Mikäli työnantaja vaatii käyttämään työssä työnantajan omia turvavarusteita tai työnantajan työasua, niin pitäisikö noiden varusteiden päälle pukemisen kuulua jo työaikaan?
Onko tässä asiassa virallista linjaa/ sääntöä?
Esim. jos työvuoroni alkaa virallisesti 17:30, niin tarkoittaako tuo sitä, että minun pitää tuohon aikaan leimautua työpaikalleni, minkä jälkeen voin vielä vaihtaa päälle työasun, vai voiko työnataja vaatia minun olevan paikalla jo 17:20, jotta ehdin vaihtamaan asun, jolloin 10 minuuttia on periaatteessa palkatonta, mutta työnantajan "käskyttämää" aikaa.
Työasun vaihtaminen työaikaa?
26
6784
Vastaukset
- ainakin minun
ymmärtääkseni pitäisi voida tapahtua työajalla, ainakin silloin jos on vain sisätyövaatteet työnantajan puolesta.
Itselläni on tälläiset työvaatteet joita voi käyttää sisällä kuin ulkonakin joten menen pääasiassa työvaatteet yllä työmatkat.
Tässäkin työssä olis periaatteessa mahdollisuus tilata sellaiset työvaatteet jotka vaihdetaan aina työpaikalla ja kulkea työmatkat omissa vaatteissa. Mielestäni on kuitenkin käytännöllisempi nykyisellään.- cccvb
alkaa,pitää olla valmiina työskentelemään.
>jos vaihtaa työajalla,pitää työt lopettaa 10min aikaisemmin, että sais palkan omiin rytkyihin hyppäämisestä,eikö niin! - ap.
cccvb kirjoitti:
>jos vaihtaa työajalla,pitää työt lopettaa 10min aikaisemmin, että sais palkan omiin rytkyihin hyppäämisestä,eikö niin!Käytäntö epäilemättä useimmissa paikoissa on tuo, että turvavälineet ja muut vermeet puetaan päälle ennen varsinaisen työajan alkamista.
Haluaisin kuitenkin tietää, onko mitään ennakkotapausta, josta olisi selkeä päätös/ jonkinlainen virallinen linjaus.
Tilanteessa, jossa työvermeet ovat työnantajan omaisuutta, TA vaatii niitä käyttämään ja mahdollisesti varusteet on vielä säilytettävä työnantajan tiloissa. Jos on etukäteen sovittu, että työaika alkaa kl X ja työntekijä on varautunut olemaan töissä kl X, niin voiko TA vaatia työntekijää olemaan paikalla (palkattomasti) jo 10 minuuttia ennen X... - cccvb
ap. kirjoitti:
Käytäntö epäilemättä useimmissa paikoissa on tuo, että turvavälineet ja muut vermeet puetaan päälle ennen varsinaisen työajan alkamista.
Haluaisin kuitenkin tietää, onko mitään ennakkotapausta, josta olisi selkeä päätös/ jonkinlainen virallinen linjaus.
Tilanteessa, jossa työvermeet ovat työnantajan omaisuutta, TA vaatii niitä käyttämään ja mahdollisesti varusteet on vielä säilytettävä työnantajan tiloissa. Jos on etukäteen sovittu, että työaika alkaa kl X ja työntekijä on varautunut olemaan töissä kl X, niin voiko TA vaatia työntekijää olemaan paikalla (palkattomasti) jo 10 minuuttia ennen X...Olet bussikuski ja bussi lähtee kylältä tasan klo 6.00 eli sun pitäsi jo siellä kökkiä ajamassa.Työvuoro alkaa 5.45 joplloin laitat bussin kuntoon. Et voi ajaa omissa vaatteissas,siis vaihdat omalla ajallasi. Tai olet sairaanhoitaja,sama juttu. sORI OOTAS VÄHÄN KÄYN ENSIN VAIHTAMASSA....KYLLÄ SE KUULE ON OMAA AIKAA JA VOIT ETSIÄ SITÄ TESSISTÄ TAI KYSYÄ LUOTTAMUSMIEHELTÄSI.sori,capslock jumittaa,ei ole tarkoitus huutaa sulle... ;D
- cccvvvbbb
cccvb kirjoitti:
>jos vaihtaa työajalla,pitää työt lopettaa 10min aikaisemmin, että sais palkan omiin rytkyihin hyppäämisestä,eikö niin!Että te ihmiset olette torvia!!!! Työaikalaissa säädetään että työaikaan lasketaan se aika kun olet työnantajan käytettävissä, eli jos hän vaatii sinua pukeutumaan tietyllä tavalla työtehtäviisi niin työaika alkaa siitä kun saavut työpaikalle (OLET SIIS TYÖNANTAJAN KÄYTETTÄVISSÄ) , pukeudut työvaatteisiin ja aloitat työt. Eli sama asia jokaisessa työpaikassa KUN SAAVUT TYÖPAIKALLE TYÖAIKA ALKAA, riippumatta siitä joudutko ensin valmistautumaan työtehtäviisi. Eihän kokinkaan työaika ala siitä kun hän ottaa ensimmäisen tilauksen vastaan vaan siitä kun hän sapuu työpaikalle.
Ja jos esim sinun täytyy hakea/noutaa/viedä esineitä tavaroita tai muuta työnantajan piikkiin työmatkallasi (rahapussia yösäiliöön yms yms) työaika loppuu vasta sitten kun olet ko. toimenpiteen tehnyt tai vastaavasti jos teet sen ennen työpaikalle saapumistasi niin riippuen siitä onko tuo otto/jättö/Palautus piste työmatkallasi tai ei niin työaika alkaa siitä kun avaat kotioven (jos ei ole työmatkalla eli joudut esim menemään 100m toiseen suuntaan ja sen jälkeen käännyt takaisin työpaikkaasi kohden niin työaika alkaa siitä kun avaat kotioven) jos sen sijaan ko. piste sijaitsee työmatkasi varrella, eli kuljet sen ohi matkallasi töihin niin työaika alkaa siitä kun astut ko. pisteeseen sisään ja noudat/otat/jätät jotain ko. pisteeseen.
Eli ottakaas nyt ihan lapset PERUSASIOISTA selvää, säälittävää tuollainen kun ihan perus työaikalakiasiat ovat noin hakoteillä. - bbcccvvvv
cccvb kirjoitti:
Olet bussikuski ja bussi lähtee kylältä tasan klo 6.00 eli sun pitäsi jo siellä kökkiä ajamassa.Työvuoro alkaa 5.45 joplloin laitat bussin kuntoon. Et voi ajaa omissa vaatteissas,siis vaihdat omalla ajallasi. Tai olet sairaanhoitaja,sama juttu. sORI OOTAS VÄHÄN KÄYN ENSIN VAIHTAMASSA....KYLLÄ SE KUULE ON OMAA AIKAA JA VOIT ETSIÄ SITÄ TESSISTÄ TAI KYSYÄ LUOTTAMUSMIEHELTÄSI.sori,capslock jumittaa,ei ole tarkoitus huutaa sulle... ;D
Ei kristus sinä cccvb olet idiootti, ensin vastaat ihan täysin omaan kysymykseesi: olet bussikuski ja bussi lähtee tasan klo 06:00 eli sun pitäisi valmistautua vuoroon aiemmin, aivan näin olet juuuri oikeilla jäljillä eli vuorosi alkaa 05:45 eli käytät 15min vaatteiden vaihtoon sekä bussin järjestämiseen ajokuntoon ja lähdet ajamaan klo 06:00!!!!! Vai luuletko IDIOOTTI että kukaan laittaa työvaatteita omalla ajallaan päälle !!!! Idiootti!!!! Miksi ihmiset ovat näin tyhmiä ja kaikenlisäksi näin idiootteja, en kestä näin tyhmiä ihmisiä herranjestas sentään.
Jos cccvb:tä on kusetettu linssiin ja sanottu että työvermeet pitää olla jo klo 07:00 päällä kun tulet töihin niin se on hänen häpeänsä, mutta tosiasia (työaikalakiin perustuva FAKTA tieto) on täysin toinen. - äölkjlökjlökj
cccvvvbbb kirjoitti:
Että te ihmiset olette torvia!!!! Työaikalaissa säädetään että työaikaan lasketaan se aika kun olet työnantajan käytettävissä, eli jos hän vaatii sinua pukeutumaan tietyllä tavalla työtehtäviisi niin työaika alkaa siitä kun saavut työpaikalle (OLET SIIS TYÖNANTAJAN KÄYTETTÄVISSÄ) , pukeudut työvaatteisiin ja aloitat työt. Eli sama asia jokaisessa työpaikassa KUN SAAVUT TYÖPAIKALLE TYÖAIKA ALKAA, riippumatta siitä joudutko ensin valmistautumaan työtehtäviisi. Eihän kokinkaan työaika ala siitä kun hän ottaa ensimmäisen tilauksen vastaan vaan siitä kun hän sapuu työpaikalle.
Ja jos esim sinun täytyy hakea/noutaa/viedä esineitä tavaroita tai muuta työnantajan piikkiin työmatkallasi (rahapussia yösäiliöön yms yms) työaika loppuu vasta sitten kun olet ko. toimenpiteen tehnyt tai vastaavasti jos teet sen ennen työpaikalle saapumistasi niin riippuen siitä onko tuo otto/jättö/Palautus piste työmatkallasi tai ei niin työaika alkaa siitä kun avaat kotioven (jos ei ole työmatkalla eli joudut esim menemään 100m toiseen suuntaan ja sen jälkeen käännyt takaisin työpaikkaasi kohden niin työaika alkaa siitä kun avaat kotioven) jos sen sijaan ko. piste sijaitsee työmatkasi varrella, eli kuljet sen ohi matkallasi töihin niin työaika alkaa siitä kun astut ko. pisteeseen sisään ja noudat/otat/jätät jotain ko. pisteeseen.
Eli ottakaas nyt ihan lapset PERUSASIOISTA selvää, säälittävää tuollainen kun ihan perus työaikalakiasiat ovat noin hakoteillä.Kuule, olen ollut työpaikassa, jossa työvaatteet piti vetää päälle ennen kuin juoksi leimauslaitteelle klo. 6.00. Talo oli jopa rakennettu niin, että pukkari oli ensin, ja leimauslaite jossain helvetin kaukana perällä. Työpäivän lopuksi piti leimata ulos klo. 14.00 ja vasta sitten pääsi vaihtamaan vaatteet.
Terveisiä perseestä, mutta näin oli asiat.
Olen ollut myös työpaikassa, jossa vaatteiden vaihto onneksi kuului työaikaan.
- niksu
töissä yleensä 5-10 min ennen työajan alkua. Vaihdan työvaatteet, käyn vessassa, saatan hakea kupin kahvia tms. Leimaan yleensä muutamaa minuuttia ennen työajan alkua ja poistunkin sitten muutamaa minuuttia aikaisemman; on siis sallittua. Työvaatteet vaihdan leimaamisen jälkeen.
Meillä saa leimata enintään 4 min ennen työajan alkua.- tarkkaa ???
Itse menen yleensä vaihtamaan vuoroa n.30 minsaa ennen työajan alkua! Työ nyt on paljon hoitsujen työtä vaativampaa,mut ajoissa ollaan paikalla...
- kuulunevat
Turvavarusteitten pukeminen oletettavasti kuuluu työaikaan, mutta tavallisen työasun vaihtaminen on suoritettava yleensä omalla ajalla. Sinänsä sillä ei voine olla työaikaan sisältyvyyden kannalta paljoakaan merkitystä, että työnantaja tai verottaja korvaa kulut joko kokonaan tai osittain. Kannattaa kuitenkin tarkistaa oman alan työehtosopimuksesta mahdolliset poikkeamat.
- mies_kaupungista
Meillä työvaatteet laitetaan päälle omalla ajalla. Töiden lopetettua, käsien ja kainaloiden pesu ja haalareiden poisto on työaikaa.
Näin autokorjaamolla - kair
meijän töissä töihin tullaa seittemältä ja palkka alkaa juosta ja lähetään varsinaiselle työpaikalle ku keretään hah hah.. eikä mitään leimaamisia vaan tuntilaput täytetään käsin..
- Itsestäänselvyyksiä
No totta mooses ne työkamppeet pitää olla päällä ja työpisteessä, kun työaika alkaa, tuohan nyt pitäis olla itsestäänselvyys. Jos käytössä on kellokortti, niin siinä tapauksessa työaika leimataan alkaneeksi vasta pukkarista tullessa... Tämä siis koskee tavallisia rividuunareita. Lääkäreitä ja muita "isompipalkkaisia" tuo ei koske, he leimaa itsensä sisään ovesta sisään astuessa, sen jälkeen voikin sitten mennä rauhassa kahvittelemaan, vaihtamaan vaatteet, meikkaamaan jne asemaan kuuluvaa tärkeilyä.
- ksjdfewjgire
Olen teollisuustyöntekijä ja kellokortti on käytössä. Käytössä on haalarit ja turvakenkäpakko. Kamppeiden vaihtoon menee joku ykkösminuutti omaa aikaa ja kellokorttilaitteella on 3 minuutin toleranssi, tämä tuntuu olevan aika ok systeemi mielestäni. Pukukopeilta kellokorttilaitteelle ja kellokortilta työpisteelle on suunnilleen sama matka omalla kohdalla, toisilla voi olla pukukopilta pidempi matka kellokortille (näitä on useita tehtaalla) mutta työpisteeltä ei kaiketi kovin pitkä matka ole kellään lähimmälle leimalaitteelle.
Ykkösminuuteista niuhottaminen puolin ja toisin on mielestäni täysin turhaa.
Esim. itsellä nyt eilen perjantaina meni pari minuuttia yli virallisen työajan ennenkuin pystyin lopettamaan työt kun hommat oli sellaisessa vaiheessa. Leimasin kuitenkin itseni normaalisti pois enkä ylityönä :D - Velma1
Meillä hautausmaalla pitää olla työvaatteet päällä työajan alkaessa klo 7, iltapäivällä saa mennä 5 min ennen työajan loppua pukuhuoneeseen vaihtamaan niitä pois. Kellokortti leimataan työpaikalle tullessa ja sieltä lähtiessä. Kaupungin puisto-osastolla oli sama käytäntö muuten paitsi että iltapäivällä oltiin aikaisemmin siellä.
- anittran
Minä olen eräässä pienessä tehtaassa, joka valmistaa erinäisiä elintarvikkeita. Työaikani (tuotanto) alkaa klo 6.00 ja päättyy klo 14.30. Kuitenkin hommiini kuuluu tulla omalla ajalla laittamaan klo 5.15 koneet lämpiämään. Aikaa hommaan menee alle 5 minuuttia, joten loppuaika on odottelua, eli palkanmaksu tältä ajalta olisi kohtuutonta. Mutta pakko on tulla sen verran etuajassa töihin, koska muutoin tuotanto kusee. En valita, vaan mun mielestä asia on ihan ok. Olen muutoinkin aamuvirkku. Kahvitaukoja minulla ei ole, mutta ehdin töiden lomassa kahvitella, jos ei ole tuotannossa ongelmia. Ruokatauko on palkaton puoli tuntia, tuotanto täytyy kuitenkin puskuroida siten, että ehtii käväistä syömässä. Kun tekee asiat oikein, niin tuotannosta pystyy olemaan noin vartin verran poissa. Siinä ajassa ehtii hyvin syödä, sitten täytyy kääntää pari hanaa, ja vielä voi olla toisen vartin kopissa lepäämässä. Mutta tauko on ansaittava. Jos tuotannossa on häiriöitä, niin tottakai paikkaan ne itse, eli en silloin voi pitää ruokataukoa, vaan paikkaan häiriön ns omalla ajalla. Toki sitten voin äkkiä jossain vaiheessa käväistä hotkimassa jotain, jos tuotanto sen sallii. Yleensä ehdin aina syödä ruokatunnilla, ehkä yhtenä päivänä viikossa on jotain häikkää, että menee hotkimiseksi, mutta muutoin kyllä. Työaikani loppuu siis klo 14.30, mutta jään siivoamaan vielä paikat, koska siihen ei mene kuin puoli tuntia, ja sitä varten ei voi palkata omaa siivoojaa, eikä tuotantoa sovi lopettaa ennen kuin tavara on loppu. Myös silloin jos häiriöiden takia tavaraa on säiliöissä, niin ei voi lähteä kotiin. Ollaan sovittu, että tunti pitää ns venyä, ennen kuin alkaa tulla ylitöitä. Eli joskus voi päivät venyä puolineljäänkin, ja se on omaa aikaa se. Satunnaisia kertoja on ollut isompi häiriö, ja on mennyt viiteenkin saakka, silloin on maksetty ns ylitöitä.
Käytännössä tulen töihin klo 5.10 ja poistun tehtaalta klo 15 tietämillä. Työaikaa tulee tasan 8 h. En valita vaan ymmärrän vastuuni ja tuotannon onnistumisen tärkeyden. Rajat ne on tietysti minullakin, mutta tämän verran joustan mielelläni. Tämä on minulle ihan hyvä rytmi.- skfjewijgi
Tuo on silkkaa kusetusta, työaika on 8h, kaikki sen yli menevä pitää maksaa ylityönä. Siis tule jo 5:15 eli siinä on jo 45 minuuttia ylityötä, loppusiivous puoli tuntia, siinä on jo 1h 15min yhteensä ylityötä.
Itse en suostuisi millään tuollaiseen eikä kenenkään muunkaan kannattaisi suostua tuollaiseen, ei varmasti makseta niin paljon teollisuudessa peruspalkkaa että kannattaisi ylitöitä ilmaiseksi tehdä ja vielä joka päivä!
On työnantajan vastuulla järjestää tuotanto niin ettei aina mene ylitöiksi ja vielä ilmaiseksi!
Minä ainakin käyn töissä vain toimeentulon takia, tekemisen puolesta mulla kyllä aika kuluisi hyvin kotonakin harrastusten parissa! Ilmaiseksi en tee töissä mitään!
- jarkkopaananene
Aloita ptc-hommat netissä nii ei tarvi käydä töissä vaihtamassa asuja! :D Itse olen harrastanut tätä noin puoli vuotta ja tällä hetkellä tienaan noin 400-500euroa päivätyön lisäksi, oikeastaan parin tunnin hommalla viikossa. www.iigaspike.com sivuilla kerrotaan yksinkertaisesti miten esimerkiksi. PTC (paid to click) tavalla voi turvallisesti päästä tienaamaan. Sivut ovat suomalaiset ja kaikki neuvot kokemuksella annettuja.
- lauripori
Joo ja kylkiäisenä sitoudut tietämättäsi johonkin, josta sinulle tulee iso lasku perässä.
- Staffpointtilainen
Olen ravintola-alalla. Minulle on ainakin itsestään selvää että työpaikalle tullaan viimeistään se 10 minuuttia ennen jotta ehtii vaihtaa vaatteet. Jo koulussa on opetettu että kun työaika alkaa niin pitää olla vaatteet päällä ja valmis aloittamaan työt sillä minuutilla. Välillä olen bussiaikataulujen takia jopa 30 min etuajassa, joten usein aloitan työt etuajassa ja se ensimmäiset 15 minuuttia on ilmaista työtä koska ei sitä tyhjänpanttinakaan viitsi seisoa.
- valkokaulustyöntek.
voi elämä te sinikaulustyöläiset olette kyllä helposti kusetettavaa sakkia :) ei ihme, että pitää olla työehtosopimukset ja edustajat, kun ette osaa pitää omista oikeuksistanne kiinni :)
- lakko pystyyn
Työnantaja on liian paha vastustaja, se latelee ehdot ja jos ei kelpaa niin saa lopputilin kun työkkäristä on tulossa miljoonittain innokkaita ilmaisia työharjoittelijoita tilalle.
Suomessahan irtisanominenkin on euroopan helpointa. Työntekijäliitot ovat aivan munattomia työnantajien edessä, otteita olisi kovennettava ja lakkoja sun muita työkaluja käytettävä!
- käyks kateeksi?
Olen töissä vaativassa firmassa, jossa omalla työpanoksellani on suuri merkitys. Tulen töihin klo 4 aamulla painamaan yhden virtanapin päälle. Oikeasti työvuoro alkaa klo 7 mutta tämä virtanapin painaminen käynnistää koko suurhallin toiminnan. Ja ruokataukoja ei ole, koska mulla pitää pitää sormea virtanapilla koko 8 tuntia. Kello 15 loppuu työvuoro mutta silloin mulla täytyy painaa sulkemisnappia, jolloin koko suurhallin toiminnot sulkeutuvat yksitellen. Tähän menee tunti omaa aikaa josta pomo ei maksa mitään. Mut oon tosi tyytyväinen mun työhön koska se on todella vaativaa ja kuukausipalkka on 1273,51 euroa! Asuntolainan maksuun menee vain 50 vuotta.
- toisetpääseehelpolla
Niin se vain tulee halvemmaksi palkata ihminen pitämään sitä virtanappia pohjassa koko päivän kuin korjata se nappi :D
3 tuntia menee laitoksen ylösajoon?
No, onhan työ hyvin helppo ja sähköpääkeskuksessa lämpimät oltavat :P
- ent yrittäjä
Missähän rinnakkaistodellisuudessa mahtaa sellainen henkilö elää, joka väittää työvaatteisiin pukeutumisen kuuluvan työaikaan? Ei ole tuollainen väite tästä maailmasta...
Kun toimin yrittäjänä 90-luvulta tuonne 2000-luvun puoliväliin, pidin huolen siittä, että palkolliseni olivat työvuoron alkaessa työvaatteet päällä valmiina aloittamaan sen, mistä heille palkan maksoin, eli TYÖN. Yrittäjyyteni jälkeen JOKAISESSA työpaikassa, jossa olen uutena aloittanut, toimintamalli on ollut sama: työvaatteet vaihdetaan päälle ja pois OMALLA AJALLA!
Olin kerran myös eräässä julkisen puolen työyhteisössä, jossa porukka kuvitteli työvaatteiden vaihdon kuuluvan työaikaan. Kylläpä alkoi kermap*rseillä parku, kun uusi esimiehemme alkoi varoituksen uhalla vaatia henkilöstöä vaihtamaan työvaatteet omalla ajalla. Joku ämmistä meni nolaamaan itsensä ottamalla yhteyttä työsuojelupiiriin ja vaatimaan, että työsuojelutarkastajat tulisivat lopettamaan moisen laittomuuden. Arvatkaapa tulivatko? Nauroivat tälle pellelle päin naamaa ja sanoivat työnantajan toiminnan olevan aivan normaalia ja laillista. - Anonyymi
Miten on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1033973
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se512860- 1142669
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣422192Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu311940Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et291773Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann2341730- 271612
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?891608- 221398