hermo puristuksessa

marika....

Itselläni on koko ajan pahentunut yläniskan ja vasemman hartian kipu ja polttamisen tunne. Tänään kävin lääkärissä ja sain käskyn rongteniin, veikkasi hermon olevan puristuksissa niskassa tai välilevyn pullistuman. Kipu on vihlova vas. käteen asti niskasta, ja kamala polttava kipu. Onko muilla vastaavaa, kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita. Mikä hoito on auttanut? leikkaus? muu? lääkkeet?

12

9844

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

"Tänään kävin lääkärissä ja sain käskyn rongteniin, veikkasi hermon olevan puristuksissa niskassa tai välilevyn pullistuman."

Jos veikkas tuollaista, niin miksi sitten röntgeniin määräsi? Kumpaakaan syyepäilystä ei röntgenkuvista ilmene.

• kokenut2

minulla ollut sama juttu alaselän nikamissa ja nyt tällä hetkellä kaularangassa, ja toinen käsi täysin "halvaantunut". aina ensin röntgeniin, katotaan mahdolliset kulumat yms. ja koska ct ja muut kuvaukset ovat liian "kalliita" ja niissä näkyy useasti "vammoja" joita potilas ei ole tiedostanut, eli voi antaa liikaakin löydöksiä. Se on sitten monta monta kuukautta lääkärissä ravaamista, lääkkeiden syöntiä jotta pystyy olemaan ja kattellaan sitten puolen vuoden päästä tyyliin jos ei ole helpottanut... jep jep.

• oikealla puolella

Täällä ollut samaa vaivaa jo 10 vuoden ajan. Niskasta löydettiin magneettikuvassa välilevypullistuma, joka oli kyllä jo vetäytynyt. Hermojuuri ei ollut ahtautunut, mutta oli aivan kiinni pullistumassa. Käsittääkseni pullistunmat eivät näy välttämättä röntgenissä...
      Vaiva on vaan jatkunut, alussa meni ohi fysioterapialla ja akupunktiolla. Nyt vaiva asteittain pahentunut ja olen ollut jo 1,5 v. sairaslomalla kaularangan ja lapaluun takaisen kivun takia ja siksi, että käsi ei kestä mitään tehdä. Järjettömät kivut alkavat heti. Buranat ja panacodit eivät ole auttaneet. Tramali on vienyt kivun, mutta siihen tulee riippuvaiseksi, en uskalla enää niitä syödä. Nyt on se vaihe, että yritetään hallita kipua ja saada minut johnkin kevyeen työhön. Kivun varmaa alkuperää ei vielä tiedetä, mutta jotenkin tai jostain on hartiahermopunos pinteessä. Kaularankapullistuma ei välttämättä tätä siis aiheutakaan.

Laita googleen hakusana: adsonin oireyhtymä. Pääset invalidisäätiön sivulle, jossa on teksti nuoren ihmisen TOS-oireyhtymästä.

Jos kipu johtuu kaularangan pullistumasta, niin se helpottaa monilla kun pullistuma vetäytyy takaisin (kuivahtaa). Leikataan vasta kun on halvaantumisen riski. Ja hermoratahan saattaa olla monesta muustakin kohti pinteessä (esim TOS=Adsonin oireyhtymä), jolloin voi olla sitkeempi homma...

Mutta tsemppiä, toivotaan että paranet:)

• hoidettu

Tutkimuksin on todettu, että manipulaatiohoito on paljon tehokkaampaa kuin fysioterapia. Oletko kokeillut?

• aloittaja
        hoidettu kirjoitti:

Tutkimuksin on todettu, että manipulaatiohoito on paljon tehokkaampaa kuin fysioterapia. Oletko kokeillut?

En ole manipulaatiota kokeillut, ainoastaan hierontaa, natropaatin käsittelyä ja akupunktiota, mistään ei apua. Lääkäri laittoi ensin röngteniin ja jos sieltä ei mitään selviä niin magneettiin.
        Pistivät eilen niskaan kortosoni piikin, ja nyt kipu vielä kovempi, onkohan normaalia??
        Onkohan liikunta esim. salilla käynti hyvästä?
        niska on tosiaan niin kipeä että ei voi edes koskea..dolania on lääkkeenä, mutta ei mitään tehoa joten miksipä tuota syödä..

• hoidettu
        aloittaja kirjoitti:

En ole manipulaatiota kokeillut, ainoastaan hierontaa, natropaatin käsittelyä ja akupunktiota, mistään ei apua. Lääkäri laittoi ensin röngteniin ja jos sieltä ei mitään selviä niin magneettiin.
        Pistivät eilen niskaan kortosoni piikin, ja nyt kipu vielä kovempi, onkohan normaalia??
        niska on tosiaan niin kipeä että ei voi edes koskea..dolania on lääkkeenä, mutta ei mitään tehoa joten miksipä tuota syödä..

Kortisonia käytetään kai hoitamaan tulehdusta. Oliko ne todenneet sellaisen?

Naprapatia on manipulaatiohoitoa, tosin riippuu hiukan naprapaatista.

• kortisonista
        aloittaja kirjoitti:

Minullakin kokeiltiin kortisonia, kyllä se jotain akuuttia kipua lievensi hetkeksi, Kipu palasi sitten takaisin. Kortisonin laiton jälkeen onkin kipeämpi seuraavana päivänä, sitten helpottaa. Joku sanoi, että seuraavan päivän kivusta tietää että kortisooni alkaa edes auttamaan.
        Muistathan, että et anna piikittää sitä itseesi monta kertaa?
        Varo sitä manipulaatiota ja mopilisaatiota......!

• Sattuuu

Tuon viestin oisin voinut vaikka itse kirjoittaa, niin smanlaiselta kuullostaa. Tosin tää mun kipu on nyt jatkunut jo yli kuukauden ja vasta odottelen magneettikuvaukseen pääsyä.
      Mitään lääkettä ei oo löytynyt, mikä auttaisi.

Kerro, miten sinulla menee nyt!

• kokemusta on

itselläni ollut niska,hartia,selkäkipuja noin vuoden ajan.Joulukuussa 2006 tuli selkään lapaluiden kohdalle yksi kipupiste, joka laajeni seuraavana päivänä olkapäähän, sitten käsivarteen. Kipu oli niin kovaa, että se meinasi viedä tajun.pikkurilli,nimetön ja keskisormi puutuivat tunnottomiksi ja kipu oli kokoajan käsivarressa ja olkapäässä.Otettiin röntgenkuvat,joissa ei näkynyt mitään ja juoksin lääkäriltä toiselle.Määräsivät mm tramalia, joka vei kivun hetkeksi, mut ei auttanut muuten itse vaivaan. Loppujen lopuksi menin työterveyteen itkien vaatimaan lähetettä sairaalaan mangneettikuvauksiin, jonne sitten pääsinkin. Kuvat otettiin ja tuomio oli kaularangassa 6 ja 7 nikaman välissä pullistuma, joka painoi selkäydinkanavaa.Kuvista suoraan leikkaukseen.leikkaus tehdään kaulan etupuolelta, johon jäi noin 7cm arpi. Laitettiin kolme titaaniruuvia tukemaan kaularankaa.olin kaksi kuukautta sairaslomalla ja leikkauksesta jäi sivuhaittana käheä ääni ja palan tunne kurkkuun. Nyt olen sairaalan potilaana ääniterapiassa, jossa joudun opettelemaan uutta hengitystekniikkaa,että pystyisin puhumaan hengästymättä. Leikkaus auttoi kyllä itse vaivaan, mutta ainahan leikkauksessa on olemassa myös omat riskinsä.Leikkauksesta on nyt kulunut reilut puolivuotta ja nyt todettiin ylemmässä nikamassa alkava välilevyjen ahtauma, eli prolapsi, joten ei ole kuin ajan kysymys milloin on sama rumba taas edessä.

• mitä prolapsi ahtautti?
        kokemusta on kirjoitti:

itselläni ollut niska,hartia,selkäkipuja noin vuoden ajan.Joulukuussa 2006 tuli selkään lapaluiden kohdalle yksi kipupiste, joka laajeni seuraavana päivänä olkapäähän, sitten käsivarteen. Kipu oli niin kovaa, että se meinasi viedä tajun.pikkurilli,nimetön ja keskisormi puutuivat tunnottomiksi ja kipu oli kokoajan käsivarressa ja olkapäässä.Otettiin röntgenkuvat,joissa ei näkynyt mitään ja juoksin lääkäriltä toiselle.Määräsivät mm tramalia, joka vei kivun hetkeksi, mut ei auttanut muuten itse vaivaan. Loppujen lopuksi menin työterveyteen itkien vaatimaan lähetettä sairaalaan mangneettikuvauksiin, jonne sitten pääsinkin. Kuvat otettiin ja tuomio oli kaularangassa 6 ja 7 nikaman välissä pullistuma, joka painoi selkäydinkanavaa.Kuvista suoraan leikkaukseen.leikkaus tehdään kaulan etupuolelta, johon jäi noin 7cm arpi. Laitettiin kolme titaaniruuvia tukemaan kaularankaa.olin kaksi kuukautta sairaslomalla ja leikkauksesta jäi sivuhaittana käheä ääni ja palan tunne kurkkuun. Nyt olen sairaalan potilaana ääniterapiassa, jossa joudun opettelemaan uutta hengitystekniikkaa,että pystyisin puhumaan hengästymättä. Leikkaus auttoi kyllä itse vaivaan, mutta ainahan leikkauksessa on olemassa myös omat riskinsä.Leikkauksesta on nyt kulunut reilut puolivuotta ja nyt todettiin ylemmässä nikamassa alkava välilevyjen ahtauma, eli prolapsi, joten ei ole kuin ajan kysymys milloin on sama rumba taas edessä.

Minulla on aivan samaa oireilua, mihin ei mikään auta. On 5-6 välissä prolapsi joka ahtauttaa selkäydinkanavaa, mutta hartiahermopunoksen juuriaukko on auki, vaikka pullistuma siihen nojaakin. On sanottu, että oireet eivät aiheudu prolapsista, koska juuriaukko vapaana...

Onko totta, että sinulla oli ahtautuneena ainoastaa selkäydinkanava? Kuinka paha ahtauma oli? Ja mihin päin prolapsi suuntautui?

Kiitos jos jaksat vastata:)

• olento

Mulla on just tällä hetkellä ajoittain tuleva polttava kipu niskassa,oikealla puolelle,
      Lapaluun ja olkapään välissä,ihan kuin joku heittäis kuuma vettä tai sais tosi kovan sähköiskun.Kipu on kauhea

• fasetti

Sama täällä kolme vuotta kärsinyt hirveistä polttavista, viiltävistä korviin asti tuntuvat kivut ja selkään lapaluiden väliin ja lapaluun alle polttavat kivut ulottuvat hauislihaksen sisäpuolelle asti ja sieltä eteenpäin kuin suora hermojana pikkusormeen/pikkusormiin asti kiristävä tunne ja kun käännän päätäni niin kivut lisääntyvät, on kulumia kaularangassa paljon ja leikattu kaksi kertaa, ensimmäinen leikkaus oli välilevytyrä kaularangassa c5/6 kohdalla leikattiin yksityisellä, mutta kivut olivat hirvittävät leikkauksen jälkeen implantti joka sinne laitettiin ei ollut pysynyt paikoillaan 2,5 vuotta hirvittävät kivut, tehtiin korjausleikkaus tämän vuoden alussa laitettiin omasta luusta ns. implantti, on kuuelma luutumassa hyvin, mutta kivut on edelleen kovat, nyt elokuussa otetaan TT-kuvaus josta nähdään hermojuuriaukkojen tila, voi olla että tulee leikkaus eteen , mutta ainoastaan morfiinijohdannaiset auttavat tähän kipuun, voi olla että uusia pullistumia löytyy., halua eroon kovista kipulääkkeistä ja sama puoli vasen josta leikattiin pullistuma pois oireilee onko leikkaus edessä, jos jollain on samantapaista olisin kiitollinen jos vastaisit tähän ns. viestiini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66