Ducaton jarrutehostin

jarrut möks

Vähän ongelmia jarrujen kanssa. Kyseessä on Fiat Ducato 14 vm. 90 asuntoauto.

Jarrutehostimessa ei riitä teho jos auto on tyhjäkäynnillä. Jos moottori on hetken käynyt pelkkää tyhjäkäyntiä ja painan jarrua niin aika lujaa saa painaa että paikoillaan pysyy. Heti jos ottaa kierroksia niin pelaa taas hyvin vähän aikaa. Onko normaalia? Veikkaan että ei.

Leikkasin moottorista tehostimelle tulevasta alipaineletkusta päästä sentin pois kun oli vähän haurastunut ja laitoin klemmarin. Tuntui kuin ongelma olisi hetkeksi parantunut mutta tänään alkoi taas sama ongelma. Voiko se vuotaa tehostimeen tulevan kiinnikkeen tiivisteestä tai onko muita vinkkejä? Voiko kiinnikkeen vetää irti tehostimesta jotta letkun saisi siihen varmasti kunnolla kiinni? Vai onko tehostin rikki?

Muuten jarrut ihan hyvin.
Vähän ongelmia jarrujen kanssa. Kyseessä on Fiat Ducato 14 vm. 90 asuntoauto.

Jarrutehostimessa ei riitä teho jos auto on tyhjäkäynnillä. Jos moottori on hetken käynyt pelkkää tyhjäkäyntiä ja painan jarrua niin aika lujaa saa painaa että paikoillaan pysyy. Heti jos ottaa kierroksia niin pelaa taas hyvin vähän aikaa. Onko normaalia? Veikkaan että ei.

Leikkasin moottorista tehostimelle tulevasta alipaineletkusta päästä sentin pois kun oli vähän haurastunut ja laitoin klemmarin. Tuntui kuin ongelma olisi hetkeksi parantunut mutta tänään alkoi taas sama ongelma.

Voiko se vuotaa tehostimeen tulevan kiinnikkeen tiivisteestä tai onko muita vinkkejä? Voiko kiinnikkeen vetää irti tehostimesta jotta letkun saisi siihen varmasti kunnolla kiinni? Vai onko tehostin rikki?

4

3172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt on vähän huono valokuvamuisti kyseisestä koneesta mutta kokeile seuraavaa.

      Sen letkun voi ottaa irti siitä tehostimesta, siinä on muistaakseni (ainakin uudemmissa) sellainen musta muovinen osa (takaiskuventiili) joka jättää tehostimeen alipainetta kun moottori sammutetaan, saatta olla tiukasti kiinni se takaiskuventiili siinä alipainetehostimessa.

      Pistä moottori käymään ja kokeile sormella onko siinä letkussa/takaiskuventiilissä imua, tyhjäkäynnillä pitäisi tuntua selvä imu.

      Jos ei ole, niin tarkista takaiskuventiililtä alipainepumpulle menevä letku (taitaa olla paremminkin muoviputki) ettei siinä ole hiertymiä jotka on aiheutunut toisesta letkusta.

      Yhtään alipainepumppua en ole joutunut vaihtamaan vian takia.
      Onkos tuossa mallissa alipainepumppu sielä moottorin etupuolella öljynsuodattimen päällä vai kannen päässä vaihdelaatikon yläpuolella?

      Jos imua ei tunnu ja putket ehjät ja alipainepumppu on siinä kannessa.
      Niin vika saattaa olla nokka-akselin (pumppu saa siitä voimansa) siis nokka-akseli ja pumpun välissä olevassa välikappaleessa. Yhden todella kuluneen osan olen nähnyt ja tuon ikäisessä se voi olla jo loppu.

      • jarrut möks

        Kyllä siinä tuntuu imu tyhjäkäynnillä.

        Alipaineletku tulee moottorin etupuolelta hankalasta paikasta, muuta en toistaiseksi osaa sanoa.

        Voiko takaiskuventtiili olla rikki?

        Voiko venttiilin vetää irti tehostimesta, minä vedin siis ainoastaan letkun irti tuosta "kiinnikkeestä" mikä lienee siis se ventiili letkun ja tehostimen välissä, kumitiivisteen varassa.


      • jarrut möks kirjoitti:

        Kyllä siinä tuntuu imu tyhjäkäynnillä.

        Alipaineletku tulee moottorin etupuolelta hankalasta paikasta, muuta en toistaiseksi osaa sanoa.

        Voiko takaiskuventtiili olla rikki?

        Voiko venttiilin vetää irti tehostimesta, minä vedin siis ainoastaan letkun irti tuosta "kiinnikkeestä" mikä lienee siis se ventiili letkun ja tehostimen välissä, kumitiivisteen varassa.

        Perhana kun ei tule "kuvia silmiin" siitä systeemistä kun se vielä on sielä renkaan allakin.

        Sen letkun voi otta irti sitä pyöreästä mööpelistä jossa on kiinni myös jarrusylinteri säiliöineen.
        tästä irrotetussa letkussa pitää tuntua imua auton käydessä. moottorin kun sammuttaa niin siihen letkuun pitäisi jäädä imu (sinulla kun on sormi letkunpäässä ja toinen sammuttaa koneen) jos ei niin jossakin on ilmavuoto.

        Ainakin Ivecossa se muoviputki on kiinnitetty siihen pyöreeseen mööpeliin takaiskuventtiilillä.

        Autolla on jo näköjään ikää joten se alipainemööpelikin voi olla jo tiensä päässä. Mutta enpä muista niitäkään vaihtaneeni.


      • jarrut möks
        RK-asentaja kirjoitti:

        Perhana kun ei tule "kuvia silmiin" siitä systeemistä kun se vielä on sielä renkaan allakin.

        Sen letkun voi otta irti sitä pyöreästä mööpelistä jossa on kiinni myös jarrusylinteri säiliöineen.
        tästä irrotetussa letkussa pitää tuntua imua auton käydessä. moottorin kun sammuttaa niin siihen letkuun pitäisi jäädä imu (sinulla kun on sormi letkunpäässä ja toinen sammuttaa koneen) jos ei niin jossakin on ilmavuoto.

        Ainakin Ivecossa se muoviputki on kiinnitetty siihen pyöreeseen mööpeliin takaiskuventtiilillä.

        Autolla on jo näköjään ikää joten se alipainemööpelikin voi olla jo tiensä päässä. Mutta enpä muista niitäkään vaihtaneeni.

        Tästä rohkaistuneena otin sen ventiilinkin irti.

        Tehostimessa oli alipainetta kuten piti, pihinä kuului kun vedin venttiilin irti. Kokeilin puhaltaa sen läpi ja tuntuu toimivan, päästää ilmaa läpi ja vain toiseen suuntaan.

        Puhdistin venttiilin, samalla sain letkun klemmarilla paremmin siihen kiinni, ja kas vehjehän toimi pihalla taas oikein hyvin. Pitkän tovin rallattelin tyhjäkäyntiä ja jarrut nappaa kyllä taas vaihteeksi kiinni ilman kierroksia.

        Moottorin käydessä tyhjäkäyntiä venttiilin jälkeen on ihan kunnon alipaine. Ja kun moottorin tässä vaiheessa sammuttaa, niin kiinni pysyy sormi. Niin ainakin tänään.

        Tietäähän sen mitä tästä seuraa, ensimmäinen lomapäivä kun koittaa viikon kuluttua niin jarruja ei ole ollenkaan :(

        Pitää kysyä ainakin venttiilin ja tiivisteen hinta maahantuojalta, voisiko se olla liian tiukka tai tiiviste vuotaa kumminkin?

        Seuraava vaihtoehto lienee itse tehostin?

        Kiitos RK-asentaja näistä vinkeistä, paljon tuli uutta asiaa Matti Meikäläiselle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      5720
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4621
    3. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      225
      2829
    4. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      43
      2631
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      45
      2240
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2206
    7. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1737
    8. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      14
      1588
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1430
    10. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      170
      1334
    Aihe