japanilaisten naisten

mekko?

mikä on nimeltään tv-sarjoissa ja leffoissa itämaisilla (yleensä japanilaisilla)naisilla oleva mekko, jossa on pieni pystykaulus,pitkä halkio reidessä ja tehty silkistä.

Yritin etsiä kimonolla, mutta se se ei ole.

13

4712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kai,....

      Mielestäni niitä kutsutaan länsimaissa usein vaan kiinalaistyylisiksi. Ehkä sille on joku kiinalainenkin nimi, mutta en muista kuulleeni sitä.

      Kimono se ei ole, kimono on sellainen aamutakkimainen vaate, jota voivat käyttää niin miehet kuin naisetkin.

    • Darkquette

      Tarkoitat varmaankin kiinamekkoa, yleisimmin käytetään nimeä china dress, joka on englantia.

      http://www.periwing.com/soopmall/thumb/t_16245.jpg

      tuossa linkissa kuva. Mekkoja on sitten myös eri mallisia.. Pitkiä, lyhyitä, hihattomia jne. Jos itselle halajat kiinamekkoa niin ainakin huuto.netistä useesti löytyy eri malleja - ja värejä :)

    • tykännyt tilaamastaan

      Hei, tuolta mm saat ihan kivoja ja suht edullisia, kun tekevät jopa omien mittojesi mukaan vähän säätäen. Itse olen tykännyt kovasti niistä parista mekosta ja jakusta mitä olen tilannut!

      http://www.ancientmoods.com/

      • Kiinnostunut myös tilaamaan

        ...


      • ainakin suuntaa antava

    • Finrandojin

      Kuten muut täällä ovatkin jo sanoneet, kyse on kiinalaisesta vaatteesta. Ostin viime jouluna tyttöystävälle joululahjaksi. Ostin sen Tukholman keskustasta pienestä kiinalaisesta vaateputiikista nimeltä Xin Xin. Maksoi jotain yli 800 kruunua (eli yli 80€). Mekon väri on punanen ja siin on kukkia ja semmosta. Tyttöystävä on haaveillu silkkikimonosta koko meidän suhteen ajan mutta ei löydy Tukholmasta kimonoputiikkeja ja toisaalta ollaan niin persaukisia ettei muutenkaan ole varaa. Netistäkin voi tilata kimonoja, esim. www.ichiroya.com'ista. Tyttöystäväni haluaisi myös saada geishakampauksen ja geishameikit sekä okobo-kengät. Geta-kengät ovat neutraalimman näköset, mutta tyttöni toivoo nimenomaan paksupohjaisia okobo-kenkiä, vaikka hän olisi ne jalassa melkein mun pitunen ja ns. miehisyyteni kärsisi siitä :D.
      Ns. valkosta rotua edustavien naisten kannattaa ottaa huomioon että kengät ja vaatteet jota pienet ja sirot maikot ja geishat käyttävät eivät välttämättä sovi länsimaiselle pitkälle isoluiselle karvaiselle luolanaiselle...Leveäharteinen nainen joka käyttää kimonoa näyttää transulta. Mutta kiinalaista mekkoa voi käyttää yli 170-senttinenkin normaali valkoinen nainen ilman että näyttää kummalliselta. Kiinalaisethan ovat pidempiä kuin nipponilaiset, kutsuivat japanilaisia joskus ennen kääpiöiksi.
      Nykyään japanilaisnaisten keskipituus on noin 160cm, mutta 160-senttiset japanittaret ovat keskimäärin sirompia ja hoikempia ("hyväkroppasempia") kuin 160-senttiset europidinaiset. Sulje silmät ja kuvittele mielessäs tyypillinen 160-senttinen suomalaisnainen ja kuvittele että sen vieressä seisoo samanpituinen japanilaisnainen, kumpi on naisellisempi ja nätimpi? Kiinassa on yhä enemmän ja enemmän läskejä, siitä on jo muodostumassa ongelma (luin lehdestä joskus). Ite olen tyttömäisen siro koska molemmat vanhempani ovat siroja: äiti on 163cm ja painaa 56kg vaik on synnyttänyt 5 lasta; faija on 188cm ja painaa 68kg, ei sen takia että olisi nälkiintynyt vaan koska on semmonen surkea kynäniska kuten mäkin. Mun kädet ovat huomattavasti pienemmät kuin tyttöystävälläni. Jalkaterät ja hartiat ovat myös selvästi kapeammat mulla. Näin vaikka olen 18cm pidempi ja passin mukaan mies. Jos olisin nainen ja lyhyempi ja japanilainen niin olisin ihanteellinen geisha mutta en voisi suorittaa teeseremoniaa koska kärsin essentiaalisesta vapinasta. Oli aika jolloin naimisissa olevat japanilaismuijat mustasivat hampaansa, tapa oli vissiin opittu ainu-kansalta, Japanin saarten alkuperäisväestöltä. Valkoisia hampaita pidettiin eläimellisenä. Jossain vaiheessa hampaiden mustaaminen kiellettiin. Ainut ovat muuten huomattavan karvaisia. Mun mielestä John Lennonin vaimo Yoko Ono näyttää ainulta. Ainunaiset tatuoidaan nuoren naisen iässä. Ainuneitosten suunympärys ja kädet tatuoidaan ja wikipedian mukaan myös häpykieli tatuoidaan ja joskus otsa. Toi häpykielitatuointi kuulostaa aika rankalta, oiskohan wiksussa virhe? Ehkä tarkoittivat häpyhuulia. Klitoriksessa on hermopäätteitä vissiin kaks kertaa enemmän kuin miehen terskassa. Sana klitoris tullee kreikan kielen sanasta kleitoris, joka tarkoittaa jumalallista, jumalan kaltaista sekä kuuluisaa.

      Nyt ollaan siis päästy kiinalaisesta mekosta klitorikseen. Taidanpa lopettaa tähän. Haluan kuitenkin sanoa lopuksi että japanittarien keskipituus oli vuonna 1900 147cm ja vuonna 2000 158cm. Tutkimustulokset sanovat muuten että lyhyillä ihmisillä on vähemmän sydän- ja verisuoniongelmia ja niistä johtuvia kuolemia kuin normaalipituisilla ja pitkillä ihmisillä. Eli olkaa iloisia että olette lyhyitä, varsinkin naiset. Lyhyys on naisellista, ihan niinkuin pitkiä miehiä pidetään yleisesti miehekkäämpinä kuin lyhyitä miehiä. Pituutta "tärkeämpi" asia on vartalon suhteet. Ikävä kyllä harva pitää ns. persjalkaisia viehättävinä. Persjalkaisuus on tavallisempaa lyhyillä kuin pitkillä ihmisillä. Suomalaisnaiset ovat tunnetusti persjalkaisia. Toisaalta voi olla hyvinkin lyhyt olematta persjalkainen. Mä tunsin kerran japanilaisnaisen joka oli 143cm mutta ei ollut persjalkainen. Mitä mun jalkoihin tulee niin ne ovat normaalipitkät, mutta mulla on länkisääret, ja poikani on perinyt multa tän ominaisuuden.

      Kyl pitäis osata erottaa japanin ja kiinan kielet toisistaan vaikkei osais sanaakaan japania tahi kiinaa. Kyseiset kielet ovat toistensa vastakohtia, eroavat enemmän toisistaan kuin ruotsi ja englanti toisistaan. Japani on agglutinoiva kieli, kiinan kielet ovat isoloivia. Kiinan kielet ovat tonaalisia kielia, japani ei. Ja niin edelleen.
      Se vaate josta puhut on mahdollisesti nimeltään chi pao.

      • Diz

        Paljon asiaa mutta erittäin valaiseva viesti :D


      • NuttyNuti

        Näin pikkufaktana: Japanin ja kiinan kielten erottamiseen on helpompiakin tapoja kuin noin kielitieteelliset erot. Listaanpa niitä tähän:

        - Kiinaa kirjoitetaan vain kiinalaisilla merkeillä eli kiinalaisittain kanjeilla. Ne ovat siis niitä paikoin melko monimutkaisia merkkejä. Japanissa käytetään myös kiinalaisia merkkejä, mutta ne lausutaan eri tavalla vaikka merkitys onkin yleisesti ottaen (ellei aina?) sama. Tavallisessa japanilaisessa tekstissä käytetään kanjien lisäksi hiragana-tavumerkkejä, jotka vastaavat tiettyjä äänteitä. Niiden avulla esimerkiksi taivutetaan sanoja. Mukana voi olla myös katakana-tavumerkkejä, jotka ovat hiraganoja "tikkumaisempia". Niiden avulla yleensä esitetään vieraskieliset sanat.
        - Kiina ja japani näyttävät romajisoituina (=länsimaalaisittain kirjoitettuna) aivan erilaisilta.
        -- Japanille on tunnusomaista "takuttavat" sanat, siis sellaiset että sanassa on monta lyhyttä tai keskipitkää tavua yhden pitkän tavun sijasta. Yamada Taroo on esimerkiksi tyypillinen japanilainen nimi. Sanat EIVÄT KOSKAAN pääty konsonanttiin lukuun ottamatta n-kirjainta.
        -- Sen sijaan kiinassa käytetään aika paljon pitkiä ja ng-äänteeseen päättyviä tavuja, eikä sanoissa ole yleensä montaa tavua. Yao Ling on esimerkiksi Kiinassa tyypillinen nimi.


      • NuttyNuti
        NuttyNuti kirjoitti:

        Näin pikkufaktana: Japanin ja kiinan kielten erottamiseen on helpompiakin tapoja kuin noin kielitieteelliset erot. Listaanpa niitä tähän:

        - Kiinaa kirjoitetaan vain kiinalaisilla merkeillä eli kiinalaisittain kanjeilla. Ne ovat siis niitä paikoin melko monimutkaisia merkkejä. Japanissa käytetään myös kiinalaisia merkkejä, mutta ne lausutaan eri tavalla vaikka merkitys onkin yleisesti ottaen (ellei aina?) sama. Tavallisessa japanilaisessa tekstissä käytetään kanjien lisäksi hiragana-tavumerkkejä, jotka vastaavat tiettyjä äänteitä. Niiden avulla esimerkiksi taivutetaan sanoja. Mukana voi olla myös katakana-tavumerkkejä, jotka ovat hiraganoja "tikkumaisempia". Niiden avulla yleensä esitetään vieraskieliset sanat.
        - Kiina ja japani näyttävät romajisoituina (=länsimaalaisittain kirjoitettuna) aivan erilaisilta.
        -- Japanille on tunnusomaista "takuttavat" sanat, siis sellaiset että sanassa on monta lyhyttä tai keskipitkää tavua yhden pitkän tavun sijasta. Yamada Taroo on esimerkiksi tyypillinen japanilainen nimi. Sanat EIVÄT KOSKAAN pääty konsonanttiin lukuun ottamatta n-kirjainta.
        -- Sen sijaan kiinassa käytetään aika paljon pitkiä ja ng-äänteeseen päättyviä tavuja, eikä sanoissa ole yleensä montaa tavua. Yao Ling on esimerkiksi Kiinassa tyypillinen nimi.

        Hiraganat erottaa yleensä aika helposti kanjeista, sillä hiraganat ovat tavallisesti paljon yksinkertaisempia kuin kanjit. Jos silmäilet japaninkielistä kanjein ja hiraganoin kirjoitettua tekstiä, osaat todennäköisesti erottaa 90% todennäköisyydella hiraganat kanjeista.


    • Suvikki74

      Ostin Huudon kautta Suuri Käsityölehden 5/2004, missä on ainakin kiinajakun ohje. Käy pohjaksi mekoa suunnitellessa. Teettämällä saisi varmasti istuvaa.Vintage-kaavoja löytyy netistä myös mandarin gown-nimellä. Niissä on se vika että useimmat suunniteltu 50-luvun naisten muodoille, nykynainen on rotevampi ja pidempi.Burdalla mahdollisesti uusien mittojen mukaan? Tutkimus asiasta jatkuu...

    • Japanfan

      Se on kimono, eli siis sellainen kaapumainen mekko jossa on leveät hihat, jos siis sitä hait

      • JapanFan

        Sori en lukenu kyssäriä loppuun.. se ei siis oo kimono


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12858
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8444
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7450
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      353
      2529
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2274
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1967
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1520
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1510
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe