen laadun.
Uskoisin, että suhteenne ei tule kestämään suurempia mullistuksia, kun nyt jo tunnet noin miestäsi kohtaan! - TEX
Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että miehen rooli on hakusessa. Puhutaan paljon tasaarvosta, kotitöihin osallistuvasta miehestä, koti-isistä. Pian väitetään tutkimuksissa että mies on liian kiltti.
Kun oikein stereotypistetaan, niin nainen osoittaa tunteitaan sanoin, mies teoin. Meilläkin vaimoni on opettanut minua puhumaan, mutta silti vanha luonteeni on pohjalla ja minusta ei koskaan tule suupalttia. Vastaavasti odotan puolestani myös vaimoltani, että hän opettelee näyttämään teoin välittämistä tai suuttumustaan.
Usein pikkuasioiden päätöksistä ja järjestyksistä meillä tuli isokin riita, enkä yleensä pidä niitä asioita niin tärkeinä, että niistä pitäisi ylimääräistä draamaa tehdä. Minun luonteellani kun lauhtuminen kestää pitkään.
Siksi meillä todennäköisen ison riidan välttämiseksi annan vaimon tehdä mieleisensä päätökset.
Joskus olemme siitä keskustelleet ja olen sanonut, että jos pikkuasioista päättäminen on niin rankkaa pitemmän päälle, niin voinhan mitä ottaa taakan kannettavaksi...yleensä tämä mahdollisuus ei ole käynyt, vaan tilanne uhkaa riitautua.
Joskus taas tilanne ajautuu siihen, että syntyy riita vaikka olen viestittänyt että nyt ollaan vaarallisella alueella. Mielestäni vaimoni usein haluaakin "puhdistaa ilmaa", mistä taas minä en pidä (en pidä muutenkaan riidoista).
Sovinnon teko on taas minulle vaikeaa, varsinkin jos tunnen olleeni oikeutettu suuttumaan.
Jossain mielessä pidän itseäni kilttinä miehenä, vaikka jossain sisälläni asuukin "pieniä perkeleitä". Puolisoni tuntien pidän usein jotain asiaa niin vähäpätöisenä, jotta siitä pitäisi mellakka nostaa, joten annan usein hänen tehdä niistä päätökset.
Mielestäni "raadollistettuna" parisuhde on jatkuvaa valtataistelua ja viime aikoina olen ottanut itselleni aikaa ja tilaa, jotta jaksaisin henkisesti yleensä jatkaa perhe-elämää ja työelämää. Tämä "ajan ja tilan" otto onkin aiheuttanut säröjä suhteeseemme, sillä vaimoni ei sitä mielellään olisi suonut. Jostain syystä hän haluaisi mielellään ohjelmoida minun aikani täyteen, jos vain saisi.
Mielestäni kokonaisuudessaan tämä "valtataistelu" rasittaa suhdetta ja vaikka riita sovitaan, niin jokin siemen jää siitä syvälle itämään.
Parhaimmillaan avioliitto tuntuu olevan maailman onnekkaimpien joukossa, kun taas riidan jälkeen, tuntuu että olisiko syytä jatkaa.
Kiltteys saattaa olla myös toisen kunnioittamista. Ihanne olisi että kummallakin olisi yhteisessä elämässä oma "vastuu-alueensa", jolla on suvereeni päätäntävalta (puolison mielipide huomioiden) ja päätöksistä jälkikäteen ei "mussutettaisi". Käytäntöön on teoriaa vain aina vaikeampaa soveltaa.
Niin "myötä- kuin vastoinkäyminen" minusta tarkoittaa luottamusta toisen päätöksistä kuin että välillä myös sen päätösvallan antamista toiselle.
Silti karvoineen päivineen, avioliitto on ollut elämässäni onnenpotku ! - Mies43
... yhtä asiaa Sinulta: jos miehesi on tehnyt aloitteita tai kertonut päässään pyörivistä ajatuksista sinulle, kuinka olet silloin reagoinut?
Omasta hyvästä kokemuksesta tiedän, että aloitteiden teko ja ajatuksistaan puhuminen saattaa loppua, jos niiden vastaanotto on järjestelmällisesti negatiivista.- curry
Kävi myös mielessä tuo, mikä on ollut vastaanotto kun asioista on puhuttu. Meillä puolisko pitkään teki sitä, että aina ehdottaessani mitä tahansa, vastaus oli kielteinen. Meni muutama kuukausi, ja puolisko kysyi miksen tee aloitetta enään mihinkään... sanoin suoraan, että juttu on vähän niin, että kun vastaus on aina kielteinen, niin eipä tee mieli enään ehdotellakaan. Ymmärsi onneksi yskän ja mietti tilannetta minunkin kannaltani. No, nyt on tilanne toinen, onneksi.
Tuli myös mieleen, että monessa suhteessa toinen on jollakin tapaa "päällepäsmärinä", eli määrää tai yrittää määrätä tahdin, ja valittelee sitten että toinen on "liian kiltti" tai "nahjus" tai mitä milloinkin. Usein sitä vain on mieluummin hiljaa, kun tietää etukäteen että vastaus on joko kielteinen tai mielipiteestä tulee riita, mikä joskus tuntuu joillakin olevan tarkoituksenakin.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tilanne on todella ahdistava sille "liian kiltille" joka yrittää pitää riidat poissa suhteesta, mutta kun menee yli, niin menee sitten niin pitkälle että usein suhde loppuu. Kannattaa siis antaa sitä tilaa toisellekin suhteessa, sen sijaan että valittelee kuinka "joutuu" tekemään kaikki päätökset jne. Mitä pidemmälle tilanne jatkuu, sen syvemmälle suohon menee, ja yleensä se päällepäsmäri sitten vinkuu takaisin kun se "liian kiltti" olikin niin ihanan kiltti jonka päällepäsmäri tajuaa vasta kun jarruvalot ovat kadonneet mutkan taa. Ja silloin on liian myöhäistä, "liian kiltti" on saanut tarpeekseen ja etsinyt sen joka osaa arvostaa.
- Tavallinen nainen
Tämä ehkä sivuaa vähän aihetta, mutta kun olimme mieheni kanssa baarissa, alkoi toinen mies uhitella hänelle.
Mieheni tapansa mukaisesti vain perääntyi ja tilanne päätyi siihen, että MINÄ kierin lattialla tämän uhittelijan kanssa!
Olin järkyttynyt ettei mieheni puolustanut itseään ja minua, kun tämä ääliö löi häntä takaa päin! Kai se sitten on siihen mentävä että naiset tekee kaiken ja miehet ei mitään?
Jos minäkin joskus "auon päätäni" hänelle aiheesta, kuten kaapin ovien auki jättäminen ja muutenkin sotkeminen, niin tämä iso mies melkein vääntää itkua ja saan häntä lohdutella kun olin niin ilkeä että kehtasin sanoa asiasta.. MUR!
Alkaa tosiaan jurppimaan seurustella, kun en käsitä mihin miestä tarvitsen? MINÄ olen se, joka saan puolustaa molempia tappeluissa, MINÄ olen se joka viime kädessä kotimme hoidan ja koko suhteemme muutenkin!- Epätavallinen mies, kiltti?
Parisuhteen ongelma on kun joutuu kapakkatappelussa ihan yksin mättämään muita turpaan eikä mies osallistu yhtään...kyllä on ankeaa arkea teillä.
- %?&
Ota asia puheeksi ja kysy suoraan että, onko vaikeata päättää, vai pelkäätkö että joku menee suhteessa pieleen jos kyselee toisen luonteesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264