Alkaa, aloittaa vai ruveta?

Nipa

Monta kertaa voi kuulla, kuinka ihmiset puhuvat:
"Minä alan tekemään ruokaa." tai "Minä aloitan tekemään ruokaa." Korvani on jo niin herkkä näille lauseille, että kuulen heti, kun tällaisia muotoja käytetään.

Alkaa verbin jälkeen tulee suomen kielessä verbin perusmuoto: alkaa tehdä (vrt. alkaa tekemään). mikäli pitkää muotoa halutaan käyttää, pitäisi alkaa-verbi vaihtaa ruveta-verbiksi, jota ei ainakaan kirjakielessä kannata alkaa viljellä. Aloittaa-verbi puolestaan vaatii parikseen substantiivin eikä verbiä: "Minä aloitan ruuan tekemisen."

Kirjoitin tämän viestin, että edes joku voisi korjata puhettaan. Kenelläkään puhe ei kuitenkaan ole täydellistä mutta tämä virhe ärsyttää ainakin minua tavattoman paljon.

21

3657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arska

      saa ruveta alkaa ärsyttää sua ihan rauhassa

    • Topias

      Setälän Lause-opista (1880):

      "alkaa on transitiivinen verbi ja vaatii I infinitiivin, ruveta intransitiivisena vaatii III:n infinitiivin."

      Mutta käsittääkseni Kielitoimisto on aikapaiviä sitten hyväksynyt III infinitiivin käytön myös "alkaa" -verbin yhteydessä.

      Alkaa -verbin rektio taitaa vaihdella hieman murrealueesta riippuen. Itse olen vahvasti samalla kannalla kuin sinäkin.

      • Nipa

        ...ei ainakaan äidinkielen opettajien mukaan kelpaa alkaa-verbin yhteydessä muu kuin verbin perusmuoto (eli siis hienosti sanottuna se I infinitiivi). Kielitoimiston kantaa sen sijaan en tiedä.


      • annu

        vain I infinitiivin käyttöä, mutta hehän eivät voi mitään sääntöjä antaa ja yleisessä kielenkäytössähän se III infinitiivi on.


      • mies-74
        annu kirjoitti:

        vain I infinitiivin käyttöä, mutta hehän eivät voi mitään sääntöjä antaa ja yleisessä kielenkäytössähän se III infinitiivi on.

        No, kyllä kirjoitetussa kielessä ainoa hyväksytty normi on edelleen alkaa I infinitiivi. Muut katsotaan virheellisiksi ja punakynä heiluu. Itse olen sen verran pedantti, että pidän näitä "alkaa tekemään" -muotoja jopa puhekielessä jossain määrin ärsyttävinä.

        Ja Nipalle tiedoksi, että ei ruveta-verbissä mitään vikaa ole. Sitä voi käyttää ihan siinä missä alkaa-verbiäkin.


    • Hine

      Puhutussa kielessä saa oikeastaan sanoa ihan miten vain haluaa, kirjallinen kieli onkin aivan oma juttunsa ja omilla säännöillään :) Turha niistä alkaa itseään kiusata, hulluksihan siinä tulee. Puhekieli rehottaa, kirjallinen on jämptimpää.

    • hra X

      "Minä aloitan ruuan tekemisen."

      Oikeaoppinen taivutushan on kirjoitettaessa "ruoan". Se, että puheessa lausutaan "ruuan", ei vaikuta asiaan. Tälläisia poikkeamia esiintyy useinkin, esimerkiksi "onpa/ompa".

      • Syömämies

        »Ruoan ja ruuan

        Sanan ruoka genetiivimuodoiksi hyväksytään yleiskieleen sekä ruoan että ruuan.

        Muoto ruoan perustuu normaaliin sananvartaloon. Poikkeuksellinen muoto ruuan taas hyväksytään yleiskieleen sen yleisen lausumistavan perusteella. Poikkeus koskee vain sanaa ruoka; vuoka taipuu vuoan : vuoassa, ei ”vuuan”, ”vuuassa”. Kolme eri vokaalia perättäin tulee myös esimerkiksi sanaan huoata.»

        [Iisa, Oittinen, Piehl: Kielenhuollon käsikirja • Yrityskirjat Oy 1999]

        »ruoka : ruoan : ruoissa [rūan : rūissa] mahdollisia ovat myös kirjoitusasut ruuan, ruuissa, se mitä ihminen syö tyydyttääkseen nälkänsä sekä osittain myös sosiaaliset ja emotionaaliset tarpeensa.»

        [Leino: Hyvää Suomea • Otava 1989]

        Ruuat on siis hyväksytty kirjoitettuun yleiskieleen jo viime vuosituhannen puolella, mikäli em. auktoriteetteja on uskominen. Itsekin tykkään nykyisin jo enemmän ruuan- kuin ruoanlaitosta.

        Tänään lounaaksi itselle peruna-bataatti-porkkana-sipulipyttistä, jossa purkitettua naudanlihaa ja päällä se obligatorinen löysäksi paistettu kananmuna. Päivällisellä oli Syöjätärkin pöydässä – silloin paistettua siikaa, kasvispihvejä, parsaa ja hollandaise-kastiketta.


      • Syömämies
        Syömämies kirjoitti:

        »Ruoan ja ruuan

        Sanan ruoka genetiivimuodoiksi hyväksytään yleiskieleen sekä ruoan että ruuan.

        Muoto ruoan perustuu normaaliin sananvartaloon. Poikkeuksellinen muoto ruuan taas hyväksytään yleiskieleen sen yleisen lausumistavan perusteella. Poikkeus koskee vain sanaa ruoka; vuoka taipuu vuoan : vuoassa, ei ”vuuan”, ”vuuassa”. Kolme eri vokaalia perättäin tulee myös esimerkiksi sanaan huoata.»

        [Iisa, Oittinen, Piehl: Kielenhuollon käsikirja • Yrityskirjat Oy 1999]

        »ruoka : ruoan : ruoissa [rūan : rūissa] mahdollisia ovat myös kirjoitusasut ruuan, ruuissa, se mitä ihminen syö tyydyttääkseen nälkänsä sekä osittain myös sosiaaliset ja emotionaaliset tarpeensa.»

        [Leino: Hyvää Suomea • Otava 1989]

        Ruuat on siis hyväksytty kirjoitettuun yleiskieleen jo viime vuosituhannen puolella, mikäli em. auktoriteetteja on uskominen. Itsekin tykkään nykyisin jo enemmän ruuan- kuin ruoanlaitosta.

        Tänään lounaaksi itselle peruna-bataatti-porkkana-sipulipyttistä, jossa purkitettua naudanlihaa ja päällä se obligatorinen löysäksi paistettu kananmuna. Päivällisellä oli Syöjätärkin pöydässä – silloin paistettua siikaa, kasvispihvejä, parsaa ja hollandaise-kastiketta.

        Pitänee korjata: Pirkko Leinon kielenhuolto-opas on nimeltään tietenkin Hyvää suomea eikä Hyvää Suomea!

        Hyi minua!

        Kustantamon typokalligraafikko tai mikälienee on kirjoittanut nimen teoksen nimilehdelle kuitenkin kolmanteen muotoon Hyvää SUOMEA.


      • Syömämies kirjoitti:

        »Ruoan ja ruuan

        Sanan ruoka genetiivimuodoiksi hyväksytään yleiskieleen sekä ruoan että ruuan.

        Muoto ruoan perustuu normaaliin sananvartaloon. Poikkeuksellinen muoto ruuan taas hyväksytään yleiskieleen sen yleisen lausumistavan perusteella. Poikkeus koskee vain sanaa ruoka; vuoka taipuu vuoan : vuoassa, ei ”vuuan”, ”vuuassa”. Kolme eri vokaalia perättäin tulee myös esimerkiksi sanaan huoata.»

        [Iisa, Oittinen, Piehl: Kielenhuollon käsikirja • Yrityskirjat Oy 1999]

        »ruoka : ruoan : ruoissa [rūan : rūissa] mahdollisia ovat myös kirjoitusasut ruuan, ruuissa, se mitä ihminen syö tyydyttääkseen nälkänsä sekä osittain myös sosiaaliset ja emotionaaliset tarpeensa.»

        [Leino: Hyvää Suomea • Otava 1989]

        Ruuat on siis hyväksytty kirjoitettuun yleiskieleen jo viime vuosituhannen puolella, mikäli em. auktoriteetteja on uskominen. Itsekin tykkään nykyisin jo enemmän ruuan- kuin ruoanlaitosta.

        Tänään lounaaksi itselle peruna-bataatti-porkkana-sipulipyttistä, jossa purkitettua naudanlihaa ja päällä se obligatorinen löysäksi paistettu kananmuna. Päivällisellä oli Syöjätärkin pöydässä – silloin paistettua siikaa, kasvispihvejä, parsaa ja hollandaise-kastiketta.

        >> Sanan ruoka genetiivimuodoiksi hyväksytään yleiskieleen sekä ruoan että ruuan.

        Muoto ruoan perustuu normaaliin sananvartaloon. Poikkeuksellinen muoto ruuan taas hyväksytään yleiskieleen sen yleisen lausumistavan perusteella. Poikkeus koskee vain sanaa ruoka; vuoka taipuu vuoan : vuoassa, ei ”vuuan”, ”vuuassa”. Kolme eri vokaalia perättäin tulee myös esimerkiksi sanaan huoata.»

        [Iisa, Oittinen, Piehl: Kielenhuollon käsikirja • Yrityskirjat Oy 1999]


    • J.K.P.

      Alan tekemään ruokaa, tai ryhdyn ruoanlaittoon. Aloitan tekemään/ rupean tekemään kuulustaa jotenkin ihan väärältä minun korvaani. Ei kukaan normaali ihminen niin puhu.

      • J.K.P.

        Siis kuulostaa. Anteeksi typo.


      • Syömämies

        ”Alan tekemään ruokaa” nostaa kieli-ihmiset epäilemättä takakoipireisilleen. ”Alan tehdä ruokaa” on muoto, jonka he hyväksyvät.

        Itse en ole mikään kielimies, vaikka naudankielen silloin tällöin keittelenkin.


      • Ei välttämättä
        Syömämies kirjoitti:

        ”Alan tekemään ruokaa” nostaa kieli-ihmiset epäilemättä takakoipireisilleen. ”Alan tehdä ruokaa” on muoto, jonka he hyväksyvät.

        Itse en ole mikään kielimies, vaikka naudankielen silloin tällöin keittelenkin.

        Ainakin minun korvaan kuulostaa paremmalta "Alan syömään ruokaa". kuin "Alan syödä ruokaa". Tule syödä" olisi vielä pahempi.


      • Syömämies
        Ei välttämättä kirjoitti:

        Ainakin minun korvaan kuulostaa paremmalta "Alan syömään ruokaa". kuin "Alan syödä ruokaa". Tule syödä" olisi vielä pahempi.

        Korvasi sanoo yhtä, Kotimaisten kielten keskus toista.

        http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2928


      • Sanotko itse

      • Syömämies
        Sanotko itse kirjoitti:

        Tule syödä?

        En sano. Kaikki suomen kielen verbit eivät suinkaan järjesty samalla tavalla. Tulen tai menen syömään ja alan syödä, jahka on taas sellaisen aika. Nyt on tukevan aamupalan jälkeen ihan kylläinen olo.


      • Minkä syömä?
        Syömämies kirjoitti:

        En sano. Kaikki suomen kielen verbit eivät suinkaan järjesty samalla tavalla. Tulen tai menen syömään ja alan syödä, jahka on taas sellaisen aika. Nyt on tukevan aamupalan jälkeen ihan kylläinen olo.

        Minusta syöntämies kuulostaisi paremmalta.


    • 20

      Mitä ilmeisimmin kieli on muuttumassa eikä luultavasti mene enää kauaa, ennen kuin "alkaa tekemään" on täysin hyväksytty muoto myös virallisessa tekstissä. Toisin sanoen se lakkaa olemasta virhe.

      • Tuli kirjoitettua

        "Mitä ilmeisimmin kieli on muuttumassa eikä luultavasti mene enää kauaa, ennen kuin "alkaa tekemään" on täysin hyväksytty muoto myös virallisessa tekstissä. Toisin sanoen se lakkaa olemasta virhe."

        Näin saattaa käydä. Muistelen lukeneeni Suomen kuvalehdestä 70-luvulla, että jokin instanssi - olisiko ollut juuri tuo yllä olevassa linkissä mainittu Suomen kielen lautakunta - äänesti siitä onko "alkaa tekemään" oikein vai väärin. Se oli väärin yhden äänen enemmistöllä.


    • Aneeet

      Nykyäänhän alkaa tekemään on jo yleiskieltä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe