Ducaton jarrutehostin

jarrut möks

Vähän ongelmia jarrujen kanssa. Kyseessä on Fiat Ducato 14 vm. 90 asuntoauto.

Jarrutehostimessa ei riitä teho jos auto on tyhjäkäynnillä. Jos moottori on hetken käynyt pelkkää tyhjäkäyntiä ja painan jarrua niin aika lujaa saa painaa että paikoillaan pysyy. Heti jos ottaa kierroksia niin pelaa taas hyvin vähän aikaa. Onko normaalia? Veikkaan että ei.

Leikkasin moottorista tehostimelle tulevasta alipaineletkusta päästä sentin pois kun oli vähän haurastunut ja laitoin klemmarin. Tuntui kuin ongelma olisi hetkeksi parantunut mutta tänään alkoi taas sama ongelma. Voiko se vuotaa tehostimeen tulevan kiinnikkeen tiivisteestä tai onko muita vinkkejä? Voiko kiinnikkeen vetää irti tehostimesta jotta letkun saisi siihen varmasti kunnolla kiinni? Vai onko tehostin rikki?

Muuten jarrut ihan hyvin.
Vähän ongelmia jarrujen kanssa. Kyseessä on Fiat Ducato 14 vm. 90 asuntoauto.

Jarrutehostimessa ei riitä teho jos auto on tyhjäkäynnillä. Jos moottori on hetken käynyt pelkkää tyhjäkäyntiä ja painan jarrua niin aika lujaa saa painaa että paikoillaan pysyy. Heti jos ottaa kierroksia niin pelaa taas hyvin vähän aikaa. Onko normaalia? Veikkaan että ei.

Leikkasin moottorista tehostimelle tulevasta alipaineletkusta päästä sentin pois kun oli vähän haurastunut ja laitoin klemmarin. Tuntui kuin ongelma olisi hetkeksi parantunut mutta tänään alkoi taas sama ongelma.

Voiko se vuotaa tehostimeen tulevan kiinnikkeen tiivisteestä tai onko muita vinkkejä? Voiko kiinnikkeen vetää irti tehostimesta jotta letkun saisi siihen varmasti kunnolla kiinni? Vai onko tehostin rikki?

4

3300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt on vähän huono valokuvamuisti kyseisestä koneesta mutta kokeile seuraavaa.

      Sen letkun voi ottaa irti siitä tehostimesta, siinä on muistaakseni (ainakin uudemmissa) sellainen musta muovinen osa (takaiskuventiili) joka jättää tehostimeen alipainetta kun moottori sammutetaan, saatta olla tiukasti kiinni se takaiskuventiili siinä alipainetehostimessa.

      Pistä moottori käymään ja kokeile sormella onko siinä letkussa/takaiskuventiilissä imua, tyhjäkäynnillä pitäisi tuntua selvä imu.

      Jos ei ole, niin tarkista takaiskuventiililtä alipainepumpulle menevä letku (taitaa olla paremminkin muoviputki) ettei siinä ole hiertymiä jotka on aiheutunut toisesta letkusta.

      Yhtään alipainepumppua en ole joutunut vaihtamaan vian takia.
      Onkos tuossa mallissa alipainepumppu sielä moottorin etupuolella öljynsuodattimen päällä vai kannen päässä vaihdelaatikon yläpuolella?

      Jos imua ei tunnu ja putket ehjät ja alipainepumppu on siinä kannessa.
      Niin vika saattaa olla nokka-akselin (pumppu saa siitä voimansa) siis nokka-akseli ja pumpun välissä olevassa välikappaleessa. Yhden todella kuluneen osan olen nähnyt ja tuon ikäisessä se voi olla jo loppu.

      • jarrut möks

        Kyllä siinä tuntuu imu tyhjäkäynnillä.

        Alipaineletku tulee moottorin etupuolelta hankalasta paikasta, muuta en toistaiseksi osaa sanoa.

        Voiko takaiskuventtiili olla rikki?

        Voiko venttiilin vetää irti tehostimesta, minä vedin siis ainoastaan letkun irti tuosta "kiinnikkeestä" mikä lienee siis se ventiili letkun ja tehostimen välissä, kumitiivisteen varassa.


      • jarrut möks kirjoitti:

        Kyllä siinä tuntuu imu tyhjäkäynnillä.

        Alipaineletku tulee moottorin etupuolelta hankalasta paikasta, muuta en toistaiseksi osaa sanoa.

        Voiko takaiskuventtiili olla rikki?

        Voiko venttiilin vetää irti tehostimesta, minä vedin siis ainoastaan letkun irti tuosta "kiinnikkeestä" mikä lienee siis se ventiili letkun ja tehostimen välissä, kumitiivisteen varassa.

        Perhana kun ei tule "kuvia silmiin" siitä systeemistä kun se vielä on sielä renkaan allakin.

        Sen letkun voi otta irti sitä pyöreästä mööpelistä jossa on kiinni myös jarrusylinteri säiliöineen.
        tästä irrotetussa letkussa pitää tuntua imua auton käydessä. moottorin kun sammuttaa niin siihen letkuun pitäisi jäädä imu (sinulla kun on sormi letkunpäässä ja toinen sammuttaa koneen) jos ei niin jossakin on ilmavuoto.

        Ainakin Ivecossa se muoviputki on kiinnitetty siihen pyöreeseen mööpeliin takaiskuventtiilillä.

        Autolla on jo näköjään ikää joten se alipainemööpelikin voi olla jo tiensä päässä. Mutta enpä muista niitäkään vaihtaneeni.


      • jarrut möks
        RK-asentaja kirjoitti:

        Perhana kun ei tule "kuvia silmiin" siitä systeemistä kun se vielä on sielä renkaan allakin.

        Sen letkun voi otta irti sitä pyöreästä mööpelistä jossa on kiinni myös jarrusylinteri säiliöineen.
        tästä irrotetussa letkussa pitää tuntua imua auton käydessä. moottorin kun sammuttaa niin siihen letkuun pitäisi jäädä imu (sinulla kun on sormi letkunpäässä ja toinen sammuttaa koneen) jos ei niin jossakin on ilmavuoto.

        Ainakin Ivecossa se muoviputki on kiinnitetty siihen pyöreeseen mööpeliin takaiskuventtiilillä.

        Autolla on jo näköjään ikää joten se alipainemööpelikin voi olla jo tiensä päässä. Mutta enpä muista niitäkään vaihtaneeni.

        Tästä rohkaistuneena otin sen ventiilinkin irti.

        Tehostimessa oli alipainetta kuten piti, pihinä kuului kun vedin venttiilin irti. Kokeilin puhaltaa sen läpi ja tuntuu toimivan, päästää ilmaa läpi ja vain toiseen suuntaan.

        Puhdistin venttiilin, samalla sain letkun klemmarilla paremmin siihen kiinni, ja kas vehjehän toimi pihalla taas oikein hyvin. Pitkän tovin rallattelin tyhjäkäyntiä ja jarrut nappaa kyllä taas vaihteeksi kiinni ilman kierroksia.

        Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä venttiilin jälkeen on ihan kunnon alipaine. Ja kun moottorin tässä vaiheessa sammuttaa, niin kiinni pysyy sormi. Niin ainakin tänään.

        Tietäähän sen mitä tästä seuraa, ensimmäinen lomapäivä kun koittaa viikon kuluttua niin jarruja ei ole ollenkaan :(

        Pitää kysyä ainakin venttiilin ja tiivisteen hinta maahantuojalta, voisiko se olla liian tiukka tai tiiviste vuotaa kumminkin?

        Seuraava vaihtoehto lienee itse tehostin?

        Kiitos RK-asentaja näistä vinkeistä, paljon tuli uutta asiaa Matti Meikäläiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe