Minulle tuli tekstiviesti

*nimetön*

jossa eräs hädissään oleva nuoren oloinen mies kysyi minulta, koska tiesi uskoni ,Pyhän Hengen pilkasta.
Osasin lohduttaa häntä vain siten että Hengen pilkkaa ei ole kirjoittaminen(hän pelkää syyllistyneensä siihen kirjoittamalla)vaan että täytyy sanoa jotain Pyhää Henkeä vastaan, sillä niinhän Raamatussa lukee.
"Jokaisesta Sanasta on tehtävä tili Jumalalle."Se lukee siinä kohdassa. Tästä on täälläkin keskusteltu tänään.
Sanoin että sellaiset kaikkitietävät ja kyllästyneet uskovaiset ovat kaikkein suurimmassa vaarassa syyllistyä siihen, koska ns.tavalliset ihmiset harvoin puhuvat mitään Pyhästä Hengestä.
Tein väärin. Miten häntä voi nyt auttaa?

17

772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jonkun ikääntyneen

uskovan opetusta ja hän kertoi, että jos joku ihminen pelkää tehneensä Pyhän Hengen pilkkaa, hän saa olla rauhallisella mielellä. Hän ei ole sitä tehnyt jos pystyy ajattelemaan asiaa noin, pelkää tehneensä moisen teon. Opettajan mukaan sellainen ihminen joka on ko pilkkaan syyllistynyt, ei mieti jälkeenpäin asiaa eikä edes huomaa tehneensä mitään väärin.

Lohduttava näkökohta, kerro tutullesi tämä. Siunausta teille molemmille.

• perustele

Raamatulla?

• samaa minäkin ihmettelen minäkin, että miksi et perustele Raamatulla?????

• kristitty 2
        perustele kirjoitti:

Raamatulla?

Vain Jumalan omaisuuskansaan, eli juutalaiseksi syntynyt voi syyllistyä Pyhän Hengen pilkkaan

• Pakana, valkoinen kuin lakana

"Jokaisesta Sanasta on tehtävä tili Jumalalle."

Eikö kirjoitukset ole sanoja? Eikö kirjoitettu Raamattu ole Jumalan Sanaa?

• En tarkoittanut mitään pahaa. Se oli kirjoitusvirhe se iso kirjain siinä edessä.
        Ja siksihän mä täällä kysyin että osaisin sanoa:-(!

• Pakana, VKL
        auroraboreallis kirjoitti:

En tarkoittanut mitään pahaa. Se oli kirjoitusvirhe se iso kirjain siinä edessä.
        Ja siksihän mä täällä kysyin että osaisin sanoa:-(!

Vastaukseni oli ketjun alottajalle. Ihmettelen, miten hän tulkitsee lausetta puhutuksi kieleksi vaikka Raamatussa viitataan jatkuvasti Sanaan - siis puheisiin JA kirjoituksiin.

Outoa tulkintaa.

• Pakana, VKL kirjoitti:

Vastaukseni oli ketjun alottajalle. Ihmettelen, miten hän tulkitsee lausetta puhutuksi kieleksi vaikka Raamatussa viitataan jatkuvasti Sanaan - siis puheisiin JA kirjoituksiin.

Outoa tulkintaa.

Minä tein tuon aloituksen nimettömänä.
        Luuk.12:7-12"Ovatpa teidän päänne hiuksetkin lasketut. Älkää peljätkö; te olette suurempiarvoisempia kuin monta varpusta. Mutta minä sanon teille; jokaisen joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisten Poika on tunnustaa Jumalan enkelien edessä. Mutta joka kieltää minut, se kielletään Jumalan enkelien edessä. Ja jokaiselle joka sanoo sana ihmisen poikaa vastaan annetaan anteeksi: mutta sille joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta."
        Tässä kohtaa ei puhuttu sanomisesta jossain kohtaa taas on kirjoitettu. Mitä on Pyhän Hengen pilkka?

• Pakana, VKL

Minä tein tuon aloituksen nimettömänä.
        Luuk.12:7-12"Ovatpa teidän päänne hiuksetkin lasketut. Älkää peljätkö; te olette suurempiarvoisempia kuin monta varpusta. Mutta minä sanon teille; jokaisen joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisten Poika on tunnustaa Jumalan enkelien edessä. Mutta joka kieltää minut, se kielletään Jumalan enkelien edessä. Ja jokaiselle joka sanoo sana ihmisen poikaa vastaan annetaan anteeksi: mutta sille joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta."
        Tässä kohtaa ei puhuttu sanomisesta jossain kohtaa taas on kirjoitettu. Mitä on Pyhän Hengen pilkka?

mutta ei kai pilkan muodolla ole merkitystä? Monissa tapauksissa - kuten tässäkin - kirjoitettu sana leviää puhuttua laajemmalle. Voisiko siis olla anteeksiannettavampaa pilkata kirjallisena kuin suullisesti?

Esimerkiksi (korjattu) lainauksesi:

"Mutta minä sanon teille; jokaisen joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisten Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä. Mutta joka kieltää minut, se kielletään Jumalan enkelien edessä."

Lainaus ei tuo esille sen kummemmin tekotapaa, kieltohan voi tapahtua miten hyvänsä - vaikkapa tunnustamalla kilpailevaa uskontoa.

Lisäksi Raamattua on käännetty ja väännetty niin paljon matkan varrella, että ei kannattane miettiä yksittäisiä lauseita, ennemminkin sisältöä, viestiä.

Pilkkaamisessa kuvittelisin olevan kyse kaikesta pilkasta, vaikka kieliasu onkin vanha.

Tiedoksesi, en ole kristitty, joten asia kiinnosti minua vain yleissivistyksen kannalta.

• eräs esikoislestadiolainen

minä olen kuullut, että ihminen ei voi Pyhää Henkeä pilkata, vaan pilkkaan voi syyllistyä vain semmoinen joka tuntee Pyhän Hengen. Ihminen ei häntä tunne, eikä siksi ymmärrä mitä tekee. Siksi meillä on aina mahdollisuus saada syntimme anteeksi. Piru tunsi Pyhän Hengen ja tiesi mitä teki, siksi hänellä ei ole mahdollisuutta katua syntejään anteeksi

• sillä hän paransi monta, jonka tähden kaikki, joilla oli vaivoja, tunkeutuivat hänen päälleen koskettaaksensa häntä. Ja kun saastaiset henget näkivät hänet, lankesivat ne maahan hänen eteensä ja huusivat sanoen:"Sinä olet Jumalan Poika". Ja hän varoitti ankarasti heitä saattamasta häntä julki. Ja hän nousi vuorelle ja kutsui tykönsä ne, jotka hän itse tahtoi, ja he menivät hänen tykönsä.
        Niin hän asetti 12 olemaan kanssansa ja lähettääksensä heidät saarnaamaan(tulee lista opetuslapsista viimesenä Juudas Iskariot, joka hänet kavalsi)
        Ja hän tuli kotiin. Ja taas kokoontui kansaa niin etteivät he päässeet syömäänkään. Kun hänen omaisensa sen kuulivat, menivät he ottamaan hänet huostaansa, sillä he sanoivat;hän on poissa suunniltaan.
        Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat:"Hänessä on Beelsebul"ja "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia." Niin hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille vertauksella:"kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan? Ja jos valtakunta riitautuu itsensä kanssa, ei se valtakunta voi pysyä pystyssä. Ja jos joku talo riitautuu itsensä kanssa ei se talo voi pysyä pystyssä. Ja jos saatana nousee itseänsä vastaan, ei hän voi pysyä, vaan hänen loppunsa on tullut. Eihän kukaan voitunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaraansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää; vasta sitten hän ryöstää hänen talonsa.
        Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin; mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi vaan on vikapää ikuiseen syntiin." Sillä he sanoivat:"Hänessä on saastainen henki."
        Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä Kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle:"Katso, sinun äitisi ja veljesi kysyvät sinua."
        Hän vastasi heille ja sanoi:"Kuka on minun äitini , ja ketkä ovat minun veljiäni?" Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi:"Katso, minun äitini ja veljeni!"

• joku pointti

sillä hän paransi monta, jonka tähden kaikki, joilla oli vaivoja, tunkeutuivat hänen päälleen koskettaaksensa häntä. Ja kun saastaiset henget näkivät hänet, lankesivat ne maahan hänen eteensä ja huusivat sanoen:"Sinä olet Jumalan Poika". Ja hän varoitti ankarasti heitä saattamasta häntä julki. Ja hän nousi vuorelle ja kutsui tykönsä ne, jotka hän itse tahtoi, ja he menivät hänen tykönsä.
        Niin hän asetti 12 olemaan kanssansa ja lähettääksensä heidät saarnaamaan(tulee lista opetuslapsista viimesenä Juudas Iskariot, joka hänet kavalsi)
        Ja hän tuli kotiin. Ja taas kokoontui kansaa niin etteivät he päässeet syömäänkään. Kun hänen omaisensa sen kuulivat, menivät he ottamaan hänet huostaansa, sillä he sanoivat;hän on poissa suunniltaan.
        Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat:"Hänessä on Beelsebul"ja "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia." Niin hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille vertauksella:"kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan? Ja jos valtakunta riitautuu itsensä kanssa, ei se valtakunta voi pysyä pystyssä. Ja jos joku talo riitautuu itsensä kanssa ei se talo voi pysyä pystyssä. Ja jos saatana nousee itseänsä vastaan, ei hän voi pysyä, vaan hänen loppunsa on tullut. Eihän kukaan voitunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaraansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää; vasta sitten hän ryöstää hänen talonsa.
        Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin; mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi vaan on vikapää ikuiseen syntiin." Sillä he sanoivat:"Hänessä on saastainen henki."
        Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä Kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle:"Katso, sinun äitisi ja veljesi kysyvät sinua."
        Hän vastasi heille ja sanoi:"Kuka on minun äitini , ja ketkä ovat minun veljiäni?" Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi:"Katso, minun äitini ja veljeni!"

vai kopioitko muuten vaan, ajankuluksi?

• joku pointti kirjoitti:

vai kopioitko muuten vaan, ajankuluksi?

niitä kokouksia joissa Jeesus on, puhumalla sen pahuudeksi(että Jeesu olisi pahana asialla)pilkkaavat Pyhää Henkeä.

• eräsajattelija

-uskovien joukossa pitäisi olla enemmän profeettoja
        ja niitä jotka omaisivat Pyhän Hengen lahjoja,-jotta voisivat auttaa,-todella pulassa olevia ihmisiä...valitettavasti näitä on aina vain vähemmän koska kukaan ei viitsi rukoilla että saisi näitä lahjoja käyttöönsä jne...

-tämä taas varmaankin johtuu siitä että se merkitsi itselleen kuolemista ja lihan pistämistä kontilleen jne...

-turhaa sanahelinää on niin paljon ja ikäänkuin mantrojen hokemista..

• mathetes

Kun ihminen on "huolissaan" onko hän syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan, niin hän ei silloin vielä ole syyllistynyt, kosta omatunto on siitä huolissaan!

Mutta jos joku syyllistyy oikeasti sellaiseen, hän ei silloin ole huolissaan tulevasta iankaikkisuudestaan ja sielunsa tilasta, vaan jatkaa edelleen pilkkaamistaan vailla syyllisyydentuntoa!

Siunausta! :)

• Luitko kun kirjoitin, miten samassa luvussa Jumala sanoo"älkää peljätkö"ja ilmoittaa että PyhänHengen pilkkaa ei anteeksi anneta...?
        En ymmärrä Jumalaa.
        Mutta, mutta...tänään alkoivat alennusmyynnit ja onpa vielä vapaapäiväkin:-)Taidan lähteä ostoksille.
        Rauhallista ja mukavaa päivänjatkoa kaikille teille.

• mathetes

Luitko kun kirjoitin, miten samassa luvussa Jumala sanoo"älkää peljätkö"ja ilmoittaa että PyhänHengen pilkkaa ei anteeksi anneta...?
        En ymmärrä Jumalaa.
        Mutta, mutta...tänään alkoivat alennusmyynnit ja onpa vielä vapaapäiväkin:-)Taidan lähteä ostoksille.
        Rauhallista ja mukavaa päivänjatkoa kaikille teille.

Kirjoitit-
        >>Luitko kun kirjoitin, miten samassa luvussa Jumala sanoo"älkää peljätkö"ja ilmoittaa että PyhänHengen pilkkaa ei anteeksi anneta...?
        En ymmärrä Jumalaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10121
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3395
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3143
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2179
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2153
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1376
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe