Muuttoauton rekisteröinti

Ihmettelen?

Kuinka kauan voi ajaa muutto-autolla ulkomaan kilvillä suomessa? Olen kiinnittänyt huomion kun eräs puolituttu henkilö on ajanut jo yli vuoden päivät tuomallaan muutto-autollaan täälä suomessa. Tämä henkilö on jo muuttanut takaisin suomeen pysyvästi, koska hän on jo aloittanut työt täällä.

Onko tähän tehty rajoitusta milloin auto pitää rekisteröidä ja maksaa vero yli menevältä osalta?

Myönnetään että kateushan tämän kyselemisen aiheuttaa, koska itse joutuu ajamaan vanhoilla romuilla ja tämä sälli painaa uudella audilla mutta vain erimaan kilvillä samaan rahaan.

Onko tullilla tai muilla viranomaisilla jotain ns. kantelupuhelinta johon voi tämän kaltaisia väärinkäytösiä ilmoittaa?

10

1919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei muuttoauto

Kyseessä ei ole lainkaan muuttoauto. Muuttoauto tarkoittaa autoa, joka tuodaan muuton yhteydessä pysyvästi Suomeen ja tuoja on "maahanmuuttaja". Tällöin auto rekisteröidään välittömästi Suomeen.
      Aikaa on tällöin kuukausi:
      "Muuttajalla on kuitenkin oikeus ilman siirtolupaa käyttää ajoneuvoaan, jos siinä on voimassa oleva ulkomainen rekisteröinti, omaa käyttöään varten 30 päivää liikenteessä Suomessa ennen ajoneuvon rekisteröintiä täällä."

Jos autolla ajetaan pidempään ulkomaankilvillä, kyseessä on turistiauto. Tällöin auton tuonut henkilö on edelleen kirjoissa pysyvästi jossain muussa maassa kuin Suomessa ja oleskelu on luonteeltaan tilapäistä. Tällöin autoa saa käyttää 6 kk ja tullista anottavalla erityisluvalla vielä vuoden lisää.

Et siis voi tietää rikkooko tuttavasi lakia, jollet varmasti tiedä että hän on pysyvästi muuttanut Suomeen tai että auton tulosta maahan on kulunut yli 1,5 vuotta.

Poliisi valvoo tätä(kin) asiaa. Pysäytettäessä tuttavasi on pystyttävä todistamaan, että hänen vakituinen asuinpaikkansa on muualla kuin Suomessa. Poliisi voi myös vaatia selvityksen siitä, koska auto on tullut maahan. Auton rekisteröinti on oltava myös voimassa lähtömaassa ja vakuutusten tietenkin kunnossa.

Voin hyvin kuvitella, että tuttavasi on esim. Suomessa komennuksella ja aikoo palata takaisin ulkomaille ennen määräajan täyttymistä. Itse kaipaisin näinä globaalin talouden ja EU:n aikana mieluummin mahd. joustavaa käyttäntöä kuin "käräyttämis"mentaliteettia. Esim. muuttoautojen käyttörajoitukset ovat kyllä kummallisia, ajattele vaikka ihmistä joka tuo Suomeen auton ja saa uuden komennuksen vaikka vuoden Suomessa olon jälkeen. Auto on silloin esim. 1,5 vuotta vanha. Ko. henkilö ei saa myydä autoaan vielä puoleentoista vuoteen, eikä sillä toisaalta saa ajaa kukaan muukaan Suomessa (oman perheen jäsenet jos muuttavat ja mukana). Eikä karenssiaika kulu, vaikka auton pitäisi Suomen rekisterissä jos ei itse ole maassa. Auto on siis pakko ottaa ulkomaille mukaan, vaikka ratti olisi väärällä puolella tjms. tai ostaa sitten toinen auto jos rahat riittävät... Sama tilanne vaikkapa jos perheeseen syntyy kaksoset ja se muuttoauto oli 2 2 paikkainen sportti...
      Se siitä "vapaasta liikkuvuudesta". Mielestäni se riittäisi aivan hyvin, että mahdollisesta myyntivoitosta menee pääomavero, kuten se siis nytkin menee. Ei kukaan nyt sentään muuttele eri duuneissa ympäri planeettaa vain saadakseen hankkia edullisempia autoja kuin Suomessa yleensä! No, ehkä joku lähtee kokiksi YK-joukkoihin auton takia, mutta ei heitä montaa ole.
      ;-)

• Ihmettelen?

Kiitos laajasta ja hyvästä vastauksesta.

Itsekin ajattelin tätä asiaa samalla tavalla, mutta tämä kaveri on tosiaankin tullut suomeen pysyvästi. Hän on irtisanoutunut saksalaisesta työpaikastaja, aloittanut aivan eri työn suomessa ja asuu suomalisessa osoitteessa vuokralla. Hän kertoi ettei tulli ole osannut määritellä hänelle veron määrää ja näin ollen hänen on ollut mahdotonta maksaa veroa>saada suomen kilpiä. Tämä vaan tuntuu niin oudolta, jos vertaa muihin ketkä tuovat muuttoauton niin heille vaihtuvat suomen kilvet tosi nopeaan.

Noh ajelkoon kukin millä kilvillä ja autoilla tahansa. Itse säästän jotta sitten joskus voin vielä nauttia autoilusta....

• Äitimuori
        Ihmettelen? kirjoitti:

Itsekin ajattelin tätä asiaa samalla tavalla, mutta tämä kaveri on tosiaankin tullut suomeen pysyvästi. Hän on irtisanoutunut saksalaisesta työpaikastaja, aloittanut aivan eri työn suomessa ja asuu suomalisessa osoitteessa vuokralla. Hän kertoi ettei tulli ole osannut määritellä hänelle veron määrää ja näin ollen hänen on ollut mahdotonta maksaa veroa>saada suomen kilpiä. Tämä vaan tuntuu niin oudolta, jos vertaa muihin ketkä tuovat muuttoauton niin heille vaihtuvat suomen kilvet tosi nopeaan.

Noh ajelkoon kukin millä kilvillä ja autoilla tahansa. Itse säästän jotta sitten joskus voin vielä nauttia autoilusta....

Eikö sulla todella ole mitään muuta ajateltavaa kuin naapurin auto ja hänen asiansa? Mä en kestä tollasia ihmisiä!!!!! Ei ihme ettet saa itsellesi mitään kivaa kun aikas menee töllistellessä mitä naapuri kulloinkin tekee! On se luojan lykky etten oo sun naapuris - kyllä varmaan tulis keskustelussa ilmi luonteenpiirteet sen verran hyvin, että pääsisin sanomaan päin naamaa. Voi kyllä mahtais olla kiva kiusata sua kaikenlaisilla hankinnoilla ja tekemisillä. Hanki oma elämä!

• Independent
        Ihmettelen? kirjoitti:

Ei kannata ihmetellä vaan ryhtyä itse hommiiin...

Itsekin ajan jo kolmatta vuotta autolla joka on rekisteröity Ruotsiin. Vaikka asun Suomessa.

Miksi?
        Koska en suostu enää veronmaksajaorjan rooliin!

Jos valtio kusettaa, sitten minäkin kusetan. Näin nykyaikaiset ihmiset toimivat. Eletään itsenäisesti ja annetaan pitkät säännöille jotka ovat perseestä. Se on AINOA TAPA SAADA MUUTOSTA AIKAAN!!

Suomalaiset luulee että jotain muuttuu jos kituvat hiljaisena. Se aika on ohi minun osalta.

Teen niin kuin parhhaksi katson. Elämä (ja palkkani) on minun oma, ei valtion.

• Älä sitten valita...
        Independent kirjoitti:

Ei kannata ihmetellä vaan ryhtyä itse hommiiin...

Itsekin ajan jo kolmatta vuotta autolla joka on rekisteröity Ruotsiin. Vaikka asun Suomessa.

Miksi?
        Koska en suostu enää veronmaksajaorjan rooliin!

Jos valtio kusettaa, sitten minäkin kusetan. Näin nykyaikaiset ihmiset toimivat. Eletään itsenäisesti ja annetaan pitkät säännöille jotka ovat perseestä. Se on AINOA TAPA SAADA MUUTOSTA AIKAAN!!

Suomalaiset luulee että jotain muuttuu jos kituvat hiljaisena. Se aika on ohi minun osalta.

Teen niin kuin parhhaksi katson. Elämä (ja palkkani) on minun oma, ei valtion.

Totta kai maailma muuttuu paremmaksi kun sinä kaikessa hiljaisuudessa kierrät veroja, se on ihan selvä. Samalla tavalla kauppojen tavarat halpenevat kun riittävän moni näpistelee, tiedetäänhän me tämä kaikki.

Voi pikku raukkaa kun paha valtio sortaa.
        No älä huoli, minä ja muut rehelliset ja tyhmät emme korota itseämme lain yläpuolelle ja maksamme sinunkin tienhoitosi, sosiaaliturvasi, terveydenhoitosi jne. jne. joita et itse jaksa siis maksaa.

Toivon ettet kuitenkaan tule ruikuttamaan tälle palstalle jos sattuu joskus käymään niin ikävästi, että jäät kiinni tästä veronkierrosta.

Ja vielä vinkki: eikö sinustakin ole väärin, että valtio määräilee katujen ajosuunnista! Törkeää, minä ainakin ajan AINA yksisuuntaisia katuja väärään suuntaan, on mulla siihen oikeus! Tee sinäkin samoin! Etsit vielä jonkun kadun jolla ajaa paljon rekkoja kuule, se vasta olisikin jännää...

• Karl
        Älä sitten valita... kirjoitti:

Totta kai maailma muuttuu paremmaksi kun sinä kaikessa hiljaisuudessa kierrät veroja, se on ihan selvä. Samalla tavalla kauppojen tavarat halpenevat kun riittävän moni näpistelee, tiedetäänhän me tämä kaikki.

Voi pikku raukkaa kun paha valtio sortaa.
        No älä huoli, minä ja muut rehelliset ja tyhmät emme korota itseämme lain yläpuolelle ja maksamme sinunkin tienhoitosi, sosiaaliturvasi, terveydenhoitosi jne. jne. joita et itse jaksa siis maksaa.

Toivon ettet kuitenkaan tule ruikuttamaan tälle palstalle jos sattuu joskus käymään niin ikävästi, että jäät kiinni tästä veronkierrosta.

Ja vielä vinkki: eikö sinustakin ole väärin, että valtio määräilee katujen ajosuunnista! Törkeää, minä ainakin ajan AINA yksisuuntaisia katuja väärään suuntaan, on mulla siihen oikeus! Tee sinäkin samoin! Etsit vielä jonkun kadun jolla ajaa paljon rekkoja kuule, se vasta olisikin jännää...

Taas yksi kateellinen demari!
        Oletko niin vitun idiootti etta todella uskot sinisimmaisena valtion hyvyyteen ja rehellisyyteen?
        Autoverojupakka 2002 oli semmonen farssi etta luulisi sinunkin silmien avautuvan.

Itsekin aina maksajana olen kyllastynyt. Takaisinkin on joskus saatava jotain. Jos ei anneta niin otetaan sitten omatoimisesti.

• 6kk+1v
        Ihmettelen? kirjoitti:

saa tietysti tehdä mitä vaan. Kun verotus on ollut ihan sekaisin nyt, niin voi tietysti olla, että tullissa on annettu erityislupia.

Mutta jos kaveri ajaa tosiaan ilman tullin lupaa autollaan, niin tulee sitten melkoisen kalliiksi jos jää kiinni. Tulee sekä sakkoja että autovero kokonaan maksuun (ilman muuttoautovähennystä) ja voi tulla vielä ylimääräistä tulliakin... eli puhutaan tuhansista euroista nyt ainakin.

• Uskontunnustus
        Karl kirjoitti:

Taas yksi kateellinen demari!
        Oletko niin vitun idiootti etta todella uskot sinisimmaisena valtion hyvyyteen ja rehellisyyteen?
        Autoverojupakka 2002 oli semmonen farssi etta luulisi sinunkin silmien avautuvan.

Itsekin aina maksajana olen kyllastynyt. Takaisinkin on joskus saatava jotain. Jos ei anneta niin otetaan sitten omatoimisesti.

On se logiikka mahtava laji. Mies joka kirjoittaa sanat "valtio, hyvyys ja rehellisyys" samaan lauseeseen on jo siirtynyt kauas asiasta ja kohti emootioita.

Mitä tulee sinisilmäisyyteen ja rehellisyyteen, niin minä vastaan kyllä omalta osaltani sekä katseestani että sen rehellisyydestä. Vastaan samalla siitä pienestä osasta valtiota, jonka sen jäsenenä muodostan. Kateuden sijasta tunnen ylpeyttä siitä, että pidän huolta muistakin kun itsestäni. En ole sen kummemmin kristitty enkä demari, olenpahan vaan rehellinen suomalainen. Se tuntuu mukavalta.

Selitäpä Kalle-hyvä tämä minulle: mikä ero on lain vastustamisella ja rikkomisella? Ei mitään eroa vai? Selitäpä tämäkin: jos periaatteesi hyväksytään, mihin vedetään raja? Logiikkasi johtaa täyteen anarkiaan, sillä sen mukaan jokainen saa itse päättää sen, mitä yhteisiä pelisääntöjä noudatetaan ja mitä ei. Sinä siis esim. kannatat luontoaktivistien oikeutta mennä vapauttamaan toisten minkkejä?

Mielestäni sinä olet kokonaan menettänyt oikeutesi sanoa Suomen autoverotuksesta sitä tai tätä, ethän ole enää koko järjestelmän piirissä. Mitä siis täällä siitä vääryydestä vaahtoat, ole onnellinen siellä itse ottamassasi erivapaudessa ja nauti verosäästöistäsi. Muista kuitenkin aina, että olet ihan itse ansainnut kaiken mitä saat.

• Ihmettelen?
        Äitimuori kirjoitti:

Eikö sulla todella ole mitään muuta ajateltavaa kuin naapurin auto ja hänen asiansa? Mä en kestä tollasia ihmisiä!!!!! Ei ihme ettet saa itsellesi mitään kivaa kun aikas menee töllistellessä mitä naapuri kulloinkin tekee! On se luojan lykky etten oo sun naapuris - kyllä varmaan tulis keskustelussa ilmi luonteenpiirteet sen verran hyvin, että pääsisin sanomaan päin naamaa. Voi kyllä mahtais olla kiva kiusata sua kaikenlaisilla hankinnoilla ja tekemisillä. Hanki oma elämä!

Totta on että kirjoitin tästä kun olen kateellinen, mutta en toki menetä yöunia asian puolesta. Eikö nämä palstat ole justiin tälläisen keskusteluja varten. Eiköhän perus "kyttääjä" olisi jo kilauttanut tulliin ja valittanut asiasta? Itse en sen puolesta jaksa päätäni vaivata.
        Toivon toki että tämä kaveri jäisi kiinni maksamattomien verojen takia, mutta en jaksa sotkeentua enempää hänen asioihin kuin näillä keskustelupalstoilla, joista tosiaan ei paljastu kenenkään henkilöllisyys.

Hyvää kevättä vaan Teillekin ;)

• Jurppo

jos autovero olisi älykkäällä tasolla, niin että kukaan ei viitsisi kikkailla kaikenlaista. Kuulun samaan kastiin sen kanssa joka ei enää halua kustantaa selkänahastaan kaikenkarvaisten "tulijoiden" ml. romaniasta ym luksuselämää huvikseen. Mitä vähemmän valtiolla on rahaa, sen nopeammin moiset turhuudet poistuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe