Tramalin käytön lopetus

Kipuinen

Olen käyttänyt Tramal 200 mg särkyyn nyt säännöllisesti jo pari vuotta. Tramal todella auttaa vaivoihini, mutta nyt on toleranssi noussut hieman liikaa ja pitäisi varmaan lopettaa vähäksi aikaa ja sitten yrittää jatkaa lääkkeen käyttöä pitäen välipäiviä. Oman teoriani mukaan silloin toleranssi voisi pysyä kurissa.

Nyt kuitenkin ongelmana on se, että siitä tuntuu tulevan 'kohtalaisen kovat' vieroitusoireet. Pyydänkin nyt ystävällisesti neuvoja tähän ongelmaan.

Muita heränneitä kysymyksiä:

Onko kenelläkään kokemuksia, miten voisin lieventää vieroitusoireita?
Kauanko kestää vieroitus?
Mitä lääkettä voisin käyttää Tramalin parina, jotta toleranssit eivät nousisi? (Jos käyttää Tramalia esim. 4:nä päivänä ja loput kolme päivää viikosta yrittäisi selvitä jollain toisella lääkkeellä)
Olen menossa lääkäriin ja myös sen vuoksi kyselen täällä, koska oman kokemuksen omaavat tietävät usein asiat paremmin kuin lääkärit.

52

42746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kättänyt

      hei sama ongelma itsellä mutta kokeiles tätä, ensimmäisellä viikolla puolita annos ja seuraavalla taas puolita annos .itse tein aikoinaan lääkärin ohjeesta väärin ja lopetin liki vuoden tramalin syönnin kuin seinään ja siitä alkoi 2 viikon krapula .vierotusoireet ovat tapauksessasi varmasti kovat joten kokeile tätä keinoa.lääkärit ei tajua kuinka vahvoja nämä lääkkeet ovat joten oma järki ja tuntemukset ovat tärkeempiä. toivottavasti tästä on apua. hyvää kesää

    • mitä silloin tapahtuu

      kun toleranssi nousee...mikä on toleranssi

    • inseparable

      mulla on ollut tai siis on edelleenkin tramal 50mg ja tramal retard 100mg käytössä jota käytän endometrioosikipuihini max.400mg/vrk. Mulla on muutama pidempi käyttöjakso jolloin tuo 400mg on ollut lähes jokapäiväinen annos. Mulle ainoa keino lopettaa tramalin käyttö oli pikku hiljaa pienentää annosta niin että elimistö ehti tottua siihen että tramadolia tuli aina vähemmän ja vähemmän eikä lopeteta yht äkkiä niin että elimistö jää huutamaaan tramadolia. Mulle ainakin tuli hikoilua, sydämmen tykytystä, kylmiä ja kuumia aaltoja, mielialan vaihteluita vieroitus oireina eivätkä ne olleet kivoja. Mä pienensin annosta niin että jos olin ottanut sen 400mg päivittäin kipuun niin sitten seuravaana kahtena päivänä otin 350mg,taas seuraavat kaksi otin 300mg niin että annos väheni aina sen 50mg kahden päivän välein. tämä toimi minulle ja pääsin lopettamaan tramalin ilman suurempia sivuvaikutuksia.

    • sarp

      Hyviä ohjeita edellä. Mutta vaihtoehtoista kipulääkettä on vaikea neuvoa kun ei tiedä mikä kipu sinua vaivaa ja mitä muita lääkkeitä tarvitset sekä muut sairaudet. Sitten voisi ehkä jotain neuvoakin. Tramalin suhteen semmoinen 4-5 pv - 50mg tuntuisi suhteelliselta vähentämis vauhdilta. Muista ettei pitkävaikutteista depot/retard muotoa saa puolittaa.

      • mULLIkULLI

        AOli Tradolan 150mg illaksi yli 5 vuotta. Nukuin hyvin 12-16h/vrk. Kipuihin se vaikuttanut millään tavalla. Vaikutus vuosien kuluessa heikkeni. Lopetin Tradolan Depotin 150mg puolittamalla tabletin 3n päivän ajan. Pääsin eroon. Käyttämättä 4 vuotta nyt olen ollut.


      • Anonyymi

        Jos tabletissa on jakoviiva min saa puolittaa. Saa myös pienemmän kun osan ottaa kunhan on vain yksi katkaistu pää eli periaatteessa ei voi ottaa pätkää joka katkaistu keskeltä tablettia.liukenee nopeammin jos molemmat tabletin palasen päät on katkaisupinnalla ja näin olleen joutuu nopeammin ottamaan lisää


      • Anonyymi

        Miten niin "ei saa" mitä siitä seuraa ????


    • Kipuinen

      Kävin lääkärissä ja hän ehdotti samaa menetelmää (vähentäminen pikkuhiljaa), joten taktiikka on nyt selvillä.

      Hyvät kesät ja kiitokset hyvistä neuvoista!

      PS. Itse käsitän toleranssin lääkkeiden käytössä olevan sellainen, että jos esim. syö samaa lääkettä jatkuvasti, niin sen teho vähenee. Saman vaikutuksen saamiseksi on siten lisättävä lääkkeen määrää.

      • Monisairas

        Lääkkeeseen kehittyy pitkässä käytössä paitsi psykologinen, myös fyysinen riippuvuus sekä toleranssi eli aineen vaikutuksen väheneminen pitkäaikaisessa käytössä. Koko ajan annos suurenee, jotta se vaikuttaisi. Lopulta tulee raja, että ei vaikuta. Vierotusoireet runsaan käytön jälkeen voivat olla rajut, joskus jopa vaaralliset.

        Söin lonkkakipuun Tramalia vain kaksi viikkoa. Ainoa kokemus ko lääkkeestä. Kun pillerit loppui, hypin 1,5 vuorokautta seinille. Silloin päätin, että jos ei ole pakko, en ko.lääkettä toiste syö. Nyt syön Panacodia ja Mobocia. Panacod aiheuttaa myös riippuvuutta. Aamulla pää on särkylääkepöhnässä. Saisin ottaa 8 panacodia päivässä, mutta syön vähemmän. Päivällä kärvistelen töissä kivuissa, mutta yöksi otan kaksi.


      • tuttua
        Monisairas kirjoitti:

        Lääkkeeseen kehittyy pitkässä käytössä paitsi psykologinen, myös fyysinen riippuvuus sekä toleranssi eli aineen vaikutuksen väheneminen pitkäaikaisessa käytössä. Koko ajan annos suurenee, jotta se vaikuttaisi. Lopulta tulee raja, että ei vaikuta. Vierotusoireet runsaan käytön jälkeen voivat olla rajut, joskus jopa vaaralliset.

        Söin lonkkakipuun Tramalia vain kaksi viikkoa. Ainoa kokemus ko lääkkeestä. Kun pillerit loppui, hypin 1,5 vuorokautta seinille. Silloin päätin, että jos ei ole pakko, en ko.lääkettä toiste syö. Nyt syön Panacodia ja Mobocia. Panacod aiheuttaa myös riippuvuutta. Aamulla pää on särkylääkepöhnässä. Saisin ottaa 8 panacodia päivässä, mutta syön vähemmän. Päivällä kärvistelen töissä kivuissa, mutta yöksi otan kaksi.

        Tramalin lopetus. Mulla tuli tilanne, jossa lääkäri katsoi, että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä, eli annostus oli tosi kova.
        Tramalia ja Panacodia. Panacod nostaa Tramalin tehoa.
        Olin 2 viikkoa aivan kamalassa krapulassa ja juovuksissa. Tyhmä aloitin vielä samanaikaisesti kun lopetin vanhaa niin uuden lääkkeen käytön.
        Lääkärikään ei neuvonu.
        Mulla on nyt Lyrica. Tosin ei tunnu riittävältä.

        Hienoa, että olet selvinnyt suhteellisen helpolla lopetuksesta.


      • jippii...
        tuttua kirjoitti:

        Tramalin lopetus. Mulla tuli tilanne, jossa lääkäri katsoi, että olen lääkkeiden väärinkäyttäjä, eli annostus oli tosi kova.
        Tramalia ja Panacodia. Panacod nostaa Tramalin tehoa.
        Olin 2 viikkoa aivan kamalassa krapulassa ja juovuksissa. Tyhmä aloitin vielä samanaikaisesti kun lopetin vanhaa niin uuden lääkkeen käytön.
        Lääkärikään ei neuvonu.
        Mulla on nyt Lyrica. Tosin ei tunnu riittävältä.

        Hienoa, että olet selvinnyt suhteellisen helpolla lopetuksesta.

        Itselläni menee tramadolia depottia 2x150mg Tradolan depottia/pv 2-3 x 50mg Tramal kovaan
        päänsärkyyn. Syönyt jo 1,5 vuotta ainakin.

        Vierotusoireet on järkyttävät, kauhea hikoilu
        ja "sähköiskuja" päässä ja TODELLA väsynyt ja
        kaikkea, unettomuutta ym. Sähköiskut johtuvat,
        kun tramadoli on myös tavallaan masennus lääke.

        LAINAUS PHARMACA FENNICASTA:
        ----------------------------
        Farmakodynamiikka:

        Farmakoterapeuttinen ryhmä: eurofisoivat kipulääkkeet. ATC-koodi N02AX02.

        Tramadoli on keskushermostoon vaikuttava opiaattianalgeetti. Se on epäselektiivinen puhdas myy-, delta- ja kappa-reseptoriagonisti, jolla on suurin affiniteetti myyreseptoriin. Tramadoli vaikuttaa analgeettisesti myös estämällä

        !!noradrenaliinin takaisinottoa!!(kuten eräät masennuslääkkeet---) hermosoluihin ja lisäämällä !!serotoniinin!! (myös mas.lääk. vaikutusta)
        eritystä.

        Tramadolilla on yskänärsytystä vähentävä vaikutus. Toisin kuin morfiinilla, tramadolilla ei ole laajalla analgeettisella annosalueella hengitystoimintaa lamaavaa vaikutusta. Se ei myöskään vaikuta ruuansulatuskanavan motiliteettiin. Sydän- ja verenkiertoelimistöön kohdistuvat vaikutukset ovat yleensä vähäisiä. Tramadolin vaikutusvoimakkuuden on ilmoitettu olevan 1/10-1/6 morfiinin vaikutusvoimakkuudesta.
        ------------------------------------------------

        Samanlaisia sähköiskuja on tullut mm. SSRI-lääkkeillä, eli serotoniinin takaisinoton estäjillä kun ollut ilman, sekä Efexor ja SNRI-lääke joka vaikuttaa myös NORADRENALIINIIN.

        Siitä "sähköiskut" johtuu luultavasti kun ilman /
        huomattavasti pienemmällä annoksella pidän toleranssin kohdillaan, että aina Tramadoli vaikuttaa toivotulla tavalla!

        Jos olen KOKONAAN ilman tramadolia, silloin otan pienen annoksen ssri-lääkettä ja sähköiskut lähtee ja syön vaikkapa Indalginia, joka sisältää mm. Etyylimorfiinia ja toimii erittäin hyvin kipuun, mutta kauan sitä ei kannata syödä jollei
        vatsaa ja siskaluja halua pilata Indometasiinilla,
        jota ko. lääke myös sisältää. Tosin se on voimakkaimpia tulehduskipulääkkeitä. Pitäisi olla
        pelkkää etyylimorfiinia. Onneksi sillä ja tramadolilla ei ristikkäis toleranssia vaikka molemmat Opioideja, eli INDALGIN toimii todella hyvin. Ja sitten taas jatketaan tramadolilla kun turvallisempi lääke pitkään käyttöön kun ei sisällä haitallisia aineita pitkällä käytöllä kuten panacod ym.. parasetamoli on todella pahaa
        myrkkyä elimistölle. Montakohan kuolemaa, sisäisiä verenvuotoja ym. pitkillä tulehduskipulääke käytöillä olikaan, en muista, mutta aivan järkyttävää!!

        Ja tramadolia ei todellakaan määrätä lainkaan helposti kun se on mm. euforisoiva ym. Vaiks enempi sitä panacodia väärinkäyttäjät käyttää ja sentäs erottaa kodeiinin siitä erillee ja saa jotkut olot kait sitten.

        Ja reseptikin jää tramadolivalmisteilla aina apteekkiin. Kyllä minulla tulee aikamoinen touhukas ja erittäin ystävällinen euforinen olo kun tiputtanut toleranssia ja otan sen 300mg aamulla kuten normaalisti ei toimi niinku tarvis.
        Kunnon puheripuli päällä ja touhuaa kokopäivän
        hyvissä oloissa, mutta ei se kauaa niin toimi, jos
        ei pidä tolea kurissa. Kun saisi tämän kivun syyn
        selvitettyä niin ei tarvitsisi olla opioidien orja :(


      • pelokas1
        Monisairas kirjoitti:

        Lääkkeeseen kehittyy pitkässä käytössä paitsi psykologinen, myös fyysinen riippuvuus sekä toleranssi eli aineen vaikutuksen väheneminen pitkäaikaisessa käytössä. Koko ajan annos suurenee, jotta se vaikuttaisi. Lopulta tulee raja, että ei vaikuta. Vierotusoireet runsaan käytön jälkeen voivat olla rajut, joskus jopa vaaralliset.

        Söin lonkkakipuun Tramalia vain kaksi viikkoa. Ainoa kokemus ko lääkkeestä. Kun pillerit loppui, hypin 1,5 vuorokautta seinille. Silloin päätin, että jos ei ole pakko, en ko.lääkettä toiste syö. Nyt syön Panacodia ja Mobocia. Panacod aiheuttaa myös riippuvuutta. Aamulla pää on särkylääkepöhnässä. Saisin ottaa 8 panacodia päivässä, mutta syön vähemmän. Päivällä kärvistelen töissä kivuissa, mutta yöksi otan kaksi.

        Millanen annostus sulla oli? Itekki napsin tota 2 viikkoa 3x päivässä 2 pilleriä. Nyt ei oo tarvetta enää niin koville kamoille, ja ihan hirveä olo. Pelottaa, että tosiaan jäin hieman koukkuun.


      • Anonyymi
        Monisairas kirjoitti:

        Lääkkeeseen kehittyy pitkässä käytössä paitsi psykologinen, myös fyysinen riippuvuus sekä toleranssi eli aineen vaikutuksen väheneminen pitkäaikaisessa käytössä. Koko ajan annos suurenee, jotta se vaikuttaisi. Lopulta tulee raja, että ei vaikuta. Vierotusoireet runsaan käytön jälkeen voivat olla rajut, joskus jopa vaaralliset.

        Söin lonkkakipuun Tramalia vain kaksi viikkoa. Ainoa kokemus ko lääkkeestä. Kun pillerit loppui, hypin 1,5 vuorokautta seinille. Silloin päätin, että jos ei ole pakko, en ko.lääkettä toiste syö. Nyt syön Panacodia ja Mobocia. Panacod aiheuttaa myös riippuvuutta. Aamulla pää on särkylääkepöhnässä. Saisin ottaa 8 panacodia päivässä, mutta syön vähemmän. Päivällä kärvistelen töissä kivuissa, mutta yöksi otan kaksi.

        Panacod on yhtä paha koukuttamaan kuin tradolan (Tramal).
        Panadol ei koukuta.


    • tramal

      viikon kestää...

      • Kipuinen

        tämän aiheen, kun on jo enemmän kokemusta aiheesta.

        Lopetin Tramalin (ja Panacodin) käyttöä hiljalleen pari viikkoa vähentäen ja sitten lopettaen kokonaan. Pari viikkoa meni kohtalaisen mukavasti. Sen jälkeen en kerinnyt olemaan täysin ilman kuin pari kolme päivää, jonka jälkeen jouduin 'tilanteen' vuoksi helpottamaan oloani ja käyttö alkoi uudelleen.

        Harmitti, mutta jatkoin taas muutaman kuukauden lääkkeiden käyttöä, kunnes ajattelin yrittää lopettaa tällä kertaa suoraan, ilman vähennyksiä. Sillä tiellä olen vielä, huomenna kymmenes päivä menossa.

        Viisi ensimmäistä päivää olivat erittäin vaikeita, mutta kuudentena päivänä tunsin ensimmäisen kerran muutakin kuin vieroitusoireita, se antoin kyllä toivoa! Sen jälkeiset päivät ovat olleet koko ajan vähemmän sietämättömiä. Kuitenkin tämä viimeinen päivä oli pahempi kuin edellinen, mutta se saattaa johtua siitä, etten ole voinut olla täysin rauhassa, vaan olen joutunut hoitamaan asioitani.

        Jos tästä selviän, niin yritän olla Tramalista ja Panacodista erossa. Sen verran vaikeata on ollut.

        En suosittele kenellekkään, jos ei todella ole tarvis. Silloinkaan ei kannattaisi käyttää jatkuvasti, jos voi käyttää jotain korvaavaa lääkettä sijaan.


      • Pelokas/utelias
        Kipuinen kirjoitti:

        tämän aiheen, kun on jo enemmän kokemusta aiheesta.

        Lopetin Tramalin (ja Panacodin) käyttöä hiljalleen pari viikkoa vähentäen ja sitten lopettaen kokonaan. Pari viikkoa meni kohtalaisen mukavasti. Sen jälkeen en kerinnyt olemaan täysin ilman kuin pari kolme päivää, jonka jälkeen jouduin 'tilanteen' vuoksi helpottamaan oloani ja käyttö alkoi uudelleen.

        Harmitti, mutta jatkoin taas muutaman kuukauden lääkkeiden käyttöä, kunnes ajattelin yrittää lopettaa tällä kertaa suoraan, ilman vähennyksiä. Sillä tiellä olen vielä, huomenna kymmenes päivä menossa.

        Viisi ensimmäistä päivää olivat erittäin vaikeita, mutta kuudentena päivänä tunsin ensimmäisen kerran muutakin kuin vieroitusoireita, se antoin kyllä toivoa! Sen jälkeiset päivät ovat olleet koko ajan vähemmän sietämättömiä. Kuitenkin tämä viimeinen päivä oli pahempi kuin edellinen, mutta se saattaa johtua siitä, etten ole voinut olla täysin rauhassa, vaan olen joutunut hoitamaan asioitani.

        Jos tästä selviän, niin yritän olla Tramalista ja Panacodista erossa. Sen verran vaikeata on ollut.

        En suosittele kenellekkään, jos ei todella ole tarvis. Silloinkaan ei kannattaisi käyttää jatkuvasti, jos voi käyttää jotain korvaavaa lääkettä sijaan.

        Terve olen n. 30. vuotias mies n. 100kg omapaino olin liikenne onnettomuudessa ja selkärangan nikamia murtui pari kappaletta lääkäri määräsi tramal retard 2 x 150mg vuorokaudessa 100kpl kuuri lääkkeet loppui nyt viime lauantaina en tajunnut kuinka jumiin tuohon jää vieroitus oireet jatkuu edelleen kun 4 päivää on kulunut lopettamisesta.

        Äärimmäinen masennus, mieliala heittelyt, ripuli, närästys ja yms.

        Kipuja ei ollut koko aikana mutta kammo on nyt niin suuri että en varmaan koskaan tohdi käyttää tuota enää.

        Onko muilla minkälaisia kokemuksia?


      • Niin helppoa ko kö
        Pelokas/utelias kirjoitti:

        Terve olen n. 30. vuotias mies n. 100kg omapaino olin liikenne onnettomuudessa ja selkärangan nikamia murtui pari kappaletta lääkäri määräsi tramal retard 2 x 150mg vuorokaudessa 100kpl kuuri lääkkeet loppui nyt viime lauantaina en tajunnut kuinka jumiin tuohon jää vieroitus oireet jatkuu edelleen kun 4 päivää on kulunut lopettamisesta.

        Äärimmäinen masennus, mieliala heittelyt, ripuli, närästys ja yms.

        Kipuja ei ollut koko aikana mutta kammo on nyt niin suuri että en varmaan koskaan tohdi käyttää tuota enää.

        Onko muilla minkälaisia kokemuksia?

        Ei ole suositeltavaa lopettaa nopeasti. Ensinnäkin sitä kautta saattaa tulla todellinen HIMO aineeseen. Näin sanovat lääkärit. Kun katkaisee nopeasti ja vajoaa syvälle vieroitusoireisiin, saattaa tulla mieleen hädissään ottaa kunnon annos. Tästä taas seurauksena todella syvä helpotus ja empiirinen oppiminen; hetken aikaa voi kärsiä ja sitten kunnolla lisää. Näin tasainen kipulääkitys saattaa muuttua huippuja tavoittelevaksi käytöksi.

        Olen käyttänyt kauan kipulääkkeitä ja niitä katkonut tosi useasti. Kymmeniä kertoja lopettanut. En ole kuin yhden kerran ihan alussa altistunut huippukäytölle, vahingossa otin enenmmän kuin oli tottumusta, tulin viisaudenhammasleikkauksesta ja sielläkin oltiin laitettu nappia suuhun. Tuli rento ja ihana olotila, joka jäi kyllä positiivisena mieleen, mutta olen ajatetellut sen olevan oire virheellisestä lääkkeen ototstani.

        Muuten minulle kävi tuuri, sillä lääkityksen saatuani kävelin kirjastoon ja onnistuin saamaan sieltä oleellista tietoa. Eli kun lopettaa opioidit tms., tramalitkin, niin kannattaa vähentää äärimmäisen vähän kerrallaan. Vaikka joka kapselista pala pois tai jauhetta pois. Ensin vain tarkkailet, mitä tapahtuu, jos menee liiallisuuden puolelle, niin palaa hiukan annostuksessa taaksepäin.

        Toisilla lääkäreillä on tapana oikein näyttää, että katso kuinka kova lääke, nyt varmaan tajuat, kun saat siitä tällaiset vieroitusoireet, seinään lopetettaessa. Tekevät erittäin väärin. Siitä syntyy repsahduksia ja vaarana kierre päihderiippuvaisuuteen.

        Samalla tavalla pitäsi lääkettä myös aloittaa, jottei mitään huippufiiliksiä ehdi syntymään. Mutta yleensä silloin on niin kalvava kipu, että sellaisia ei pystytä aistimaan. Ainakin itsellä kun selkä oli täysi helvetti ja vaikka heitti 4 panacodia, ei muuta huomannut kuin, että hieman kipu ONNEKSI helpotti. Olo oli niin vittumainen.

        Mutta siis niin hiljaa pois vaikkapa 25 mg viikossa. Silloinkin niitä vieroitusoireita tulee, mutta ovat paljon laakeampia.

        Tee siitä niin helppoa, että osaat sen tehdä.


      • Woiman etsijä
        Niin helppoa ko kö kirjoitti:

        Ei ole suositeltavaa lopettaa nopeasti. Ensinnäkin sitä kautta saattaa tulla todellinen HIMO aineeseen. Näin sanovat lääkärit. Kun katkaisee nopeasti ja vajoaa syvälle vieroitusoireisiin, saattaa tulla mieleen hädissään ottaa kunnon annos. Tästä taas seurauksena todella syvä helpotus ja empiirinen oppiminen; hetken aikaa voi kärsiä ja sitten kunnolla lisää. Näin tasainen kipulääkitys saattaa muuttua huippuja tavoittelevaksi käytöksi.

        Olen käyttänyt kauan kipulääkkeitä ja niitä katkonut tosi useasti. Kymmeniä kertoja lopettanut. En ole kuin yhden kerran ihan alussa altistunut huippukäytölle, vahingossa otin enenmmän kuin oli tottumusta, tulin viisaudenhammasleikkauksesta ja sielläkin oltiin laitettu nappia suuhun. Tuli rento ja ihana olotila, joka jäi kyllä positiivisena mieleen, mutta olen ajatetellut sen olevan oire virheellisestä lääkkeen ototstani.

        Muuten minulle kävi tuuri, sillä lääkityksen saatuani kävelin kirjastoon ja onnistuin saamaan sieltä oleellista tietoa. Eli kun lopettaa opioidit tms., tramalitkin, niin kannattaa vähentää äärimmäisen vähän kerrallaan. Vaikka joka kapselista pala pois tai jauhetta pois. Ensin vain tarkkailet, mitä tapahtuu, jos menee liiallisuuden puolelle, niin palaa hiukan annostuksessa taaksepäin.

        Toisilla lääkäreillä on tapana oikein näyttää, että katso kuinka kova lääke, nyt varmaan tajuat, kun saat siitä tällaiset vieroitusoireet, seinään lopetettaessa. Tekevät erittäin väärin. Siitä syntyy repsahduksia ja vaarana kierre päihderiippuvaisuuteen.

        Samalla tavalla pitäsi lääkettä myös aloittaa, jottei mitään huippufiiliksiä ehdi syntymään. Mutta yleensä silloin on niin kalvava kipu, että sellaisia ei pystytä aistimaan. Ainakin itsellä kun selkä oli täysi helvetti ja vaikka heitti 4 panacodia, ei muuta huomannut kuin, että hieman kipu ONNEKSI helpotti. Olo oli niin vittumainen.

        Mutta siis niin hiljaa pois vaikkapa 25 mg viikossa. Silloinkin niitä vieroitusoireita tulee, mutta ovat paljon laakeampia.

        Tee siitä niin helppoa, että osaat sen tehdä.

        Joo, itselläni selkäkipuihin (auto onnettomuus) määrätty tramadol 150mg. Aloitin käytön pikkuhiljaa ajoittaisilla jaksoilla....sitten päivittäin aluksi 2kpl sitten 3 jne.Rupesivat samalla toimimaan älyttömän hyvin mielialalääkkeenä ja jätin mielialalääkkeet pois. Nyt noin vuoden kuluttua olen tilanteessa että 5kpl joskus 6 jopa7 eli yli 750mg on vrk annos ja olen luiskahtanut jo lääkärisurffailuun. Kun vähänkin yrittää vähentää niin aamulla olo kuin köpelöityneellä 120v papparaisella ja masennus älytön myös sillä vaivannut muutenkin. Nykyään ruoka ei maistu syön aamuisin vain about kolme leipää sit lääkkeet ja kahvilla ja kakkupaloil loppupäivä...iltapäivästä alkaen vihdoin hyvä olo... laihtunut olen 20kg.Ennen kävin salilla 3-4krt vko, painoin about 90kg/187cm..jäntevä.Nyt ei jaksa enää ollenkaan ja kuin luuranko, hävettää kattoo peiliin, itsetunto nollassa ja tutut ihmettelee ja seli seli. Naisystävälleni vähättelen ongelmaa vaikka tajuaa kyllä. Koko ajan pitää päivittäiset asiat ja lapset hoitaa ja lopettaminen hirvittää..olen ihan kusessa. Olen myös ollut nyt työttömänä ja nyt olisi töitä tarjolla..mitenkä voin mennä...tarmoihin tarvis varmaan jo neljännen lääkärin hankkimisen.....(että tällainen ajatusmaailma?) En uskalla kertoa lääkäreille kun pelottaa että eivät anna enään/koskaan. Vihdoin on myönnettävä itselleni , että olen näihin ihan jumissa. Olen ollut joskus nuorempana myös vähän muihinkin "kokeiluihin" koukussa, sekä alkoholisoitunut joskus parhaillaan 2v juomaputkeen ja niidenkin lopettaminen on tuntunut lastenleikiltä tähän. Nyt ajatus hiipii lopettamisesta sillä kuihdun pois kohta..ei kai auta. Suosittelen siinävaiheessa kun rupeaa näitä käyttämään kannattaa miettiä heti vaan samantien lopettamista...näiden vaikutustapa saa ajattelemaan, että voi hyvin pitää käytön hanskassa, mutta sit kun tajuaa mihin on joutunu on kuin löytäs ittesä sudenkuopasta. ja mitäs nyt sit, jos loukkaantuu ja tarvis enempi kivunlievitystä...voi vittu. Lopetusta kannattaisi kokeilla heti alussa, sillä muistan kun joskus 2x150mg/vrk aikoihin lääkkeet loppu niin olin aivan maassa ja en meinannut ees lääkäriin kyetä enää...saatika nyt, voihan olla myös yksilöllistä. Muuten hyvää syksyä kaikille....pysykää erossa jos mahdollista...voi kun itekkin vaan pääsis voivottelee ilman noita.


      • mad horse
        Woiman etsijä kirjoitti:

        Joo, itselläni selkäkipuihin (auto onnettomuus) määrätty tramadol 150mg. Aloitin käytön pikkuhiljaa ajoittaisilla jaksoilla....sitten päivittäin aluksi 2kpl sitten 3 jne.Rupesivat samalla toimimaan älyttömän hyvin mielialalääkkeenä ja jätin mielialalääkkeet pois. Nyt noin vuoden kuluttua olen tilanteessa että 5kpl joskus 6 jopa7 eli yli 750mg on vrk annos ja olen luiskahtanut jo lääkärisurffailuun. Kun vähänkin yrittää vähentää niin aamulla olo kuin köpelöityneellä 120v papparaisella ja masennus älytön myös sillä vaivannut muutenkin. Nykyään ruoka ei maistu syön aamuisin vain about kolme leipää sit lääkkeet ja kahvilla ja kakkupaloil loppupäivä...iltapäivästä alkaen vihdoin hyvä olo... laihtunut olen 20kg.Ennen kävin salilla 3-4krt vko, painoin about 90kg/187cm..jäntevä.Nyt ei jaksa enää ollenkaan ja kuin luuranko, hävettää kattoo peiliin, itsetunto nollassa ja tutut ihmettelee ja seli seli. Naisystävälleni vähättelen ongelmaa vaikka tajuaa kyllä. Koko ajan pitää päivittäiset asiat ja lapset hoitaa ja lopettaminen hirvittää..olen ihan kusessa. Olen myös ollut nyt työttömänä ja nyt olisi töitä tarjolla..mitenkä voin mennä...tarmoihin tarvis varmaan jo neljännen lääkärin hankkimisen.....(että tällainen ajatusmaailma?) En uskalla kertoa lääkäreille kun pelottaa että eivät anna enään/koskaan. Vihdoin on myönnettävä itselleni , että olen näihin ihan jumissa. Olen ollut joskus nuorempana myös vähän muihinkin "kokeiluihin" koukussa, sekä alkoholisoitunut joskus parhaillaan 2v juomaputkeen ja niidenkin lopettaminen on tuntunut lastenleikiltä tähän. Nyt ajatus hiipii lopettamisesta sillä kuihdun pois kohta..ei kai auta. Suosittelen siinävaiheessa kun rupeaa näitä käyttämään kannattaa miettiä heti vaan samantien lopettamista...näiden vaikutustapa saa ajattelemaan, että voi hyvin pitää käytön hanskassa, mutta sit kun tajuaa mihin on joutunu on kuin löytäs ittesä sudenkuopasta. ja mitäs nyt sit, jos loukkaantuu ja tarvis enempi kivunlievitystä...voi vittu. Lopetusta kannattaisi kokeilla heti alussa, sillä muistan kun joskus 2x150mg/vrk aikoihin lääkkeet loppu niin olin aivan maassa ja en meinannut ees lääkäriin kyetä enää...saatika nyt, voihan olla myös yksilöllistä. Muuten hyvää syksyä kaikille....pysykää erossa jos mahdollista...voi kun itekkin vaan pääsis voivottelee ilman noita.

        Viestistäsi on aikaa...mutta miten nyt menee.
        Minulla täsmälleen sama ongelma kuin viestissäsi.juuri äsken otin 3*100mg tramal että saan silmät auki ja kuvottavan olon pois.
        Kusessa todellakin...


      • Woiman etsijä
        mad horse kirjoitti:

        Viestistäsi on aikaa...mutta miten nyt menee.
        Minulla täsmälleen sama ongelma kuin viestissäsi.juuri äsken otin 3*100mg tramal että saan silmät auki ja kuvottavan olon pois.
        Kusessa todellakin...

        Ttilanteeni on niin, että tuon kirjoituksen jälkeen vuoden kuluttua kela puuttui asiaan ja kuin ihmeen kaupalla selvitettyäni asian sain pidettyä kela korvattavuuden max. Annokselle 400 mg / vrk. Tuona aikana kieltämättä jonkin aikaa hankin lääkkeitä muualta kuin apoteekista, mutta annos putosi tuohon 400 mg. Tässä sitä edelleen ollaan..aika-ajoin miettien, kuten nytkin kun löysin tämän kirjoitukseni täältä palstalta ja hämmästyksekseni katsoin kuinka voi aika kulkea nopeasti. Syynä palstalle eksymiseen oli mieleni ailahtelut ja nyt kun olen taas umpi masentunut rupesin etsimään tietoa ko. Lääkkeen pitkäaikais vaikutuksista. Vaikuttaa siltä, että taidan tietää peiliin katsomalla tästä enemmän kuin mistään muualta.Edelleen painin saman asian kanssa....oikeastaan en viitsi ihan kaikkea kertoakkaan, mutta voin sanoa, että....niin.? Olen ilmeisesti jo unohtanut kokonaan, että tämähän on edelleen ongelma..eikä elämäni ole enää pitkään aikaan oikeastaan kulkenut mihinkään suuntaan. Tästä onkin näköjään vaikea kirjoittaa, mutta tämän verran tällä kertaa.hyvää syksyä ja sinulle hullu hevonen voimia jotta saisit asian kuriin.


      • Anonyymi
        Pelokas/utelias kirjoitti:

        Terve olen n. 30. vuotias mies n. 100kg omapaino olin liikenne onnettomuudessa ja selkärangan nikamia murtui pari kappaletta lääkäri määräsi tramal retard 2 x 150mg vuorokaudessa 100kpl kuuri lääkkeet loppui nyt viime lauantaina en tajunnut kuinka jumiin tuohon jää vieroitus oireet jatkuu edelleen kun 4 päivää on kulunut lopettamisesta.

        Äärimmäinen masennus, mieliala heittelyt, ripuli, närästys ja yms.

        Kipuja ei ollut koko aikana mutta kammo on nyt niin suuri että en varmaan koskaan tohdi käyttää tuota enää.

        Onko muilla minkälaisia kokemuksia?

        Olen syönyt 150 mg 2 kertaa päiväs tramalia monta kuukautta ja nyt mun se pitäs lopettaa ja koko ajan kauheet viekkarit huono olo/ oksettaa koko ajan, unettomuutta, tärinä kohtauksia, vatta sekasin ja mun pää vaa hajoo


    • tranalisti

      tuli lopetuksen yhteydessä kova väsyymys, ei mitään muuta. Ei mieliala tai muita ongelmia. Töissäkin meni ihan ok mutta kotiin tultaessa suurin pirtein suoraan nukkumaan. Aika hassua itse asiassa. ei mennyt 2 viikosa ohi jonka jälkeen jatkoin kipulääkkeen syöntia. Tauoll halusin laskea toleranssia ja se toimikin ihan hyvin. Nyt käytän norfleksia samanaikaisesti ja tramalia menee vähemmän.

      • Anonyymi

        Mulla on tuo sama nyt epäilin jo melkein longcovidia mutten ole testattu vasta-aineista , etten tiedä sairastinko Koronan 1;5 vuotta sitten. Syön tramalia hermovaurioon joka tuli leikkausvirheestä. 200mg vrk nyt haluaisin irti. Alla gababentin joka toimii hyvin. Nyt ollut vain Buranaa satunnaisesti käytössä oheen. Viikko mennyt ja aivan kamala väsymys ei pysy silmät auki. Käyn töissä ja tulen kotiin suoraan petiin. Aamulla kädet särkee. Ensimmäiset päivät oli ripulia ja flunssa oireet ne on kadonnut mutta särky ja väsymys jatkuu. En halua ottaa uudelleen oon syönyt n. 6. Vuotta ja on toiminut hyvin ei tarvetta annos nostoon mutta en halua olla koukussa ja katsotaan miten menee...


    • katko

      Useampi urheilu vamma ja pari tapaturmaa selän alueella johtanut yhden välilevyn laajenemiseen (rustottumiseen), painaa hermoa ja siihen määrättiin aluksi Indalginia. sitä söin siinä 8 kk sitten alkoi vatsavaivat pahenemaan, (monesti suoli tukoksia) ja kipujakin tuli suolistoon. Siirrtyttiin Tramadol.n alussa 100mg depotteja 1/vrk. annos kasvoi tuossa kuluvana keväänä nostettiin virallisesti 200 mg. Alussa kivut laski ja sitten sain kipuja lääkkeen läpi vaikka olisin ylittanyt annoksen niin että söin ilman lupaa toisinaan 500mg. kun luin "Woiman etsijä" kommentteja, hyvin samalta tuntuu nyt. Huomasin että purkissa oli liian vähän selvitäkseni tämän kuurin loppuun ja huomasin että, tauotellessani lääkkeestä tässä loppupuolella, kipu oli lähes saman kokoinen kuin Tramadol.a syödessä. Toki vaikuttaa miten paha vamma on mutta ehkäpä olisi selvinnyt sittenkin helpommalla kuin sillä että alkoi syömään näitä. Nyt kolmas päivä ilman lääkettä (lopetin siis seinään, en suosittele jokaiselle). Ihan sairas ahdistus ripulointia (eipä tarvi enää laksatiiveja, vihaan Levolac.n makuakin jo ajatus saa yökkäämään), kävin tänään ahdistuneisuuden takia lääkärillä ja sain muutaman rauhottavan mukaan auttoi ihan hyvin tähän alkuun. Toissa späivänä tuli opioidelle tyypillinen vieroitus reaktio nosti pienen kuumeen tuntuisen, se on jo ohi. lisäksi Mulla taitaa olla vamma paranemaan päin, koska kipu hellitti tänään, se on voimakasta vieroituksen ensimmäisenä päivänä, jotain luin amerikkalaisia lääkäri palstoja että opioidit, rupeavat itse kasvattaan kipua pitkässä käytössä, kun elimistö vaatii lisää. Mulla on vahva lihaskunto tausta vaikka aika laihaksi olen itsekkin tässä muutamassa vuodessa päätynyt. Mutta liikunnalla ja kovalla reenillä traktiopenkillä jne fysioterapialla oon saanu itteni parempaan kuntoon.
      Luulen että mun olis pitänyt lopettaa nää jo 3-6 kuukautta sitten. kun meni ruokahalu hain välillä apua Kannabiksesta (ilman reseptiä), kyseinen ei juuri vienyt omia kipujani auttoi vain saamaan syötyä ettei ihan kuihdu pois. Lisäksi huomasin juotuani energia juomia että monesti aamu tokkura helpottui kumman paljon, sitten luin tutkimuksia tauriinin vaikutuksista opioidien moniin haittoihin ja lisäksi tulee otettua L-glutamiinia lisäravinteena kun treenaan, sekin oli siinä auttavien aineiden listalla opioidien suhteen. Ehkäpä näiden takia on ollut helpompi katkoa toi reilun vuoden kestänyt opiaatti lääkitys. Katotaan nyt huomiseen voi olla että "keli" on eri mutta toivon parasta, jätin varalta kaikki jäljellä olevat lääkkeet hävitettäväksi.

    • tuskaa on ,,,,,,

      kyllä ne vieroitus oireet tulee hiki unettomuus kivut masennus jos vielä on ollut leikkauksessa ja heikkona tasanen lasku kaikissa kovissa lääkkeissä. kaikille kärsiville vointeja ja kestäkää hammasta purren js tramaalia sopivasti moi.

    • Syöpä

      Olen käyttänyt tramalia noin 10 vuotta.Ensin oli pitkävaikutteinen tramal 100mg 3-5 kertaa päivässä.Mutta kehkosyöpäleikkauksen jälkeen annos pienennettiin 50mg.
      Vierotus oireet oli melkein sietämättömät kouristeli,hikoilutti,oli oikein pahaolo,jalat tikkuili eli turtu,tätä hommaa kesti noin kuukauden mutta nyt olen pärjänny tuolla 50mg.Miten pääsisin tuosta 50mg eroon ilman samanlaisia oireita.

    • Eetabeetta

      Moi,
      Tramal on järkyttävä lääke lopettaa jos pidemmän aikaa käyttänyt.
      Itse käyttänyt kohta viisi vuotta selkäkipuun ja pahimmillaan annos oli 500mg päivässä. Huomasin vierotusoireet kun jätin vahingosss reseptin toisaalle ja lääkkeet loppuivat. Kylmä,kumma,hikoilu, levottomatjalat, sähköiskut päässä, näön häiriöita ns maiseman laahautuminen perässä, ahdistus, masennus ja vitutus jne.

      Olisi voinut vaikka itsensä tappaa vaikka muuten ei ole mitää aikomusta tällaiselle ajattelulle. Eli aivan järkyttävät olot olivat kujjes sain lääkettä. Tajusin että ei heovetti, tästä on päästävä eroon vaikka kipuja oli vielä kovia.

      Rupesin tiputtamaan luettuani juttuja muilta lopettaneilta yms ja tuon 50mg viikossa alkuun tai nopeammin jos mitään pahempia oireitö ei tullut. Pieniä vieroitusoireita tullut kuten äksyilyä ja levottomuutta mutta vain vähän onneksi. Urheilu auttaa kummasti jos pystyy tekemään jotain jaainakin itselle toimii. Nyt annostus kipuihin yöksi enää neljäsosa 50mg tabletista eli 12.5mg. Tätäkään en muistanutneilen ottaa ja hyvin meni yö.

      Eli 500mg tähän 12.5mg on tultu ja eroon kohta kokonaan ja kipuihin jotain perus buranaa jos ei äidy selkä pahemmaksi.

      Aineesta voi päästä eroon, mutta vaatii kyllä aikaa ja tahdonvoimaa lopettaa. Onhan se oikeasti vmäistä mutta jos meinaa lopettaa niin joskus se on tehtävä. Itse en käyttänyt ns päihdekäytössä tramalia, mutta kyllä huokasi piristävän vaikutuksen ja vähentämisen aikana voimat selkeästi vähemmät kutta nyt taas tuntuu ns ormaaliolot ja virta palaavan kroppaan kun lääke ei puske läpi ja ohjaa ruumista.

      Zemppiä vaan kaikille, kyllä se onnistuu !

    • biokemisti

      Oon lopettanu miljoona kertaa opioideja. Oikeastaan suurin löytämäni apu on ollut DLPA eli DL-fenyylialaniini, joka korjailee avojen omaa endorfiinituotantoa. Luontaistuotekaupoissa saa kapseleina (kalliita) ja netistä sitten tilaamalla halvemmalla pulveria. Kyseessä on aminohappo, täysin laillinen ja luomu. Google tietää asiasta enemmän kuin lääkärit. Tällä olen saanut pääni pidettyä kasassa fyysisistä oireista huolimatta kun taistelen eroon milloin mistäkin opioideista eroon nyt toivottavasti lopullisesti.

    • Avoveteen

      Olen syönyt Tramalia kolme vuotta selän välilevyrappeutumaan. Annos on ollut enimmilläänTradolan retardia 150mgx2, eli ei mikään hirmuinen annos, mutta kivuilleni riittävä. Mulle alkoi tulla sivuvaikutuksia, samanlaisia, kun vieroitusoireet. Vähensin annosta 100mgx2, sitten 75mgx2. Vieläkin vaan se vuoristorata oireineen jatkui, pakko oli ruveta vähentämään entisestään. Mulla oli Tramal 50mg kapseleita, mutta niistä ei vierotukseen ollut apua. Päädyin sitten paloittelemaan Tramal 150 mg:n retardeja, vaikka se kiellettyä onkin. Suolisto ja keho on jo muutenkin ihan sekaisin! Koitan syödä aina jotain murusen kanssa.
      Nyt on mennyt pari kuukautta intensiivistä annoksen pienentämistä. Mun ongelmista suurin on ihan hirveät jalkasäryt: luissa jyystävää jatkuvaa, hulluksi tekevää kipua, jalat hyppelevät holtittomasti. Samaa on myös käsissä, nyt myös ranteet ovat alkaneet särkeä ihan hirvittävästi. Unettomuus on toinen raskas oire: 1-4h/vrk on vakio. Sydän on, luultavasti jatkuvan tykytyksen vuoksi, alkanut muljahdella aina vaan enemmän ja on tullut turvotusta nilkkoihin: pelottaa, onko sydän sairastunut pysyvästi! Mulla on beta-salpaajia tykytykseen, ilman niitä ei tästä vieroituksesta tulisi mitään.
      Jos tästä jotain iloa on ollut, niin ei ole enää ummetusta, joka onkin ollut Tramalin aiheuttamana ihan karmeaa. Nyt varsinaiset selän kivut ovat tulleet esiin, ja mietin, mitä ihmettä niihin alkaisin käyttää. Esim. Panacod ei sovi minulle sisältämänsä kodeiinin vuoksi, saan siitä sappikohtauksen. Vielä olen pärjännyt Panadolilla ja Buranalla, mutta niitäkin olen syönyt aiemmin elämässäni niin paljon, että tiedän, ettei mahani niitä kauaa kestä, eikä teho riitä. Tärkeintä on jumppa, lämpö, voiteet. Nyt olen vaan ollut aivan poissa pelistä parisen kuukautta. Päivät menee kotona, missään en käy, yritän vaan selvitä hetki hetkeltä. Jatkuva kuvotus on nyt jatkunut 5 päivää, ruokahalu on mennyt kokonaan.
      Nyt menee 1/8 tabletista kahdesti vuorokaudessa. Oletan, että kun saan viikon vedettyä tällä, saan taas vähentää. Mulla on nyt systeeminä pienentää annos heti, kun elimistö on tottunut pienenpään annokseen; se on psyykkisesti ihan helkkarin raskasta, mutta tällä kertaa tramadoli totisesti häviää tän taistelun! Jos en pysty laskemaan, jatkan vielä tällä hetken jne. Moni täällä kirjoittaa reiluista pudotuksista muutaman päivän välein. Monasti kokeilin onnistumatta. Olemme yksilöllisiä kaikki, mun on tällä elimistöllä mentävä näin, jotta todella pääsen eroon!
      Tämä taistelu on hidas, koska olen koittanut kaikenlaisia lopetuksia onnistumatta. Tämä on minulle sopiva, vaikka en aina tiedä, miten jaksan. Viime yönä sain nukutuksi 6 tuntia! Heräsin kuvotukseen, ja yleiseen heikotukseen. Jouluun mennessä uskon olevani kunnossa: pakko, sillä talo täyttyy vieraista. Onneksi olen kertonut perheelleni kamppailustani, ei tästä muuten mitään tulisi. Sukulaistyttö sanoi, ettei ollut koskaan kuullut, että kipulääkkeistä voi tulla särkyjä. Kuitenkin kaikki ovat varmasti kuulleet huumeiden vieroitusoireista ja että ne ovat kovat. Moni varmaan ajattelee niitä vaan henkisiksi, mutta kyllä fyysiset on todella kovia. Itselläni on jo tämä oirekartta invalidisoiva, mitä onkaan sitten, kun vieroitus on aivan yhtä helvettiä elämän karahdettua kiville joka suhteessa?!
      Tilaan itselleni ajan lääkäristä, sydämen tilanne täytyy selvittää ja ihan perusverikokeet vois ottaa, viimeisistä taitaa olla jo kolme vuotta.
      Tsemppiä kaikille, kyllä me selvitään!

    • Moerkoepoehnae

      Reisuluunpään murtuman takia Tramal retard 100 mg vrk. Nää on niitä puolitetavia pillereitä. Ensin piti ottaa 100 mg yöksi kun leposärky pitää valveilla. Tajusin että retardin vaikutus alkaa vast 4-6 tuntia ottamisen jälkeen. Aamupäivät meni aika sumussa aluksi. Sitten alko vierotusoireet kello neljän viiden aikaan iltapäivällä ja piti aikaistaa pillerin popsintaa. Mutta vaikutuksen lakkaaminen aamuyöstä ja vierotusoireiden alkaminen päivällä johti siihen, että piti ottaa kaks kertaa päivässä yhden sijaan. Ratkaisuna oli puolittaa tuo pilleri ja ottaa aamulla ja illalla. 6 kk jatkoin. Pari kuukautta sitten olin mökillä ja pillerit loppu. Ajattelin että ei siinä mitään, mutta sitten tunnistin vieroitusoireet: niinku flunssa, alkaa särkemään luita ja lihaksia, varsinkin lonkan ja reisien (suurten luiden) alueelta. Tulee levoton ja ahdistunut olo. Jalat alkaa raahaamaan ja maailma kulkee jotenkin hitaasti ja sumussa takanapäin. Piti ajaa vauhdilla kotiin. Kun otin 100 mg 4 h päästä elämästä tuli taas euforista ja sellainen ihana hikertävä olo vatsan seudulle. Todellinen onnellisuus. Tajusin että ei saatana täähän on aivan karmee lääke. Samalla huomasin, että jos juopotteli perjantaina pullon punaista, niin aivan jäätävä krapula. Aikasemmin ei ole alkoholi aiheuttanut Phil Collins-krapulaa. Viimeaikoina lasikin etanolia niin liskot ryömii sängynjalkoja pitkin ja käy paskalla suuhun. Oli firman pikkujoulut muutama viikko sitten ja ajattelin että en ota tramalia ni voin dokailla niin että ei tulis kanuunaa. Olin vääräsää. Mutta siinä rapulan yhteydessä ajattelin että enpä otakkaan tramalia kun olo on jo muutenkin kauhee. Meni lauantai, sunnuntai, maanantaina piti mennä töihin mutta olin sitkeenä ja ottamatta tramalia. Ihan ku olis kovassa flunssasssa ilman nuhaa ja kuumetta. Mittasinkin kuumeen mut oli enemmän alilämpöä ku kuumetta. Töiden jälkeen pysähdyin uimahallille ja menin saunomaan ja poreammeeseen kellumaan. Auttoi aivan älyttömästi! Olisin voinu jäädä sinne lämpimään veteen lillumaan. Nyt jos on tullut oireita niin ensin olen lähtenyt lenkille ja tehnyt erilaisia jumppaliikkeitä kotona ja sitten istunut suihkun lattialla kuumassa suihkussa. Helpottaa aivan älyttömästi. Jos tarkastelisin itseäni ulkoapäin ajattelisin että vitun narkki vapisee suihkun lattialla ja itkee. Textbook esimerkki narkkarista. Voin vaan kuvitella jos olis herskaan koukussa, että miten helvetissä siitä pääsee sitten eroon? Nyt on kaks viikkoa menny ilman ja pari päivää ollut normaali olo. Nukkunut todella hyvin ja ajatus kirkastunut. Jos on tullu kuumeinen olo niin juonut Panadolhottia tai asperiinin ottanut. Parasetamoli tuntuu auttavan nyt, kun vieroitus oireet on lieventyny. Yritin aikasemmin pienentää annosta murskaamalla retardin mut se vaan kohisee nopeempaa ja tuntu et vierotusoireet kävi kovemmiks. Johtunee lääkeaineen slow release mekaniikasta -> hajoaa ja imeytyy suhteessa pinta-alaan. Mitä pienemmäks murskaat pillerin sen nopeempaa se sitten imeytyy ja vaikuttaa enemmän. Vrt. 25 mg retard murskattuna vastaa 200 mg kerralla otettuna tai jtn sinne päin. Kun eka resepti (100 kpl) oli lopussa meinas iskee paniikki että entä jos se lääkäri ei uusikkaan enää reseptiä. Paskat. Laitoin oma-kannan kautta pyynnön sähköseen uusintaan ja määräs tuplat pillereitä. Pelkäsin että reisiluunpään/lonkan kivut loppuis enkä enää koskaan näkis näitä ihania pillereitä. Sit just ennen ku oli ne pikkujoulut ajattelin, että soitan sille lekurille ja sanon "miten saatanassa tässä nyt pitäis näistä eroon päästä? Että kirjotatko lähetteen Betty Fordille ja yhteiskunta maksais?". Ei oo helppoo olla narkki! Onneks nyt on asiat hyvin ja toivon että ei tartte opiaatteja tai morfiinijohdannaisia ennen viimeistä matkaa. Ja sillon ajattelin nauttia ihan viimeseen asti. Mutta vasta sillon! Tsemppiä kaikille narkeille! Jaxuhali!

      • XNisti2017

        Hei, minulla olisi sama homma edessäpäin (hirvittää...pelottaa). Olen myös kärsinyt luukivuista ja sydämen tykyttelyistä (ihan kuin se tulis ulos rinnasta, pelottavaa) ja VASTA NYT tajusin, että kyse noissa oireissa on tramadolin vieroitusoireista! Apua! Ja minä kun olen lekurillakin käynyt valittelemassa luukipua! Nyt vasen nilkka on turvonnut ja kipulee; onko sekin trmadolin aiheuttamaa? Minulla annos on 4-5 X 50 mg ja oikeastaan yhtään sen alle ei kärsi jättää. Kannattaisiko minun pyytää minkäkokoisia Tramal Retard-tabletteja; olisiko helpompaa aloittaa vieroitus sitä kautta? Tämä on edessä joka tapauksessa, vihdoin. Kaiken kaikkiaan olen 12 vuoden ajan ollut tämän Tramalin "tuttu" -välillä jopa puolen vuoden lääkkeetön aika, jolloin en oikein tunnistanut itseäni (ärtynyt, vihainen, masentunut). Lääkäri, joka näitä mulle määrää, sanoi että kuulun niihin harvoihin ihmisiin joiden aivokemia tarvitsee opiaatteja masennuksen selättämiseen ja toimintakyvyn ylläpitämiseen...pah en enää usko! Kaiken kaikkiaan täytyy toisaalta kiittää tätä lääkäriä, joka ei moralisoinut ja on yrittänyt kuitenkin pitää Tramalin käytön aisoissa. Tarvitsen apua! Neuvoja! Olen työtön ja työelämään pitäisi pyrkiä -ei tramadolihuuruissa (vaativa työ siinä suhteessa, ei sentään ajoneuvoja ei ei)... NEUVOJA?? Kiitos!


      • Moerkoepoehnae

        Heipä vaan hei! Muut oireet kuulostaa ihan tramalin aiheuttamilta, mutta turvonnu nilkka vois kyllä olla joku muu... en ole lääkäri joten älä usko kaikkea mitä kirjoitan. Jos ei mitään traumaa ole nilkkaan satunut niin voisiko nesteitä kertyä jonkun muun vaivan seurauksena. Verenpaineet ja sydämen vajaatoiminta, häiriöt yleisesti imunesteen kierrossa, munuaissa, on näitä. Ja eihän nää lääkkeet mitenkään maksaystävällisiä ole. Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan noita retardeja ja tutkailemaan niiden vaikutusta. Varsin kun voi puolittaa ja pienentää annosta asteittain, niin vierotus oireet saa titrattua vähäisemmäks. Tramalilla on toisille todella vahva vaikutus aivokemiaan ja varmasti kovinkin yksilöllistä minkälaisia psyykkisiä oireita aiheuttaa varsinkin vierotuksen aikana. Itse olen ottanut homman huumorilla. Keskiarvollisesti olen ihan ok tyyppi eikä mitään ongelmia ole aikasemmin ollut alkoholin tai lääkkeiden kanssa. Nyt kun tuli tämä tramal-riippuvuus, niin avoimesti kerroin töissä ja kotona että vahingossa ja huomaamatta pääsi käymään vahinko ja olen koukussa näihin lääkkeisiin. Varotin lähimmäisiä että saatan käyttäytyä poikkeavasti kun kemiat menee sekaisin. On tullut todella paljon kannustusta ja tarinoita hyvinkin lähipiiriltä heidän omista kamppailuista erilaisten lääkkeiden käytöistä- töissäkin työkaverit on avautunu omista ja läheisten riippuvuuksista. En aikasemmin tajunnut kuinka paljon ihmiset käyttää erilaisia lääkäreiden määräämiä aineita! Toisiamme ollaan sitten tuettu aina heikkoina hetkinä ja naurettu milloin kenenkin vierutusoireille. Vaikka ikää ei ole ku 30 niin välillä tuntuu että edustetaan niitä prisman käytävillä lojuvia eläkeläisiä jotka vertailee omia sairauksiaan ja lääkkeitään :D Yks iso muutos minkä olen huomannut on, että libido oli käytön aikana painunut pakkasen puolelle. Ei varsinaisesti erektiohäiriötä, mutta kiinnostus orgasmin saamiseen ja seksin harrastamiseen oli huomaamatta kadonnut ja hiipunut. Veikkaan että tramalin metaboliatuotteet tyydytti nää perustarpeet niin, että ei vaan kiinnostanu. Ylipäätään elämän draivi hiipuu kun olo on euforinen ja tyydytetty yhdellä pillerillä. Onhan se helppoo, mut kyllä se sitten varmasti harmittaa viimesillä hetkillä että mitään ei elämässä saanut aikaseks ku pillereitten pyörittelyä. Muutenkin niin lyhyt tämä elämä, ni miks vetää se sumussa loppuun? Nyt sekin on korjaantunut ja olo on ku teinipojalla suviseuroissa. En tosin ikinä ole käynyt mutta kaverit on kertonu. Jälleen lämpöisää joulun aikaa ja jaxuhaleja kaikille narkeille!


      • XNisti2017

        Juu...helppoa tämä ei tule olemaan. Nyt kun laskin annosta n. 50 mg eilen, nii se oli virhe. Karmea päänsärky, niskasärky, flunssa, vetämättömyys, korvakipu, poskionteloiden kolotus.. Ja kun oli vielä jouluaatto, niin oli emämoka minulta!

        -Ongelmana kai on nykysuomessa se, että vain RAHALLA saat ostettua itsellesi hoitoa esim. tällaiseen riippuvuuteen, joka alunperin on syntynyt siitä, että joku on perusterveydenhuollossa reseptillä määrännyt sulle sitä lääkettä. Enpä minäkään olis ite ikinä keksiny, että joo, Tramalia mä haluun! En tienny semmoisten lääkkeiden olemassaolostakaan.
        No anyway, nyt pitäis saada vihdoin asiat selviks ja tramadolille hyvästelyt. Mutta eihän se tahdo niin vaan lähteä. Tramalin kohdalla ei käy niin, että pääset eroon kun vedät oven nenän edessä kiinni ja sanot että ystävyytemme on nyt loppu.

        Mun tilanne on v...mäinen siinäkin suhteessa että olen perheenäiti, enkä koskaan päässyt rauhassa titrailemaan annostuksien vähentämisiä. Vedin vain 50 mg kerralla naamaan. Nytkin jauhekätköjen pito voi osoittautua vaikeaksi. Mieluusti menisin jonnekin vieroitukseen; en tiiä miten kauan siellä pitäisi viipyä, mutta kun ees pahimmat viekkarit saisi haltuun. Luin, että naltekstroni (en tiedä onko oikein) salpaa opioidireseptorit ja mm sitä käytetään apuna opioidihimoon. Joka tapauksessa ei kai olisi vielä liian myöhäistä saada selvä pää? Tietääkö edellinen kirjoittaja tai joku muu, mitä Tramal pitkäaikaiskäytössä tekee aivoille -muuttaako se niitä pysyvästi? Jos näin on, vieroittautuminenhan on käytännössä mahdotonta tai ainakin erittäin haastavaa. Ja varmaan sitä haastavampaa, mitä pidempään Tramalia tai vastavaa on käyttänyt. Tulevaisuus ei siis näytä järin ruusuiselta...
        Kaikkein eniten suututtaa se, että kaikki tahtovat syyllistää alunperin reseptilääkkeenä (ja edelleen reseptilääkkeenä, huom!) saatuun lääkkeeseen tulleesta riippuvuudesta. Minä sit kuuluin niihin "herkkiin" jotka synnyttävät riippuvuudet helposti.


    • Moerkoepoehnae

      Ciao! Ja hyvää Joulun jälkeistä aikaa! Pitkäaikainen opioidien käyttä aiheuttaa muutoksia aivojen lisäksi ainakin haimassa, maksassa ja munuaisissa. Tämän lisäksi se voi aiheuttaa muutoskia hermostossa (selkäranka), riippuen miten ainetta otetaan. Tässä vain pikaisella katsannalla yks julkkari aiheesta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15527204. Nämä pysyvämmät muutokset ovat juurikin niitä vierotusoireita aiheuttavia tekijöitä. Vierottuminen on jokaisella kovin yksilöllistä, tästä johtuen ei ole olemassa mitään kultaista kaiken kattavaa sääntöä kuinka aineista päästään eroon. Jos näin olisi niin huumausaineet tuskin olisi ongelma yhteiskunnissa. Tramalilla on ainakin kaksi vaikutusta jotka vaikeuttaa siitä eroon pääsemiseen. Ensimmäinen on sen akuutti kivunlievittäminen ja rentouden tunne ja toinen on pitkäaikasempi masennukseen liittyvä mekanismi. On nimittäin huomattu että Tramalilla on on opiaateista poikkeava vaikutus sillain että se estää serotoniinin ja norepinefriinin takaisinoton elimistössä (huono suomennos I nou) ja näin ollen pysyy välittäjäaineena pidempään hermosolussa (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463069). Toisin sanoen toimii samalla tavalla kuin masennuksessa yleisesti käytetyt lääkkeet. Näiden kompinaatio aiheuttaa siis opioideille tyypilliset vierotusoireet joka keskiarvollisesti alkaa kun molekyyli on poistunut elimistöstä. Nää vierotusoireet yleensä kestää muutamasta päivästä viikkoon tai kahteen. Mutta akuutti vierotus on yleensä aika lailla kun olet ottanut viimesen pillerin niin 24 tunnin sisällä alkaa ja paripäivää kestää. Yleisesti kuvattu flunssan kaltaisena olona johon liitty noita aikasemmissa viesteissä ihmisten kuvaamia muita oireita. Ahdistus ja pelko kai on niitä isoimpia syitä vetää tramalia ja lopettaa vierotus kesken kaiken. Jännästi ihmiset pelkää ahdistusta ja pelkoa niin paljon että ei kestä vierotusta psyykkiseesti. Tämän jälkeen ja sen aikana alkaa epätyypilliset vierotusoireet kun elimistö alkaa vierottumaan noista välittäjäaineisiin liittyvistä hommista. Johtaa kenties masennukseen ja kurjaan alakuloon ennen ku homma tasapainottuu. Tähän taas ilmeisesti jotkut lääkärit on määränny muita RI (reuptake inhibitor)- lääkkeitä. Jos oon ymmärtäny oikein, niin RI lääkkeitä ei kai pitäis syödä Tramalin kanssa yhtäaikaa kun voi johtaa Serotoniini Syndroomaan (kuolettava homma). No mut jokatapauksessa: vierotus ei oo heleppoo ja miellyttävää. Pelottaa ja ahdistaa. Tosilta vaatii tosi kovaa luonteen lujuutta kestää näitä oireita. Paras tuki itselle ollut kun oikein on pelottanu ja ahdistanu ni itkeä kummpanin olkapäähän ja pyytäny että silittää päätä ja kehuu kuinka hiano poika olen kun noin reippaasti olen vierottunut. Sad I know! Fyysisiin kipuihin poreammeilua ja saunomista. Pientä liikuntaa ja parasetamolia. Nyt on kolmeviikkoa viimesestä pilleristä ja olo on tosi normaali, ja se tuntuu ihan mahtavalta. Kotona ollaan sanottu että ero käytöksessä on ihan todella suuri. En enää makaa fleguna sohvalla pöhnässä vaan osallistun keskusteluun ja keskittymiskyky on parantunut kultakalan 3 sekunnin tasosta jo niin, että voidaan käydä pidempia dialogeja joissa on joku tolkku :D

      Kannustan ja tsemppaan täältä ruuduntakaa! Anna mennä, kyl sä siihen pystyt. Muutki on pystyny! Jaxuhali!

    • Keijo800

      Hei vaan kaikille!
      Syönyt tramalia depot/retard 50mg-200mg noin reilu 2 vuotta leikkausrumban vuoksi. On korjailtu hermoja jne.. Päiväannos ollut 100mg-400mg. 6 viikkoa sitten tehtiin viimeksi leikkaus ja sen jälkeen määrättiin Triptyl. Aloin pienentämään tramal annosta reilun viikon kunnes jätin kokonaan pois koska oli aika ottaa triptyl ( näitä ei suositella otettavan yhdessä, seratoniinioireyhtymän vuoksi) Siitä alkoi elämäni pahimmat 2 vrk. Kramppeja, kuuma, kylmä, pakotus, pahoinvointia ja oksentamista, väsytti mutta ei voinut nukkua ja kauhea levottomuus! Tiedostin nämä viekkareiksi ja sain kyydin lääkäriin jossa kerroin asiani. Sain 5mg pameja rauhoittamaan oloa ja itseasiassa se toimi! Mutta sitten alkoi psyykkiset oireet, aivan järjettömät mielialavaihtelut. Itkua, surua elämän ilon menetystä! Tuntunut että paras vaihtoehto ois 9mm burana! Mutta rohkaistuin ja kerroin läheisille ja olen saanut paljon tukea! Nyt 6pv menossa ja pikku hiljaa mennään parempaan!
      Tsemiä kaikille kohtalo tovereille!!

    • Jumkui

      Moi. Mulla on ainoastaan yksi ohje lopettamiseen. Varmista että saat olla noin viikon päivät rauhassa. Eli jos olet työelämässä, niin joku loman alku tai sitten rehellisesti omalle lääkärille ja sanot että nyt loppu pillereiden popsiminen, niin minä tein. Kirjoittaa mielellään pitkänkin saikun lopettajalle. Itsellä meni selkä viisi vuotta sitten ja kun sain sen kuntoon niin pamahti niska. Yhteensä viis välilevynpullistumaa, hermot vas.jalasta ja vas.kädestä ilmeisesti näiden pullistumien takia p..kana. Mulla se lopetuspäätös lähti yksinkertaisesti siitä, etten enää pystynyt tekeen mitään ilman niitä pillereitä. Niin ja mulla meni niitä pahimmillaan 600-700mg päivä. Kun lopetin ns.seinään päiväannos oli n.300mg. Kolme-neljä ihan järkyttävää päivää, mutta kyllä niistä selviää kun ei ole turhia menoja/ärsykkeitä.

    • Viihdekäyttäjä

      Urheilu ja sauna auttaa viekkareihin eli ylös, ulos, salille ja saunaan!

    • Avoveteen

      Olen kirjoitellut täällä aiemminkin, viimeksi huhtikuulla. Mä onnistuin! Voitin! 1/16 tbl oli viimeisimmät annokset, joita otin vielä muutaman. Kesti vuosia, kuukausia ja epäonnistuin monta kertaa. Nyt särkylääkkeestä johtunut särky on poissa ja kivut oikeita selkäkipuja. Suolisto ei enää nuku. Saan nukuttua. Ja sata muuta hyvää asiaa.
      Ilman näitä netin keskustelupalstoja en olisi onnistunut; kiitos kaikille! Ja sitkeyttä: kyllä ne vieroitusoireet jossain vaiheessa loppuu!

    • Eroon

      Moi! Minulla bibolarinen oireyhtymä. Syön Ketipnoria, Lamictalia, Brintellixä sairauteeni. Sitten miten kokeilin on Tramalilla, jota söin kaksi ja puoli vuotta. Kaverilta sitä ostin ja hän oli oli myydessään rehellinen, kun sanoi siitä tulee riippuvaiseksi, Välillä naureskelimme, olipa hyvä myyjän puhe. Vastasin, täytyyhän sen olla hyvä jos jää koukku,
      Minulla se auttoi ajatuksen nopeuteen, puheliaisuuteen, läsnäolon tunteeseen. olo kuin Randelin laulussa: Hui hai huolilleni. Lääke toimi kaikkeen minulla paremmin kuin edelliset Olin energinen. ja nopea moottoripyörälläni. Tosin ketipinorilla saa makoisemmat unet.
      Tutkiskelin asia , jossa mainittiin, ettei Tramal aiheuta riippuvuutta kuin monet opioidit ja niiden sukulaisaineet. Lisäksi kahdelle100mg tabletille tuli vain hintaa €. Paskan marjat.
      Nyt kaverini ei pystykään järjestämään sitä lääkäreistä johtuen noin vain. Olin eilen sairaalassa, koska veneenpaineeni olivat 116/220. Normaalisti nuo luvut voi jakaa kahdella. Tänään menin yhdelle tuntevalleni lääkärille ja valitin verenpainetta ja kovaa päänsärkyä, mihin ei tavalliset auta. Lääkäri kuunteli, ja sanoi, vaihdetaan tuo verenpainelääke ja sitten kirjoitan särkyyn Litalginiä.
      Nyt itse asiaan, Tramal on todella koukuttava, Kaksi päivää ilman ja vaimonikin alkoi arvostelemaan muuttunutta käytöstä. Hikoilet, ajatus ei juokse, käsi ei osu oikeaan nappulan konetta käyttäessä.
      Tämä on kertalaaki poikki juttuna kuin helvetti. Nyt söin nukkumiseen pari Imovanea ja Ketipinoria. En vain pysty nukkumaa, Minulla on ollut alkoholista johtuvia haimatulehduksia ja totesinkin juodessani jos tähän kuolen, niin sitten en hukkumalla.
      En tiedä kuinka jatkaa, kävin tänään hakemassa toiselta kaverilta neljä Panacodia, kertoen ettei ole respaa ja en saa nukuttua.
      Oikeasti älkää käyttäkö pitkään tätä lääkettä, jos hoito ei ole sairauteen, vaan omin päin säätelyyn.
      Olen nyt helvetissä, sydämessä puristaa, ihan kuin olisi kuume eikä ajatus rullaa tämän paremmin. Hirvittävä päänsärky. Koitan kuolla mieluummin hukkumalla.

      • Eroon

        Jatkan tätä tarinaa. Menen nukkumaan klo 1, herään yöllä klo 4enkä saa nukuttua edes Diapamin tai Ketipinorin avulla. Päänsärky on kamala ja mieli tosi alavireinen. Jos on päivällä vapaata, makaan sängyssä ja kärvistelen klo 10-15. Ehkä välillä vähän nukahdan. Mutta kun tyttö tulee koulusta on oltava ylhäällä. Ainoa apu jonka keksin on Mustaparran yskänlääke. Sitä litkin 2/3 pulloa. Se tuo helpotuksen hetkeksi ja olen illalla vireä. Ihan oikeasti, Tramal on paljon koukuttavampi kuin pystyin kuvittelemaan. Näin pikku hiljaa pyrin pääsemään viekkareista eroon. Mustapartaa en aijo pitkään lipitellä. Se on paskan makuistakin.


    • Anonyymi

      Viikon kesti itsellä annoksesta 150.mg tramal (käyttö noin vuoden verran)lieventää voit oikeastaan vaan normaaleilla (burana/panadol valmisteilla imodium jos maha menee sekaisin)....4,päivänä tramalia...ymm..pyydä panacod rinnalle tosin sekin on sitten sellaista säätämistä,ettei tule kauaa toimimaan...ja kohta meneekin sitten jo tramalia-panacodia/(jotain muuta lääkettä) se koko viikko . Mieluummin koita laskea tolea alas pälkästä tramalista pääset helpommalla kroppa tottuu äkkiä siihen,ettei se saakaan enään 200.mg/vrk vaan esim:100.mg...ja sit pahoina päivinä vaan tuo 200.mg....

      • Anonyymi

        Kyllä 400mg tramadolia päivässä 2viikkoa nyt levoton ja kuuma kylmä olo on 2päivää mennyt .reiden pahaan ruhjevammaan sain toinen lääkäri suositteli oxcycontia 2x10mg päivässä 2viikkoa ei olis varmaan NY näin tukala olo.


    • Anonyymi

      Mulla tällä hetkellä irrottautuminen tramalista , sain sitä tekonivelleikkauksen jälkeen . Annostus oli 2x200mg, tein kahtena päivänä niin että otin noin puolen päivän aikaan pillerin eli vain 1vrk. Karmee olo oli ekana päivänä kun olin vähentänyt yhteen , oli pakko ottaa seuraavana päivänä se pilleri vaikka olin ajatellu etten ota . Nyt tänään eka päivä ilman , otin burana panadol koska särkyjä on liikkuessa . Onneks leposärky on jäänyt pois , mutta tää olotila on vitsimäinen, levoton, kylmä-kuuma vuorotellen , viime yönä en nukkunu ku pari tuntia , vähän pelottaa ens yö miten se menee ! Jännä kun apteekissa tästä juttelin aikasemmin kun mietin et pyydänkö niitä miedompia tähän lopetukseen , niin sanoi että ei tästä mitään oireita tule kun lopettaa . Nyt kun lähdin etsii tietoa ja löytyi tää ketju niin ’kiva’ huomata että nää olot nyt johtuu tästä lopetuksesta . Aattelin et oonko muuten vaan masentunut , itkuherkkä , palelen, hikoilren , aivastelen.. no tästä tää nyt johtuu ! Toivon ettei toista kertaa tarvii tähän turvautuu ! Kivaa Joulun odotusta ja tsemppiä kaikille !

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin Tramalia koviin kaularangan välilevynpullistumasta johtuviin kipuihin ja toisella kertaa selkäkipuihin. Annostus oli 50-100mg kerran päivässä. Selkäsärkyihin jouduin ottamaan lääkettä muutaman jakson useamman viikon ajan ja aina kun lääkkeen lopetti, tuli todella kurja olo. Joka kerta oli samat oireet, jotka tuli noin vuorokauden kuluttua viimeisestä pilleristä. Lihaksiin ja luihin (!!!) sattui, oli kuin olisi ollut kuumeessa ja flunssassa. Nenä vuoti ja jopa yskitti! Lisäksi mieliala meni todella apaattiseksi ja pelkästään näiden oireiden poistamiseksi olisi tehnyt mieli ottaa lisää lääkettä!!! Kyllä se olotila oli kokonaisuudessaan aika kurja ja sitä kesti noin viikon ajan. Mielestäni aika petollinen lääke.

    • Anonyymi

      n 20v sitten aloitettiin kivun hoito panacod lla, vuosien varrella ollut välillä tramal 50mg/100mg/150mg siinä rinnalla, nyt viimeinen n vuosi kipulääkkeenä vain tramal 2x150mg /pv. Olen aikaisemmin jo huomannut haittavaikutuksista edellä mainittujen lisäksi tinnitusta, hermojen kiristymistä..jotenkin ei kestä mitään vastaväitteitä asioissa ja muutenkin on kun viulunkieli. Masennus ja tyhjyyden tunne, tunteiden turtuneisuus, muistin heikentyminen ym ym. Noin kk sitten päätin että opioideista pitää päästä irti, ainakin kokeilla parantuuko yleiskunto, mielenterveys! Nuorempana kärsin päihdeongelmasta ja ne selätin niin että alkoholia tai muita "huumeita" en ole käyttänyt sittemmin..se katkaisu oli jotain sanoin kuvaamatonta, en tiedä onko ikä vai mikä mutta tämä Tramal opioidi koukku on osoittautunut perin ikäväksi ja vaikeaksi katkaista niin fyysisesti kuin henkisellä tasolla. Pudottelin ensin jonkun aikaa annostusta niin että tuossa muutama viikko sitten otin enään 1/4 150mg napista (on tiedossa depot tablettejen ominaisuudet murrettuna) ja nyt ollut siis n pari viikkoa kokonaan ilman. Mielialat vaihtelevat..vuosia ollut tunne jatkuu ja voimistuu, tuntuu että elämässä ei ole minulle enään mitään ja eri asteinen ahdistus ja pelot tulee ja menee, noi vielä jotenkin kestänyt kun ei tarvitse liikkua missään. Fyysisesti vähentämisen aloituksessa kivut raajoissa olivat todella pahoja, vähän voisi verratta levottomiin jalkoihin höystettynä luita kalvavalla säryllä. Väsymys ja voimattomuus..sanoin kuvaamaton voimattomuus..jos jollain ollut esim norovirus niin siinä jotain referenssiä miten voimat ovat kadonneet.Siinä vaiheessa oli vaikea olla palaamatta lääkekaapille..päässä humisee ja "sähköiskut" päässä vaivaavat. Pahoinvointi,vatsa todella sekaisin ym ikävää olotilaa. Nyt muutama viikko lopettamisen jälkeen pahimmat vieroitusoireiden aiheuttamat kivut ovat alkaneet helpottamaan, tosin vielä nyt, yleensä iltapäivisin tunnen kuinka ristiselkä alkaa kuumottamaan ja muutaman tunnin päästä siitä olen jotakuinkin toimintakyvytön, kipuja..ei jaksa sormea liikauttaa..saati sitten kävellä tai tehdä muutakaan. Tuntuu että päivä päivältä nämä "kohtaukset" lyhenevät..joten toivo elää että lopulta poistuvat kokonaan. Tunne on että psyykkisen tasapainon kanssa menee pidempään, olen ottanut 1/2 5mg diapamin kaikkein synkimpiin hetkiin ja kokeillut ibuprofeiinilla katkaista kivuilta pahinta kärkeä, en ole varma onko näistä ollut apua. Puolison ymmärrys asiassa, siis mitä tässä oikein minulle on tapahtumassa, on ollut ehdottoman tärkeää. Jos lähtee tälläiseen katkoon ilman että puoliso tietää mistä on kysymys..saattaa olla ristiriitoja kotona edessä. Olen lukenut miten jotkut katkaisevat tramadolin ja käyvät töissä samalla..en voi ymmärtää miten se onnistuu, en kykenisi siihen missään tapauksessa vaikka haluaisinkin ihmisten pariin jotta saisi muuta ajateltavaa..ehkä hieman myöhemmin sitten. En osaa sanoa johtuvatko nämä rajut oireet pitkäaikaisesta kodeiinin käytöstä edeltäen viimeisintä tramal lääkitystä vai mistä mutta vuosien takaiset vieroitukset vahvemmista kemikaaleista eivät juuri kalpene tämän tramal vieroituksen rinnalla. Ihan yhtä helvettiä. Kannattaa pysyä kaukana ko lääkkeestä tai käyttää hyvin varoen lyhytaikaisesti. Kipulääkkeen lisäksi kun on myös masennuslääke ja jo pelkkien serotoniini blokkareiden vieroitusoireet voivat olla pahat..Lääkkeistä tramal painii vieroitusoireiden kanssa omassa sarjassaan. Kokemusta on monista mieliala ja muista "uuden sukupolven" kipulääkkeistä ja niiden vieroitusoireista. Tramal antaa mukavan usvaisen mielihyvän tunteen ennen kuin aika pian saavuttaa oman toleranssinsa jonka jälkeen annostuksen nosto edessä hyvien fiilisten haussa vaikka kipu ei sitä vaatisikaan..auttaa kyllä myös hyvin kipuihin, mutta pidempi aikaisella käytöllä haittavaikutukset, joita voi olla vaikea itse huomata, ovat omalla kohdalla moninaiset ja selkeästi elämän laatua heikentäviä.Vaivat johon aloin alunperin lääkettä ottamaan tuntuvat vielä tällä hetkellä hyvin vähäpätöisiltä.tälläinen tilitys...Voimia kaikille saman ongelman kanssa painiville.

      • Anonyymi

        Tuossa on ilmeisesti se syy miksi jotkut jäävät koukkuun.
        "Mielyttävä olo".
        Jouduin käyttämään tramalia ja norspania ennen lonkkien tekonivelleikkausta eikä niistä vierottaminen ollut ongelma ( 3 iltaa levottomat jalat).
        Noista lääkkeistä ei tullut minkäänlaista mielihyvää, ajatus ei vain luistanut hyvin.
        Panadolit yms ei vaikuta mitenkään kun ilmaeisesti elimistöni ei muuta kodeiinia morfiiniksi.
        Lääkkeiden käytön aika käytin satunnaisesti alkoholia eikä niiden yhteiskäyttökään saanut aikaiseksi mitään erillaista olotilaa, ei edes vahvistanut alkoholin vaikutusta.

        Nykyään tramalit eivät tunnu juurikaan vaikuttavan kun olen satunnaisesti kipuihin käyttänyt.
        Oxycontinikaan ei juuri pure, sen verran toleranssi nousi 5v käytön aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on ilmeisesti se syy miksi jotkut jäävät koukkuun.
        "Mielyttävä olo".
        Jouduin käyttämään tramalia ja norspania ennen lonkkien tekonivelleikkausta eikä niistä vierottaminen ollut ongelma ( 3 iltaa levottomat jalat).
        Noista lääkkeistä ei tullut minkäänlaista mielihyvää, ajatus ei vain luistanut hyvin.
        Panadolit yms ei vaikuta mitenkään kun ilmaeisesti elimistöni ei muuta kodeiinia morfiiniksi.
        Lääkkeiden käytön aika käytin satunnaisesti alkoholia eikä niiden yhteiskäyttökään saanut aikaiseksi mitään erillaista olotilaa, ei edes vahvistanut alkoholin vaikutusta.

        Nykyään tramalit eivät tunnu juurikaan vaikuttavan kun olen satunnaisesti kipuihin käyttänyt.
        Oxycontinikaan ei juuri pure, sen verran toleranssi nousi 5v käytön aikana.

        "Panadolit yms ei vaikuta mitenkään kun ilmaeisesti elimistöni ei muuta kodeiinia morfiiniksi."

        Vai johtuisiko siitä, että Panadol ei sisällä kodeiinia?


    • Anonyymi

      Ei sitä voi lopettaa ikinä. Tramal on paras lääke jonka oon ikinä saanut. Nyt ne ei jostain syystä uusi mun reseptiä ja oon ihan onneton 🤫🤪

      • Anonyymi

        Samaa mieltä..tuliko vieroitus oireita sinulle. En tiedä miten vähentää 50mg aamuin illoin.


    • Anonyymi

      Jatketaan ketjua. En ole ennen tänne kirjoittanut. Toinen päivä menossa. Laskenut niin, että ihan määrätystä 150mg depotista puolet aamulla ja 50mg tabletistä puolet iltapäivällä. En tiedä auttaako tuo nyt mitään, mutta ainakin oireita on jotenkin kai tuo sitten on vähemmän kuin aiemmin. Katsotaan kuinka käy. Jouduin nostaa lyricaa kipujen vuoksi mieluummin sitä syön kuin tramalia.

    • Anonyymi

      Onneksi löysin tämän ketjun. Söin Tramalia vain vajaa kaksi viikkoa ja lopetin kun lääke loppui eikä yllättäen uusittu enää. Nyt olen pari päivää kärvistellyt kotona ihan outojen olojen kanssa, tämän ketjun luettuani tajuan, että kysehän on vierotusoireista. Vilunväreitä, huonoa unta, pahoinvointia, vahvaa alakuloa, ahdistuneisuutta, vetämättömyyttä. Huh. Onneksi eivät uusineet reseptiä. Kipukin jo hellittänyt, joten nyt vain odotan, että olo olisi taas normaali. Kamala lääke, never again.

    • Anonyymi

      Vedä pilvee ja bissee

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe